I dagens Schibsted-samkjørte aviser (BT, Aftenposten, Aftenbladet og Adressa) går Tjernås ut mot pausen NFF har lagt inn, for å gjøre det lettere for ES-lagene som spiller euroap-kvallik. Jeg skjønner argumentene, at man bør spille når banene er på sitt beste nå i sommer og at det ikke er bra å ha et så langt avbrekk, nå som man har kommet i rytmen og når det kun er RBK, Molde, LSK og 08 som får vedlikeholt et visst momentum.
Men samtidig ser jeg på det som en stor fordel for de øvrige lagene, at de får restituert og ladet batteriene og fått på beina igjen spillere som har vært ute med skade. For Branns del er det gull verdt, i og med at troppen er fulltallig igjen, med Teniste og Barmen tilbake, samt at Ruben Kristiansen har fått leget lyskeskaden. Faren er selvsagt at man faller ned litt, at man mister litt intensitet, men det er opp til hvert av lagene å forsøke å vedlikeholde den biten.
Det vil også bli en ekstra kampbelastning for troppene til de 4 som er i e-cup og for RBKs del, kunne nok de også trengt en pause, for å restituere alle spillerne som er ute med større eller mindre skader. At Hedenstad fikk seg en smell mot Valur, er jo alt annet enn positivt for RBK, for fra før er det vel både trøbbel med Agden, Konradsen m.fl.
Som VIF-tilknyttet, tror jeg nok Tjernås hadde sett på "problematikken" med andre briller, om VIF hadde spilt e-cup, og vi får se hvilke utslag tilpasningen fra NFF gir, om lagene som spiller e-cup får et overtak, når serien starter opp igjen i august eller ei. Jeg tror ikke det vil ha mye å si.