Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dommervaner som irriterer deg.

NYTT TEMA
Fritz_
Fritz_Innlegg: 12213
10.08.17 18:47

Regelryttere uten forståelse for spillet irriterer meg ofte når jeg ser fotball. I denne tråden tenkte jeg å ta opp noen dommervaner som irriterer meg. Så kan der ta opp ting som dere irriterer dere over. Det handler ikke om hva som er riktig/uriktig i henhold til regelboken. Det er ment at dette skal være subjektivt. 

1. Når det er knuffing i feltet på corner går dommeren for å prate med de involverte. Han bruker gjerne tid på dette. Når corneren går blåser han på refleks frispark for det forsvarende lag. Det er ikke så nøye med om det er riktig. Det blir aldri noe snakk om det i avisene om man blåser et feil frispark. En feilaktig straffe derimot fører til store overskrifter og lynsjestemning. 

2. En overgang blir stoppet ved hjelp av en kynisk takling eller holdning. Det angripende lag vil ta frisparket raskt, men dommeren stopper spillet fordi ballen rullet 10 cm. Sånn, da fikk det kyniske laget som stoppet overgangen komt seg skikkelig på plass. Det angripende laget skal da ikke ha noen fordel. Det er da måte på hvor kravstore man skal være!

3. Et lag leder 1-0 og drøyer tid. Det oppstår en situasjon ( kan vere drøying, frispark er hva som helst). Dommer tar seg god tid til en prat med de involverte. Gjerne over ett minutt. Når den angitte overtiden er over blåser dommer av umiddelbart. Dommere tenker gjerne at det er best å få avsluttet kampen så fort som det er lovlig i forhold til reglene. Det reduserer risikoen for å gjøre noe feil må vite. 

Det var mine 3 så langt. Kommer nok snart på flere. :)

(Innlegget ble redigert 10.08.17 18:49)

lsklars
lsklarsInnlegg: 82301
10.08.17 18:51

Jeg synes generelt det blåses for mye frispark i ES. 

Bearwithme
BearwithmeInnlegg: 6440
10.08.17 18:57

Jeg blir så forbanna lei av at man skal blåse frispark for alt som er, bare fordi en faller eller ikke er fornøyd så må det ikke være frispark. De som faktisk legger lista høyt for frispark og kort får bare refts fordi de vil at spillere skal bli skada.

Geiraldo
GeiraldoInnlegg: 9470
10.08.17 20:27

Veldig fint at trådstarter drar samtlige dommere over en kam

Solvgutt1
Solvgutt1Innlegg: 11169
10.08.17 20:33

Er lei av de dommerne som absolutt skal ødelegge kamper med dårlig dømming

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 35310
10.08.17 20:37

Enig med trådstarter. Disse situasjonene irriterer meg. Kanskje spesielt nummer 1. 

Hvorfor har man fått for seg at akkurat slike situasjoner skal kunne føre til dialog? La corneren gå og blås frispark/straffe om noe ureglementert skjer. 

Meningsløst. 

Johnsli
JohnsliInnlegg: 14022
10.08.17 21:21

Norske dommere har blitt bedre på det, men... sabotasje. Stille seg foran ball på frispark, ta med seg ballen...

Følelsen er også at dommere ofte dømmer etter hva som er forventet. En forsvarsspiller faller, stort sett automatisk frispark. Så fort det er snakk om en angrepsspiller legges lista høyere. Være seg innenfor eller utenfor straffefeltet. Konsekvensen ved å ta feil er større om man lar være å blåse frispark når en forsvarer faller.

Det samme med hvor man tar frisparket fra. Om det er på egen halvdel tillates det ofte mange meter i forskjell fra hvor forseelsen skjedde. Det artige er at det gjerne pirkes på noen centimetre på 5-metere. Frispark nærme motstanders mål tas gjerne fra eksakt sted, evt. trekkes litt tilbake om det er nærme 16-meter.

KaffeOrginal
KaffeOrginalInnlegg: 55051
10.08.17 21:40
PapaSmurf: Enig med trådstarter

Jeg også - pluss det at de lar keepere drøye gjennom hele kampen gjerne .

Når det er fem minutter igjen KAN det være at de får seg ett gult kort . Ta dette med en gang så blir det slutt på det .

Fritz_
10.08.17 22:14
Geiraldo: Veldig fint at trådstarter drar samtlige dommere over en kam

Det mente jeg da overhode ikke. Det kom kanskje ikke frem. Men dommere som gjør de tingene jeg nevnte irriterer meg. Så det var ikke meningen å ta alle. 

Fritz_
10.08.17 22:18
KaffeOrginal: Når det er fem minutter igjen KAN det være at de får seg ett gult kort . Ta dette med en gang så blir det slutt på det .

Aaaah. Kjempepoeng. Har sett det der så mange ganger! Et lag som er fornøyd med U borte kan ta seg god tid i store deler av kampen. Så scorer hjemmelaget på slutten og begynner å drøye litt på overtid. DA kommer det gule med en gang. 

Fishstick
FishstickInnlegg: 25557
10.08.17 22:23

Trynet til Svein Oddvar Moen når en spiller uttrykket uenighet. Der har du et ansikt som nyter makten den lille fløyta gir han. Prøver å leke Collina, men ligner mest på Knut Arild Hareide. Et under at ingen har gitt han en solid lusing.

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 35310
10.08.17 22:26

Word! 

Eg e stjerno! Det er det Moen tenker. 

real-_-
real-_-Innlegg: 11222
10.08.17 22:31

At man ikke fortsatte med reglene om at å sparke bort/ta med seg ballen skal være gult kort uansett. Var bra i starten, men så har det blitt mer og mer som får gå av dommerne.

Og ikke minst evnen til å innrømme feil. Noen få har selvinnsikt til å gjøre det, men langt fra alle.

KaffeOrginal
10.08.17 23:03
Fritz_: Men dommere som gjør de tingene jeg nevnte irriterer meg. Så det var ikke meningen å ta alle.

Greit nok - for de fleste gjør de tingene der . Ikke nødvendigvis alle i samme kamp , men stort sett så er de like

KaffeOrginal
10.08.17 23:03
Fishstick: Trynet til Svein Oddvar Moen når en spiller uttrykket uenighet. Der har du et ansikt som nyter makten den lille fløyta gir han

Tipset er å se etter kulen i buksen hans i de øyeblikk . Det er DETTE han lever for

KaffeOrginal
10.08.17 23:08
Fritz_: Aaaah. Kjempepoeng. Har sett det der så mange ganger! Et lag som er fornøyd med U borte kan ta seg god tid i store deler av kampen. Så scorer hjemmelaget på slutten og begynner å drøye litt på overtid. DA kommer det gule med en gang

Det er jo en variant , men det jeg egentlig tenkte på ( selv om ditt poeng også står fjellstøtt ) er at dette bortelaget får holde på slik i 85 minutter før dommeren markerer seg . Ta det etter 5 minutter så slipper man å irritere seg .

Selvsagt kan hjemmelaget gjøre det samme - men det irriterer generelt færre på tribunen selvsagt :-)

Fritz_
10.08.17 23:15
KaffeOrginal: Selvsagt kan hjemmelaget gjøre det samme - men det irriterer generelt færre på tribunen selvsagt :-)

Forresten. Hvorfor er du ikke ute i gatene og feirer at Aafk er slått ut av cupen? ;)

dragons100
dragons100Innlegg: 27385
10.08.17 23:18

1. Før i tiden så dømte de beste på øverste nivå, nest beste på nivået under osv. I dag er det mye viktigere å få opp unge dommere som kan bli god på sikt og dermed få en internasjonal karrière. 

For eksempel: Er du 35 år og dømmer glimrende i norsk 3. div så har du likevel ingen sjanse til avansere grunnet høy alder. Det samme ser du også på høyeste nivå. Dette gjør at man i øyeblikket har mange unge dommere, litt for mange etter min smak. Dog, det blir nok veldig bra på sikt. 

2. Alltid glad i de dommerne som klarer å kjenne kampens og fotballens temperatur. Et billig eksempel er jo at hvis en spiller scorer mål og like etterpå sparker litt i cornerflagget, så har man dommere som bare smiler av det, og så har man dommere som kommer løpende med kortet grunnet at de har regelverket på sin side. 

PS: Ser at mange mener dommerne legger lista for lavt. På et generelt grunnlag så kan jeg kanskje si meg enig i det, men sier som jeg alltid har sagt: Det er ikke dommerne som legger lista for kampene de dømmer, det er lagene selv. Straks dommerne tillater litt mer enn normalen så sytes det jo enda mer. 

PS 2: Dømminga i år har vært meget bedre enn i fjor. Jeg tror det kan komme av 2 grunner. De unge dommerne har fått mer erfaring, samt at jeg tror det er større trivsel i gruppa nå........

KaffeOrginal
10.08.17 23:26
Fritz_: Forresten. Hvorfor er du ikke ute i gatene og feirer at Aafk er slått ut av cupen? ;)

Cup ? Hva er det ? Snakker vi om daier nå ??? ?

KaffeOrginal
10.08.17 23:28
dragons100: PS: Ser at mange mener dommerne legger lista for lavt. På et generelt grunnlag så kan jeg kanskje si meg enig i det, men sier som jeg alltid har sagt: Det er ikke dommerne som legger lista for kampene de dømmer, det er lagene selv. Straks dommerne tillater litt mer enn normalen så sytes det jo enda mer.

Dette henger jo sammen med det du sier over ( som jeg også er enig i )

Dommere med kontroll lar små ting fare og tar det som betyr noe . Det merker spillerne og dermed så går det hele så meget bedre .

Man fyker ikke i luften for bageteller som muligens bare er morsomt fordi man har brutt en regel - men tar det som MÅ tas for at det ikke skal utarte.

Fritz_
10.08.17 23:31
KaffeOrginal: Cup ? Hva er det ? Snakker vi om daier nå ??? ?

Aafk stod jo ikke så høyt i kurs etter 3-3 kampen hadde jeg inntrykk av. 

SlimWhitman
SlimWhitmanInnlegg: 3992
11.08.17 01:14
Geiraldo: Veldig fint at trådstarter drar samtlige dommere over en kam

Pleier du å bruke 10 forskjellige kammer når du kammer håret?

sexxes
sexxesInnlegg: 12919
11.08.17 07:09
dragons100: Dømminga i år har vært meget bedre enn i fjor. Jeg tror det kan komme av 2 grunner. De unge dommerne har fått mer erfaring, samt at jeg tror det er større trivsel i gruppa nå........

Større trivsel i gruppa! Hva kan det komme av?

Ellers kan jeg irritere meg over at dommerne ikke slår ned på keepere som holder ballen for lenge. Kan knapt huske å ha sett det bli slått ned på det i Eliteserien. Tok i en kamp tiden på ene målvakten, og med unntak av to raske igangsettelser for å sette i gang en kontring lå det på 13-19 sekunder (skal sies at denne målvakten bruker nesten like lang tid enten stillingen er 1-0, 0-0 eller 0-1).

IsoGrifo7L
IsoGrifo7LInnlegg: 6925
11.08.17 09:04

Keeper på bortelaget er sen med igangsetting hele 2. omgang. Når det er spilt ca. 45. minutter i 2. omgang gir dommeren endelig keeperen det gule kortet, og bruker tid på å gi det, slik at det blir mindre tid igjen som ballen er i spill.

KaffeOrginal
11.08.17 09:32
sexxes: Ellers kan jeg irritere meg over at dommerne ikke slår ned på keepere som holder ballen for lenge. Kan knapt huske å ha sett det bli slått ned på det i Eliteserien

Og HVIS det blir gjort så er det samme som på utspill generelt .. dommeren reagerer i det 85 minutt . Alt for sent og helt uten betydning for kampen .

Mange som har dette på listen sin gitt . Lurer på om NFF i det hele tatt tenker på saken.

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 15566
11.08.17 09:37
IsoGrifo7L: Keeper på bortelaget er sen med igangsetting hele 2. omgang. Når det er spilt ca. 45. minutter i 2. omgang gir dommeren endelig keeperen det gule kortet, og bruker tid på å gi det, slik at det blir mindre tid igjen som ballen er i spill.

Hundre prosent enig. Og en annen ting som både overasker og irriterer meg er at enkelte engelske såkalte stjernespillere i PL har større tildels mye større takhøyde for gå etter å kjefte på dommer enn andre . Mye samme i Norge. I det hele tatt , konsekvens dømming er en mangelvare.

Svartbaken
SvartbakenInnlegg: 5083
11.08.17 09:52

PK ble faktisk avblåst for å holde ballen for lenge mot Lech Poznan, folk trodde nesten ikke det de så for dette har jo ikke vært praktisert i Norge på den tid (og praktiseres vel for så vidt ikke hardt mange andre steder heller).

Ellers er det jo bare å slutte seg til mye over her, både fra trådstarter og ting som fremkommer om sabotasje og uthaling av tid.

For øvrig så irriterer jeg meg over feighet, dommere som ser situasjoner, men unnlater å blåse fordi konsekvensene er store f.eks. straffe, rødt kort osv. Eller som noen var inne på; forseelser blåses lettere mot angripere enn forsvarere pga. konsekvensene. Dette er feighet og irriterer meg kraftig. 

For øvrig kan norske dommere gjerne heve listen for fysisk spill og dueller mellom 16meterne, der blåser man altfor lett. Filip Kiss fikk jo frispark i annenhver duell og gult i annenhver kamp. Det var en befrielse å få internasjonale dommere på stadion i E-cup, da fikk vi mer trøkk og mer flyt.

tarsen
tarsenInnlegg: 953
11.08.17 09:58

At keeperne er fredet og alltid får frispark ved dueller og tette situasjoner innenfor straffefeltet.

(Når jeg tenker meg om er det forøvrig mange flere spillervaner som irriterer meg enn dommervaner...)

daniekr
daniekrInnlegg: 4425
11.08.17 10:05
Fritz_: Han bruker gjerne tid på dette

Dommere som til stadighet arrangerer konferanser ute på matta, les Svein Oddvar Moen. Jeg tror ikke for fem flate øre at det fører til noen verdens ting foruten at dommeren får kameratid. Spillerne kan reglene.

Forøvrig blåses kamper i Norge konstant ihjel. Norske lag får deretter helt sjokk når de spiller internasjonale kamper og må tåle å møte gresset uten frispark. 

(Innlegget ble redigert 11.08.17 10:07)

kmskrs
kmskrsInnlegg: 8079
11.08.17 11:08

Når jeg leser denne tråden, så sitter jeg bare med følelsen av at folk ønsker ikke at dommeren skal følge reglene og ikke dømme. 

Ikke blåse frispark, ikke påse at man tar frispark der det skal. Stjeler man 1 meter, så hyler hele stadion, og nå sytes det over at man ikke lar det gå?

Man vil ha gult kort for å drøye etter 5 min, hva søren er drøying? 1 sek, 5 sek 10 sek, skal keeper få lov til å vurdere arternativer ????

Hva som irriterer meg mest er at folk er så selektive over hva de er missfornøyd med utifrå hvordan ting passer sitt eget lag. Med tanke på hvordan mitt lag spiller om dagen, så innser jeg at kanskje folk burde stille krav til eget lag isteden for å skylde på dommerne. Dommerne gjør faktisk en sinnsyk mye bedre jobb enn spillerne og spillerne er de som faktisk drøyer, ikke dommerne, så klag på de ikke på dommeren. Det er spillerne som filmer, det er de som jukser hele veien, men folk syter over dommeren ikke gjør jobben sin om han blåser eller ikke blåser....... syter, syter, syter.

Klag heller på spillerne som ønsker å utnytte regler og gråsoner til egen vinning, isteden for å syte over at dommeren lar seg lure i et tidels sekunds avgjørelse

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg