Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Seertall på norsk fotball 2017

NYTT TEMA
6347

Innlegg: 30329
6347
15.11.17 21:37

Her er noen seertall fra 2017-sesongen i norsk fotball, samt en del annen info knyttet til dette. Seertall på kampene i ukene fremover legges ut fortløpende i denne tråden. Seertallene er for det meste hentet fra TNS Gallup. Noen tall er også henter fra Kampanje og Medier24.



SEERTALL, ELITESERIEN

Seertall på hovedkampen
Som hovedregel går disse kampene søndag kl. 20 på Eurosport Norge.

April
195 000        Rosenborg - Odd   
102 000        Sandefjord - Rosenborg            (midtukerunde)
78 000          Strømsgodset - Aalesund   
198 000        Viking - Rosenborg                    (2. påskedag)
146 000        Lillestrøm - Brann   
90 000          Odd - Vålerenga

Mai   
296 000        Rosenborg - Brann                    (TV Norge)
99 000          Brann - Molde                            (lørdagsrunde)
208 000        Rosenborg - Tromsø                  (tirsdag 16. mai)
107 000        Odd - Molde   
251 000        Vålerenga - Rosenborg            (TV Norge)

Juni   
128 000        Odd - Brann   
103 000        Vålerenga - Strømsgodset        (TV Norge)
?                   Viking - Haugesund

Juli   
?                   Brann - Vålerenga   
?                   Stabæk - Brann   
149 000        Brann - Sarpsborg 08

August   
?                    Aalesund - Brann   
?                    Strømsgodset - Lillestrøm   
175 000         Viking - Brann                          (TV Norge)

September   
?                   Strømsgodset - Rosenborg   
204 000        Rosenborg - Vålerenga            (TV Norge)
?                   Vålerenga - Brann

Oktober   
?                   Rosenborg - Sarpsborg 08   
?                   Molde - Brann   
253 000        Brann - Rosenborg                   (TV Norge)
?                   Vålerenga - Molde

November   
?                   Aalesund - Rosenborg   


Seertall på mandagskampen
Som hovedregel går disse kampene mandag kl. 19 på MAX.

April
136 000          Vålerenga - Viking   
96 000            Brann - Strømsgodset            (midtukerunde)
118 000          Kristiansund BK - Brann   
96 000            Molde - Vålerenga   
94 000            Haugesund - Molde

Mai   
206 000          Sarpsborg 08 - Rosenborg   
76 000            Lillestrøm - Odd   
49 000            Aalesund - Vålerenga              (fredag)
106 000          Brann - Sandefjord                  (hovedrunden, 16. mai)
56 000            Stabæk - Viking   
77 000            Strømsgodset - Viking

Juni   
137 000          Rosenborg - Strømsgodset     (hovedrunden, søndag)
142 000          Brann - Stabæk   
85 000            Strømsgodset - Molde   

Juli
144 000        Kristiansund BK - Rosenborg   
95 000          Sarpsborg 08 - Lillestrøm   
110 000        Kristiansund BK - Vålerenga   

August
82 000          Strømsgodset - Vålerenga   
121 000        Vålerenga - Tromsø   
91 000          Sarpsborg 08 - Strømsgodset   

September
100 000        Molde - Odd   
66 000          Odd - Aalesund   
115 000        Sarpsborg 08 - Odd   
119 000        Brann - Kristiansund BK            (fredag)

Oktober
87 000          Sarpsborg 08 - Stabæk   
103 000        Odd - Lillestrøm   
92 000          Lillestrøm - Aalesund   

November
90 000          Sandefjord - Vålerenga            (fredag)
           

Seertall på «Derbylørdag»
Alle derbylørdag-kamper har blitt spilt lørdag kl. 18. Jeg har kun seertall på 10 av 24 kamper (runde 1-9 + 11).

April
154 000        Kristiansund BK - Molde
235 000        Rosenborg - Molde
70 000          Strømsgodset - Sandefjord
110 000        Brann - Viking

Mai
59 000            Molde - Aalesund
125 000          Sogndal - Brann
42 000            Sandefjord - Odd

Juni
57 000            Stabæk - Lillestrøm
43 000            Kristiansund BK - Aalesund

Juli   
77 000            Aalesund - Molde


Seertall på hovedrunde-kampen
Som hovedregel går disse kampene søndag kl. 18 på Eurosport Norge. Jeg har kun seertall på 14 av 28 kamper (runde 1-13 + 17).

April
127 000          Tromsø - Brann   
42 000            Molde - Lillestrøm   
63 000            Vålerenga - Sandefjord   
83 000            Brann - Haugesund   
116 000          Rosenborg - Aalesund   
60 000            Aalesund - Tromsø   

Mai
55 000            Vålerenga - Stabæk   
41 000            Odd - Strømsgodset   
26 000            Vålerenga - Kristiansund BK   
71 000            Sarpsborg 08 - Vålerenga   
116 000          Brann - Aalesund   

Juni
44 000            Sarpsborg 08 - Molde   
87 000            Haugesund - Rosenborg   

Juli
25 000            Molde - Strømsgodset   




SEERTALL PÅ LANDSKAMPER

VM-kvalifisering
422 000        Nord-Irland - Norge          Eurosport Norge    26.03.2017
487 000        Norge - Tsjekkia                TV Norge               10.06.2017
388 000        Norge - Aserbajdsjan        TV Norge               01.09.2017
433 000        Tyskland - Norge               TV Norge               04.09.2017
378 000        San Marino - Norge            MAX                      05.10.2017
437 000        Norge - Nord-Irland            MAX                     08.10.2017

Privatlandskamper
365 000        Norge - Sverige               TV Norge                13.06.2017
196 000        Makedonia - Norge            MAX                      11.11.2017




SEERTALL PÅ CUPEN

1. runde
72 000            Gran - Vålerenga        NRK2            26.04.2017

2. runde
97 000            Tynset - Rosenborg        NRK2            24.05.2017

3. runde
?                     Flekkerøy - Odd            NRK2            31.05.2017

4. runde
?                     Mjøndalen - Brann        NRK2            09.08.2017

Kvartfinaler
?                     Mjøndalen - Sarpsborg 08     NRK1                         26.08.2017
24 000            Lillestrøm - Stabæk              TV 2 Sportskanalen    26.08.2017
79 000            Molde - Kristiansund            TV 2 Sportskanalen    27.08.2017
433 000          Rosenborg – Vålerenga       NRK1                          27.08.2017

Semifinaler
?                     Vålerenga - Sarpsborg 08    NRK1                 20.09.2017
142 000          Molde - Lillestrøm                 NRK2                21.09.2017




SEERTALL PÅ EUROPACUP

Kvalifisering
181 000        Dundalk - Rosenborg        Viasat 4            12.07.2017
161 000        Rosenborg - Dundalk        Viasat 4            19.07.2017
358 000        Rosenborg - Celtic            Viasat 4            02.08.2017
331 000        Ajax - Rosenborg              MAX                  17.08.2017
404 000        Rosenborg - Ajax              MAX                  24.08.2017

Jeg har ikke seertall fra Brann og Odds dobbeltoppgjør mot henholdsvis Ruzomberok og Dinamo Zagreb, som gikk på Eurosport Norge.

Europa League, gruppespill
258 000        Real Sociedad - Rosenborg    MAX            14.09.2017
176 000        Rosenborg - Vardar                MAX            28.09.2017
223 000        Zenit - Rosenborg                  MAX            19.10.2017
275 000        Rosenborg - Zenit                  MAX            02.11.2017




SEERTALL PÅ KVINNEFOTBALL

EM
348 000        Nederland - Norge        NRK1            16.07.2017
247 000        Norge - Belgia               TV 2             20.07.2017
356 000        Norge - Danmark           TV 2             24.07.2017

Privatlandskamper
9 000            Norge - Island            TV 2 Sportskanalen    01.03.2017
8 000            Japan - Norge            TV 2 Sportskanalen    06.03.2017
187 000        Frankrike - Norge        NRK2                        11.07.2017

VM-kvalifisering
154 000        Nederland - Norge      NRK2                         24.10.2017




SEERTALL, ØVRIG NORSK FOTBALL

Mesterfinalen
169 000        Brann - Rosenborg        MAX            29.03.2017

EM-kvalifisering, U21
56 000            Norge - Kosovo U21      TV 2 Sportskanalen        12.06.2017
29 000            Kosovo - Norge U21      TV 2 Sportskanalen         01.09.2017
41 000            Norge - Israel U21        TV 2 Sportskanalen          05.09.2017
Under 11 000 Irland - Norge U21        TV 2 Sportskanalen          05.10.2017
65 000            Norge - Tyskland U21        TV 2 Sportskanalen    10.10.2017

Norway Cup
13 000            Gjerstad - Kilkameratene    TV 2 Sportskanalen    30.07.2017
12 000            Tornado Måløy - Birkenes    TV 2 Sportskanalen    30.07.2017
22 000            Ulfstind - Geilo                     TV 2 Sportskanalen    01.08.2017
21 000            Finale, gutter 13                  TV 2 Sportskanalen    04.08.2017

Treningskamp
274 000          Vålerenga - Man Utd             TV 2                           30.07.2017

Annet
14 000            NM i straffespark                 TV 2 Sportskanalen    03.06.2017   




SEERTALL PÅ ØVRIGE FOTBALLPROGRAMMER

Fotballrunden
Jeg har ingen seertall fra sendingene på Eurosport, men fire ganger har programmet blitt sendt på TV Norge. Da var seertallene:
7/5     135 000
28/5    168 000
18/6    Under 97 000
20/8    108 000

Klubbhuset
Kun ett av programmene har kommet inn på seerlistene. Det var programmet sendt 19. juni, som hadde 56 000 seere.

Ingen banker RBK
Dokumentarserie i 8 episoder på MAX i februar-mars. Den tredje episoden hadde 48 000 seere. Ingen andre episoder kom inn på listene. Snittet på alle episoder kan muligens ha vært rundt 40 000.

FotballXtra
Seertallene har variert fra 63 000 på det meste til under 23 000. Snittet kan muligens ligge på rundt 40 000.

Cupmagasinet
Oppsummeringssending på NRK2 de tidlige cuprundene. Sendingen etter 2. runde (24/5) hadde 130 000 seere. Sendingen etter 3. runde (31/5) hadde 155 000 seere.

RBK i 100
Showkamp på Lerkendal med gamle RBK-spillere i forbindelse med klubbens 100 årsmarkering. Sendingen på NRK2 hadde 167 000 seere.




GJENNOMSNITTSTALL SESONG FOR SESONG


Hovedkampen i Eliteserien
Med hovedkampen mener jeg kampene som i all hovedsak har blitt sendt søndag kl. 20. I 2013-2015 var denne kampen andrevalget (C More hadde 1. valget). I 2016 ble stort sett lavt rangerte kamper vist, mens det i 2017 igjen er den reelle hovedkampen.

Seertall          År          TV-kanal        Antall kamper
592 000        2000        NRK/TV 2        10
554 000        2001        NRK/TV 2        14
540 000        2002        NRK/TV 2        12
519 000        2003        NRK/TV 2        17
495 000        2004        NRK/TV 2        20
560 000        2005        NRK/TV 2        23

530 000        2006        TV 2               26
520 000        2007        TV 2               26
520 000        2008        TV 2               26
470 000        2009        TV 2               30
431 000        2010        TV 2               30

410 000        2011        TV 2               30
339 000        2012        TV 2               30
221 000        2013        TV 2               30
221 000        2014        TV 2               30
203 000        2015        TV2 Zebra      30

119 000        2016        TV2 Zebra      30
156 000*      2017        Eurosport Norge    28

* = I 2017 har jeg seertall på 17 av 28 kamper. Jeg har samtidig snittet på alle kamper til og med runde 24. Derfor vil jeg påstå at anslaget for alle kampene er rimelig nære sannheten.



Seertall på RBKs hovedkamper, sammenlignet med andre kamper

År                 Snitt totalt                  RBK-kamper              Andre kamper
2013            221 000 (30)                247 000 (12)              203 000 (18)
2014            221 000 (30)                242 000 (12)              208 000 (18)
2015            203 000 (30)                242 000 (13)              173 000 (17)
2017            156 000 (28)                206 000 (11)              123 000 (17)                  

I 2013 og 2014 hadde RBKs kamper 21,7 % og 16,3 % høyere seertall enn de andre kampene. I 2015 hadde RBK 39,9 % høyere (hadde ikke Brann spilt i OBOS hadde tallene vært lavere). I år har RBKs kamper hele 67,5 % høyere seertall. Seertallene på RBKs kamper har falt med 16 % siden 2013, mens seertallene på de andre kampene har falt med 39 %.



EM/VM-kvalifiseringer

Snitt                     Kvalik                          Kanaler
1 277 000          VM-kval. 92/93               NRK og TV 2
1 014 000          EM-kval. 94/95               NRK og TV 2
815 000            VM-kval. 96/97               NRK og TV 3
742 000            EM-kval. 98/99               NRK, TV 2 og TV Norge

702 000           VM-kval. 00/01              NRK og TV 2
853 000           EM-kval. 02/03              NRK, TV 2 og TV 3
741 000           VM-kval 04/05               NRK, TV 2 og TV 3
615 000           EM-kval. 06/07              TV 2 og Viasat

634 000           VM-kval. 08/09              TV 2 og Viasat
828 000           EM-kval. 10/11              TV 2
448 000           VM-kval. 12/13              TV 2 og MAX
683 000           EM-kval. 14/15              TV Norge/MAX

449 000           VM-kval 16/17               TV Norge/MAX




KOMMENTARER

Seertallene er lavere enn jeg hadde trodd før sesongen. Da TV 2 sendte 2. valget i 2013-2015, hadde de et snitt på 203 000 – 221 000 på sine kveldskamper søndag. Jeg hadde trodd hovedkampene i år ville komme over dette, men snittet er altså rundt 160 000. 2012 var sist hovedkampen ble vist på en åpen kanal. Da var snittet 339 000. Når hovedkampen gjør comeback på en åpen TV-kanal i år, er altså seertallene mer enn halvert.

Det er jo et paradoks at tilskuertallene nesten har vært på stedet hvil siden 2012 (tilskuertallene i 2017 ligger an til en nedgang på 4 % sammenlignet med 2012), mens seertallene har mer enn halvert seg.

En ting må nevnes når det gjelder hovedkampen i år: 24 lørdager denne sesongen har Eurosport Norge hatt såkalte derbylørdager. Jeg vil anslå at 5-6 av disse kampene ville danket ut hovedkampen seermessig hvis kampene i stedet hadde blitt spilt søndag kl. 20. I praksis kan man jo da si at det er rundens hovedkamp. Dette ville kanskje økt hovedkamp-snittet med opp mot 10 000.



Streaming - og sammenligning med internasjonal fotball
TV-vanene er i endring og lineær TV-seing opplever nedgang, men den totale nedgangen er ikke veldig stor. De yngste ser mindre, men de i alderen 50+ ser faktisk mer TV enn noen gang.

Det er uansett sånn at et TV-programs popularitet vil vise seg på de lineære seertallene (og da snakker jeg om åpne TV-kanaler, på betal-TV er andelen streaming-brukere en god del høyere). Enkeltkamper kan jo fortsatt få høye seertall på lineær TV. RBKs hjemmekamp mot Ajax i høst var jo f. eks. det høyeste seertallet på en europacupkamp med norske lag siden de møtte FCK i 2010. EM-kvalifiseringen 14/15 ble avsluttet med tre kamper med et snitt på over millionen. Snittet på hele kvalifiseringen er også helt på høyde med kvalifiseringer 10-20 år tilbake i tid.

Hvis vi sammenligner med annen fotball vist på åpne TV-kanaler, viser tallene at Champions League har ikke hatt den nedgangen norsk fotball har hatt de siste 10 årene. Faktisk har seertallene på Viasat 4 holdt seg helt jevnt i disse årene. Seertallene på EM- og VM-sluttspillene er heller ikke noe lavere enn for 15-20 år siden. De to mest sette finalene de 20 siste årene er faktisk finalene i 2014 og 2016.

Hvis det hadde vært slik at seertallene for norsk fotball skjuler mengder av streaming-brukere, må det være grunn til å tro at dette gjelder annen fotball også. Jeg vil faktisk tro at internasjonal fotball har en høyere andel streaming-brukere. Norsk fotball har en eldre seerprofil, noe som høyst trolig betyr at en større andel av seerne konsumerer fotballen via lineær TV, sammenlignet med f. eks. CL. I følge Kampanje tapte C More 350 millioner kroner på sin Tippeliga-satsing i 2013-2016. Med et slikt tap sier det seg selv at de ikke kan ha solgt i nærheten av så mange abonnementer som forventet.

Uansett hvordan man ser på tallene, taper norsk fotball terreng til internasjonal fotball.



Sammenligning med Premier League
Med unntak av noen få enkeltkamper, har PL helt og holdent vært bak betalingsmurer siden 98/99-sesongen (12 sesonger på Canal + og hittil 8 sesonger på TV 2). Det er sjelden seertall blir offentliggjort på betal-TV, men de siste to sesongene har jeg sett tall fra medier24 og Kampanje som viser markedsandeler på TV 2 Sport Premium noen utvalgte måneder.

Markedsandeler i alderen 12+
Mnd        TV 2 Sport Premium        Eurosport Norge
Apr 16             ?                                       1,6 %
Jun 16          0,0 %                                   1,2 %
Sep 16         1,4 %                                   0,5 %
Jan 17          1,0 %                                    ?
Mar 17            ?                                       0,8 %
Apr 17             ?                                       2,0 %
Mai 17          0,9 %                                  1,6 %
Jun 17          0,0 %                                  1,5 %
Sep 17         1,6 %                                  1,1 %
 
Markedsandeler i alderen 20-49 (kommersiell målgruppe)
Mnd        TV 2 Sport Premium        Eurosport Norge
Jan 16          1,5 %                                    ?
Jun 16          0,0 %                                 1,4 %
Jan 17          2,0 %                                    ?
Apr 17          2,4 %                                 1,9 %
Jun 17          0,0 %                                 1,6 %

5. november hadde for øvrig TV2 Sport Premium en markedsandel på 7,7 % i kommersiell målgruppe. Den dagen sendte de Tottenham-Palace, Man City-Arsenal og Chelsea-Man Utd.

I aldersgruppen 12+ hadde Eurosport Norge 2,0 % i premieremåneden for Eliteserien (april). Etter det har det sunket og i september var andelen nesten halvert, til 1,1 %. Faktisk hadde Eurosport Norge høyere seerandeler i april og juni 2016 – uten noe Eliteserie på programmet. I september i år ser vi også at TV 2 Sport Premium har flere seere, med 1,6 % markedsandel. I den kommersielle målgruppen (alderen 20-49) hadde TV 2 Sport Premium flere seere også i april.

En ordinær uke på TV 2 Sport Premium består av studiosending med 3 PL-kamper på lørdager kl. 13-21, og studiosending med 2 PL-kamper på søndager kl. 14-20. Resten av uken består av repriser eller ingen sending overhodet.

Ser vi konkret på hva som ble sendt i september: TV 2 Sport Premium sendte 20 Premier League-kamper, og kun det. Eurosport Norge sendte 10 Eliteseriekamper, 7 OBOS-kamper, 7 VM-kvalifiseringskamper, 5 Europa League-kamper og drøssevis av annen sport.

At Premier League er populært i Norge er ikke noe nytt, så Isolert sett er det kanskje ikke så rart at 20 PL-kamper trumfer Eurosport Norges sendeskjema. Jeg synes likevel det er oppsiktsvekkende at en TV-kanal som koster 449 kroner måneden faktisk trekker flere seere enn gratiskanalen Eurosport Norge over en hel måned.

I fjor hadde TV 2 alle rettigheter til både Tippeligaen og Premier League. I et intervju med Fædrelandsvennen etter sesongslutt, sa en TV 2-representant at interessen for norsk fotball ikke var så stor som de hadde håpet. Han la også til at «betalingsviljen for norsk fotball er mye mindre enn for den engelske».



Betydningen av hovedkampen, søndag kl. 20
Søndag kl. 20 ikke lenger er et kamptidspunkt som løfter seertallene noe særlig. Er ikke kampen interessant nok for folk flest, er seertallene deretter. Flere av hovedkampene har hatt under 100 000 seere.

Da TV 2 hadde hovedrettighetene frem til 2012, skilte hovedkampen søndag kl. 20 seg ut seertallsmessig, uavhengig av hvem som spilte. En RBK- eller Brann-kamp på mandag oppnådde ikke en gang halvparten av seertallene til en gjennomsnittlig søndagskamp med andre lag. Søndag kl. 20 var et godt innarbeidet tidspunkt hos mange nordmenn, men det kan ikke lenger sies å være tilfellet. Denne sesongen har det skjedd flere ganger at mandagskampen kl. 19 har flere seere enn søndagskampen kl. 20, noe som ville vært helt utenkelig da hovedkampen gikk åpent på TV frem til 2012.

Som tallene lenger opp viste, har RBKs kamper også større betydning for seertallene enn tidligere. Kamper som involverer RBK har hele 67,5 % høyere seertall enn kamper uten RBK.



Markedsandeler
Markedsandelen forteller hvor mange prosent av de som har TV-apparatet på, som ser på et gitt program. Jeg har tall fra 65 hovedkamper i årene 2003-2008. I snitt var markedsandelen 43 % på disse kampene (varierte fra 33 % til 56 %). I 2015 hadde markedsandelen falt ned til 14-15 %. Denne sesongen tror jeg ikke markedsandelen kan ha vært noe særlig mer enn 10 %. Mer enn 4 av 10 TV-seere så hovedkampen i 2003-2008, i 2017 ca 1 av 10.



Alder på seerne
Kamper med norske lag har gjennomgående eldre seere enn kamper med internasjonale lag. Se denne tråden fra tidligere i høst.

Eliteseriekampene spilt etter den tråden ble opprettet, har i snitt hatt ytterligere eldre seere. Jeg har ikke tall på alder på kampene sendt på Eurosport, men på alle MAX-kampene. Jeg har alderstall på 169 kamper siden 2014. Faktisk er kampen mellom Sandefjord og Vålerenga fra forrige runde den kampen med høyest snittalder av alle disse kampene. Hele 87 % av seerne i den kampen var over 50 år gamle.

Her er antall seere i kommersiell målgruppe på høstens mandagskamper på MAX (TNS Gallup regner alderen 15-49).

Seere              Andel
15-49             15-49            Kamp
25 000            30,5 %            Strømsgodset - Vålerenga
44 100            36,4 %            Vålerenga - Tromsø
18 300            20,1 %            Sarpsborg 08 - Strømsgodset
23 900            23,9 %            Molde - Odd
12 600            19,0 %            Odd - Aalesund
23 100            20,1 %            Sarpsborg 08 - Odd
33 000            27,7 %            Brann - Kristiansund BK (fredag)
20 800            23,9 %            Sarpsborg 08 - Stabæk
33 600            32,6 %            Odd - Lillestrøm
29 000            31,6 %            Lillestrøm - Aalesund
11 300            12,5 %            Sandefjord – Vålerenga (fredag)

Det blir jo spøkt en del om at NRKs seere i stor grad består av pensjonister. Men f. eks. så hadde showkampen på RBKs 100-årsfeiring (sendt på NRK2 i vår) 48 100 seere i alderen 15-49. Treningskampen for kvinner mellom Norge og Frankrike (også NRK2) i sommer hadde 47 800 seere i alderen 15-49. Disse to kampene samlet altså flere seere i kommersiell målgruppe enn alle høstens mandagskamper i Eliteserien.

Jeg har alderstall fra 44 Eliteseriekamper denne sesongen (alle kamper på MAX og TV Norge). På disse kampene har 68 % av seerne befunnet seg utenfor kommersiell målgruppe. Dette er en økning på de forrige tre sesongene jeg har tall fra.

Jeg må legge til at dette er tall jeg har regnet ut selv, ut i fra den såkalte aldersindeksen til TNS Gallup. Jeg har brukt tall fra SSBs befolkningsstatistikk per 1. januar for å finne ut hvor mange nordmenn som befinner seg i hvilke aldersgrupper.

For en kommersiell TV-kanal er det seere i alderen 15/20-49 det traktes etter. Det er disse seerne som er mest attraktive for annonsørene og som kanalene tjener mest penger på.



Kjønnsfordeling blant seerne
Jeg fikk en oversikt fra TNS Gallup som viser kjønnsfordelingen blant seerne på de 33 første TV-sendte kampene denne sesongen. Den kampen som hadde høyest andel mannlig seere, var 16. mai-kampen mellom Vålerenga og Kristiansund. Der var 88 % av seerne menn. Kampen med minst andel mannlige seere, var Brann – Viking fra 29. april. Der var 60 % av seerne menn. Snittet på de 33 kampene var 73 % mannlige seere (og dermed 27 % kvinnelige).



Discoverys målsetning for seertall
Discoverys slagord da de overtok rettighetene var «fotball til folket». Målsetningen deres var å doble seertallene TV 2 hadde i fjor (da alle de attraktive kampene gikk bak betalmur). De var fornøyd med å klare dette allerede i den 1. serierunden. Da hadde de fire kampene på åpne kanaler totalt 612 000 seere.

Discovery sa i den sammenheng at de 8 kampene i fjorårets åpningsrunde totalt hadde 282 000 seere. De to kampene sendt på åpne kanaler hadde 187 000, hvilket betyr at disse seks kampene bak betalingsmur totalt hadde 95 000 seere:

Odd - Rosenborg
Molde - Tromsø
Vålerenga - Viking
Strømsgodset - Brann
Bodø/Glimt - Sogndal
Sarpsborg 08 - Haugesund

I snitt hadde derfor disse seks kampene 15 800 seere hver. De tre første kampene ble spilt på separate tidspunkt, mens de tre siste ble spilt under hovedrunden søndag kl. 18.

51 av 58 kamper med RBK og Brann gikk på betal-TV i fjor. I år har samtlige Brann-kamper gått på åpen TV, mens kun én RBK-kamp har gått på betal-TV. Også Vålerenga har kun hatt 1 kamp på betal-TV i år. Når alle de mest attraktive kampene går fra betal-TV til fri-TV, regner jeg det som helt sikkert at seertallene på betal-TV går ned. Alle årets kamper på betal-TV blir jo også spilt under hovedrunden. Da har de konkurranse fra en kamp på Eurosport Norge (kan for så vidt også nevne FotballXtra på Zebra).

I denne VG-artikkelen etter 1. serierunde i år, blir det omtalt at Discovery satset på 600 000 seere hver runde. Dette er tallene fra kampene på de åpne kanalene i runde 1-13:

1        612 000
2        288 000 (midtukerunde)
3        494 000
4        432 000
5        426 000
6        466 000
7        486 000
8        320 000
9        375 000 (tirsdag 16. mai)
10      463 000 (5 TV-sendte kamper mot de vanlige 4)
11      486 000
12      429 000 (også her 5 TV-kamper)
13      375 000

Etter runde 13 har jeg ikke tall på alle rundens TV-kamper, men seertallene har gått nedover. Etter runde 13 var snittet per TV-sendte kamp 105 000, mens etter runde 24 leste jeg at snittet per kamp var nede i 99 000.



Discoverys dekning frem mot 2022
For det første: Jeg tror ikke Discovery vil fortsette å vise fire åpne kamper per runde, der alle de mest attraktive kampene er blant dem. Med dagens seertall vil ikke det lønne seg med tanke på de 2,4 milliardene de betalte for rettighetene. Når de evt. gjør endringer i formatet er en annen sak. Mulig de vil prøve en sesong til med samme opplegg, for å se om de klarer å løfte seertallene.

Jeg tror det ideelle vil være to, kanskje tre åpne kamper per runde. Den åpne kampen jeg tror ryker først, er søndagskampen kl. 18. Den kampen er en direkte konkurrent til de fire betaltv-kampene som alle spilles på samme tidspunkt. Jeg tror de er avhengig av å gjøre betaltv-produktet sitt mer attraktivt og eksklusivt. Det innebærer både flere attraktive kamper, men kanskje også en betaltv-kamp som vises på et tidspunkt uten konkurranse fra andre kamper. F. eks. lørdag kl. 18.

Jeg stusser også litt over at de veksler mellom å sende kamper på MAX og Eurosport Norge. Selv om det følger et fast mønster tror jeg de hadde tjent seg med å holde seg til én kanal. Eurosport er en kanal kun for sportsinteresserte i tillegg til at den har et høyt kanalnummer. Det er vanskeligere å nå hvermansen på den kanalen. En kanal som MAX har bredere appell. Den har faktisk vokst seg større enn TV3, noe som ikke er så verst med tanke på at den i sin tid ble opprettet som TV Norges avlastingskanal.

Jeg har en følelse av at kampene på Eurosport handler om å løfte kanalen frem mot OL. Mulig det er et ønske fra de amerikanske eierne å øke Eurosport-merkevaren nå frem mot OL, der jo Eurosport har rettigheter over hele Europa. Jeg ser ikke bort fra at mer av fotballen flyttes over til MAX neste år. Jeg blir heller ikke overrasket hvis noen av de mest attraktive kampene flyttes bak betalingsmur allerede neste år. De vil nok fortsette å sende de fleste toppkampene åpent. Etter å ha gått ut med slagordet «fotball til folket» kan de ikke snu etter en sesong, men i alle fall noen av de mest attraktive lagenes kamper tror jeg man kan forvente bak betalingsmurer neste år.


Til slutt: Når jeg leser gjennom innlegget ser jeg at det er veldig negativt vinklet. Kanskje er jeg for lite nyansert, men jeg må innrømme at jeg ikke klarer å finne så mye positivt med tallene. Det som er positivt er at vi må tilbake til 2012 for å finne sist norsk fotball nådde ut til flere TV-seere totalt sett, men noe annet kan man ikke forvente når alle de største kampene er tilbake på åpen TV. Jeg hadde likevel trodd seertallene ville være noe høyere.

Sulfat

Innlegg: 16232
Sulfat
15.11.17 22:33

Bra innlegg som alltid.

De fleste piler peker nedover for norsk fotball. Tror det eneste som kan snu interessen er sportslig suksess. Norske lag i CL og EL, og et landslag som spiller god fotball og tar seg til mesterskap, kan nok trigge en viss interesse fra de frafalne.

Er ikke rart at interessen synker. Produktet er svakere enn noen gang, og konkurransen fra- og tilgjengeligheten av utenlandske ligaer er større enn noen gang. Da gidder bare de mest innbitte å følge rævvafotball fra Norge.

Kjenner på det selv. Før så jeg de fleste TV-sendte TL-kamper, nå ser jeg kun moldekampene.

Sportslig nivåheving snarest (som om det kommer til å skje...)- ellers faller de mest innbitte fra også.

trøndergutten

Innlegg: 12350
trøndergutten
15.11.17 23:00

Disse tallene var triste å lese, men jeg bidrar jo ikke så mye selv til at de øker. For meg går det nesten kun i Rosenborg nå når jeg ser norsk fotball. Jeg husker at jeg alltid så hovedkampen kl. 20 da jeg var mindre, uansett hvem som spilte. Den gang hadde jeg ikke like god tilgang til all fotballen som ble sendt og jeg slukte det jeg kom over. Nå har jeg tilgang til så mye fotball at det å se en dårlig fotballkamp mellom 2 norske lag som jeg ikke bryr meg så mye om, ikke er interessant lenger. 

Deila

Innlegg: 50289
Deila
15.11.17 23:11

Takk for godt innlegg. Det var mye interessant å lese. 

PapaSmurf

Innlegg: 44435
PapaSmurf
16.11.17 03:15

Uff...

Dette er vondt å lese. 

Men norsk fotball sakker stadig akterut kvalitetsmessig. Jeg legger ikke så godt merke til det når jeg ser MFKs kamper. Da er jeg for følelsesmessig involvert til at det er så viktig. Da er kampene spennende okkesom. 

Men jeg ser jo en del andre kamper og da legger jeg merke til at det er fryktelig døll kvalitetsfattig fotball Tippeligaen består av. Enkelte kamper er underholdningsnivået sjokkerende svakt. 

Trenere og klubbledere må snart innse at man må underholde mer skal man ha et håp om at TV-kanalene skal orke å legge penger på bordet. 

Men med et landslag som ligger nede med brukket rygg og med konkurransen fra PL og La liga så er det en himla tung jobb man står foran. Man får ingen drahjelp og interessen må man skape selv gjennom et bedre produkt.

Det slo meg i går mens jeg satt og så Irland-Danmark at nå er bunnen nådd. Jeg sitter der og heier på et nabolands landslag. Et landslag som tidligere var en av våre største rivaler, men som vi nå ligger så langt bak i kvalitet at det ikke er snakk om rivalisering mer. Det er fælt å se hvor lavt vi har sunket. Vi må trøste oss med naboens suksess. 

Det er som å sitte med en rusten Renault Clio 96-modell i oppkjørselen, mens man står og beundrer naboens Porsche Panamera og er glad på hans vegne for at han har så fin en bil. 

 

MadBum

Innlegg: 10400
MadBum
16.11.17 06:21

Tenk på Discovery som betalte så mye for rettighetene til Eliteserien og så er det så få folk som ser kampene. Snakk om å KASTE bort pengene

vadefugl

Innlegg: 41838
vadefugl
16.11.17 06:58

Enig med smurfen her. Norsk fotball er ikke bra nok lenger. Ser omtrent ikke kamper alene lenger. Eneste opptur er en verdenskjent danske som kalles Lorden. 

Everenga

Innlegg: 7834
Everenga
16.11.17 08:39
trøndergutten: Disse tallene var triste å lese, men jeg bidrar jo ikke så mye selv til at de øker. For meg går det nesten kun i Rosenborg nå når jeg ser norsk fotball. Jeg husker at jeg alltid så hovedkampen kl. 20 da jeg var mindre, uansett hvem som spilte. Den gang hadde jeg ikke like god tilgang til all fotballen som ble sendt og jeg slukte det jeg kom over. Nå har jeg tilgang til så mye fotball at det å se en dårlig fotballkamp mellom 2 norske lag som jeg ikke bryr meg så mye om, ikke er interessant lenger.

Det tror jeg ikke du er alene om. Det ville ikke falt meg inn å bruke 90 minutter på en norsk kamp som ikke involverer Vålerenga. Engelsk, tysk og italiensk fotball kan jeg derimot se nær sagt alt av.

6347

Innlegg: 30329
6347
16.11.17 08:58

På de få innleggene i denne tråden virker gjennomgangsmelodien å være at man ser sitt eget lag, men få andre andre kamper. Antagelig gjelder det ganske mange her i landet. Det er litt det samme som GET-ligaen sliter med. Der er det flere lag som har ok interesse rundt sine lag (Storhamar har over 5000 på flere av sine kamper), men seertallene på TV 2 er ikke veldig høye fordi de fleste kun er interessert i sitt eget lag.

dengelgen

Innlegg: 29221
dengelgen
17.11.17 13:26
6347: Det som er positivt er at vi må tilbake til 2012 for å finne sist norsk fotball nådde ut til flere TV-seere totalt sett, men noe annet kan man ikke forvente når alle de største kampene er tilbake på åpen TV. Jeg hadde likevel trodd seertallene ville være noe høyere.

Tv-vaner er vonde å vende, de som ikke kjøper ekstra-pakker for å få sitt lag på skjermen, har altså vært uten full tilgang i 5 år.

Da er det naturlig at de ikke sitter klistret foran skjermen når de får full tilgang i år.  De er rett og slett ikke vant til det.

Jordbæryoghurt

Innlegg: 18500
Jordbæryoghurt
17.11.17 19:05

For meg er kvaliteten på kampene for dårlig til at jeg skal bruke 2 timer på å se f.eks. Sandefjord mot Vålerenga. Kan gjerne se avgjørende kamper i bunnstriden og gullstriden, men er jo ikke så veldig mange av det. 

qbah

Innlegg: 50486
qbah
18.11.17 00:43

Tror nok vi er mange som tenker akkurat slik. Med flere gode lag bak RBK og en jevnere eliteserie hadde også andre laga kamper vært av mer interesse (for meg).

qbah

Innlegg: 50486
qbah
18.11.17 00:44

Ellers må vi trekke ut noe positivt ut av dette, at det igjen virker å være slik at RBK er hele Norges RBK også på tv.

Eksberten

Innlegg: 32415
Eksberten
18.11.17 13:24
qbah: det igjen virker å være slik at RBK er hele Norges RBK også på tv.

Trønderne elsker RBK, vi andre elsker å hate RBK :-)

6347

Innlegg: 30329
6347
22.11.17 18:05

«Hver tirsdag legger vi ut et nyhetsbrev med informasjon om TV-seingen foregående uke», har det stått på Kantar sine sider i flere år. Vil anslå at minst annenhver uke blir det minst onsdag før tallene kommer, og noen ganger torsdag. Forrige ukes tall har enda ikke kommet.

Danskene (samme selskap måler seertallene) legger ut sine seertall hver mandag kl. 15.


Her er seertall på 16 fotballkamper på dansk TV forrige uke.

Viasat-kanaler

TV 3+
179.000      SUPERLIGAEN - BRØNDBY - FC NORDSJÆLLAND
100.000      LA LIGA - ATLETICO MADRID - REAL MADRID
99.000        PREMIER LEAGUE - ARSENAL - TOTTENHAM
       
TV 3 Sport
76.000        SUPERLIGAEN - AGF - SILKEBORG
46.000        SUPERLIGAEN - HELSINGØR - HOBRO
       
TV 3 MAX
40.000        SUPERLIGAEN - LYNGBY - RANDERS


Discovery-kanaler
       
Kanal 5
1.284.000    FODBOLD IRLAND - DANMARK
       
Kanal 6
250.000      FODBOLD ITALIEN - SVERIGE
73.000        FODBOLD MANCHESTER UNITED - NEWCASTLE
66.000        FODBOLD LIVERPOOL - SOUTHAMPTON FC
       
Kanal 9
112.000      FODBOLD SØNDERJYSKE - FC KØBENHAVN
               
Eurosport 2
52.000        FODBOLD AC HORSENS - OB
19.000        FODBOLD LEGANÉS - FC BARCELONA
7.000          FODBOLD ATHLETIC BILBAO - VILLARREAL
7.000          FODBOLD ENGLAND - BRASILIEN
6.000          FODBOLD ROSENBORG - VIKING

helvis

Innlegg: 15023
helvis
23.11.17 12:00
6347: Til slutt: Når jeg leser gjennom innlegget ser jeg at det er veldig negativt vinklet. Kanskje er jeg for lite nyansert, men jeg må innrømme at jeg ikke klarer å finne så mye positivt med tallene. Det som er positivt er at vi må tilbake til 2012 for å finne sist norsk fotball nådde ut til flere TV-seere totalt sett, men noe annet kan man ikke forvente når alle de største kampene er tilbake på åpen TV. Jeg hadde likevel trodd seertallene ville være noe høyere.

Jeg synes i grunnen det. Det var ingen grunn til at tallene skulle sprette opp noe voldsomt kun fordi de største kampene går på åpne kanaler. 

1. Vi har hatt tilgang til kamper på åpne kanaler i alle år. Når fotballen som har blitt presentert på åpne kanaler frem til nå har vært Haugesund - Odd så bygger det ned produktet over tid. 

2. Nok en gang nye kanaler, nye pakker og nye strømningstjenester. Gamle vaner er vonde og vende.

3. Fotball på tv samler ikke folket lenger sett bortifra spesielle begivenheter. Det har med nye tv-vaner å gjøre. 

helvis

Innlegg: 15023
helvis
23.11.17 12:05
6347: Hele 87 % av seerne i den kampen var over 50 år gamle.

Det er jo helt hinsides. 

Men det må jo også bety at andelen som strømmer er relativt betydelig? Kan ikke skjønne noe annet. 

Tror uansett andelen av folk under 30 som i det hele tatt har lineær-tv har krympet noe voldsomt de siste par årene og kun om et par år vil det tallet være tilnærmet 0. 

6347

Innlegg: 30329
6347
24.11.17 17:57

Forrige ukes seertall
157 000      Slovakia – Norge         MAX
75 000        Godset – Brann          TV Norge
34 000        Norge – Irland U21    Sportskanalen
24 000        FotballXtra                 Sportskanalen

Etter å ha skrevet om hvor mye høyere RBKs seertall er kontra de andre, er det jo litt ironisk at den første MAX-kampen i år som ikke kommer inn på TNS Gallup sine topplister, var nettopp søndagens kamp mellom RBK og Viking. Høye seertall på playoff-kampene til VM (og tilhørende studiosendinger) gjør at grensen for å komme inn MAX sin toppliste forrige uke var 90 000 seere. Det betyr at RBK - Viking i alle fall hadde under 90 000.

Seertall på MAX sine to playoff-kamper
261 000    Italia – Sverige
245 000    Irland – Danmark


Landskampen mot Slovakia hadde for øvrig den eldste seerprofilen av alle de 32 landskampene jeg har tall på fra sommeren 2014 og fremover. Ca 77 % av seerne var over 50 år gamle. 

6347

Innlegg: 30329
6347
25.11.17 20:40

I følge Jesper Mathisen hadde FotballXtra flere seere enn rettighetshaver Discovery hadde på sitt Fotball Direkte på Eurosport Norge – til tross for at Fotball Direkte viste fortløpende høydepunkter gjennom hele sendingen. Det betyr at Fotball Direkte i alle fall hadde under 24 000 seere.

6347

Innlegg: 30329
6347
28.11.17 12:32

Verken Aalesund – Godset eller Molde – S08 kom inn på forrige ukes topplister på TV Norge og MAX. Det betyr at AaFK-Godset i alle fall hadde under 96 000 seere og Molde-S08 hadde under 47 000 seere.

FotballXtra hadde 23 000 seere på Sportskanalen. Ned fra forrige søndags 24 000, da de hadde flere seere enn Fotball Direkte på Eurosport. Kanskje Fotball Direkte økte litt i siste runde med alt dramaet.

Greit nok at TV-kampene i siste runde ikke er all verdens attraktive på papiret, men jeg hadde i alle fall trodd at AaFK-Godset på TV Norge skulle komme inn på listene. Kampen var jo i tillegg høydramatisk.

Dette er programmene som kom inn på topp 10-listen til TV Norge og topp 5-listen til MAX forrige uke. 5 av 10 programmer på TV Norge er reprisesendinger. En 18 år gammel James Bond-film som de har sendt 100 ganger før er også inne på listen.


RBKs kamp mot Real Sociedad hadde 172 000 seere på MAX, noe som gjorde det til ukens klart mest sette program på kanalen. Samme kamp hadde for øvrig 7000 seere på dansk Eurosport 2. FCKs kamp mot Lokomotiv Moskva hadde 126 000 seere samtidig på Kanal 6.



Tilbakeblikk:
I 2004 var det 1,1 millioner nordmenn som fulgte Tippeligaavslutningen på NRK og TV 2. NRKs 4-4-2-sending hadde 681 000 seere, mens TV 2s FotballXtra hadde 420 000 seere. Det til tross for at det var lørdagsrunde. Med vanlig søndagsrunde vil jeg påstå seertallene hadde vært enda høyere.

shagalott

Innlegg: 4589
shagalott
28.11.17 16:57
6347: gjennomgangsmelodien å være at man ser sitt eget lag, men få andre andre kamper.

Jeg har kun sett kamper med mitt lag, kan ikke huske å ha sett på noen andre kamper

BalderGalland

Innlegg: 628
BalderGalland
28.11.17 17:47

På siste runde tror jeg det var mange som gjorde som meg; så på Fotball Xtra og slo over på Fotballrunden hver gang det ble mål.

6347

Innlegg: 30329
6347
28.11.17 19:51

Flere saker ute om svake seertall på siste serierunde.

NTB
100 % sport


Seertall runde 30
63 000     Aalesund - Strømsgodset (TV Norge)
41 000     Molde - Sarpsborg 08 (MAX)
5 500       Sogndal - Vålerenga (Eurosport 1)
18 000     Fotball Direkte (Eurosport Norge)

Det er virkelig ikke bra. 358 000 seere så håndballjentenes treningskamp mot Russland samtidig på TV 2. Super-G for herrer på NRK2 hadde 210 000 seere.

Det er et tankekors at en treningskamp i håndball og et verdenscuprenn i super-G totalt trekker 568 000 seere, mens fire sendinger fra en høydramatisk avslutning av Eliteserien totalt har 127 000 seere.


Med kun 18 000 seere på Fotball Direkte i siste runde lurer jeg på hvor mange som har fulgt dette programmet på Eurosport Player gjennom sesongen. Et par tusen?

Under en sending i mai hadde en av ekspertene et lite "utbrudd" da han trodde han ikke var på lufta. Han var misfornøyd med en uvane hos en av sine kollegaer og ga uttrykk for at det var et gjentagende problem. Sekvensen varte kanskje 15-20 sekunder. Jeg fant ingen innlegg om det på Twitter, Eurosports Facebook-sider eller her på VGD. Ingen nevnte det. Den type mikrofonglipp ville vanligvis fått en viss oppmerksomhet. Den manglende omtalen av hendelsen tok jeg som et tegn på at svært få så programmet.

(Innlegget ble redigert 28.11.17 19:56)

Windsor

Innlegg: 7387
Windsor
28.11.17 19:57
6347: Med kun 18 000 seere på Fotball Direkte i siste runde lurer jeg på hvor mange som har fulgt dette programmet på Eurosport Player gjennom sesongen. Et par tusen?

Disse tallene inkluderer da ikke nett-TV? 

Vil tro at det er veldig høy andel EurosportPlayer på FotballDirekte siden programmet har vært eksklusivt for nett hele sesongen.

Men det er fremdeles ikke sterke tall og det er bekymringsfullt for norsk fotball på sikt. I verste fall risikerer vi at bare TV2 ender opp med å være interessert i produktet.

6347

Innlegg: 30329
6347
28.11.17 20:12
Windsor: Disse tallene inkluderer da ikke nett-TV? Vil tro at det er veldig høy andel EurosportPlayer på FotballDirekte siden programmet har vært eksklusivt for nett hele sesongen.

Tallene inkluderer ikke nett-tv, nei. "Et par tusen" var mer en uttrykksform. Det har nok vært høyere tall, men jeg tror uansett ikke seertallene har vært all verden på det programmet siden det har konkurrert med en åpen kamp på Eurosport Norge på samme tidspunkt og ytterligere fire kamper på betal-TV (pluss FotballXtra på TV 2).

Kongemannen

Innlegg: 18115
Kongemannen
28.11.17 20:28
6347: Den type mikrofonglipp ville vanligvis fått en viss oppmerksomhet. Den manglende omtalen av hendelsen tok jeg som et tegn på at svært få så programmet.

Ikke spennende nok å bry seg om , løse monitorer blir ikke jeg tent av

Corvus

Innlegg: 27027
Corvus
29.11.17 18:02
Everenga: Det tror jeg ikke du er alene om. Det ville ikke falt meg inn å bruke 90 minutter på en norsk kamp som ikke involverer Vålerenga. Engelsk, tysk og italiensk fotball kan jeg derimot se nær sagt alt av.

Tysk fotball og Italiensk fotball gidder jeg heller ikke se mye av.

Da må det være topplagene. Som i Spania. I England derimot er det ganske artig uansett hvilke lag som spiller.

I Norge blir det Startkamper, skal mye til før jeg gidder å se noe annet.

cetor

Innlegg: 2832
cetor
29.11.17 18:47

Jeg, og veldig mange jeg kjenner ser på TV og fotball gjennom nett-TV. Er det ikke mulig å få tall på dette?

6347

Innlegg: 30329
6347
29.11.17 20:42
helvis: Men det må jo også bety at andelen som strømmer er relativt betydelig? Kan ikke skjønne noe annet. Tror uansett andelen av folk under 30 som i det hele tatt har lineær-tv har krympet noe voldsomt de siste par årene og kun om et par år vil det tallet være tilnærmet 0.

De kommersielle aktørene går omtrent aldri ut med info om strømmebruk, så jeg synes det er vanskelig å anslå omfanget. I 2018 skal Kantar TNS begynne å måle seertall både på lineær TV og strømme-TV. Håper de målingene blir offentliggjort så man får vite mer.

Det jeg har lest i diverse artikler om teamet, er at antall seere TV-kanalene har mistet på lineær TV de siste årene langt ifra erstattes på strømme-TV. Det er jo ikke overraskende i dagens medielandskap med utenlandske strømmetjenester, sosiale medier osv. TV-selskapene tjener også mer penger på en lineær TV-seer enn på en stømme-seer.

I NRKs årsrapport for 2016 skrev de at hver nordmann så 65 minutter daglig på NRKs lineære TV-kanaler og 4 minutter på nett-TV. Seertiden på nett-TV ble doblet fra 2015 da hver nordmann i snitt så 2 minutter. Da var seertiden for lineær TV 70 minutter.

Når vil jeg tro forskjellen i seertid på lineær TV og nett-TV er mindre på de kommersielle kanalene siden NRK har en eldre seerprofil, men jeg synes likevel ikke 4 minutter hørtes spesielt mye ut i daglig seertid på NRKs nett-TV med tanke på det brede og fyldige innholdet de har der. I tillegg er det jo gratis.

Strømming av NRK-innhold tilsvarer altså 6,15 % av den lineære seertiden på NRK. I 2015 tilsvarte strømme-bruken 2,86 %. Diverse innhold fra NRK Super sto for 16 % av all strømming hos NRK i fjor. Skam sto for 14 %. Bare der er 30 % av strømmingen lokalisert.


Når det gjelder TV-bruk blant de under 30:

Kantar TNS skrev i en rapport for 2016 at 76 % av de i alderen 20-29 så på TV daglig (lineær TV + strømme-TV). 24 % så bare lineær-TV, 25 % så bare strømme-TV og 27 % så begge deler. 


Andelen av befolkningen som daglig så lineær TV og strømme-TV i 2016

Alder      Lineær      Strømming
12-19        55 %        46 %
20-29        51 %        52 %
30-39        63 %        45 %
40-49        74 %        28 %
50-59        82 %        18 %
60+           91 %        8 %

Alle            73 %        30 %

hrrreminius

Innlegg: 8787
hrrreminius
29.11.17 20:59

Tipper at andelen streaming har økt mye i 2017 av mange årsaker. Ikke minst at det ble slutt på praksisen med tvungen TV/nett-bundle i kabelmarkedet.

(Innlegget ble redigert 29.11.17 21:01)

Klikk for å gå tilbake til toppen