Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Årets overgangsvinnere og -tapere

NYTT TEMA
Solvgutt1
Solvgutt1Innlegg: 7043
11.02.18 20:19

Jada, det er lenge igjen av overgangsvinduet, og alt for tidlig å konkludere. Men det går an å diskutere likevel, og justere etterhvert som spillere kommer og går. Hvem har gjort det skarpest i årets vindu så langt? Og hvem ser mest svekket ut?

Sarpsborg er et lag som er veldig vanskelig å vurdere akkurat nå. De har mistet sentrale spillere, og samtidig hentet en haug av nye. De nye er stort sett spennende, men uerfarne spillere på dette nivået. Sarpsborg er dermed en kandidat i begge ender av skalaen. Utifra deres tidligere prestasjoner på overgangsmarkedet tror jeg ikke de har falt igjennom denne gangen heller, samtidig er det gode spillere som skal erstattes.

Brann fremstår styrket fremover. De har hentet en av Eliteseriens beste vinger, og i samme slengen hans makker på høyresiden. De har et spesielt samarbeid. I tillegg har vi fått inn en ny midtbanemann som virker lovende. Orlov er vekk. Han var viktig i fjor, men forhåpentligvis vil vi løfte det offensive spillet, og blir endel av Orlovs viktigste egenskaper mindre relevant. Mange var skeptiske til kjedelige Teniste, men han virker vel så god som Nouri. Så er det et stort spørsmålstegn på keeperen. Bedre med ball og i feltet, men hvordan er han på det viktigste? Å stoppe skudd? Det er det store spørsmålstegnet. Ellers virker vi styrket.

RBK er vel rimelig uendret. Fått inn Søderlund som backup, mistet et av førstevalgene på stopperplass. De har en god erstatter der I Rasmussen mens hans "erstatter" som backup er usikker. Så har det vært noen bevisste frafall av backup-spillere. Mer eller mindre status quo for RBK. 

Molde fremstår svekket foreløbig. Mistet en av Eliteseriens beste spisser, og enn så lenge er han ikke erstattet. 

Start har også gjort en haug av signeringer, men igjen er det ingen som vet hvordan disse slår til. TKK burde jo bety en viss kvalitetssikring dog, og de har brukt rikelig med penger her.

Strømsgodset har styrket seg med både Mos og Stengel. 

Enn så lenge er det ingen lag som fremstår voldsomt svekket eller styrket. Brann og Godset fremstår som vinnerne så langt i mine øyne, mens Molde fremstår som mest svekket. Ser ærlig talt ikke at noen av lagene fremstår som veldig svekket. Kanskje Sarpsborg.

Topp:

Brann
Strømsgodset
Start

Bunn: 
Molde
Sarpsborg(?)

Dimmi
DimmiInnlegg: 8539
11.02.18 21:00
Solvgutt1: Strømsgodset har styrket seg med både Mos og Stengel.

Har vi?

Mos er en god spiss, men all erfaring tilsier at han trenger en stor og sterk makker på topp. Og da må Godset gå vekk fra suksessoppskriften fra i høst.

Og er Stengel egentlig en forsterkning? Bedre enn Hauger/Junior?

Jeg er usikker.

Oslo1913
Oslo1913Innlegg: 3445
11.02.18 21:02

Har kongen av Brønnøysund en vurdering av Vålerenga?

Solvgutt1
11.02.18 21:06
Oslo1913: Har kongen av Brønnøysund en vurdering av Vålerenga?

Du får stalke meg på Facebook, finne e-postadressen min og sende meg en mail igjen. Kanskje jeg svarer der.

Oslo1913
11.02.18 21:12

Spurte kun etter en vurdering, noen videre kontakt er jeg ikke interessert i (hvis ikke du vil da?). Du har jo oversikten.

InDeilawetrust
InDeilawetrustInnlegg: 14484
11.02.18 21:16

Brann selvsagt den store overgangsvinneren når man ser på trådstarter. Det var jo rimelig forutsigbart for å si det mildt. Veldig objektivt også. 

InDeilawetrust
11.02.18 21:25

VIF: 

Felipe Carvalho

Sam Adekugbe

Amin Nouri

Sam Johnson

I tillegg blir nok prøvespiller Peter Godly Michael signert innen kort tid. Alle de 4 nevnte over går rett inn i 11"er og forsterker laget. Men dette hadde vel ikke trådstarter fått med seg da antar jeg. 

(Innlegget ble redigert 11.02.18 21:26)

Dimmi
11.02.18 21:30
InDeilawetrust: VIF

Hva tror fansen om 2018-sesongen, ut i fra hvordan ting ser ut i dag?

Oslo1913
11.02.18 21:32

"Hva tror fansen om 2018-sesongen, ut i fra hvordan ting ser ut i dag?"

Medaljekamp. Alt annet er enormt skuffende.

InDeilawetrust
11.02.18 21:37
Dimmi: Hva tror fansen om 2018-sesongen, ut i fra hvordan ting ser ut i dag?

Klok av skade så prøver jeg selv å moderere forventningene litt, men må være så ærlig å si at det begynner å se veldig bra ut. Høyt press og hurtig spill i lengderetningen. Lett å la seg lure av treningskamper, men stallen ser veldig bra ut, og noe annet enn topp 4 er skuffende. Jeg tror nok fansen forventer medalje. Det er selvfølgelig mye som skal klaffe og en del unge spillere som kommer til å svinge en del i prestasjonene, men topp 4 må man forvente så vi ser kontinuerlig fremgang :) 

Dimmi
11.02.18 21:44
Oslo1913: Medaljekamp. Alt annet er enormt skuffende.

Ikke redd for at det vil ta lengre tid å få "satt" laget, med alle de utskiftningene dere har hatt det siste året, da?

Oslo1913
11.02.18 21:44

"Brann selvsagt den store overgangsvinneren når man ser på trådstarter. Det var jo rimelig forutsigbart for å si det mildt. Veldig objektivt også"

Han er så sinna og vet du. Liten hissigpropp han der. 

Oslo1913
11.02.18 21:52

"Ikke redd for at det vil ta lengre tid å få "satt" laget, med alle de utskiftningene dere har hatt det siste året, da?"

Det er jo en mulighet, men stammen (en del i hvert fall) er fortsatt der. I tillegg har alle fått ett år til, og i en utviklingsliga som norsk fotball dessverre er, har man ikke mulighetene som City, Barca, Real etc. Man må skape noe der og da.

Fishstick
FishstickInnlegg: 25323
11.02.18 21:55
Solvgutt1: RBK er vel rimelig uendret. Fått inn Søderlund som backup, mistet et av førstevalgene på stopperplass. De har en god erstatter der I Rasmussen mens hans "erstatter" som backup er usikker. Så har det vært noen bevisste frafall av backup-spillere. Mer eller mindre status quo for RBK.

Riktig alt dette, men bare et lite innspill.

Det som skiller Rosenborg fra de andre er ikke nødvendigvis et skyhøyt toppnivå, men et mye høyere bunnivå. Ved å forsterke bredden slik vi har gjort i vinter, har vi siktet oss inn på å heve bunnivået ytterligere. Førstelaget er allerede godt nok til å slå all motstand, og nå er snart reservene det også.

Håper vi får inn en miststopper til. Ellers vet jeg ikke helt hvor vi skulle ha prioritert å hente flere. Backup på høyreback er kanskje det største usikkerhetsmomentet, men er greit at vi gir Reitan en skikkelig sjanse.

dzk
dzkInnlegg: 11695
11.02.18 22:00
Dimmi: Hva tror fansen om 2018-sesongen, ut i fra hvordan ting ser ut i dag?

Tror vi ender opp et sted mellom 6-3 plass. Vi har gode backer, gode vinger og ser veldig sterke ut på spissplass nå med bra dekning. 

Det som gjør at jeg ikke tørr å slå til med sølvtipset er

- Makkeren til Tollås på stopperpar. Vi har bingosigneringen Carvalho som kan bli enten eller og bak der så har vi gamle Jaager og unge Nasberg. Skulle f.eks Tollås finne på å skade seg og Carvalho ikke leverer så går alt til helvete.

- Midtbanen er også usikker. Vi har mistet de tre "beste" fra i fjor. Stengel, Grindheim og Zahid(i sommer). Vi har ikke hentet inn noen nye. Kommer til å bli en midtbane hvor det fort kan bli flere unge spillere på samtidig. Det er spennende, men ingen garanti for suksess.

(Innlegget ble redigert 11.02.18 22:01)

Oslo1913
11.02.18 22:08

Reitan er vel ute til midten av Mars? 

Fishstick
FishstickInnlegg: 25323
11.02.18 22:11

Jepp, overtråkk.

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 19471
11.02.18 22:15
InDeilawetrust: Brann selvsagt den store overgangsvinneren når man ser på trådstarter. Det var jo rimelig forutsigbart for å si det mildt. Veldig objektivt også.

Det kunne vært verre, det kunne vært ObjektivtSett. Men joda, ekstremt nøytral vurdering, det kan vi være enige i.

Litt skeptisk til han spissen deres, virker frisk, håper han flopper.

Oslo1913
11.02.18 22:21

'Litt skeptisk til han spissen deres, virker frisk, håper han flopper"

Det gjør nok de fleste altså, utenom oss som holder med det deiligste laget.

Jeg er faktisk ikke så redd for det. Sett kvalitetene allerde.

Tjaaah
11.02.18 22:21
dzk: Tror vi ender opp et sted mellom 6-3 plass. Vi har gode backer, gode vinger og ser veldig sterke ut på spissplass nå med bra dekning. Det som gjør at jeg ikke tørr å slå til med sølvtipset er - Makkeren til Tollås på stopperpar. Vi har bingosigneringen Carvalho som kan bli enten eller og bak der så har vi gamle Jaager og unge Nasberg. Skulle f.eks Tollås finne på å skade seg og Carvalho ikke leverer så går alt til helvete. - Midtbanen er også usikker. Vi har mistet de tre "beste" fra i fjor. Stengel, Grindheim og Zahid(i sommer). Vi har ikke hentet inn noen nye. Kommer til å bli en midtbane hvor det fort kan bli flere unge spillere på samtidig. Det er spennende, men ingen garanti for suksess.

Tror dere blir sterke. Nouri er en av ligaens beste backer, han spissen deres virker bra, Deila virket å få litt mer orden på det utover sesongen i fjor. Sikkert rimelig positiv stemning inn mot sesongen da.

Blir vel Molde, VIF, S08, Godset og Brann etter RBK, i helt tilfeldig rekkefølge. Så kan vi vel regne med at et av disse flopper totalt, og blir byttet ut med et lag som overrasker positivt, f.eks Glimt.

Tjaaah
11.02.18 22:22
Oslo1913: 'Litt skeptisk til han spissen deres, virker frisk, håper han flopper" Det gjør nok de fleste altså, utenom oss som holder med det deiligste laget. Jeg er faktisk ikke så redd for det. Sett kvalitetene allerde.

Hæ? Holder du med Brann?

Sett litt av disse kvalitetende du snakker om, derfor jeg er skeptisk, hehe. Han ser bra ut, rett og slett.

KaffeOrginal
KaffeOrginalInnlegg: 51928
11.02.18 22:37
Oslo1913: "Brann selvsagt den store overgangsvinneren når man ser på trådstarter. Det var jo rimelig forutsigbart for å si det mildt. Veldig objektivt også"

Bedre overgangsvindu enn forventet på Brann sånn sett 

Usikkerhetsmomenter ... er den nye keeperen vår så god som vi håper ? Og så har vi ikke klart å forsterke på vår svakeste plass - spissene. 

Bortsett fra det kan vi ikke klage stort . 

Oslo1913
11.02.18 22:40

Han ser enormt bra ut. Involvert i 3 av scoringene mot Stabæk. Men du vet, vi supportere blir skuffa over noe, stort sett hvert år. Et tungt liv dette.

Men som sagt, når det gjelder MR. Johnson, er jeg ikke like skeptisk.

Tjaaah
11.02.18 22:47
KaffeOrginal: Usikkerhetsmomenter ... er den nye keeperen vår så god som vi håper ? Og så har vi ikke klart å forsterke på vår svakeste plass - spissene.

Veldig usikker på ham, så ikke akkurat ut som sikkerheten selv på de scoringene i Vikingkampen, men så var det hans første kamp.

Skålevik har jeg litt troen på nå, hvis han faktisk får spille spiss. Virker å ha mer hjelp fremover nå også.

(Innlegget ble redigert 11.02.18 22:48)

InDeilawetrust
12.02.18 00:29

Jeg lurer meg selv til å få forventninger før hver sesong uansett. Har prøvd å holde igjen hele vinteren, men så ser man treningskamper og får forventninger.Same procedure as every year. Sist vinter vant vi alt og så bra ut, men så gikk alt i dass frem til sommeren. Time will show.. I år så tar vi alt.. 

Solvgutt1
12.02.18 00:36

Ser jeg får kritikk fra de samme gamle om manglende nøytralitet i åpningsinnlegget. Bare et spørsmål. Hvorfor i all verden skulle jeg skrive noe nøytralt og objektivt? Dette er et diskusjonsforum, ikke noe analyseselskap. Litt av poenget er at man legger fram sine subjektive meninger og argumenterer for dem.

Det har vært påvist gjennom (nøytral) statistikk at forumet er døende. Kanskje noe av grunnen er denne søken etter å være så nøytral og nyansert som mulig. Livredde for å ta i, særlig i favør sin egen klubb, i frykt for at det skal brukes mot en senere.

Istedenfor de samme kjedelige sleivsparkene om manglende nøytralitet hele tiden kunne en jo prøvd å argumentere for hva som ikke stemmer eller hva en er uenig i. Slik to av innleggene har gjort. Istedenfor er over halvparten av innleggene fjas. Og enda verre, uoriginalt, repeterende fjas.

Ser man bort ifra Engen1913 småekle hang up på meg så skal han ha kred for at han i det minste tørr å melde forventninger til eget lag. Det er rimelig uinteressant å lese hvor «forsiktig» folk er i forventningene med mindre det faktisk ligger gode grunner bak manglende forventinger utover at det er skummelt å forvente noe. 

(Innlegget ble redigert 12.02.18 00:39)

Oslo1913
12.02.18 00:59

Takk. Men det er kun fordi jeg er glad i deg.

Solvgutt1
12.02.18 01:00

Ja, er ikke det tilfellet med de fleste stalkere? Kjærlighet som har gått for langt 

Oslo1913
12.02.18 01:02

Jo. Vet ikke hvor du har Facebook og E-mail fra, men mulig rein paranoia.

Solvgutt1
12.02.18 01:05

Nei, det vet du vel ikke.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg