Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Halvveis i Eliteserien 2018

NYTT TEMA
HuiBuorre

HuiBuorre
04.07.18 11:08

Alle lag har nå spilt 15 kamper, og vi er halvveis i Eliteserien. Slik ser øverste halvdel av tabellen ut:

1. Brann - 34 poeng

2. Rosenborg - 30 poeng

3. Ranheim - 29 poeng

4. Molde - 26 poeng

5. Tromsø - 26 poeng

6. Haugesund - 25 poeng

7. Sarpsborg - 23 poeng

8. Vålerenga - 23 poeng

Den store overraskelsen på øverste halvdel er selvsagt Ranheim, som ble nummer 4 i Obos i fjor, og måtte ha kvalifisering for å klare opprykk. Ranheim var tippet rett ned igjen av de fleste. 

Rosenborg, Brann og Molde var medaljefavoritter foran sesongen, og ligger i posisjon til å innfri forventningene. Tromsø har overrasket positivt, men tok 24 poeng på 14 kamper etter at Valakari overtok i fjor, og har rett og slett fortsatt på samme måte i år. Haugesund, Sarpsborg og Vålerenga ligger omtrent som forventet på tabellen.

Jeg tviler sterkt på at Ranheim kan prestere på samme nivå resten av sesongen. RBK, Brann og Molde er fortsatt medaljefavoritter i mine øyne. Bronsemedaljene ble vunnet på 51 poeng både i 2017 og 2016, og mange lag ligger an til å klare omtrent denne poengsummen. Jeg tror imidlertid det trengs minst 55 poeng for å ta bronse i år. 

Det er en liten luke på seks poeng mellom lagene på åttende og tiendeplass, med Kristiansund midt i mellom på niende.

9. Kristiansund - 20 poeng

10. Odd - 17 poeng

11. Strømsgodset - 17 poeng

12. Bodø/Glimt - 15 poeng

13. Lillestrøm - 14 poeng

14. Stabæk - 14 poeng

15. Start - 11 poeng

16. Sandefjord - 6 poeng

Lagene på plassene 9-11 kan se oppover på tabellen (uten at de kan føle seg trygge), mens resten må begynne å se nedrykksspøkelset i øynene. Alle lagene bak Odd har alt sparket treneren, med unntak av Bodø/Glimt. Noen av dem vil sikkert heve seg utover høsten, og jeg har størst tro på Glimt. De har bare tapt to av de ti siste kampene, men til gjengjeld bare vunnet to. Altså hele seks uavgjort. Med marginene mer på sin side vil de avansere på tabellen. 

Sandefjord er en klar nedrykkskandidat, med fattige seks poeng. Det er ikke godt å hvem som slår følge med dem ned i Obos, men jeg tipper Lillestrøm, med Start på kvalifiseringsplass.

Kent

Kent
04.07.18 11:11

På tide med LSK ned nå. 

Et lag som alltid ligger nede i sumpa og kaver har nok bare godt av en tur ned. De kan umulig gjøre mye riktig slik de holder på nå. 

(Innlegget ble redigert 04.07.18 11:11)

HuiBuorre

HuiBuorre
04.07.18 11:27

Nei, og LSK har en negativ formutvikling. De har ikke vunnet en kamp siden niende serierunde. På de seks kampene siden da har de bare tatt fire poeng.

(Innlegget ble redigert 04.07.18 11:30)

Svartbaken

Svartbaken
04.07.18 12:44
HuiBuorre: Haugesund, Sarpsborg og Vålerenga ligger omtrent som forventet på tabellen.

Tror du skal lete lenge for å finne noen som forventet Haugesund der. Her i byen forventet de fleste en kamp mot nedrykk, noe som vel også var gjennomgangsmelodien i de fleste avistipsene.

Vi er strålende fornøyd med vårsesong, som altså gikk langt over folk flest sine forventninger. Jeg regner ikke med at vi klarer å henge med i noen medaljekamp, til det er vi for svake på topp, men jeg tror nok vi skal klare å havne et sted fra 5-8 og det vil i så fall være en bra sesong. Så får vi se hva vi kan gjøre med Godset i cupen, tar vi oss videre der kan det jo bli en veldig bra sesong også :)

Tror ellers medaljene fort havner i Trondheim, Bergen og Molde som du sier ja. 

(Innlegget ble redigert 04.07.18 12:44)

GoingKronos

GoingKronos
04.07.18 14:41

Jeg triller terning:

6:

Ranheim

Brann

5:

Tromsø

Haugesund

Kristiansund

4:

Rosenborg

Sarpsborg

3:

Molde

Vålerenga

Odd

Bodø/Glimt

2:

Lillestrøm

Stabæk

Start

1:

Strømsgodset

Sandefjord

Alle enige?

HuiBuorre

HuiBuorre
04.07.18 14:51
Svartbaken: Tror du skal lete lenge for å finne noen som forventet Haugesund der. Her i byen forventet de fleste en kamp mot nedrykk, noe som vel også var gjennomgangsmelodien i de fleste avistipsene.

Jeg har tenkt på Haugesund som et lag som hører hjemme på øvre halvdel, men var kanskje ikke helt oppdatert før sesongstart.

dzk

dzk
04.07.18 17:01
GoingKronos: Alle enige?

RBK til 3. Leder ikke serien (dog "bare" 4 poeng bak) og dårlig spill i flere kamper. 

S08 til 3. Tror det er få Sarpinger som er fornøyd med denne halvdelen av sesongen. Det er også rart at Vålerenga får 3 mens S08 får 4 når de ligger likt. Forventingene til S08 i forhold til Vålerenga var vel større eller tilnærmet likt før sesongen.

lsklars

lsklars
04.07.18 17:09

LSK får en formtopp med Kjell Jonevret som ny trener og kommer til å ta medalje denne sesongen. 

GoingKronos

GoingKronos
04.07.18 19:27
dzk: RBK til 3. Leder ikke serien (dog "bare" 4 poeng bak) og dårlig spill i flere kamper.  S08 til 3. Tror det er få Sarpinger som er fornøyd med denne halvdelen av sesongen. Det er også rart at Vålerenga får 3 mens S08 får 4 når de ligger likt. Forventingene til S08 i forhold til Vålerenga var vel større eller tilnærmet likt før sesongen.

Syns RBK har fått litt mye kritikk, de er på to poeng i snitt som jo er det de tok i fjor også. Men litt småsvak 4'er.

S08 har solgt mye i det siste og svekket sentrallinjen, jeg syns de har levd bra opp til forventningene som var litt lavere i år enn i fjor.

Dette er sesong 2 til Deila, og noe større fremgang er vanskelig å se, en storklubb som Vålerenga skal selvsagt være en naturlig medaljekandidat.

HuiBuorre

HuiBuorre
04.07.18 19:42

Vålerenga er en potensiell storklubb, ikke en storklubb.

Folkflesk

Folkflesk
04.07.18 19:55
HuiBuorre: Den store overraskelsen på øverste halvdel er selvsagt Ranheim, som ble nummer 4 i Obos i fjor, og måtte ha kvalifisering for å klare opprykk. Ranheim var tippet rett ned igjen av de fleste.

Ranheim greier neppe å holde topp 4, men hvor nøyaktig de lander er litt vanskelig å si. Ikke bedre enn 5. plass og trolig ikke dårligere enn 8-9. plass. De har uansett allerede 29 poeng og vil i en normal sesong dermed kun trenge en eneste seier til for å nå en poengsum som man normalt overlever på.

Zanick

Zanick
05.07.18 09:46
dzk: Forventingene til S08 i forhold til Vålerenga var vel større eller tilnærmet likt før sesongen.

Er det ikke i år Vålerenga skulle ta nye steg da, etter å hatt Deila i halvannet år?

Sarpsborg hadde en nedgående kurve i fjor og klarte bronsjen såvidt det var. Tror de er fornøyd med topp 6 i år etter store utskiftelser.

Syns GoingKronos traff bra, men ville kjørt ODD ned et hakk. Det begynner å bli en del voksene karer i sentrallinja deres som kanskje er på siste giret, men kun noen få fattige poeng over kvalikk er uansett overraskende skuffende.

(Innlegget ble redigert 05.07.18 09:49)

PapaSmurf

PapaSmurf
05.07.18 10:19

lsklars: Fra Erlandsen til Jonevret? Litt av en overgang for spillerne. 

Jeremenko

Jeremenko
05.07.18 14:22

Hvis ikke Ranheim snart kollapser og raser nedover tabellen, så skjønner jeg ingenting.

suckeronthevine

suckeronthevine
05.07.18 16:31

Ranheim er vel mestscorende i ligaen? Det er en helt vanvittig prestasjon med de ressursene. 

dzk

dzk
06.07.18 18:18
GoingKronos: S08 har solgt mye i det siste og svekket sentrallinjen, jeg syns de har levd bra opp til forventningene som var litt lavere i år enn i fjor.

Ja de har solgt og hentet inn mange spillere. Blant det de har solgt i vinter så er det bare Rosted og Diatta som er skikkelige tap. 

Inn har de fått Harmet Singh, en type signering som S08 før aldri kunne drømt om. Samt Ronnie Schwartz som har et visst potensiale og en del andre spennende spillere.

De har også økt budsjettet med ca 100% hvis man bryr seg om det.

Kan også trekke frem at de før sesongen ble tippet over Vålerenga av de fleste store medier.

I mine øyne så er S08 nærmere 2 enn 4. Men føler at 3 er veldig passende (i likhet med Vålerenga).

HuiBuorre

HuiBuorre
06.07.18 18:30

Jeg har sett noen kamper med S08, og Harmet Singh har ikke imponert. Hvis man ser på hva han gjorde før S08 forbarmet seg over ham blir man heller ikke særlig imponert. Det er lenge siden han ble regnet som en norsk toppspiller.

Pugachev

Pugachev
06.07.18 19:31

HuiBorre joiker av glede og skjærer en bit av kvalpølsa når han drømmer om LSK kokosligaen. Når TIL har brukt pengene fra Mohn og pantsatt klubbsjarken, bærer TIL til skifteretten. LSK skal spille Europacup og NM i høst.

(Innlegget ble redigert 06.07.18 19:32)

Groundhopper

Groundhopper
06.07.18 19:45

Som "suckeronthevine" skriver, er faktisk Ranheim det mestscorende laget når vi er halvveis i Eliteserien... Det har jeg faktisk ikke tenkt på. Det er så sjukt det! Riktignok sluppet inn nesten like mange, men likevel!

Kan jo forsåvidt forstå at norsk fotball ikke blir tatt seriøst i alle settinger, men du verden hvor uforutsigbart og moro det er.

Mangler bare at Ull/Kisa rykker opp gjennom kvalik foran Viking nå!

HuiBuorre

HuiBuorre
06.07.18 20:33

LSK har tatt fire poeng på de seks siste kampene, og sist jeg sjekket lå de 12 poeng bak TIL på tabellen. Det lukter dessverre nedrykk av pottitbøndene.

HuiBuorre

HuiBuorre
06.07.18 20:45

Beklager forrige innlegg. Det var rettet til Pugachev, LSK-supportere flest er helt ok folk.

Pugachev

Pugachev
06.07.18 20:50

Selv om noe har skjedd i fortiden, er det ingen nødvendig logisk forbindelse at det samme fortsetter i fremtiden.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg