Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Molde FK. Klubbtråd 2019.

NYTT TEMA
Crainey

Crainey
07.12.19 20:47
Scholestheone: Juniorer blir heller ikke bedre fotballspillere av å få noen få minutter tre kamper i året. At de får sitte på benken er et godt nok signal som sier at hvis dere jobber hardt og fortsetter utviklingen, så vil sjansene komme.

De blir i hverfall ikke noe dårligere!

Når skal de få sjansen da? Når klubben henter inn Wingoer og slikt som tar opp plassen deres.

Føler Molde av og til er for opptatt og hente lure og billige kjøp som skal selges med stor profitt at de glemmer de talentene de allerede har i klubben.

Jeg synes det er trist at feks hele 99 årgangen har forsvunnet, da jeg mener flere av de kunne bli gode ES spillere for Molde, når man ser hva andre "talenter" har fått kommet inn utenfra og fått tillit på tillit.

Scholestheone

Scholestheone
07.12.19 21:01

Hvilke 99ere burde spilt på bekostning av hvem? Det et ikke en menneskerett å få sjansen, spesielt ikke i serien. Så lenge Molde ikke har en regel om at så og så mange lokale unggutter skal få spilletid hver sesong, blir det for enkelt å klage på at ingen får sjansen, når det er vel så mye som tilsier at de ikke burde få flere sjanser enn at de får det.

Bearwithme

Bearwithme
07.12.19 21:08

Skal vi være en toppklubb må vi sette laget deretter. Kan ikke ha lokale spillere bare for å ha de der

Crainey

Crainey
07.12.19 21:24
Scholestheone: Hvilke 99ere burde spilt på bekostning av hvem? Det et ikke en menneskerett å få sjansen, spesielt ikke i serien. Så lenge Molde ikke har en regel om at så og så mange lokale unggutter skal få spilletid hver sesong, blir det for enkelt å klage på at ingen får sjansen, når det er vel så mye som tilsier at de ikke burde få flere sjanser enn at de får det.

Østigård/Roseth som midtstopper for Isak S, T Svendsen som indreløper for Isak S, Markovic (greit ikke lokal) for Amang, S Svendsen som spiss for Karlsson, Hagbø istedenfor malplasserte Gabrielsen/Strand som vingback, Sundgot for Wingo er noen eksempler jeg kommer på i farta.

Verken Isak S, Amang, Strand eller Karlsson har bidratt til noe annet enn økte lønnskostnader, utgifter og tatt opp plass til spillere som allerede var i klubben.

Obs, glemte Nyland istedenfor Ellingsen også

(Innlegget ble redigert 07.12.19 21:25)

Scholestheone

Scholestheone
07.12.19 22:15
Crainey: Østigård/Roseth som midtstopper for Isak S, T Svendsen som indreløper for Isak S, Markovic (greit ikke lokal) for Amang, S Svendsen som spiss for Karlsson, Hagbø istedenfor malplasserte Gabrielsen/Strand som vingback, Sundgot for Wingo er noen eksempler jeg kommer på i farta.   Verken Isak S, Amang, Strand eller Karlsson har bidratt til noe annet enn økte lønnskostnader, utgifter og tatt opp plass til spillere som allerede var i klubben.   Obs, glemte Nyland istedenfor Ellingsen også

Dette er for meg en salig blanding av etterpåklokskap og en noe alternativ virkelighetsoppfatning.

Det det hele bunner ut i for meg er at jeg ser ikke poenget med å gi unggutter noen få minutter for å være grei, skal det være vits må de få flere/mange sjanser og da må trenerteamet ha klokketro på at disse spillerne kan bidra til å opprettholde lagets nivå.

De spillerne du nevner her har enten ønsket å dra sin vei, fått plenty av sjanser, eller hverken før eller senere levert noe som helst som skulle tilsi at de burde fått flere muligheter da de var i MFK. Nyland Ørsahl er fortsatt et mulig gullkorn og kommer til å få flere muligheter neste år dersom han fortsetter å utvikle seg.

(Innlegget ble redigert 07.12.19 22:19)

supergunners10

supergunners10
07.12.19 22:34

Det er uansett ikke til å legge skjul på at norske klubber, også Molde, har vært og er for glade i å hente dårlige utenlandske til ulempe for egne lokale talenter. Dette er en uting. Aldri helt skjønt hvorfor man tror at man skal være så fryktelig mye bedre i fotball bare fordi man ikke er norsk. Er vel eksotisk og spennende da sikkert.

(Innlegget ble redigert 07.12.19 22:35)

ASEN

ASEN
07.12.19 22:59

Stabæk har siste årene gitt mange unge spillere sjansen på alaget, og de har ikke vært bedre enn Moldes juniorer. Men de har vokst veldig på å spille på a laget, dristig satset, men det gir resultater på lang sikt. Ja jeg vet at Stabæk har vært på Moldes nivå suste årene, men all honnør til Stabæk. 

Og som nevnt før, det er nærmest umulig for Moldes egne juniorer å nå opp på alaget slik det er idag, må næsten være på landslagsnivå for å ha den muligheten. Hvis ikke du er utenfra da, trenger ikke være bedre, men får både mer tid og flere muligheter da. 

Belzone

Belzone
07.12.19 23:37

Alle lag har vel en middelmådighet, la oss kjøpe dem samtlige, spe på med aker-akademiet og sikte oss inn på 7-10 plass. Der vi hører hjemme....     

Liker å være best jeg, a-laget renner kanskje ikke over av lokale, hva så?  Teamet som leder laget er dog veldig lokalt, er ikke det nok?

Vi fikk opp og frem Braut, føler det gir oss noen sesonger før neste storspiller trer frem.  (ja vet Braut ikke er vårt grunnprodukt) 

Molde20

Molde20
07.12.19 23:37

« Jeg synes det er trist at feks hele 99 årgangen har forsvunnet, da jeg mener flere av de kunne bli gode ES spillere for Molde» 

Hvor mange av disse spiller for andre lag i eliteserien eller lignende. Hvorfor skal de brukes på Norges beste lag når de ikke spiller for andre lag i toppdivisjonen en gang?

Sulfat

Sulfat
07.12.19 23:38
ASEN: Stabæk har siste årene gitt mange unge spillere sjansen på alaget, og de har ikke vært bedre enn Moldes juniorer. Men de har vokst veldig på å spille på a laget, dristig satset, men det gir resultater på lang sikt. Ja jeg vet at Stabæk har vært på Moldes nivå suste årene, men all honnør til Stabæk.

Stabæk er flinke, men de rekrutterer altså de største barnetalentene i storoslo til sitt akademi. Lettere å få frem tilstrekkelig med gode ungutter når du har 1.000.000 og ikke 50.000 som ditt rekrutteringsområde.

Nå har også Stabæk vært nære ved å rykke ned i 16 og 18, og årets 8.plass er en stor opptur. Jeg vil heller ha gull og E-cup med Leke, enn en og annen 8.plass med Gussiås.

Å få i pose og sekk er en svært vanskelig øvelse.

Crainey

Crainey
08.12.19 11:23
Scholestheone: De spillerne du nevner her har enten ønsket å dra sin vei, fått plenty av sjanser, eller hverken før eller senere levert noe som helst som skulle tilsi at de burde fått flere muligheter da de var i MFK. Nyland Ørsahl er fortsatt et mulig gullkorn og kommer til å få flere muligheter neste år dersom han fortsetter å utvikle seg.

Hvem har fått plenty med muligheter? Jeg ser bare en jeg har nevnt som har fått det. 

Ønske seg vekk? Er det rart da de ikke satses på.

Hvorfor skulle Amang fåplenty med muligheter enn feks Markovic? Hvorfor i det hele tatt hente Amang når man har talentfulle spillere i troppen?

Crainey

Crainey
08.12.19 11:25
Molde20: Hvor mange av disse spiller for andre lag i eliteserien eller lignende. Hvorfor skal de brukes på Norges beste lag når de ikke spiller for andre lag i toppdivisjonen en gang?

Kanskje de har stagnert i 3. div? Mange av de var altfor lenge i 3. div...

Sulfat

Sulfat
08.12.19 11:36
Crainey: Hvorfor skulle Amang fåplenty med muligheter enn feks Markovic? Hvorfor i det hele tatt hente Amang når man har talentfulle spillere i troppen?

Fordi han hadde et vanvittig spennende råmateriale. 

Han så ut som noe som kunne bli enormt bra, så viste det seg at han var en diamant som ikke lot seg slipe. Sånne sjanser må man ta.

Værre med spillere som Thompson, Dulee, Cofie, Dalla Valle, Peiponen, Camara, Spencer.

Crainey

Crainey
08.12.19 11:59
Sulfat: Fordi han hadde et vanvittig spennende råmateriale.

Fysisk beist uten teknikk eller fotballforståelse.

Poenget er at i Molde satses det ikke på de lokale fra akademiet, så enkelt er det. Det hentes heller godt utviklede spillere fra andre klubber. Greit nok, men da bør de gå ut å si det, og legge ned hele akademiet. Pengesløseri!

Som en av de som forsvant nevnte i artiklene i rbnett i sommer om talentarbeidet i Molde: Markovic og Brynhildsen var på et samme nivå, Brynhildsen ble satset på, Markovic ikke og forsvant. Og nå vil Molde bruke mange millioner på Brynhildsen. Dere synes det er greit, jeg synes det er trist.

Heldigvis er jeg Leedssupporter også, der de kastet innpå en 19 årig lokal debutant i lokaloppgjøret mot Huddersfield igår. Leeds er på 1. plass, enn så lenge ;)

(Innlegget ble redigert 08.12.19 12:00)

Sulfat

Sulfat
08.12.19 12:31
Crainey: Som en av de som forsvant nevnte i artiklene i rbnett i sommer om talentarbeidet i Molde: Markovic og Brynhildsen var på et samme nivå, Brynhildsen ble satset på, Markovic ikke og forsvant.

Vi hadde troa på Markovic, og ville låne han ut til OBOS, noe som ville vært et fornuftig steg. Det ville han ikke, var utålmodig, og dro til Bosnia.

Hvor er han nå? I OBOS.

Brynhildsen har fått utvikle seg på et lag som sliter på nedre halvdel. Vi kan ikke tilby stort med spilletid for 18-åringer, om de ikke er noe helt spesielt ala Braut, og samtidig ha ambisjoner om ligagull.

Om de ikke har tålmodighet til å ta et år eller to på utlån i mindre klubber, så er det helt greit at de forsvinner.

Se på Tobias. Hypet opp som et megatalent. Mange her inne som har ropt om hvor latterlig det var at han ikke fikk mer spilletid, helt siden han var 15.

Fikk prøve seg i endel kamper i Molde, tok ikke nivået. Fikk prøve seg i endel kamper i FKH, tok ikke nivået. Fikk prøve seg i endel kamper i Sandefjord, tok ikke nivået. Fikk prøve seg i endel kamper i Nest/Sotra, tok ikke nivået.

(Innlegget ble redigert 08.12.19 12:31)

BiggusD77

BiggusD77
08.12.19 12:58
Crainey: Poenget er at i Molde satses det ikke på de lokale fra akademiet, så enkelt er det. Det hentes heller godt utviklede spillere fra andre klubber. Greit nok, men da bør de gå ut å si det, og legge ned hele akademiet. Pengesløseri!

Enig i det overstående; det har vært for mange middelmådige utenlandske stallfyllkandidater under Solskjær. Jeg håper dette endrer seg under Moe.

"Som en av de som forsvant nevnte i artiklene i rbnett i sommer om talentarbeidet i Molde: Markovic og Brynhildsen var på et samme nivå, Brynhildsen ble satset på, Markovic ikke og forsvant. Og nå vil Molde bruke mange millioner på Brynhildsen. Dere synes det er greit, jeg synes det er trist."

99-årgangen var preget av at spillerne der følte de var gode fordi de var et godt lag som vant mye som juniorer. Problemet, er som nevnt før, at spillere som hever seg når de får spille sammen med gode spillere ikke er typen man kan satse på når man går for gull. Da må man ha de enkeltspillerne som hever alle andre rundt seg med sine individuelle ferdigheter. De som utgjør en forskjell og fører an.

Sytingen i media i sommer er bare nok et eksempel på at denne årgangen har misforstått hva som skal til for å utkonkurrere etablerte spillere på A-laget. Da må man være eksepsjonell, og det er helt tydelig ingen av dem i 99-årgangen i Molde, siden ingen av dem lever av fotballen nå.

Akerakademiet må slutte å terpe på lagarbeid, taktikk og det å sette sammen et fungerende kollektiv, og heller sørge for at hver enkelt spiller oppnår sitt offensivt-tekniske og defensivt-tekniske potensial. Og så må enkeltspillerne forstå at all ledig tid må gå til ballbehandling og fysisk fostring, helst allerede fra 10-årsalderen. Det finnes ikke noe slikt som "bra nok teknikk", men dette er tydeligvis en oppfatning som er vanlig hos unge, norske talenter - noe som er lett å se i Tippeligaen, hvor "teknisk brilliante" ungdommer slår pasninger som humper og spretter, og innlegg som er slappe og upresise (bla.a.).

supergunners10

supergunners10
08.12.19 13:06

Belzone, du har hvertfall ikke forstått noe som helst om du tror det du skriver.

PapaSmurf

PapaSmurf
08.12.19 13:37

Jeg er enig i det Biggus sier. Enerne må fram. Kollektivet er totalt uvesentlig om man kun ser på behovet A-laget har. 

supergunners10

supergunners10
08.12.19 14:40

Enig, det vil uansett hjelpe «laget» om spilleren er så fotballsmart og god teknisk som man bør være. 

Scholestheone

Scholestheone
08.12.19 15:33

Crainey:

Begge brødrene Svendsen fikk masse spilletid. Eldstebror fant seg aldri maks til rette og det var riktig for begge parter at han dro videre. Yngstebror viste i ca. 2 av 23 kamper at potensialet er der, men hva hjelper det når det ikke ser ut til å bli særlig sluttprodukt. Har fortsatt muligheten til å bli en bra Molde-spiller, men ikke særlig imponerende det han har vist i FKH, Sandefjord og Nest-Sotra. Skal du spille deg inn hos MFK må du sprudle hos slike klubber. Østigård hadde fått spille masse etter å ha imponert i OBOS, men valgte å la være. Molde gjorde ikke noe feil der, han fikk flotte rammer for å utvikle seg, men ville dra videre. 

PS: Ble Markovic plutselig lokal? Enda en som foreløpig viser fint lite annet enn at det var greit av Molde å la han dra andre steder.

Det jeg tror du egentlig er mest irritert på er at Molde under Solskjær hentet for mange spillere hvis potensiale var store spørsmålstegn. Det er jeg i såfall enig i, men må ikke forveksles med at Molde-ungdommen har blitt tilsidesatt.

BiggusD77

BiggusD77
08.12.19 15:53
supergunners10: Enig, det vil uansett hjelpe «laget» om spilleren er så fotballsmart og god teknisk som man bør være.

Joda, men det er viktig å være klar over at U-lagene til Molde kommer til å få grisebank i mange tilfeller om man gjør dette. Norge og norske klubblag overprester gjerne i denne alderen (U17, U19)fordi at lagstruktur og samhandling er mye bedre enn utenlandske i samme alder. Men så ser vi at derifra og til A-landslag og i Europaliga, og nivåforskjellen opp til større ligaer, at utlendingene passerer de norske med stor margin rett og slett fordi at da har de mest fotballkloke spillerne lært seg taktikk, posisjonering og samhandling men har mange ganger bedre ferdigheter.

Ihvertfall på kort sikt kommer U-lagene til Molde til å slite med resultatene, men straks spillerne blir 18-21 og mer modne og erfarne i kampsituasjoner, blir det nok jevnere. Molde 2 stiller da sterkere etter hvert, for på det nivået går utvelgelsen mer på fysikk og fotballklokhet. De som har gode ferdigheter men gjør dårlige valg eller ikke klarer å takle press, forventninger og treningsmengden filtreres da ut.

Ut i fra disse velger så Moldes A-lag ut de som har en mentalitet og et ego som gjør at de vil ha ballen og de vil være den som avslutter og scorer, eller de vil være den som bryter foran og klarerer innlegg og alt ansvaret for å blokkere skudd faller på dem. Og de liker det presset. Trives med å bli buet ut borte, tenner på det.

annonaki

annonaki
08.12.19 16:47
Sulfat: Fikk prøve seg i endel kamper i Molde, tok ikke nivået. Fikk prøve seg i endel kamper i FKH, tok ikke nivået. Fikk prøve seg i endel kamper i Sandefjord, tok ikke nivået. Fikk prøve seg i endel kamper i Nest/Sotra, tok ikke nivået.

Men det kunne man vel ikke vite før han faktisk fikk sjansen?

Det er her veldig mange bommer synes jeg. Man seier de ikke er gode nok og ikke tar nivået. Men det vet man ikke får de får prøvd seg. Ta Craninx som ett eksempel. Hadde det ikke vært fordi Linde var skadet så lenge, ville ingen her inne. Inkludert deg og meg hatt troa på han. Han brukte en del kamper før han "ble" god.

Eksempelet med Tobias er det samme bortsett fra at han ikke klarte å slå igjennom.

Hvordan kan spillere slå igjennom hvis de ikke får prøvd seg? At de skal dominere på 2. laget er ikke en selvfølge at de må gjøre for å få det til. Er ikke lagkameratene gode nok, kan det påvirke enkeltspillere negativt også på en måte de ikke får ut maks nivå.

Nå er det vel ingen som sier man skal starte med minst ett lokalt talent i hver kamp heller. Men hvis man først har ett talent på benken bør man gi de muligheter i kamper som praktisk talt er avgjort. Laget rakner ikke å mister en 4-0 ledelse om man setter inn Roseth istedet for Ellingsen i det 70. minutt.

Solvgutt1

Solvgutt1
08.12.19 16:49
Sulfat: Fikk prøve seg i endel kamper i Molde, tok ikke nivået. Fikk prøve seg i endel kamper i FKH, tok ikke nivået. Fikk prøve seg i endel kamper i Sandefjord, tok ikke nivået. Fikk prøve seg i endel kamper i Nest/Sotra, tok ikke nivået.

Var bra for Nest.

Sulfat

Sulfat
08.12.19 17:16
annonaki: Men det kunne man vel ikke vite før han faktisk fikk sjansen?

Poenget er jo nettopp at han har fått prøve seg. I mange forskjellige klubber. Og ikke har nivået.

Vårt etter sigende klart største akademi-talent faller igjennom i småklubber i Obos som 20-åring. Det kan jo tyde på at 17-18 åringer fra akademiet, som regnes som langt mindre talent enn Tobias, ikke er klare for spilletid for norges beste klubb.

Jeg stoler på vurderingene til Moe og Co. Ser de noen de tror har de nødvendige kvalitetene, så får de nok sjansen.

Disse unggutta endte altså 32 poeng bak ligavinneren på 4.nivå. Det er et enormt steg opp til laget som er 14 poeng bedre enn de nest beste i landet. 

(Innlegget ble redigert 08.12.19 17:23)

supergunners10

supergunners10
08.12.19 17:24

Det kan faktisk også tyde på at man ikke greier å se potensialet i mange før i senere alder, noe det finnes mange eksempler på. Finnes mange såkalte fotballfolk som er opplært av NFF som egentlig ikke vet hva de holder på med rundt omkring i klubber og kretser. 
Jeg tror ikke det er tilfellet med Erling Moe, bare så det er sagt, men på Akerakademiet, ja der finner du nok noen slike.

(Innlegget ble redigert 08.12.19 17:25)

supergunners10

supergunners10
08.12.19 17:26

Altfor enkel forklaring å bruke nivå og tabellplassering Sulfat. Som Biggus sier så kan det være enkeltspillere som kan slå igjennom uavhengig av hvordan laget gjør det. 

Sulfat

Sulfat
08.12.19 17:31

Men det sier mye om det enorme nivåhoppet det er fra akademi/b-laget til Molde A. Som sagt: ser Moe kvalitet i en unggutt, så er jeg rimelig sikker på at han får prøve seg.

Rett heller kanonene mot Akademiet, og jobben som gjøres der.

ASEN

ASEN
08.12.19 17:36

Sulfat, Tobias Svendsen har ikke fallt igjennom som du sier. Han er fortsatt ung og er ganske sikker på at han vil hevde seg i årene fremover.

Mange avskrev også spillere som Erik Hestad og Ohi da de var yngre. Noen trenger mer tid enn andre. Haaland er unntaket, slår gjennom International som 19 åring.

Det kreves tolmodighet for unge spillere, fra spillerne selv og ikke minst trenere og ledere. Men tolmodighet er tydeligvis blitt et fremmedord i mange fotballkretser. 

Det største problemet er sannsynligvis for dårlige trenere. Er jo først i år at Akademiet har hentet impulser utenfra, de  har som oftest visst best selv, lukket for innspill. 

Noen slår gjennom som 19 åring, andre som 22 åring, slik er det. 

Sulfat

Sulfat
08.12.19 17:37
Sulfat: Rett heller kanonene mot Akademiet, og jobben som gjøres der.

Apropos det, så lagde jeg en oversikt for en stund siden (muligens i denne tråden) som viste hvordan moldespillere nesten helt hadde forsvunnet fra U-landslagene. (Der vi var ganske så dominante for endel år siden.)

Da var forklaringen at NFF var teite, og at Østlands-ungdommen ble prioritert. Kanskje talentene våre rett og slett ikke har vært gode nok de siste årene?

supergunners10

supergunners10
08.12.19 17:44

Enig i det Sulfat, og det er dit mine kanoner er rettet. Angående din siste post tenker jeg det er en blanding og ikke minst at hele NFF-systemet er pill råttent. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg