Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Strømsgodset - Sesongen 2019

NYTT TEMA
Floflofloflo
FlofloflofloInnlegg: 2231
15.01.19 20:20
stc887: Trolg nærmere 56 på den biologiske alderen.

Ikke for å skryte(jo, faktisk bare for å skryte), men jeg klarte 90 sekunder på første forsøk. Til tross for en faktisk alder på 31 er det tydeligvis håp for fotballkarrieren fortsatt. Stiller meg som frivillig til å løse stopperkrisa.

CapoConsigliere
CapoConsigliereInnlegg: 16008
15.01.19 21:28
Floflofloflo: Stiller meg som frivillig til å løse stopperkrisa.

Iron og ironi er ikke det samme.

Rart med det.
Jo lavere nivå folk har spilt på, desto høyere tanker om seg selv.

Superteale
SupertealeInnlegg: 580
15.01.19 21:31

STC887: jeg har tro på at BP kan restarte karrieren til MRO, så lenge han aksepterer en lønn som står i stil de senere års prestasjon. 

Om to år selger vi ham til Molde for 7 mill....

Carrera32
Carrera32Innlegg: 355
15.01.19 21:34

Det er vel ikke verdens undergang om nå Ulland, Glesnes og Tocmac går, forutsatt at man ha en plan for erstattere. For all del, gode spillere alle tre men med klare begrensninger. Selv så frustrert man kan bli over Tokki til tider håper jeg han blir da han på en god dag er nesten magisk. Synd bare at det er ca hver tredje kamp og man aldri vet hva man får. Nå er det bare 6 mnd igjen av kontrakten så det er vel ikke all verden man kan få for han men en mill eller to bør være realistisk. Glesnes tror jeg har nådd toppnivået sitt, som er en OK tippeligastopper og om man får Brann til å hoste opp 4-5 mill er det vel bare å sette han på Bergensbanen med en gang. Ulland Andersen har til tross for sine flotte frispark sine klare begrensninger både teknisk og taktisk. Han bidro mye positivt i 2017 men i 2018 synes jeg han tok to steg tilbake, sinket spillet og kastet bort mange potensielle sjanser med håpløse skudd. Med 12 -14 friske millioner i kassa bør man jo kunne finne gode erstattere. To stoppere, hvorav en med fart, en sentral midtbane og en ving bør da stå på shoppinglista til Flo. Synes forresten man kan bruke Vilsvik som ren ving og da han er bedre offensivt enn defensivt.     

(Innlegget ble redigert 15.01.19 21:35)

Colonel_Kurtz
Colonel_KurtzInnlegg: 3354
15.01.19 21:45

I artikkelen om salget av Ulland skriver Niemann at Godset leter etter ledertyper som kan gå forran som forbilder for de yngre spillerne når det gjelder treningsinnsats m.m. Da er det jo logisk å selge han som blir rapportert å trene hardest og mest målrettet. Ulland er vel selve beviset på at man kan komme langt med gode holdninger og fokusert trening.

Synes mange tar for lett på å miste Ulland. "Han har bare dødballfot, ingenting annet" ser ut til å gå igjen. Det er ikke "bare" å finne en så god dødballfot. Dette er en svært viktig spisskompetanse i et lag. Vi snakker om mannen som har flest (?) målpoeng siden han kom til klubben.

Er ikke enig i at Ulland ikke har noe annet heller. Han har ingen andre spisskompetanser, men er da jevnt over bra i de fleste faser. Jobber hardt, skuddvillig. Jeg er heller ikke alltid like imponert over prestasjonene. Men hei, vi snakker om den norske eliteserien. Hadde han vært enda bedre på flere områder, ville han forsvunnet til utlandet etter en halv god sesong, som alle andre. Min påstand er at Ulland er akkurat så god at det er mulig å beholde han over tid. Eller burde være.. 

Fakta er at vi selger en av våre få profiler for en helt moderat sum. Hva gjør at folk applauderer at de samme som har tatt ut store summer i utbytte og gjort en endeløs rekke av feilrekrutteringer nå skal selge enda en nøkkelspiller?

#timeforchange#

BigGeorge
BigGeorgeInnlegg: 27961

56 på BMI mener du muligens  ?.

(Innlegget ble redigert 15.01.19 21:45)

CapoConsigliere
CapoConsigliereInnlegg: 16008
Carrera32: Ulland Andersen har til tross for sine flotte frispark sine klare begrensninger både teknisk og taktisk.

Du er på viddene her MISTER.

Solan Gundersen er den personifiserte morgenfugl, nonchalant utruga i ei osp attmed Glåma. Han er barnefødt optimist med strikkeskjerf, filttøfler og tildels lav moral.

Jossebass
JossebassInnlegg: 5228
15.01.19 22:06

Slik Ulland fremsto forrige sesong er det et godt salg for 7mill med klausuler. 26 åring som ikke kommer til å gå til utlandet for mye kroner da han ikke er attraktiv nok og blir det heller ikke. Når han var på sitt beste var han en solid spiller og lagde mye målpoeng. På meg virket han ferdig i Godset for lenge siden. Helt uinteressert siste tiden, spesielt fra i sommer. Tell opp antall feilslåtte cornere og frispark så kan man begynne å lure på hva han dreiv med. Skulle ikke gå ann for en profesjonell spiller som han. Gråter heller ikke over at han går til en klubb i Norge for jeg føler vi sitter igjen i pluss pga penga.

Fordelen med salget er at nå kan Godset sette en hinsides pris på Glesnes fordi vi ikke trenger å selge. Etter det jeg har fått vite, er det ikke så store muligheter for at han går til Brann. Glesnes heller ikke noe stort ønske om å dra heller i følge folk i klubben. Brann har lyst på han og det er stort sett det. Han blir for dyr for Bergensklubben. Godset har hvertfall ikke planlagt å selge, det er heller planer om å hente en stopper til inn. Det har vært planen siden i sommer og noe BP har uttalt offentlig er førstepri.

At Tokki ikke vil signere ny kontrakt for så være, så skal man ha penger må man selge nå eller latt han gå gratis til sommeren. Vet jo aldri, men kan jo fort bli ny 1 års kontrakt og salg ved interesse slik Flo har gjort før. Tokki er en spiller med x-faktor og skaper enormt for oss. Vil være et stort tap når han går videre, men jeg håper de ikke selger nå for småpenger og lar han heller går gratis i august. Mister vi for mange og sesongen blir ræva igjen, koster det mer.

Så får vi supportere og sofaeksperter prøve å holde hodet litt kaldt. Det er mange interesser ute å går og enkelte mediautspill trenger ikke ha noe rot i virkeligheten. Men kan være for å sette i gang en prosess fra andre klubber/agenter. Men for oss virker det som om klubben kuker det til enda mer.

Ganske så sikker på at klubben ser det stort sett alle andre gjør, men så lenge ingen vil ha Tokstad blir vi ikke kvitt han. Kjipt, men det koster å gjøre dårlige signeringer.

Dimmi
DimmiInnlegg: 10719
15.01.19 22:12
Colonel_Kurtz: Min påstand er at Ulland er akkurat så god at det er mulig å beholde han over tid. Eller burde være..

Frem til et par år siden, ja.

Hvilke utsikter har man egentlig i Godset i dag, sammenlignet med andre klubber?

Spilletid og tillit for talenter? - Nei. Det er jo bare prat fra klubben. Alt av faktagrunnlag viser det stikk motsatte. Vi er blandt de dårligste i hele ligaen på å gi spilletid til unggutta.

Kjempe om troféer? - Neppe. Mulighetene for det er vel like store i Kristiansund og Viking.

Muligheter for europacup? - Nei.

Et lag på vei oppover med spennende talenter i rekkene? Nei. Om noe så er vi på vei ned, med en alt for stor stall.

Høyere lønn? - Nei. Vi må kutte.

Attraktiv trener? - Tja. Midt på treet. Et navn som Deila trekker nok flere til seg enn assistenten hans.

Stor stadion/hjemmepublikum? - Tja. Midt på treet der også.

O.s.v.

stc887
stc887Innlegg: 15730
15.01.19 22:14
Colonel_Kurtz: Synes mange tar for lett på å miste Ulland. "Han har bare dødballfot, ingenting annet" ser ut til å gå igjen. Det er ikke "bare" å finne en så god dødballfot. Dette er en svært viktig spisskompetanse i et lag. Vi snakker om mannen som har flest (?) målpoeng siden han kom til klubben.

Men vi har en god dødballfot i Stengel som scora like mye som Ulland før førstnevnte kom fra VIF. Det er en grunn til at Deila i sin tid hadde "skuddforbud" og det er at distanseskudd (i åpent spill) er generelt dårlig butikk. Hvor mange baller har ikke EUA sendt i ælva i år? 100? Og scoret på kanskje 1 i åpent spill?

Personlig foretrekker jeg en mer "uforutsigbar" spiller som kan gå både å¨på innsiden og utsiden og dra av en forsvarer framfor å gå innover i banen som motstanderforsvaret må ta hennsyn til.

Om så vi halverer frispark mål er det 2-3 mål og en ving med snev av kreativitet og/eller fotballhode klarer 4-5 mål og vi blir mindre uforutsigbar er du i pluss på mål. Trur det blir bra for oss.

(Innlegget ble redigert 15.01.19 22:15)

Colonel_Kurtz
15.01.19 22:16

Dimmi: Enig i alt dette, dessverre.

Poenget var mer å nyansere det bildet om at det er helt greit å selge Ulland. Hele klubben har vist at den er pil råtten og ikke er i stand til å håndtere de langt større summene som har kommet inn. Hvorfor skal det pmutselig være annerledes nå?

(Innlegget ble redigert 15.01.19 22:17)

Catepillar
CatepillarInnlegg: 1100
15.01.19 22:22
Jossebass: Vet jo aldri, men kan jo fort bli ny 1 års kontrakt og salg ved interesse slik Flo har gjort før

Bra innlegg, men ett års kontrakter må vi kutte ut i slike tilfeller. 
Vil du værra med så får du skrive minimum 2 års kontrakt om klubben har tro på deg. Er klubben usikker er 1 års OK nok, men da må SOF`en stå i rettferdig forhold til dette.

Colonel_Kurtz
15.01.19 22:22

Stc887: Akkurat her er vi uenige. Vil gjerne ha litt av hvert. Kan ikke bare ha små teknikere på laget heller. Har irritert meg i alle år (Minus Nordkvelle) at det har vært så lite skuddvillige spillere på laget. Kan ikke spille oss inn i mål hele tiden. Viktig med variasjon. Så synes også jeg at det noen ganger har blitt litt mye av det gode. Men det er jammen mye av det gode på andre områder med f.eks. en spiller som Tokki også.

Dimmi
15.01.19 22:23
Colonel_Kurtz: Dimmi: Enig i alt dette, dessverre. Poenget var mer å nyansere det bildet om at det er helt greit å selge Ulland. Hele klubben har vist at den er pil råtten og ikke er i stand til å håndtere de langt større summene som har kommet inn. Hvorfor skal det pmutselig være annerledes nå?

For min egen del er tommelen opp for dette salget først of fremst basert på vurderingen opp mot det jeg anser for å være det mest nærliggende alternativet : At han blir værende, presterer helt på det jevne for en klubb som ligger midt på tabellen, og går så for 1,5 mill e.l. i juni.

Det er i utgangspunktet lite positivt med det å selge en av våre beste spillere til en konkurrent.

Men, når omstendighetene er som de er, så er det nesten som å vinne i Lotto å få så mye for en så "gammel" spiller på utgående kontrakt.

JackAass
JackAassInnlegg: 5169
15.01.19 22:37

Jeg har overhodet ingenting konstruktivt å komme med. Dette er bare et innlegg for å bli med på regla. Apatien har slått hardt inn siste året. 

Superteale
15.01.19 22:41

Applauderer aktiviteten her nå!!

Samuh0lm
Samuh0lmInnlegg: 8697
15.01.19 23:09

Ekte kjærlighet, gutta! Nå må vi stå sammen og støtte laget og klubben som trenger oss..

Som Liverpool-supporter kan det se ut som PL-engasjementet muligens kan vare litt lenger utover vinter/vår enn vanlig. Har ikke bestilt sesongkort enda, og er nok ikke helg sikker på at det blir prioritert i et stramt budsjett nå.. ;(

Salihovic
SalihovicInnlegg: 7778
16.01.19 00:34

Vi har ihvertfall Look Sa Kengkhetkid Nickolas Mickelson. Det er ihvertfall et navn som lukter på av de beste navna i serien

BigGeorge
BigGeorgeInnlegg: 27961
16.01.19 00:46
Salihovic: Vi har ihvertfall Look Sa Kengkhetkid Nickolas Mickelson

Blir ikke overrasket om han blir beste Godset-spiller i år og solgt innen to år til en bra liga.

En av høstens mest positive spillere i de to øverste divisjonene.

(Innlegget ble redigert 16.01.19 00:46)

Corio
CorioInnlegg: 1607
16.01.19 01:11

Tror ikke det kommer noe superbud på Glesnes fra oss. Synes ikke han er SÅ god - vi har heller ikke skrikende behov for en midstopper nå.

Groundhopper
GroundhopperInnlegg: 1127
16.01.19 10:07

Tokki er noe hemmelighetsfull angående egen fremtid i intervju med Eurosport etter gårsdagen trening.

Bare nevner at man kan skimte Barca-logoen på genseren under jakka. Dere hørte det her først :)

daniekr
daniekrInnlegg: 4424
16.01.19 10:35

Tipper vi snakker Barcelona S.C. i så fall.

Samuh0lm
16.01.19 12:12

Tokki drar en griezman? :p

UffeC
UffeCInnlegg: 139
16.01.19 12:21

Tokki forsvinner. Skriver ikke under på ny kontrakt. Mark my words.

Samuh0lm
16.01.19 12:26

Tokki havner nok først i sønderjyske eller Halmstad eller lignende, og om noen år er nok Intillity blitt hjemmebanen hans..

(Innlegget ble redigert 16.01.19 12:26)

Superteale
16.01.19 12:55

"STC887. Problemet eller utfordringen er at det er de samme hodene som har hentet Tokstad, Ringstad, Pelle, mente Bugge fortjente ny kontrakt tross han var 56 år, ansatte Toro for å gå bort fra det vi var for å snå snu etter under 2 år og ansette BP for å gå tilbake til det som funka som ikke funka. Hva tilsier at vi skal gå i pluss på den overgangen? "

Det er greit at Flo har henta alle disse, men han har også henta Parr, Hauger, Stengel, EUA, Marcus, Stefan, MØ etc så over tid synes jeg Flo går i pluss. De siste sesongenes merkelig overgangspolitikk henger jeg litt på Toro`s dobbeldekningstanke og ønske om formasjonsendring.

Tviler på at Flo som sportssjef henter spillere treneren ikke vil ha.....

Roedgata
RoedgataInnlegg: 1533
16.01.19 13:03
Superteale: Parr, Hauger, Stengel,

Kan disse virkelig brukes for å ta Flo i forsvar? Ingen av dem har levert som forventa over tid.

(Innlegget ble redigert 16.01.19 13:03)

Colonel_Kurtz
16.01.19 13:11
Superteale: Det er greit at Flo har henta alle disse, men han har også henta Parr, Hauger, Stengel, EUA, Marcus, Stefan, MØ etc så over tid synes jeg Flo går i pluss. De siste sesongenes merkelig overgangspolitikk henger jeg litt på Toro`s dobbeldekningstanke og ønske om formasjonsendring.

Igjen er det altså dette greiene om at Flo skal unntas ansvar for det som skjedde under Toro. Han er sportslig leder og dermed ansvarlig for både trener og spillerrekruttering. Flo sto selv i media og poengterte hvor viktig det var å gå bort fra det som hadde gitt oss suksess da vi ansatte Toro.

Ellers er det vel drøyt å gi Flo æren for å ha hentet Martin Ø. Parr, Hauger og Stengel er i min bok ikke med og veie opp for noen ting. Helt ordinære spillere alle sammen som alle har levert i underkant av hva man kanskje kunne forvente.

Dimmi
16.01.19 13:41
Superteale: over tid synes jeg Flo går i pluss

Jeg kunne knapt vært mer uenig.

Her er listen over de seniorspillerne vi har hentet de siste tre årene (låneavtaler ikke inkl.)

2016.

Jonathan Parr, Ipswich Town (overgangssum: ca. 900.000 kr)

Tommy Høiland, Molde (Overgangssum: Gratis/Bosman)

Francisco Santos da Silva Júnior, Everton (overgangssum: Gratis/Bosman)

Jakob Glesnes, Sarpsborg 08 (overgangssum: ca. 3 mill)

Eirik Ulland Andersen, Hødd (overgangssum: ca.800.000)

Kristoffer Tokstad, Sarpsborg 08 (overgangssum: ca. 5 mill)

2017

Marco Tagbajumi, Nakhon Ratchasima (Fri transfer).

Stian Ringstad, FC Braga (Fri transfer).

Christian Rubio Sivodedov, Schalke 04 (Overgangssum: ukjent).

Pontus Engblom, Sandnes Ulf (Fri transfer).

Henning Hauger, Elfsborg (Overgangssum: ukjent)

Pål Vestly Heigre, Aalesund FK (Overgangssum: ukjent).

2018

Herman Stengel, Vålerenga (fri transfer).

Amahl Pellegrino, mjøndalen (fri transfer).

Mustafa Abdellaoue, Aalesund (fri transfer).

Lars Sætra, Baoding Rongda (overgangssum ukjent).

Johan Hove, Sogndal (overgangssum ukjent).

Martin Rønning Ovenstad (fri transfer).

Den eneste virkelige suksessen her, målt ut i fra kjøpesum og sportslige prestasjoner (og nå også videresalg) er vel Ulland.

Spillere som Parr og Hauger synes jeg har vært helt middelmådige.

Og selv om Glesnes er en ok/god Tippeligastopper, så kan det neppe kalles et godt kjøp når vi slenger 3 mill på bordet for ham, og det bare 6mnd etter at Sarpsborg har hentet ham helt gratis.

Så skal selvfølgelig Hove få tid fremover før man feller noen dom over ham.

Men resten? Der synes jeg det er vanskelig å se at "Flo går i pluss", altså.

Superteale
16.01.19 13:44

Er det sportssjefens eller trenerens ansvar at spillerne underpresterer?

Det var store forventninger knyttet til alle de jeg har lista opp, så ved signering var det nok flere klubber som gjerne skulle signert de. Hva vi har fått ut av spillerne er en annen historie.....

Når jeg skal se bakover på de mer enn 30 åra jeg har fulgt Godset, så fremstår perioden med Flo som sportssjef som den mest stabile og suksessrike i klubbens historie. Det fortjener litt respekt uten at han skal bli "untouchable" av den grunn.

Jeg husker veldig godt klassesigneringer som Morten Kihle, Tor Arne Sannerholt, Rune Sunde etc, så det er ikke noe nytt at klubben ikke alltid lykkes på overgangsmarkedet.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg