Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kunstgress tar over Eliteserien

NYTT TEMA
HuiBuorre
HuiBuorreInnlegg: 18664
18.04.18 09:43

Det er nå bare seks lag igjen med naturgressmatter i Eliteserien: Rosenborg, Brann, Stabæk, Haugesund, Sandefjord og Lillestrøm. At Vålerenga valgte kunstgress til sin nye arena var muligens et vendepunkt i utviklingen. Utenfor Eliteserien har Viking lagt om til kunstgress foran denne sesongen.

Nye Nadderud stadion skal ha kunstgress, og takk for det. Gressmatta i kampen Stabæk-TIL sist helg inviterte til langpasninger og gampefotball, og holdt rett og slett ikke mål. Og sånn er det på de fleste arenaene med naturgress i mars/april og november.

Et lag som Rosenborg kan legge mye penger i å holde gressmatta fin, men til og med de sliter i de nevnte månedene.

https://www.fotballkanalen.com/blogg/det-spilles-pa-kunstgress-i-eliteserien

(Innlegget ble redigert 18.04.18 09:47)

KaffeOrginal
KaffeOrginalInnlegg: 53136
18.04.18 09:45
HuiBuorre: Det er nå bare seks lag igjen med naturgressmatter i Eliteserien: Rosenborg, Brann, Stabæk, Haugesund, Sandefjord og Lillestrøm

Ære være oss !! 

den12mann
den12mannInnlegg: 9814
18.04.18 09:47
HuiBuorre: Og sånn er det på de fleste arenaene med naturgress i mars/april og november.

En bedre vei å gå er gjerne å ikke ha seriestart i mars og også å unngå kamper langt ut i vinteridrettssesongen på slutten også

Kutte til 14 lag så er det 4 kamper spart. 

Firensju
FirensjuInnlegg: 1707
18.04.18 09:49

Jeg har personlig ikke noe imot kunstgress, men da bør gresset være lik naturgresset som mulig og gjerne skiftes ut oftere. De gamle mattene bør gis / selges videre til klubber nedover i systemet.

eman
emanInnlegg: 11839
18.04.18 09:56

Når vi ser tilstanden på en del plastmatter, synes jeg ikke ekte vare står så mye tilbake, selv med seriestart på vinteren.

Fremover nå, vil gressmattene bli strøkne, og ekte fotball kan spilles.

ObjektivtSett
ObjektivtSettInnlegg: 2070
18.04.18 10:09

Alfheim-kunstgresset var i mange år sett på som Eliteseriens dårligste.

HuiBuorre
18.04.18 10:20

Og hva har det med dagens situasjon å gjøre? Som det står i artikkelen: Dagens kunstgress kan ikke sammenliknes med kunstgresset for 10-15 år siden. Det er gode grunner til at lag som Vålerenga og Viking har valgt kunstgress.

Av de forventede topplagene i årets Eliteserie er det bare Rosenborg og Brann som fortsatt spiller på naturgress. De har en fordel på hjemmebane, men vil slite litt i 10 av årets 15 bortekamper, jfr RBKs tafatte kamp mot Bodø/Glimt sist mandag. Tidligere har de tapt borte mot Sarpsborg og spilt uavgjort mot Odd.

(Innlegget ble redigert 18.04.18 10:30)

lsklars
lsklarsInnlegg: 68543
18.04.18 10:39

Fotball skal spilles på ekte gress. 

Resterende lag på plastikk kan ta turen ned i PostNord-ligaen. 

HuiBuorre
18.04.18 10:43

Du tilhører en utrydningstruet art. ;)

(Innlegget ble redigert 18.04.18 10:45)

supergunners10
supergunners10Innlegg: 2586
18.04.18 10:45

Fotball skal spilles på gress, så enkelt er det.

Men når klubbene ikke har folk som er flinke nok til å ta vare på gresset så er det bedre med kunstgress.

Dewaz
DewazInnlegg: 23670
18.04.18 10:48
HuiBuorre: De har en fordel på hjemmebane, men vil slite litt i 10 av årets 15 bortekamper, jfr RBKs tafatte kamp mot Bodø/Glimt sist mandag.

Du er rimelig blåst om du tror at RBK sin tafatte kamp mot Glimt har noe som helst med kunstgresset å gjøre.

RBK kommer aldri til å legge kunstgress. Det finnes ikke et eneste godt argument for det. 

Om noe, så er det en enorm fordel vi blir servert av resten av ligaen. En fremtid med 15 hjemmekamper hvor underlaget vårt er en fordel? Sweet. 15 bortekamper på et underlag man er godt vant til? Alright. 

eman
emanInnlegg: 11839
18.04.18 10:54
HuiBuorre: De har en fordel på hjemmebane, men vil slite litt i 10 av årets 15 bortekamper, jfr RBKs tafatte kamp mot Bodø/Glimt sist mandag. Tidligere har de tapt borte mot Sarpsborg og spilt uavgjort mot Odd.

Syns ikke Brann har slitt så veldig med underlaget i sine to første bortekamper. Hvis dette fortsetter, ser jeg lyst på sesongen.

Men når det snakkes om "moderne" plastdekke, synes jeg fremdeles jeg ser en del rynkete tepper, da er det bedre med gress.

Når jeg tenker meg om, er det ALLTID bedre med gress.

HuiBuorre
18.04.18 11:22

Jeg tror ikke underlaget var verken den eneste eller viktigste grunnen til at Rosenborg slet mot Glimt, Dewaz. Men jeg tror det var en av grunnene. Hvem som er mest blåst av oss to overlater jeg til andre å bedømme. ;)

(Innlegget ble redigert 18.04.18 11:23)

GoingKronos
GoingKronosInnlegg: 44517
18.04.18 11:23
Dewaz: RBK kommer aldri til å legge kunstgress. Det finnes ikke et eneste godt argument for det.

Spørsmålet er om alle andre lag legger om til kunstgress om ikke Rosenborg bør pålegges å gjøre det samme.

Spelaren
SpelarenInnlegg: 9925
18.04.18 11:30

Før eller seinere finner man opp et kunstgress man må sende pollenallergikere ut på banen for å avsløre - då er det helt greit for meg om me legger det. Er ikkje religiøst avhengig av det ekte dekket.

HuiBuorre
18.04.18 11:44
GoingKronos: Spørsmålet er om alle andre lag legger om til kunstgress om ikke Rosenborg bør pålegges å gjøre det samme.

Vi er nesten der allerede. Spørsmålet bør tas opp på Fotballtinget så snart som mulig. Det er uholdbart å tvinge lag som spiller på moderne kunstgress å spille bortekamper på potetåkre 2-3 måneder hvert år.

JOlsen
JOlsenInnlegg: 2015
18.04.18 11:52

Rosenborg vil ikke legge kunstgress. Det fungerer utmerket med naturlig gress. Spillerne må greie å spille på naturgress. Før var det bare det. 

HuiBuorre
18.04.18 11:58
JOlsen: Spillerne må greie å spille på naturgress. Før var det bare det.

Joda, og Gjermund Eggen og Magne Myrmo vant OL-gull på treski. Men utviklingen gikk fra treskiene, akkurat som utviklingen har gått fra naturgress på fotballarenaer. For hvert år som går bli kunstgresset bedre, og det er bare et spørsmål om tid før det overtar helt. Det er praktisk talt borte i amerikansk fotball allerede.

arildberg
arildbergInnlegg: 1228
18.04.18 12:19
HuiBuorre: For hvert år som går bli kunstgresset bedre

For at det skal være et argument, så må nødvendigvis banene oppgraderes til det nyeste og beste - og det må også skiftes ut hyppigere enn mange lag gjør i dag. Mange klubber eier ikke stadion selv, og vi kan derfor risikere at en medaljevinner blir degradert fordi grunneier ikke vil ta kostnaden med å bytte ut matten enda. Vil vi dit? 

HuiBuorre
18.04.18 13:16
arildberg: For at det skal være et argument, så må nødvendigvis banene oppgraderes til det nyeste og beste - og det må også skiftes ut hyppigere enn mange lag gjør i dag.

Banene blir kontinuerlig oppgradert, så vidt jeg vet. At "mange lag" i Elitserien bør oppgradere hyppigere enn de gjør i dag var ukjent for meg. Hvilke lag snakker du om, og hvor ofte mener du kunstgresset bør oppdateres?

(Innlegget ble redigert 18.04.18 13:18)

JOlsen
JOlsenInnlegg: 2015
18.04.18 13:24
HuiBuorre: For hvert år som går bli kunstgresset bedre, og det er bare et spørsmål om tid før det overtar helt. D

Tror det blir lenge til RBK får kunstgress. Ikke alle er tilhenger av kunstgress. Men du har rett at det blir bedre og bedre kunstgress. 

BalderGalland
BalderGallandInnlegg: 604
18.04.18 13:31

Plastgress er ødeleggende for naturen, og burde totalforbys

Hepp1971
Hepp1971Innlegg: 2851
18.04.18 13:41

Plast har medført at de yngre talentene har fått gode spilleforhold vinterstid, noe som har medført at vi har spennende generasjoner på vei, samtidig som eliten sliter internasjonalt, grunnet for mange dørmatter i hjemlig liga. Store lag sør for Trondheim som anlegger dørmatte bør skamme seg og fans av disse lagene må føle det noe kleint, at man har Tab Xtra og ikke iskald Coca Cola, samleie med beskyttelse og ikke uten. 

HuiBuorre
18.04.18 13:49
Hepp1971: Store lag sør for Trondheim som anlegger dørmatte bør skamme seg og fans av disse lagene må føle det noe kleint, at man har Tab Xtra og ikke iskald Coca Cola, samleie med beskyttelse og ikke uten.

Er det galt med dørmatter også nå? Litt vanskelig å skjønne hva TabXtra og Coca Cola har med saken å gjøre, og samleie både med og uten beskyttelse.

Men man ser jo av ditt antrekk at du er veldig opptatt av å se sexy ut. Skjønt jeg har problemer med å skjønne hvilken legning man skal ha for å synes det. 

fusion
fusionInnlegg: 2386
18.04.18 13:52

Faen meg så jævla tragisk. Norsk fotball er og vil komme til å bli en enda større vits. Fotball skal spilles på gress. 

Danske BT med en artikkel tidligere i dag om hvordan kunstgressbanene i Norge forurenser naturen

Sverige og Danmark klarer å holde på gress, da bør vi kunne gjøre det også. Men det er nok for sent.

(Innlegget ble redigert 18.04.18 13:53)

k1ng
k1ngInnlegg: 69
18.04.18 14:04
HuiBuorre: Det er nå bare seks lag igjen med naturgressmatter i Eliteserien: Rosenborg, Brann, Stabæk, Haugesund, Sandefjord og Lillestrøm

Og av disse er det vel bare RBK og FKH som ikke har plastikk i tankene... kanskje også LSK ?

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 29830
18.04.18 14:06

Jeg er jo enig i at naturgress er bedre. Men kunstgress er ikke det det var da jeg var ung. Med store brannsår på beina etter kamp. Bare siden det fikk innpass i Eliteserien for drøyt 10 år siden har utviklingen kommet langt. 

For MFKs del var det mest det praktiske med kunstgress som gjorde at man byttet fra naturgress. Istedenfor dra tur/retur 5 kilometer til treningsområdet valgte man å legge treningene dit man allerede har fasiliteter som garderober, kantine, treningsrom, fysiorom osv.

Det var jo opprinnelig planer om å oppgradere det gamle treningsområdet med flere baner, garderober osv. Men det var til slutt avstanden mellom Aker stadion og treningsbanen som ble for lang. Billigere var det også å bygge ut stadionfasilitetene og legge kunstgress. Dette er jo aberet med å legge stadion i sentrum. Man har ikke anledning til å legge treningsbaner o.l. ved stadion.

HuiBuorre
18.04.18 14:07
k1ng: Og av disse er det vel bare RBK og FKH som ikke har plastikk i tankene... kanskje også LSK ?

Jeg kan ikke svare på spørsmålet, men du har et godt poeng. Mange naturgressbaner har forsterket matta ved å sy inn kunstgress. Noen som vet mer om hvilke baner dette gjelder?

GoingKronos
GoingKronosInnlegg: 44517
18.04.18 14:13
fusion: Sverige og Danmark klarer å holde på gress

I Sverige spiller 10 av 16 lag i Allsvenskan på kunstgress, og både landslaget og klubblagene har gjort de bra de siste årene.

Everenga
EverengaInnlegg: 4423
18.04.18 14:20
fusion: Sverige og Danmark klarer å holde på gress, da bør vi kunne gjøre det også. Men det er nok for sent.

Hæ? I Sverige er kunstgress som andre skriver nå i majoritet mens Danmark har et fullstendig annet klima enn oss.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester