Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

START-BRANN LØRDAG 12.05.2018 18:00

NYTT TEMA
Hepp1971
Hepp1971Innlegg: 2767
11.05.18 12:03

Begge lag lot 4-5 spillere fra førsteelleveren spille hele kampen, i lagenes respektive cuoppgjør onsdagen og stiller likt når det kommer til slitasje og kampbelastning på førsteelleverene, som mønstres imorgen. Brann har en ekstrem selvtillit i laget, det gjør ingenting om kampene kommer tett som hagl nå, for det medfører at momentet blir opprettholdt, mens Start har det diametralt motsatt. Ikke dermed sagt at det blir noe som helst walk in the park for Brann, for Start kommer ikke til å gi seg uten kamp. 

(Innlegget ble redigert 11.05.18 12:06)

Corio
CorioInnlegg: 1513
11.05.18 12:38

De skal jo spille "enklere" nå. Vet ikke hva det innebærer, men det kan neppe være lett å endre spillestil over natten. Sannsyligvis blir det forvirring i rekkene og fordel oss.

Firensju
FirensjuInnlegg: 1655
11.05.18 12:49

Håper at Skålevik kjenner Start så godt at han utnytter alle hullene. Men på en annen side så har de Skaanes som kanskje kjenner våre svakheter. 

Corio
11.05.18 12:56

Hvilke svakheter? ;)

KongOjo
KongOjoInnlegg: 2555
11.05.18 13:04

Dette er en ekstrem skummel kamp, håper vi kommer til denne kampen med samme engasjament og lidenskap som mot Tromsø. Det jeg har sett av Start er litt flatterende, synes de har hengt bra med i noen kamper, men de spiller til tider ganske naiv fotball. Så lov å håpe at Koomson tar for seg i denne kampen også.

Funfact: Vinner Brann denne kampen leder de uansett tabellen med 10 poeng i minimum 1 døgn, den hadde ikke vi håpa på når vi spilte borte mot Follo og Bærum i OBOS for 3 år siden. 

Art-Vandelay
Art-VandelayInnlegg: 37243
11.05.18 13:05

Ligger i kortene at Start tar poeng.

Solvgutt1
Solvgutt1Innlegg: 7886
11.05.18 13:07

Det skumle her er jo at Start har en god stall, som har spilt overambisiøs fotball og blitt straffet for det. Men nå sier treneren at de skal "spille enklere". Og kombinasjonen av en mer fornuftig spillestil, uforløst potensiale og et Brannlag som nok underbevisst forventer en ganske enkel kamp "dersom de er på" kan treffe oss i trynet.

Jeg tror ikke vi får se et Brannlag som ikke gir det de skal eller gjør jobben sin fra start, men er litt nervøs for at de skal bli frusterte utover hvis kampen viser seg å være tøffere enn forventet.

KongOjo
11.05.18 13:09

Tror Start har mye uforløst potensiale i seg. Er neppe slik Sandberg, Sigurdarson og Skaanes f.eks ble så jævlig mye dårligere fotballspillere bare fordi de signerte for Start.

HLund
HLundInnlegg: 8620
11.05.18 13:16
Art-Vandelay: Ligger i kortene at Start tar poeng.

Fordi?

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 23515
11.05.18 13:29
HLund: Fordi?

Brann har seks seiere på rad. De har aldri før klart syv på rad i øverste divisjon. Det er ikke veldig ofte at lag vinner så mange kamper på rad.

Så kan man si at den statistikken ikke spiller noen rolle nå, men det er en grunn til at tallene ser sånn ut.

Før eller siden snubler man. Jeg tror det kan komme i hver kamp, siden jeg selvsagt blir unødvendig nervøs før hver kamp.

Corio
11.05.18 13:42

For en gangs skyld nekter jeg å tro at vi driter oss ut mot et bunnlag. Man har jo mast om Starts "uforløste potensiale" i sju serierunder nå. Etter den første kampen mot TIL har de tre strake hjemmetap og 2-11 i målforskjell. Selv ikke "de hjelpesløse hjelper" kan redde dem i år.

HLund
HLundInnlegg: 8620
11.05.18 13:46
Tjaaah: Brann har seks seiere på rad. De har aldri før klart syv på rad i øverste divisjon. Det er ikke veldig ofte at lag vinner så mange kamper på rad. Så kan man si at den statistikken ikke spiller noen rolle nå, men det er en grunn til at tallene ser sånn ut. Før eller siden snubler man. Jeg tror det kan komme i hver kamp, siden jeg selvsagt blir unødvendig nervøs før hver kamp.

Ikke under LAN. Den store forskjellen før og etter LAN er den generelle innstillingen i kampene. Hvis det er 1 ting Brann er blitt veldig gode på, så er det å ikke undervurdere motstanderen og ta fighten. Start skal overprestere veldig hvis de skal vinne denne kampen. Er mer bekymret for Lillestrøm i så henseende.  

Solvgutt1
Solvgutt1Innlegg: 7886
11.05.18 13:48
Corio: For en gangs skyld nekter jeg å tro at vi driter oss ut mot et bunnlag. Man har jo mast om Starts "uforløste potensiale" i sju serierunder nå. Etter den første kampen mot TIL har de tre strake hjemmetap og 2-11 i målforskjell. Selv ikke "de hjelpesløse hjelper" kan redde dem i år.

Så man kan ikke ha et uforløst potensiale fordi man har gjort det dårlig i seks kamper? Det som skiller seg ut nå er jo at treneren har sett at man må gjøre ting enklere. Noe som fort kan få en forløsende effekt. Når man bytter ut hele laget er det naivt å skulle spille seg ut fra keeper fra kamp nummer én. Men med en enklere, og mer direkte spillestil, kan Start fort bli farlige.

Tjaaah
11.05.18 13:48
HLund: Ikke under LAN. Den store forskjellen før og etter LAN er den generelle innstillingen i kampene. Hvis det er 1 ting Brann er blitt veldig gode på, så er det å ikke undervurdere motstanderen og ta fighten. Start skal overprestere veldig hvis de skal vinne denne kampen. Er mer bekymret for Lillestrøm i så henseende.

Det er ikke bare lagets innstilling som kan felle deg. Det er sinnsvake langskudd i vinkelen, keepertabber, dommertabber, forsvarstabber. Tilfeldigheter tar deg til slutt, om ikke noe annet gjør det. Sånn er det bare.

(Innlegget ble redigert 11.05.18 13:48)

Firensju
11.05.18 13:58
Corio: Hvilke svakheter? ;)

Skaanes kjenner Brann-laget bedre enn vi fleste gjør, så hvis han er smart vet han kanskje hvordan laget kan beseires. Forhåpentligvis er han dum :)

Firensju
11.05.18 14:02

Forøvrig har Heltne Nilsen og Barmen 3 gule kort fra før. Hvis en av dem får gult kort og må sone hjemmekampen mot Haugesund, er det ikke så farlig. Enda verre hvis begge to får gule.

Hvis jeg var LAN, ville jeg ha byttet ut spilleren som ikke har fått gult kort ut i 60. eller 70.minutt. Men det spørs selvsagt på kampbildet.

Tjaaah
11.05.18 14:17
Firensju: Forøvrig har Heltne Nilsen og Barmen 3 gule kort fra før. Hvis en av dem får gult kort og må sone hjemmekampen mot Haugesund, er det ikke så farlig. Enda verre hvis begge to får gule. Hvis jeg var LAN, ville jeg ha byttet ut spilleren som ikke har fått gult kort ut i 60. eller 70.minutt. Men det spørs selvsagt på kampbildet.

Så lenge vi har to av Orry, Barmen og Heltne, så burde vi være ok. Mister vi to samtidig, da tror jeg vi sliter.

Heltne Nilsen har imidlertid vært grisegod i ankerrollen i år, så det er ikke sikkert at Barmen eller Orry erstatter ham der like lett som de har gjort før.

KongOjo
11.05.18 16:48
Tjaaah: Heltne

Kompis av meg som ikke følger med på norsk fotball så Brann for første gang i år mot TIL. Han kommenterte hvor mye bedre trent Heltne så ut iforhold til midtbanespillerne til motstanderne, begynte også å legge ekstra merke til det etter det. Veldig mulig at Sivert har jobbet ekstremt godt i Pre Season, er hvertfall mye som tyder på det når han ser litt fittere ut fra i fjor til i år, så holder han jo mye på med yoga, det er sikkert heller ikke så dumt hvis man føler at man blir bedre av det. 

Tjaaah
11.05.18 16:52
KongOjo: Kompis av meg som ikke følger med på norsk fotball så Brann for første gang i år mot TIL. Han kommenterte hvor mye bedre trent Heltne så ut iforhold til midtbanespillerne til motstanderne, begynte også å legge ekstra merke til det etter det. Veldig mulig at Sivert har jobbet ekstremt godt i Pre Season, er hvertfall mye som tyder på det når han ser litt fittere ut fra i fjor til i år, så holder han jo mye på med yoga, det er sikkert heller ikke så dumt hvis man føler at man blir bedre av det.

Han løper om mulig enda mer, vinner ballen mer, lager færre frispark. I tillegg til alt det, så har han startet å spille ballen fremover, tidvis meget bra pasninger.

Han var svak i høst, og fikk mye fortjent pepper. Hittil i år har han vært helt fantastisk. Jeg begynte også å legge merke til ham etter at flere hadde nevnt hvor bra han så ut. Han virker å ha hørt kritikken, og jobbet ræven av seg for å bli bedre.

(Innlegget ble redigert 11.05.18 16:53)

KongOjo
11.05.18 17:03
Tjaaah: fortjent

Ja, det var absolutt fortjent, men kom i en periode der laget spilte mye svakere så tenkte ikke mye på det sånn sett.

Skal ikke undervurdere relasjonen til LAN og Sivert når det faktisk går bra, tro det helvetet det hadde blitt hvis Sivert ikke var god nok å han hadde spilt hver kamp. Istedenfor er han jo en av våre viktigste menn, han spiller i en viktig roller, som du sier kun Barmen som kan spille like bra i den rollen, og muligens Orry når han er i den formen han er i nå. 

Tjaaah
11.05.18 18:24
KongOjo: Ja, det var absolutt fortjent, men kom i en periode der laget spilte mye svakere så tenkte ikke mye på det sånn sett. Skal ikke undervurdere relasjonen til LAN og Sivert når det faktisk går bra, tro det helvetet det hadde blitt hvis Sivert ikke var god nok å han hadde spilt hver kamp. Istedenfor er han jo en av våre viktigste menn, han spiller i en viktig roller, som du sier kun Barmen som kan spille like bra i den rollen, og muligens Orry når han er i den formen han er i nå.

Jeg er faktisk usikker på om Barmen er like god der, sånn som Heltne Nilsen er nå. Barmen kunne lett fylle inn for ham i fjor, men nå har han som sagt tatt enda et steg.

Barmen er nok litt bedre hvis man ser på helheten, siden han er glimrende som indreløper, og god som anker. Men akkurat nå er Heltne Nilsen helt sjef som anker. Men man skal jo aldri si aldri heller, Barmen er en strålende fotballspiller.

KongOjo
11.05.18 18:35
Tjaaah: strålende

Hadde vi noen gang trodd at vi skulle si det om Kristoffer Barmen? Hans utvikling under LAN er på grensen til unik, husker hvor mye kritikk han fikk i OBOS kampene før Norling fikk fyken, nå er han en veldig viktig brikke for landets beste lag. Man blir nesten rart, har alltid likt Barmen som type, men at han har blitt så god hadde jeg ikke i min villeste fantasi trodd. 

Tjaaah
11.05.18 18:44
KongOjo: Hadde vi noen gang trodd at vi skulle si det om Kristoffer Barmen? Hans utvikling under LAN er på grensen til unik, husker hvor mye kritikk han fikk i OBOS kampene før Norling fikk fyken, nå er han en veldig viktig brikke for landets beste lag. Man blir nesten rart, har alltid likt Barmen som type, men at han har blitt så god hadde jeg ikke i min villeste fantasi trodd.

Nei, jeg trodde på at han var ubrukelig, når han ble brukt feil og spilte elendig. Kanskje vi ble lurt av at han aldri sutret over hvordan han ble brukt.

Den enorme fremgangen, innstillingen hans og hvor bra han faktisk leverer nå, har gjort ham til min soleklare favoritt på dagens Brannlag. Det er jeg sikkert ikke alene om, siden han er en slags kultfigur etterhvert.

Jeg tok skikkelig feil, og det er jo kjempegøy når vi ender opp med en dritgod spiller vi hadde avskrevet for lenge siden.

KongOjo
11.05.18 18:51
Tjaaah: ubrukelig

Husker godt når jeg møtte Barmen og Skaanes på toget fra Levanger til Værnes etter kampen der i 2015, tror de dro før resten av laget fordi de hadde en eksamen å rekke i Bergen morgenen etter.

Fikk faktisk tatt meg en lang prat med de, og innså allerede da hvor mye Barmen ga seg faen i all kritikken mot han. Var jo den kvelden avisene begynte å skrive at Norling var ferdig, de ville ikke si hvilken trener de ville ha, men Barmen ville ihvertfall ikke ha Tom Nordlie.

Måten de møtte meg som supporter har gjort de til favoritter siden da, mange fotballspillere hadde gjort fullstendig motsatt sikkert men ikke de to. 

Tjaaah
11.05.18 18:57
KongOjo: Husker godt når jeg møtte Barmen og Skaanes på toget fra Levanger til Værnes etter kampen der i 2015, tror de dro før resten av laget fordi de hadde en eksamen å rekke i Bergen morgenen etter. Fikk faktisk tatt meg en lang prat med de, og innså allerede da hvor mye Barmen ga seg faen i all kritikken mot han. Var jo den kvelden avisene begynte å skrive at Norling var ferdig, de ville ikke si hvilken trener de ville ha, men Barmen ville ihvertfall ikke ha Tom Nordlie. Måten de møtte meg som supporter har gjort de til favoritter siden da, mange fotballspillere hadde gjort fullstendig motsatt sikkert men ikke de to.

Det er vel en av styrkene til Barmen, han vet hva han er god for, og det spiller ingen rolle om vi ser det eller ikke.

LAN nevnte også at Barmen hadde ledd av ham en gang han ble irritert (antar jeg) av avisene. "Da sa Barmen til meg: «Bryr du deg om hva avisene skriver?» Så lo han av meg. «Det har jeg sluttet med for lenge siden.» sa han."

Også morsomt at LAN fremhever Barmen i det intervjuet. Han er kanskje ikke spektakulær, men han er alltid god. Og han scorer til og med en del mål. Måtte han aldri bli solgt. Kan bli litt av en klubblegende.

(Innlegget ble redigert 11.05.18 18:58)

Mxzptlk
MxzptlkInnlegg: 1107
11.05.18 19:00

Fyller bortefeltet i Kristiansand

"Fredag klokken 14.00 opplyser arrangøren at det er solgt 472 billetter til Brann-supportere på Sparebanken Sør Arena. Bortefeltet tar litt under 600 supportere. [...]"

Frydenbø hjelper supporterne på bortetur

[...]"- Stemningen på tribunen betyr mye, både for oss i Frydenbø og for spillerne. Nå ser vi frem til å fylle opp bortefeltet i Kristiansand og skape kjempestemning på kampen 12. mai, sier han til Brann.no."

KongOjo
11.05.18 19:08
Tjaaah: klubblegende

Fordelen hvis man fortsetter å gjøre det så bra som nå er at det neppe er så mange av de faste som virkelig ønsker seg bort, å at selvfølgelig verdien på de fort kan bli høy. Da er muligens Haugen og Koomson fremst i køen, spesielt sistnevnte kan ende opp som en skikkelig suksess. Lenge siden jeg har sett en fotballspiller man har blitt så glad i på kort tid, fordelen med en sånn type spiller er jo at han bare blir bedre og bedre når han får mer selvtillit så han har fått etter de siste kampene. 

Corio
11.05.18 19:17
Firensju: Skaanes kjenner Brann-laget bedre enn vi fleste gjør, så hvis han er smart vet han kanskje hvordan laget kan beseires.

Fordelen med å ha spillere som kjenner motstanderlaget tror jeg er sterkt overvurdert. Vi har hatt flere av den typen uten at det har hjulpet oss noe særlig før.

Firensju
11.05.18 19:49
Corio: Fordelen med å ha spillere som kjenner motstanderlaget tror jeg er sterkt overvurdert. Vi har hatt flere av den typen uten at det har hjulpet oss noe særlig før.

Nei, det hjelper oss ikke, men det hjelper kanskje dem. Mulig det er vanligere før LAN-tiden, men jeg syntes at det skjedde ofte at en tilfeldig eks-Brannspiller skårer nettopp mot oss.

Firensju
11.05.18 19:51
Tjaaah: Han er kanskje ikke spektakulær, men han er alltid god. Og han scorer til og med en del mål. Måtte han aldri bli solgt. Kan bli litt av en klubblegende.

Han nevnte i et intervju at han har vært i Brann i 15 år og håper å fortsette i 15 år siden. Han sier at han tenker ikke mye på utlandet, så det høres ut som han er på god vei til å bli en klubblegende.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester