Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Braut Håland - en overgangssaga

NYTT TEMA
Skrtel
SkrtelInnlegg: 10084
10.07.18 12:59

Norges største spisstalent de siste 20 årene fortjener oppmerksomhet utenfor klubbtråden til Molde. Dette er tross alt en spiller hele Norge kommer til å ha stor glede av de neste 15 årene. Nå er Håland blitt så het at det det er naturlig at han innen kort tid forsvinner fra norsk eliteserie, ut i fotballeuropa. Men hvor? Antagelig er denne avgjørelsen den viktigste avgjørelsen han vil ta i karrieren med tanke på sin videre utvikling.

Det store "talentkappløpet" mellom de største europeiske klubbene gjør at klubber som Juventus, Manchester United osv. ønsker å hente han nå og håpe han utvikler seg til en storspiller under deres vinger. 50 millioner for slike klubber er småpenger og mislykkes han betyr det i praksis ingenting annet at han slippes til en vesentlig mindre klubb. I det minste var det ingen andre storklubber som fikk gleden av han fulle potensiale heller.

Jeg håper Håland tør å gi blaffen i storklubbenes pågående representanter, selv om de sender et minijetfly for å hente han i Molde. Ikke gå til en klubb der spilletid innebærer utlån til en middelhavsfarer i en halvgod liga. Gå heller til en toppklubb i en middels god liga og spill i en større klubb (gitt at dette er en mulighet).

Dewaz
DewazInnlegg: 23040
10.07.18 13:05

Manchester United: Svak U23-fotball/akademi eller utlån = ikke godt nok.

Juventus: Uendelig med utlån typ Sakor = ikke godt nok.

La oss håpe han tar en Sander Berge og ikke en Martin Ødegaard. Gå til en klubb hvor man har en mulighet til å spille seg inn tvert.

(Innlegget ble redigert 10.07.18 13:06)

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 27264
10.07.18 13:09

Så lenge vi får våre 70-80 millioner så kan han gjøre akkurat det han har lyst til. Eventuelt bli i Molde ut sesongen eller karrieren, det er også helt innafor.

(Innlegget ble redigert 10.07.18 13:10)

TommyLee32
TommyLee32Innlegg: 17019
10.07.18 13:11

Kjøp nå, lån han ut til Molde ut sesongen.

Til Ajax eller noe slikt neste sesong.

19/20 sesongen er det muligens muligheter for å spille seg inn på et godt lag.

Skrtel
10.07.18 13:24
PapaSmurf: Så lenge vi får våre 70-80 millioner så kan han gjøre akkurat det han har lyst til.

Skjønner jeg godt. For oss som bryr oss mer om Braut Håland enn om Molde håper jeg bare en klubb som Ajax, PSV, Anderlecht eller lignende er villige til å legge inn et bud i størrelsen Molde krever, og at gutten, faren og agenten er smarte nok til å tenke utvikling.

PapaSmurf
10.07.18 13:45
Skrtel: Skjønner jeg godt. For oss som bryr oss mer om Braut Håland enn om Molde håper jeg bare en klubb som Ajax, PSV, Anderlecht eller lignende er villige til å legge inn et bud i størrelsen Molde krever, og at gutten, faren og agenten er smarte nok til å tenke utvikling.

Og det skjønner jeg godt.

Jeg har jo kritisert Ødegårds transfer til RM, nettopp pga dette. Og jeg har fått mye kjeft for det også .

Jeg tror ruta Berge har valgt er den smarteste på sikt. Og jeg tror Håland ville gjort klokt i å gjøre det samme.

Men så var det disse pengene da...

(Innlegget ble redigert 10.07.18 13:46)

ross
rossInnlegg: 6744
10.07.18 13:48
Skrtel: gutten, faren og agenten er smarte nok til å tenke utvikling.

godt du har fasiten på hva som er best for guttens utvikling

Dewaz
DewazInnlegg: 23040
10.07.18 13:50
PapaSmurf: Men så var det disse pengene da...

Molde har (Røkke) penger allerede. Og det endrer ikke stort. Det hentes jo kun akademispillere fra Afrika og unggutter fra Kongsvinger uansett. 

60 mill fra eller til spiller knapt noen rolle. Håper en klubb typ Ajax kan hente han for 35-40 mill.

rosenthal
rosenthalInnlegg: 4046
10.07.18 13:51

Håland har mye makt over situasjonen selv, burde egentlig spille ferdig sesongen i Molde før han tenker overgang i vinter (det vinduet er nå mer aktivt enn det pleide) eller neste sommer. Da vil han også har mer styring over hvilken klubb han kan gå til. U19 mesterskapet i sommer bør i hvertfall spilles før det gjøres en avgjørelse.

Skeptisk til både United og Juventus for han.

Bjoernen
BjoernenInnlegg: 81
10.07.18 13:53

Vær så snill, ikke Manchester United. Verken Dæhli, Eikrem eller King (jada, han har blitt god nå) hadde noen voldsomt god utvikling der, og Braut Håland er helt klart moden for senior- og ikke juniorfotball. 

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 34578
10.07.18 13:55
Dewaz: 60 mill fra eller til spiller knapt noen rolle. Håper en klubb typ Ajax kan hente han for 35-40 mill.

Ajax har råd til mer enn 40 mill da.....

BigGeorge
BigGeorgeInnlegg: 23281
10.07.18 14:01

Realistisk sett går ikke Håland inn på startoppstillinga på de 15-20 beste lagene ennå. Da blir det B-lag og eventuelt utlån hvis han ikke imponerer voldsomt i ukene etter signering.

Sulfat
SulfatInnlegg: 9826
10.07.18 14:02

Om toppklubbene i Belgia eller Nederland, eller kanske Basel, ville lagt 50 mill på bordet og vært ekstra rause med videresalgsprosenten, hadde jeg vært happy.

Neste gang går han kanskje for 250.

Skrtel
10.07.18 14:04
ross: godt du har fasiten på hva som er best for guttens utvikling

Er det så veldig provoserende det jeg skriver at du var nødt til å påpeke at jeg naturligvis ikke sitter med fasiten? VGD er et nettforum der man i all hovedsak skriver meninger som er kokt opp i ens eget hode, noe som antagelig gjelder det meste av dine 6700 innlegg her inne også. 

Slikkepott
SlikkepottInnlegg: 8365
10.07.18 14:07

Meh.

Slik jeg ser det burde han bli i Molde fremover, hvertfall en sesong til, hvor han kan få spilletid på et helt akseptabelt nivå samtidig som  han får muligheten til å bevise at han er god nok. Dette vil jo også skje i langt tryggere rammer enn om han skulle reise til utlandet med en gang.

Vanskelig å si hvor stort talent det egentlig er snakk om, kan vel så gjerne være plukkfisk og ikke en due.

Slikkepott
SlikkepottInnlegg: 8365
10.07.18 14:10
BigGeorge: eventuelt utlån hvis han ikke imponerer voldsomt i ukene etter signering.

Nå er det jo få klubber som bestemmer seg for utlån etter bare noen uker når en spiller er kjøpt inn for å gå via akademiet.

Realistisk sett så er det svært få klubber som spiller på et høyere nivå enn Molde hvor Håland går inn i førstelagstroppen. 

Solvgutt1
Solvgutt1Innlegg: 7388
10.07.18 14:12

Håland har vært veldig god de siste to kampene, men det har vært mot veldig svake forsvar. Jeg syns ikke at han på noen måte er for god for Eliteserien, eller at det skal være noe hastverk å komme seg ut. Jeg tror det er vel så bra for hans utvikling å bli et år til, stabilisere seg på toppnivå og bli litt mer voksen før han drar ut, som det ville vært å dra til belgisk, nederlandsk, fransk osv. liga og spille der. 

BigGeorge
10.07.18 14:22
Skrtel: gutten, faren og agenten er smarte nok til å tenke utvikling.

Det skrev svea i VG om Ødegaard også. 

Vi vet jo hvordan det gikk. Real Madrid lokket pappa med trenerjobb og vips var de på limpinnen.

HuiBuorre
HuiBuorreInnlegg: 17892
10.07.18 14:26

Håland er hausset voldsomt opp av norske medier etter to gode kamper, men jeg tror toppklubbene vil avvente situasjonen før de legger inn høye bud.

ross
rossInnlegg: 6744
10.07.18 14:27
BigGeorge: Vi vet jo hvordan det gikk. Real Madrid lokket pappa med trenerjobb og vips var de på limpinnen

For et smålig innlegg! Valget til Ødegaard var basert på utvikling 

BigGeorge
10.07.18 14:29
ross: For et smålig innlegg! Valget til Ødegaard var basert på utvikling

Du bruker å mer gjennomtenkte innlegg. enn dette.

TheDante
TheDanteInnlegg: 7707
10.07.18 14:53
Solvgutt1: Håland har vært veldig god de siste to kampene, men det har vært mot veldig svake forsvar. Jeg syns ikke at han på noen måte er for god for Eliteserien, eller at det skal være noe hastverk å komme seg ut. Jeg tror det er vel så bra for hans utvikling å bli et år til, stabilisere seg på toppnivå og bli litt mer voksen før han drar ut, som det ville vært å dra til belgisk, nederlandsk, fransk osv. liga og spille der.

Øhm... De to siste kampene har han vel møtt på to av de tre beste midtstopperparene i eliteserien i Acosta/Wormgoor og Nation/Carvalho, så føler ikke det blir helt riktig å si at det er direkte svake forsvar han har møtt.

Ellers enig med deg i at det som kanskje vil være aller best for utviklingen hans er å bli ett år til, men tror han ville taklet nederlandsk fotball godt allerede nå. Om Ajax eller PSV legger ut ca. 50 millioner for en spiller, så blir man satset på.

Calcitrant_Pila
Calcitrant_PilaInnlegg: 50
10.07.18 15:22
Dewaz: Molde har (Røkke) penger allerede. Og det endrer ikke stort. Det hentes jo kun akademispillere fra Afrika og unggutter fra Kongsvinger uansett.  60 mill fra eller til spiller knapt noen rolle. Håper en klubb typ Ajax kan hente han for 35-40 mill.

Røkke-penger ser man ikke bli brukt i overgangsvinduer i særlig stor grad. Er vel mest for å holde liv i organisasjonen og litt kantinedrift. :-P 

Man er dessuten nøktern med lønningene. MEN, skulle 100 mill "uforutsette" kroner danse seg inn portene på Aker Stadion, så kan det hende man har litt handlingsrom til å utvikle fotballklubbens fotballag. Om man ikke nok en gang skal bruke det på å bygge om garderober og storkjøkken, m.m. Evt betale for gammel moro (ref. Tarje N. Jacobsen.. Utrolig hvor mye moro man hadde i tidligere tider, som vi andre ikke fikk se snurten av). 

(Innlegget ble redigert 10.07.18 15:26)

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 34578
10.07.18 15:27
Sulfat: Om toppklubbene i Belgia eller Nederland, eller kanske Basel, ville lagt 50 mill på bordet og vært ekstra rause med videresalgsprosenten, hadde jeg vært happy. Neste gang går han kanskje for 250.

50 mill + 30 % i videresalg gir vel da 50 + 60 mill ved et videresalg på 250 mill. Det er innafor.

Skal noen av de store på banen, bør det være en svært høy overgangssum "up front". 70-80 mill bør være et absolutt minimum da i et helt latterlig opphetet marked.

mmhhhhhhh
mmhhhhhhhInnlegg: 247
10.07.18 15:27

Det lureste for Håland er nok ett valg ala Semb Berge, Moi og Ajer. Ta ett mellomsteg..

Skrtel
10.07.18 15:32
mmhhhhhhh: Semb Berge

Brøndby altså? ;)

PapaSmurf
10.07.18 15:33

Haha, og tilbake Odd med halen mellom beina. 

Calcitrant_Pila
Calcitrant_PilaInnlegg: 50
10.07.18 15:33
mmhhhhhhh: Det lureste for Håland er nok ett valg ala Semb Berge, Moi og Ajer. Ta ett mellomsteg..

Berge, Moi og Ajer. Håland kan jo alltids leies ut til en "mellomstegsklubb" uansett?

Her snakker vi også om viktigheten for Molde FK ifht økonomi. Det er ikke nødvendigvis en motsetning mellom å få godt betalt, og å få god sportslig utvikling.

(Innlegget ble redigert 10.07.18 15:35)

mmhhhhhhh
mmhhhhhhhInnlegg: 247
10.07.18 15:37
Skrtel: Brøndby altså? ;)

Ups, se der ja :)

Sulfat
SulfatInnlegg: 9826
10.07.18 16:57
Calcitrant_Pila: Håland kan jo alltids leies ut til en "mellomstegsklubb" uansett?

Tingen er at da har han ikke kontroll på karrieren sin. Du blir en kasteball i systemet. Et halvår her, et halvår der. Alt etter hva storklubben føler for.

Og utlånsklubben gidder nødvendigvis ikke satse veldig tungt på deg, da det har mer langsiktig verdi å satse på egne talent.

Nei, for Brauts del har jeg mye mer tro på å bli solgt til en mindre klubb som vil gjøre alt for å utvikle ham videre, enn å bli et lodd i utlånskarusellen til en storklubb.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg