Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Den norske dommerstanden....

NYTT TEMA
Hepp1971
Hepp1971Innlegg: 2665
16.04.18 11:25

Det har blitt laget utallige tråder her inne, men jeg må bare få lov til å poste et stillbilde av situasjonen som førte til at 08 fikk straffespark, igår kveld: (ballen treffer 08-spilleren hardt i knotten, noe som medfører at han går i bakken med antatte smerter)

https://imgur.com/a/VBQ1R

Laffen1
Laffen1Innlegg: 1196
16.04.18 11:36

Nå må du gi deg Hepp, du vet like godt som meg at det var kompensasjon for to straffer vi skulle hatt i forkant. Klag gjerne på dommerstanden, men kom heller med eksempler som ikke har noe med hva som har skjedd tidligere i kampen å gjøre.

KaffeOrginal
KaffeOrginalInnlegg: 53007
16.04.18 11:50
Laffen1: Nå må du gi deg Hepp, du vet like godt som meg at det var kompensasjon for to straffer vi skulle hatt i forkant.

Ja sånt gjør jo en virkelig god dommer 

Hepp1971
16.04.18 11:53

To straffer i forkant? Armen til Acosta var ikke aktiv og på ingen måte i en unaturlig posisjon i forhold til kropp og ball, ellers er det vel en med Vito i første du sikter til. Men Brann hadde også flere tilsvarende, blant annet enn der hollenderen blir dradd ned i første omgang.

Men se på videoen og stillbildet, Laffen, er det ikke ille å få tildelt straffer på dette viset? At 08-spilleren hiver seg ned er helt forståelig, for han blir tross alt truffet i knollen av ballen.

Når det gjelder straffen der Barmen bilr holdt, så er det faktisk Barmen som starter holdingen utenfor 16, så kommer han seg forbi og 08-spilleren tar igjen ved å dra ham ned. Så det hadde ikke vært feil med frispark motsatt vei, men akkurat den var verre for dommeren å se.

Uansett så eide Brann kampen igår og det var 100% fortjent med 3 poeng hjem.

eman
emanInnlegg: 11831
16.04.18 11:55
Laffen1: det var kompensasjon for to straffer vi skulle hatt i forkant.

Det er i tilfelle en enda verre sak. Kompensasjonsdømming skal IKKE forekomme.

Og -08 var ikke alene om å bli "snytt" for straffer tidligere i kampen, hvor ble det i tilfelle av Branns "kompensasjon"?

(og ikke kom med den korrekt idømte straffen).

KaffeOrginal
16.04.18 11:58
Hepp1971: To straffer i forkant? Armen til Acosta var ikke aktiv og på ingen måte i en unaturlig posisjon i forhold til kropp og ball, ellers er det vel en med Vito i første du sikter til. Men Brann hadde også flere tilsvarende, blant annet enn der hollenderen blir dradd ned i første omgan

Barmen dro på en situasjon også .. på samme måten som de gjorde på andre siden av banen 

Sier som Rekdal sa om hands situasjonen i går . Dette har jeg gitt litt opp å forstå. En gang dømmes det , neste gang ikke . 

Dommerne har jo en umulig oppgave også - hvert eneste corner / frispark medfører så mye brytekamp at man kan velge og vrake i straffe eller frispark utover omtrent. 

Hepp1971
16.04.18 13:23

Jeg tror ikke man blir kvitt holding, derfor er det bedre at listen legges høyt og at man bare slår ned på de virkelig grove. For alle lagene gjør det og kommer til å fortsette med det. 

KaffeOrginal
16.04.18 13:25
Hepp1971: Jeg tror ikke man blir kvitt holding, derfor er det bedre at listen legges høyt og at man bare slår ned på de virkelig grove. For alle lagene gjør det og kommer til å fortsette med det.

Evt så kan alle måtte spille med polvotter og våtdrakter 

Lykke til med holdingen da 

(Innlegget ble redigert 16.04.18 13:25)

Laffen1
16.04.18 15:08

Utrolig at det går ann av bergenserne å være så hårsåre etter en seier. Jeg trodde ikke dette skulle være en fortsettelse sv kanptråden, men av trådstarters overskrift om den norske dommerstanden generelt. 

Jeg har ikke påstått at å kompensere gjør saken noe bedre, men syns det går ann å komme med langt bedre eksempler både fra kampen i går og andre kamper i år. Jeg ser også at flere forsvarer flere dommeravgjørelser her, så da er det kanskje ikke så dårlig likevel? 

eman
16.04.18 16:00
Laffen1: Jeg har ikke påstått at å kompensere gjør saken noe bedre, men syns det går ann å komme med langt bedre eksempler både fra kampen i går og andre kamper i år.

Bedre eksempel på dårlig dømming enn straffen til -08 i går skal du lete lenge etter, tror jeg.

Ellers er jeg veldig fornøyd med både kamp, utfall og poeng. Føler ikke at det er her vest håret er sårt i hvert fall. :-)

Hoppidioten
HoppidiotenInnlegg: 1066
16.04.18 16:10

Disse fillesakene om straffer dere diskuterer er ingen ting mot det som skjedde på Sør arena lørdag. Frisparket til Fredheim Holm tas ca 5 meter lenger fram fra hvor spilleren blir felt. Ganske sikker på vi hadde fått sett et helt annet resultat ved kampslutt dersom frisparket hadde vært tatt hvor det skulle!

Laffen1
16.04.18 16:52

To eksempler som er bedre er de to straffene vi skulle hatt i forkant av den vi fikk, som helt riktig, ikke var straffe. 

eman
16.04.18 17:19
Hoppidioten: Disse fillesakene om straffer dere diskuterer er ingen ting mot det som skjedde på Sør arena lørdag. Frisparket til Fredheim Holm tas ca 5 meter lenger fram fra hvor spilleren blir felt.

Så du mener at noen meter 'stjålet' på frispark er verre enn en soleklart feildømt straffe??

jadda.

God bedring.

Hepp1971
16.04.18 18:24

Problemet med straffeavgjørelsen jeg viser til, er at det viser at det er riktig å ikke stole på at dommerne gjør jobben sin. Man skal være djevelsk sikker før man blåser straffe, det er like tragisk hver gang slike feil skjer og når det fører til mål. Det er også en tilleggseffekt, spillere klikker rettmessig på avgjørelsen og gule kort blir delt ut. Vito er et kort nærmere karantene f.eks. Norsk dommerstand bør ta mål av seg å komme seg tilbake i europaroppen, pr nå er det virkelig bakgårdsnivå. I kampene Brann hadde mot Rozembrok ifjor, var det en fryd å se kampene, til tross for tap, for ingen av avgjørelsene var feile, selv ikke straffen som Vito forårsaket. 

Hepp1971
16.04.18 20:54

Kjensli.... Skam deg!!!!

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 23254
16.04.18 21:32
Laffen1: To eksempler som er bedre er de to straffene vi skulle hatt i forkant av den vi fikk, som helt riktig, ikke var straffe.

Det vi kanskje heller bør diskutere, er Thomassen, som filmer til seg en straffe. Forkastelig, så klart. Og det mens de fleste i kamptråden raljerte om at Brannspillerne filmet for å døye tiden.

Grei tilbakebetaling på overtid det, når dere jukser dere til straffe. Er han ikke kapteinen deres?

Tjaaah
16.04.18 21:33
eman: Så du mener at noen meter 'stjålet' på frispark er verre enn en soleklart feildømt straffe?? jadda. God bedring.

Med fillesaker, så mener han selvsagt siden det ikke berørte Start.

Laffen1
16.04.18 21:38

Spørsmålet ditt bør vel heller stilles i kamptråden, trodde denne handlet om dommerstanden i Norge. Om jeg misforsto trådstarter får jeg ta det på min kappe. 

For å falle litt ned på nivået ditt, så må han jo til slutt det, så lenge dommeren ikke blåser på det som faktisk eg straffe. 

Tjaaah
16.04.18 21:41
Laffen1: Spørsmålet ditt bør vel heller stilles i kamptråden, trodde denne handlet om dommerstanden i Norge. Om jeg misforsto trådstarter får jeg ta det på min kappe. For å falle litt ned på nivået ditt, så må han jo til slutt det, så lenge dommeren ikke blåser på det som faktisk eg straffe.

Ok, så det er lavt nivå å påpeke at filming er juks?

Gratulerer. Kanskje jeg burde tatt det i kamptråden, men hvordan er det like lavt nivå å forsvare filming, som å si at det er juks?

Dette er elendig av deg, du er sikkert skuffet over kampen, og elendig oppførsel fra Thomassen. Men det er det nesten døgn siden kampen var over, da bør du roe deg litt ned, og ikke komme med sånt tull.

Edit: Sånn da var det i kamptråden også, da kan du trygt ta avstand fra oppførselen hans der.

(Innlegget ble redigert 16.04.18 21:44)

Laffen1
16.04.18 23:23

Drikker du på mandagskvelden? Tror du må lese hva jeg skriver om både brann og eget lag før du sier jeg er skuffet. Jeg er aldri skuffet når vi taper fortjent, en øvelse mange brannsupportere burde trene på. Må si jeg er imponert over engasjementet på en situasjon som vi bommer på, og som opplagt er kompensssjon for at dommeren misset på to tidligere straffer. Jeg skal prøve å huske denne tråden utover sesongen, kan bli artig. 

KaffeOrginal
16.04.18 23:35
Laffen1: Må si jeg er imponert over engasjementet på en situasjon som vi bommer på, og som opplagt er kompensssjon for at dommeren misset på to tidligere straffer.

Det skal ikke kompenseres 

Titaanzink
TitaanzinkInnlegg: 596
16.04.18 23:42
KaffeOrginal: Evt så kan alle måtte spille med polvotter og våtdrakter Lykke til med holdingen da

Dette hadde jeg betalt for å se.

KaffeOrginal
17.04.18 19:13
Titaanzink: Dette hadde jeg betalt for å se.

For ikke å snakke om sjanser til heteslag til og med i Bergen en fin sommerdag !! 

( at spillere faller om med heteslag har jo selvsagt skjedd i Bergen før , men det er jo fint å spille litt på stereotypen her ) 

Spahob
SpahobInnlegg: 9669
17.04.18 23:22
Hepp1971: det er like tragisk hver gang slike feil skjer og når det fører til mål.

Brannfakkel: tenk om spillerne ga faen i å filme? Kanskje det hadde vært enklere for dommere om ikke 22 spillere forsøkte lure de i 90 minutter....

Mehh
MehhInnlegg: 387
18.04.18 11:11
Spahob: tenk om spillerne ga faen i å filme?

Og tenk om det var fred i verden? Anser de to som sidestilte hva gjelder sannsynlighet ;)

Hepp1971
18.04.18 13:49

Har vi en Hall og shame blant norske dommere?

Hoveddommere Eliteserien Dag Vidar Hafsås - NFF Trøndelag Espen Eskås - NFF Oslo Kai Erik Steen - NFF Hordaland Kristoffer Hagenes - NFF Hordaland Ola Hobber Nilsen - NFF Oslo Rohit Saggi - NFF Buskerud Sigurd Kringstad (ny) - NFF Sunnmøre Svein Oddvar Moen - NFF Rogaland Tom Harald Hagen . NFF Indre Østland Tommy Skjerven - NFF Sogn & Fjordane Tore Hansen - NFF Agder Trond Ivar Døvle - NFF Akershus Trygve Kjensli - NFF Oslo

For min del stikker Kjensli seg frem, som den klart svakeste. Jeg kan ikke umiddelbart peke på noen av de andre... Svein Oddvar Moen, jo, han er rævva.

seriemester2013
seriemester2013Innlegg: 7858
18.04.18 14:51
Hepp1971: For min del stikker Kjensli seg frem, som den klart svakeste. Jeg kan ikke umiddelbart peke på noen av de andre... Svein Oddvar Moen, jo, han er rævva.

Er intet annet navn som slår meg som mer selvfølgelig enn Ola Hobber Nilsen som svakeste dommer

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 28397
18.04.18 15:06

Hafsås har dømt i årevis og det er knapt noen som har brydd seg om han. Det burde bety at han er den beste vi har. 

dzk
dzkInnlegg: 11961
18.04.18 15:13
PapaSmurf: Hafsås har dømt i årevis og det er knapt noen som har brydd seg om han. Det burde bety at han er den beste vi har.

Du får vente med dette utsagnet til etter Helga papa! Er han som skal dømme kampen mellom Vålerenga og Molde ;).

Hepp1971
18.04.18 15:21

Jeg vet at "vår" dommer, Kai Erik Steen, har fått ymse omtale. Husker at han dømte helt horribelt i Branns disfavør i en treningskamp en gang.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg