Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva er poenget med treningsleirene?

NYTT TEMA
Kronidioten

Kronidioten
05.03.18 14:32

Kan noen svare meg på hvorfor klubber gidder å betale i bøtte og spann for treningsleir i sydlige strøk, og spesielt klubber som har trang økonomi i utgangspunktet?
Er det vits å trene på flotte gressplener i varme omgivelser når realiteten som møter de her hjemme er kunstgress og kuldegrader?
Etter fadesen på Aspmyra i går ble det (enda mer) klart for meg hvor bortkastet en slik treningsleir er. TIL har til tider storspilt gjennom hele oppkjøringen i Tyrkia og Spania, men så kommer de hjem til bitende kulde + kunstgress (noen dager før sesongstart) og ser ut som en gjeng hobbyspillere.

Hvor mye har man igjen for slike treningsleire? Tydeligvis lite. 
Hvorfor ikke legge treningene i områder hvor det klimatiske er tilnærmet lik hverdagen her hjemme? Må jo koste helt lattelig mye for en stor tropp med støtteapparat i 2 uker på treningsferie. Da må man ihvertfall sitte igjen med nok til å kunne rettferdiggjøre en slik kostnad.

Blir oppgitt av hele greia. Kunne godt spart noen kroner på å bli hjemme. Alfheim-matta har vært strøket siden midten av Januar og vi har ikke hatt signifikant nedbør siden da. 

(Innlegget ble redigert 05.03.18 14:34)

lsklars

lsklars
05.03.18 14:49

Veit ikke hvordan det er nå, men før så la NFF ut for klubbene når de var på leir på La Manga. 

Kronidioten

Kronidioten
05.03.18 14:52
lsklars: Veit ikke hvordan det er nå, men før så la NFF ut for klubbene når de var på leir på La Manga.

Isåfall får min påstand være at pengene kunne blitt benyttet på noe langt viktigere, som for eksempel talentutvikling.

qbah

qbah
05.03.18 15:22

Har det slått deg tanken om at det kun er nå de første rundene vi snakker om harde baner og bitende kulde, og resten av sesongen spilles i gode plussgrader og på grønne fine gressmatter? Blir som å forberede langrennssesongen med kun klister under skiene, fordi det er klisterføre fra påsken og to uker videre.

(Innlegget ble redigert 05.03.18 15:23)

Kronidioten

Kronidioten
05.03.18 15:47
qbah: Har det slått deg tanken om at det kun er nå de første rundene vi snakker om harde baner og bitende kulde, og resten av sesongen spilles i gode plussgrader og på grønne fine gressmatter? Blir som å forberede langrennssesongen med kun klister under skiene, fordi det er klisterføre fra påsken og to uker videre.

De fleste klubbene har 5 gresskamper i året.

(Innlegget ble redigert 05.03.18 15:48)

snowik

snowik
05.03.18 16:14

Det finnes flere gode grunner til det: 

1. Man skaffer seg flere relasjoner til utenlandske klubber og deler kompetanse og bygger nettverk
2. Man møter bedre internasjonale klubber som spiller fotball på en annen måte enn oss, i tillegg til har et høyrere balltempo eller klubber fra andre land som spiller fotball på en annen måte, men ikke nødvendigvis holder et høyere nivå
3. Team-building
4. Noe liknende punkt 3, men man skal ikke kimse av betydningen av å komme vekk fra kalde dystre vinter-Norge og heller slappe av i 25 pluss grader.

Hos punkt 1 kan man også nevne et ekstra kontaktnettverk rundt speidere i andre klubber og agenter (spesielt fra Afrika har jeg forstått) På punkt 2 må det jo nevnes at mange norske klubber spiller nettopp mot norske klubber (noe som er feil prioritering i mine øyne), men Brann spilte jo f.eks mot Puskas, et midt-på-tabellen lag i Ungarn og vant 1-0. Rosenborg har jo også spilt mot Krasnodar og Rubin Kazan. Absolutt noe annet enn å spille mot Tromsø, Start eller Vålerenga. Enga spilte også forøvrig mot Kazan og tapte så det sang, 3-0. RBK tapte 4-1. 

Jeg fletter punkt 3 og 4 sammen, da dette handler mye om det samme. Utifra det spillerne selv har sagt til media, skjer det ikke all verdens mye nedi i Marbella. Ofte er det trening, dødtid, trening, dødtid, sove, repeat. Men den dødtiden er faktisk ubeskrivelig viktig. Det å sitte på vernadaen i Spania i 25 grader kontra en mørk garderobe i Norge, det er en forskjell som det er essensielt å bemerke. Gjennom slike treningsleire blir man rett og slett mer kompiser, er oppfatningen min. 

Det er egentlig hovedpunktet mitt. Teambuildingen i et lag er viktigere enn folk innser. Klart poenget ditt rundt kunstgress/naturgress gir mening, men slik jeg har forstått det har flere anlegg i f.eks Marbella kunstgress. Og jeg må ærlig innrøme, for en som har spilt utallige kamper på både strøken gress og kunstgressmatte, at forskjellen er ikke stor. Det man heller burde gjøre er å flytte den fordømte serieåpningen en måned senere. Ikke en levende sjel i Norge er klar for fotball på stadion i -10 mens Rpbert Johansson hopper i Vikersund. Det gir rett og slett null mening.

Skrtel

Skrtel
05.03.18 16:34

Det er noe helt annet å være på treningsleir enn å møte opp på trening og dra hjem etterpå. Man er mye mer konsentrert og fokusert på treningen, og det er noe psykisk ved å få litt miljøskifter i harde treningsperioder, hvor sol og basseng blir en ganske viktig gulrot for å motivere spillerne til yte sitt beste. Det er nok en del steder man kan spare penger til fordel for mer til talentutvikling, men ikke på denne posten.

I tillegg til teambuilding som nevnt ovenfor. Det er en million ganger lettere å føle at man blir en del av laget og gjengen som ny i en klubb, og det er jo gjerne en god del utskiftinger foran hver sesong. Kortspill på kveldene o.l. er nok viktigere enn mange kan tenke seg. 

(Innlegget ble redigert 05.03.18 16:37)

Zanick

Zanick
05.03.18 16:42
Kronidioten: 5 gresskamper

Knapt gress igjen ja. Stabæk sitt jorde kan på håret regnes med.

Forundrer meg ikke om Lerkendal er eneste igjen om noen år. Brann har jo vært nære, hva med Haugesund? Åråsen har vel ingen planer enn så lenge.

qbah

qbah
05.03.18 17:48

Mulig det, men resten av kampene spilles ikke i snødrev og -10 grader.

Klikk for å gå tilbake til toppen