Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kanarifansen - hva feiler dere?

NYTT TEMA
MyWays
MyWaysInnlegg: 3909
12.10.18 12:00
KingAnderson: En flott og viktig yrkesgruppe som ikke fortjener å kobles med denne gjengen slik ståa er nå.

Neida, det har du rett i. Mitt inntrykk er allikevel at bondsk kultur kan være litt grov og uvøren. Men selvfølgelig, det er ikke noe poeng i å stigmatisere.. :)

FOTBALLfotball
FOTBALLfotballInnlegg: 1928
12.10.18 12:02

Det er digg å heve seg moralsk over noen. Spessielt når det innebærer å ta et offentlig standpunkt,  som er så lite kontroversielt som det kan bli. 

Ja, banneret var langt over grensen. Case closed

At diverse folk ønsker å score sosiale poeng, holder nok denne gryta varm en god stund til dog.

BakeUp
BakeUpInnlegg: 533
12.10.18 12:05
Qrt40: Krenking er den nye folkesporten melder avisen som på Romerike går under LSK-avisen.

Det er det jo, for så vidt.

Men ikke å bli krenket.. Det er å krenke som er blitt den nye folkesporten - behovet for å utløse den reaksjonen hos andre, uten noen form for selvsensur eller hemninger. Jo mer frastøtende og motbydelig, jo bedre - alt som kan fremskaffe en bekreftelse på at noen ble støtt eller krenket. No holds barred.

En tilfeldig privatperson som ble kritisk skadd i en ulykke på t-banen er perfekt i så måte - folk kommer garantert å bli skikkelig triggered om vi gjør narr av ham. Eller "#GETKRENKT" som en LSK-fan postet på Twitter etter kampslutt.

Og sånn er det blitt overalt. Er jo egentlig bare å rote seg inn i en diskusjon om Trump, så ser man jo hvor mange som elsker fyren kun fordi han får folk til å gråte i sinne og fortvilelse. Selve politikken og alt det andre er fullstendig uinteressant; de kunne jevnt over ikke ha brydd seg mindre.

MyWays
12.10.18 12:13

Hvem er det som blir krenket da? Jørgen, kanskje, men ingen andre. Det folk prøver å påpeke er at tifoen var helt forbannet skivebom fra Kanaris. De kan ikke la slike folk diktere hva temaet på bannerne skal være, når resten av gruppen må stå til rette for innholdet. 

Det er ingen i Bergen som egentlig bryr seg spesielt mye vil jeg anta. I denne saken er det kun Kanaris og LSK som blir "truffet" av innholdet. Men det er jo greit å påpeke hvor utrolig langt bak mål innholdet i tifoen faktisk er (om de ikke evner å se det selv). Og igjen, det er ingen som blir krenket her utenom han som faktisk mistet foten sin (og det er jammen meg alvorlig nok..)

Small_boi
Small_boiInnlegg: 5392
12.10.18 12:17
FOTBALLfotball: At diverse folk ønsker å score sosiale poeng, holder nok denne gryta varm en god stund til dog.

Var ikke denne saken ferdig diskutert og konkludert da, helt til RB-redaktøren bestemte seg for å røre i gryten igjen?

Virket som det var en ganske unison fordømmelse av banneret, det fikk konsekvenser for de ansvarlige og så var man ferdig med saken. Det var noen dager siden det var skrevet noe i denne tråden frem til lokalavisen skulle være litt edgy.

MyWays
12.10.18 12:19
FOTBALLfotball: Det er digg å heve seg moralsk over noen. Spessielt når det innebærer å ta et offentlig standpunkt,  som er så lite kontroversielt som det kan bli.

Moralsk og moralsk, fru Blom. Først og fremst er vel de av oss som tar avstand fra denne type virkemidler intellektuelt hevet over de det gjelder. 

Jeg ser ikke helt hvor moral kommer inn i bildet i det heletatt. Banneret var ikke umoralsk, det var dumt, idiotisk, lavpannet, usmakelig og dårlig.. Og jeg tenker at dette er slike ting som skjer når man lar komplette klovner styre showet. 

Roedgata
RoedgataInnlegg: 1239
12.10.18 14:25
MyWays: Først og fremst er vel de av oss som tar avstand fra denne type virkemidler intellektuelt hevet over de det gjelder.

Og det skal understrekes med brask og bram alle fora mens man harmdirrende bærer fanen til de indignerte og krenkede.

Mulig det er den nye mediehverdagen og det nye offentlige ordskiftet som er meg fremmed, men det føles en smule spesielt når jeg får en flau smak i kjeften av folk jeg i utgangspunktet er helt enig med.

(Innlegget ble redigert 12.10.18 14:26)

BakeUp
12.10.18 14:53
Roedgata: Og det skal understrekes med brask og bram alle fora mens man harmdirrende bærer fanen til de indignerte og krenkede. Mulig det er den nye mediehverdagen og det nye offentlige ordskiftet som er meg fremmed, men det føles en smule spesielt når jeg får en flau smak i kjeften av folk jeg i utgangspunktet er helt enig med.

I utgangspunktet helt enig med hvem?

Roedgata
12.10.18 14:59
BakeUp: I utgangspunktet helt enig med hvem?

Med dem som mener banneret var idioti.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 71345
12.10.18 15:01
Qrt40: Nå har Romerikes blad gått ut og bagatellisert denne banneren når man setter det inn i historisk perspektiv. Krenking er den nye folkesporten melder avisen som på Romerike går under LSK-avisen.

Redaktøren i RB skriver blant annet: 

I kommentaren, som også har stått på trykk i BA i Bergen torsdag, skriver redaktøren blant annet:

«Sosiale medier fanger opp og sprer alle hendelser og reaksjoner som før kanskje ble oversett. Men ingen ble hverken skadd eller drept av ytringen på Brann Stadion. Fotballens skampletter er mange, men « Mind the Gap» blir i denne sammenhengen stående som en ubetydelig parentes.»

Intet nytt under solen med andre ord fra den kanten. Bortforklaringer og  bagatelliseringer. 

RickiBK
12.10.18 15:05
KingKongHalvor: Dette var dritt, men man trenger ikke melke det i det uendelige.

I grunnen enig i det, men når menighetsavisa der nede på jernbanestasjonen fortsetter å røre i gryta, så må man jo i grunnen forvente at saken blir å leve noen dager ekstra? 

Hepp1971
Hepp1971Innlegg: 2778
12.10.18 16:24

Hva heter elven som går gjennom Lillestrøm? Er det noen avgasser fra den, som påvirker både den ene og den andre i stasjonsbyen? Stråling fra Kjeller? 

RickiBK
12.10.18 16:27
Hepp1971: Hva heter elven som går gjennom Lillestrøm?

Nitelva, og den er full av alskens sulfider og hydrogen og mangt annet. 

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 23563
12.10.18 17:03
KingKongHalvor: Dette var dritt, men man trenger ikke melke det i det uendelige.

Jeg følte vi var ferdige når Kanarifansen tok et oppgjør med det, de måtte vel gå de som var ansvarlige.

Tipper det var nok, de angrer sikkert, og skjønner at de var dumme.

RickiBK
12.10.18 17:06
Tjaaah: Jeg følte vi var ferdige når Kanarifansen tok et oppgjør med det,

Men så kom klubbavisa.........

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 23563
12.10.18 17:07
RickiBK: Men så kom klubbavisa.........

Det han fyren i avisen skrev, det får vel han uansett ta ansvar for. Uten at jeg har lest det. Lite interessert i hva en aviskommentator der borte mener, har mer enn nok med de idiotene vi har her i BA og BT.

RickiBK
12.10.18 17:09
Tjaaah: Det han fyren i avisen skrev, det får vel han uansett ta ansvar for

WOWWW, Ikke si at du tror på slikt? 

Altså en slik smøreriskriver som tar ansvar for skribleriene sine? 

lok1
lok1Innlegg: 4816
12.10.18 18:10
Small_boi: Var ikke denne saken ferdig diskutert og konkludert da, helt til RB-redaktøren bestemte seg for å røre i gryten igjen? Virket som det var en ganske unison fordømmelse av banneret, det fikk konsekvenser for de ansvarlige og så var man ferdig med saken. Det var noen dager siden det var skrevet noe i denne tråden frem til lokalavisen skulle være litt edgy.

This. Og jeg har forøvrig ikke sett noen overreaksjon som han i RB babler om, for det er helt naturlig at bannet ble tatt opp av pressen og at pressen ikke sier seg fornøyd med løgnene som kom fra tidligere talsmann. Etter at de trakk seg var jo saken ferdig, også i media og SoMe? Til og med her på VGD var denne tråden på vei til å synke frem til RB skulle fordømme de som fordømmer vel langt på overtid.

MyWays
12.10.18 20:26
Roedgata: Og det skal understrekes med brask og bram alle fora mens man harmdirrende bærer fanen til de indignerte og krenkede.

Kom igjen.. Det du er offer for nå er jo nettopp medias påstand om at alle og enhver føler seg indignert. Glem hva absolutt alle andre måtte mene og tenke om saken, og gjør deg opp din egen mening. Du sier jo selv i innlegget over at du i utgangspunktet er enig.. Så hva er det egentlig som får deg til å skifte mening?

Det kan vel ikke være sånn at når folk endelig unisont står sammen mot det som er feil her i verden, så skal dette stemples som noe som er fabrikert av media eller andre?? 

Om du mener at dette er noe vi bare må tåle, så er det nettopp det jeg mener med manglende gangsyn. Det er mye annet vi bare må tåle, men det inkluderer ikke sånne saker som dette.

(Innlegget ble redigert 12.10.18 20:29)

InsVerderben
InsVerderbenInnlegg: 1675
12.10.18 21:14
RickiBK: Nitelva, og den er full av alskens sulfider og hydrogen og mangt annet.

Som du kanskje vet så består VANN b.la. av hydrogen og oksygen, så ingen overraskelse der altså!

Når det gjelder "alskens sulfider" og "mangt annet" så er du tydeligvis uvitende om hvor elva starter, hvor "mangt annet" kommer fra men må du gjerne utdype...!

Kanskje du ikke har annet å gjøre en å "gjøre fra deg" på Kanarifansen, karakterisere alt tenkelig som er i nærheten av - eller som kan assosieres med Lillestrøm som drit?

Din ytring og skriftlige diarè kan virke som om det har svekket næringen til din hjerne og kropp med en påfølgende kognitiv svikt og du er unnskyldt...!

God helg :-)

Roedgata
12.10.18 21:26
MyWays: Om du mener at dette er noe vi bare må tåle, så er det nettopp det jeg mener med manglende gangsyn. Det er mye annet vi bare må tåle, men det inkluderer ikke sånne saker som dette.

At banneret var helt bak mål er vi enige om.

Jeg undres bare over motivasjonen til enkelte. Det er f.eks en del some-ryttere som er veeeldig indignerte og bruker veeeldig store ord der de sitter på sin høye hest, uten at det koster dem noe som helst å score på åpent mål.

Som sagt, lurer jeg på hvor mye av dette som stammer fra ektefølt empati med en fyr som har mista foten og hvor mye som er påtatt indignasjon og harme som skal få dem til å fremstå som bedre enn de er eller bygge seg en digital personlighet på en eller annen måte.

Denne saken er absoluitt ikke unik, men gjenspeiler en trend der patos, store følelser og store ord brukes uforholdsmessig ofte i det offentlige ordskiftet, og der hensikten til avsender ikke alltid er like enkel å avsløre. Ofte ender kommentariatet opp med å overgå hverandre i store ord.

Alt er følelser - man ELSKER og HATER over en lav sko, enten det gjelder politikk eller oppvaskbørsta man kjøpte på Nille.

Dette forringer offentligheten ved å uthule muligheten til å gradere, beskrive komplekse sammenhenger og gråsoner.

(Innlegget ble redigert 12.10.18 21:37)

Myggbalsam
MyggbalsamInnlegg: 15313
12.10.18 22:39

Tåpelig banner.
Hysterisk overreaksjon.
Fortjent skjebne for dem som stod bak.

Er det mer å diskutere egentlig? Historisk dårlig banner, flaut å gå på enkeltperson når man har så uendelig mye annet man kan "ta" bergenserne på. Regner med et lite banner "God bedring, Jørgen" ved neste anledning, så er saken borte. 

lok1
lok1Innlegg: 4816
12.10.18 23:42

Det er da like mye LSK-supportere som har fordømt dette enn Brann-supportere. Det er bare å titte på KFL-forumet/Kanarifansen på FB kontra f.eks Bataljonsforumet.

RickiBK
13.10.18 03:28
InsVerderben: så er du tydeligvis uvitende om hvor elva starter

ER jeg? 

Hvordan kan du i din totale mangel på kunnskap om hva jeg vet, eller ikke vet, si noe som helst om det? 

RickiBK
13.10.18 03:36
InsVerderben: Som du kanskje vet så består VANN b.la. av hydrogen og oksygen, så ingen overraskelse der altså!

Jøss, hva du vet. 

Hva annet er det du mener VANN består av, siden Hydrogen og Oksygen tydeligvis ikke er tilstrekkelig? 

Her i fagre Trøndelag så består vann av Hydrogen og oksygen. 
Alle andre stoffer er stoffer som er i vann. 

Du fremstår som noe krenket over min litt humoristiske fremstilling av hva man finner i Nitelva der i Lillestrøm, men jeg finner det på sin plass å be deg peke på hva det er som er galt i dette jeg påstå elva inneholdt? 
Som linken til Hepp viser, så er det da Lillestrømlinger selv som slett ikke vil fortære fisk som er hentet opp av den elva engang. 

Så den skriftlige diareen min må sannelig ha kraft i seg som rett og slett savner sidestykke, om nå ikke den elva faktisk allerede var såpass bedriten at disse Lillestrømlingene faktisk har god grunn for sin tilbakeholdenhet. 

God helg til deg også.

Laberget
LabergetInnlegg: 247
13.10.18 13:53

Jeg ser det er massiv fordømmelse av Kanarifansen her. Jeg håper LSKs supportere kan bruke dette lavmålet/selvmålet av en tifo på Brann Stadion til noe positivt både for Brannsupporteren, Brann og LSK til søndag ved å gi ekstra støtte mot Rosenborg. Dette vil alle 3 tjene på til søndag.

(Innlegget ble redigert 13.10.18 13:57)

BakeUp
13.10.18 16:29
Roedgata: Som sagt, lurer jeg på hvor mye av dette som stammer fra ektefølt empati med en fyr som har mista foten og hvor mye som er påtatt indignasjon og harme som skal få dem til å fremstå som bedre enn de er eller bygge seg en digital personlighet på en eller annen måte.

Herregud, hvor grunnleggende kjip må man være for å gå rundt og lure på om folk "egentlig" bryr seg om en ungdom som ble kritisk skadd på bortetur (med flere hundre av de mer aktive Brann-supporterne tilstede). Og om folk "egentlig" blir forbanna når folk harselerer med ulykken.

Det er vel ikke helt utenkelig at denne Jørgen har fått bredere pressedekning her i byen enn ellers i landet - at folk (og kanskje spesielt fotballinteresserte) er blitt litt mer kjent med ham og fått litt mer innblikk i hans situasjon enn hva som gjerne er tilfelle ved "én person hardt skadd i trafikkulykke på E6". Slike ting har en tendens til å komme tettere på når du får navnet, ansiktet, historien og i tillegg gjerne også kjenner folk som selv var til stede.
Enkelte kan til og med være tilbøyelig til å utvikle en viss empati for gutten.

Men, selvfølgelig, alt dette går vel SWOOSJ! over hodet på krenkergjengen. "Det er jo bare på kødd, da (hehe)". Hele konseptet med empati er så fjernt for disse.

Pugachev
PugachevInnlegg: 13319
13.10.18 17:34

Ser at VIF-fansens hockeavdeling har skadet en jente nå som en følge av blussing innendørs i en  trang hockehall i Sarpsbogrg. Tydelig at disse hockefolka er trange i nøtta og bare kan slåss og bråke. 

Roedgata
14.10.18 17:54

"Herregud, hvor grunnleggende kjip må man være for å gå rundt og lure på om folk "egentlig" bryr seg om en ungdom som ble kritisk skadd på bortetur (med flere hundre av de mer aktive Brann-supporterne tilstede). Og om folk "egentlig" blir forbanna når folk harselerer med ulykken."

"Grunnleggende kjip" fordi jeg mistenker at folk bruker en tragedie til egen vinning når det finnes en haug med indisier for akkurat dette? Da vet jeg sannelig ikke om det er best å være grunnleggende kjip eller hinsides naiv som du tydeligvis er.

(Innlegget ble redigert 14.10.18 17:56)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester