Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

OBOS-ligaen 2018

NYTT TEMA
Kumite
KumiteInnlegg: 5676
16.05.18 19:47
Straya: Aalesund nekter å angripe og nekter å presse høyt hjemme mot Strømmen.

nesten sånn at jeg sender åpent brev til ledelsen. det er skammelig å se dette her.

Straya
StrayaInnlegg: 4699
16.05.18 19:56

Helt utrolig at Bohinen ikke går for høyere press. 2-2 hjemme mot Strømmen er fryktelig svakt, men det er sånn som kan skje. Måten det skjer på derimot er totalt uakseptabel. Om Aalesund skal ha noe i Eliteserien å gjøre kan man ikke forsvare inn 1p hjemme mot et lag som har tre strake tap i OBOS mot Nest-Sotra, HamKam og Jerv...

Kumite
16.05.18 20:01
Straya: Om Aalesund skal ha noe i Eliteserien

Vet ikke om jeg har lyst å se Aafk i eliteserien etter dette. For vi kommer til å bli maltraktrert. 

Citano
CitanoInnlegg: 434
16.05.18 20:07

Rundens resultat må være Åsane sin 4-1 seier borte mot Sogndal. Hadde ikke trodd at det skulle skje.  

Mjøndalen taper mot Ull/Kisa på hjemmebane. Greit nok at selv med denne kampen så har de sluppet inn færrest antall mål, men det hjelper så lite når de har bare scoret 5 mål på 8 kamper. Virker som det er et stort savn etter Pellegrino.
Kisa på sin side sitter komfortabelt rett bak Aalesund og Viking og får se om de faktisk klarer å holde godformen utover. Fjoråret var jo en berg-og-dalbane der det endte positivt tilslutt.

Punter8X
Punter8XInnlegg: 58
16.05.18 20:32
Citano: Rundens resultat må være Åsane sin 4-1 seier borte mot Sogndal. Hadde ikke trodd at det skulle skje.

Må bare få skyte inn her at jeg synes Bergens Tidendes behandling av Åsane er skammelig. Laget drar til Fosshaugane på 16. mai og vinner 1-4. Absolutt ingen spor etter kampen på Bt.no hverken før, under eller etter kampen, før det kl. 20.20 kommer en bitteliten artikkel.

Johnsli
JohnsliInnlegg: 13740
16.05.18 20:44

Åsane har noen spennende folk på topp, spesielt Antwi. Oppe på 5. plass nå faktisk, men kun 1p ned til 10. plass, så er jo rimelig tett på midten.

barba
barbaInnlegg: 2946
16.05.18 21:09

HamKam? Skammelig å tape mot et så stusselig Kongsvinger. Hjelper ikke at de hadde klart flest sjanser, for selve spillet var så dårlig....

zephyrus
zephyrusInnlegg: 3104
16.05.18 21:17

Sogndal med en svak sesongstart og et flaut 1-4 tap mot Åsane i dag.

Hvor trygt sitter min gamle Leedsfavoritt Eirik Bakke?

(Innlegget ble redigert 16.05.18 21:17)

jatilnei
jatilneiInnlegg: 552
16.05.18 21:29

En herlig dag og være KIL-supporter :-)

barba
barbaInnlegg: 2946
16.05.18 21:45
jatilnei: En herlig dag og være KIL-supporter :-)

Gratulerer. Ikke mange sjansene, men for egen del synes jeg at HamKams spill var så skuffende at jeg ikke synes de fortjener å vinne.

Sylthelabb
SylthelabbInnlegg: 22
16.05.18 22:53
Citano: Rundens resultat må være Åsane sin 4-1 seier borte mot Sogndal. Hadde ikke trodd at det skulle skje.

Kjenner at det er heilt greit at eg var på jobb i kveld og ikkje fekk sett kamp. Har inntrykk av at det var fullt fortent også. 

19thomas92
19thomas92Innlegg: 262
17.05.18 00:26

Snart på tide å se på om Knappen er rett mann(?) For meg virker det som om Knappen ikke får ut potensiale i dette laget. Helt OK defensivt, men forferdelig kjedelig og planløst offensivt. 1-4-3 er fasiten etter å ha møtt overkommelige motstandere.

Det er mulig at jeg er kjapp på avtrekkeren, men synes jeg har sett en trend som har pekt nedover siden sesongstart.

(Innlegget ble redigert 17.05.18 00:35)

PerfectSense
PerfectSenseInnlegg: 4064
17.05.18 00:38
jatilnei: En herlig dag og være KIL-supporter :-)

Ikke så verst dag for en Viking-supporter heller, skal jeg si deg ;-)

Neste runde avsluttes med Viking - Aafk. I og med at det ikke er usannsynlig at både Ull/Kisa og Ulf vinner sine kamper vil det være viktig for begge lagene å vinne for å opprettholde dagens avstand ned til tredjeplassen. Forhåpentligvis blir det en severdig kamp med to lag som vil angripe, men jeg er redd vi får et antiklimaks etter kampen i dag.

Straya
StrayaInnlegg: 4699
17.05.18 09:43
PerfectSense: Forhåpentligvis blir det en severdig kamp med to lag som vil angripe, men jeg er redd vi får et antiklimaks etter kampen i dag.

Aalesund har knapt angrepet og vært offensive i år. Har en veldig solid duo på topp som får mye ut av lite samt at man er gode på dødballer. Men sender veldig sjelden mange i angrep og presser relativt lavt i banen, selv på hjemmebane mot bunnlag.

Kumite
17.05.18 10:01
PerfectSense: Viking - Aafk.

De kommmer til å banke oss.

Kapteinhivoghoi
KapteinhivoghoiInnlegg: 866
17.05.18 12:36

Hva jeg registrerte fra kampen igår, var at Strømmen sine spillere løp omtrent dobbelt så fort - og ditto dobbelt så langt som Aafk spillerne.   En 16 Mai kamp hjemme i strålende vær, og så serverer man publikum en suppe av tafatthet og joggende bevegelser uten like. Tror det blir lite publikumsøkning av slike giddalause forestillinger iallefall, noe som til slutt mest rammer klubben og spillerne selv. Mot Viking i neste kamp tror jeg Aafk får en skikkelig på trynet, slik at spillerne endelig innser at alt under 100 % innsats er helt utilgivelig .. 

Kumite
17.05.18 12:47
Kapteinhivoghoi: Hva jeg registrerte fra kampen igår, var at Strømmen sine spillere løp omtrent dobbelt så fort - og ditto dobbelt så langt som Aafk spillerne.   En 16 Mai kamp hjemme i strålende vær, og så serverer man publikum en suppe av tafatthet og joggende bevegelser uten like. Tror det blir lite publikumsøkning av slike giddalause forestillinger iallefall, noe som til slutt mest rammer klubben og spillerne selv. Mot Viking i neste kamp tror jeg Aafk får en skikkelig på trynet, slik at spillerne endelig innser at alt under 100 % innsats er helt utilgivelig ..

Også har du en trener som sier at de ikke skammer seg. Aafk = gutteklubbengrei, blir hel matt over holdningene til denne klubben. Vi klarer jo ikke å styre kamper i obos ligaen, hvordan kan vi styre kamper i eliteserien da. Jeg tipper vi taper 5-0 mot Viking. Kanskje det skal til for at de ska våkne, for spillet har denne sesongen vært horribel dårlig. Det er faktisk helt utrolig at vi står med 20 poeng på 8 kamper. 

Kapteinhivoghoi
KapteinhivoghoiInnlegg: 866
17.05.18 19:00

Kumite, jeg er enig i at vi får tap i Stavanger. Innerst inne tror jeg Bohinen ikke er videre Happy med måten spillerne agerer på, men samtidig er han på en måte nødt til å si hva han sier. Dog er jeg også 100 % sikker på at han bruker det traurige spillet på banen for alt det er verdt inn mot sommervinduet. Han har jo sagt lenge at han trenger 3 spillere av god kvalitet inn i sommer, om klubben skal ha minste sjanse for opprykk. Om Nattestad returnerer til Molde, blir det egentlig 4 vi trenger. Slik sett kan et tap i Stavanger være det beste på lengre sikt.

jatilnei
18.05.18 00:44
19thomas92: Snart på tide å se på om Knappen er rett mann(?) For meg virker det som om Knappen ikke får ut potensiale i dette laget. Helt OK defensivt, men forferdelig kjedelig og planløst offensivt. 1-4-3 er fasiten etter å ha møtt overkommelige motstandere. Det er mulig at jeg er kjapp på avtrekkeren, men synes jeg har sett en trend som har pekt nedover siden sesongstart.

Jeg skal forsøke og legge mitt rødhvite og subjektive hjerte (som egentlig smiler litt ekstra hver gang det butter litt imot oppe på Hamar) til side og forsøke og komme med noen "objektive" refleksjoner. 

Hamkam og Kongsvinger fremstår som hverandres motsetninger. Det ene laget har masse x-faktor men mangler totalt struktur, organisering og samspill (delvis også på grunn av en veldig vanskelig og rotete sesongstart). Det andre laget er godt organisert, har bra struktur og absolutt null x-faktor som kan vippe kampene i deres fordel. Jeg tror du forstår hvilket lag som er hvem. 

I går vant KIL på innsats og gode prestasjoner fra enkeltspillere. Knappen fremstår ikke som noe annet enn arrogant når han påstår at Hamkam var et veldig mye bedre lag enn KIL. Var de bedre? Tja, de var bra organisert og pøste på utover i 2.omgangen, noe som hvilket som helst annet lag også ville gjort hvis de lå under 1-0. Det virker visst til og bli en liten vane for Knappen dette her. 

Et lite skremmeskudd i retning Hamkam......dere minner meg egentlig litt om Elverum i fjor. De var også et bra organisert lag som sjeldent ble rundspilt men som nesten aldri vant fotballkamper. Så står da treneren (Tore Fossum) og klager i etterkant om at de "egentlig spilte en bra kamp". Det ble få seire, veldig mye uavgjort og litt for mange tap i jevne fotballkamper. Høres det kjent ut? Det gikk på huet og ræva ned. 

Vi tok 4 poeng mot Elverum i fjor. Elverum var klart best mellom 16 meterne....men vi hadde Guven og Castro. Så langt kom de altså med det. Men Tore Fossum var allikevel strålende fornøyd med gjennomføringen og kunne skryte/sutre i Østlendingen etter kampen. Høres også det kjent ut?

Knappen-fotballen er i grunn ganske kjedelig. Godt organiserte bakover og generelt ganske forutsigbart. I Elverum og Brummunddal hadde han noen magikere på laget som kunne gjøre det lille ekstra, og det virker han til og være litt avhengig av. Hamkam har egentlig ikke så mye sånt på dette nivået. Det fungerer sikkert greit i 2.divisjon hvor man har et dobbelt så stort budsjett som mange av konkurrentene og hvor man uansett dominerer kampene så mye at man vinner allikevel (i en avdeling hvor Hamkam egentlig var det eneste laget med sånn nogenlunde ambisjoner). Men her er det et knepp opp og da faller Knappens mannskap litt igjennom.....i begge 16 meterne forøvrig. Man virker til og ha seilet litt på en kunstig medgangsbølge og at forventningene har skutt litt i været pga det.......så kommer den kjedelig hverdagen og Knappen blir sur når ting ikke flyter like bra.

Og skal vi legge til at Knappen fortsatt har til gode og møte de antatt beste lagene før sommerferien? De ligger nå fjerdesist. De kan fint ligge under streken når vi tar sommerferie. 

(Innlegget ble redigert 18.05.18 00:49)

Quadropheni
QuadropheniInnlegg: 19
18.05.18 13:20

Jeg er både enig og uenig med deg jatilnei. For det første synes jeg ikke vi har vært spesielt godt organisert i år. Mot Sarpsborg og Sandnes var vi absolutt det, men ellers slipper vi inn altfor mange enkle mål imot, på dødballer og innlegg imot f.eks. Vi sliter med at vi ikke fikk tak i den defensivt gode venstrebacken Knappen ville ha og må bruke vår absolutt beste midtstopper Alegre der. I tillegg mangler vi defensiv styrke på sentral midtbane med Solbakken og Lønstad Onsrud.

X-faktor, eller ihvertfall spisskompetanse på dette nivået synes jeg vi har. Vi har fysikken til Midtskogen som er helt vill. Han skapte jo virkelig trøbbel for Vinger, spesielt i førsteomgang, men fikk altfor lite hjelp. I tillegg har vi høyrefoten til Jevne Hagen, som skapte trøbbel for dere med engang han kom inn (skjønner ikke hvorfor han ikke startet) og dribleferdighetene til Abu og Dønnum (som var skadet mot dere). Men de to sistnevnte kom inn veldig sent, sliter med det relasjonelle og effektiviteten, men jeg tror de blir bedre og bedre (ihvertfall Dønnum).

Jeg skjønner sammenligningen din med Elverum og tror det er likheter mellom lagene, men Ham-Kam har en stall med langt flere spillere og folk i støtteapparatet med erfaring fra de to øverste nivåene. I tillegg har vi eksterne investorer som trolig vil spytte inn litt midler til forsterkninger i sommer (vi hentet tross alt svært få spillere permanent i vinter) og en entusiasme og publikumsoppslutning Elverum aldri har vært i nærheten av. Ett eksempel på at vi har sterkere stall enn Elverum kan man se på Peder Nersveen som spilte alt for Elverum i fjor, men kun har startet nå sist for oss. 

KIL vant på innsats og enkeltprestasjoner 16.mai ja. I tillegg vinner dere på at Knappen valgte helt feil ellver til en sånn kamp. Hadde Jevne Hagen, Ivar Sollie Rønning og Buduson startet tror jeg kampen hadde vært jevnere.

Knappen er en veldig dårlig taper og føler nok litt på presset og sa den uttalelsen rett etter kampslutt, da kan man være litt usakelig. Jeg har trua på han, selvom han kanskje ikke spiller noen propagandafotball. Forsterkningene kom inn altfor sent og han har ikke fått satt ellveren ennå. Man så samme tendenser ifjor før alt fløt på høsten.

Vi har ingen elendig stall, men mangler en venstreback og en defensiv midtbane for at systemet skal fungere optimalt. Den direkte fotballen Knappen står for er kanskje ikke så spennende og man kan sikkert si den er forutsigbar, men er det noe som faktisk har utviklet seg siden i fjor er antall offensive strenger laget har å spille på (uten at man nødvendigvis så det mot dere). Vi har skårt mål på alle mulige vis sålangt i år og jeg tror at når det defensive setter seg så kommer vi også til å plukke flere poeng. Med Tromsdalen, Nest, Jerv, Florø, Strømmen og Levanger med max 3 poeng mer enn oss synes jeg ikke akkurat nedrykksalarmen bør ringe ennå. Det laget her har vist at de kan slå alle så bortsett fra Viking og Aalesund borte tror jeg vi absolutt har sjanse mot hvemsomhelst, men det krever selvfølgelig hard jobbing og en bedre organisert defensiv struktur.

jatilnei
18.05.18 19:33
Quadropheni: Knappen er en veldig dårlig taper og føler nok litt på presset og sa den uttalelsen rett etter kampslutt, da kan man være litt usakelig. Jeg har trua på han, selvom han kanskje ikke spiller noen propagandafotball. Forsterkningene kom inn altfor sent og han har ikke fått satt ellveren ennå. Man så samme tendenser ifjor før alt fløt på høsten.

Jeg tror neste kamp mot Florø kan bli litt avgjørende. Vinner dere så får dere et lite pusterom. Taper dere så er murringen godt igang (og vi vet begge to hvordan hedmarkspublikummet kan være). Etter det så kommer det også en rekke med vanskelige kamper inn mot sommerferien......og jo, Hamkam kan glatt ligge under streken når den tid kommer. 

Jeg har fulgt norsk 1.divisjon i en årrekke. De færreste har egentlig elendige staller. Kasteballene finnes ikke og alle kan i utgangspunktet slå alle. Det er vel også derfor det heter kokos-ligaen. De fleste lag har spennende momenter ved seg som kan bikke ting i sitt favør. Jeg er enig i at Hamkam ikke har noen elendig stall, men x-faktorene du nevner bidrar vel først og fremst til at Hamkam er gode mellom 16.meterne. Det er ikke der kampene blir avgjort. Man kan være uheldig i enkeltkamper men over tid så handler det ikke lenger om uflaks.........Hamkam har vunnet 1 av 8 seriekamper, og har (ifølge seg selv) hengt bra med i alle kampene. Og motstanden har ikke vært voldsomt skremmende heller. 

Det er også grunnen til at jeg dro Elverum-parallellen. Man spiller bra og blir sjeldent rundspilt, men vinner nesten aldri kamper. Jeg får som sagt litt "dejavu" av og høre Knappen uttale seg etter kampene. 

Det forteller meg også at jeg muligens hadde et poeng før seriestart hvor jeg skrev at Hamkam burde være fornøyd om de klarte og berge plassen. Jeg fikk kjeft av enkelte Kamma-supportere (som forventet de langt høyere) men hittil vil jeg vel si at jeg leder 1-0. Hamkam har i mine øyne ridd på en kunstig medgangsbølge (siden 2.divisjon i fjor) hvor de på mange måter var ganske heldige med avdelings-oppsett osv. Vi ser også at lagene fra den andre avdelingen har bitt litt sterkere fra seg i årets Obos. Mange i Hamkam er kanskje gode nok til og dominere i 2.divisjon, også møter man litt hverdagen i Obos.....da blir Knappen sur. 

Du sier at dette laget er gode nok til og slå hvem som helst......men det kan (som sagt) hvem som helst andre i denne divisjonen også. Problemet til Hamkam er jo at de gjør det altfor sjeldent. Det er fasiten når vi har kommet et langt stykke ut i sesongen. Hamkam kan i teorien fint vinne over både Viking og Ålesund.....antageligvis kommer de til og henge greit med også.....men i praksis så kommer de mest sannsynlig til og tape. Så kan da Knappen fortsette survingen i Hamar Arbeiderblad og bli sur fordi enkelte stiller kritiske spørsmål (for de henger jo tross alt godt med). 

Jeg forstår godt at enkelte Kamma-supportere stiller kritiske spørsmål, og hittil så har ikke Knappen bevist noe som helst på dette nivået. I Elverum og Brummunddal (og tidvis i fjor) så hadde han enkeltspillere som kunne briljere og bikke kampene i hans favør. Jeg ser ikke helt hvem som skal utrette det samme i dagens Hamkam og på Obos-nivå. Jeg baserer det ikke bare på at dere møtte Shaky Shakysen fra Shaky-gaten i Shaky-land nå forrige runde (ja, jeg mener mitt eget Kongsvinger og det vingleforsvaret de har vist hittil), men jeg har hatt et lite sideblikk på Kamma ellers også. 

Quadropheni
19.05.18 11:49

Joda, du har rett i mye her, men jeg tror du undervurderer både Knappen og stallen. En av norges største back-talenter, Nicolas Mickelson er snart tilbake fra skade og vil gjøre sakene sine bra med sin enorme fart. Simen Bolkan Nordli begynner å komme i form og har vist han kan levere målpoeng også på det her nivået. I tillegg har vi Lønstad Onsrud som har levert 3 mål sålangt fra midtbaneposisjon. Like mye som Castro og Güven til sammen. Vi har 11 mål på 8 kamper, 9.best i ligaen. Problemet vårt sålangt har vært at vi slipper inn for enkle mål. Og som du har vært inne på kan Knappen å organisere et lag, så dette bør ikke være umulig å gjøre noe med.

Jeg har fortsatt tro på Knappen. Og da mener jeg ikke tro, som at han kan føre oss til femteplass i Eliteserien, men tro på at han kan etablere oss i den ligaen her som hjelper oss å ta det neste steget. Jeg håpet på en topp10-plassering før sesongen og tror vi fortsatt kan klare det. I tillegg håper jeg også vi får en god opplevelse i cupen mot Start. 

Hvilke enkeltspillere du peker på i Elverum og Brumunddal (med én M) vet jeg ikke helt, Mendy i Elverum sikkert(?), men å spille en direkte fotball betyr ikke at det offensive er helt planløst.

jatilnei
19.05.18 15:14
Quadropheni: Joda, du har rett i mye her, men jeg tror du undervurderer både Knappen og stallen.

Jeg prøver så godt jeg kan og ikke undervurdere noen, men det er nå fortsatt tabellen som teller til slutt. Det blir på mange måter fasiten. Det er ikke krise foreløpig, men det er ikke veldig bra heller. Man kan like gjerne snu det og si at man ikke skal undervurdere de andre lagene rundt på tabellen heller. Dette er kokos....alt kan skje. Det var ingen som trodde at Arendal skulle rykke ned i fjor heller. De skulle muligens kjempe om kvalik-plassene. Obos har nok muligens blitt enda jevnere siden forrige gang dere gjestet divisjonen (som faktisk begynner og bli noen sesonger siden). 

Jeg tipper vi ser noen danske kroner på bordet nå i sommer og at dere iallfall får inn en spiss som kan briljere litt. Det trenger Knappen. Greit nok og ha gode backer, gode innleggs-føtter, gode talenter, god fysikk osv, men dere trenger folk som kan vippe kampene i deres favør. I begge 16 meterne forøvrig. Det ble litt tynt mot KIL iallfall og dere hadde absolutt mulighetene. Det handler nok ikke om at det er planløst offensivt. Det er nok andre ting. KIL er ikke kjent for og vinne så mange dueller i eget felt....mot Hamkam så gjorde de faktisk det. Det er nok ikke bare fordi KIL,s forsvar plutselig ble gode. 

Det ble litt som jeg skrev over her......Hamkam har mye av det KIL mangler, men KIL har også mye av det Hamkam mangler. Det var akkurat det KIL vant kampen på. Ikke minst at vi gikk seirende ut av mange dueller. Det også burde jo være et lite "varsko". Det KIL trenger er en trener som kan piske ungguttene våre. Som setter ting i et system og som gjør oss bedre organisert.....det kommer til og komme. Når spillere som Ibrahim, Castro, Marlinho og Guven (som forøvrig har vært endel skadet hittil) begynner og finne hverandre? Da kan vi for alvor vise at vi er et godt lag......det samme når det defensive arbeidet setter seg i større grad. 

Hamkam får fortsette med sitt. I mine øyne har laget vært litt overvurdert hittil (i den forstand at dere egentlig ikke er så veldig mye bedre enn lagene som har blitt tippet langt nede på tabellen) og jeg står fortsatt ved at dere skal være fornøyd om dere berger plassen. Så får man jo se om det skjer noe spennende til sommeren på overgangsmarkedet som kan snu situasjonen. 

(Innlegget ble redigert 19.05.18 15:14)

Quadropheni
19.05.18 17:15
jatilnei: Det ble litt som jeg skrev over her......Hamkam har mye av det KIL mangler, men KIL har også mye av det Hamkam mangler. Det var akkurat det KIL vant kampen på. Ikke minst at vi gikk seirende ut av mange dueller. Det også burde jo være et lite "varsko". Det KIL trenger er en trener som kan piske ungguttene våre. Som setter ting i et system og som gjør oss bedre organisert.....det kommer til og komme. Når spillere som Ibrahim, Castro, Marlinho og Guven (som forøvrig har vært endel skadet hittil) begynner og finne hverandre? Da kan vi for alvor vise at vi er et godt lag......det samme når det defensive arbeidet setter seg i større grad.

Beklager til dere som ikke bryr dere om Ham-Kam eller KIL, dere får la være å lese hvis det kjeder dere.

Jeg synes ikke kampen mot dere var 100% representabel for sesongen. Vi var altfor dårlige i duellspillet og jeg mener vi valgte feil ellver.

Det siste du skriver her er det samme jeg har skrevet om Kamma, og som alle sier om sitt lag. "Når ting setter seg", men det vet man jo ikke når om om kommer til å skje og hvor bra det evt. blir. Men noe man kan er å se litt på forutsetningene til lagene og da mener jeg Ham-Kam har bedre forutsetninger enn minst 4-5 lag i denne divisjonen, selv på tross av klare mangler i spillerstallen.

La oss sammenligne med KIL, som ligger likt med Kamma poengmessig sålangt.

Kamma har to keepere med erfaring og som uten tvil holder obosnivået. KIL har det kaotiske antallet 4 seniorkeepere (ja, jeg vet det har vært skader), der Trautner spilte mot oss, men Thomas har spilt mest i år. Ingen klar førstekeeper..?

Defensivt ser vi ganske likt ut spillermessig. For oss har vi Egeris (med mye erfaring fra de to øverste danske divisjonene), Omarsson (med 4 landskamper for Island bla.) og rutinerte Jevne Hagen og Alegre på backene (hovedsakelig). Dere har Pålerud og Skagestad som er rutinerte og Mafi og Lundal som er ganske spennende, men uskrevne. Bak disse er det dog veldig tynt, mens vi har noen spillere som kan gå inn og gjøre en ok jobb.

Midtbanesituasjonene er ganske så like med Øby og Lønstad Onsrud som kanskje de sterkeste på hvert sitt lag. Dere har bra spillere i Sjølstad, Kolstad og Marlino og spennede unggutter i Bydal og Fremstad. Vi har Petter Vaagan Moen, som har fortsatt har et meget godt venstreben og spennede unggutter i Bolkan Nordli og Solbakken. Jeg vil hevde vår midtbane er ett lite hakk bedre enn deres, uten at jeg har noe empirisk fakta å slå i bordet med.

I angrep er dere best, Güven (skadefri), Castro og Ibrahim er alle gode obosspillere. Sollie Rønning, Midtskogen og Buduson har skuffet mer og Abu og Dønnum er altfor ustabile. Men jeg har trua på at våre spisser kan hevde seg.

Så kommer vi til en viktig forskjell mellom lagene - skader. Der vi knapt hadde skader i fjor og i år kun har hatt Mickelson ute i mer enn 1 kamp har dere hatt skader på mange spillere (Skagestad, Güven, Wennberg, Essaeh, keeperne, Holter osv.) Dette er et undervurdert faktum i fotball og jeg tror ikke det bare skyldes uflaks og flaks, selvom det iblant selvfølgelig spiller inn. 

I tillegg synes jeg det er faktorer at vi er videre i cupen på bekostning av S08 (selvtillit og tro på at vi kan slå alle), får poeng på dårlige dager (Åsane, Nest Sotra) og, som du sier, har rom for overganger i sommer.

Summa sumarum synes jeg ikke vi har spesielt mye dårligere forutsetninger enn Kongsvinger ihvertfall, selvom dere riktignok har hatt et vanskeligere program enn oss sålangt.

(Innlegget ble redigert 19.05.18 17:18)

jatilnei
20.05.18 03:54
Quadropheni: Summa sumarum synes jeg ikke vi har spesielt mye dårligere forutsetninger enn Kongsvinger ihvertfall, selvom dere riktignok har hatt et vanskeligere program enn oss sålangt.

Det er vel ikke bare kampprogrammet som har vært ulikt. Hamkam har fått bygd opp et lag over tid og har vel hatt en pil som har pekt oppover siden Knappen tok over etter Kent Bergersen for snart to år siden. KIL hadde en skuffende sesong i fjor og årets sesonginnledning har inneholdt alt ifra dødsfall, begravelser, sparking av trener, litt skader samt at vi pr dags dato faktisk ikke aner hvem som skal trene laget fremover. Det har vært mye rot og tull og det bærer laget litt preg av. Hvilken formasjon vi spilte mot Hamkam? Ikke spør meg (jeg så kampen og aner faktisk ikke hvilken formasjon vi spilte). Det sier jo litt. 

Også kan man selvfølgelig snakke om kampprogrammet. Det var vel også en av grunnene til at mange tippet Hamkam litt oppover på tabellen. innledningen virket sånn nogenlunde grei og man mente at Kamma kunne spille på seg litt selvtillit. 

Og sette opp stallene mot hverandre synes jeg er vanskelig av den grunn at vi spiller/har spilt (gudene vet hvordan KIL skal spille fremover) en ganske ulik fotball.....og spillerstallene bærer selvfølgelig preg av at man hentet inn endel ulike typer som skal passe sin fotball. Både Kamma og KIL har klare svakheter i sin stall. KIL mangler fysikk, ledertyper (det er for mange unge i stallen), en klar første-keeper (der er jeg veldig enig med deg) samt klare førstevalg i forsvaret. Dessuten så har vi spilt en fotball vi blir hardt straffet for......en fotball som er for lite fremover-rettet og som fører til grasalt mange balltap...særlig da på egen halvdel. Når ungguttene blir høyt presset og allikevel begynner og sentre ballen seg imellom rundt egen 16 meter så er det er bare og finne frem nitroglyserinen. 

Men så er det som sagt noe med disse spillerne som plutselig kan finne på det uventede. Det er vel kanskje det jeg har savnet hos Kamma. Det er sånn passe solid, men heller ikke så mye mer. Greit nok at det har vært et par gode prestasjoner, men det vil allikevel ikke være nok til og bære laget over tid. Som du sier....enkelte må hevde seg. Særlig fremover på banen. Det samme gjelder kanskje også bakover? Det er spillere med gode meritter (og keeperne holdt visstnok Eliteserienivå), men sååååå solid er det jo ikke. Et par av forsvarsspillerne imponerte meg veldig i fjor uten at det virker som at de har tatt Obos med storm helt enda iallfall. Det handler som sagt om egenskaper som bikker jevne kamper i sitt favør....for forskjellen mellom topp og bunn-strid er ikke så veldig stor og ingen kamper er enkle. 

Selvfølgelig veldig bra prestasjoner av Hamkam i cupen også, men den lever jo også litt sitt eget liv. Det er jo noe av sjarmen. 

(Innlegget ble redigert 20.05.18 04:04)

jatilnei
20.05.18 03:58
Quadropheni: Beklager til dere som ikke bryr dere om Ham-Kam eller KIL, dere får la være å lese hvis det kjeder dere.

Det er vel ikke noe og beklage. Det er to supportere som diskuterer to obos-lag i en obos-tråd. Man får heller være glad for at noen holder liv i tråden......og det er jo heller ingen som nekter andre og kommentere andre lag her. Det er bare og slenge seg på. 

Quadropheni
20.05.18 09:33

Vanskelig å sette stallene opp mot hverandre ja, men jeg forsøkte sånn for moro skyld. Forøvrig enig i det du skriver i siste innlegg. 

Jeg troe at Ham-Kam kommer til å komme utover høsten og berge plassen og jeg tror Kongsvinger gjør det samme (litt avhengig av hvilken trener de ansetter). Hvordan er sannsynligheten for at Sokolowski blir ansatt permanent? 

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 18064
20.05.18 10:28
Quadropheni: Hvordan er sannsynligheten for at Sokolowski blir ansatt permanent?

Jeg skal ikke blande meg inn i de gode meningsutvekslingene dere har.
Men - bare litt om dette.
Kongsvinger har en god hjemmeside, og her snakkes det om trenerspørsmålet: http://www.kil.no/nyheter/nystuen-om-ny-kil-trener

Sokolowski er en type fotballperson som ikke ønsker å være hovedtrener. Så sannsynligheten er så godt som 0 prosent!
Så det må nok skje at man ikke får noen trener at han kan være midlertidig ut sesongen, men ut fra intervjuet skjer nok ikke det.

(Innlegget ble redigert 20.05.18 10:28)

jatilnei
20.05.18 14:46
Quadropheni: Jeg troe at Ham-Kam kommer til å komme utover høsten og berge plassen og jeg tror Kongsvinger gjør det samme (litt avhengig av hvilken trener de ansetter). Hvordan er sannsynligheten for at Sokolowski blir ansatt permanent?

Jeg tror return_of_drakkar har noen poenger når han sier at sannsynligheten er så godt som null. Han har iallfall sagt ganske klart ifra at han ikke ønsker noe hovedtrener-ansvar. Han vil vel allikevel fortsette med ansvaret frem til en hovedtrener er på plass.....en prosess som går ganske sakte. Målet er vel og ha en trener før sommerferien......dvs at det tar tid før ting setter seg. KIL med en rotete vårsesong og Hamkam som har endel tøffe kamper fremover......vi kan fint ligge litt i sumpa begge to når ferien starter. Det kommer nok noen grep i sommerferien fra begge lag. 

Nå er det vel ikke noen hemmelighet at jeg ikke er Knappens største fan. Det startet allerede i Elverum-perioden. Min mening er vel kanskje at han passer bedre til og trene mindre lag og gjøre de gode. Litt slik han gjorde i Elverum og Brumunddal. Men passer han til og trene et slags "flaggskip" hvor forventningene sitter i veggene? Hva er din mening om dette? Han virker heller ikke til og takle motgang veldig godt (mitt inntrykk).......og Obos er jo litt en annen verden enn 2.divisjon. En veldig god sesong i fjor.....allikevel, det var jo ikke all verdens til konkurranse heller.

Jeg forstår jo allikevel ansettelsen veldig godt. Han er lokal, ung og "fremadstormende" og gjorde en god jobb med og rydde opp etter Bergersen. Men nå er det jo liksom litt "hverdagen" virker det som. 

jatilnei
20.05.18 15:00
return_of_drakkar: Jeg skal ikke blande meg inn i de gode meningsutvekslingene dere har.

Det er jo bare hyggelig om flere kommenterer også. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg