Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kamptråd: Bodø/Glimt - Rosenborg

NYTT TEMA
KaffeOrginal
KaffeOrginalInnlegg: 53007
17.04.18 10:21
PapaSmurf: Jeg er sikkert kjerringa mot strømmen, men jeg mener en digitalisering av fotballen er første steg på en vei vi kommer til å angre på.
Og det er 38 kamper som til sammen utgjør det som kan bli et nedrykk, ikke en situasjon der man fikk straffe mot.

For så vidt rett . Gjelder ikke cupfinale og VM osv da ( ikke at det siste har noe med norsk fotball å gjøre ) 

Og det er klart - selv med en bråte kamper så vil den feile situasjonen være tuen som veltet lasset - uansett om man kan si at "da kunne man jo bare scoret selv i en annen kamp" . 

Når alt det er sagt .. jeg vil ikke ha VAR :-)

FOTBALLfotball
FOTBALLfotballInnlegg: 1910
17.04.18 10:23
JOlsen: Soleklar. Han traff foten til spilleren. Sett reprisen minst 10 ganger.

Sjekk reprise nr 3 på nytt, og sammenlign tidspunktet for når ballen skyter fart til venstre og høyrefoten til glimtspilleren endrer retning. Så blir du nok mindre overbevist.

HuiBuorre
HuiBuorreInnlegg: 18171
17.04.18 10:25

For meg som følger amerikansk fotball kan ikke VAR komme fort nok. Alle scoringer blir automatisk reviewed, og trenerne kan forlange review av nøkkelsituasjobet et par ganger i løpet av kampen. Ettersom dommerne vet dette, blir de forsiktigere med å favorisere storlagene, selv om det fortsatt skjer i mange kamper. 

Hepp1971
Hepp1971Innlegg: 2666
17.04.18 10:28

Trollungan, er det det de kaller seg? RBK-erne her inne opptrer uansett som ekte nett-troll, uten evne til å se situasjonen objektivt.  Det er bare å krysse fingrene og håpe at karma treffer RBK så til de grader, i de neste oppgjørene mot Start, LSK og Godset.

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 28426
17.04.18 10:31
HuiBuorre: Ettersom dommerne vet dette, blir de forsiktigere med å favorisere storlagene, selv om det fortsatt skjer i mange kamper.

Det var jo et problem på 90-tallet. RBK fikk mange fordeler. Og vi merket det i Molde også at de sesongene vi lå i toppen så fikk vi mye medhold.

Men nå for tiden er det ikke noe problem.

swixfantomet
swixfantometInnlegg: 1699
17.04.18 10:32
PapaSmurf: Jeg er sikkert kjerringa mot strømmen, men jeg mener en digitalisering av fotballen er første steg på en vei vi kommer til å angre på. Og det er 38 kamper som til sammen utgjør det som kan bli et nedrykk, ikke en situasjon der man fikk straffe mot. Vi ser jo hvor vanskelig fotball er å avgjøre selv med repriser i slow motion. Jeg har det siste året lest om flere tilfeller der VAR har ført til at en korrekt avgjørelse ble omgjort til en gal avgjørelse. Og slik vil det alltid være om man da ikke stopper kampen og setter ned et utvalg som skal avgjøre om det er straffe eller ei og om man ikke har kamaeraer som dekker 360 grader av spilleflaten.Og da faller jeg ned på at det beste for idretten er at dommerne får bruke skjønn der og da. For en ting er en dommerfeil. Langt verre er det om noen mister poeng pga en omgjørelse av en korrekt dommeravgjørelse. Men denne kampen ser jeg ut til å tape. VAR er på full vei inn og med det har man begynt å ødelegge fotballen som vi kjenner den. For det stopper ikke her, når man først tar dette steget vil det bli mer og med digitalisering av en analog idrett som har fungert strålende i 150 år.

Helt enig med deg. En fotballkamp består av flere aktører enn spillerne, også dommerteamet utgjør en del av spillet og bidrar med gale og riktige avgjørelser, på samme måte som spillerne gjør gode og dårlige prestasjoner. En får tro at i løpet av en lang sesong så jevner det seg ut. B/G skulle kanskje hatt straffe, men det kommer garantert til å oppstå situasjoner der deres motstander blir snytt for straffe eller at de selv får en ufortjent fordel fra dommerne. Slik er fotballen.

Jeg har notert meg at enkelte ser ut til å mene at noen utvalgte lag systematisk gis fordeler av dommerne, men dette er kun konspirasjonsteorier som fort vil avlives om man gjør en systematisk gjennomgang av alle dommeravgjørelser i løpet av en sesong.

FOTBALLfotball
17.04.18 10:42
Hepp1971: RBK-erne her inne opptrer uansett som ekte nett-troll, uten evne til å se situasjonen objektivt

Vist du sikter på uttalelser i hovland-situasjonen på overtid, så  er det nok mange upartiske som ikke mener det er en klar straffe.

FooDog
FooDogInnlegg: 2497
17.04.18 10:49
PapaSmurf: Jeg er sikkert kjerringa mot strømmen,

Noen ganger kanskje, men her går jeg mot strømmen sammen med deg. :)

Hva skal man diskutere da hvis dommeren blir en slags degradert fjott som umyndiggjøres  hver gang noe kontroversielt oppstår.

Marginale situasjoner øker spenningen og temperaturen i jevne kamper. Hvis den digitale teknologien overtar ute på banene tror jeg noe  av engasjementet forsvinner og man kan like godt sitte hjemme og spille dataspill.

HarryChinaski
HarryChinaskiInnlegg: 2405
17.04.18 10:52

Dere er jo helt på tur. Hovland er ikke i nærheten av ballen, han sparker Herrem under fotbladet, noe som gjør at Herrem faller i helt motsatt retning av løperetningen. Den eneste måten et menneske kan falle slik på er om noen sparker det ned på den måten Hovland gjør der 

Straffe hver dag hele året. Ferdig snakka. At Trygve Kjensli selv i dag sitter og tviholder på sitt viser hvor fullstendig uskikket han er til å dømme på dette nivået. 

ErnestMangnall
ErnestMangnallInnlegg: 5348
17.04.18 10:58
HarryChinaski: Den eneste måten et menneske kan falle slik på er om noen sparker det ned på den måten Hovland gjør der

Når vi snakker om tur; Det finnes vel INGEN som hevder at Hovland ikke sparker ned Herrem? Spørsmålet er jo om han er på ballen først, noe det fra enkelte vinkler kan se ut som. Selv mener jeg han er på foten før ballen, og dermed straffe, men forstår at dommer var usikker live om han så hvilken vei ballen gikk.

RotsækkBK
RotsækkBKInnlegg: 929
17.04.18 10:59
HarryChinaski: Dere er jo helt på tur. Hovland er ikke i nærheten av ballen, han sparker Herrem under fotbladet

Sjå på bildet som er linka over (her).

For meg ser det ut som at 1) Hovland har tåa på ballen og 2) Han er i alle fall ikkje under fotbladet som du hevder...

Kunne det vore dømt straffe? Ja, truleg, i og med at han tek foten etterpå. Men noko soleklar starffe, som enkelte skal ha det til, er det nok ikkje. Og raudt kort er det i alle fall ikkje.

Uansett ein grusom kamp av oss. Vi veit nivået er der (ref: Moldekampen), men det må fram mot andre lag òg. Det er 28 kampar i serien som ikkje er mot Molde...

(Innlegget ble redigert 17.04.18 11:01)

FOTBALLfotball
17.04.18 11:03
FooDog: Marginale situasjoner øker spenningen og temperaturen i jevne kamper. Hvis den digitale teknologien overtar ute på banene tror jeg noe  av engasjementet forsvinner og man kan like godt sitte hjemme og spille dataspill.

Samtidig er det veldig kjipt for den svakeste part når enkelt beviselig feile avgjørelser går på det deres bekostning. Noe som naturligvis skjer oftere en de gode lagene, ikke per siutasjon selvsagt, men som følge av at de angriper mindre. 

Fordelingen av  godkjente offsidemål er jo i dag etter hvor ofte et lag angriper, men med VAR så utjevnes det.

Thecokeman
ThecokemanInnlegg: 21951
17.04.18 11:23

På den siste gif'en ser det utvilsomt ut som Hovland er på ball. Så spørs det om han tar ball rett før mann eller omvendt. Jeg har vært klar på at det var straffe helt til jeg så den der, nå heller jeg mot at det kan være en meget god avgjørelse av dommer. Men jeg er ikke sikker. Uansett er det ingen tvil om at det var vanskelig for dommer å se. 

Angående VAR er jeg helt enig med Papasmurf. 

JOlsen
JOlsenInnlegg: 1458
17.04.18 11:31
flourhouse: Tvert imot.

Da bør du anskaffe deg briller! 

Heia_heia
Heia_heiaInnlegg: 1501
17.04.18 11:35
Hepp1971: Heia Heia, skaff deg briller. Hovland sparker i foten på herrem, som videre treffer ballen, med foten han blir sparket i. Skaff deg briller!

Feil. Du ser det på dette bildet som Sings delte. Det er tåa til Hovland som sparker ballen. Drit i det der "skaff deg briller"-tullet. Må da gå an å argumentere uten å skulle tøffe seg.

Hunkpapa
HunkpapaInnlegg: 2110
17.04.18 11:52
ObjektivtSett: Nå har jeg sett situasjonen flere ganger, og kommet frem til at det ikke er snakk om noe straffespark.

"Objektivt sett". Større ironi for et nicknavn kan man umulig finne.. Objektivt sett var dette soleklart straffe. Denne Glimtangriperen ble sparket rett ned. Det viser TV bildene. Ballen endrer heller ikke retning. Hovland var ikke i nærheten av ballen. Om dommeren burde sett det, er en annen sak.

Faktum er at RBK spilte en helt elendig kamp i går, og at laget hadde flaks som vant. Det er mulig Glimt er bedre enn det tabellsituasjonen viser, men uansett. Jeg tror Glimt har et bra forsvar, men det får ikke hjelpe.

Hunkpapa
HunkpapaInnlegg: 2110
17.04.18 11:55
Thecokeman: Angående VAR er jeg helt enig med Papasmurf.

VAR er en grei regel/løsning, bare den ikke brukes i utide. Spillet vil da bil stykket opp til det kjedsommelige. Med VAR ville Glimt fått straffe i går. Regelen burde være slik at hvert lag maksimalt kunne kreve videodømming en gang per omgang, eller to situasjoner per kamp. Da slipper man at lagene krever videodømming for små forseelser, og kun ved tvilsomme straffespark, offsidemål e.l..

Rockets_AA
Rockets_AAInnlegg: 19369
17.04.18 14:09
HuiBuorre: For meg som følger amerikansk fotball kan ikke VAR komme fort nok. Alle scoringer blir automatisk reviewed, og trenerne kan forlange review av nøkkelsituasjobet et par ganger i løpet av kampen. Ettersom dommerne vet dette, blir de forsiktigere med å favorisere storlagene, selv om det fortsatt skjer i mange kamper.

Det går ikke an å sammenligne. VAR kommer til å ødelegge egenarten til fotball hvor det er en løpende klokke og kontinuerlig spill. Fotball har ikke naturlig stopp som NFL, NBA og NHL har.

VAR har hittil vist at selv om dommere får se situasjoner på video så vil det bli gjort feil da også. Jeg er på linje med Papa her, vi trenger det ikke.

Rockets_AA
17.04.18 14:12
Hunkpapa: Med VAR ville Glimt fått straffe i går.

Det er jeg ikke sikker på.

Det skal være nok bevis til å endre en dommeravgjørelse forbi all tvil, og det er det ikke her mener jeg. Denne Gif'en viser jo at det finnes kameravinkler hvor det ikke er et klart straffespark.

JOlsen
JOlsenInnlegg: 1458
17.04.18 14:33

De hadde fått straffe med VAR. Ingen tvil om det. Klar felling. Og jeg heier ikke på Bødø/Glimt. 

HarryChinaski
HarryChinaskiInnlegg: 2405
17.04.18 14:42
Rockets_AA: Denne Gif'en viser jo at det finnes kameravinkler hvor det ikke er et klart straffespark.

Ja, Hovland treffer ballen - dersom ballen er på størrelse med en medisinball. Og det er den ikke. Hvordan kan du IKKE se at han sparker foten til Herrem? Treffer Hovland ballen, så faller jo heller ikke Herrem på den måten han gjør. Herrem faller som en som akkurat har fått sparket foten vekk under seg. Punktum. Dette er jo smått fantastisk, skal vi diskutere om jorda er rund også?

Rockets_AA
17.04.18 14:44

Hvordan endrer ballen retning om Hovland ikke sparker den der?

flourhouse
flourhouseInnlegg: 33738
17.04.18 14:55
JOlsen: Da bør du anskaffe deg briller!

Tvert imot.

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 23294
17.04.18 15:08
Rockets_AA: Hvordan endrer ballen retning om Hovland ikke sparker den der?

Han sparker først foten, så treffer han ballen.

arildberg
arildbergInnlegg: 1224
17.04.18 15:10
Tjaaah: Han sparker først foten, så treffer han ballen.

Det går ikke an! Jeg har lest minst 20 innlegg her som forklarer at han er milevis unna ballen!!

Tjaaah
17.04.18 15:10
arildberg: Det går ikke an! Jeg har lest minst 20 innlegg her som forklarer at han er milevis unna ballen!!

Ok.

Rockets_AA
17.04.18 15:18

Hele poenget er at det klippet der er nok til å så tvil om det var straffespark eller ikke, og da skal det mye til for å dømme noe i ettertid av VAR som i utgangspunktet ikke ble dømt av dommeren på banen.

arildberg
arildbergInnlegg: 1224
17.04.18 15:22
Tjaaah: Ok.

Oppdatering: Nærmeste ball var angivelig i Harstad.

Tjaaah
17.04.18 15:26
Rockets_AA: Hele poenget er at det klippet der er nok til å så tvil om det var straffespark eller ikke, og da skal det mye til for å dømme noe i ettertid av VAR som i utgangspunktet ikke ble dømt av dommeren på banen.

Jeg synes det er ganske tydelig ut fra reprisene, at han sparker gjennom foten for å nå ballen, for å si det på den måten.

Men jeg sier ikke at det var lett å se for dommeren.

Hepp1971
Hepp1971Innlegg: 2666
17.04.18 17:18

Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte RBK-fans er så hardnakket på at det ikke var straffespark?'Det endrer jo ikke utfallet og det er heller ikke RBK og Hovland som blir angrepet, men den svaksynte dommeren som er i skuddlinjen. Jeg har for eksempel ingen problemer med å se at Barmen starter med holdingen utenfor 16, før 08-spilleren repliserer med å dra Brannspilleren ned innenfor og derved straffespark. Hva så? Brann vant, men i det minste fortjent. RBK vant uten ære på Aspmyra, men hva gjør det? 3 ufortjente poeng er like verdifullt som 3 fortjente. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg