Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Horneland ny trener i RBK/FKH/hvaskjer

NYTT TEMA
Yourexperiencemaydiffer
YourexperiencemaydifferInnlegg: 5402
07.01.19 12:02

Selv om det er 2019 og forbud mot å opprette nye tråder har jeg vurdert at dette er verdig ett unntak.

Saken antas kjent for de fleste. Erik Horneland ble meldt klar som RBK-trener. I dag møtte han opp for å lede FKH-trening. I følge RBK (og Horneland selv?) er han ute av kontrakt med FKH 01.02.19. Dette grunnet en ny kontrakt han for kort tid siden signerte med FKH som ga han en måneds oppsigelsestid. 

Og ja: det har også foregått en relativt uforsonelig ordkrig mellom RBK v/Koteng og FKH v/Kaldheim i media. 

Hva blir enden på visa? Hvem har rett? Kjør debatt! 

Korgutt
KorguttInnlegg: 12112
07.01.19 12:05

Håper man unngår rettsak. Men slik frontene er nå er jeg slettes ikke sikker.

CapoConsigliere
CapoConsigliereInnlegg: 14752
07.01.19 12:10

Erik Horneland trener FKH frem til 1 Februar, så tar han over RBK.

PerO_
PerO_Innlegg: 989
07.01.19 12:13
Korgutt: Håper man unngår rettsak. Men slik frontene er nå er jeg slettes ikke sikker.

Men hvem skal være med i den rettssaken? FKH angriper RBK hele tiden, men kan de saksøke noen for å tegne arbeidsavtale med 2 personer som hevder de har sagt opp sin gamle stilling?

Sings
SingsInnlegg: 199
07.01.19 12:14

– Vi greier ikke å bli enige med Haugesund, og tenker akkurat nå at vi ikke gjør mer i saken. Vi kommer til å la det gå til 1. februar, sier Koteng

Hele saken

Korgutt
07.01.19 12:28

PerO_. I mitt hode er jeg enig med deg. Men hva som rører seg i hodet på Kaldheim har jeg ingen forutsetning for å kunne uttale meg om. 

(Innlegget ble redigert 07.01.19 12:28)

cowboyterje
cowboyterjeInnlegg: 63
07.01.19 12:29

Det er grunn til å spinne videre på denne trenerkonflikten mellom RBK og FK Haugesund. Synes ikke det finnes noen vinnere i denne saken. Det er klart RBK har påvirket treneren til å si opp i Haugesund. Det å finne seg en ny trener er både dyrt og vanskelig. RBK benytter sin posisjon i næringskjeden til å få en dyktig trener nærmest gratis. Jeg vet mange her på siden som misliker de stores makt i engelsk fotball, men så fort man snur fokus til norsk fotball så er det greit at den største klubben har alle fordeler.

Den eneste reale måten å løse denne betente tvisten på er at RBK betaler skikkelig.

Det finnes et liv etter fotballen for treneren også, som neppe kan føle seg veldig populær i sildebyen nå. Han svikter jo klubben sin.

RBK har vært ute etter treneren en lang stund, og det er ikke usannsynlig at det har skjedd saker og ting bak FK Haugesund sin rygg.

Samtidig må det selvsagt være lov å kontakte andre klubber om både spillere og trenere, men uten skikkelig betaling(1.1 millioner er lommerusk i denne verdenen) så blir bare dette vondt.

Norsk fotball har alt å tjene på gode relasjoner mellom klubbene. RBK sier egentlig farvel til denne linja, slik de opptrår nå.

Å utnytte en kontrakts svakhet skaper ikke godt blod, og jeg håper norske klubber har dette i bakhodet neste gang RBK viser interesse for en spiller.

Korgutt
07.01.19 12:36

Syns du 1,1 million er lommerusk når NFF betalte ca. 5 mill da de løste Hareide fra kontrakten?

tendy
tendyInnlegg: 3470
07.01.19 12:37

Hvis ikke klubbene blir enige så kommer man vel ikke utenom rettsak? For Kaldheim bekreftet nok en gang i intervju med Haugesunds avis i dag at FKH fortsatt forholder seg til at Horneland har kontrakt med klubben ut sesongen.(30. november)

(Innlegget ble redigert 07.01.19 12:38)

PerO_
07.01.19 12:39
cowboyterje: RBK har vært ute etter treneren en lang stund, og det er ikke usannsynlig at det har skjedd saker og ting bak FK Haugesund sin rygg.

Hva får deg til å tro det? Har de drevet hjernevask så FKH fikk en vrangforestilling om at de burde tilby trenerne en ny kontrakt med 1 mnd oppsigelsestid?

cowboyterje
07.01.19 12:41
Korgutt: Syns du 1,1 million er lommerusk når NFF betalte ca. 5 mill da de løste Hareide fra kontrakten?

Selvsagt er det småpenger.

1. Hva tror du det koster å finne seg en ny trener, løse ham fra kontrakt, ordne hus, bil og lønn ?

Tror du dette koster mer enn 1.1 millioner ? Det tror jeg.

cowboyterje
07.01.19 12:43
PerO_: Hva får deg til å tro det? Har de drevet hjernevask så FKH fikk en vrangforestilling om at de burde tilby trenerne en ny kontrakt med 1 mnd oppsigelsestid?

Har vel vært kontakt siden August. 

Korgutt
07.01.19 12:47

Jeg skjønner at du mener det skal være forbudt med kontakt mellom 2 personer som kjenner hverandre godt fra tiden i NFF cowboyterje.

(Innlegget ble redigert 07.01.19 12:47)

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 30217
07.01.19 12:47
cowboyterje: Det er grunn til å spinne videre på denne trenerkonflikten mellom RBK og FK Haugesund. Synes ikke det finnes noen vinnere i denne saken. Det er klart RBK har påvirket treneren til å si opp i Haugesund. Det å finne seg en ny trener er både dyrt og vanskelig. RBK benytter sin posisjon i næringskjeden til å få en dyktig trener nærmest gratis. Jeg vet mange her på siden som misliker de stores makt i engelsk fotball, men så fort man snur fokus til norsk fotball så er det greit at den største klubben har alle fordeler. Den eneste reale måten å løse denne betente tvisten på er at RBK betaler skikkelig. Det finnes et liv etter fotballen for treneren også, som neppe kan føle seg veldig populær i sildebyen nå. Han svikter jo klubben sin. RBK har vært ute etter treneren en lang stund, og det er ikke usannsynlig at det har skjedd saker og ting bak FK Haugesund sin rygg. Samtidig må det selvsagt være lov å kontakte andre klubber om både spillere og trenere, men uten skikkelig betaling(1.1 millioner er lommerusk i denne verdenen) så blir bare dette vondt. Norsk fotball har alt å tjene på gode relasjoner mellom klubbene. RBK sier egentlig farvel til denne linja, slik de opptrår nå. Å utnytte en kontrakts svakhet skaper ikke godt blod, og jeg håper norske klubber har dette i bakhodet neste gang RBK viser interesse for en spiller.

Jeg er ikke enig med deg.

Det at en klubb er stor og attraktiv for en trener betyr ikke at de har noe større ansvar enn andre for å betale mer enn det som er rimelig.

Om vi ser saken fra RBKs side så er det snakk om en trener som står uten kontrakt fra 1. februar. De har tilbudt ca en million for at han kan komme med en gang. Det er en rimelig sum for en måned etter min mening.

Innen fotballen kan fotballklubber sparke trenere som de vil. Da er det rett og rimelig at trenere såfremt de er uten kontakt kan gå dit de vil. Det er ikke slik at klubbene kan sitte med all makt og at de som forlater dem er svikere.

For meg er det i det store og hele merkelig at RBK får kritikk her. Ikke misforstå, jeg ser gjerne at RBK får kritikk jeg, men da bør det ligge noe substans bak. De ber om tillatelse til å snakke med en trener, treneren informerer om at han kan være tilgjengelig 1. februar og de blir enige om en kontrakt.

At trenerens nåværende klubb driver noen kontraktsmessige krumspring for å tjene penger på overgangen etter at de selv gjennom en annen kontrakt har sikret seg å ikke stå med utgifter ved en treneravskjedigelse er det som er kritikkverdig her. De har utformet en kontrakt de mente ga treneren en svakhet, nå opplever de at den svakheten de la inn i kontrakten brukes mot dem selv.

fotballidiot2
fotballidiot2Innlegg: 21152
07.01.19 12:48
cowboyterje: 1. Hva tror du det koster å finne seg en ny trener, løse ham fra kontrakt, ordne hus, bil og lønn ?
Tror du dette koster mer enn 1.1 millioner ? Det tror jeg.

Nå slipper de jo en del av disse kostnadene med Horneland da.

Regner med han også hadde lønn hvis han da ikke jobbet på dugnad?

Om de finner en trener som ikke er under kontrakt og som tar jobben til ca samme betingelser som Horneland & co så blir det jo et plussregnskap?

PapaSmurf
07.01.19 12:50
cowboyterje: Selvsagt er det småpenger. 1. Hva tror du det koster å finne seg en ny trener, løse ham fra kontrakt, ordne hus, bil og lønn ? Tror du dette koster mer enn 1.1 millioner ? Det tror jeg.

Det burde de tenkt på før de legger inn slike klausuler i kontraktene.

Du kan ikke forvente ar RBK skal finansiere en ny trener til FKH. RBK betaler lønn og fynsegoder til sine trenere, FKH må gjøre det samme.

Og om de velger å spandere hus og bil på trenerne er vel opp til klubben selv. De fleste trenere tjener godt nok til å kjøpe hus og bil selv.

PerO_
07.01.19 12:51
cowboyterje: Har vel vært kontakt siden August.

Det var en uformell forespørsel i august ja, akkurat som alle klubber gjør når de leter etter spillere og trenere. Ingen sitter i blinde å planlegger bud uten å vite om det overhodet er interesse hos motparten.

Så, hvis det hadde vært Horneland som vill ha oppsigelsesklausul hadde jeg forstått mistanken. Men det var faktisk klubben som insisterte på denne endringen.

Korgutt
07.01.19 13:07

Her er lite intervju med Horneland etter dagens trening. Han mener at fakta vil komme frem etterhvert.

https://www.eurosport.no/fotball/eliteserien/2018/horneland-det-er-har-vaert-kaos_sto7077958/story.shtml

PapaSmurf
07.01.19 13:19
tendy: Lederen i supporterklubben til FKH fyrer løs mot Horneland: https://www.nettavisen.no/sport/fotball/fkhs-supporterleder-fyrer-ls-mot-horneland---tenker-mest-mulig-pa-seg-selv/3423576991.html

Hvorfor skulle han ikke tenke mest på seg selv?

Jeg har slutta å tenke sånn at trenere og spillere skylder oss noe. De får muligheten til større utfordrigner og bedre lønn et annet sted.

I sjeldne tilfeller er det situasjoner som tilsier at en skylder klubben noe. Men her har Horneland gjort en god jobb og klubben har laget en kontrakt som sier at han kan gå på kort varsel.

Hvem ville ikke tatt en høyere stilling med bedre lønn om man følte seg kvalifisert?

(Innlegget ble redigert 07.01.19 13:19)

Yourexperiencemaydiffer
YourexperiencemaydifferInnlegg: 5402
07.01.19 13:31

Er det en yrkesgruppe som ikke skal ha dårlig samvittighet for å ikke legge igjen penger hos sin arbeidsgiver så må det være fotballtrenere. 

Ser supporterlederen argumenterer slik mange gjør når lokale stjerneskudd tar en bosman og går vederlagsfritt til neste klubb. "Det er hos oss han ble en god trener". Forskjellen er jo at han ville fått sparken dersom han ikke "hadde blitt en god trener" mens spilleren hadde blitt i klubben og hevet lønn dersom han ikke utviklet seg nevneverdig.

KongOjo
KongOjoInnlegg: 2717
07.01.19 13:36
PapaSmurf: trenere

Lurer på hva som hadde skjedd hvis Molde hadde satt seg like mye på bakbeina før jul. Dere kunne sikkert tjent dere noen miller ekstra der faktisk. Men dere valgte å ikke drite dere ut for en hel verden, kanskje bedre det i lengden. 

trondhjem
trondhjemInnlegg: 9020
07.01.19 13:39
PapaSmurf: Jeg har slutta å tenke sånn at trenere og spillere skylder oss noe. De får muligheten til større utfordrigner og bedre lønn et annet sted.

Flere supportere burde tenke slik fordi dagens toppfotball er, enten man liker det eller ikke, en gjennomkommersialisert underholdningsindustri.

Tiden da fotballlag bestod av amatører og representerte enkelte sosiale klasser fra forskjellige geografiske regioner er for lengst over. den gangen ga det mening å snakke om og avkreve spillerne klubblojalitet.

I dag er samtlige toppfotballag kjøpelag som tuftes på å kjøpe inn og selge spillere, trenere og resten av det sportslige støtteapparatet. Det har den uheldige konsekvensen at lag med større lommebok får makta i spillermarkedet. Men slik er er det, og slik vil det bli uansett hvor mye vi supportere klager over det.

PerO_
07.01.19 13:39
tendy: Hvis ikke klubbene blir enige så kommer man vel ikke utenom rettsak?

Med tanke på hvor godt arbeidstagere er beskyttet i Norge kan det bli morsomt å se sakspapirene når FKH saksøker Horneland.

"Vi skrev en kontrakt med en gjensidig oppsigelse uten reservasjoner, som vi tilbød treneren. Vi mente at denne ikke skulle brukes ved klubbskifte, men siden treneren valgte dette måtte vi kansellere den nye kontrakten.

Den gamle skal da være gyldig"

Korgutt
07.01.19 13:50

Og nå er det ifølge VG kjent hva Haugesund krever. Mer enn 6000000,-kr.

https://www.vg.no/sport/fotball/i/OnK8LA/kilder-til-vg-haugesund-krever-mer-enn-6-millioner-for-horneland

haavarl
haavarlInnlegg: 484
07.01.19 13:57

Så Kvalheim ønsker seks, men det kan hende det ikke blir noe?

Folkflesk
FolkfleskInnlegg: 15619
07.01.19 13:59
Korgutt: Og nå er det ifølge VG kjent hva Haugesund krever. Mer enn 6000000,-kr.

Det var litt en sum. Og Koteng høynet fra 1,1 til 1,3 millioner. Man kan vel trygt si at det var en viss "avstand mellom partene", slik det heter på lønnsforhandlingsspråket.

(Innlegget ble redigert 07.01.19 13:59)

Art-Vandelay
Art-VandelayInnlegg: 40203
07.01.19 14:02
PapaSmurf: klubben har laget en kontrakt som sier at han kan gå på kort varsel.

Vet vi helt sikkert ordlyden, og hva som ble avtalt mellom partene om hva som skulle gjelde i tilfelle denne klausulen skulle inntreffe?

Rockets_AA
Rockets_AAInnlegg: 19656
07.01.19 14:04

– FK Haugesund og jeg ble tidligere i høst enige om endrede vilkår for min trenerstilling. De nye vilkårene gjelder fra 1. januar 2019. Fra denne dato gjelder følgende oppsigelsesadgang i: «Under arbeidsforholdet og etter utløpet av prøvetiden gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 1 måned, regnet fra og med utløpet av kalendermåneden oppsigelsen fant sted.»

Dette er hentet fra Horneland sin pressemelding, så med mindre han lyver i den så er dette altså ordlyden i kontrakten hans.

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 24792
07.01.19 14:04
Korgutt: Og nå er det ifølge VG kjent hva Haugesund krever. Mer enn 6000000,-kr. https://www.vg.no/sport/fotball/i/OnK8LA/kilder-til-vg-haugesund-krever-mer-enn-6-millioner-for-horneland

Seks millioner? Er de dritings i Haugesund?

Jeg synes Rbk har vært litt teite når de annonserte Horneland såpass provoserende, og latet som de ikke skjønte at det ville skape konflikt. Men det er jo ingenting i forhold til Haugesund og Kaldheim her.

Vanskelig å skjønne hva de driver med, og umulig å tro at de faktisk ville løse konflikten. Virker som om de bare ville provosere Rbk.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester