Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Odds Ballklubb - klubbtråd

NYTT TEMA
aquador
aquadorInnlegg: 2193
19.01.18 09:12
HengeTrynet: Greia er at alle kan se oppskriften på en svært tung sesong.

Slik alle så at vi skulle utfordre RBK i fjor? 

aquador
19.01.18 09:24

Norske klubber er ferdig handlet her hjemme - og i år virker det som vi ser til utlandet. Arbeidet med sånt tar selvsagt mere tid - men jeg tror at man gjør en grundig jobb på de man henter. 

Vi har endelig noen veldig spennende yngre spillere igjen, Josh Kitolano blir frelseren - og tar opp arven etter Jone Samuelsen. 

De som har dratt har vært spillere som har stagnert, og ikke fått ut potensialet i Odd - selv under de periodene vi var fantastiske. 

Oliver Berg har vi ventet på i 2 år. 

Joakim Våge Nilsen var aldri i nærheten av å ta opp arven med Oldrup, slik Gashi aldri heller var i sin tid. 

I fjor var spørsmålstegnet bakover på banen - spesielt på midtstopperplass - der er vi nå særs godt bedekket med en Bergan som virkelig har tatt sjansen. 

Endel av de eldre: J. Samuelsen, F. Nordkvelle vil erstattes av unge lokale unggutter, helt etter Odds filosofi. 

Espen Ruud er det ingen i Telemark som kan erstatte per nu. 

Sist vi var i en situasjon som denne var vel i 2012 - hvor vi ble nr 10? Ingen trodde den gang at de vi hadde kunne erstatte Fevang eller Svindal Larsen - to år senere tok vi medalje. 

Enkelte her inne har helt urealistiske forventninger til hva Odd er. Vi har ikke peng - vi skal ikke kjøpe oss til fant - vi skal utvikle eget. 

Jeg forstår at det er sexy å være Sarpsborg 08 som henter fra 2 divisjon over hele landet - eller Molde som kan bruke 10 mill hvert år på å hente tilnærmet ferdigutviklede 24-åringer. 

.. Men der er vi altså ikke. 

Gunnar88
Gunnar88Innlegg: 6494
19.01.18 09:45

Aqua. Jeg er veldig klar over hvor Odd har vært og hvor de er. Det har jeg skrevet mye om tidligere. For meg var tanken på seriemedalje ren utopi i flere år.

Men klubben har tatt enorme skritt etter Fagermo kom. Og jobben som har vært gjort er beundringsverdig på mange måter.

Det som jeg mener er kritikkverdig så langt er følgende:

- Odd solgte spillere for over 20 mill i fjor, hvor er de?

- Ryktene her inne sier at fjorårets overskudd var på 5 millioner, dette vil si at vi gikk 15 mil i minus på annet, hva skyldes dette?

- Beskjeden er videre at overskuddet fra 2017 skal spares. Odd har et tosifret antall millioner på bok, og vil styrke denne ytterligere. (tanken er selvsagt god).

- Hvis vi ser på hvor mange spillere som nå er frigitt, har klubben "betydelig" lønnsmidler til overs. (Våge, Berg, Oldrup, Zekhnini og Occean). Dette bør være nok til å lønne 2-3 "klassespillere".

Når vi ser på laget er historien en helt annet. Vi har flere spillere, som vi ikke kan regne med hele året. Kvelle, Jone og Semb er skadeplaget, og vil maks levere 20-22 kamper hver.

Disse må dekkes opp, og jeg ser at bare Semb har en fullgod erstatter. Det er selvsagt gledelig at Kitolano-brødrene er på gang, det behøves.

Hvis vi flytter dette over i Odds spillemønster, blir utsiktene dystre i mine øyne.

Vi står uten klare førstevalg i to posisjoner, som er veldig viktige. Der tenker jeg på sentral midt, og midtspiss. Slik som det ser ut nå, blir muligens Agdestein sentral og Lauritsen spiss?

I mine øyne er ikke dette i nærheten av hva som kreves, for å kjempe der ambisjonsnivået til klubben ligger. Odd har klart gjennom dyktig ledelse, å komme i en meget god posisjon i norsk fotball. Denne posisjonen kan forsvinne på et blunk, hvis vi driter oss ut i fortsettelsen.

Aqua, slik som du fremstiller saken minner du meg skremmende mye om sølvgutten, en kar totalt uten bakkekontakt, og som bare ser på "plussene" i eget lag, uten å se totalen.

Lite hadde gledet meg mer, enn at du har rett. Men jeg frykter at sesongen 2018 blir et nytt mareritt.

Jeg har selvsagt innsett for mange år siden at Odd ikke er RBK, Team Røkke/Gjelstein eller engen, som kan kaste millioner etter de spillerne de ønsker.

Hadde jeg vært medgangssupporter hadde jeg vært en selvmordskandidat for flere år siden, men det er noe med den jevne luggingen som har preget Odd, som gjør at jeg støtter laget og interesserer meg mer og mer for klubben.

Aprilsnarr
AprilsnarrInnlegg: 5439
19.01.18 10:24

Tenker man må tørre være realistiske, selvom det da blir negativt ladet.

Vi startet med det vi trodde var en solid stall våren 2017, men som gjorde en begredelig sesong spillmessig, med et ekstremt lavt målsnitt, og hvor Fredrik Semb hadde flere selvmål enn vår toppscorer hadde mål. Vi var skadeplaget og slet tydelig, spesielt offensivt.

Fra troppen ved sesongstart i fjor er følgende borte:
Rafik, Oldrup, Occean, Diouf, Berg, Våge Nilsen, Eikeng og Messoudi. 

Sannsynligvis forsvinner Haugen, og Riski har og fått beskjed om at han kan gå om noen betaler. Hvis begge blir har vi mistet 8, forsvinner disse har vi mistet 10.

Vi har fått inn i troppen Elba i fjor sommer. Ellers har vi fått inn Joshua Kitolano, Odin Bjørntuft og Tobias Lauritsen. 4 inn mot 8 ut sålangt.

Bjørntuft er vel skadeplaget, og et 4.valg på stopperplass - altså der vi er godt besatt fra før. Elba tok plassen til Rafik. Lauritsen foreløpig førstevalg på spiss. Kitolano er nok ikke klar til å kapre plass på midten helt enda, men spennende for fremtiden.

Når vi i fjor var skadeplaget og slet med å stille en god tropp i mange kamper, hvordan blir det da i år? Når Agdestein må spille anker, så sier det jo sitt. Som nevnt er Jone og Kvelle skadeplaget. Kaasa og Kitolano kan fort få mye spilletid da. Spørsmålet er om de holder eliteserienivå, noe jeg er usikker på per dags dato.

Odd slapp mange spillere gratis, men har ikke lykkes med å erstatte disse. Verken utenfra eller internt i mine øyne. Etzaz var strålende i høst, men han ser vi neppe igjen. Derfor blir noe av det oppløftende fra høsten med Etzaz og Berg på midten helt borte. 

Fremdeles tid til seriestart, men tiden flyr fort, og virker ikke som om klubben helt vet hva de skal gjøre nå eller har noen spesielle i kikkerten. Kjipt at Prodell glapp, og virker som Odd har handlet i "god tro" her og trodd det var mer interesse fra spilleren selv enn det faktisk var.

Vi har ventet på at Berg skal ta skritt i 2 år, men han har da virkelig gjort en god jobb og, selvom målpoengene har uteblitt. Tok store steg i fjor i mine øyne, og var meget god på gjenvinning.

Våge Nilsen er kanskje ikke Oldrup, men han innehar vittelig kvaliteter ingen i Odd-stallen per dags dato har som anker. Hvem glemmer måten han styrte Midtbanen på mot Molde i 2016? Helt fantastisk. Hvem er bedre som anker per dags dato? Agdestein? En vits.. Jone? Skadeplaget og ikke det samme. 

Helt greit å slippe våge hvis erstatteren er klar. Det var den ikke.. Tegn på dårlig planlegging.

Espen Ruud er det ingen i Telemark som kan erstatte skriver du Aqua. Er det et mål om at det er spillere fra Telemark som skal erstatte alle da? Alle 4 som er hentet siden i sommer og som er i klubben nå er Telemarkinger. Og kun Elba er fast på Odd-laget kommende sesong per dags dato.

Da må man se utenfor fylket. Ruud er for svak. Gikk fra assistkonge til ingen (?) assist i fjor. Helt håpløst.

Vi har ikke penger? Jo, det har vi. Tosifret antall millioner. Skal vi forbli en klubb som tjener penger må vi bruke noe og. Hvorfor har vi hatt overskudd de siste årene? Grunnet gode sportslige resultater basicly. Før 2017 kom, og et gedigent underskudd ble reddet av spillersalg. Hvorfor? Tyder på at det er ting som ikke fungerer. Nå mister vi Europa i år, og inntekter der. Det har vært kjærkomne inntekter, samt utstillingsvindu. Jeg tror det er mange år til Bjørntuft og Kaasa skal løfte oss til Europa. I mellomtiden må vi våge å bruke noen kroner. Kjøper seg ikke til fant av det. Av de 20 millionene for salgene burde i mine øyne halvparten vært investert inn i nye spillere. Da har man 10 på bok i pluss (Som er det som var budsjettert for de nesten 5(!) sesongene totalt. Og i tillegg kunne man fått noen gode spillere som løftet klubben i høst. AVstanden til medaljene var ikke store, og når klubben ikke fungerte frem til sommeren og salgene, så burde grep vært gjort. Fått inn en habil angrepsspiller ville gjort mye bare det tror jeg. Hadde vi fått europaplass ville de 10 millionene fort nesten vært kommet inn bare der. Istedetfor skal alt spares, så sitter vi i november 2018 og skal spille kvallikk, men ha 10 mill på bok. I tillegg til en haug av spillere på utgående kontrakter som forsvinner gratis, som vanlig. Rossbach alt signert for en annen klubb, Grøgård i samtaler med belgisk klubb, og Myhra usikker på om Odd er der han vil være. 

Jeg er overbevist om at hvis ikke vi får inn noen klassespillere før sesongstart kommer postkassen på Skagerak Arena til å inneholde mye skjegg når vi skriver november 2018. 

Negativt ladet? Kanskje, men enda mer realistisk ladet. Flott med unge spillere fra fylket som får kontrakt, men å forvente at det skal løfte laget er urealistisk. Og ja, vi endte på 6 plass, men vi trenger et løft, for det var kun et nogenlunde solid defensivt arbeid som reddet oss i fjor. Vi puttet minst av samtlige lag og hadde under 1 mål i snitt scoret per kamp. Det lukter det nedrykk av, og det luker ikke at ungguttene fra fylket alene er redningen for å unngå dette.

Kivnavs
KivnavsInnlegg: 54
19.01.18 12:15

Ser at Lyngby er nær konkurs, og spillere kan bli frigitt. Bare å hente Shala og Ojo så er ihvertfall et par spillere på plass ;)

Phronesis
PhronesisInnlegg: 2119
19.01.18 17:49

Dersom Odd får Ojo og Shala mangler vi fremdeles ankeret, men du verden som det hadde hjulpet. 

Ser at Odd velger å ta med han yngste nigerianeren, Shokunbi "Manusho" Dare Samson, til La Manga. Litt merkelig å ta med en ung spiller som vi uansett ikke kan signere før i november, men mulig de har en slags plan med det. Tydeligvis synes ikke DEF de to andre var særlig tess..

Hva med Benjamin Gleditsch? Det var jo noe snakk om at han skulle bli med nedover. Noen som vet om han blir med? Ser også at noen juniorer blir med. KJenner kun til Philip Delaveris fra før, en god angrepsspiller etter hva jeg har sett på Odd2. Kevin Egell Johnsen skal visst også med. Noen som kjenner til ham? 

(Innlegget ble redigert 19.01.18 17:52)

cpatton
cpattonInnlegg: 979
19.01.18 18:57
aquador: Enkelte her inne har helt urealistiske forventninger til hva Odd er. Vi har ikke peng - vi skal ikke kjøpe oss til fant - vi skal utvikle eget.

Det første her påpekte jeg opp til flere ganger i fjor og er sånn sett helt enig i. Like selvfølgelig er det at vi ikke kjøpe oss til fant.

Når det gjelder å utvikle egne er det dømt til å gå i bølgedaler - om klubben vil være i den øverse divisjonen er det tvingende nødvendig med spillere utenfra. Dette er selvsagt klubben inneforstått med, men har desverre blitt akterutseilt i en liten og sterk konkurranse.

Når Fagermo til Varden i dag bruker ordet "elendig" rettet mot agentarbeidet i forbindelse med at Prodell-signeringen underbygger det ganske elegant situasjonen klubben har satt seg i. Først når man får følelsen av gå på glødende kull skal det reageres med all den prøving og feiling det innebærer.

(Innlegget ble redigert 19.01.18 18:58)

OddsBK
OddsBKInnlegg: 292
19.01.18 22:57

Bare til å håpe på en sterk 14plass i år :)

hgb
hgbInnlegg: 138
19.01.18 23:39
aquador: Terningkast på denne tråden om dagen; 1.

Ting har jo føltes bedre som Odd-fan opp gjennom åra, men jeg må nå si at tråden gjør det langt verre enn klubben.

Phronesis
20.01.18 08:23
hgb: Ting har jo føltes bedre som Odd-fan opp gjennom åra, men jeg må nå si at tråden gjør det langt verre enn klubben.

Nå er det jo ikke slik at denne tråden konkurrerer med andre tråder, men må si meg litt enig i det på en måte.  Det er kanskje slik at vi går inn i en kollektiv depresjon når ting ikke går vår vei på overgangsmarkedet. Dog er det forståelig. Vi er jo skuffa over at klubben ikke har signert de gode spillerne og det er jo, som Aprilsnarr bl.a påpeker, merkelig å kvitte seg med spillere som har vært sentrale før en erstatter er klar. Eller sagt på en annen måte; det er å gamble.

Men klubber har overrasket før, både på overgangsmarkedet og i serien, og det er fremdeles halvannen mnd til seriestart. Det er penger til en overgang til og dersom det kommer inn en solid spiller sentralt på midtbanen ser ting straks mye lysere ut. Vi får se hvordan laget gjør det på La Manga. Vi har mange gode spillere allerede.

Det ligger mye uforløst potensial i de spillerne vi allerede har. Av de vi allerede har offensivt er Elba den jeg har størst forventninger til. Han har fandenivoldskhet, fysikk og ferdigheter som få andre matcher i Eliteserien. Ellers mener jeg at venstresida er styrket offensivt siden John Kitolano nå antagelig vil få mer spilletid og hans samarbeid med Kvelle mot RBK var veldig bra. På høyre kan det virke tynnere, Ruud har rutine, men blir litt tregere for hvert år og Broberg varierer i prestasjonene som indreløper. Samuelsen også. De trenger lang tid for å spille seg i form, men finner de den, vet vi hva de kan få til. Ellers tror jeg Stefan tar ytterligere steg i år. At farten hans kommer ytterligere til sin rett og at han blir bedre taktisk, kan virkelig bidra i riktig retning. Det var jo først og fremst taktiske valg han manglet i fjor. Han burde skutt da han sentret og burdre sentret da han valgte å drible etc. Dette er trenbart...

Ingen  ser ut til å like Agdestein, men selv om du kan kalle ham vaksinert og det ene med det andre, kan ingen ta ifra ham at han har et klokt fotballhode og har god fysikk. Ei heller er han blant de mest hodeløse taktisk og han er relativt god i duellspillet. Han er dessuten en intelligent spiller. Dette kan være noe av årsaken til at han nå drilles som anker. Så da gjenstår det å se hva det resulterer i. På trening får han skryt av DEF for "bra trøkk" i spillet sitt (tror det var de ordene DEF ble sitert på). Fyren har gått noe av skolen på de britiske øyer og har gode holdninger, så det kan jo hende det blir et bra anker av det.  Så har vi ikke nevnt Grøgaard, men det er jo også en meget god spiller som bør ha en plass i førsteelveren. Dersom v-back kapres av Mellomste-Kito, kan Grøggis fort bli et alternativ i ankerrollen. DEF har nevnt det før. Han har god rutine, er en kald fisk og har god pasningsfot. I tillegg tar han også stadig steg i duellspillet og er en spiller som er kjent for å takle "rent". Ergo lager han ikke mange farlige dødballer imot.  

Sesongens resultater står og faller på de sentrale spillernes stabilitet. Klarer Samuelsen, Kvelle, Semb og Broberg å holde seg noenlunde skadefrie kan det bli veldig bra. Det kan jo mot formodning hende de gjør det..  Ellers er jeg bekymra for mye av det samme som mange av de andre i tråden.

(Innlegget ble redigert 20.01.18 08:28)

aquador
20.01.18 09:29

Terningkast på denne tråden: 4. 

Vi blir bedre. 

aquador
20.01.18 15:30

Ikke Ojo. Alltid Lindi. - Dag Eilev Fagermo, varden.no

OddsBK
20.01.18 16:08

Han kan vel ikke si noe annet om han vil eller ikke.

aquador
20.01.18 16:12
OddsBK: Han kan vel ikke si noe annet om han vil eller ikke.

Er det noe galt med alt Dag Eilev gjør? 

OddsBK
20.01.18 16:58

Mente om han var interessert i Ojo eller ikke. Så kunne han vel ikke sagt noe annet. Før det var offesielt pga forhandlinger/andre spillere det jobbes med ect

Brodden
BroddenInnlegg: 662
20.01.18 17:02

Prodell hamrer ballen opp i vinkelen fra 25 meter for Elfsborg mot Sarpsborg i dagens treningskamp. Skal man le eller skal man gråte??

cpatton
cpattonInnlegg: 979
21.01.18 00:06
Brodden: Prodell hamrer ballen opp i vinkelen fra 25 meter for Elfsborg mot Sarpsborg i dagens treningskamp. Skal man le eller skal man gråte??

Siden det ikke er noen vits i å gråte over spilt melk går jeg for en mellomløsning, den hoderystende.

Tar det for gitt at jeg ikke er alene om å lure på hva som gikk feil her, men har slått meg til ro med at spørsmålet kommer til å stå ubesvart.

Skandi
SkandiInnlegg: 111
21.01.18 13:31

Litt mye negativitet her. Jeg er veldig fornøyd med at Odd har gjort en ryddejobb og kvittet seg med middelmådige spillere. 

At Prodell glapp synes jeg er bra, da jeg var skeptisk til han i utgangspunktet. En spiller på vei ned, og som ikke spiller fast for Elfsborg. Hadde vært en kjip signering.

Litt is i magen så landes det en god signering i februar.

Har trua på ungutter som Lauritsen og Kitolano-brødrene. Bedre å ha unge spillere med ambisjoner og talent enn middelmådige Eliteserie-spillere som bare hever lønn.

Sistnevnte ville sikkert ha bidratt til en høyere plassering på kort sikt, men jeg foretrekker heller å se innsats, talent og vilje til å utfordre 1-mot-1, enn de "safe" støttepasningene til Våge Nilsen.

Aprilsnarr
AprilsnarrInnlegg: 5439
21.01.18 13:41

Men man trenger balanse. Jeg foretrekker å se noen støtteordninger fra etablerte spillere (og en svensk spiss med godt målsnitt over flere sesonger) mot Molde og RBK  enn kun se ungdommelig pågangsmot og talent mot Tromsdalen og Florø.

kmskrs
kmskrsInnlegg: 7804
21.01.18 21:43

Problemet er at jeg tror ikke unggutta får muligheten, gamlegutta kommer til å spille halvskadet isteden som siste 1,5 sesong

Uansett ungt eller gammelt, troppen er for liten nå

aquador
22.01.18 07:27

Bilal Njie er ifølge Varden.no på vei til Odd fra Vålerenga. Dette er Muossa Njies lillebror. 

Phronesis
22.01.18 11:02

Bilal Nije sier han mest sannsynlig blir Odd-spiller! Oppløftende nyheter i en ellers grå overgangsperiode! Dette kan bli meget bra! Det kan også hjelpe på når det letes etter anker senere at man ser at klubben har gjort noen gode signeringer. Får håpe han mener det han sier og signeres asap!

Brodden
BroddenInnlegg: 662
22.01.18 11:04

5 mål og 9 assist på 15 starter for Vålerenga 2 i 2.divisjon som kant/tierrolle. 19 år. Dette her synes jeg høres veldig spennende ut! Rett og slett en veldig utypisk Odd-signering. Tolker dette som at enten Riski er på vei ut, eller at han skal satses på som indreløper.

Larsg90
Larsg90Innlegg: 1152
22.01.18 11:18

Dette kan bli veldig bra allikevell! Han spiller vel både ving og spiss? 

(Innlegget ble redigert 22.01.18 11:18)

Canucks
CanucksInnlegg: 74136
22.01.18 11:19

Dette virker spennende på papiret, uten at jeg vet alt for mye om spilleren.

Phronesis
22.01.18 12:27

Han er iflg varden en offensiv midtbanespiller som også kan spille kant i 4-3-3. Mao nokså anvendelig.

OddsBK
22.01.18 15:31

Noen som har fått med seg når en evt pressekonferanse blir?

ros
rosInnlegg: 245
22.01.18 15:40
OddsBK: Noen som har fått med seg når en evt pressekonferanse blir?

"Varden har grunn til å tro at Njie blir presentert som Odd-spiller allerede senere i dag.", står det på varden.no

123Jompen
123JompenInnlegg: 154
22.01.18 17:02

m.youtube.com/watch?t=3s&v=jbrJ7XTPXlo

Sjekk Njie sitt mål etter 1.15 kan bli Spennede bekjentskap dette :)

LiverpoolOdd94
LiverpoolOdd94Innlegg: 23060
22.01.18 18:01

Bekreftet nå!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester