Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Start handler spillere for 10 talls millioner..

NYTT TEMA
Birken2013
Birken2013Innlegg: 2084
18.01.18 23:38

Hva mener fotballnorge?

Etter at siste handel er ferdig har de sikkert brukt 20 mill på overgangssummer siste 6 måneder. Klarer de å hevde seg i tippeligaen?

Kan de klare sin ambisisøse målsettning om seriemester og europa innen de nærmeste årene?

Klarer Start å vinne publikum og igjen få opp publikumstallet på 11-12 000 i snitt?

Debatt!

(Innlegget ble redigert 18.01.18 23:43)

Pugachev
PugachevInnlegg: 13037
18.01.18 23:59

Start måtte rykke tilbake til Start ofte. Nå runder de spillet og får freshe kontanter hver runde. Monopol er gøy i Kardemomme by. 

fusion
fusionInnlegg: 1862
19.01.18 00:24

De bruker millioner, men ingen signeringer som har skremt meg akkurat. 

Kronidioten
KronidiotenInnlegg: 1098
19.01.18 00:34

Positivt for Eliteserien at det satses iallfall. 

Stormoen33
Stormoen33Innlegg: 2068
19.01.18 01:43

Start kommer til å ligge godt nede på nedre halvdel, spørsmålet er om de klarer å bygge et såpass lag at de ikke rykker rett ned igjen.

Jeg tipper de ender på kvalik.

(Innlegget ble redigert 19.01.18 01:44)

Kurtkanon2
Kurtkanon2Innlegg: 8245
19.01.18 01:43

I det minste blir det flere klubber med cash. Skader ikke.

alkatraxxx
alkatraxxxInnlegg: 632
19.01.18 06:55
Stormoen33: Jeg tipper de ender på kvalik.

Dette laget cruiset til opprykk i fjor, stort sett ett tegn på at de hevder seg godt i ES året etter. Så har de itillegg kjøpt spillere for 20 mill.....dette laget kommer på topp 4 i år !

LANGEMANN-1968
LANGEMANN-1968Innlegg: 7473
19.01.18 09:07
Birken2013: Etter at siste handel er ferdig har de sikkert brukt 20 mill på overgangssummer siste 6 måneder. Klarer de å hevde seg i tippeligaen? Kan de klare sin ambisisøse målsettning om seriemester og europa innen de nærmeste årene?

De har brukt nærmere 100 millioner og målsettingen er å vinne champions league innen et år.

fotballidiot2
fotballidiot2Innlegg: 20803
19.01.18 09:07
alkatraxxx: Dette laget cruiset til opprykk i fjor, stort sett ett tegn på at de hevder seg godt i ES året etter.

At de cruiset seg til opprykk er vel å ta i. De havnet 3 poeng foran lag 3 og 4. Mjøndalen manglet 1 seier på å komme foran og var vel et klart bedre lag på høsten?

Havnet vel også hele 16 poeng bak Glimt. Så de var vel så vidt bedre enn de lagene som spilte kvallik.

Men tror Start vil klare seg greit og plassere seg midt på tabellen.

fotballidiot2
fotballidiot2Innlegg: 20803
19.01.18 09:09
Birken2013: Kan de klare sin ambisisøse målsettning om seriemester og europa innen de nærmeste årene?
Klarer Start å vinne publikum og igjen få opp publikumstallet på 11-12 000 i snitt?

Tror de kan klare å etablere seg i tippeligaen og muligens kvalifisere seg til Europa innimellom.

Men tror ikke de vil bli seriemester og heller ikke oppnå 11-12' i snitt.

Svartbaken
SvartbakenInnlegg: 4566
19.01.18 09:14
alkatraxxx: .dette laget kommer på topp 4 i år !

Nei, det skjer ikke :)

...men de bør kunne klare å styre unna nedrykk.

Everenga
EverengaInnlegg: 4145
19.01.18 09:16

Artig at det satses som noen andre sier. Vært nok med budsjettopprykk og klamre seg fast målsetninger. Vi trenger Start, Viking, Fredrikstad, Aalesund og HamKam, lag fra steder der det faktisk bor folk som bryr seg om klubben, ikke Ranheim og Sogndal.

jonas
jonasInnlegg: 29225
19.01.18 09:19
Birken2013: Kan de klare sin ambisisøse målsettning om seriemester og europa innen de nærmeste årene?

Eneste måten Start kan få kloa i seriegullet er med kaptein Sabeltann på laget.

jonas
jonasInnlegg: 29225
19.01.18 09:21
alkatraxxx: Dette laget cruiset til opprykk i fjor, stort sett ett tegn på at de hevder seg godt i ES året etter. Så har de itillegg kjøpt spillere for 20 mill.....dette laget kommer på topp 4 i år !

Bodø/Glimt var det eneste laget som cruiset gjennom Obosligaen i fjor. Så som Glimt-supporter gir jeg tommel opp til denne påstanden. Hvis Start er gode nok til topp 4 basert på fjorårets prestasjoner er Glimt garantert seriegull. Hurra.

Cobi
CobiInnlegg: 57528
19.01.18 09:24
Birken2013: Hva mener fotballnorge?

Prinsipielt problematisk med pengedoping.

Sitter og venter til investorene går leie, som de alltid gjør på et eller annet tidspunkt, og så kommer krokodilletårene pga at ting ikke er bærekraftig og konkursspøkelset truer.

LANGEMANN-1968
19.01.18 09:27
Cobi: Prinsipielt problematisk med pengedoping.

Doping og doping..Start har vel brukt mindre penger på spillere enn Rosenborg bruker på en spiller.

Cobi
CobiInnlegg: 57528
19.01.18 09:28
LANGEMANN-1968: Doping og doping..Start har vel brukt mindre penger på spillere enn Rosenborg bruker på en spiller.

Start bruker penger de ikke genererer selv, Rosenborg bruker egenopptjente penger. Der er forskjellen.

prestonnorthend
prestonnorthendInnlegg: 2156
19.01.18 12:53
Cobi: Prinsipielt problematisk med pengedoping.

Konkursspøkelset har hengt over klubben så og si hele mitt liv som Start-supporter, så bare det å være i en posisjon hvor man kan planlegge mer enn et par måneder fram i tid er ren luksus. Alternativet hadde vært skifteretten. 

Uten sammenligning for øvrig, strategien til de nye eierne er til dels den samme som man ser i Man City. Man investerer i stab og infrastruktur med intensjoner om at det på sikt skal bli bærekraftig. Hvorvidt man lykkes eller ei gjenstår å se, men prosjektet har allerede generert nok interesse til at antallet sponsorer har økt og avtalene som har blitt tegnet er atskillig mer langsiktig. Den klart største utfordringa blir å få sørlandspublikummet med på lasset. 

Klok av skade er mange fortsatt skeptisk, med Solér-epoken friskt i minne. Logo-debatten skapte også mistillit blant flere, meg selv inkludert. Men her er 3 av 5 eiere lokalt forankra, hvor de alle har fortid som spillere i Start-systemet. Dette er også folk som har stått på terrassene på gamle Kristiansand stadion i tykt, men for det meste tynt - deres største motivasjon er at byen og landsdelen igjen skal få en fotballklubb man kan være stolt over.

Kall meg naiv, men jeg tror ikke dette er noe average Joe i investorsammenheng. 

Svartbaken
SvartbakenInnlegg: 4566
19.01.18 13:10

Jeg er litt spent på hvor lenge Karlsen og Dempsey varer også jeg. Ingen av de har historikk som tilsier langvarige opphold i tilsvarende stillinger. Kan fort bli turbulent og intenst utover i sesongen.

Det skjedde veldig mye rart rundt Dempsey i Haugesund så det blir spennende å se.... Men en jævlig dyktig trener er han, det tror jeg ikke det er noen tvil om.

Kiedis
KiedisInnlegg: 9120
19.01.18 13:23

Strategien er interessant nok, men det blir interessant å se om klubben etter hvert klarer å generere nok penger til å holde hodet over vannet for egen maskin.

Brandsdal har stått i stormen over lang tid og tatt upopulære, men nødvendige avgjørelser. Karlsen har også vist handlekraft etter at han kom inn, til tross for at man nå hadde hatt økonomi til å f.eks å la far og sønn Pedersen fortsette i klubben.

Spent på hva som skjer sportslig på kortere og lengre sikt. Per nå er det vel bare omtrent Børufsen, Vikstøl og Opdal jeg kjenner til av spillerne i A-stallen.

alkatraxxx
alkatraxxxInnlegg: 632
19.01.18 13:41
jonas: Bodø/Glimt var det eneste laget som cruiset gjennom Obosligaen i fjor

Jada...jeg blanda Glimt og Start. Mitt eneste forsvar er at klokka var 6:55 når jeg skrev den :-)

Start cruisa selvsagt ikke igjennom ligaen i fjor og jeg trekker herved mine påstander om topp 4.

Men tror likevel at Start klarer seg uten problemer....tipper øvre halvdel.

CrimsonK
CrimsonKInnlegg: 5936
19.01.18 14:02

Start gjør tunge investeringer nå for å drifte bærekraftig innen 3-4 år. Billettinntekten skal opp. Sponsorinntektene skal dobles fra 20 til 40 mill - nye avtaler tegnes for tre år isf 1 år, slik at de ikke trenger å jage nye avtaler med de samme sponsorene hvert år. På toppen av dette er strategien å investere i talentfulle billige spillere og selge med stor fortjeneste. Infrastrukturen for dette er allerede på plass. Så er det jo å håpe at de sportslige resultatene kommer - for at billettinntekter og sponsorinntekter skal øke, så må jo Start begynne å vinne kamper. Bedre sportslige resultater medfører også økte inntekter fra media og NFF.

travern
travernInnlegg: 1084
19.01.18 14:50
Birken2013: Etter at siste handel er ferdig har de sikkert brukt 20 mill på overgangssummer siste 6 måneder. Klarer de å hevde seg i tippeligaen?

Veldig bra at Start er oppe og jobber igjen! Blir spennende å se om detta opplegget til TKKarlsen funker i praksis. Ser ut som de går andre norske klubber en høy gang i profesjonalitet. Mtp. millionene dem bruker så er vel tanken at disse ungguttane skal kunne selges for minst dobbelt av det dem er henta inn for.

amukon
amukonInnlegg: 2374
19.01.18 15:30
CrimsonK: Start gjør tunge investeringer nå for å drifte bærekraftig innen 3-4 år.

Det beste med hele prosjektet. Start kan bli et kraftsentrum i norsk fotball om man får til dette. Noen år med innsprøytninger som skal ende i stabil drift på sikt med et mye sterkere fundament å ta utgangspunkt fra.

Profesjonaliseringen av spillerlogistikken er vel ganske særegen i Norge? Sarpsborg har gjort noe lignende siste par år, og lykkes med det! Mer av dette i norsk toppfotball!

Fishstick
FishstickInnlegg: 25325
19.01.18 17:54

Regner med Borgersen gjør comeback før seriestart.

Corvus
CorvusInnlegg: 21530
19.01.18 19:36
Birken2013: Etter at siste handel er ferdig har de sikkert brukt 20 mill på overgangssummer siste 6 måneder. Klarer de å hevde seg i tippeligaen?

Hvor har du dette fra?

Så vidt jeg vet så er det brukt 6-7 millioner..

Corvus
CorvusInnlegg: 21530
19.01.18 19:39
alkatraxxx: Dette laget cruiset til opprykk i fjor, stort sett ett tegn på at de hevder seg godt i ES året etter. Så har de itillegg kjøpt spillere for 20 mill.....dette laget kommer på topp 4 i år !

Her var det mye rart. Cruiset til opprykk? 20 mill? Latterlig.

Foreløpig har de omtrent ikke forsterket laget i det hele tatt, og de kom vel 15 poeng bak BodøGlimt i Obos...

Lite som foreløpig tilsier annet enn den vanlige kampen for å overleve.

LANGEMANN-1968
19.01.18 19:41
Corvus: Hvor har du dette fra?

Trådstart er basert på fri fantasi.

Stormoen33
Stormoen33Innlegg: 2068
19.01.18 22:40
amukon: Profesjonaliseringen av spillerlogistikken er vel ganske særegen i Norge?

For oss som ikke følger Start så nøye, kan du forklare dette litt nærmere?

amukon
amukonInnlegg: 2374
19.01.18 23:48
Stormoen33: For oss som ikke følger Start så nøye, kan du forklare dette litt nærmere?

Christ... Skrev et langt innlegg som forsvant da jeg publiserte. Sikkerhetskopiere først til neste gang...

Kort oppsummering:

Tor-Kristian Karlsens kompetanse er sentral her. Har jobbet med spillerlogistikk i toppklubber internasjonalt som Bayer Leverkusen, Zenit og Monaco, og har med seg en kunnskap som få andre i Norge er i nærheten av i så måte, da ytterst få nordmenn har vært på innsiden av slike storklubber. Her en podcast med nevnte TKK om akkurat dette emnet.

Nyttegjøring av teknologi og statistisk analyse i jakten på spillere. Det har skjedd en ekstrem utvikling på analysefeltet i fotballverdenen det siste tiåret. Ved å bruke slike hjelpemidler kan en grovsortere aktuelle spillere på en helt annen måte i dag enn for få år siden.

Hadde et mye mer utfallende svar klart i sted, ikke like fullstendig dette, men orker ikke å skrive en hel novelle en gang til...

(Innlegget ble redigert 19.01.18 23:50)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg