Her er noen seertall fra 2017-sesongen i norsk fotball, samt en del annen info knyttet til dette. Seertall på kampene i ukene fremover legges ut fortløpende i denne tråden. Seertallene er for det meste hentet fra TNS Gallup. Noen tall er også henter fra Kampanje og Medier24.
SEERTALL, ELITESERIEN
Seertall på hovedkampen
Som hovedregel går disse kampene søndag kl. 20 på Eurosport Norge.
April
195 000 Rosenborg - Odd
102 000 Sandefjord - Rosenborg (midtukerunde)
78 000 Strømsgodset - Aalesund
198 000 Viking - Rosenborg (2. påskedag)
146 000 Lillestrøm - Brann
90 000 Odd - Vålerenga
Mai
296 000 Rosenborg - Brann (TV Norge)
99 000 Brann - Molde (lørdagsrunde)
208 000 Rosenborg - Tromsø (tirsdag 16. mai)
107 000 Odd - Molde
251 000 Vålerenga - Rosenborg (TV Norge)
Juni
128 000 Odd - Brann
103 000 Vålerenga - Strømsgodset (TV Norge)
? Viking - Haugesund
Juli
? Brann - Vålerenga
? Stabæk - Brann
149 000 Brann - Sarpsborg 08
August
? Aalesund - Brann
? Strømsgodset - Lillestrøm
175 000 Viking - Brann (TV Norge)
September
? Strømsgodset - Rosenborg
204 000 Rosenborg - Vålerenga (TV Norge)
? Vålerenga - Brann
Oktober
? Rosenborg - Sarpsborg 08
? Molde - Brann
253 000 Brann - Rosenborg (TV Norge)
? Vålerenga - Molde
November
? Aalesund - Rosenborg
Seertall på mandagskampen
Som hovedregel går disse kampene mandag kl. 19 på MAX.
April
136 000 Vålerenga - Viking
96 000 Brann - Strømsgodset (midtukerunde)
118 000 Kristiansund BK - Brann
96 000 Molde - Vålerenga
94 000 Haugesund - Molde
Mai
206 000 Sarpsborg 08 - Rosenborg
76 000 Lillestrøm - Odd
49 000 Aalesund - Vålerenga (fredag)
106 000 Brann - Sandefjord (hovedrunden, 16. mai)
56 000 Stabæk - Viking
77 000 Strømsgodset - Viking
Juni
137 000 Rosenborg - Strømsgodset (hovedrunden, søndag)
142 000 Brann - Stabæk
85 000 Strømsgodset - Molde
Juli
144 000 Kristiansund BK - Rosenborg
95 000 Sarpsborg 08 - Lillestrøm
110 000 Kristiansund BK - Vålerenga
August
82 000 Strømsgodset - Vålerenga
121 000 Vålerenga - Tromsø
91 000 Sarpsborg 08 - Strømsgodset
September
100 000 Molde - Odd
66 000 Odd - Aalesund
115 000 Sarpsborg 08 - Odd
119 000 Brann - Kristiansund BK (fredag)
Oktober
87 000 Sarpsborg 08 - Stabæk
103 000 Odd - Lillestrøm
92 000 Lillestrøm - Aalesund
November
90 000 Sandefjord - Vålerenga (fredag)
Seertall på «Derbylørdag»
Alle derbylørdag-kamper har blitt spilt lørdag kl. 18. Jeg har kun seertall på 10 av 24 kamper (runde 1-9 + 11).
April
154 000 Kristiansund BK - Molde
235 000 Rosenborg - Molde
70 000 Strømsgodset - Sandefjord
110 000 Brann - Viking
Mai
59 000 Molde - Aalesund
125 000 Sogndal - Brann
42 000 Sandefjord - Odd
Juni
57 000 Stabæk - Lillestrøm
43 000 Kristiansund BK - Aalesund
Juli
77 000 Aalesund - Molde
Seertall på hovedrunde-kampen
Som hovedregel går disse kampene søndag kl. 18 på Eurosport Norge. Jeg har kun seertall på 14 av 28 kamper (runde 1-13 + 17).
April
127 000 Tromsø - Brann
42 000 Molde - Lillestrøm
63 000 Vålerenga - Sandefjord
83 000 Brann - Haugesund
116 000 Rosenborg - Aalesund
60 000 Aalesund - Tromsø
Mai
55 000 Vålerenga - Stabæk
41 000 Odd - Strømsgodset
26 000 Vålerenga - Kristiansund BK
71 000 Sarpsborg 08 - Vålerenga
116 000 Brann - Aalesund
Juni
44 000 Sarpsborg 08 - Molde
87 000 Haugesund - Rosenborg
Juli
25 000 Molde - Strømsgodset
SEERTALL PÅ LANDSKAMPER
VM-kvalifisering
422 000 Nord-Irland - Norge Eurosport Norge 26.03.2017
487 000 Norge - Tsjekkia TV Norge 10.06.2017
388 000 Norge - Aserbajdsjan TV Norge 01.09.2017
433 000 Tyskland - Norge TV Norge 04.09.2017
378 000 San Marino - Norge MAX 05.10.2017
437 000 Norge - Nord-Irland MAX 08.10.2017
Privatlandskamper
365 000 Norge - Sverige TV Norge 13.06.2017
196 000 Makedonia - Norge MAX 11.11.2017
SEERTALL PÅ CUPEN
1. runde
72 000 Gran - Vålerenga NRK2 26.04.2017
2. runde
97 000 Tynset - Rosenborg NRK2 24.05.2017
3. runde
? Flekkerøy - Odd NRK2 31.05.2017
4. runde
? Mjøndalen - Brann NRK2 09.08.2017
Kvartfinaler
? Mjøndalen - Sarpsborg 08 NRK1 26.08.2017
24 000 Lillestrøm - Stabæk TV 2 Sportskanalen 26.08.2017
79 000 Molde - Kristiansund TV 2 Sportskanalen 27.08.2017
433 000 Rosenborg – Vålerenga NRK1 27.08.2017
Semifinaler
? Vålerenga - Sarpsborg 08 NRK1 20.09.2017
142 000 Molde - Lillestrøm NRK2 21.09.2017
SEERTALL PÅ EUROPACUP
Kvalifisering
181 000 Dundalk - Rosenborg Viasat 4 12.07.2017
161 000 Rosenborg - Dundalk Viasat 4 19.07.2017
358 000 Rosenborg - Celtic Viasat 4 02.08.2017
331 000 Ajax - Rosenborg MAX 17.08.2017
404 000 Rosenborg - Ajax MAX 24.08.2017
Jeg har ikke seertall fra Brann og Odds dobbeltoppgjør mot henholdsvis Ruzomberok og Dinamo Zagreb, som gikk på Eurosport Norge.
Europa League, gruppespill
258 000 Real Sociedad - Rosenborg MAX 14.09.2017
176 000 Rosenborg - Vardar MAX 28.09.2017
223 000 Zenit - Rosenborg MAX 19.10.2017
275 000 Rosenborg - Zenit MAX 02.11.2017
SEERTALL PÅ KVINNEFOTBALL
EM
348 000 Nederland - Norge NRK1 16.07.2017
247 000 Norge - Belgia TV 2 20.07.2017
356 000 Norge - Danmark TV 2 24.07.2017
Privatlandskamper
9 000 Norge - Island TV 2 Sportskanalen 01.03.2017
8 000 Japan - Norge TV 2 Sportskanalen 06.03.2017
187 000 Frankrike - Norge NRK2 11.07.2017
VM-kvalifisering
154 000 Nederland - Norge NRK2 24.10.2017
SEERTALL, ØVRIG NORSK FOTBALL
Mesterfinalen
169 000 Brann - Rosenborg MAX 29.03.2017
EM-kvalifisering, U21
56 000 Norge - Kosovo U21 TV 2 Sportskanalen 12.06.2017
29 000 Kosovo - Norge U21 TV 2 Sportskanalen 01.09.2017
41 000 Norge - Israel U21 TV 2 Sportskanalen 05.09.2017
Under 11 000 Irland - Norge U21 TV 2 Sportskanalen 05.10.2017
65 000 Norge - Tyskland U21 TV 2 Sportskanalen 10.10.2017
Norway Cup
13 000 Gjerstad - Kilkameratene TV 2 Sportskanalen 30.07.2017
12 000 Tornado Måløy - Birkenes TV 2 Sportskanalen 30.07.2017
22 000 Ulfstind - Geilo TV 2 Sportskanalen 01.08.2017
21 000 Finale, gutter 13 TV 2 Sportskanalen 04.08.2017
Treningskamp
274 000 Vålerenga - Man Utd TV 2 30.07.2017
Annet
14 000 NM i straffespark TV 2 Sportskanalen 03.06.2017
SEERTALL PÅ ØVRIGE FOTBALLPROGRAMMER
Fotballrunden
Jeg har ingen seertall fra sendingene på Eurosport, men fire ganger har programmet blitt sendt på TV Norge. Da var seertallene:
7/5 135 000
28/5 168 000
18/6 Under 97 000
20/8 108 000
Klubbhuset
Kun ett av programmene har kommet inn på seerlistene. Det var programmet sendt 19. juni, som hadde 56 000 seere.
Ingen banker RBK
Dokumentarserie i 8 episoder på MAX i februar-mars. Den tredje episoden hadde 48 000 seere. Ingen andre episoder kom inn på listene. Snittet på alle episoder kan muligens ha vært rundt 40 000.
FotballXtra
Seertallene har variert fra 63 000 på det meste til under 23 000. Snittet kan muligens ligge på rundt 40 000.
Cupmagasinet
Oppsummeringssending på NRK2 de tidlige cuprundene. Sendingen etter 2. runde (24/5) hadde 130 000 seere. Sendingen etter 3. runde (31/5) hadde 155 000 seere.
RBK i 100
Showkamp på Lerkendal med gamle RBK-spillere i forbindelse med klubbens 100 årsmarkering. Sendingen på NRK2 hadde 167 000 seere.
GJENNOMSNITTSTALL SESONG FOR SESONG
Hovedkampen i Eliteserien
Med hovedkampen mener jeg kampene som i all hovedsak har blitt sendt søndag kl. 20. I 2013-2015 var denne kampen andrevalget (C More hadde 1. valget). I 2016 ble stort sett lavt rangerte kamper vist, mens det i 2017 igjen er den reelle hovedkampen.
Seertall År TV-kanal Antall kamper
592 000 2000 NRK/TV 2 10
554 000 2001 NRK/TV 2 14
540 000 2002 NRK/TV 2 12
519 000 2003 NRK/TV 2 17
495 000 2004 NRK/TV 2 20
560 000 2005 NRK/TV 2 23
530 000 2006 TV 2 26
520 000 2007 TV 2 26
520 000 2008 TV 2 26
470 000 2009 TV 2 30
431 000 2010 TV 2 30
410 000 2011 TV 2 30
339 000 2012 TV 2 30
221 000 2013 TV 2 30
221 000 2014 TV 2 30
203 000 2015 TV2 Zebra 30
119 000 2016 TV2 Zebra 30
156 000* 2017 Eurosport Norge 28
* = I 2017 har jeg seertall på 17 av 28 kamper. Jeg har samtidig snittet på alle kamper til og med runde 24. Derfor vil jeg påstå at anslaget for alle kampene er rimelig nære sannheten.
Seertall på RBKs hovedkamper, sammenlignet med andre kamper
År Snitt totalt RBK-kamper Andre kamper
2013 221 000 (30) 247 000 (12) 203 000 (18)
2014 221 000 (30) 242 000 (12) 208 000 (18)
2015 203 000 (30) 242 000 (13) 173 000 (17)
2017 156 000 (28) 206 000 (11) 123 000 (17)
I 2013 og 2014 hadde RBKs kamper 21,7 % og 16,3 % høyere seertall enn de andre kampene. I 2015 hadde RBK 39,9 % høyere (hadde ikke Brann spilt i OBOS hadde tallene vært lavere). I år har RBKs kamper hele 67,5 % høyere seertall. Seertallene på RBKs kamper har falt med 16 % siden 2013, mens seertallene på de andre kampene har falt med 39 %.
EM/VM-kvalifiseringer
Snitt Kvalik Kanaler
1 277 000 VM-kval. 92/93 NRK og TV 2
1 014 000 EM-kval. 94/95 NRK og TV 2
815 000 VM-kval. 96/97 NRK og TV 3
742 000 EM-kval. 98/99 NRK, TV 2 og TV Norge
702 000 VM-kval. 00/01 NRK og TV 2
853 000 EM-kval. 02/03 NRK, TV 2 og TV 3
741 000 VM-kval 04/05 NRK, TV 2 og TV 3
615 000 EM-kval. 06/07 TV 2 og Viasat
634 000 VM-kval. 08/09 TV 2 og Viasat
828 000 EM-kval. 10/11 TV 2
448 000 VM-kval. 12/13 TV 2 og MAX
683 000 EM-kval. 14/15 TV Norge/MAX
449 000 VM-kval 16/17 TV Norge/MAX
KOMMENTARER
Seertallene er lavere enn jeg hadde trodd før sesongen. Da TV 2 sendte 2. valget i 2013-2015, hadde de et snitt på 203 000 – 221 000 på sine kveldskamper søndag. Jeg hadde trodd hovedkampene i år ville komme over dette, men snittet er altså rundt 160 000. 2012 var sist hovedkampen ble vist på en åpen kanal. Da var snittet 339 000. Når hovedkampen gjør comeback på en åpen TV-kanal i år, er altså seertallene mer enn halvert.
Det er jo et paradoks at tilskuertallene nesten har vært på stedet hvil siden 2012 (tilskuertallene i 2017 ligger an til en nedgang på 4 % sammenlignet med 2012), mens seertallene har mer enn halvert seg.
En ting må nevnes når det gjelder hovedkampen i år: 24 lørdager denne sesongen har Eurosport Norge hatt såkalte derbylørdager. Jeg vil anslå at 5-6 av disse kampene ville danket ut hovedkampen seermessig hvis kampene i stedet hadde blitt spilt søndag kl. 20. I praksis kan man jo da si at det er rundens hovedkamp. Dette ville kanskje økt hovedkamp-snittet med opp mot 10 000.
Streaming - og sammenligning med internasjonal fotball
TV-vanene er i endring og lineær TV-seing opplever nedgang, men den totale nedgangen er ikke veldig stor. De yngste ser mindre, men de i alderen 50+ ser faktisk mer TV enn noen gang.
Det er uansett sånn at et TV-programs popularitet vil vise seg på de lineære seertallene (og da snakker jeg om åpne TV-kanaler, på betal-TV er andelen streaming-brukere en god del høyere). Enkeltkamper kan jo fortsatt få høye seertall på lineær TV. RBKs hjemmekamp mot Ajax i høst var jo f. eks. det høyeste seertallet på en europacupkamp med norske lag siden de møtte FCK i 2010. EM-kvalifiseringen 14/15 ble avsluttet med tre kamper med et snitt på over millionen. Snittet på hele kvalifiseringen er også helt på høyde med kvalifiseringer 10-20 år tilbake i tid.
Hvis vi sammenligner med annen fotball vist på åpne TV-kanaler, viser tallene at Champions League har ikke hatt den nedgangen norsk fotball har hatt de siste 10 årene. Faktisk har seertallene på Viasat 4 holdt seg helt jevnt i disse årene. Seertallene på EM- og VM-sluttspillene er heller ikke noe lavere enn for 15-20 år siden. De to mest sette finalene de 20 siste årene er faktisk finalene i 2014 og 2016.
Hvis det hadde vært slik at seertallene for norsk fotball skjuler mengder av streaming-brukere, må det være grunn til å tro at dette gjelder annen fotball også. Jeg vil faktisk tro at internasjonal fotball har en høyere andel streaming-brukere. Norsk fotball har en eldre seerprofil, noe som høyst trolig betyr at en større andel av seerne konsumerer fotballen via lineær TV, sammenlignet med f. eks. CL. I følge Kampanje tapte C More 350 millioner kroner på sin Tippeliga-satsing i 2013-2016. Med et slikt tap sier det seg selv at de ikke kan ha solgt i nærheten av så mange abonnementer som forventet.
Uansett hvordan man ser på tallene, taper norsk fotball terreng til internasjonal fotball.
Sammenligning med Premier League
Med unntak av noen få enkeltkamper, har PL helt og holdent vært bak betalingsmurer siden 98/99-sesongen (12 sesonger på Canal + og hittil 8 sesonger på TV 2). Det er sjelden seertall blir offentliggjort på betal-TV, men de siste to sesongene har jeg sett tall fra medier24 og Kampanje som viser markedsandeler på TV 2 Sport Premium noen utvalgte måneder.
Markedsandeler i alderen 12+
Mnd TV 2 Sport Premium Eurosport Norge
Apr 16 ? 1,6 %
Jun 16 0,0 % 1,2 %
Sep 16 1,4 % 0,5 %
Jan 17 1,0 % ?
Mar 17 ? 0,8 %
Apr 17 ? 2,0 %
Mai 17 0,9 % 1,6 %
Jun 17 0,0 % 1,5 %
Sep 17 1,6 % 1,1 %
Markedsandeler i alderen 20-49 (kommersiell målgruppe)
Mnd TV 2 Sport Premium Eurosport Norge
Jan 16 1,5 % ?
Jun 16 0,0 % 1,4 %
Jan 17 2,0 % ?
Apr 17 2,4 % 1,9 %
Jun 17 0,0 % 1,6 %
5. november hadde for øvrig TV2 Sport Premium en markedsandel på 7,7 % i kommersiell målgruppe. Den dagen sendte de Tottenham-Palace, Man City-Arsenal og Chelsea-Man Utd.
I aldersgruppen 12+ hadde Eurosport Norge 2,0 % i premieremåneden for Eliteserien (april). Etter det har det sunket og i september var andelen nesten halvert, til 1,1 %. Faktisk hadde Eurosport Norge høyere seerandeler i april og juni 2016 – uten noe Eliteserie på programmet. I september i år ser vi også at TV 2 Sport Premium har flere seere, med 1,6 % markedsandel. I den kommersielle målgruppen (alderen 20-49) hadde TV 2 Sport Premium flere seere også i april.
En ordinær uke på TV 2 Sport Premium består av studiosending med 3 PL-kamper på lørdager kl. 13-21, og studiosending med 2 PL-kamper på søndager kl. 14-20. Resten av uken består av repriser eller ingen sending overhodet.
Ser vi konkret på hva som ble sendt i september: TV 2 Sport Premium sendte 20 Premier League-kamper, og kun det. Eurosport Norge sendte 10 Eliteseriekamper, 7 OBOS-kamper, 7 VM-kvalifiseringskamper, 5 Europa League-kamper og drøssevis av annen sport.
At Premier League er populært i Norge er ikke noe nytt, så Isolert sett er det kanskje ikke så rart at 20 PL-kamper trumfer Eurosport Norges sendeskjema. Jeg synes likevel det er oppsiktsvekkende at en TV-kanal som koster 449 kroner måneden faktisk trekker flere seere enn gratiskanalen Eurosport Norge over en hel måned.
I fjor hadde TV 2 alle rettigheter til både Tippeligaen og Premier League. I et intervju med Fædrelandsvennen etter sesongslutt, sa en TV 2-representant at interessen for norsk fotball ikke var så stor som de hadde håpet. Han la også til at «betalingsviljen for norsk fotball er mye mindre enn for den engelske».
Betydningen av hovedkampen, søndag kl. 20
Søndag kl. 20 ikke lenger er et kamptidspunkt som løfter seertallene noe særlig. Er ikke kampen interessant nok for folk flest, er seertallene deretter. Flere av hovedkampene har hatt under 100 000 seere.
Da TV 2 hadde hovedrettighetene frem til 2012, skilte hovedkampen søndag kl. 20 seg ut seertallsmessig, uavhengig av hvem som spilte. En RBK- eller Brann-kamp på mandag oppnådde ikke en gang halvparten av seertallene til en gjennomsnittlig søndagskamp med andre lag. Søndag kl. 20 var et godt innarbeidet tidspunkt hos mange nordmenn, men det kan ikke lenger sies å være tilfellet. Denne sesongen har det skjedd flere ganger at mandagskampen kl. 19 har flere seere enn søndagskampen kl. 20, noe som ville vært helt utenkelig da hovedkampen gikk åpent på TV frem til 2012.
Som tallene lenger opp viste, har RBKs kamper også større betydning for seertallene enn tidligere. Kamper som involverer RBK har hele 67,5 % høyere seertall enn kamper uten RBK.
Markedsandeler
Markedsandelen forteller hvor mange prosent av de som har TV-apparatet på, som ser på et gitt program. Jeg har tall fra 65 hovedkamper i årene 2003-2008. I snitt var markedsandelen 43 % på disse kampene (varierte fra 33 % til 56 %). I 2015 hadde markedsandelen falt ned til 14-15 %. Denne sesongen tror jeg ikke markedsandelen kan ha vært noe særlig mer enn 10 %. Mer enn 4 av 10 TV-seere så hovedkampen i 2003-2008, i 2017 ca 1 av 10.
Alder på seerne
Kamper med norske lag har gjennomgående eldre seere enn kamper med internasjonale lag. Se denne tråden fra tidligere i høst.
Eliteseriekampene spilt etter den tråden ble opprettet, har i snitt hatt ytterligere eldre seere. Jeg har ikke tall på alder på kampene sendt på Eurosport, men på alle MAX-kampene. Jeg har alderstall på 169 kamper siden 2014. Faktisk er kampen mellom Sandefjord og Vålerenga fra forrige runde den kampen med høyest snittalder av alle disse kampene. Hele 87 % av seerne i den kampen var over 50 år gamle.
Her er antall seere i kommersiell målgruppe på høstens mandagskamper på MAX (TNS Gallup regner alderen 15-49).
Seere Andel
15-49 15-49 Kamp
25 000 30,5 % Strømsgodset - Vålerenga
44 100 36,4 % Vålerenga - Tromsø
18 300 20,1 % Sarpsborg 08 - Strømsgodset
23 900 23,9 % Molde - Odd
12 600 19,0 % Odd - Aalesund
23 100 20,1 % Sarpsborg 08 - Odd
33 000 27,7 % Brann - Kristiansund BK (fredag)
20 800 23,9 % Sarpsborg 08 - Stabæk
33 600 32,6 % Odd - Lillestrøm
29 000 31,6 % Lillestrøm - Aalesund
11 300 12,5 % Sandefjord – Vålerenga (fredag)
Det blir jo spøkt en del om at NRKs seere i stor grad består av pensjonister. Men f. eks. så hadde showkampen på RBKs 100-årsfeiring (sendt på NRK2 i vår) 48 100 seere i alderen 15-49. Treningskampen for kvinner mellom Norge og Frankrike (også NRK2) i sommer hadde 47 800 seere i alderen 15-49. Disse to kampene samlet altså flere seere i kommersiell målgruppe enn alle høstens mandagskamper i Eliteserien.
Jeg har alderstall fra 44 Eliteseriekamper denne sesongen (alle kamper på MAX og TV Norge). På disse kampene har 68 % av seerne befunnet seg utenfor kommersiell målgruppe. Dette er en økning på de forrige tre sesongene jeg har tall fra.
Jeg må legge til at dette er tall jeg har regnet ut selv, ut i fra den såkalte aldersindeksen til TNS Gallup. Jeg har brukt tall fra SSBs befolkningsstatistikk per 1. januar for å finne ut hvor mange nordmenn som befinner seg i hvilke aldersgrupper.
For en kommersiell TV-kanal er det seere i alderen 15/20-49 det traktes etter. Det er disse seerne som er mest attraktive for annonsørene og som kanalene tjener mest penger på.
Kjønnsfordeling blant seerne
Jeg fikk en oversikt fra TNS Gallup som viser kjønnsfordelingen blant seerne på de 33 første TV-sendte kampene denne sesongen. Den kampen som hadde høyest andel mannlig seere, var 16. mai-kampen mellom Vålerenga og Kristiansund. Der var 88 % av seerne menn. Kampen med minst andel mannlige seere, var Brann – Viking fra 29. april. Der var 60 % av seerne menn. Snittet på de 33 kampene var 73 % mannlige seere (og dermed 27 % kvinnelige).
Discoverys målsetning for seertall
Discoverys slagord da de overtok rettighetene var «fotball til folket». Målsetningen deres var å doble seertallene TV 2 hadde i fjor (da alle de attraktive kampene gikk bak betalmur). De var fornøyd med å klare dette allerede i den 1. serierunden. Da hadde de fire kampene på åpne kanaler totalt 612 000 seere.
Discovery sa i den sammenheng at de 8 kampene i fjorårets åpningsrunde totalt hadde 282 000 seere. De to kampene sendt på åpne kanaler hadde 187 000, hvilket betyr at disse seks kampene bak betalingsmur totalt hadde 95 000 seere:
Odd - Rosenborg
Molde - Tromsø
Vålerenga - Viking
Strømsgodset - Brann
Bodø/Glimt - Sogndal
Sarpsborg 08 - Haugesund
I snitt hadde derfor disse seks kampene 15 800 seere hver. De tre første kampene ble spilt på separate tidspunkt, mens de tre siste ble spilt under hovedrunden søndag kl. 18.
51 av 58 kamper med RBK og Brann gikk på betal-TV i fjor. I år har samtlige Brann-kamper gått på åpen TV, mens kun én RBK-kamp har gått på betal-TV. Også Vålerenga har kun hatt 1 kamp på betal-TV i år. Når alle de mest attraktive kampene går fra betal-TV til fri-TV, regner jeg det som helt sikkert at seertallene på betal-TV går ned. Alle årets kamper på betal-TV blir jo også spilt under hovedrunden. Da har de konkurranse fra en kamp på Eurosport Norge (kan for så vidt også nevne FotballXtra på Zebra).
I denne VG-artikkelen etter 1. serierunde i år, blir det omtalt at Discovery satset på 600 000 seere hver runde. Dette er tallene fra kampene på de åpne kanalene i runde 1-13:
1 612 000
2 288 000 (midtukerunde)
3 494 000
4 432 000
5 426 000
6 466 000
7 486 000
8 320 000
9 375 000 (tirsdag 16. mai)
10 463 000 (5 TV-sendte kamper mot de vanlige 4)
11 486 000
12 429 000 (også her 5 TV-kamper)
13 375 000
Etter runde 13 har jeg ikke tall på alle rundens TV-kamper, men seertallene har gått nedover. Etter runde 13 var snittet per TV-sendte kamp 105 000, mens etter runde 24 leste jeg at snittet per kamp var nede i 99 000.
Discoverys dekning frem mot 2022
For det første: Jeg tror ikke Discovery vil fortsette å vise fire åpne kamper per runde, der alle de mest attraktive kampene er blant dem. Med dagens seertall vil ikke det lønne seg med tanke på de 2,4 milliardene de betalte for rettighetene. Når de evt. gjør endringer i formatet er en annen sak. Mulig de vil prøve en sesong til med samme opplegg, for å se om de klarer å løfte seertallene.
Jeg tror det ideelle vil være to, kanskje tre åpne kamper per runde. Den åpne kampen jeg tror ryker først, er søndagskampen kl. 18. Den kampen er en direkte konkurrent til de fire betaltv-kampene som alle spilles på samme tidspunkt. Jeg tror de er avhengig av å gjøre betaltv-produktet sitt mer attraktivt og eksklusivt. Det innebærer både flere attraktive kamper, men kanskje også en betaltv-kamp som vises på et tidspunkt uten konkurranse fra andre kamper. F. eks. lørdag kl. 18.
Jeg stusser også litt over at de veksler mellom å sende kamper på MAX og Eurosport Norge. Selv om det følger et fast mønster tror jeg de hadde tjent seg med å holde seg til én kanal. Eurosport er en kanal kun for sportsinteresserte i tillegg til at den har et høyt kanalnummer. Det er vanskeligere å nå hvermansen på den kanalen. En kanal som MAX har bredere appell. Den har faktisk vokst seg større enn TV3, noe som ikke er så verst med tanke på at den i sin tid ble opprettet som TV Norges avlastingskanal.
Jeg har en følelse av at kampene på Eurosport handler om å løfte kanalen frem mot OL. Mulig det er et ønske fra de amerikanske eierne å øke Eurosport-merkevaren nå frem mot OL, der jo Eurosport har rettigheter over hele Europa. Jeg ser ikke bort fra at mer av fotballen flyttes over til MAX neste år. Jeg blir heller ikke overrasket hvis noen av de mest attraktive kampene flyttes bak betalingsmur allerede neste år. De vil nok fortsette å sende de fleste toppkampene åpent. Etter å ha gått ut med slagordet «fotball til folket» kan de ikke snu etter en sesong, men i alle fall noen av de mest attraktive lagenes kamper tror jeg man kan forvente bak betalingsmurer neste år.
Til slutt: Når jeg leser gjennom innlegget ser jeg at det er veldig negativt vinklet. Kanskje er jeg for lite nyansert, men jeg må innrømme at jeg ikke klarer å finne så mye positivt med tallene. Det som er positivt er at vi må tilbake til 2012 for å finne sist norsk fotball nådde ut til flere TV-seere totalt sett, men noe annet kan man ikke forvente når alle de største kampene er tilbake på åpen TV. Jeg hadde likevel trodd seertallene ville være noe høyere.