Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rosenborg vs Brann - et hatoppgjør?

NYTT TEMA
Batorex

Batorex
08.02.18 23:27

Ønsker å høre litt fra både trøndere og bergensere her.

Brann og Rosenborg. To klubber fra to av Norges største byer. Den ene vinner stort sett hvert år. Den andre har i utgangspunktet (nesten) aldri blitt regnet som en reell gullkonkurrent...

Likevel er det alltid god stemning på disse kampene, og som regel meget gode tilskuertall - både i Bergen og på Lerkendal. 

Mange kaller det en klassiker i norsk fotball. For min del, som bergenser, er kampene mot Rosenborg de jeg gleder meg aller mest til. Jeg er ikke glad i Rosenborg og Trondheim, og ser på de som vår største rival. Vet at trønderne ikke ser på oss på samme måte, og det er forståelig. Vi har tross alt aldri vært en reell konkurrent. Men det er likevel noe spesielt mellom klubbene - og i det hele tatt mellom bergensere og trøndere.

Er det mulig å kalle Brann-Rosenborg for et hatoppgjør? Et rivaloppgjør? Hva er egentlig disse kampene? Kalles ofte for en "klassiker", men hvorfor?

Og til trøndere: Hva betyr Brann-kampene for dere, sammenlignet med Molde-kampene?

Rockets_AA

Rockets_AA
08.02.18 23:34

For meg er ikke disse oppgjørene hatoppgjør, det er det kun Rosenborg-Molde som er. Men et rivaleri er det så absolutt. Alltid artig å møte bergensere, fordi de legger mye i det. Det betyr litt for de at Brann gjør det bra, på samme måte som det betyr litt for trøndere at Rosenborg gjør det bra.

Kurtkanon2

Kurtkanon2
08.02.18 23:44

Jeg er alltid glad når Brann slåss i toppen av norsk fotball. Det er tross alt Norges nest-største by, og et enormt publikumspotensiale. Eliteserien står sterkere når lag fra de største stedene ypper seg.

Hatoppgjør? Nei, over hodet ikke. Jeg gleder meg alltid til kampene mot Brann. Men føler jeg antipatier ala det jeg føler når vi møter lag som Molde eller FC København? Nix. Det er "bare" en morsom eliteseriekamp i en norsk kamphverdag som ellers har for få høydepunkter.

En del av supporterne til Brann har jeg lite sans for. Men det skal selvfølgelig ikke klubben lastes for.

RickiBK

RickiBK
08.02.18 23:50
Batorex: Kalles ofte for en "klassiker", men hvorfor?

Klassisk 

Det er Norges to ubestridt best besøkte fotballag. 

Det er lagene med de klart største profilene gjennom tidene. 

Det er lagene med de mest spektakulære kampene i hele eliteserien. 

Det er to lag med publikum/supportere som går utenpå alt annet i Norge. 

Og her i byen så er vi alltid glad for å få besøk av lillebror der nede på vestlandskysten. 

Fishstick

Fishstick
09.02.18 00:01
Batorex: Og til trøndere: Hva betyr Brann-kampene for dere, sammenlignet med Molde-kampene?

Omtrent ingenting.

Brann-kampene er blant årets høydepunkter, men i sammenhengen "hatoppgjør" betyr disse kampene svært lite. Det er en mye mer vennskapelig rivalisering mellom RBK og Brann enn RBK og Molde. Det er muligens mer RBK-hat i Bergen, enn Brann-hat i Trondheim. Det siste der kan jeg knapt huske å ha opplevd. Molde er en helt annen historie.

Folkflesk

Folkflesk
09.02.18 00:09

Brann-kampene har brukt å være målrike. Sånn sett er det litt synd at LAN overtok showet. For Brann har jo tradisjonelt hatt en offensiv tilnærming.

Som andre er inne på er nok rivaliseringen mellom RBK og Brann relativt vennligsinnet. Det samme gjelder i forhold til VIF forsåvidt. Molde og LSK er det nok verre med. Har vært dårlig stemning med dem så lenge jeg kan huske.

(Innlegget ble redigert 09.02.18 00:12)

fusion

fusion
09.02.18 09:06

Kampene mot Brann er vel det jeg ser mest frem i mot etter Molde-oppgjørene. Kan ikke fordra fansen dog, selv om de gjør en god jobb på tribunen fra tid til annen. 

lsklars

lsklars
09.02.18 10:03

Jeg lar qbah komme med fasiten her. 

MensenErnst

MensenErnst
09.02.18 10:12

Som moldepatriot oppvokst på åtti-nittitallet så husker jeg Brann - RBK som et høydepunkt. Men føler at rivaleriet var mer by mot by enn klubb mot klubb. 

Knutsen og Ludvigsen, Mini og Gøran Sørloth føler jeg var de fremste eksponontenene  for anti-Bergenbølgen fra Trondheim. 

Minner forøvrig om denne perlen fra norsk supporterhistorie. Bekmørkt. 

Fishstick

Fishstick
09.02.18 10:15
MensenErnst: Minner forøvrig om denne perlen fra norsk supporterhistorie. Bekmørkt.

LOL Fy faen! Tenk at jeg ikke har sett den der før.

suckeronthevine

suckeronthevine
09.02.18 10:29

Håper alltid at Brann skal være med i toppen. Er jo bare RBK og Brann som har bra med tilskuere på kampene i Norge, så sånn sett er det et høydepunkt. At det er engasjement mot Brann trekker og veldig opp. Så egentlig er det vel mer en opplevelse av forspilte muligheter enn hat som kommer over meg når det er snakk om Brann. Må være gjort mye galt der. Fotball"hat" i Norge er reservert Molde og Lillestrøm for min del.

MensenErnst

MensenErnst
09.02.18 10:34
Fishstick: Tenk at jeg ikke har sett den der før.

Alle fra Rosenborg er homoseksuell. Så da vet vi hva du har bedrevet tiden med i stedet for å se denne videoen. 

Tjaaah

Tjaaah
09.02.18 10:38
Fishstick: Omtrent ingenting. Brann-kampene er blant årets høydepunkter, men i sammenhengen "hatoppgjør" betyr disse kampene svært lite. Det er en mye mer vennskapelig rivalisering mellom RBK og Brann enn RBK og Molde. Det er muligens mer RBK-hat i Bergen, enn Brann-hat i Trondheim. Det siste der kan jeg knapt huske å ha opplevd. Molde er en helt annen historie.

Hater jo Rosenborg, siden de vinner hele tiden. Men kan ikke si at jeg har så mye hat for Trondheim eller trøndere. Så det er vel som du sier ja, mer vennskapelig rivalisering.

Tjaaah

Tjaaah
09.02.18 10:42
MensenErnst: Alle fra Rosenborg er homoseksuell. Så da vet vi hva du har bedrevet tiden med i stedet for å se denne videoen.

Øff, ekstremt kleint. Og helt sykt at begge sider hadde det i repetoaret.

Nå gjenstår det bare at noen identifiserer disse stakkarne og henger de ut på nett som homohetsere.

PapaSmurf

PapaSmurf
09.02.18 10:53
Tjaaah: Øff, ekstremt kleint. Og helt sykt at begge sider hadde det i repetoaret. Nå gjenstår det bare at noen identifiserer disse stakkarne og henger de ut på nett som homohetsere.

Viser jo bare at verden går fremover på noen områder også. Det er ikke kun en degenerering av samfunnet vi er vitne til.

Tjaaah

Tjaaah
09.02.18 11:00
PapaSmurf: Det er ikke kun en degenerering av samfunnet vi er vitne til.

Nei, det er så og si utelukkende fremgang. Alt blir ikke nødvendigvis bedre, men nesten alt blir det. Noen pendler svinger for langt den andre veien før de får stabilisert seg, men sånn er det bare. De som er i ferd med å bli så gamle at de ikke klarer å følge med på utviklingen liker dog å skrike over seg om hvor ille alt er.

(Innlegget ble redigert 09.02.18 11:01)

Fishstick

Fishstick
09.02.18 11:27
Tjaaah: Hater jo Rosenborg, siden de vinner hele tiden. Men kan ikke si at jeg har så mye hat for Trondheim eller trøndere. Så det er vel som du sier ja, mer vennskapelig rivalisering.

RBK og Brann minner om Norge og Sverige. Svenskene er størst, men vinner aldri gull i OL fordi de er eksperter til å feile når det gjelder, mens Norge på sin side soper inn gull etter gull.

De prøver å være arrogante og hovmodige, men faller igjennom fordi argumentet om at de er "størst og best i bandy" har en begrenset verdi.

Når alt kommer til stykket går nordmenn og svensker godt overens.

qbah

qbah
09.02.18 11:43
lsklars: Jeg lar qbah komme med fasiten her.

Brann, hvem er det? Husker vi hadde litt motstand i de tidligere oppgjør, og at kampene var litt ekstra på 90-tallet etter cupfinalesangen "vi ska slukke Brann" ble en slager innen trøndersk poprock.

Brann er nå på nivå med VIF hva gjelder hatoppgjør. Ikke noe spesielt med de, og har egentlig heller aldri vært der. Langt "opp" til både Molde og LSK.

HarryH

HarryH
09.02.18 12:04
MensenErnst: Minner forøvrig om denne perlen fra norsk supporterhistorie. Bekmørkt.

Herlig gjensyn. Den kampen var jeg for øvrig på, hvis jeg husker rett. Endte vel uavgjort.

Patriot95

Patriot95
09.02.18 12:17

Brann er Norges beste lag med kreft! Rosenborg er Norges beste lag punktum.

For meg så vant jo Rosenborg alt i oppveksten og slo alltid Brann. Brann utenom 2007 har alltid vært god, men alltid feilet et eller annet sted på veien. jo nærmere 2014 jo mer så vi symptomene på kreften.

Jeg kan hate Rosenborg og Vålerenga som rivaler, men ikke på samme måte som jeg hater andre lag. Som Brann supporter hater jeg også Molde og Kjell Inge Røkke og den medvinden de har hatt basert på penger og kjøp. Jeg hater også Odd etter Kovacs- Oppdal episoden i 2009 og jeg hater Aalesund på grunn av Rekdal og cupfinalen 2011 og suksessen de hadde med tanke på at de burde ha rykket ned i 2008.

Jeg ønsker dem ingenting og selv om jeg heller ikke ønsker Rosenborg noen ting på grunn av dominansen deres så er ikke det lik det hatet jeg har for andre klubber. Vålerenga og Rosenborg trekker mer interesse fra meg enn Molde, Odd og Aalesund, selv om rivaliseringen de siste ti årene har avtatt. Kan skylde på at Vålerengas dårlige prestasjoner minker hatet, på samme måte som kreften til Brann minker hatet fra Rosenborg.

Jeg vil heller at Rosenborg skal ta gull enn Molde, men jeg vil mer enn noe annet at Brann skal vippe Rosenborg av tronen. Og ingenting hadde gjort meg mer glad enn om de rykket ned. 

Tiden var bedre da Rosenborg, Brann, Vålerenga, Viking og Lillestrøm hadde gode lag, kjempet i toppen og menge lojale fans. jeg hater Rosenborg med respekt.

(Innlegget ble redigert 09.02.18 12:20)

MacPerson

MacPerson
09.02.18 12:21

Ikke vet jeg om hvor mye hat der i RBK - Brann oppgjørene, men skulle tro det mangler en viktig dimensjon for å få de store følelsene i sving: lokalderby.

Slik som i, historisk sett, det største lokalderby i Norge, siden den første (avlyste) kampen i 1903:

Sarpsborg - Fredrikstad

Siden lagene sjelden har spilt i samme div. siste ti-årene, så har dette oppgjøret blitt litt glemt. "Slaget om Østfold", 6. november, 2009, beviser at potensialet fortsatt ligger der, i høyeste grad!

(Innlegget ble redigert 09.02.18 12:22)

Patriot95

Patriot95
09.02.18 12:35

Åh! Helt nydelig!

MensenErnst

MensenErnst
09.02.18 12:52
HarryH: Den kampen var jeg for øvrig på, hvis jeg husker rett.

Det er nok ikke bare du som sliter med å huske kampen. 

Hepp1971

Hepp1971
09.02.18 13:05

Ikke hatoppgjør, men et oppgjør med mye prestisje. Vi snakker tross alt om landets to største klubber, RBK nummer 1, Brann nummer 2.

PapaSmurf

PapaSmurf
09.02.18 13:15
Hepp1971: Ikke hatoppgjør, men et oppgjør med mye prestisje. Vi snakker tross alt om landets to største klubber, RBK nummer 1, Brann nummer 2.

Hvorfor er Brann nummer to og ikke VIF eller Viking?

Jeg slutter aldri å forundre meg over at dere tror dere er en så stor klubb, mens resten av landet trekker på skuldrene av dere. Dere rykket ned, og trodde at ligaen ville lide, fraværet ble knapt enset.

Selv om jeg misliker RBK så må jeg bare innrømme at det er kun en stor klubb i dette landet her. Bak RBK er det mange klubber som ligger i en mølje. VIF, Viking, Molde, Brann, SIF og LSK.

Noen har vunnet mer enn andre, andre kommer fra store byer, men det er ingen som krysser av i alle boksene.

(Innlegget ble redigert 09.02.18 13:20)

HarryH

HarryH
09.02.18 13:52
MensenErnst: Det er nok ikke bare du som sliter med å huske kampen.

Da jeg så klippet, lurte jeg et øyeblikk på om det var jeg som sjanglet ut av stadion på slutten der. Lignet litt.

HarryH

HarryH
09.02.18 13:56

Snart dukker det vel opp en kjent skikkelse her som insisterer på at det finnes bare ett rivaloppgjør i Norge, og det er Vålerenga mot Lillestrøm.

Hepp1971

Hepp1971
09.02.18 14:18

PapaSmurf, dersom du ikke er i stand til å se hva som ligger til grunn for min påstand om at Brann og RBK er Norges to største klubber, så får det bare være. Merkevaren Brann er nummer to bak RBK, har alltid vært deg og vil forbli det i overskuelig fremtid. Med mindre Brann en dag passerer RBK. Dette har ingenting å gjøre med antall seriemesterskap eller cupgull, Brann har nestmest appell av de største klubbene i Norge, det kan selv ikke en hyggelig smurf, fra grisgrendte Molde gjøre noe med. 

En indikasjon får du om du kikker på Facebook, der over 200.000 følger det kjedelige laget fra Nidaros, mens Brann befinner seg på andreplass, med 87.000. 76.000 følger VIF, 52.000 Viking, mens Molde er på respektable 39.000, ikke verst, med hensyn til publikumspotensialet og folketall.

(Innlegget ble redigert 09.02.18 14:22)

qbah

qbah
09.02.18 14:25

Kan ikke være så veldig kjedelig det laget fra Nidaros da, når det fenger folk over dobbelt så mye som Brann i både inn- og utland.

:-)

PapaSmurf

PapaSmurf
09.02.18 14:29

Jeg er litt stolt av at jeg alltid har vært trekkplasteret bak RBK. 

Den tar jeg med meg. 

Men seriøst. Antall følgere på Facebook er vel ikke målestokken?

Katy Perry har flest followers på Twitter, men de færreste vil mene at hun er verdens største artist. 

(Innlegget ble redigert 09.02.18 14:35)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg