Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Inge André Olsen - Norges beste sportsdirektør!

NYTT TEMA
ObjektivtSett

ObjektivtSett
27.09.17 16:17

Trollmannen fra Søgne. En mann som greide å lokke den verdenskjente trenerkapasiteten Bob Bradley til vesle Stabæk, henter kvalitetsspillere til så og si null kroner, selger spillere for titalls millioner og rundlurer Michel Platinis gamle klubb etter alle kunstens regler - på lovlig vis! Hadde det ikke vært for IA Olsen, ville Stabæk vært en breddeklubb den dag i dag.

Geniet fra bibelbeltet er uten tvil norges overlegent beste sportsdirektør, og nå mener jeg at han bør få prøve seg i en større klubb, enten her i Norge eller i utlandet.

Han har et enormt nettverk, han er ekstremt kreativ og har en løsning på absolutt alt! Tror f.eks Rosenborg hadde vært i CL om Olsen hadde vært sjefen oppe på brakka i Trondheim, og Viking ville vært en medaljekandidat om de hadde hatt Søgnes store sønn med på laget. Både Brann og Start var interesserte i å hente tryllekunstneren - uten hell.

Samtlige klubber i Norge (og flere store klubber i utlandet) hadde fått sving på sakene med Olsen som øverste leder.

Jeg tror Olsen ender opp i RBK eller Molde innen kort tid. Hva tror du?

TexMurphy

TexMurphy
27.09.17 18:04
ObjektivtSett: Jeg tror Olsen ender opp i RBK eller Molde innen kort tid. Hva tror du?

Jeg tror ikke han ender opp i RBK :) Molde kan jo være et alternativ, hvis Solskjær skulle forsvinne og det blir behov for omstrukturering. Nå skal det sies at det visstnok kun er et enkelt formasjonsbytte som skal til før Molde vinner alt som kan vinnes i Norge, så gode er de faktisk!

Stabæk drifter godt og fostrer mange gode spillere, men jeg tror ikke man kan kombinere "Stabæk-modellen" med den nødvendige kontinuiteten for å etablere seg helt i toppen. Jeg vet ikke om dette er en begrensning hos IAO (kan ikke bevise dette, verken den ene eller den andre veien), men han måtte iallefall jobbet på en annen måte og vise andre egenskaper enn han kan tillate seg i Stabæk, hvis han skulle ledet en norsk "storklubb" til varig suksess.

Zanick

Zanick
27.09.17 18:04

Samme Olsen som var 10 minutter unna å spille årets sesong i OBOS?

georgioss

georgioss
27.09.17 18:44

Ser IA Olsen har lært av Svein Erik Edvardsen.

MadBum

MadBum
27.09.17 19:00
ObjektivtSett: han er ekstremt kreativ og har en løsning på absolutt alt!

Bare spør Veigar Pall og Herman Stengel

KaffeOrginal

KaffeOrginal
27.09.17 19:15
ObjektivtSett: Geniet fra bibelbeltet er uten tvil norges overlegent beste sportsdirektør, og nå mener jeg at han bør få prøve seg i en større klubb, enten her i Norge eller i utlandet.

Snakker vi om en ny Edvardsen her ? 

ObjektivtSett

ObjektivtSett
27.09.17 19:34

TexMurphy:

Olsen er en eminent ledertype, og jeg er bombesikker på at Rosenborg hadde blitt enda bedre med han som sportsdirektør. Kunnskapen og de kreative evnene til Olsen er det ingen oppe på brakka som har.

ObjektivtSett

ObjektivtSett
27.09.17 19:35

Zanick:

Men rykket de ned? Nei. Hadde de spilt i ES i 2017 uten Olsen? Nei.

ObjektivtSett

ObjektivtSett
27.09.17 19:42

MadBum:

Både Stengel og Gunnarsson mener nok det samme som meg.

Olsen er et unikum.

Deila

Deila
27.09.17 19:47
ObjektivtSett: Olsen er en eminent ledertype, og jeg er bombesikker på at Rosenborg hadde blitt enda bedre med han som sportsdirektør. Kunnskapen og de kreative evnene til Olsen er det ingen oppe på brakka som har.

Han har jo hentet gode spillere nå i mange år uten å nesten ha brukt en krone. Tenk hvilke spillere han hadde hentet hvis han faktisk hadde hatt penger å bruke også.. 

zetta

zetta
27.09.17 19:52
ObjektivtSett: IA Olsen

Personlig tror jeg de fleste klubbene ikke er klar over hvilken ressurs en god sportssjef er. Hadde de vært det hadde nok flere klubber hatt en sportssjef som kunne sine saker

Deila

Deila
27.09.17 20:00
zetta: Personlig tror jeg de fleste klubbene ikke er klar over hvilken ressurs en god sportssjef er. Hadde de vært det hadde nok flere klubber hatt en sportssjef som kunne sine saker

Skulle gjerne sett IA Olsen i VIF, men det er nok svært lite sannsynlig med tanke på overgangssaken. Kan nok si med 100% sikkerhet at han ikke havner i VIF dessverre. 

zetta

zetta
27.09.17 20:05
Deila: Skulle gjerne sett IA Olsen i VIF, men

VIF kunne nok fått seg en sterk sportslig leder hvis de hadde gått skikkelig inn for det.

En klubb bør ha sterke både hovedtrener og sportslig leder, daglig leder og styreleder som ikke er altfor gode venner. For det bør være stadige ærlige interne evalueringer. Evalueringsprosessene tror jeg ofte blir undervurdert

Winthrop15

Winthrop15
27.09.17 20:13

I Viking skulle vi hatt han. 

ObjektivtSett

ObjektivtSett
27.09.17 20:23

Deila:

Da hadde det blitt mange kanonsigneringer. Ingen er bedre enn Olsen når det kommer til å overbevise spillere (og trenere, for den saks skyld).

Deila

Deila
27.09.17 20:32
ObjektivtSett: Da hadde det blitt mange kanonsigneringer. Ingen er bedre enn Olsen når det kommer til å overbevise spillere (og trenere, for den saks skyld).

Hadde vært interessant å sett tall på hvor mye han har solgt for i forhold til hvor mye han har brukt. Snakker nok ett ganske stort overskudd her. Diomande til Hull er vel det største salget. 

Eksberten

Eksberten
27.09.17 20:54
ObjektivtSett: En mann som greide å lokke den verdenskjente trenerkapasiteten Bob Bradley til vesle Stabæk,

For så å bomme totalt med den skotske etterfølgeren..

ObjektivtSett

ObjektivtSett
27.09.17 21:00

Deila:

Vanskelig å si hva overskuddet ligger på da klubbene i ES ikke har for vane å gå ut med den eksakte summen de selger spillere for. Etter 2011-sesongen var jo Stabæk nærmest konkurs som følge av pengebruken mellom 2006 og 2010, og i ettertid har de nesten kun hentet bosmanspillere. Noen spillerkjøp har det jo selvsagt blitt, men ikke mange. Takket være Olsens store nettverk, og hans egne evne til å overbevise spillere, har Stabæk fått gode spillere til klubben. Og tenk at Bob Bradley valgte å gå til en liten klubb som Stabæk, i et kaldt land han knapt nok hadde hørt om.

(Innlegget ble redigert 27.09.17 21:00)

ObjektivtSett

ObjektivtSett
27.09.17 21:07

Eksberten:

Han bommet med skotten, men kvittet seg også med han da han så at det ville gå dårlig. Nok en fornuftig avgjørelse av Olsen.

Nå hadde jo faktisk McKinlay vært assistenten til Moyes, og var jo sånn sett brukbart kjent i fotball-Europa.

arkles

arkles
27.09.17 23:33

Utrolig imponerende å havne i nedrykksstrid år etter år når man ligger i norges mest ressurssterke område og har Norges beste ungdomsavdeling. Fantastisk sterkt å signere dyre utlendinger på artistkontrakter gang på gang og totalt ignorere treningskultur 

karamell

karamell
28.09.17 00:04

Lett å være kreativ når du knapt har 11 mann når sesongen starter. Skjer jo hvert eneste år.

ObjektivtSett

ObjektivtSett
28.09.17 00:07

arkles:

Folk i Bærum bryr seg ikke om fotball, og det er ikke Inge André Olsen sin skyld. Stabæk har et av de laveste budsjettene i ES, men endte på tredjeplass i 2015, og holdt følge med RBK helt til Diomande ble skadet/solgt. I 2014 kom de på niende, og var ikke i fare for å rykke ned. I fjor gjorde Olsen en av veldig få feil da han ansatte McKinlay, men rettet det hele raskt opp igjen og Stabæk berget plassen i siste liten.

"Prosjekt Ordinas" er nok langsiktig, og jeg tipper at målet i år er å overleve, for så å sakte men sikkert ta steg for steg.

Dyre utlendinger? Kom gjerne med et eksempel. Det eneste jeg kommer på er halvårskontrakten til Alanzinho.

Ignorere treningskultur? Da følger du rett og slett ikke med.

Med andre ord: Det du kommer med er svada, svada, svada.

trøndergutten

trøndergutten
28.09.17 00:20
ObjektivtSett: Dyre utlendinger? Kom gjerne med et eksempel. Det eneste jeg kommer på er halvårskontrakten til Alanzinho.

Det han nok mener er at det hentes for mange utlendinger på korte kontrakter som forsvinner etter 1 år (noe som er et problem i flere klubber). Man bygger ikke et lag på å nødløsninger som kun blir i klubben i 1 år for så å gå gratis. 

ObjektivtSett

ObjektivtSett
28.09.17 00:34

Trøndergutten:

Stabæk var nødt til å tenke kortsiktig fram til økonomien var stabil igjen. Nå i sommer signerte de f.eks Hou Sæter for fem år. De har også signert flere spillere på langtidskontrakter det siste året. Inge André Olsen reddet klubben fra å gå konkurs, og i 2013 startet arbeidet med å bygge klubben opp igjen. At Stabæk er i ES i 2017 er takket være Olsen.

Roedgata

Roedgata
28.09.17 00:40

Et Guds under at fyren ikke er bura inne. At du ønsker å hylle en fyr blotta for integritet får stå for din regning. 

AxelRudi

AxelRudi
28.09.17 01:09

Norges beste sportsdirektør finnes nok i Borg.

ObjektivtSett

ObjektivtSett
28.09.17 01:11

Roedgata:

Olsen var kreativ, men han holdt seg innenfor lovens rammer.

(Innlegget ble redigert 28.09.17 01:12)

ObjektivtSett

ObjektivtSett
28.09.17 01:28

AxelRudi:

Rosenborg eller Sarpsborg?

Bakke i Sarpsborg er meget dyktig, men mangler nettverket og de kreative evnene til Olsen. Bjørnebye i Rosenborg er ikke i nærheten. Om Roald Bruun Hanssen hadde vært sportsdirektør, ville RBK vunnet gull i år - takket være pengene.

(Innlegget ble redigert 28.09.17 01:35)

AxelRudi

AxelRudi
28.09.17 01:39
ObjektivtSett: Rosenborg eller Sarpsborg? Bakke i Sarpsborg er meget dyktig, men mangler nettverket og de kreative evnene til Olsen. Bjørnebye i Rosenborg er ikke i nærheten. Om så Roald Bruun Hanssen hadde vært sportsdirektør ville RBK vunnet gull i år.

Borg er den gamle hovedstaden i Norge og heter nå Sarpsborg.
Sportssjefen til S08 heter Thomas Berntsen, og han har hovedsaklig plukka adeccospillere, samt spillere med uforløst potensial utenfra og gjort en bitteliten 10år gammel  klubb til norges nest beste pr nå.

Rosted kom fra kjelsås i 2 div, Zachariasen fra nest sotra...
Så har du diatta, og trondsen som kom fra hvilken klubb for en slikk og ingenting? Den lista er lang.

ObjektivtSett

ObjektivtSett
28.09.17 02:03

Mente selvfølgelig Berntsen, og ikke Bakke.

Berntsen er meget dyktig, men som sagt: Han har ikke det samme nettverket, og heller ikke de kreative evnene Olsen besitter.

Trondsen fikk dere vel for 1,5 millioner(?) av nettopp Stabæk.

(Innlegget ble redigert 28.09.17 02:04)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg