Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Slovenia (B) og Kypros (B) *KAMPTRÅD*

NYTT TEMA
Flammen2
Flammen2Innlegg: 4479
17.11.18 16:09
Eksberten: Taper Norge på Kypros, så bør prosjekt Lagerbäck avsluttes og jakten på ny landslagstrener settes i gang.

Haha.

Ja, det er virkelig medisinen. Vi har vært best i hver eneste kamp og i NL og står med 7-1-1 på siste ni kampene.

Gud bedre så mange fjerne ideer her inne. Landslagsuttakket er alltid feil. Alle spillerne skal byttes - det finnes alltid en bedre, og de spiler som oftest i ES. Formasjonen skal byttes. Nå skal også treneren vekk.

InDeilawetrust
InDeilawetrustInnlegg: 27643
17.11.18 16:11
Eksberten: Taper Norge på Kypros, så bør prosjekt Lagerbäck avsluttes og jakten på ny landslagstrener settes i gang.

Hva i alle dager. Hvorfor det? Han har da kontrakt ut 2019, med mulig til å forlenge den hvis vi når mesterskap. Da tipper jeg han leder Norge i EM 2020. 

(Innlegget ble redigert 17.11.18 16:16)

Trehjulssykkel
TrehjulssykkelInnlegg: 6686
17.11.18 16:35
Eksberten: Var slik det var i Lagerbäcks beste periode i Sverige. Der startet han som Tommy Söderbergs assistent i 1998, men etter EM 2000 ble de sidestilt og i VM 2002 og EM 2004 som var gode mesterskap for Sverige, der de slo ut hhv. Argentina og Italia ut av gruppespillet, da var to sidestilte trenere. Taper Norge på Kypros, så bør prosjekt Lagerbäck avsluttes og jakten på ny landslagstrener settes i gang.

Ja, la oss sparke en trener som har gjennomført ett av de beste årene resultatmessig i landslagets historie. 

Rakettforskerne på VGD slår til igjen.

Villans20
Villans20Innlegg: 5796
17.11.18 16:37

4-4-2 kan fungere men da er du avhengig av 2 gode kanter og spisser.

Vi har en ok kant, johansen er søppel ute på kanten. Vi har en ok spiss, resten er søppel.

4-4-2 med det mannskapet vi rår over er et tapsprosjekt

Eksberten
EksbertenInnlegg: 27421
17.11.18 16:45
Flammen2: Haha.
Ja, det er virkelig medisinen. Vi har vært best i hver eneste kamp og i NL og står med 7-1-1 på siste ni kampene.
Gud bedre så mange fjerne ideer her inne. Landslagsuttakket er alltid feil. Alle spillerne skal byttes - det finnes alltid en bedre, og de spiler som oftest i ES. Formasjonen skal byttes. Nå skal også treneren vekk.

Haha selv.

Taper vi for Kypros, samtidig som Bulgaria smetter forbi, da er vi ikke engang blant de 2 beste toerne. Da er vi på seedingsnivå 4 i EM-kvaliken og vil ikke ha reell sjanse å komme inn i playoffen i mars 2020. Er ikke mye som da tyder på at Lagerbäck skal løfte Norge topp 2 i EM-kvaliken.

Å vinne treningskamper mot middelmådige land som hadde VM i hodet når de møtte Norge er ikke så voldsom prestasjon.
Sjansetelling er en norsk fattigmannstrøst som vi har trøstet oss med siden tusenårsskiftet, også under Høgmoperioden.

Eksberten
EksbertenInnlegg: 27421
17.11.18 16:52
Trehjulssykkel: Ja, la oss sparke en trener som har gjennomført ett av de beste årene resultatmessig i landslagets historie.

Det blir bra hvis vi slår Kypros og vinner gruppen, men det blir katastrofalt om vi for første gang taper mot Kypros og vi ender som en av de dårligste toerne. Da er EM 2020, knapt så mye som en fjern drøm.
Vi har aldri (i moderne tid) hatt et år der vi har hatt så svak motstand og de treningskampene skal man legge minimal vekt på. Tenk om man skulle begynne å legge sånn vekt på treningskamper til klubblagene, som noen gjør med landslaget.

GregAdamsGregAdams
GregAdamsGregAdamsInnlegg: 1763
17.11.18 16:57
Villans20: 4-4-2 kan fungere men da er du avhengig av 2 gode kanter og spisser. Vi har en ok kant, johansen er søppel ute på kanten. Vi har en ok spiss, resten er søppel. 4-4-2 med det mannskapet vi rår over er et tapsprosjekt

Men da må vi ha ny trener. Lagerbäck spiller 4-4-2 med ren sone. Det har han alltid gjort.

Det er ikke sikkert 4-3-3 blir noen megasuksess med det mannskapet vi har heller. Det er problemer der også.

Vi har ingen utpreget gode vinger i den formasjonen. King kan bli mye mer isolert enn han er i dagens spisspar. Det er svært vanskelig å forsvare seg med en lav blokk i 4-3-3 uten å bli baktung. Vi kan selvfølgelig gå over til en mer hardtpressende stil, men jeg ser ikke helt at vi har spillerne til det.

(Innlegget ble redigert 17.11.18 17:01)

Flammen2
Flammen2Innlegg: 4479
17.11.18 17:02
Eksberten: Taper vi for Kypros, samtidig som Bulgaria smetter forbi, da er vi ikke engang blant de 2 beste toerne. Da er vi på seedingsnivå 4 i EM-kvaliken og vil ikke ha reell sjanse å komme inn i playoffen i mars 2020. Er ikke mye som da tyder på at Lagerbäck skal løfte Norge topp 2 i EM-kvaliken.

Derfor skal han sparkes.

LL har satt sitt preg på laget, fått struktur og forutsigbarhet inn i gruppa, til alt fra uttak, formasjon og spilermønster. Vi ser ut som et lag for første gang på lenge. Dette skal vi altså bryte opp og få inn en ny trener med nye ideer, fordi vi ikke skulle klare å vinne NL-gruppen. Høres ikke som en god ide for meg. Høres helt useriøst ut.

Dewaz
DewazInnlegg: 24637
17.11.18 17:16

LL er riktig mann, men det går an å stille spørsmålstegn rundt enkelte laguttak. Johansen og spissduoen Kamara + Tarik var forferdelig, noe man kunne satt både hus og bil på i forkant av kampen, og likevel aldri hatt noe mer enn hvilepuls ift. utfallet.

Og hvorfor kan man ikke gi Berge + Selnæs sjansen? Selnæs spiller i en mer offensiv rolle i St. Etienne nå, og det har resultert i fire assist så langt i år. Berge har også begynt å vandre mer fremover i banen for Genk. Henriksen sine bidrag offensivt rettferdiggjør ikke bankers plass på laget spør du meg. 

Er lov å teste litt forskjellig. Sitter en Midtsjø på benken også - han har vært utelukkende positiv de få gangene han har fått sjansen.

(Innlegget ble redigert 17.11.18 17:17)

GregAdamsGregAdams
GregAdamsGregAdamsInnlegg: 1763
17.11.18 17:26
Dewaz: Og hvorfor kan man ikke gi Berge + Selnæs sjansen? Selnæs spiller i en mer offensiv rolle i St. Etienne nå, og det har resultert i fire assist så langt i år. Berge har også begynt å vandre mer fremover i banen for Genk. Henriksen sine bidrag offensivt rettferdiggjør ikke bankers plass på laget spør du meg.  Er lov å teste litt forskjellig. Sitter en Midtsjø på benken også - han har vært utelukkende positiv de få gangene han har fått sjansen.

Som jeg har sagt før så er jeg ganske sikker på at hvis Lagerbäck hadde følt seg komfortabel med Berge-Selnæs på midten så hadde de spilt. Det er våre to klart beste midtbanespillere.

Midtsjø/Fossum inn for Henriksen er mer aktuelt etter min mening. Fyller mer kriteriene for en boks-til-boks-spiller, selv om Midtsjø vel har mest spilt sentralt i 4-3-3 i år?

meco
mecoInnlegg: 4513
17.11.18 17:41

Hvilke spillere er mest aktuelle for venstrekant utenom Moi?

Mange å velge sentralt og høyre, men venstre..

Trehjulssykkel
TrehjulssykkelInnlegg: 6686
17.11.18 18:10
Eksberten: Det blir bra hvis vi slår Kypros og vinner gruppen, men det blir katastrofalt om vi for første gang taper mot Kypros og vi ender som en av de dårligste toerne. Da er EM 2020, knapt så mye som en fjern drøm.
Vi har aldri (i moderne tid) hatt et år der vi har hatt så svak motstand og de treningskampene skal man legge minimal vekt på. Tenk om man skulle begynne å legge sånn vekt på treningskamper til klubblagene, som noen gjør med landslaget.

Vi kommer til å bli beste 2-er uansett. Vi er uansett sikret et sluttspill i 2020 om vi feiler, og vi er sikret seeding på nivå 3. 

Svak motstand? Vi har møtt motstandere som er rundt vårt eget nivå. Og vi har hevet oss og vunnet de fleste. Hadde det vært Høgmo hadde antall seier og tap sikkert vært motsatt. 

Det du skriver er helt useriøst.

Eivinder
EivinderInnlegg: 1159
17.11.18 19:00

Det sier det meste om NRK og fotballkunnskaper når de intervjuer Bjørn Johnsen på dårlig engelsk etter kampen. I stedet for å spørre på norsk og da evt. få svar på engelsk, så vet ikke journalistene bedre enn å male på med "But are ju konfident that ju will be able to play against Cypros?". Ler meg i hjel. Tragikomisk. 

(Innlegget ble redigert 17.11.18 19:00)

Anelka2
Anelka2Innlegg: 18938
17.11.18 19:29

«Dette høres ut som når Skjelbred var kaptein all over again. Han spilte ut av posisjon, og hadde utrolig mange feider med media. Håndterte media på en dårlig måte. «

Skjelbred hadde Høgmo som trener, det sier det meste. Høgmo brukte vel til enhver tid 3-4 mann på feil plasser. Skjelbred var en langt mer positiv type enn Johansen, selv om laget var dårligere enn vi er nå. Johansen var jo en del av den gjengen og, hadde vel en 2-års periode hvor han var «ute av form»,meget spesielt... Nei, jeg syns ikke han kler kapteinsrollen. 

InsVerderben
InsVerderbenInnlegg: 3283
18.11.18 00:34
Dewaz: LL er riktig mann, men det går an å stille spørsmålstegn rundt enkelte laguttak.

Enig i det, å være landslagstrener er spesielt og LL behersker dette godt! Stoler på motivene til hans for ikke å bruke for mange spillere, om jeg kan si det slik. Om uttakene kanskje ikke fungerer hver gang så er jeg ikke uroet og han oppnår jo resultater.

P.M.H. benyttet 69 (!) spillere gjennom sine 3 år, visse uttak og formasjonsvariantene orker jeg ikke å gå inn på!

Godt med en trener som holder ro og fokus, har tillit til faste spillere (dog ikke grenseløst) og er tålmodig. Han vet hva han holder på med og har tro på at Norge vil bli enda bedre framover!

Bacary
BacaryInnlegg: 20843
18.11.18 00:59
Eksberten: Det blir bra hvis vi slår Kypros og vinner gruppen, men det blir katastrofalt om vi for første gang taper mot Kypros og vi ender som en av de dårligste toerne. Da er EM 2020, knapt så mye som en fjern drøm.
Vi har aldri (i moderne tid) hatt et år der vi har hatt så svak motstand og de treningskampene skal man legge minimal vekt på. Tenk om man skulle begynne å legge sånn vekt på treningskamper til klubblagene, som noen gjør med landslaget

Blir vi nummer to Nations League gruppa har vi fortsatt gode muligheter til EM. Vi kan til og med komme til EM via Nations League. 

Å sparke en trener som endelig har fått resultatene til å svinge igjen, er helt idiotisk. 

Catts
CattsInnlegg: 1339
18.11.18 01:17
meco: Hvilke spillere er mest aktuelle for venstrekant utenom Moi? Mange å velge sentralt og høyre, men venstre..

Mats Dæhli er det åpenbare valget. Morten Thorsby er også en spennende kandidat tenker jeg, med sin fysikk og målteft.

Hvis du tenker utifra dagens tropp så er vel Iver Fossum mest aktuell. Det kunne fungert dersom Ødegaard spiller på motsatt side.

Catts
CattsInnlegg: 1339
18.11.18 01:35
Dewaz: Og hvorfor kan man ikke gi Berge + Selnæs sjansen? Selnæs spiller i en mer offensiv rolle i St. Etienne nå, og det har resultert i fire assist så langt i år. Berge har også begynt å vandre mer fremover i banen for Genk. Henriksen sine bidrag offensivt rettferdiggjør ikke bankers plass på laget spør du meg.

Jeg er helt enig. Det blir en av Lagerbäcks viktigste oppgaver å få de to til å fungere sammen. Vi har simpelthen ikke råd til å ha en av dem på benken. Selv om de ofte har bekledd samme rolle har de relativt ulike ferdighetsregistre, og jeg tror de kan utfylle hverandre ganske bra. Tysklandkampen som motargument blir for tynt og utdatert.

InsVerderben
InsVerderbenInnlegg: 3283
18.11.18 02:23

Hvorfor det?

meco
18.11.18 08:50
Catts: Mats Dæhli er det åpenbare valget. Morten Thorsby er også en spennende kandidat tenker jeg, med sin fysikk og målteft. Hvis du tenker utifra dagens tropp så er vel Iver Fossum mest aktuell. Det kunne fungert dersom Ødegaard spiller på motsatt side.

MMD, det stemmer jo ja. Har jo spilt på V side. Thorsby pleier vel normalt spille til høyre, samme med Fossum? Men flere kan sikkert spille på både høyre venstre side.
Er Midtsjø  tiltenkt som alternativ på V, og Linnes kanskje? Husker ikke helt hvor de spiller normalt.

Men da er vel den venstre siden brukbart besatt med alternativer da. Tenkte det blir vel tynt om bare Moi alene var spesielt kompetabel til å spille der.

meco
18.11.18 09:04
Catts: Jeg er helt enig. Det blir en av Lagerbäcks viktigste oppgaver å få de to til å fungere sammen. Vi har simpelthen ikke råd til å ha en av dem på benken. Selv om de ofte har bekledd samme rolle har de relativt ulike ferdighetsregistre, og jeg tror de kan utfylle hverandre ganske bra.

Mye som kunne tilsagt et 4-5-1 system med det utvalget av kvalitet på m.bane, kontra spisser. 
Men det kan fort endre seg, hvis flere spisser kommer i form. Vi så hvor fort det endret seg i forsvaret, fra nærmest katastrofal mangel til noe som nå ligner et bra utvalg.
Pluss at vi har forestått at LL ikke rokker med 4-4-2 oppsettet.

Ang Berge og Selnes, så tror jeg det være nyttig med en på benken for samme rolle. Men det mener jeg bør betinge at begge får spille. Kan ikke la Berge sitte der hele tiden, de må bytte på det. Trodde Berge skulle komme inn sist, men det var vel situasjonen i kampen som gjorde at andre bytter ble prioritert der. Men det er viktig at Berge får spilletid i rollen også.

meco
18.11.18 09:16
Eksberten: Det blir bra hvis vi slår Kypros og vinner gruppen, men det blir katastrofalt om vi for første gang taper mot Kypros og vi ender som en av de dårligste toerne.

Det er farlig å si det, men jeg er mer optimistisk foran møtet med Kypros enn mot Slovenia.
Norge har alltid slitt mot øst-europeiske lag, selv om det ikke er særlig gode lag.
Kypros derimot, er den type lag Norge har pleid stått seg godt mot. Så selv om Kypros er bedre nå, tror jeg vi har en bra mulighet til å bryte mer gjennom forsvaret der, enn vi gjorde mot Slovenia.
Men hvis BMJ også er ute nå, som det ser ut til, stiller vi svakere framme. Da har vi vel bare Kamara og Sørloth igjen. Tarik er vel ikke 100 % heller uansett?
Trodde de ville hentet inn et par nye nå. 

Xavi7
Xavi7Innlegg: 5318
18.11.18 09:37

Tror ikke Norge taper mot Kypros. Selv med Stefan Johansen på banen. Må være Norges mest oppskrytte spiller.

engavif
engavifInnlegg: 10968
18.11.18 10:32

Forstår ikke hvorfor det er så mange som skryter av resultatene. Ja, vi har vunnet mange kamper i år, og resultatmessig så er det kanskje ett av dem bedre årene til landslaget til nå. Men man må jo også se litt på motstanderne da. 

Treningskampene møtte vi storlag som Australia, Albania, Island og Panama. Nå vil sikkert folk si at 3 av dem var med i årets VM, men kan tenke meg hylekoret her inne om vi hadde tapt mot dem 3 nasjonene. 

Så fortsetter man med nasjoner som Bulgaria, Slovenia og Kypros. 

Sier ikke at vi har hatt et dårlig år. Men man må jo si at det er jo ikke noe mer en forventet av Norge. Og skulle vi tape mot Kypros og ikke vinner gruppe, så vil jeg si at det ikke er bra nok. 

meco
18.11.18 11:10
engavif: Forstår ikke hvorfor det er så mange som skryter av resultatene. Ja, vi har vunnet mange kamper i år, og resultatmessig så er det kanskje ett av dem bedre årene til landslaget til nå. Men man må jo også se litt på motstanderne da. Treningskampene møtte vi storlag som Australia, Albania, Island og Panama. Nå vil sikkert folk si at 3 av dem var med i årets VM, men kan tenke meg hylekoret her inne om vi hadde tapt mot dem 3 nasjonene. Så fortsetter man med nasjoner som Bulgaria, Slovenia og Kypros. Sier ikke at vi har hatt et dårlig år. Men man må jo si at det er jo ikke noe mer en forventet av Norge. Og skulle vi tape mot Kypros og ikke vinner gruppe, så vil jeg si at det ikke er bra nok.

Ja først unnskyld litt, for at jeg poster enda et innlegg nå, etter 3 sammenhengende forut her. Er spesielt interessert i landslaget da, og blir av og til engasjert i diskusjonene.

------------

Jo jeg ser klart det poenget du peker på her, og syns det er en legitim og realistisk vurdering av de faktiske forhold.
Det er ikke allverdens motstand vi har møtt i denne rekka, og da virker det mer rette noe 'oppskrytt' når det kalles "fantastisk" med 6 seiere på rad osv.
Jeg ser den.

Vi skal støtte opp om laget, men også være realistiske, absolutt. Og de seirene og de resultatene vi har hatt den siste tiden, har heller ikke vært så beroligende. Det er resultater som har sittet langt inne, og vi har med nød og neppe kjempet oss til å beholde den posisjonen vi har, som sylknapp leder av NL gruppa.
Man kan gjerne si at det ikke er helt godt nok, og at vi må ta mål av oss å kunne forvente litt mer.

Hvis vi ser på det som har skjedd bak resultatene, så gjenspeiler det ganske greit det som er situasjonen ndg spillermateriale.
Vi har som regel god kontroll på midten. Det så vi klart mot Slovenia, det er sjelden vi har sett at Norge dominerer med et så godt grep på midtbanen, nesten uansett. De bakre ledd har forbedret seg en god del, og det er helt framme vi har mest problemer.
Det er egentlig et større problem enn SJ, som får litt i overkant pepper muligens. Det er spissene som har levert dårligst slik jeg ser det. Inklusive King faktisk.
King skal være en av de på høyest nivå av våre, men var ikke allverdens effektiv i kampene han spilte. Løp veldig mye og kom i posisjoner, men scoringene uteble. Det er jo det King mest av alt skal ta seg av.
Så klarer vi å få gjort noe med problemet framme i angrepet så begynner det å bli bra. Men spiss-situasjonen ser ikke så spesielt lys ut i øyeblikket.
Om vi klarer gjøre jobben mot Kypros, så kan vi senke skuldrene noe, og vi får tid å bygge mer på laget framot neste viktige kamper. Så den kampen er ekstremt avgjørende, det blir en av de viktigste kampene vi har spilt på lenge.

Vi håper nye spisser kan gjøre seg gjeldene. Vi har et par lovende på gang, med Braut og Muligens J Kristoffersen.
Hadde jeg vært Lagerback nå, ville jeg faktisk hentet inn JK til Kypros matchen.
Hvis vi kommer i en desperat situasjon på slutten der vi ha scoring, kan det være en idé å sette inn et fyrtårn som kan frustrere Kypriotena i feltet. Og når BMJ også etter all sannsynlighet er ute..

Midtbanemessig ser det nærmest ut som only the skys the limit, med den rekka av gode spillere som melder seg på. Innen få år skal det mye til, om vi ikke kan stille med en midtbane på temmelig høyt nivå faktisk. Vi ser tendensene allerede. Det er i endene, spesielt framme vi har størst utfordring. 

Sulfat
SulfatInnlegg: 13106
18.11.18 11:21
meco: Vi har et par lovende på gang, med Braut og Muligens J Kristoffersen.

Julian Kristoffersen er like begrenset som en fjærpenn. Ikke god nok for U21 engang.

Kakebart
KakebartInnlegg: 3342
18.11.18 11:29

Må være litt irriterende for Høgmo å se hvordan alle spillertypene han trengte kommer opp rett etter neste mann har tatt over. 

Det er også litt frustrerende at vi får opp to så bra 6'ere når vi nå spiller med kun én 6'er. Høgmo spilte jo doble 6, og jeg ser ikke bort fra at neste trener også spiller dobbel 6. Solbakken spilte i hvert fall med dobbel 6 for noen år siden, vet ikke helt hva han gjør nå.

I tillegg var jo Høgmo desperat etter teknisk sterke og kreative kanter som kunne gå inn i banen. Tok med Ødegaard som 15åring, skulle ha Dæhli til å ta han til kvartfinale i EM og tok med Samuelsen med en gang han gjorde en overstegsfinte på tv. Men den viktige spillertypen hans uteble, med Dæhli skada og Ødegaard is spansk 2. div.

Nå har vi Dæhli skadefri og Ødegaard i Nederland, i tillegg til Moi i slag.    

Tror Berget og Selnæs kunne fungert ypperlig sammen i 442 eller 4231, men ikke Lagerback sin 442. Lagerback må selvfølgelig fortsette ut kontrakten, men gleder meg til å se hvem vi får inn etter det. Håper på Solbakken, men en trener som spiller dobbel 6 med kreative og ballsikre kanter kan passe troppen vår godt i mange år fremover. 

(Innlegget ble redigert 18.11.18 11:32)

Sulfat
SulfatInnlegg: 13106
18.11.18 11:34
Kakebart: skulle ha Dæhli til å ta han til kvartfinale i EM

Medalje i VM, var det.

Gikk nesten da.

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 39302
18.11.18 11:40
meco: Mye som kunne tilsagt et 4-5-1 system med det utvalget av kvalitet på m.bane, kontra spisser. 
Men det kan fort endre seg, hvis flere spisser kommer i form. Vi så hvor fort det endret seg i forsvaret, fra nærmest katastrofal mangel til noe som nå ligner et bra utvalg.
Pluss at vi har forestått at LL ikke rokker med 4-4-2 oppsettet.

Det jeg savner med en 433/451 er mer produktive kantspillere/vingspisser. I en slik formasjon kan man se for meg Selnæs, Berge og Fossum(?) på sentral midtbane, Moi på den ene kanten og King på topp.

Synes både MMD og Ødegaard foreløpig er altfor lite produktive til å spille innovervendt vingspiss i en slik formasjon. Spesielt førstnevnte bidrar jo bare helt marginalt når det gjelder både mål og assists. 

Tror forresten at den mest passende rollen for MMD på sikt kunne vært indreløper i 433. Litt ekstra muskler og løpskapasitet, så kunne han vært en fin ballfordeler i en slik rolle. Han er rett og slett for lite produktiv til å spille lengre frem i banen.

Bacary
BacaryInnlegg: 20843
18.11.18 11:57
Kakebart: Må være litt irriterende for Høgmo å se hvordan alle spillertypene han trengte kommer opp rett etter neste mann har tatt over.

Sikkert irriterende å ikke rykke opp med FFK selvom han har budsjett på linje med Eliteserieklubben Ranheim. 

Vi skal være glade for at vi har fått Lagerback. Ser ikke mange trenere i verden som kunne tynet mer sitron ut av denne talentløse gjengen vi besitter. Og så presterer noen å klage på at vi ikke henter flere spillere og følger bakgårsligaen Eliteserien mer. Der den beste klubben blir pisset på i europa av middelmådigheter uke etter uke. 

Klikk for å gå tilbake til toppen