Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Overgangsvinduet flyttes en dag...

NYTT TEMA
Trdstud
TrdstudInnlegg: 3595
28.06.17 11:07

for at Rosenborg skal ha bedre forutsetning før mesterligakvalifiseringen.

Man hører det gnisser i tenner og rasles i sabler i Skien helt til Trøndelag allerede. Dag Eilif Fagermo er sikkert i harnisk, det samme er sikkert også noen andre som er smarte nok til å holde kjeft.

Kl. 10:48 på VG Direkte:

Utvider det norske overgangsvinduet

Overgangsvinduet i Norge var planlagt å åpne 21. juli, men fotballpresident Terje Svendsen forteller at det har blitt forskjøvet med én dag, til 20. juli.

- Dette er for å ivareta hensynet til den klubben som er kvalifisert til Mesterliga-kvalifiseringen. Det er jo Rosenborg det gjelder i år, sier Svendsen. Med denne forskyvingen kan RBK rekke å registrere spillere for Champions League-spill - fristen for det går ut ved midnatt 20. juli

Ikke nok med at NFF flytter overgangsvinduet en hel dag for å ivareta og bedre norske klubbers (i dette tilfellet Rosenborg) interesser og muligheter i Europa, i tillegg er fotballpresidenten tidligere RBK-er Svendsen.

Dette må jo bli konflikter og pressekonferanser om påstander om kameraderi er allerede planlagt hos flere klubber.

Man venter spent på fortsettelsen, og ser fram til en (u)saklig debatt på VGD om temaet.

Gunnar88
Gunnar88Innlegg: 6494
28.06.17 11:11

Lite som sjokkerer med NFF lenger, og er følgelig ikke akkurat overrasket.

Kero79
Kero79Innlegg: 3862

Dette er en ikke sak da RBK uansett ikke kommer til CL.

Leffa
LeffaInnlegg: 4883

Skulle bare mangle.

De er tross alt Hele Norges!

Fishstick
FishstickInnlegg: 25443
28.06.17 11:12

Eneste fornuftige ting å gjøre. Helt idiotisk at vinduet åpner minuttet etter at registreringsfristen er gått ut. Folk må bare klage så mye de vil, dette er en objektiv fornuftig ting å gjøre enten det er RBK eller Molde som skal ut i kvalikk.

Trdstud
28.06.17 11:13
Gunnar88: Lite som sjokkerer med NFF lenger, og er følgelig ikke akkurat overrasket.

Hvorfor er dette sjokkerende?

Mener du at det er bra at norske klubber ikke skal kunne registrere spillere som er kjøpt på sommeren til Europa-spill, eller mener du dette bare bør gjelde Rosenborg?

(Innlegget ble redigert 28.06.17 11:25)

GoingKronos
GoingKronosInnlegg: 44503
28.06.17 11:28
Fishstick: Eneste fornuftige ting å gjøre. Helt idiotisk at vinduet åpner minuttet etter at registreringsfristen er gått ut.

Definitivt, og man må jo lure på hvorfor de ikke sjekket det når de satte fristen?

Norske vinduet bør også være åpent ut august som i andre land, jeg ser ingen gode grunner til at vi skal gjøre det vanskeligere for oss selv.

runenoreg
runenoregInnlegg: 13080
28.06.17 11:28
Fishstick: Eneste fornuftige ting å gjøre. Helt idiotisk at vinduet åpner minuttet etter at registreringsfristen er gått ut.

Helt enig!

KaffeOrginal
KaffeOrginalInnlegg: 53136
28.06.17 11:47
Fishstick: Eneste fornuftige ting å gjøre.

NFF og fornuft er ikke akkurat det vi snakker oftest om

Nødutgang
NødutgangInnlegg: 17143
28.06.17 11:50
Trdstud: Det er jo Rosenborg det gjelder i år, sier Svendsen.

Javel?

StueRehn
StueRehnInnlegg: 6512
28.06.17 11:52
KaffeOrginal: NFF og fornuft er ikke akkurat det vi snakker oftest om

Selvsagt ikke. Hvorfor snakke om noe som fungerer bra?

Trdstud
28.06.17 12:10
Nødutgang: Javel?

Hva mener du med "javel?"

GLarsen
GLarsenInnlegg: 4173
28.06.17 12:14
Gunnar88: Lite som sjokkerer med NFF lenger, og er følgelig ikke akkurat overrasket.

Det som er sjokkerende med denne saken er at man ikke har sett/gjort dette mye tidligere. Helt på trynet å ha et overgangsvindu som åpner i det fristen går ut

Så kan man spekulere i om det ville skjedd om det var en annen klubb som skulle ut i CL kval men det får vi aldri vite for nå er lista lagt

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 29823
28.06.17 12:17

Dette ser jeg ikke noe problem med. Det går ikke ut over noen at man flytter vinduet en dag, og NFFs jobb er å legge til rette for lagene i Europa. 

Jeg har ikke noe ønske om at RBK skal vinne så mye som et innkast i Europa, men jeg kan ikke kritisere NFF for dette. 

Og jeg vil ikke kalle det favorisering. Om noe så er det elendig planlegging av NFF. Det er jo direkte uprofesjonelt å legge vinduet rett etter en så viktig registreringsdato. 

(Innlegget ble redigert 28.06.17 12:18)

Eksberten
EksbertenInnlegg: 24463
28.06.17 12:22
GLarsen: Så kan man spekulere i om det ville skjedd om det var en annen klubb som skulle ut i CL kval men det får vi aldri vite for nå er lista lagt

Det ville man gjort hvis klubben hadde gjort NFF oppmerksom på dette. Men det er vel heller tvilsomt om den aktuelle klubben hadde oppdaget det, for det virker ikke som de fleste norske klubbene er noe mer profesjonell enn NFF...

Windsor
WindsorInnlegg: 6800
28.06.17 12:30
GoingKronos: Norske vinduet bør også være åpent ut august som i andre land, jeg ser ingen gode grunner til at vi skal gjøre det vanskeligere for oss selv.

Da må vi legge om til høst/vår-sesong. Er FIFA bestemt at det skal være to overgangsvinduer, et langt mellom sesong og et kort i sesong.

Windsor
WindsorInnlegg: 6800
28.06.17 12:31
GLarsen: Det som er sjokkerende med denne saken er at man ikke har sett/gjort dette mye tidligere. Helt på trynet å ha et overgangsvindu som åpner i det fristen går ut

Da vinduet ble satt så var det vel kanskje ikke UEFAs kalender helt klar?

MensenErnst
MensenErnstInnlegg: 4463
28.06.17 12:37

På bakgrunnen av at det er Rosenborg som får fordelen så synes jeg det er forferdelig, men i bunn og grunn tror jeg det er fornuftig. 

GLarsen
GLarsenInnlegg: 4173
28.06.17 12:40
Windsor: Da vinduet ble satt så var det vel kanskje ikke UEFAs kalender helt klar?

Når vinduet ble satt var den muligens ikke det men jeg vil tro at det skjedde litt før i dag så hvorfor gjorde man ikke dette umiddelbart ?

Men sikkert ingen skade skjedd det bare virker litt uprofesjonelt at det skjer først nå

erndos
erndosInnlegg: 833
28.06.17 14:00

Som nevnt ovenfor er det mest overraskende at det ikke har blitt gjort før. Alle snakker om å legge til rette så norske lag kan nå ut i Europa, og da burde tiltak som dette være selvsagte. Ihvertfall når det er en beslutting som ikke har noe og si for kamper i Tippeligaen

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 24346
28.06.17 14:56
PapaSmurf: Jeg har ikke noe ønske om at RBK skal vinne så mye som et innkast i Europa, men jeg kan ikke kritisere NFF for dette. Og jeg vil ikke kalle det favorisering. Om noe så er det elendig planlegging av NFF. Det er jo direkte uprofesjonelt å legge vinduet rett etter en så viktig registreringsdato.

Man bør faktisk kritisere de for timingen her. Den er helt krise, fordi du nettopp får greien med at NFF hjelper rbk. De kunne vel funnet ut dette tidligere? Før sesongen f.eks. Eller bare vedtatt i fjor at det skulle åpne før registreringen går ut.

Den slags amatørmessig planlegging bør kritiseres for alt det er verdt.

KaffeOrginal
KaffeOrginalInnlegg: 53136
28.06.17 15:17
PapaSmurf: Og jeg vil ikke kalle det favorisering. Om noe så er det elendig planlegging av NFF. Det er jo direkte uprofesjonelt å legge vinduet rett etter en så viktig registreringsdato.

jepp

For moroskyld så sjekket jeg datoene for Europaligaen også

Ikke noe problematisk her i forbindelse med disse datoene heller slik jeg ser det selv om noen muligens begynner å se på 7 juli her  :-)

http://www.uefa.com/MultimediaFiles/Download/Regulations/uefaorg/Regulations/02/46/71/42/2467142_DOWNLOAD.pdf

19 juni - 1 kvalifiseringsrunde
7 juli  2 kvalifiseringsrunde
21 juli 3 kvalifiseringsrunde
7 august for alle kampene i play off
1 september for kamper i gruppespillet til finalen

( så er det noen rom for etterregistrering ... ref artikkel 43 for dem som gidder å sette seg inn i dette )

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 29823
28.06.17 15:33
Tjaaah: Den slags amatørmessig planlegging bør kritiseres for alt det er verdt.

Ja, det er riktig, men fokuset på at dette gjøres for å favorisere RBK blir feil.

Det hadde vært langt mer kritikkverdig om de ikke ryddet opp i den elendige planleggingen.

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 24346
28.06.17 15:37
PapaSmurf: Ja, det er riktig, men fokuset på at dette gjøres for å favorisere RBK blir feil. Det hadde vært langt mer kritikkverdig om de ikke ryddet opp i den elendige planleggingen.

Joda, det har du gjerne rett i. Og jeg skal lett innrømme at min første tanke når jeg leste dette var "ikke nå igjen".

Men hva skal man si, tilliten til NFF er ikke akkurat stor, og den blir heller ikke større av dette.

Frustrasjonen man føler overfor NFF gjør jo da desverre at man raskt trekker konklusjoner om at nå favoriserer de rbk igjen. Selv om jeg skal innrømme at det nok var litt flåsete av meg.

heggland
hegglandInnlegg: 122
28.06.17 16:03
erndos: Som nevnt ovenfor er det mest overraskende at det ikke har blitt gjort før.

Årets endring av overgangsreglementet ser ut til å være gjennomført for flere uker siden, så det er vel bare det at endringen er kommunisert (i media) nå.

Hver gang datoen på sommervinduet skal justeres, så må overgangsreglementet endres, og det er vel en prosess som NFF sikkert bare gidder å ta de årene hvor behovet melder seg. Når de fastsatte datoene kræsjer med e-cupregistrering, eller siste dag av vinduet faller på en søndag eller whatever.

Også i fjor ble sommervinduet flyttet med én dag; tror dette er noe som både forbund og klubber ser på som relativt uproblematiske greier. Skjer sikkert neste år også, siden registreringsdatoen for 3.kvalikrunde i e-cup antageligvis blir torsdag 19.juli (om ikke fotball-VM skaper noen forskyvninger).

Nødutgang
NødutgangInnlegg: 17143
28.06.17 17:02
Trdstud: Hva mener du med "javel?"

Bare Svendsens "mansplaining" av hvem som spille kvalifisering til kvalifisering av Mesterligaen.

northside
northsideInnlegg: 36686
28.06.17 22:40
Trdstud: Overgangsvinduet i Norge var planlagt å åpne 21. juli, men fotballpresident Terje Svendsen forteller at det har blitt forskjøvet med én dag, til 20. juli. - Dette er for å ivareta hensynet til den klubben som er kvalifisert til Mesterliga-kvalifiseringen. Det er jo Rosenborg det gjelder i år, sier Svendsen. Med denne forskyvingen kan RBK rekke å registrere spillere for Champions League-spill - fristen for det går ut ved midnatt 20. juli

Og dette skriver NFF i pressemeldingen:

Endringen tilrettelegger for at norske klubber skal kunne melde på eventuelle nye spillere til kvalrunde 3 i Europa League/Champions League.

De kunne vel ha skrevet litt klarere at dette ikke gjelder lagene i EL. Men kun RBK?

northside
28.06.17 22:42
Trdstud: Ikke nok med at NFF flytter overgangsvinduet en hel dag for å ivareta og bedre norske klubbers (i dette tilfellet Rosenborg) interesser og muligheter i Europa, i tillegg er fotballpresidenten tidligere RBK-er Svendsen.

Det er klart at dette er interessant for media.

Det er jo oppsiktsvekkende.

northside
28.06.17 23:07
PapaSmurf: Og jeg vil ikke kalle det favorisering. Om noe så er det elendig planlegging av NFF. Det er jo direkte uprofesjonelt å legge vinduet rett etter en så viktig registreringsdato.

Det er interessant å se på retorikken i pressemeldingen, hvordan de prøver å tone ned at dette kun favoriserer RBK og ingen andre norske lag i år.

Nå er det folk her inne som hevder at Svendsen løy i fjor da han sa at dette var en fordel for alle norske lag som skulle ut i Europa. Jeg vet ikke om dette er riktig.

En må i hvert fall følge med og se om denne elendige planleggingen til NFF fortsetter.

Trdstud
14.07.17 13:53
Tjaaah: Joda, det har du gjerne rett i. Og jeg skal lett innrømme at min første tanke når jeg leste dette var "ikke nå igjen". Men hva skal man si, tilliten til NFF er ikke akkurat stor, og den blir heller ikke større av dette. Frustrasjonen man føler overfor NFF gjør jo da desverre at man raskt trekker konklusjoner om at nå favoriserer de rbk igjen. Selv om jeg skal innrømme at det nok var litt flåsete av meg.

Du sier "Frustrasjonen man føler overfor NFF gjør jo da desverre at man raskt trekker konklusjoner om at nå favoriserer de rbk igjen".

Da spør jeg: Når har NFF favorisert Rosenborg tidligere?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester