Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norway-Beaters XI

NYTT TEMA
Heimspiel
HeimspielInnlegg: 2087
10.09.18 23:41

Tanken er å lage en stor laminert plakat str A2 el.l med bilder og navn på spillerne i formasjon og sende det inn til NFF - selv om det kan bli oppfattet som en terrortrussel. Det skal gjøres ila. dagene inn mot Slovenia-kampen.

Vil gjerne ha innspill på dette laget som er satt opp av Ken Wasenius-Nilsen. Kriteriet er at spillerne må ha sabotert for Norge, ha nokså perifere karrierer ellers og ha blitt hypet og bygget opp noe voldsomt av norske kommentatorer.

Tidenes ellever (3-3-4)

Gabor Kiraly (gk) - Sotiris Kyrgiakos, Jan Schukoparek, Fabian Schär - Zlatko Zahovic, Hamit Altintop, Mustafa Hadji - Kenny Miller (c), Nicklas Bendtner, Milivoje Novakovic, Emmanuel Olisadebe

Er det nye spillere som må inn her? Evt. benk? Forslag på bilder der de ser mest mulig Norway-beaterske ut?

(Innlegget ble redigert 10.09.18 23:43)

Eksberten
EksbertenInnlegg: 23541
11.09.18 00:04
Heimspiel: Zlatko Zahovic,

Hvorfor er han her? Han har vel aldri vunnet eller scoret mot Norge.

Heimspiel
11.09.18 00:17

Scoret i '98, men vi snudde til 2-1. Hovedgrunnen er vel den voldsomme hypen rundt Zahovic ifm. med disse kampene. For all del, god spiller i Benfica men ikke Pelé liksom.

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 77749
11.09.18 01:35

Nihat, Muslimovic, Dahl Tommasson, Rommedahl, Sigthorsson, Overmars, Gudjohnsen, Ward, Salihi, Gordon etc er andre eksempler.

Ellers burde det vel være liten tvil om at treneren bør være Høgmo.

KongOjo
KongOjoInnlegg: 2526
11.09.18 05:45

Christian Vieri kunne vært med som den store stjerna, men han hadde akkurat ikke noe perifer karriere mildt sagt så her kommer han vel til kort. 

Arggg
ArgggInnlegg: 1357
11.09.18 09:34

Alois Beranek fra Østerrike dømmer kampen

Arggg
11.09.18 09:39
Heimspiel: Scoret i '98, men vi snudde til 2-1. Hovedgrunnen er vel den voldsomme hypen rundt Zahovic ifm. med disse kampene. For all del, god spiller i Benfica men ikke Pelé liksom.

Jeg var en liten pjokk på den tiden og husket at jeg trodde Zahovic var en av verdens beste spillere pga denne hypen. Jeg ble derfor rystet dypt i grunnvollene da han ble sendt hjem fra VM2002. Tenk at et lite land som Slovenia kunne sende hjem en sånn superstjerne?!

Goran Pandev og Mirko Vucinic er to typer som også har blitt voldsomt hypet før Norge-kamper.

TomBrady_12
TomBrady_12Innlegg: 2703
11.09.18 09:56

Dino Baggio?

MensenErnst
MensenErnstInnlegg: 4167
11.09.18 09:57

Fantastisk tråd og initiativ. Var livredd Zlatko Zahovic og Mustafa Hadji.

Eksberten
11.09.18 10:49
Arggg: Jeg var en liten pjokk på den tiden og husket at jeg trodde Zahovic var en av verdens beste spillere pga denne hypen. Jeg ble derfor rystet dypt i grunnvollene da han ble sendt hjem fra VM2002. Tenk at et lite land som Slovenia kunne sende hjem en sånn superstjerne?!

Var vel kanskje disiplinærproblemene som hindret han fra å bli en større karriere enn han fikk. Er jo mange klassespillere som har blitt sendt hjem fra VM, eller uønsket på sitt landslag. Roy Keane ble sendt hjem fra samme VM.
Zahovic scoret 35 mål på 80 landskamper for 2 millionerslandet Slovenia og bidro sterkt til landets fremste periode. Bra klubbkarriere med toppklubber i flere land, med blant annet CL-finale på merittlisten.
Hvis han er blitt så enormt overhypet i Norge, hvorfor har han ikke engang norsk wikipediaside, men derimot på 32 andre språk?
På disse sidene er han beskrevet som Slovenia stjernespiller.
Etter VM 2002, så var det over for trener Katanec, mens Zahovic vendte tilbake til landslaget.

Kan ikke se noen grunn til at Zahovic skulle være i denne elleveren.

Arggg
11.09.18 12:01
Eksberten: Kan ikke se noen grunn til at Zahovic skulle være i denne elleveren.

Det er godt mulig han ikke burde være i denne elleveren. Jeg skrev bare hvordan jeg opplevde hypen som 6-7-åring.

Det er godt mulig han ikke ble så hypet som jeg husker, men jeg syns også i seinere år at det har vært en tendens blant norske pressefolk å fokusere veldig på motstanderlagets stjerne for å advare mot å ta for lett på oppgjøret, enten stjernen er Zahovic, Vucinic eller Pandev. For en lettpåvirkelig seksåring skapte det et inntrykk av at Zahovic var en stjerne helt på linje med Zidane og Ronaldo. 

Sandaas
SandaasInnlegg: 11119
11.09.18 12:19
Heimspiel: or all del, god spiller i Benfica men ikke Pelé liksom.

Han var enda bedre i Porto på slutten av 90-tallet. Fast på laget som vant ligaen tre år på rad og som gjorde det ok i CL. Han ble bl.a. tredje beste målscorer i 98-99 versjonen av CL med 7 mål. 

Talentet til Zahovic var det vel aldri noe tvil om, men displinærproblem gjorde at han neppe ble så stor som han selv hadde tanker om. Å bli solgt til Valencia for £5,5 millioner og spille i CL i 2000 viser jo at han var en god spiller.

Om man legger listen på spillere som Pelé, Messi og Zidane så er det ikke mange spiller som ikke har beskjedene karrierer. Kiraly har f.eks. en helt grei karriere med haugevis kamper i Bundesliga (også spill i CL) og også opphold i PL og Championship. Han ble vel heller aldri hypet av media men beskrevet som en av få profiler på et grått Ungarn (som også hadde sin beste prestasjoner langt tilbake i tid). 

Sandaas
11.09.18 12:25
Arggg: enten stjernen er Zahovic, Vucinic eller Pandev

Igjen, man skal være rimelig rar om man mener at man må opp på nivå med Ronaldo eller Zidane for å bli omtalt som en stjerne.

Zahovic vant en mengde titler i Portugal, Vucinic var fast på Roma (de betalte rundt €19 millioner for han fra Lecce) og Pandev som spilte for Lazio, Inter og Napoli (og nå Genoa) og altså har vunnet CL og Serie A. 

Art-Vandelay
Art-VandelayInnlegg: 35852
11.09.18 12:27

Pandev er ikke bare stjerne, han er legende..

Eksberten
11.09.18 12:29
Arggg: men jeg syns også i seinere år at det har vært en tendens blant norske pressefolk å fokusere veldig på motstanderlagets stjerne for å advare mot å ta for lett på oppgjøret, enten stjernen er Zahovic, Vucinic eller Pandev. For en lettpåvirkelig seksåring skapte det et inntrykk av at Zahovic var en stjerne helt på linje med Zidane og Ronaldo.

Denne hypen startet bel for alvor da Solskjær putta et par goaller i starten av manu-karrieren. Da var det Solskjær som skulle møte Ungarn. I dag er det de aller beste spillerne som de greier å overhype og fremstille de som utenomjordiske. Jeg var lettet da Argentina og Portugal var slått ut av VM, eller Messi og Ronaldo som journalistene sa.
Hypen av motstanderne til Norge er Sembs verk. Mens Drillo ikke tok noen spesialhensyn til utenlandske stjerner, så skrøt Semb opp motstanderne og deres fremste spillere høyt opp i skyene og stablet alle mann i forvar mot den minste motstander. Når Norge kom under, så vi det store potensialet i det norske laget.

Eksberten
11.09.18 12:50
GiPazzini_85: Ellers burde det vel være liten tvil om at treneren bør være Høgmo.

Høgmo er vel bare blitt hypet av Siem og noen svensker.

Den store hypen er lagerknekten. Ble hyllet som redningsmann, men endte med svalestup mot Nord Irland. Senere ble det landslagets største ydmykelse på 45 år mot Tyskland. Å slå et Nord Irland som hadde playoffen i tankene, når de var på Ullevål er heller ikke det store.
I år har de slått 3 av de svakeste VM-farerne i kamper dem tok som ren gjennomkjøring. Å slå Kypros som vi har vunnet mot i alle 9 tidligere kamper, skulle bare mangle.
Så ble det tap med en gang man møtte en respektabel motstander i en viktig kamp.
Blitt fremstilt hele veien som at nå har Norge fått troen på landslaget. Vel, det så ikke slik ut mot Kypros.
Selv under Høgmo var det fullt hus mot land som Malta, og Bulgaria ble slått hjemme og borte.
Jeg tviler på at det kommer såpass som 10 000 på Ullevaal til neste kamp.

Heimspiel
11.09.18 17:47

Fine innspill, Arggg. Liker at vi har på plass dommeren til denne kampen som såklart skal gå på Ullevaal. Jeg var litt eldre enn deg da vi møtte Zahovic i omtrent annenhver kamp 98-00 og husker at det ble framstilt som at det var totalt umulig å demme opp for han. Og ja, som påpekt var han enda bedre i Porto enn i Benfica, og var en fremragende landslagsspiller i tillegg til litt spill i gresk fotball også. Mot Ungarn mye av det samme, hvordan SKAL vi greie å omsette presset i scoringer når de har Kiraly der bakerst? Og jeg minnes at VG, Dagbladet osv. også bygget opp Hadji mye inn mot VM. Rennes-profilen som kan trylle. Og spådommer om at Olisadebe ville bli å se i en storklubb straks. Og da vi skulle møte Skottland igjen i 2008 og fokuset var at heldigvis er Kenny Miller skadet så denne gangen kan det hende vi har sjanse.

For meg er Schukoparek det vondeste. Jeg var åtte år eller noe og var knust. Og det er en spiller jeg ikke vet noe annet om. Ikke hørt navnet før eller siden. Var han med på Tsjekkia-laget som spilte finale mot Tyskland i EM som denne kvalikken ledet til? Husker Berger, Beijbl, Poborsky, Kouba, Kuka og flere, men ikke at han var der?

Heimspiel
11.09.18 17:59

Enig med Eksberten i at Semb var talismanen på å snakke opp eget prestasjon gjennom å bygge motstanderlaget og spillerne.

- 0-0 mot Armenia på Ullevaal, dette var en nedtur?

- Vi skal huske på at forskjellene i internasjonal fotball blir stadig mindre. Armenia er ikke noe dårlig fotballag. Ser vi på spissparet så har Ramzhik Zhakhbanvili tilhold i Hansa Rostock mens Boulgariev har vært innom både Gent og Duisburg så det er ikke lilleputter vi møter. Aggressive i gjenvinningsfasen.

Sandaas
11.09.18 18:09
Heimspiel: Mot Ungarn mye av det samme, hvordan SKAL vi greie å omsette presset i scoringer når de har Kiraly der bakerst

Jeg mistenker at du ikke helt korrekt husker medias ulike saker i forbindelse med den playoff'en men dikter opp litt ting for å passe til din versjon av historien.

At Kiraly er uovervinnelig eller lignende finner man f.eks. ikke snev av i artikler som denne, denne, denne eller denne. Tvert imot, media lagde masse saker på at Ungarn hadde ikke slått Norge på haugevis av år og ville vært en drømmemotstander for Norge. 

Rhesus Kristus
Rhesus KristusInnlegg: 881
11.09.18 18:22
Eksberten: Zahovic scoret 35 mål på 80 landskamper for 2 millionerslandet Slovenia og bidro sterkt til landets fremste periode. Bra klubbkarriere med toppklubber i flere land, med blant annet CL-finale på merittlisten.

Han har til og med scoret på Molde Stadion i Champions League. :-)

Sandaas
11.09.18 18:33
Heimspiel: For meg er Schukoparek det vondeste. Jeg var åtte år eller noe og var knust. Og det er en spiller jeg ikke vet noe annet om. Ikke hørt navnet før eller siden. Var han med på Tsjekkia-laget som spilte finale mot Tyskland i EM som denne kvalikken ledet til? Husker Berger, Beijbl, Poborsky, Kouba, Kuka og flere, men ikke at han var der?

Suchoparek var med til EM. Han scoret blant annet mot Russland i deres 3-3 kamp i gruppespill (som sendte Tsjekkia videre). Han sto over semifinale pga gule kort men var på banen i finalen. Endte på 48 kamper for Tsjekkia(over 60 totalt om du inkluderer kamper for Tsjekkoslovakia). Spiller som Bejibl og Kouba fikk langt færre kamper for landslaget. 

Han spilte vel alle kampene i kvalikken til EM 2000 men måtte stå over selve mesterskapet med kneskade (en av flere som endte med operasjoner og stadig mindre spilletid og dermed spill for mindre klubber). 

Heimspiel
11.09.18 19:01

Var ikke settingen at Norge trengte tre poeng på de siste tre kampene mot Tsjekkia (x2) og Nederland? Så ble det ett og ikke noe EM? Fryktelig skuffende den gang.

På Kiraly var det ikke så mye skriverier i forkant kanskje, men underveis i dobbeltmatchen gikk han fra å være "han gamle i joggebukse" til en av verdens ledende keepere i omtalen fra kommentatorene (Kenneth Fredheim?).

Sandaas
11.09.18 19:07
Heimspiel: På Kiraly var det ikke så mye skriverier i forkant kanskje, men underveis i dobbeltmatchen gikk han fra å være "han gamle i joggebukse" til en av verdens ledende keepere i omtalen fra kommentatorene (Kenneth Fredheim?).

Som sagt, jeg mistenker at enkeltes hukommelse skriver om hva som har skjedd til å passe sin virkelighetsoppfatning kontra hva media og kommentatorer faktisk har skrevet og sagt. Det blir gjerne sånn når man snakker om hyp på bakgrunn av hva man mener å huske vs det å hente opp gamle artikler. 

Heimspiel
11.09.18 19:16

Litt sånn skråblikk dette her da. Minner, traumer og gammelt gufs. Men hvis du ikke synes dette er så gøy og er mer på det knallharde dokumentasjonskjøret så foreslår jeg en kaffe med Frode Lia over noen hundre sider med bevisføring på alt mulig gravalvorlig som er feil og galt. Mulig minnet er selektivt, men jeg assosierer veldig lite positivt med disse elleve. Og ingen av de er Ballon d'Or-vinnere selv om det kunne se og høres sånn ut i disse kampene.

Siem-de-Jong
Siem-de-JongInnlegg: 4167
12.09.18 17:10
Heimspiel: Milivoje Novakovic

Ah, herlig spiller. Uten tvil et savn i Bundesliga.

jofl
joflInnlegg: 8313
12.09.18 17:25

Dommeren bør vel være Stuart Dougal som sendte Tyrkia til EM i 2008 på bekostning av Norge da han ga Zoltan Gera rødt kort for filming istedet for en soleklar straffe.

Sandaas
12.09.18 17:32
Heimspiel: Og ingen av de er Ballon d'Or-vinnere selv om det kunne se og høres sånn ut i disse kampene.

Som sagt, du kan jo tro det du selv sier, men det blir litt påtatt morsomt når du setter opp feilaktige beskrivelser av motspillere og så prøver å gjøre narr av ting som aldri har blitt sagt eller skrevet uten interesse for å sette deg inn i hva som faktisk har skjedd. Kiraly ble relativt korrekt beskrevet, også gjennom ulike intervjuer før Norge-kampen. Om nivået er Ballon d'Or-vinnere for å ikke bli omtalt som hypet så er det klart at utgangspunktet blir rimelig spesiell. 

Du innleder tråden med følgende beskrivelse av de innspill du ønsker; "Vil gjerne ha innspill på dette laget som er satt opp av Ken Wasenius-Nilsen. Kriteriet er at spillerne må ha sabotert for Norge, ha nokså perifere karrierer ellers og ha blitt hypet og bygget opp noe voldsomt av norske kommentatorer."

At man da går i forsvarsposisjon og avfeier innspill om enkelte spillere blir ganske så bakvendt. En spiller som har 60+ kamper for Tsjekkia/Tsjekkoslovakia og spilt EM-finale, en spiller med 200+ kamper i BL liga, en spiller med flere ligatitler fra Portugal og CL-finale med Valencia er det fotballfolk antakelig vil mene er relativt feilaktig puttet inn i en slik 11'er. Er jo ikke som vi har hatt nok problem mot relativt dårlige spillere. Problemet er jo media i egentlig forsvinnende liten grad har overhypet spillere så kriteriene du har satt i svært liten grad kan oppfylles

Det er selvsagt greit at du ikke kjente disse spillerne spesielt godt, men når folk gir innspill på hva de faktisk har oppnådd så later du som de ødelegger moroa og ikke har skjønt poenget med tråden...

Sandaas
12.09.18 17:38
jofl: Dommeren bør vel være Stuart Dougal som sendte Tyrkia til EM i 2008 på bekostning av Norge da han ga Zoltan Gera rødt kort for filming istedet for en soleklar straffe.

Synes heller plassen burde gå til Gilles Veissiere som lot Spania spille og spille og score 2 mål på overtid i EM 2000. 

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 23242
12.09.18 18:10
Heimspiel: Mulig minnet er selektivt,

Gjerne morsommere sånn, og det er vel poenget med tråden.

Kjør på.

Johnsli
JohnsliInnlegg: 13736
14.09.18 09:42
Heimspiel: På Kiraly var det ikke så mye skriverier i forkant kanskje, men underveis i dobbeltmatchen gikk han fra å være "han gamle i joggebukse" til en av verdens ledende keepere i omtalen fra kommentatorene (Kenneth Fredheim?).

Omtalen i forkant var vel mer at det ville være flaut å tape for et lag med en 40-åring med joggebukse i mål. Om det var i media eller sosiale medier er jeg litt usikker på. Han ble vel en slags kultfigur underveis i kampene, men en av verdens ledende keepere? Nja...

Personlig ville jeg faktisk nominere Thomas Myhre. Noen ok klubber har han spilt for riktignok, men ingen toppklubber i store fotballnasjoner. Har også sabotert for Norge. Usikker på hvor mye han har vært hypet i forkant.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg