Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Slaget om Nord-Norge | Bodø/Glimt - Tromsø

NYTT TEMA
Thpe
ThpeInnlegg: 32511
15.05.18 14:19

Sted: Aspmyra Stadion
Når: Onsdag 16. mai klokken 18:00
Vises på: Eurosport Player

Dommer: Kristoffer Hagenes

Får benytte anledningen til å ønske lillebror velkommen til Bodø og Aspmyra. 

Har ikke tid til å komme med noe egenprodusert stoff, så det kopieres fra Wikipedia.

"Siden 1990-tallet har fotballagene Tromsø IL og Bodø/Glimt blitt sett på som erkerivaler i Nord-Norge. Lagene representerer de to største byene i Nord-Norge, og er de eneste lagene fra landsdelen som har gjort seg bemerket i norsk toppfotball. Det ligger derfor mye prestisje for lagene i å vinne «lokaloppgjørene» mellom dem.

I tiden 1929 til 1975 var det det Bodø/Glimt, Mjølner (fra Narvik) og Harstad IL som var de tre store i nord-norsk fotball og naturlige rivaler i Nord-Norge. Disse tre lagene dominerte nord-norsk fotball totalt. Klubber fra disse tre byene har fordelt mellom seg 31 av 35 Nordnorske mesterskap, de resterende 4 mesterskapene er vunnet av klubber fra Tromsø.

Etter at Norges Fotballforbund åpnet opp for at nord-norske lag kunne rykke opp til all-norsk serie i 1972 ble Mjølner det første nord-norske laget i toppserien. Mjølner rykket ned etter den ene toppserie sesongen i 1972. Etter sesongen 1972 var det nord-norske fotballpublikum mer opptatt av at Bodø/Glimt skulle rykke opp, på tross av urimelige kvalifiseringsregler, enn noen intern rivalisering i Nord-Norge. Gradvis på 80-tallet tok Tromsø IL gradvis over rollen til Mjølner og Harstad IL som Bodø/Glimts rival om å være best i Nord-Norge. Bodø/Glimt representerte Nord-Norge i all-norsk fotball på 70-tallet, og klubben ble den første fra Nord-Norge som vant en all-norsk tittel med sitt cup-gull i 1975. Imidlertid rykket Glimt ned i 1980. Dermed var det åpnet for at Tromsø IL skulle representerte Nord-Norge på 80-tallet, dette ble kronet med at Gutan vant cup-gull i 1986.

Først i 1993 begynte dagens rivalisering mellom de to klubbene for alvor, denne sesongen var den første begge klubbene spilte samtidig i eliteserien. Siden har media bygget opp om forestillingen om «slaget om Nord-Norge», et uttrykk som for alvor ble etablert da Tromsø IL og Bodø/Glimt møttes i cup-finalen i 1996. Rivaliseringen mellom de to klubbene tok ikke av før riksavisene, TV2 og NRK begynte å lage sak om «lokalderbyene» i sesongene etter cupfinalen i 1996."

Rekorder

Største seier: Bodø/Glimt 9–0 Tromsø (Cup, 23. juni 1977)

Største seier i seriekamp: Tromsø 0–4 Bodø/Glimt (9. september 1995)

Dobbel- og trippel-seier

Fire ganger har samme lag vunnet begge kampene i serien samme år.

Første gang var i 1975 da Bodø/Glimt først vant 3-1 borte, deretter 3-2 hjemme. De vant også cupkampen mot Tromsø samme år med 4-0.

Det var ikke før i 1996 at et av lagene klarte å gjenta prestasjonen. Denne gang var det Tromsø som først vant hjemme 2-1, og senere borte 3-1. Tromsø vant også cupfinalen samme år, 2-1 mot nettopp Bodø/Glimt, og klarte dermed å gjengjelde Glimt's trippelseier fra 1975.

I 1999 vant Tromsø begge seriekampene, 5-1 hjemme og 3-1 borte. Det samme gjentok seg året etter, da Tromsø vant 4-1 både hjemme og borte. Lagene møttes ikke i cupen disse to årene.

Ellers:

1999 var året TIL sist gikk seirende ut av en 16.mai-kamp. 

Sist gang de tok tre poeng på Aspmyra på 16.mai var i 1995.

Forrige gang de to lagene møttes en 16.mai var på Alfheim i 2016. Da vant Glimt 2-1 (Jevtovic x 2). Vi skal jo heller ikke glemme sist de to lagene møttes. Treningskampen på Aspmyra rett før sesongstart. Glimt 4 TIL 1.

Det ligger an til å bli utsolgt på Aspmyra. Regner med at det kommer en buss eller to med TIL-supportere til denne. Glimt i stigende form, samtidig som TIL ikke blomstrer for tiden. Har nok en sammenheng med Gjermund Åsens skade. One-man team.

Her bør vi kunne utnytte vingspillet vårt, og strekke den bakre treeren. Burde bli en del rom for indreløperne, Saltnes og Zinckernagel, og da vet alle at Ángel finner dem. 

Sannsynlig lag:

Ricardo

Isidoro - Bjørnbak - Lode - Jonassen

Saltnes - Ángel - Zinckernagel

Layouni - Opseth - Olsen

God kamp... og måtte polkagrisene bli sendt hjem som slakt ;-)

KongOjo
KongOjoInnlegg: 2547
15.05.18 14:24

To meget ustabile lag, selv om Tromsø nok er hakket bedre.

Kan bli 3-0, 0-3 eller 3-3 for det vi vet.

Thpe
15.05.18 14:34

En artig kuriositet som kom frem på Avisa Nordlands Glimt Studio (et panel som diskuterer Glimt før og etter kamp), var at et par bodøværinger hadde vært å besøkt Badou i England nå nylig. Badou har en ukes ferie før oppkjøringen til VM starter med Senegal, og hadde veldig lyst å ta en siste avskjed med Bodø og Glimt ved å se morgendagens kamp. Det lot seg dessverre ikke gjøre med en høygravid kone. Men, det første han sa da han traff bodøværingene var: "I still hate Tromsø".

En skikkelig godgutt, og en fantastisk fotballspiller.

marley6
marley6Innlegg: 5330
15.05.18 17:49

Badou ass...:) Lurer på om han blir værende i Stoke etter nedrykk. Kan fort bli plukket opp av et av de nyopprykkede PL-lagene. 

Når det gjelder morgendagen; tips : 3-1 

Dansken skårer igjen. 

fusion
fusionInnlegg: 2316
15.05.18 18:08

Her vinner nok RBK 2. 

Thpe
15.05.18 18:14
fusion: Her vinner nok RBK 2.
GoingKronos
GoingKronosInnlegg: 43832
15.05.18 22:16

Siden TIL rykket opp i 1985 så har det egentlig ikke vært så mye rivalisering. Glimt har mesteparten av tiden spilt på nivået under, og med unntak av et par gode sesonger nesten alltid havnet bak TIL. 

De innbyrdes oppgjørene preges stort sett at kampene betyr mer for Glimt enn TIL, det er litt sånn Kristiansund/Aalesund mot Rosenborg opplegg - kampen betyr rett og slett ikke like mye for begge lag.

Nå er dette en viktig kamp for TIL som er i dårlig form, tap og vi vil havne i den sørpa vi har vært i de siste årene, mens seier fortsatt gir godt håp om at vi kan nå vårt topp 6 mål. 

Åsen tilbake vil bety mye, og så får vi se hvor mye han er satt tilbake av skaden.

Sist lagene møttes så vant TILs gutter 16-lag 10-0 mot Glimt sine unggutter, så selv om utfallet i morgen er uvisst så er det lite som tyder på at ikke TIL også i generasjonene som kommer vil være det dominerende laget i landsdelen. 

(Innlegget ble redigert 15.05.18 22:22)

Thpe
15.05.18 22:18
GoingKronos: så er det lite som tyder på at TIL også i generasjonene som kommer vil være det dominerende laget i landsdelen.

Kloke ord.

Ingenting tilsier at TIL vil kunne finne på å bli dominerende i de kommende år, nei. Klubbens eksistens hviler på ei lommebok i Bergen. Plastikklubb dette.

(Innlegget ble redigert 15.05.18 22:19)

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 23501
15.05.18 22:21
Thpe: Bergen.

Nå snakker jeg ikke for hele Bergen, men etter den oppvisningen i uberettiget arroganse (noe jeg mener meg ekspert på, er jo bergenser), så er det bare å si heia Glimt!

Thpe
15.05.18 22:29
Tjaaah: Nå snakker jeg ikke for hele Bergen, men etter den oppvisningen i uberettiget arroganse (noe jeg mener meg ekspert på, er jo bergenser), så er det bare å si heia Glimt!

Haha, alltids hyggelig! Så betviler jeg heller ikke TIL-fansens mildt sagt krøllete/trollete oppførsel her inne. Det ser vi til stadighet...

Tjaaah
15.05.18 22:31
GoingKronos: Siden TIL rykket opp i 1985 så har det egentlig ikke vært så mye rivalisering. Glimt har mesteparten av tiden spilt på nivået under,

Jeg tror det er feil. Litt usikker, tror det er jevnt, men at Glimt har vært oppe noen flere enn de har vært nede siden da.

Tjaaah
15.05.18 22:32
Thpe: Haha, alltids hyggelig! Så betviler jeg heller ikke TIL-fansens mildt sagt krøllete/trollete oppførsel her inne. Det ser vi til stadighet...

Nå har dere som sagt en del Bergenskoblinger i år da, så da håper man jo at dere gjør det ganske bra.

Har skikkelig sansen for Kjetil Knutsen.

Og ja, noe av oppførselen fra enkelte Tromsøsupportere spiller inn, men det er noen som er greie også.

(Innlegget ble redigert 15.05.18 22:33)

Thpe
15.05.18 22:34
Tjaaah: men det er noen som er greie også.

Ja. Synd de ikke er på VGD...

Neida ;)

Tjaaah
15.05.18 22:35
Thpe: Ja. Synd de ikke er på VGD... Neida ;)

Haha.

GoingKronos
15.05.18 22:46
Tjaaah: Jeg tror det er feil. Litt usikker, tror det er jevnt, men at Glimt har vært oppe noen flere enn de har vært nede siden da.

Er nok ganske jevnt, mens TIL har spilt i øverste divisjon over 90% av tiden siden opprykket. Det er ikke jevnt en gang.

Bodø har alltid hatt og vil nok alltid ha mindreverdighetskomplekser for Tromsø, Bodø er en småby utenfor allfarvei og det plager de noe veldig.

Tjaaah
15.05.18 22:57
GoingKronos: Er nok ganske jevnt, mens TIL har spilt i øverste divisjon over 90% av tiden siden opprykket. Det er ikke jevnt en gang. Bodø har alltid hatt og vil nok alltid ha mindreverdighetskomplekser for Tromsø, Bodø er en småby utenfor allfarvei og det plager de noe veldig.

Poenget var at jeg tror påstanden din er feil.

Glimt var ikke i øverste divisjon 86-92, det er 7 sesonger. Så var de oppe fra 93-05, det er 13 sesonger. Etter det har de vært nede i 7, og oppe i 5. I år ikke medregnet.

Hvis wiki stemmer, så blir det 14 nede, og 18 oppe.

Dette er kun viktig fordi du var så unødvendig arrogant, da skulle man tro at du faktisk hadde sjekket tallene.

Lurer på om dette med plasseringene stemmer også, eller om det er trukket ut fra samme sted? Men akkurat det gidder jeg ikke sjekke, da blir det arbeid.

HuiBuorre
HuiBuorreInnlegg: 18380
15.05.18 23:05

TIL har vært på nivå 2 i to sesonger siden 1986, Glimt i hele 14 sesonger, så hvem er lillebror? 

Men Glimt er favoritter i morgen, det mener både jeg og Norsk Tipping. 

Jeg håper Gjermund Åsen spiller, og at vi får en tett og spennende kamp.

GoingKronos
15.05.18 23:07
Tjaaah: Dette er kun viktig fordi du var så unødvendig arrogant

Så fælt da, supportere som er arrogant mot en rival, hva er det som skjer med verden? Hva blir det neste, at bergensere blir fornærmet over at man sier at det regner i Bergen?

Tjaaah
15.05.18 23:09
GoingKronos: Så fælt da, supportere som er arrogant mot en rival, hva er det som skjer med verden? Hva blir det neste, at bergensere blir fornærmet over at man sier at det regner i Bergen?

Neida, det er lov det, men litt greit å sjekke fakta da, hehe.

johwi68
johwi68Innlegg: 18942
15.05.18 23:10

Uten Åsen: 4-1

Med Åsen: 2-3

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 51935
15.05.18 23:13

Artig greie, slaget om Nord-Norge. Avstand med bil er nesten 60 mil, tar ca 8 timer.

Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim, Oslo-Stavanger er kortere reisetid enn det. Men Nord-Norge er stort, og med bare to lag er det vel ok.

Bare vi slipper derby-stempelet så er det greit.

Thpe
15.05.18 23:13
HuiBuorre: så hvem er lillebror?

Tromsø Idrettslag.

Thpe
15.05.18 23:20

Er nok bare et par hundre billetter igjen nå. Blir utsolgt. 

Trond Olsen er heltent, jeg vil se han fra start til tross for svak kamp mot Molde.

HuiBuorre
15.05.18 23:20

Jeg skjønner godt at bergensere blir sjokkert av arrogante tromsøværinger. Arroganse er en bergensk spesialitet, som de mener å ha monopol på, slik de hadde monopol på å utbytte Nord-Norge i flere århundrer.

Pell dere tilbake til egne tråder, skarrepakk, og la slaget om Nord-Norge utspille seg mellom TIL og Glimt, både på banen og på nettet. 

(Innlegget ble redigert 15.05.18 23:32)

johwi68
johwi68Innlegg: 18942
15.05.18 23:21

På adelskalenderen (1963-2017) er ståa som følger:

8. Tromsø Idrettslag      1046 poeng
14. Bodø Glimt                717 poeng

Det er forøvrig tre poeng for seier her.

Klasseforskjell, og det vil ta Glimt en mannsalder å hente inn TIL, hvis det i det hele tatt er mulig.

BPR
BPRInnlegg: 63
15.05.18 23:41

TIL-supportere med dype analyser foran kampen:

http://nnutilf.no/viewtopic.php?f=4&p=229035#p229035

HuiBuorre
15.05.18 23:54

TIL-supportere flyr både høyt og lavt. Jeg har personlig ingenting imot Bodø og bodøværinger, men som vi ser finnes det noen som misliker begge deler intenst. Det finnes nok av Glimt-supportere som hater Tromsø også. ;)

Thpe
15.05.18 23:55
BPR: TIL-supportere med dype analyser foran kampen:

Haha, jaggu. Oser klasse av dette!

GoingKronos
16.05.18 00:16
johwi68: 8. Tromsø Idrettslag      1046 poeng
14. Bodø Glimt                717 poeng

Det sier egentlig alt. 

HuiBuorre
16.05.18 09:28

Aspmyra 1995: Da TIL-treneren «besvimte» og Glimt-fansen kastet en tung, gulmalt kubjelle mot TIL-benken, som suste over hodene til Sigurd Rushfeldt og Tore Andre Flo før den traff en fotograf i armen. 

https://www.itromso.no/100Sport/fotball/Glimt--TIL-for-23-ar-siden-10-minutter-etter-at-Aabrekk-ble-liggende_-kom-kubjella-susende-fra-tribunen-255167b.html

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg