Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tilskuere på cupfinalen

NYTT TEMA
sparkie
sparkieInnlegg: 1592
03.12.18 14:29

Som tilskuer på min tredje cupfinale denne helga, observerte jeg overraskende mange tomme seter dette året. Det ble opplyst om ca 22.000 tilskuere på et stadion som tar 28.000.

Her blir jeg rett og slett noe bekymret for flere ting.

* Jeg søkte etter billett på vanlig måte via RBK og fikk opplyst om at jeg dessverre ikke fikk mulighet til å kjøpe (har ikke sesongkort). Jeg var nok ikke den eneste slik at RBK fikk antakeligvis for få billetter

* VG svingen var tilnærmet full, mens Godset sin sving var meget glissen på kantene

* Jeg satt på langsiden og observerte særdeles mange tomme seter på motsatt langside, samt de fire setene ved siden av meg var tomme. Mao. de "nøytrale" aktørene (spons, osv) får antakeligvis alt for mange billetter

* Er cupfinalen rett og slett ikke interessant nok? Tidligere mener jeg lag som Hødd og Follo fylte alt de hadde kapasitet. Riktignok har RBK "slitt" i år og Lerkendal har blitt mindre besøkt, men det var tross alt Godsetfansen (som sist var i cupfinale i 91?) som glimret mest med sitt fravær. Men mistenker også RBK fans for å nedprioritere årets cupfinale. Har tross alt være 3 av dem de siste 4 åra.

Husker RBK trakk 20.000 på semifinalene på 80/90-tallet, men at cupen nå sliter med oppslutning frem til finalen. Men veldig synd om vi skal miste den stolte cuptradisjonen vi har hatt med fulle tribuner på Ullevål. 

(Innlegget ble redigert 03.12.18 14:29)

storpeder
storpederInnlegg: 5507
03.12.18 15:00

Kanskje cupfinalen bør flyttes tilbake til november. Blir litt merkelig med cupfinale 1. søndag i advent (og planen er altså 2. søndag i advent neste år), i konkurranse med verdenscup i langrenn m.m. At tilskuertallene synker er like forståelig som at det er labert oppmøte når serieåpning arrangeres samme dag som femmila i Holmenkollen.

Alternativ løsning: Flytt cupfinalen til "boxing day".

(Innlegget ble redigert 03.12.18 15:01)

daniekr
daniekrInnlegg: 5520
03.12.18 15:04

Øy,

vi var i cupfinalen også i 93, 97, 2010(vant) altså ;)

Nff får evaluere sine egne genistreker... Redd det ikke er noe som er for hellig når det kommer til å ødelegge egne produkter for luftslottet norsk fotball i europa..

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 31508
03.12.18 15:22
daniekr: Nff får evaluere sine egne genistreker... Redd det ikke er noe som er for hellig når det kommer til å ødelegge egne produkter for luftslottet norsk fotball i europa..

Det kan på mange måter se ut som om realismen endelig har innhentet Godset. Da har man bedre forutsetninger for å gjøre det bra igjen. For oss andre så virket det vel urealistisk at dere skulle kunne drive på en helt egen måte, og bare fortsette med fremgangen.

Nå virker det i hvert fall som om alle supporterne har beina godt plantet på bakken igjen, og jeg regner vel med at det også gjelder klubbledelsen etter årets sesong.

Da går det nok fort bedre igjen.

sparkie
03.12.18 15:42
daniekr: Øy, vi var i cupfinalen også i 93, 97, 2010(vant) altså ;)

Ups, beklager!! Skulle tatt meg litt mer tid til å sjekke ut historikken her :) Men det var nok det grusomme 2-3 tapet mot dere i 91 som var friskest i minnet.

sparkie
03.12.18 15:47
storpeder: Kanskje cupfinalen bør flyttes tilbake til november. Blir litt merkelig med cupfinale 1. søndag i advent (og planen er altså 2. søndag i advent neste år), i konkurranse med verdenscup i langrenn m.m. At tilskuertallene synker er like forståelig som at det er labert oppmøte når serieåpning arrangeres samme dag som femmila i Holmenkollen.

Men har cupfinalen vært tidligere før om åra? Har vel alltid vært helga etter serieavslutningen og det synes jeg er en god tradisjon. Spørsmålet er vel om man heller burde vært ferdig noe tidligere med serien.

Å kombinere vinteridrett og fotball er nytteløst i et lite land som Norge. Det må da være mulig å legge en bedre plan for begivenhetene!

Uansett veldig synd om cupfinalen vil miste sin status og man i årene fremover får halvfulle tribuner, a la da VIF spilte hjemmekamper på Ullevål. Eller enda verre, da Lyn spilte der!!

jakral
jakralInnlegg: 21331
03.12.18 16:02
sparkie: Men har cupfinalen vært tidligere før om åra?

Ja, stort sett i oktober før, med mulighet for omkamp uka etter. Det var ikke undervarme på Ullevaal før om årene, så det var ikke aktuelt med kamper særlig senere heller. Vi har hatt en hel del cupfinaler gjennom årene hvor spillerne har måttet trippe forsiktig på frossen bane i oktober.

(Innlegget ble redigert 03.12.18 16:03)

Windsor
WindsorInnlegg: 7298
03.12.18 16:09
sparkie: Men har cupfinalen vært tidligere før om åra? Har vel alltid vært helga etter serieavslutningen og det synes jeg er en god tradisjon. Spørsmålet er vel om man heller burde vært ferdig noe tidligere med serien.

Har vel ikke vært tidligere i forhold til serien, men når serien avsluttes senere så betyr jo det også at finalen er senere på året.

Jeg tror ikke det er tidspunktet som er hovedproblemet her. Cupen har mistet interesse over hele linja over flere år. Grunnen til at man ikke har merket så mange tomme seter tidligere er jo at finalen har gått fra å være en kamp der Ullevaal kunne blitt utsolgt 2-3 ganger til en kamp som bare såvidt blir utsolgt.

sparkie
03.12.18 16:25
Windsor: Jeg tror ikke det er tidspunktet som er hovedproblemet her. Cupen har mistet interesse over hele linja over flere år. Grunnen til at man ikke har merket så mange tomme seter tidligere er jo at finalen har gått fra å være en kamp der Ullevaal kunne blitt utsolgt 2-3 ganger til en kamp som bare såvidt blir utsolgt.

Det er også min påstand. Det spilles flere kamper, man eksponeres for ekstremt mye fotball, osv. Cupen blir da det første for nedprioriterer. Synd, men sant.

Vi er muligens tilbake til diskusjonene rundt antall lag i Eliteserien, når serien skal starte/slutte osv. Produktet (både serie og cup) er helt klart gjenstand for forbedring.

helvis
helvisInnlegg: 14968
03.12.18 16:48

Synes cupen er mer og mer kjedelig. NRK som sitter på rettighetene og forvalter det dårlig, det er mye fotball generelt og serien betyr veldig mye mer. 

Bare naturlig at interessen faller - tror ikke det har så mye å gjøre med at kampen spilles i advent. 

Sulfat
SulfatInnlegg: 14523
03.12.18 16:51
helvis: tror ikke det har så mye å gjøre med at kampen spilles i advent.

Tror ikke jeg heller.

Faktum er at vi er stappmette på fotball, og da blir fort cupen det første som må vike. 

jakral
jakralInnlegg: 21331
03.12.18 17:03

Det skal bli spennende å se TV-seertallene fra helgens sport. Langrenn på Lillehammer satt opp mot cupfinalen. Men uansett var det spesielt svakt av Godset å ikke selge ut kvoten sin. Kort reisevei, første finale på åtte år og eliteseriekontrakten berget, skulle borge for et lite billettrush mot slutten, synes jeg.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg