Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Wait for it...10Lag!

NYTT TEMA
KaffeOrginal
KaffeOrginalInnlegg: 53007
22.03.18 11:58
caliblue: At færre lag i toppdivisjonen ville økt nivået er åpenbart.

Men allikevel klarer man ikke si hvorfor 

Yourexperiencemaydiffer
YourexperiencemaydifferInnlegg: 5185
22.03.18 11:59

Jeg brakk meg faktisk litt. 

Arggg
ArgggInnlegg: 1362
22.03.18 12:26
sharpix: Hvorfor ikke bare kutte ned til 2 lag?

Hvorfor så mange som to? RBK burde flyttes til Oslo og døpes om til FC Oslo Polar Bears for å appellere til nasjonalfølelse og kidsa. FC Oslo Polar Bears kan til en hver tid velge fritt blant alle fotballspillere i Norge og de skal få brorparten av medieinntektene i fotball-Norge.

FC Oslo Polar Bears skal selvsagt slippe å spille kamper mot andre norske lag. Når det ikke er kvalifiseringsspill til Europa skal laget turnere rundt i verden og spille oppvisningskamper slik som lag fra Latin-Amerika gjerne gjorde i Europa på starten av 1900-tallet. På den måten kan laget få bryne seg på internasjonal motstand fra hele verden og dermed komme styrket inn i CL-kvalifiseringen.

Hulkibulk
HulkibulkInnlegg: 2104
22.03.18 12:26
KaffeOrginal: Men allikevel klarer man ikke si hvorfor

Fra 2003-2010 hadde vi blant annet 12 deltagere i Europa.
Hvor mange har vi hatt siden 2010?

Til og med Brann klarte Europa i 07/08 sesongen...

Edit: Må le litt, ser Brann røk mot Everton i 16-dels finalen 07/08 sesongen.

(Innlegget ble redigert 22.03.18 12:35)

Arggg
ArgggInnlegg: 1362
22.03.18 12:33
lsklars: Jeg foreslår slik de har i Argentina. 28 lags serie.

Jeg syns 28 lag blir litt stusselig. Selv har jeg latt meg inspirere av brasiliansk seria A fra slutten av 70-tallet. I 1979 var det hele 94 lag med. 

Svartbaken
SvartbakenInnlegg: 4658
22.03.18 12:35
PapaSmurf: 2. Man må slutte å fylle opp innbytterbenkene med utenlandske middels spillere Ett eksempel fra helga, her er FKHs innbytterbenk mot MFK: Helge Sandvik, Izuchukwu Anthony, Anthony Ikedi, Torbjørn Kallevåg, Aleksander Kovacevic, Shuaibui Lalle Ibrahim, Ibrahima Koné

På siden av saken, men det der var et slag under beltestedet så kan ikke stå ubesvart :)

Vi startet altså med disse 11:

Bråtveit

Haraldseid - Pallesen - Skjerve - Stølås

Akintola - Leite - Tronstad - Våge Nilsen

Grindheim

Gytkjær

Det er 9 norske spillere (ja jeg vet at Leite har portugisisk pass enn så lenge, men likevel...), hvor av 5 er født og oppvokst på Haugalandet. Det er for øvrig også de to norske på benken. I tillegg hadde Kristoffer Velde vært der om han ikke hadde vært skadet, enda en lokal gutt. Da er det en smule urettferdig å ta oss på at vi har for mange utenlandske spillere på benken. Totalt sett har vi 7 utenlandske spillere i kamptroppen til denne kampen, altså akkurat det samme som dere hadde.

Men jeg er enig i tanken din altså :)

Hulkibulk
22.03.18 12:39

Skjønner at det er mange som er redd for nedrykkspøkelse når man har det så godt å komfortabelt på midten av tabellen med 16 lag år ut og år inn. Noe vi mangler i norsk fotball er ambisjoner, for høy tøffelkultur i eliteserien. 

KaffeOrginal
22.03.18 12:45
Hulkibulk: Fra 2003-2010 hadde vi blant annet 12 deltagere i Europa.Hvor mange har vi hatt siden 2010?

Og hvordan er dette relatert til 16 lagserien ? 

Hva er det med 16 lag som gjør at man ikke klarte flere ? 

Hvor mange tror du man ville hatt med om det var 12 lag ? 

KaffeOrginal
22.03.18 12:50
Hulkibulk: Noe vi mangler i norsk fotball er ambisjoner

Hvorfor senker f.eks RBK sine ambisjoner med 16 lag 

Lappesaker
LappesakerInnlegg: 5165
22.03.18 12:53

Åh, er det noen som har sett lyset igjen nå da? Spent på hvilken faglig begrunnelse som ligger bak dette idiotforslaget..? (Tror LSK kommer høyere enn 10.plass, så vi rammes ikke av dette pisset) Så skal jo norske klubber heve seg internasjonalt, og bør konkurrere på samme vilkår, med utlendingskvoter osv, så her blir det TYNT med talenter i Eliteserien. Eller EliteEliteserien, som du vil ha :) Ett lag ned, det laget vil jo oppleve DEN ENORME krisa, så her må alle bruke MASSE penger, ingen har råd til ett nedrykk. Talentarbeidet dør ut, landslaget dør og norsk fotball blir skadet for mange tiårfremover...! Kondolerer.

KaffeOrginal
22.03.18 12:53
Svartbaken: Da er det en smule urettferdig å ta oss på at vi har for mange utenlandske spillere på benken. Totalt sett har vi 7 utenlandske spillere i kamptroppen til denne kampen, altså akkurat det samme som dere hadde.

Egentlig IKKE 

Poenget med utenlandske spillere er jo at de skal være "spesialister". . Det er jo netttopp det utenlandske stallfyllet man vil ha bort . Stjerner på lagene er det vi vil importere. 

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 28454
22.03.18 13:00
Svartbaken: Totalt sett har vi 7 utenlandske spillere i kamptroppen til denne kampen, altså akkurat det samme som dere hadde. Men jeg er enig i tanken din altså :)

Ja, det var ikke meningen å single ut FKH, men jeg la merke til dette før kampen, og følte det var et godt eksempel på hvordan en innbytterbenk i Eliteserien ikke burde se ut.

Jeg har kritisert egen klubb for det samme. Skal man hente utenlandske spillere bør de forsterke laget.

KaffeOrginal
22.03.18 13:01
PapaSmurf: Jeg har kritisert egen klubb for det samme. Skal man hente utenlandske spillere bør de forsterke laget.

Jepp . Men jeg ser ett poeng her . Klubbene ser en verdi i å kunne sette innpå en utenlandsk innbytter som er nesten like god som førstevalget i stedet for å ta sjansen på en lokal ungdom som behøver litt tid for å komme på dette nivået . 

Dermed får ikke denne ungdommen mulighet i det hele tatt .... 

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 28454
22.03.18 13:05
KaffeOrginal: Jepp . Men jeg ser ett poeng her . Klubbene ser en verdi i å kunne sette innpå en utenlandsk innbytter som er nesten like god som førstevalget i stedet for å ta sjansen på en lokal ungdom som behøver litt tid for å komme på dette nivået . Dermed får ikke denne ungdommen mulighet i det hele tatt ....

Det er en dårlig tanke. Og det går ut over både landslag og interessen.

Jeg er jo en av de som ikke er så opptatt av lokale spillere, jeg vil ha et best mulig lag. Så kan jeg heller se kamper med de loakle lagene i lavere divisjoner om jeg vil se lokale spillere.

Men å hamstre afrikanere bare for å håpe at en av dem slår til og skaffer gode penger når Lokeren eller Darmstadt vifter med sjekkheftet synes jeg lite om.

Kiedis
KiedisInnlegg: 9212
22.03.18 13:06

Jeg bryr meg svært lite om norsk fotball over 2. divisjon, men jeg håper de endringslystne bruker virketrangen sin på eliteserien og Obos-ligaen fremover etter at 3. divisjon ble maltraktert.

Dog kommer vel snart signalene om at det som skal til for å utvikle toppspillere fremover er at 4. og 5. divisjon spisses.

Hulkibulk
22.03.18 13:37
Lappesaker: (Tror LSK kommer høyere enn 10.plass, så vi rammes ikke av dette pisset)

LSK fans vil nok ikke merke mye til dette. En evig traver på midten/nedre halvdel, som uansett unngår nedrykk. Positivt må jo være at dere ikke kan bli dårligere enn nr. 10 :D

UnitedThom
UnitedThomInnlegg: 492
22.03.18 14:09

Kvaliteten på Norsk fotball er nok uavhengig av antall lag i ES....bortsett fra en god periode på 90-tallet (kombinasjon av Øst-Europas fall og en veldig god RBK periode) så har Norsk fotball vært elendige siden tidenes morgen

Se på det store "talentet" Martin Ødegaard som har stagnert?...Norske fotballspillere er ikke tøffe nok, verken fysisk eller psykisk, med få unntak de siste 50 årene

Med 16 lag i ES, så har også mindre byer en sjanse til å oppleve "toppfotball" en gang i blant

Hulkibulk
22.03.18 16:43

Med andre ord, breddeidrett.

Svartbaken
22.03.18 16:46
PapaSmurf: Det er en dårlig tanke. Og det går ut over både landslag og interessen.

Det er vel ikke så enkelt. Skulle vi droppet de utlendingene vi har på benken i dag til fordel for 5-6 lokale ungdommer ville nivået falt så pass at treningshverdagen hadde blitt vesentlig svekket, og ergo er heller ikke miljøet det beste for å utvikle seg som spiller. Laget hadde blitt svakere og jeg tror ikke nødvendigvis det hadde gagnet spillerutviklingen vår på sikt heller. Disse spillerne er jo handlet inn for å være reelle alternativer til førstelaget, at de nå sitter på benken betyr bare at våre egne har tatt opp hansken og vist seg som bedre alternativer. Det er ikke nødvendigvis et dårlig tegn.

Jeg er imidlertid enig i tanken om at vi ikke bør fylle opp stallene med utenlandske spillere på bekostning av unge talenter, men samtidig må vi ha et visst nivå. Sånn sett ser jeg på det som et større problem at norske klubber priser ut norske spillere, det betyr at færre spillere får anledning til å ta steget fra OBOS/2.dvisjon, de koster rett og slett for mye til at klubbene tar sjansen og dermed blir det enklere og tryggere å hente en fra Afrika.

stc887
stc887Innlegg: 14001
22.03.18 18:02
Svartbaken: Sånn sett ser jeg på det som et større problem at norske klubber priser ut norske spillere, det betyr at færre spillere får anledning til å ta steget fra OBOS/2.dvisjon, de koster rett og slett for mye til at klubbene tar sjansen og dermed blir det enklere og tryggere å hente en fra Afrika.

Et punkt hvor vi er ræva i Norge er scouting. Vi er så bakevja når majorteten lener seg på youtube, Wyscout, agenter kombinert med prøvespill. Klubbene veit knapt hva som rører seg utenfor egen region, hvordan skal de da vite hva som rører seg ute internasjonalt?

Et annen punkt er penger. Norge er et høykostland og en Norsk klubb må betale 40-50% mer enn f.eks en Svensk klubb for å matche netto lønn pga skattereglene i Norge dermed er det automatisk vanskelig å signere gode utenlandske spillere og da kjører man gjerne safe med han uhyre middelmådige OBOS spillern som egentlig ikke bør spille ES.

PerO_
PerO_Innlegg: 956
22.03.18 18:03
Hulkibulk: Fra 2003-2010 hadde vi blant annet 12 deltagere i Europa.Hvor mange har vi hatt siden 2010?

Det er riktig at dette antagelig er den beste perioden, men det har jo ingenting med antall lag å gjøre.

Dette er perioden hvor TV inntektene skjøt i været, og publikumsrekorder ble satt hvert år.

Overforbruket og optimismen i klubbene var uendelig, og de brukte mye mer penger enn de hadde på å skape gode lag frem til finanskrisen i 2008. Så kjøpte RBK to ligagull i 2009 og 2010 med siste rest av CL formuen sin.

Mange klubber sliter fortsatt med etterdønningene av denne gode perioden.

stc887
stc887Innlegg: 14001
22.03.18 18:28
PerO_: Det er riktig at dette antagelig er den beste perioden, men det har jo ingenting med antall lag å gjøre. Dette er perioden hvor TV inntektene skjøt i været, og publikumsrekorder ble satt hvert år. Overforbruket og optimismen i klubbene var uendelig, og de brukte mye mer penger enn de hadde på å skape gode lag frem til finanskrisen i 2008. Så kjøpte RBK to ligagull i 2009 og 2010 med siste rest av CL formuen sin. Mange klubber sliter fortsatt med etterdønningene av denne gode perioden.

Husker ikke hvem podcast jeg hørte det i men i Stavanger satt de og skulle regne på budsjett x antall år frem om inntektene forsatte og øke. De trodde legit på 300 milioners budsjett! De var sikre på at treet ville vokse inn i himmelen og enda litt til.

Svartbaken
22.03.18 19:01
stc887: Et punkt hvor vi er ræva i Norge er scouting.

Enig, men selv med dårlig scouting er det fortsatt ofte rimeligere å gamble på en Afrikaner eller en Øst-Europeer enn en fra Obos eller 2. divisjon dessverre. FKH forsøkte å hente Niklas Sandberg i august i fjor, men ble skremt av Ull/Kisas forlangende. Det er ikke gitt at man da gambler på å hente en spiller med null erfaring fra et høyere nivå, når man samtidig kan dra til Polen, Serbia, Kroatia osv. å hente spillere med haugevis av kamper i de respektive øverste divisjonene for en rimeligere penge. 

FKH har rett og slett ikke ressurser til å hente norske spillere, enten må de utvikles selv eller så må de hentes fra enda lavere divisjoner, og da sier det seg selv at det må bli en del utlendinger for å holde nivået i stallen oppe. Det er ikke ideelt, men det er vanskelig å se så mange alternativer også. 

Windsor
WindsorInnlegg: 6683
22.03.18 19:38

Selv synes jeg forslag om 10 lag virker spennende og har tatt til orde for det selv tidligere.

Jeg tviler på at det er noen quick-fix som plutselig skal få norsk fotball opp i toppen, men nå er vi inne i tiende sesong med 16 lag og det har ikke svart til forventningene. 

Fremfor å ha et midtsjikt som kan jobbe godt og langsiktig har vi fått en rekke dvaske klubber som ikke tar grep.

Det er artig med en askeladd i ny og ne, men å ha 2-3 askeladder hver eneste sesong blir for mye.

36 kamper er absolutt maks, men det er vanskelig å se at vi skal ned til færre enn 30 igjen. 12 lag medfører enten en skjev trippelserie eller sluttspill. 14 lag fordrer sluttspill.

Det mest spennende i mine øyne hadde vært 12 lag i dobbel serie + et Royal League konsept som gikk på mer attraktive datoer enn forrige forsøk, men det fordrer at de skandinaviske ligaene blir samkjørte.

Nordavind1
Nordavind1Innlegg: 479
22.03.18 20:08

I 1998 hadde vi 14 lag i toppdivisjonen og serien ble spilt fra 13.april til 25.oktober. Et seriespill som varte i 6 1/2 mnd.
Det året deltok vi i VM i fotball hvor vi slo Brasil. I Europacupen kom Rosenborg seg til gruppespillet i CL og Vålerenga kom seg til kvartfinalen i daværende cupvinnercupen.

Det viser med all tydelighet at det er fult mulig å prestere bra uten å forlenge serien langt ut i vintermånedene og kutte serien til 8 eller 10 lag.
Ser vi på økonomien i Norsk fotball, var vel klubbenes økonomi bedre for 10 år siden enn i dag?
Hvordan "beskytter" vi da den Norsk serien og øker interessen i fremtiden?

Jeg ville kuttet sesongen med ca 1 mnd. Startet i begynnelsen av april og spilt til ca midten av november.
Kan gjerne beholde dagens 16 lags serie da jeg mener det ikke er vårt hovedproblem.
Men Norsk seriefotball burde komme seg tilbake på de store riksdekkende kanalene, NRK eller TV2. Mulig det ville betydd litt mindre inntekter av tv-avtalen, men på sikt tror jeg vi ville tjent på det.
Få hovedtyngden av kampene tilbake til søndag kl.18 med en toppkamp søndag kl.20.

PerfectSense
PerfectSenseInnlegg: 4064
22.03.18 22:34
stc887: i Stavanger satt de og skulle regne på budsjett x antall år frem om inntektene forsatte og øke. De trodde legit på 300 milioners budsjett! De var sikre på at treet ville vokse inn i himmelen og enda litt til.
lordkippe
lordkippeInnlegg: 1389
22.03.18 23:23

Jeg tror nivået vil heve seg med færre lag enn 16 av følgende årsaker : 

- De beste spillerne i de svakere lagene vil pga ambisjoner personlig og hos andre klubber gå til klubber i Eliteserien, noe som gjør at vi kan få flere profiler. Dette kan bidra gjennom økt interesse og fyring i fotballen og vil også heve nivået da man får de beste spillerne fordelt på færre lag. altså en spissing 

- Bunnivået vil naturlig nok heves gjennom at de svakere lagene har et bedre bunnivå hvis det svakeste laget er det 10.beste i landet enn om det er det 16.beste. Derav vil det bli vanskeligere for topplagene å vinne mot bunnlagene enn det det er idag. Å spille kamper mot lag på et høyere nivå vil kunne kreve et høyere tempo og mer konsentrasjon hos spillerne, som vil kunne bli bedre ved tøffere matching.

- Det er klart at det vil slippe til færre "talenter" i eliteserien om man går ned på antall lag. Men etter min mening har vi idag for mange talenter i spill etter kvalitet. Norske talenter i eliteserien blir hausa opp og skrytes opp i skyene etter prestasjoner som i alle fall ikke er mer enn forventa. Jeg ser for meg nivået under eliteserien som en fin arena for talenter å kunne ta steg. nåløyet for spill i eliteserien vil bli trangere, men igjen vil de som da tar dette steget være bedre rustet enn de som tar steget idag.

KaffeOrginal
22.03.18 23:37
Nordavind1: 1998 hadde vi 14 lag i toppdivisjonen og serien ble spilt fra 13.april til 25.oktober. Et seriespill som varte i 6 1/2 mnd.Det året deltok vi i VM i fotball hvor vi slo Brasi

Regner med at det var det lette kampprogrammet i Norge som gjorde at denne gjengen klarte å slå Brasil ==> 

Frode Grodås - Tottenham
Henning Berg - Man United
Dan Eggen - Celta Vigo
Ronny Johnsen - Man United
Stig Inge Bjørnebye - Liverpool
Håvard Flo - Werder Bremen
Roar Strand - RBK
Kjetil Rekdal - Hertha Berlin
Ø. Leonhardsen - Liverpool
Vidar Riseth - Lask LINZ
Tore Andre Flo - Chelsea
Erik Mykland - Panathinaikos

KaffeOrginal
22.03.18 23:42
Nordavind1: Men Norsk seriefotball burde komme seg tilbake på de store riksdekkende kanalene, NRK eller TV2. Mulig det ville betydd litt mindre inntekter av tv-avtalen, men på sikt tror jeg vi ville tjent på det.Få hovedtyngden av kampene tilbake til søndag kl.18 med en toppkamp søndag kl.20.

TV dekningen er nok mye av årsaken til at det er mindre folk på kampene . 

Man kan jo si at TV2 og de "store" kanalene kunne gjort en bedre jobb med å markedsføre produktet enn det "nisjekanalene" gjør . 

PerfectSense
PerfectSenseInnlegg: 4064
22.03.18 23:53
Hulkibulk: Skal elitenivået i Norge heves, må vi se til andre land som har hatt stor suksess med drastiske endringer, som f.eks Sveits som valgte å kutte helt ned til 10 lag.

Beklager å måtte skuffe deg, men det er nok ikke så enkelt.

Fremfor å fable om antall lag, enten man ønsker flere eller færre lag, bør vi se på hvordan vi kan bli bedre. Sagt på en annen måte; hvor kan vi forbedre oss?

Man antar at dersom man reduserer ligaen med noen lag så øker man antallet kamper mot god motstand og det igjen øker kvaliteten på ligaen. Det kan hende, men hvorfor ikke starte i den andre enden?

Det er jo helt tullete å tro at man blir ekstremt mye bedre av å øke kvaliteten en dag i uka, når man fortsetter i samme spor de 6 andre dagene. Det blir som å tro at man blir tynn av en dag på treningssenteret når man fortsetter å skylle ned chipsen med cola resten av uka.

Skal vi heve kvaliteten på ligaen er vi nødt til å heve kvaliteten på alt vi gjør gjennom hele uka. Vi må få fotballspillere som lever som de toppidrettsutøverne de er. Vi må ha fotballspillere som forstår viktigheten av funksjonell trening (både kondisjon, styrke og teknikk), skikkelig restitusjon og ikke minst viktigheten av et optimalisert kosthold.

Det er greit å innrømme at vi ikke har ambisjoner om å utkonkurrere Spania på tekniske ferdigheter, men det er ingen grunn til at vi ikke skal være bedre rustet fysisk, bedre taktisk eller bedre organisert enn de andre. 

Hadde norske fotballspillere hatt samme disiplin som Bjørgen, Lund Svindal, Jansrud osv hadde ligaen hatt et mye høyere nivå. Det i seg selv hadde ført til mye tøffere motstand selv med 16 lag i serien.

Til syvende og sist handler det om å bygge en toppidrettskultur basert på kunnskap, kompetanse og riktige holdninger blant utøvere og ledere.

Reduksjon i antall lag kan ikke kompensere for dårlige holdninger og 90% innsats.

(Innlegget ble redigert 22.03.18 23:58)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg