Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Aldersbestemte landslag

NYTT TEMA
Kakebart
KakebartInnlegg: 2939
22.05.19 10:37

Interessant artikkel om Paco i vg i dag:

https://www.vg.no/sport/fotball/i/EWvKgj/johansen-skal-lede-fotballgutta-til-vm-suksess-han-har-en-utrolig-hjerne?utm_source=vgfront&utm_content=row-37

Synes det er litt spennende at de toucher så vidt på formasjonene og spillestil. Synes det er veldig mangel på den type spørsmål i mediene. Formasjonsvalgene til Paco på u19 er ganske spennende og nytenkende. Artikkelen nevner at det er 442 som ligger i bunnen, men det har jeg aldri sett spor av på dette laget. Synes det er 523/433 hele veien. 

Synes forøvrig formasjonen der man har et anker som trekker ned for å hjelpe midtforsvaret burde være spennede for A-landslaget også. Spesielt mot Spania så man at de bak ikke er gode nok til å dekke rommet i boksen på innleggssituasjoner på egenhånd. Vi har også en veldig spennende spiller som passer godt i den rollen på A-landslaget. 

Interessant at han påpeker at de har kopiert det offensive fra u21-landslaget. U21 spilte jo med noe lignende i forrige gruppe der vi bl.a. slo Tyskland med en 541 der Ødegaard og Thorsby hadde rimelig frie kantroller. Men dette var vel først etter Paco hadde innført formasjonen sin på u19? Generasjonen før spilte forsåvidt også med 2 kanter som trakk inn, men med litt mindre likhetstrekk siden det da var snakk om 442 og Høgmo-aktig.

Jenz
JenzInnlegg: 400
22.05.19 18:52

Har ikke u21 spilt med to spidser Ødegaard har i hvert fall ofte spilt som en av to spisser, der han har hatt en fri rolle og pendlet mellom å presse som spiss og trekke ned i midtbaneddet når man forsvarer seg.

Synes ikke det var veldig vellykket med Børkeeiet i EM som la seg tilbake i forsvaret når vi har ballen. Offsidelinjen ble for ustrukturert ved en del tilfeller og vil helst ha Børkeeiet på midten som en ballsentral. Men mulig de har fått trent mer på det nå. 

Kakebart
22.05.19 21:52
Jenz: Har ikke u21 spilt med to spidser Ødegaard har i hvert fall ofte spilt som en av to spisser, der han har hatt en fri rolle og pendlet mellom å presse som spiss og trekke ned i midtbaneddet når man forsvarer seg.

Jo, han har veldig ofte spilt som en av to spisser. I 94-årgangen hadde de 442 med innoverkanter, som på den tiden skulle innføres gjennom hele systemet fra Høgmo og ned til G15. Da var Ødegaard en av to spisser og Dæhli og Zahid var oftest innoverkantene. 

96-årgangen bytta litt mer stil underveis. De spilte 541/523 når de slo Tyskland hjemme, da med Thorsby og Ødegaard som  kantene. I andre kamper spilte de 442 og 532. 

Kakebart
22.05.19 22:00
Jenz: Synes ikke det var veldig vellykket med Børkeeiet i EM som la seg tilbake i forsvaret når vi har ballen. Offsidelinjen ble for ustrukturert ved en del tilfeller og vil helst ha Børkeeiet på midten som en ballsentral. Men mulig de har fått trent mer på det nå.

Jeg synes det fungerte rimelig greit i EM. Men jeg synes det virker som en utfordrende måte å spille på. Når nye u21 prøvde denne formasjonen så synes jeg veldig ofte det ble kluss. Stopperne glir litt fra hverandre for å lage plass til midtbanespilleren, men midtbanespiller løper ikke rett ned og vi får et hull bak midtbaneankeret. 

Paco fikk spørsmål om dette på våre beste menn podcasten. Han svarte at det ikke var utfordrende å spille slik, men derimot en styrke. Jeg synes egentlig det var et dårlig svar. Å få til noe som er utfordrende kan være en styrke, det er ikke noen motsetning mellom at noe er utfordrende og at det er en styrke. 

Om man får til det å flytte en spiller ned i midtforsvaret for å styrke spillet i boksen så er det en fordel, men det er utfordrende å endre den defensive strukturen fortløpende på den måten. 

Husker ikke helt 100% når spilleren trekker ned i midtforsvaret. At han går ned når vi har ballen er ikke så uvanlig, men når motstander har ballen har vi tidvis et anker og tidvis 3 stoppere. Går det på hvor høyt i banen motstander har ballen kanskje? Eller går det på hvor på banen ballen er (ned i stopperleddet ved innleggssituasjon, anker foran når det er spill sentralt?)

Har sett noen få kamper med Genk, og da har det også sett ut til at Berge spiller omtrent som en tredje stopper til tider. Men jeg har kun sett 3-4 kamper med dem siden han meldte overgang, så det er et tynt grunnlag. 

Jenz
JenzInnlegg: 400
22.05.19 23:27

Husker ikke helt hva som ikke fungerte, men mener å huske at linjen ikke var helt rett og at det var litt lite samstemt hvem som hadde ansvar for å forsvare de ulike områdene. Det gikk vel også litt på at man ikke kjente hverandre så godt. Helt krise var det ikke, men synes det så rotete ut en del ganger og at vi kunne blitt straffet hardere enn vi gjorde. 

Ellers blir det spennende å se Braut. Han burde være spillesugen etter å ha vært ute i kulden i Salzburg, så får vi håpe at formen er bra. En spillesugen og revansjelysten Braut er noe vi trenger dersom vi skal gjøre det bra.

Synd at Mickelson ble skadet, han og Kitolano på backene hadde vært et våpen. Kan virke som det generelt blir en del utskiftninger på det som har vært stammen i laget, er litt skeptisk til for mange nye relasjoner. 

helvis
helvisInnlegg: 14387
23.05.19 01:04

Hva tenker man:

1) Man kan forvente

2) Man kan ha som mål

3) Man kan drømme om

i VM? Gruppen ser på papiret (da tenker jeg fotballnasjoner) ut som en vi kan forvente å gå videre fra. Men skal det være stopp der eller kan vi gå langt? 

Og burde man ikke tatt ut åpenbare erstattere til Håland og Børkeeiet? Føler at hele systemet ligger på de to sine skuldre. 

Kakebart
23.05.19 06:56

Hadzic er vel den åpenbare erstatteren for Børkeeiet. 

lsklars
lsklarsInnlegg: 76233
23.05.19 11:06

Hvordan er Norges sjanser i dette VM mener dere? 

Catts
CattsInnlegg: 1285
23.05.19 11:41
helvis: Hva tenker man:
1) Man kan forvente
2) Man kan ha som mål
3) Man kan drømme om
i VM? Gruppen ser på papiret (da tenker jeg fotballnasjoner) ut som en vi kan forvente å gå videre fra. Men skal det være stopp der eller kan vi gå langt? 
Og burde man ikke tatt ut åpenbare erstattere til Håland og Børkeeiet? Føler at hele systemet ligger på de to sine skuldre.

1) Åttedelsfinale.
2) Semifinale.
3) Seier.

Det kommer jo mye an på trekningen, er vi heldige styrer vi unna de største kanonene frem til semifinalen. Da er pokalen innen rekkevidde, men det er klart det er mye som skal klaffe for at vi skal gå hele veien.

Hadzic er den åpenbare erstatteren for Børkeeiet, som Kakebart skriver. Dersom Haaland blir utilgjengelig er det flere alternative løsninger, mest sannsynlig går Thorstvedt inn som spiss tenker jeg. Strand Larsen ville vært en naturlig erstatter, men det er forståelig at de sparer ham til G19-EM hvor han vil spille en nøkkelrolle.

Joacim Jonsson har for øvrig tatt ut det laget han mener har best sjanse mot Uruguay på fredag. Jeg tror laget han setter opp er ganske realistisk, men Vetlesen tar nok en indreløperplass i stedet for Thorstvedt, uten at jeg nødvendigvis er enig i den vurderingen. Mistenker også at Brynhildsen banker hardt på døra om en av de offensive plassene, kanskje på bekostning av Thorstvedt. Laget til Jonsson kan dere se her: https://www.eurosport.no/fotball/u20-blogg_sto7285120/story.shtml

Kakebart
23.05.19 11:42
Jenz: Husker ikke helt hva som ikke fungerte, men mener å huske at linjen ikke var helt rett og at det var litt lite samstemt hvem som hadde ansvar for å forsvare de ulike områdene. Det gikk vel også litt på at man ikke kjente hverandre så godt. Helt krise var det ikke, men synes det så rotete ut en del ganger og at vi kunne blitt straffet hardere enn vi gjorde.

Husker ikke detaljene helt selv, så det blir spennende å se hvordan det ser ut i morgen. Men om man ser på eliterunden + EM så slapp Norge inn 18 mål på 7 kamper, altså et snitt på 2.57 innslupne per kamp. Den siste kampen mot England var den eneste kampen vi ikke slapp inn i. Så man er nok ikke helt på bærtur om man mener det er forbedringspotensiale i det defensive. 

Kakebart
23.05.19 11:50
Catts: Joacim Jonsson har for øvrig tatt ut det laget han mener har best sjanse mot Uruguay på fredag. Jeg tror laget han setter opp er ganske realistisk

Synes det er rimelig urealistisk med alle de endringene. På indreløperplass har Paco sagt at Bohinen, Svendsen og Vetlesen er hovedalternativene og at Hadic kan være et fjerde alternativ. Evjen er først og fremst tiltenkt en backrolle og Torstvedt er nok først og fremst med som joker/alternativ til Haaland på topp. 

Tror ikke Paco plutselig kjører på med Torstvedt og Evjen som sentral midtbane nå. Han kan finne på noe nytt under samlingen, men minst en av de to er nok en som har spilt posisjonen på landslaget før. Vetlesen har spilt sentral midt i hver eneste kamp han har spilt for PAco, så det er veldig rart om han plutselig skal flyttes opp på kanten. Blir nok Brynhildsen der. 

Kitolano har vært rimelig fast på venstrebacken, så helt realistisk å sette han der. Men med tanke på at han har gjort et litt klønete klubbvalg og spilt lite fotball, så tror jeg fort Evjen tar plassen hans.  

CapoConsigliere
CapoConsigliereInnlegg: 15377
23.05.19 11:57
lsklars: Hvordan er Norges sjanser i dette VM mener dere?

Nå har det vært mye skryt av Paco den siste måneden.

NFF unnlater å nevne de utviklingsmiljøene disse spillerne kommer fra og da i særdeleshet Stabæk.
Men tar all ære selv, skinnet og Bjørnen osv.

Overrasker meg nada, om ikke Norge presterer.
Jeg har i motsetning til de fleste, vært ringside og sett laget i flere kamper.
Med dette grunnlag er jeg mildt skeptisk.

(Innlegget ble redigert 23.05.19 11:59)

Kakebart
23.05.19 12:02
CapoConsigliere: Jeg har i motsetning til de fleste, vært ringside og sett laget i flere kamper. På dette grunnlag er jeg mildt skeptisk.

Er det noe spesifikt du har lagt merke til som vi som har sett på tv ikke har fått med oss? 

Ikke uenig i at dette laget har blitt hausa opp veldig basert på at de har lykkes med marginer. 99-årgangen skiller seg ikke ut som bedre enn andre årganger. At de gikk videre fra eliterunden med negativ målforskjell sier noe om et lag som har hatt marginer på sin side. 

I EM ble det relativt tamp siden Braut aldri kom i gang og var usynlig hele mesterskapet. Uten han er det ikke mye ekstraordinært.   

(Innlegget ble redigert 23.05.19 12:03)

Catts
23.05.19 12:11
Kakebart: Synes det er rimelig urealistisk med alle de endringene. På indreløperplass har Paco sagt at Bohinen, Svendsen og Vetlesen er hovedalternativene og at Hadic kan være et fjerde alternativ. Evjen er først og fremst tiltenkt en backrolle og Torstvedt er nok først og fremst med som joker/alternativ til Haaland på topp.  Tror ikke Paco plutselig kjører på med Torstvedt og Evjen som sentral midtbane nå. Han kan finne på noe nytt under samlingen, men minst en av de to er nok en som har spilt posisjonen på landslaget før. Vetlesen har spilt sentral midt i hver eneste kamp han har spilt for PAco, så det er veldig rart om han plutselig skal flyttes opp på kanten. Blir nok Brynhildsen der. 
Kitolano har vært rimelig fast på venstrebacken, så helt realistisk å sette han der. Men med tanke på at han har gjort et litt klønete klubbvalg og spilt lite fotball, så tror jeg fort Evjen tar plassen hans.

Jeg tror også han bommer når han setter både Thorstvedt og Evjen opp som indreløpere. Hørte selv intervjuet hvor Paco presenterte Vetlesen, Svendsen og Bohinen som alternativene på indreløperplass, så det ville være rart hvis ingen av dem starter i morgen, til tross for at ingen av dem har imponert nevneverdig denne sesongen.
Samtidig har du en Håkon Evjen som har briljert på indreløperplass, og etter min mening vært en av Eliteseriens absolutt beste spillere. Jeg tenker det kan bli en nøkkel til suksess å få utnyttet hans ferdigheter best mulig, og da blir det opp til Paco å finne ut hvordan det lar seg gjøre. Det er nærliggende å tenke at han blir mer involvert i det offensive spillet fra en midtbaneposisjon, men jeg er sikker på han vil gjøre en god figur som vingback også. Uten å bli for urealistisk, håper jeg vi stiller opp som dette på fredag:

Faye Lund
Borchgrevink - Fredriksen - Østigård - Kitolano
Vetlesen - Børkeeiet - Evjen
Christensen - Haaland - Brynhildsen

Jeg tenker det er fint at den ene spilleren ved siden av Haaland har litt tempo, men er usikker på hvem som er best av Brynhildsen og Markovic. 

Kakebart
23.05.19 12:17
Catts: Faye Lund
Borchgrevink - Fredriksen - Østigård - Kitolano
Vetlesen - Børkeeiet - Evjen
Christensen - Haaland - Brynhildsen

Blir mer realistisk når man i hvert fall har en midtbanespiller som har spilt der fast. Christensen spilte som en av de to på midten i de fleste kampene i EM, så det er også et alternativ, men mye tyder på at han ikke spiller der i VM. 

Backene kommer forøvrig mye med i spillet offensivt på dette laget, så jeg tror vi får se Evjen offensivt uansett. Med Børkeeiet ned som stopper nr 3 så pleier man å spille seg ut med en diamant som består av stopperne og de tre midtbanespillerne. Backene flyttes høyere opp i banen. 

helvis
helvisInnlegg: 14387
23.05.19 13:32

Hadzic er jo naturligvis erstatteren til Børkeeiet og har lignende kvaliteter men er vel strengt talt mer en potet enn Børkeeiet. Skeptisk til at han skal droppe ned som tredje midtstopper, men det er jo en spesifikk rolle så ikke flust med alternativer uansett. 

Tror forøvrig mye mer på Catts lag enn JJ, sistnevnte har åpenbart satt opp et personlig drømmelag mens han har runket til sitt eget mantra "fotball er ferskvare". 

Relasjoner og samhold er største grunnene til at dette laget har kvalifisert seg + Håland i kvalifiseringen. Enig at Svendsen bør kunne benkes for bedre spillere i bedre form men ellers ville jeg forandret veldig lite. 

Kakebart
23.05.19 13:37
helvis: Hadzic er jo naturligvis erstatteren til Børkeeiet og har lignende kvaliteter men er vel strengt talt mer en potet enn Børkeeiet. Skeptisk til at han skal droppe ned som tredje midtstopper, men det er jo en spesifikk rolle så ikke flust med alternativer uansett.

Har vel spilt både stopper og midtbanespiller på landslag og klubblag tidligere. Var også førstevalget i Børkeeiet sin posisjon når Paco tok over laget, om jeg ikke husker feil. Børkeeiet tok over rolla etter noen kamper. Ville ikek vært veldig bekymra for å bruke Hadzic i den rolla. 

CapoConsigliere
23.05.19 14:07
Kakebart: Er det noe spesifikt du har lagt merke til som vi som har sett på tv ikke har fått med oss?

Du ser det meste bedre fra tribunen Kakabart.

CapoConsigliere
23.05.19 14:09
helvis: Hadzic er jo naturligvis erstatteren til Børkeeiet og har lignende kvaliteter men er vel strengt talt mer en potet enn Børkeeiet. Skeptisk til at han skal droppe ned som tredje midtstopper, men det er jo en spesifikk rolle så ikke flust med alternativer uansett.

Børkeeiet kan spille stopper til nød, Hadzic har for dårlig fart til å spille stopper.

Sakarias Opsahl hadde vært beste alternativ, siden han er meget god i begge roller.
Debutert i Eliteserien og kaptein for 2 laget til Vålerenga.
Burde vært selvskreven i troppen, han er også et Stabæk produkt.

Ulrik Mathisen er et annet alternativ.

(Innlegget ble redigert 23.05.19 14:12)

Xavi7
Xavi7Innlegg: 4074
23.05.19 14:09

-99-kullet ble omtalt som et grått og kjedelig kull som nesten ikke vant en kamp. Eventyret som nå har kulminert med VM-billett startet da Paco i 2016 overtok jobben som G18- og G19-landslagstrener etter Eirik Horneland.

Det er vel sånn sett greit at Paco får litt hyllest.

Catts
23.05.19 14:10
helvis: sistnevnte har åpenbart satt opp et personlig drømmelag mens han har runket til sitt eget mantra "fotball er ferskvare".

Litt av et bilde du maler her, han er en friskus godeste Jonsson!

Catts
23.05.19 15:12
CapoConsigliere: Børkeeiet kan spille stopper til nød, Hadzic har for dårlig fart til å spille stopper. Sakarias Opsahl hadde vært beste alternativ, siden han er meget god i begge roller.
Debutert i Eliteserien og kaptein for 2 laget til Vålerenga.
Burde vært selvskreven i troppen, han er også et Stabæk produkt.

Har ikke inntrykk av at Hadzic er utpreget treg, tror ikke farten blir avgjørende for hvorvidt han vil gjøre en god jobb som midtstopper. Sakarias Opsahl er en fin spiller, han imponerer meg hver gang jeg ser ham. Rart at han slipper såpass lite til, både i klubb og på landslag. Han står ikke oppført med en eneste landskamp på NFF sine sider etter hva jeg kan se.

CapoConsigliere
23.05.19 15:22
Xavi7: -99-kullet ble omtalt som et grått og kjedelig kull som nesten ikke vant en kamp.

99 i Oslo-området var meget bra.
Men de første landslagene skal ha med alle.
Alle skal være med.
Minste felles multiplum regelen slår inn for fullt.

Finnmark med 60 000 innbyggere eller deromkring skal ha med sin spiller osv. I Oslo har vi bydeler som har like mange innbyggere som Finnmark.

Vålerenga, Stabæk og LSK er alle med i internasjonale turneringer. Det sier seg selv, at nivået i Oslogryta er mye høyere.

Alt dette har vært diskutert tidligere: 
Eliteturneringer 2014.

CapoConsigliere
23.05.19 15:25
Catts: Han står ikke oppført med en eneste landskamp på NFF sine sider etter hva jeg kan se.

Enig med deg, Sakarias er fin spiller.
En av de største talentene i Vålerenga, som har tatt lange steg de siste par årene.

Det stemmer at han ikke har landskamper, han har ikke blitt snakka inn.
Men han spiller seg inn, vent og se.

Kakebart
23.05.19 16:03
CapoConsigliere: Du ser det meste bedre fra tribunen Kakabart.

Tviler ikke på det, men det hadde vært en mer interessant diskusjon om du kom med noe spesifikt. Jeg synes i hvertfall det er veldig interessant om man kan gå litt i dybden til tider istedenfor å kun snakke om at han er bedre enn han og han er for dårlig og han er treig. 

Det du mener du har sett fra tribunen som ikke jeg har sett fra tv går sikkert på noe annet enn at en spiller er dårlig til å drible eller løper fort. Så da hadde det vært interessant å høre hva du har observert. 

Eksberten
EksbertenInnlegg: 26379
23.05.19 16:08
Catts: 2) Semifinale

Ville vært en enorm sensasjon om Norge kom så langt.

Eksberten
EksbertenInnlegg: 26379
23.05.19 16:13
CapoConsigliere: Finnmark med 60 000 innbyggere eller deromkring skal ha med sin spiller osv

76 167. Har da kommet mange bra fotballspillere fra Finnmark, så ville vært idiotisk å utelate dem bare fordi det bor mer folk i Oslo.

Kakebart
23.05.19 16:14
CapoConsigliere: 99 i Oslo-området var meget bra.
Men de første landslagene skal ha med alle.

Før EM så var det ingen fra 99-årgangen som var henta av europeiske klubber, utenom Marcovic. 

Dette er laget som tapte 3-1 mot Israel og røyk ut av første kvalifiseringsrunde til u17EM

Ødegaard
Borchgrevink - Salte - Østigård - Holter
Kristiansen - Myhre - Byklum - Svendsen
            Pedersen - Agouda   

Brage Berg Pedersen var den eneste nordlendingen. Ble sett på som ganske lovende den gangen og tilbrakte et år hos Genoa. 

Salte, Østigaard og Svendsen fra vestlandet kan umulig ha vært de svakeste. De er godt kjente navn nå. Byklum fra Sørlandet vet jeg ikke helt hvordan det går med. 

3 lsk-spillere og 2 oslogutter må være bra representasjon av østlandet? 

(Innlegget ble redigert 23.05.19 16:15)

Thpe
ThpeInnlegg: 34044
23.05.19 19:28

Håkon Evjen er en all-rounder. Som hans trener i Glimt, Kjetil Knutsen sier: "Det spiller ingen rolle hvor Håkon spiller. Han løser det uansett". 

Har tidligere spilt back, indreløper, kant og tidvis spiss underveis i noen matcher. Knutsen uttalte også da Patrick Berg ble skadet, at Evjen var meget aktuell for ankerrollen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg