Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvor gode spillere kan egentlig RBK hente?

NYTT TEMA
Dypdykk
DypdykkInnlegg: 295
03.12.18 12:41

Rosenborg har klart mest penger i Norge, og stiller således i en særklasse når det kommer til lønnsbetingelser. I tillegg er det vel liten tvil om at klubben har også har det desidert sterkeste renomeet. Likevel stiller jeg spørsmålstegn ved hvor gode spillere Rosenborg egentlig har mulighet til å hente. De kan selvfølgelig hente fra øverste hylle i Skandinavia, og sikkert treffe blink med noen talenter fra for eksempel Afrika. Men utover det? Verken Rosenborg, eller norsk eller skandinavisk fotball for den saks skyld, er vel så attraktive at man kan regne med å rekruttere spillere utover disse markedene? 

Videre kan man jo hevde at disse markedene er såpass store, at det er nok av spillere tilgjengelige selv etter at Rosenborg har forsynt seg av kaka. Resultatet blir da, slik jeg ser det, at Rosenborg bare i begrenset grad klarer å dra nytte av det økonomiske og omdømmemessige overtaket de har. Selv med betydelig lavere økonomiske rammer, er da de nærmeste motstanderne i stand til å komponere spillertropper som ikke står vesentlig tilbake for trøndernes.

Synspunkter? Kjør debatt!

Bearwithme
BearwithmeInnlegg: 7104
03.12.18 13:11

Så lenge Rosenborg får fortsette med the double og EL hvert bidige år så kan de nok fint hente en som koster det dobbelte av Bendtner, om ikke mer.

Kjappfot1917
Kjappfot1917Innlegg: 11063
03.12.18 13:50
Dypdykk: Videre kan man jo hevde at disse markedene er såpass store, at det er nok av spillere tilgjengelige selv etter at Rosenborg har forsynt seg av kaka. Resultatet blir da, slik jeg ser det, at Rosenborg bare i begrenset grad klarer å dra nytte av det økonomiske og omdømmemessige overtaket de har. Selv med betydelig lavere økonomiske rammer, er da de nærmeste motstanderne i stand til å komponere spillertropper som ikke står vesentlig tilbake for trøndernes.

Påstanden om at vi i begrenset grad klarer å benytte oss av overtaket faller jo på sin egen urimelighet all den tid vi vinner det som er å vinne i Norge.

At vi ikke brillierer og vinner med større margin viser bare hvor lite strukturert vår satsing har vært. "Alle" med svart og hvit tilhørighet håper jo at den nye treneren skal være den "nye Eggen" som gir oss kontinuiteten vi ønsker. RBK skal og må være malen for resten å strekke seg etter når det kommer til kvalitet og suksess, og dette blir sagt med minst mulig nedlatenhet. 

Spillerstallen vi pr nå råder over er nesten god nok. Vi har en keeper i høy europaklasse, midtforsvar er greit, Meling er god, midtbanen trenger en ny indreløper og mer samspill, og framover har vi tre målfarlige og spisskompetente førstevalg (jeg vet mange ikke er enig med meg ang Helland, men han er viktig på flere områder). Det vi MÅ ha er en ny høyreback, ny trener og en indreløper av minst like god kvalitet som Mike og Trondsen. Får vi på plass disse 3 faktorene er troppen god og forskjellen nedover til de nest beste lagene i Norge vil øke. Dette vil igjen gi insentiv til de andre klubbene til å heve seg

Så kommer den menneskelige faktoren, den biten kan vi ikke løse enkelt. Der kommer treneren inn, en trener som skal og må klare å motivere en suksess-mettet tropp for å ta det neste steget til europeisk middelklasse der vi var. 

Marginene mellom en god ES spiller og en god 2.div spiller er ikke like stor lenger. De aller fleste klubber som satser et minimum har spillere som trener hardt og målbevisst.

Slik ting ser ut for øyeblikket vil avstanden fra RBK til de presumtivt nest beste øke til neste år

Dypdykk
03.12.18 14:35
Kjappfot1917: Slik ting ser ut for øyeblikket vil avstanden fra RBK til de presumtivt nest beste øke til neste år

Hva bygger du det på?

(Innlegget ble redigert 03.12.18 14:36)

Dypdykk
03.12.18 14:38
Kjappfot1917: Påstanden om at vi i begrenset grad klarer å benytte oss av overtaket faller jo på sin egen urimelighet all den tid vi vinner det som er å vinne i Norge.

Til en viss grad enig, men avstanden fra Rosenborg og ned har krympet kraftig de siste to årene. I år var dere et hjemmetap mot Molde unna å miste seriegullet. Jeg tør påstå at spillerstallen til Rosenborg ikke er vesentlig bedre en for eksempel Molde sin.

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 38401
03.12.18 14:52

Og så må man huske at Molde rota rundt i rare formasjoner halve sesongen. 

Jeg sier ikke at gullet var ufortjent, de som vinner har vært best. Men om Solskjær hadde startet sesongen slik han avsluttet forrige og endte med å avslutte denne så kunne tabellen sett annerledes ut. 

Når gjorde han ikke det,  han valgte å eksperimentere enda en sesong, og spilt melk kan man ikke gråte over. 

Men Molde 2018 er langt bedre enn tabellen forteller. Og jeg har stolpetrua på 2019. 

(Innlegget ble redigert 03.12.18 14:54)

Kurtkanon2
Kurtkanon2Innlegg: 9356
03.12.18 15:09
Kjappfot1917: Spillerstallen vi pr nå råder over er nesten god nok. Vi har en keeper i høy europaklasse, midtforsvar er greit, Meling er god, midtbanen trenger en ny indreløper og mer samspill, og framover har vi tre målfarlige og spisskompetente førstevalg (jeg vet mange ikke er enig med meg ang Helland, men han er viktig på flere områder). Det vi MÅ ha er en ny høyreback, ny trener og en indreløper av minst like god kvalitet som Mike og Trondsen. Får vi på plass disse 3 faktorene er troppen god og forskjellen nedover til de nest beste lagene i Norge vil øke. Dette vil igjen gi insentiv til de andre klubbene til å heve seg

I beg to differ.

Bare Adegbenro får absolutt godkjent i angrepet.

Jebali/Helland/De Lanlay er stødige reserver/innhoppere. Botheim er akseptabel som upcoming man. Ingen av dem bør være startere på et skadefritt RBK-lag i form...

Bendtner er en voldsmann og for dyr i drift, relativt til produksjon. Han bør ikke få fornyet kontrakt. Helst selges. Søderlund er tidvis en kløne og en sutrepeis, og bør selges rimelig til en klubb som vil gi han tillit, ro og max spilletid. Levi bør leies ut.

Vi trenger 1-2 nye spisser og en lynrask høyrekant. En med stor hurtighet, som kan gi oss alternativer, spesielt i Europa, der vi ofte ligger bakpå og "presset inn i tauene".

Du overvurderer sterkt kvaliteten på angrepsleddet vårt. Resten av analysen din er helt grei.

dickenzz
dickenzzInnlegg: 1628
03.12.18 15:39
Kurtkanon2: Vi trenger 1-2 nye spisser og en lynrask høyrekant.

Nei ikke der hovedproblemet ligger, det er på midten det først og fremst ikke fungerer. Konrad og Trondsen er nesten aldri rettvent mot motstanders mål, og viser ingen interesse for å spille framover. Angrepene foregår for det meste kun langs sidelinja, der f.eks. Meling og Abergoni ofte overlapper bra. Så vel i går et par eksempler på forsøk på fremadstormende raske angrep på midten også, da var det flere som faktisk løp med ball direkte mot mål, det kunne blitt noe her. Men så at spissen ikke deltok, han ble stående i ro på midtstreken og bare se på . Helsikes forbannet ren  latskap  dette. Blir så eitrande sinna når jeg ser sånt Se til å bli kvitt fyren fort som svint, han er ren gift for RBK-spillet!

(Innlegget ble redigert 03.12.18 15:43)

Kjappfot1917
03.12.18 16:17
Kurtkanon2: I beg to differ. Bare Adegbenro får absolutt godkjent i angrepet. Jebali/Helland/De Lanlay er stødige reserver/innhoppere. Botheim er akseptabel som upcoming man. Ingen av dem bør være startere på et skadefritt RBK-lag i form... Bendtner er en voldsmann og for dyr i drift, relativt til produksjon. Han bør ikke få fornyet kontrakt. Helst selges. Søderlund er tidvis en kløne og en sutrepeis, og bør selges rimelig til en klubb som vil gi han tillit, ro og max spilletid. Levi bør leies ut. Vi trenger 1-2 nye spisser og en lynrask høyrekant. En med stor hurtighet, som kan gi oss alternativer, spesielt i Europa, der vi ofte ligger bakpå og "presset inn i tauene". Du overvurderer sterkt kvaliteten på angrepsleddet vårt. Resten av analysen din er helt grei.

Jeg er helt med på vurderingen av potensialet Samuel innehar, men enn så lenge har han kun glimtet til i enkeltkamper. I går f.x hadde han flere muligheter til å åpne godsets forsvar men feilet

Vi må jo være en smule realistiske også, og at ikke flere ser forskjellen PAH utgjør når han er på banen til forskjell fra f.x Levi og Yanni er mer enn merkelig. Pål er skremmende dårlig bakover og er muligens en av faktorene som har utgjort at Hedenstad har sett ut som en medioker 3.div spiller hele jævla sesongen, men bidraget til PAH framover er pr idag merkbart

Vi får ikke skiftet ut hele laget så enkelt er det. Bendtner har et minst like stort potensiale som Samuel, og mine observasjoner gikk på første ellever.

Får vi en lynhurtig høyrekant som i tillegg har et snev av ballbehandling blir jeg overlykkelig. For øvrig kan vi vel alle enes om at Tobias M var en schwær faktor i europa kampene våre mens han var med oss. Han var ikke sååå hurtig, men var ekstremt god på å plassere seg.

Jeg mener fortsatt hovedproblemet er motivasjonsegenskapene til hovedtrener. Det var der Kåre sviktet og det er der Coolen har gjort en så langt under middels jobb. 

Målet er fortsatt å vinne serien, kvalle til europa. Enhver prestasjon utover dette vil gjøre en sesong til veldig suksessfull. Året i år er tilfredsstillende resultatmessig men ikke spillemessig

Kjappfot1917
03.12.18 16:19
PapaSmurf: Og så må man huske at Molde rota rundt i rare formasjoner halve sesongen.

Denne unnskyldninga kan vel alle klubbene bruke til en viss grad, men RBK i særdeleshet. Selv med et - på papiret - sterkere stall enn noen andre lag greier vi ikke å riste dere av oss på et tidligere tidspunkt, noe som er frustrende for oss supportere

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 31508
03.12.18 16:23
Bearwithme: Så lenge Rosenborg får fortsette med the double og EL hvert bidige år så kan de nok fint hente en som koster det dobbelte av Bendtner, om ikke mer.

Som vi så i sommer, så er det ikke pengene som er begrensningen, det er om spillerne faktisk vil til Rbk.

Den innsatsen i EL hjalp nok ikke, heldigvis.

Kjappfot1917
03.12.18 16:23
Dypdykk: Til en viss grad enig, men avstanden fra Rosenborg og ned har krympet kraftig de siste to årene. I år var dere et hjemmetap mot Molde unna å miste seriegullet. Jeg tør påstå at spillerstallen til Rosenborg ikke er vesentlig bedre en for eksempel Molde sin.

Dette er jo grunnet spillestil og innsats. Vi blir kjempet ut av stilen - hva nå den består av - i hver eneste kamp, selv de vi vinner. Vi vinner kamper pga spisskompentanse og enkeltprestasjoner. 

Din påstand om at moilles stall er tilsvarende sterk som vår er jeg vanvittig uenig i. Sett opp de to elleverne plass for plass og si det samme en gang til. Og ta gjerne med innbytterne...da blir forskjellen enda større

Klikk for å gå tilbake til toppen