Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bendtner siktet for vold

NYTT TEMA
HLund
HLundInnlegg: 9625
11.10.18 12:40
trondhjem: Og så håper jeg at RBK ikke velger å sette seg på en høy moralsk pidestall og stenge gutten ute fra laget fordi han får en voldsdom. Det er store formildende omstendigheter her slik at jeg mener det får holde med den straffen domstolen idømmer ham. RBK trenger ikke bidra til hans straff.

Enig i at dersom det foreligger ganske klare formildende omstendigheter (som det virker å gjøre denne saken) burde ikke RBK gi Bendtner sparken.

trondhjem
trondhjemInnlegg: 8898
11.10.18 12:44
HLund: dersom det foreligger ganske klare formildende omstendigheter (som det virker å gjøre denne saken)

Tror ikke det er noen tvil om det. Politiets siktelse mot taxisjåføren kom etter avspilling av bildebevis fra overvåkningskamera.

ASEN
ASENInnlegg: 2203
11.10.18 13:25

Hva mener dere med formildende omstendighet? Hva er godkjent og hva er ikke godkjent? 

Og selvfølgelig skal domstolene avgjøre saken.  

Og bare for å nevne det, jeg mener Rbk har gjort det rette i denne voldssaken så langt.

Justice 96
Justice 96Innlegg: 33465
11.10.18 13:29
Kurtkanon2: Statistisk

I rest my case. 

Jeg sier ikke de får særbehandling, men det faktum at de har råd til de dyreste og beste advokatene, kan ha en sammenheng med statistikken du nevner. De får bedre resultater i retten, med skikkelig advokat. 

HuiBuorre
HuiBuorreInnlegg: 18664
11.10.18 13:38
trondhjem: Det er store formildende omstendigheter her

Det gjenstår å se. Jeg vil høre samtalen inne i bilen, og gjerne se bildene, før jeg tar stilling til om det er store formildende omstendigheter.

trondhjem
trondhjemInnlegg: 8898
11.10.18 14:02
ASEN: Hva mener dere med formildende omstendighet?

Jeg har ikke peiling på hendelsesforløpet og spekulerer vilt.

Men jeg forstår det slik at taxisjåføren har kommet etter paret og opptrått så truende at politiet sikter ham for forsøk på vold. Det er em helt annen situasjon enn at Bendtner ensidig skal ha utøvd vold. Da snakker vi om to parter som begynte å slåss hvoarv en var sterkest og kom i skade for å kveste den andre.

Dette frikjenner ikke Bendtner etter mitt syn. Han burde ha forsøkt alt for å roe ned gemyttene og gå fra situasjonen uten vold, og hvis det ikke var mulig å begrense volden til rent forsvar. Det kan jeg vanskelig se er tilfelle når han slår så hardt at kjeven ble knust.

Kokuhaku
KokuhakuInnlegg: 3409
11.10.18 14:22
trondhjem: Dette frikjenner ikke Bendtner etter mitt syn. Han burde ha forsøkt alt for å roe ned gemyttene og gå fra situasjonen uten vold, og hvis det ikke var mulig å begrense volden til rent forsvar. Det kan jeg vanskelig se er tilfelle når han slår så hardt at kjeven ble knust.

Jeg synes ikke skaden i seg selv - eller slagets styrke - er av stor betydning her. Da saken først kom opp ble det av noen lagt vekt på at Bendtner hadde knekt noens kjeve, men det kan jo skje når en hvilken som helst person slår - i alle fall en som er trent, slik Bedtner er. Dette kan i stedet omskrives til at Bendter slo en mann i ansiktet. Når det først skjer, slår vi vel alle nav full styrke på instinkt? (Kanskje med unntak av kampsportutøvere eller andre som kan handle på en annen måte fordi de er bevisste på det ujevne styrkeforholdet og i større grad kan handle annerledes).

Det er valget om å slå som er av betydning mtp. Bendters karakter (og det er den som er det sentrale).

Hvis scenario for eksempel var at sjåføren kom etter dem og krysset grensen for en sivilsert kommunikasjonsform (denne grensen er jo noe diffus og vanskelig å vite om han har krysset uten detaljkunnskap), så forstår jeg Bendtners handling. Selv om kanskje folk flest hadde tolerert mer av sjåføren, og sådan brukt andre metoder (som å stikke av) før man slo, så er det forståelig at Bendtner velger å slå om sjåføren var tilstrekkelig truende.

(Innlegget ble redigert 11.10.18 14:24)

TomBrady_12
TomBrady_12Innlegg: 2995
11.10.18 14:35

Er det normal praksis at de som utover vold i selvforsvarssaker blir tiltalt for vold? Og at retten videre tar stilling til om det var selvforsvar eller ikke?

Det jeg egentlig er ute etter her er om tiltalen svekker Bendtners versjon om selvforsvar, eller om tiltalen er normal prosedyre i slike saker?

HLund
HLundInnlegg: 9625
11.10.18 14:38
HuiBuorre: Det gjenstår å se. Jeg vil høre samtalen inne i bilen, og gjerne se bildene, før jeg tar stilling til om det er store formildende omstendigheter.

Det tror jeg ikke du får se, så her må du nok bare stole på politiet og domstolen.

HuiBuorre
11.10.18 14:42
HLund: Det tror jeg ikke du får se, så her må du nok bare stole på politiet og domstolen.

Jeg regner faktisk med at vi får lese referater av samtalen i media.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 72334
11.10.18 14:42
HuiBuorre: før jeg tar stilling til om det er store formildende omstendigheter.

Jasså? 

Sitter du i det Danske rettsvesenet og skal dømme Bendtner? 

Imponerende. 

HarryH
HarryHInnlegg: 27743
11.10.18 14:55

Jeg håper i alle fall at det blir en avklaring mht. flaskematerialet (plast vs. glass), samt flaskens volum og fyllingsgrad. Vil nødig at akkurat den debatten skal blusse opp igjen og ta all oppmerksomhet bort fra serieinnspurten.

Kurtkanon2
Kurtkanon2Innlegg: 8878
11.10.18 15:18
trondhjem: Dette frikjenner ikke Bendtner etter mitt syn. Han burde ha forsøkt alt for å roe ned gemyttene og gå fra situasjonen uten vold, og hvis det ikke var mulig å begrense volden til rent forsvar. Det kan jeg vanskelig se er tilfelle når han slår så hardt at kjeven ble knust.

Det er en gammel vits/ordspill som jeg har brukt i humoristisk øyemed mange ganger opp gjennom livet etter en jævlig dårlig dag, eller etter konfrontasjoner med andre.

Når jeg så blir spurt av kjenninger/kolleger hvordan dagen eller byturen har vært, svarer jeg noe sånt som:

"I dag berget jeg livet til minst to mennesker."

Så ser de på meg uten et ord, og uten å forstå noen ting. Før jeg legger tørt til:

"Jeg ignorerte mine personlige impulser".

Da ler de godt.

Både spøk og alvor i samme setning. Har ikke tall på alle de gangene jeg har vært i heftige verbale diskusjoner med småfulle og kranglete folk. Eller på jobben med vanskelige kolleger, eller i privatlivet ellers.

Jeg er ikke den som bakker ut av en verbal fight.

Men i absolutt alle tilfeller har jeg kranglet uten å legge en finger på motparten(e). Det har vært nære på noen ganger, men jeg har holdt meg i skinnet. Selv når jeg ble helt sjukt og bevisst provosert.

Det handler om grensesetting. Og jeg har fått pålegg fra politiet om å både holde kjeft og å fjerne meg fra situasjoner på byen, der jeg adlyder øyeblikkelig uten å mukke. De har autoriteten. Mener jeg at jeg har blitt forulempet, kan jeg anmelde dem til rette organer senere.

Det er en tid og et sted for alt.

Eneste gang jeg har tydd til vold, var når jeg ble fysisk angrepet. Det har skjedd et par ganger ute på byen i den villeste ungdomstiden. Men jeg skadet aldri noen alvorlig. Jeg slengte dem gjerne i bakken så det sang, og rygget hurtig unna situasjonen for å unngå å havne i klammeri med den andre fyrens kompiser.

Bendtner har vært borti så mye bråk hvor han selv overreagerer, at det er hevet over tvil at fyren har et impulskontrollproblem. Sannsynligvis er han ikke spesielt lydhør for beskjeder fra autoriteter i uniform heller.

Som Happy Quinn ville sagt det: "Not good"

Jeg har ytterst lite tålmodighet med slike "promille-primadonnaer".

La oss håpe for hans egen del at han blir frikjent.

GMartino
GMartinoInnlegg: 2177
11.10.18 15:41

Godt å se klubben har signalisert at de tar det rette valget. Vil nødig debatten skal blusse opp igjen og ta oppmerksomhet fra serieinnspurten.

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 24346
11.10.18 17:25
HarryH: Jeg håper i alle fall at det blir en avklaring mht. flaskematerialet (plast vs. glass), samt flaskens volum og fyllingsgrad.

Verdiløst uten info om flaskens fart og kastemetoden.

Wolf_Cutwood
Wolf_CutwoodInnlegg: 191
11.10.18 17:39

Uten at jeg har fått med meg alle detaljer så er det vel kun Taxisjaføren som så langt har løyet...   for han hadde gjort ikkeno til å begynne med.han hadde vel knapt vært ute av bilen... Mens Bendtner benektet ikke det som hadde skjedd fra hans side. om ikke annet så gir dette bittelitt mere troverdighet til Bendtner..og bittelitt mindre til taxisjaføren

(Innlegget ble redigert 11.10.18 17:41)

stikkpillen
stikkpillenInnlegg: 14376
11.10.18 18:14

Troverdig? Hvor er troverdigheten til en som knekker kjeven til en annen person, unntatt selvfølgelig om vi snakker om selvforsvar. Men om alle som trues ute på byen en kveld skal svare med å slå ned den andre, og slippe unna med dette er vi ille ute.

Her er det kun snakk om i hvor stor grad dette handler om selvforsvar.

Bzbill
BzbillInnlegg: 209
11.10.18 18:31

Om politiet også tok ut siktelse på sjåføren, kan vel Bendtners handling uansett forsvares som selvforsvar? Skal man forsvare seg litt? Eller middels? 

stikkpillen
stikkpillenInnlegg: 14376
11.10.18 18:40

Uten å vite mer om hendelsesforløpet er jo slikt umulig å svare på. Men om man går til en slik handling å slå en annen med slik kraft, så vil jo dette fort kunne få uante konsekvenser. Forsvaret må jo stå i stil med Bendtners handling. Det kan det gjøre,men det vet vi ikke mye om.

(Innlegget ble redigert 11.10.18 18:41)

HuiBuorre
11.10.18 18:42

Jeg har ombestemt meg.

Hvis noen kaster en halvtom plastflaske etter deg og bommer er det både moralsk og juridisk akseptabelt å slå ham i ansiktet så han brekker kjevebeinet på to steder.

Hva tenkte jeg på? Unnskyld.

Thecokeman
ThecokemanInnlegg: 22301
11.10.18 19:00
HuiBuorre: Hvis noen kaster en halvtom plastflaske etter deg og bommer er det både moralsk og juridisk akseptabelt å slå ham i ansiktet så han brekker kjevebeinet på to steder.

Jeg tror den var halvfull. 

Bearwithme
BearwithmeInnlegg: 5075
11.10.18 19:03

Hadde selv slått til en person som hadde kasta en god, kald flaske lager etter meg.

Bzbill
BzbillInnlegg: 209
11.10.18 19:04

Ok, hvis det var det som skjedde er det muligens overkant å denge.. (Hvis plast, og ikke full) 

(Innlegget ble redigert 11.10.18 19:05)

InsVerderben
InsVerderbenInnlegg: 1840
11.10.18 19:38
Kurtkanon2: Bendtner har vært borti så mye bråk hvor han selv overreagerer, at det er hevet over tvil at fyren har et impulskontrollproblem. Sannsynligvis er han ikke spesielt lydhør for beskjeder fra autoriteter i uniform heller.

Jepp,

har vært innvolvert i flere episoder og bråk i offentlig rom tidligere og er også domfelt for kjøring i beruset tilstand. Det kommer til å spille en rolle i denne saken.

Siden sjåføren er tiltalt for "forsøk på vold" mens Bendtner er tiltalt for vold så kan det virke vanskelig å hevde og få medhold i nødverge.

En reaksjon som er høvelig i forhold til trusselen kan nok det mens alt som vurderes som en overreaksjon blir nok ikke å regne som nødverge.

Sjåføren får bøter mens Bendtner blir domfelt, noe annet vil overraske meg.

For all del bare synsing dette her og blir spennende å se utfallet!

HuiBuorre
11.10.18 19:48

Jeg tipper at Bendner blir kjølhalt i Trondheim havn, og deretter får ti piskeslag med en nihalet katt på torget. Såpass bør det være.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13829
11.10.18 20:01
trondhjem: Men jeg forstår det slik at taxisjåføren har kommet etter paret og opptrått så truende at politiet sikter ham for forsøk på vold.

Hvor vanlig er det at taxisjåfører kommer ut av bilen og oppfører seg truende? Bendtner må jo ha gjort noe som provoserte sjåføren. 

InsVerderben
11.10.18 20:06
HuiBuorre: Jeg tipper at Bendner blir kjølhalt i Trondheim havn, og deretter får ti piskeslag med en nihalet katt på torget. Såpass bør det være.

Litt sånn "trøndersk sjarria...?" ;-)

Kurtkanon2
Kurtkanon2Innlegg: 8878
11.10.18 22:38
InsVerderben: Litt sånn "trøndersk sjarria...?" ;-)

Den består av tvangsforing med harsk trøndersodd, skylt ned med hjemmebrent fra Steinkjer, navngitt som "Fettoppløser" blant lokalbefolkningen.... 

Med påfølgende diare som kunne drept en elefant.

Jihad!

InsVerderben
11.10.18 22:57
Kurtkanon2: Den består av tvangsforing med harsk trøndersodd, skylt ned med hjemmebrent fra Steinkjer, navngitt som "Fettoppløser" blant lokalbefolkningen.... Med påfølgende diare som kunne drept en elefant. Jihad!

Vi snakker "kur" av dimensjoner, skjønner jeg! :-D

(Innlegget ble redigert 11.10.18 23:03)

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 29828
12.10.18 01:53

Om noen hadde kasta en flaske etter meg/madammen og kommet opp i ansiktet på meg så skal man ikke se bort fra at jeg hadde slått.

Nå har jeg jeg heldigvis sluppet unna slossing i voksen alder, og det var ikke så mye da jeg var barn heller. Men det går en grense for hva man kan akseptere. 

Om jeg har nok krutt i nevene til å pulverisere en kjeve er jeg mer usikker på.

Det hadde vært gøy å prøve en slik bokseball på tivoli, men i frykt for at poengsøyla stopper alt for tidlig velger jeg å la være å utsette meg for en potensiell offentlig skam. For alt jeg vet er jeg et naturtalent og både kjever og bokseballer gir etter for min umenneskelige kraft. Det får vi aldri vite. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester