Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fagermo: – Jeg hører på Gunhild Stordalen

NYTT TEMA
OddsBK
OddsBKInnlegg: 279
14.09.18 11:16

Miljøklubben Odd viser hvordan en bruker penger på å bli en grønn klubb

https://www.tv2.no/sport/10063829/

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 28425
14.09.18 11:35

Fagermo spiser mindre kjøtt, dusjer kortere og kjører elbil fordi han hører på Gunhild Stordalen.

Det er vel og bra at han gjør det, selv spiser jeg det jeg har lyst til, dusjer lenge og kjører dieselbil. 

Og det er ikke i protest, men det kunne det vært. Lite provoserer meg like mye som Gunhild Stordalen. Jeg blir ENORMT provosert av det hun sier, når man ser hva hun selv gjør. 

Hva hjelper det miljøet at folk spiser litt mer grønnsaker, dusjer kortere og kjører elbil når Storfamilien Stordalen flys ned til sydligere strøk en gang i året der de dundrer rundt i en så stor yacht at den forurenser like mye som bilparken i en norsk småby gjør på et år (true story)? 

Hvorfor er det alle andre som må gjøre det Gunhild selv sier? Skal man redde verden bør man begynne med å sette et godt eksempel, ikke være en del av eliten som slipper å bekymre seg for det samme som hvermannsen. 

Den danske forskeren som var på Skavlan for en 4-5 år siden han fikk meg forøvrig til å bli veldig avslappet når det kommer til å leve miljøvennlig. På spørsmål om hvor mye vi i Norge kan gjøre så smilte han lurt og sa: «Om Norge kutter 100% av sin forurensing i 50 år vil det forsinke global oppvarming med 10-15 minutter».

Så fint at folk gjør en innsats, men ikke regn med meg. Jeg har innsett at dette er en tapt kamp. Frem til at de virkelig store forurenserne rundt om i verden tar grep så nytter det ikke med idealisme. 

travern
travernInnlegg: 1172
14.09.18 14:41
PapaSmurf: Frem til at de virkelig store forurenserne rundt om i verden tar grep så nytter det ikke med idealisme.

Global CO2 -skatt er det eneste som kan redde oss. 

Når det gelder Fagermo så er jeg ganske sikker på at i alle fall jeg kommer til å spise mer kjøtt bare på trass.

ObjektivtSett
ObjektivtSettInnlegg: 1649
14.09.18 15:14

Tommel opp til PapaSmurf.

clavin
clavinInnlegg: 30278
14.09.18 15:30
travern: Når det gelder Fagermo så er jeg ganske sikker på at i alle fall jeg kommer til å spise mer kjøtt bare på trass.

Vi burde spist mer menneskekjøtt, da det er en stor økning i antall mennesker på jordkloden som utgjør den største menneskeskapte trusselen for miljø og klima.

Laberget
LabergetInnlegg: 166
14.09.18 15:39
clavin: Vi burde spist mer menneskekjøtt, da det er en stor økning i antall mennesker på jordkloden som utgjør den største menneskeskapte trusselen for miljø og klima.

Kombinert med litt grønt og godt, som Gunhild anbefaler, er problemet løst.

frankolainen
frankolainenInnlegg: 6450
14.09.18 15:40
clavin: Vi burde spist mer menneskekjøtt, da det er en stor økning i antall mennesker på jordkloden som utgjør den største menneskeskapte trusselen for miljø og klima.

Du, og mange med deg glemmer en viktig ting. For hver munn som blir født så følger det med to armer.

Mennesket er en utrolig tilpasningsdyktig skapning.

Malthus begynte å sutre om overbefolkning på 1700-tallet. Han tok feil da, og det er like feil i dag.

Ta en flytur over, eller enda bedre, en togtur gjennom Russland, så vil du se at det fortsatt er ufattelig my plass igjen på planeten. Det er bare de hippeste tomtene som er overbefolket.

Fishstick
FishstickInnlegg: 25421
14.09.18 15:43
PapaSmurf: Den danske forskeren som var på Skavlan for en 4-5 år siden han fikk meg forøvrig til å bli veldig avslappet når det kommer til å leve miljøvennlig. På spørsmål om hvor mye vi i Norge kan gjøre så smilte han lurt og sa: «Om Norge kutter 100% av sin forurensing i 50 år vil det forsinke global oppvarming med 10-15 minutter».

Dette hørtes ut som en av Donald Trump sine forskere.

Norge, som et av de landene i verden som produserer mest olje og gass, har det høyeste forbruk av elektronikk og kjøretøy per innbygger, reiser mest av alle, bruker mest strøm osv. Ikke minst innflytelsen vi har på andre vestlige land, og ringvirkningene vår utvikling har på resten av Europa.

Jeg tror vi trygt kan satse på å redusere forurensningen vår, istedet for å bare gi opp fordi en på Skavland sa noe populistisk lurt for mange år siden.

Flott tiltak av Odd. Håper flere følger etter.

Art-Vandelay
Art-VandelayInnlegg: 35995
14.09.18 15:46

Norge, som et av de landene i verden som produserer mest olje og gass, har det høyeste forbruk av elektronikk og kjøretøy per innbygger, reiser mest av alle, bruker mest strøm osv. Ikke minst innflytelsen vi har på andre vestlige land, og ringvirkningene vår utvikling har på resten av Europa.

---

Tror du glemmer at vi er veldig få..

For ikke å snakke om at du overvurderer evnen vi har til å påvirke andre..

(Innlegget ble redigert 14.09.18 15:48)

wile_e
wile_eInnlegg: 1026
14.09.18 15:50
Art-Vandelay: Tror du glemmer at vi er veldig få..

Men likevel ille pr. innbygger...

Art-Vandelay
14.09.18 15:52

Men likevel ille pr. innbygger...

Men, kanskje derfor denne forskeren, som ganske raskt blir avfeid som en populistisk trumper, faktisk har rett i det han sier..

Fishstick
14.09.18 15:53
Art-Vandelay: Tror du glemmer at vi er veldig få.. For ikke å snakke om at du overvurderer evnen vi har til å påvirke andre..

Jeg er fullstendig klar over hvor mange innbyggere vi har. Tror dog du undervurderer Norge sin stilling internasjonalt i klimaarbeid. Selvsagt har vi påvirkning. Faktisk ganske mye.

Jeg er også klar over at det faktisk finnes "forskere" som mener at global oppvarming ikke påvirkes eller er skapt av mennesker. En av de har tydeligvis fått taletid hos Skavlan.

Art-Vandelay
14.09.18 15:56

Jeg er også klar over at det faktisk finnes "forskere" som mener at global oppvarming ikke påvirkes eller er skapt av mennesker. En av de har tydeligvis fått taletid hos Skavlan.

----

Mulig du har rett angående denne forskeren, men hvordan fikk du det ut av det han etter sigende sa på Skavlan? 

Han sier bare at det hjelper ikke så mye hva Norge gjør. Er det så spesielt, med tanke på hvor få vi er?

Rockets_AA
Rockets_AAInnlegg: 19369
14.09.18 16:00

Her er blir det publisert en gladsak om at Odd satser på miljøvennlig og fornybar energi i sarmarbeid med sin hovedsamarbeidspartner Skagerak. Fagermo følger opp og sier at han har lagt om vanene sine hvor han spiser mindre rødt kjøtt(både helsefremmende og bra for miljøet), kjører el-bil(bra for miljøet) og sløser mindre med varmtvannet (bra for miljøet).

Dette fremprovoserer en rant om hvor håpløst dette med miljø er og alle som fremsnakker dette er dumme og skjønner ikke at det ikke nytter fordi en dansk forsker sa noe populistisk på Skavlan for mange år siden...

Skulle nesten tro det var en parodi.

clavin
clavinInnlegg: 30278
14.09.18 16:05
frankolainen: Du, og mange med deg glemmer en viktig ting. For hver munn som blir født så følger det med to armer.

Nå er ikke jeg en klimafanatiker, men om man skal snakke om menneskeskapte problemer på miljø- og klimafronten, så burde man gått på kjernen til problemet, nemlig at visse deler av verden har en befolkningseksplosjon uten sidestykke. Om det er viktig at hvert menneske gjør en innsats for å redusere adferd som skader miljø og klima så burde egentlig første bud vært å redusere antall mennesker (merk, med reduksjon mener jeg å begrense fødsler). De siste 50 år har verdens befolkning blitt fordoblet., og 50 år er ikke særlig lang tid i dette perspektiv.

At du kobler dette til plass på jorden får du nesten diskutere med de som virkelig er opptatt av miljø. Personlig er jeg ingen fanatiker, men ser at befolkningseksplosjonen i visse deler av verden vil skape store problemer de kommende år og generasjoner.

ros
rosInnlegg: 216
14.09.18 16:13

Folk her inne argumenterer som om Odd og Norske politikere forsøker å egenhendig redde verden med å redusere utslippene sine. Da har man ikke forstått mye. Poenget her er ikke å redusere vårt eget klimaavtrykk for at det skal ha en stor effekt på klimaet. Det er vel få som er så naive at de tror vi i Norge kan gjøre mye for miljøet alene.

Poenget er å gå foran som et godt eksempel, for å bevise at det er mulig å gjøre noe med de økende utslippene. Det innebærer en veldig stor økonomisk risiko for stormaktene å kutte drastisk i utslippene. De trenger derfor konkrete beviser på hva som har fungert i andre land før de er villige til å gjøre noe som helst. Det er her Norge, som et av landene i verden som faktisk har råd til å ta slike risikoer, må gå foran som et godt eksempel. 

Og hold nå for guds skyld Gunhild Stordalen utenfor dette. Har ingenting med saken å gjøre. 

(Innlegget ble redigert 14.09.18 16:14)

Redwingss
RedwingssInnlegg: 248
14.09.18 16:17

Papasmurf har min fulle støtte her.Klima praten har fått mange folk til og gå fra vettet.
Se på miljøpartiet,De framstår som en gjeng galinger

Koste hva det koster,Miljøet skal først om vi må gå tilbake til steinalderen.

HuiBuorre
HuiBuorreInnlegg: 18170
14.09.18 16:22

Det morsomme er ikke at Fagermo prøver å legge om livsstilen en smule (hvis det er sant), men at han gjør det fordi han er inspirert av Gunhild Stordalen.

Enten er han grovt ironisk, eller hjernedød. Det er bare to muligheter.

MyWays
MyWaysInnlegg: 3880
14.09.18 16:58
PapaSmurf: Hvorfor er det alle andre som må gjøre det Gunhild selv sier? Skal man redde verden bør man begynne med å sette et godt eksempel, ikke være en del av eliten som slipper å bekymre seg for det samme som hvermannsen.

Det er jo bare en sånn PR-greie. Hotellene til Stordalen er "grønne", fordi folk bruker håndkler flere ganger, sparer på dusjsåpen, dusjer mindre osv (fordi de blir oppfordret til det). Men sannheten er jo at dette kun er tiltak som senker driftskostnadene ved hotellene. 

Resultatet er større summer på bunnlinjen, som igjen brennes opp i diesel og champagne nede i Maldivene.

Fishstick
14.09.18 17:20
MyWays: Men sannheten er jo at dette kun er tiltak som senker driftskostnadene ved hotellene.

Sannheten er begge deler, og en veldig god idé - både fra et forretningsperspektiv og miljøet.

PapaSmurf
14.09.18 17:38

Jeg må få presisere et par ting:

Jeg er ikke mot miljøtiltak, men når noen av de som forurenser mest skal fortelle andre hvor viktig det er å ikke forurense så blir jeg fryktelig irritert. 

I tillegg så er det vanskelig å huske så langt tilbake, men jeg tror ikke den forskeren på Skavlan var en som fornekter menneskelig påvirkning på klimaet. Men han viste med et regnestykke hvor ubetydelige vi i Norge er. 

Flyseteavgift, plastposeavgift og slike tulletiltak er bare en måte å få mer penger inn i statskassa under skalkeskjulet klimatiltak.

Slik jeg ser det er det lureri. 

Og frem til at den delen av verden som virkelig påvirker naturen negativt tar grep, ja da er våre tiltak nyttesløse. Slik har det vært siden jeg gikk på barneskolen og lærte slogans som: Act local, think global.

Og dette er noe som irriterer meg. Det jeg kaller klimahysteri. Er det mye regn en sommer, ja da er det forurensingens skyld. Er det en tørr og varm sommer, ja så er det forurensingens skyld. Mye snø, lite snø - forurensing. Kommer det en storm - forurensing.

Ja, det er viktig at vi ikke ødelegger jorda, men folk må slutte å overdrive. Variasjoner i vær har det alltid vært. Og selv om temperaturen stiger på verdensbasis så er ikke alt vær et tegn på at enden er nær.

Lege må ikke være flinkeste gutten på skolen i ett og alt. Fokuset må heller være å få de digre bøllene på bakerste benk til å oppføre seg bedre. 

(Innlegget ble redigert 14.09.18 17:41)

PapaSmurf
14.09.18 17:45

Og Fishstick: Sjekk denne linken du som sier vi reiser mest i Europa.

Da ser du galskapen i at det er vi som betaler 160 kroner t/r i miljøavgift for å fly. 

Det du ser på den linken er ståa i det du klikker på den.

(Innlegget ble redigert 14.09.18 17:46)

cpatton
cpattonInnlegg: 897
14.09.18 17:48
PapaSmurf: Skal man redde verden bør man begynne med å sette et godt eksempel, ikke være en del av eliten som slipper å bekymre seg for det samme som hvermannsen.

Oi oi, nå høres formelig lyden av knust glass helt ned hit til Oslo.

Jeg tenker selvsagt på din egen velgjører, fiskeri- og oljemillardæren. Han har som kjent kastet seg ut i miljøkampen med bla det gedigne forsknings- og ekspedisjonsskipet REV ledet av tidligere WWF-topp Nina Jensen. Jeg tror vi trygt kan fastslå at Kjell Inge Røkke på ingen måte leve noe asketisk liv, herunder lystbåter/bilparker  - for ikke å snakke om bekymringen for morgendagen som hvermannsen ofte sliter med.

Du bør sånn sett være "ENORMT provosert", men jeg aner vel noen formidlende omstendigheter...

At folk inntar bombastiske holdinger til viktige samfunnsspørmål etter å ha sett et kvarters bolk i et talkshow er, om ikke direkte overraskende, bare trist.

(Innlegget ble redigert 14.09.18 17:51)

PapaSmurf
14.09.18 17:55

Cpatton: Tror du må lese deg opp på hva uttrykk betyr. Å kaste stein i glasshus betyr at man ikke skal kritisere andre for det man gjør selv. 

Har du sett meg be andre forurense mindre mens jeg selv kjører yacht som spyr ut CO2?

Hvis svaret på det spørsmålet er nei så har du en dårlig sak. 

Og det at Røkke betaler for forskningsskip er jo ikke negativt selv om han selv forurenser. Hadde han derimot bedt andre om å betale for det skipet så hadde sammenligningen din vært bedre.

Og det at noen tror at et eksempel gitt av en annen debattant betyr at det er det eneste den debattanten vet om emnet, det er både overraskende og trist. 

(Innlegget ble redigert 14.09.18 17:58)

Fishstick
14.09.18 18:00
PapaSmurf: Og Fishstick: Sjekk denne linken du som sier vi reiser mest i Europa.

Denne linken sier jo ingenting om nordmenns reisevaner. I Norge er det helt vanlig å sitte en time i bil eller buss på vei til og fra jobb. Og det er helt normalt å kjøre fem timer hver vei i helgene for å besøke familie. "Alle" drar til Syden minst en gang i året, osv. Det er mulig noen reiser mer, men nordmenn reiser MYE på grunn av geografi og handlekraft.

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 23290
14.09.18 18:15
PapaSmurf: Den danske forskeren som var på Skavlan for en 4-5 år siden han fikk meg forøvrig til å bli veldig avslappet når det kommer til å leve miljøvennlig. På spørsmål om hvor mye vi i Norge kan gjøre så smilte han lurt og sa: «Om Norge kutter 100% av sin forurensing i 50 år vil det forsinke global oppvarming med 10-15 minutter».

Åja han ja. Han høres pålitelig ut! Hehe.

Nå er jeg enig i dine betrakninger om Stordalen, men det avsnittet der gnistrer ikke akkurat av intelligens. Å tro tilfeldige folk som sier det du vil høre, er ikke den beste løsningen heller. Hadde du satt deg bedre inn i det, så regner jeg med at du kunne beskrevet fyren bedre enn det.

Men heldigvis er det smartere folk enn meg, deg, Fagermo og Gunhild Stordalen som er på saken.

HLund
HLundInnlegg: 7824
14.09.18 18:25

Det er faktisk langt mer provoserende med holdningen "det vi gjør nytter uansett ikke, så vi kan like gjerne bare gi faen i å gjøre noe selv. La oss heller på trass gjøre det motsatte." Den type holdning er veldig fremtredende, men samtidig EKSTREMT provoserende.

cpatton
cpattonInnlegg: 897
14.09.18 18:31
PapaSmurf: Tror du må lese deg opp på hva uttrykk betyr. Å kaste stein i glasshus betyr at man ikke skal kritisere andre for det man gjør selv.

Her i overført betydning, dvs kritisere andre når du har samme problem i egen bakgård, jfr. Røkke. Slik brukes begrepet stadig vekk. Trodde faktisk du var med på den...

- Har du sett meg be andre forurense mindre mens jeg selv kjører yacht som spyr ut CO2?

Du kritiserte rikfolka som velter seg i forurensende luksus. Hvorfor du blander deg selv inne i dette er uforståelig. Hvordan du velger å leve ditt liv er her totalt uten interesse. Ergo har jeg en god sak, faktisk helt ypperlig. 

Og det at noen tror at et eksempel gitt av en annen debattant betyr at det er det eneste den debattanten vet om emnet, det er både overraskende og trist. 

Det har i hvert fall ikke jeg påstått, det er deg selv som beskriver sekvensen på Skavlan som et personlig lite gjennombrudd i og med at du ble "veldig avslappet når det kommer til å leve miljøvennlig."

HuiBuorre
HuiBuorreInnlegg: 18170
14.09.18 18:38

Det er fullt mulig for forretningsreisende å ta nattog fra Oslo både til Bergen og Trondheim istedenfor fly. Fra folk fra Tromsø og Alta er det ikke mulig. Vi er nødt til å fly uansett hvor vi skal utenfor eget fylke. Og vi må betale seteavgift på linje med folk på det sentrale Østlandet. Seteavgiften ble innført for å få folk til å ta tog istedenfor fly, som noen kanskje husker... 

Kokuhaku
KokuhakuInnlegg: 3300
14.09.18 18:45

Ser at Fagermo trekker inn Stordalen her, men Stordalen er helt uinteressant.

Selv har gjort en kraftig reduksjon av kjøttkonsum fordi (a) jeg vet det kan være svært skadelig helsemessig (især bearbeidet kjøtt, og veldig mye av det vi typisk sett får i oss er bearbeidet), (b) det (især storfe) bidrar til et stort klimagassutslipp, (c) at jeg ikke vet nok om hvor godt dyrene har det (i Norge tror jeg forholdene som regel er gode sammenlignet med andre land, men jeg kan ikke nok om det, og spesielt kyllingindustrien er jeg skeptisk til (etter en kort arbeidsperiode på et slakteri av kylling sa f.eks. en venn at hun aldri skulle spise det igjen). Situasjonen i Norge er for øvrig ganske unik i og med at vi har så stor tilgang på vann og at vi har så stort landareal at vi ikke må rive ned skoger pga. beiteområder, slik de gjør i sinnssyk skala i USA og veldig mange andre land.

At Fagermo og Odd velger å gjøre tiltak er bare bra, men det har altså ingenting å gjøre med om man støtter Stordalen eller ikke. Det handler ikke om tilhørighet i en leir eller lignende, det handler om konsekvensene. Dessverre så forkludres ofte vår tenkning av tilhørighet og hvem som er avsender fremfor sak: Er du innvandringskritisk så er du "en sånn en, ja", er du veggis eller miljøaktivist er du også "en sånn en, ja".

(For å bedre miljøforholdene legger jeg for øvrig min lit til forskning og teknologiske nyvinninger for de store endringene, i tillegg til at jeg har blitt mer nøktern selv. At vi nå om ikke lenge kan kjøpe kjøtt produserte i laber og at de nå har funnet og videreutviklet enzymer som spiser plast, har nok mye å gjøre med at det har vært press for endring katalysert av aktivisme (og her kan aktører som Stordalen kanskje ha en ekstra positiv innflytelse pga. deres posisjon), som igjen gjør at det bevilges penger til den type forskning).

(Angående Stordalen: Jeg er helt enig i at hun burde vite hvor kontraproduktivt det er å leve et groteskt luksusliv parallelt med at hun forkynner et budskap om nøkternhet).

(Innlegget ble redigert 14.09.18 18:49)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg