Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvorfor Horneland?

NYTT TEMA
Batorex
BatorexInnlegg: 1242
08.01.19 10:42

Hva er det som gjør Eirik Horneland egnet til en jobb som RBK-trener?

Spillestilmessig er han vel det stikk motsatte av hvordan RBK tradisjonelt har fremstått, og ønsker å fremstå. En defensivt orientert trener som vel i all hovedsak har spilt 4-4-2 med Haugesund. Er det dette man nå er ute etter i RBK?

Resultatene hans i Haugesund vil jeg heller ikke karakterisere som spesielt imponerende. Helt sikkert mange i Haugesund som er strålende fornøyd med en 4. plass, men så svak som Eliteserien er om dagen, er det ikke noe ekstraordinært ved den tabellplasseringen. Haugesund hadde en nokså sterk stall etter dagens standarder, og å havne rundt topp 5 er akkurat hva man kunne forvente.

Selvom RBK (tydeligvis) fikk nei fra en rekke trenere, må det uansett være mulig å finne en trener som har bedre resultater å vise til, og som passer bedre inn i RBK-kulturen, enn en nobody fra Haugesund?

hrrreminius
hrrreminiusInnlegg: 8107
08.01.19 11:01

Rosenborg ønsker jo (på godt og vondt) å spille ut ifra en tydelig og kjent filosofi som jeg er ganske sikker på at Horneland har kontroll på. Defensiv orientering trenger ikke være et minus, det er i det defensive at en eventuell RBK-trener har størst spillerom til å komme med egne ideer. Det defensive vil uansett alltid være grunnmuren i enhver tilnærming til spillestil.

(Innlegget ble redigert 08.01.19 11:01)

Kakebart
KakebartInnlegg: 2652
08.01.19 11:06

Som aldersbestemt trener fikk han vel ikke til noe. Spilte mest 4141. 

Starta med å mislykkes i eliterunden av EM-kvalifiseringen med den sterke 96-årgangen. Så røyk han ut av første kvalifiseringsrunde med 97-årgangen før han mislyktes med 98-årgangen i eliterunden. Kom seg altså kun videre fra ett Em-kvalifiseringsgruppespill (første kvalifiserigsrunde med 98-årgangen.) av 4. 

Etter han gikk av tok Paco sin første generasjon til EM og VM på første forsøk.  

MacPerson
MacPersonInnlegg: 7082
08.01.19 11:07

Desperasjon og slett ledelse, fordi KNoteng ble rimelig desperat.  

Kan ikke se at Horneland er naturlig representant for å spille etter RBKs egne krav om offensiv 433 fotball...

RBK burde begynne med utskiftninger i toppen, men fint for resten av lagene i ES om RBK styres av impulser og løse kanoner, slik at kontinuitet uteblir på Lerkendal!

Firensju
FirensjuInnlegg: 1735
08.01.19 11:11

Jeg stusset litt på valget av treneren, men vi alle Brann-supportere husker jo at vi var svær skeptisk til ansettelsen av LAN. Vi måtte gå fra vår gamle faste 4-4-2 til 4-3-3 og det gikk jo stort sett bra :) 

Kanskje 4-4-2 passer Rosenborg bedre. De har jo Søderlund og Bendtner.

Zanick
ZanickInnlegg: 5984
08.01.19 11:30
MacPerson: RBK styres av impulser og løse kanoner, slik at kontinuitet uteblir på Lerkendal!

Kåre 2015 og 2018 var milevis fra hverandre. Kontinuitet er ikke likestilt med samme trenerteam og nummeroppstilling.

Horneland er ikke full klaff, men av norske trenere er det ikke veldig mange som er bedre valg. Ser knapt noen i ES, kanskje Maalen og Cifuentes men de er neppe perfekt timing for en spillerstall full av primadonnaer.

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 24779
08.01.19 18:12
Firensju: men vi alle Brann-supportere husker jo at vi var svær skeptisk til ansettelsen av LAN.

Eh, nei. Det var ikke alle som var svært skeptiske til det.

Justice 96
Justice 96Innlegg: 34457
08.01.19 18:14

Blir spennende å se Rosenborg ta steget videre med festfotball og CL-spill, eller minst komme seg videre fra gruppespill i EL og unngå å bli den sedvanlige kasteballen. For det var vel det som var målet med denne prosessen? 

(Innlegget ble redigert 08.01.19 18:14)

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 24779
08.01.19 18:18
Justice 96: Blir spennende å se Rosenborg ta steget videre med festfotball og CL-spill, eller minst komme seg videre fra gruppespill i EL og unngå å bli den sedvanlige kasteballen. For det var vel det som var målet med denne prosessen?

Det var det, kun the double er ikke godt nok i år.

(Innlegget ble redigert 08.01.19 18:18)

haavarl
haavarlInnlegg: 482
08.01.19 18:30

Horneland er klar over at at må spille offensiv fotball dersom han skal bli værende noe særlig lenge i jobben. Han virker innstilt på det selv, og er også klar over at supporterne er skeptiske - og vil gjerne gjøre sitt for å overbevise dem. Dvs oss.

"Alle" vet jo hvordan RBK spiller i 4-3-3, trenger ikke nødvendigvis så lang skolegang for å bruke den formasjonen.

Når man ser bort fra den skuffende mangelen på meritter: Horneland virker faglig meget sterk, og kan tilføre mye mer trøkk på treninger, mye mer intensivt press i banespill, høyere aggressivitet. Vi har savnet det.

(Innlegget ble redigert 08.01.19 18:41)

Batorex
08.01.19 18:47
haavarl: Horneland er klar over at at må spille offensiv fotball dersom han skal bli værende noe særlig lenge i jobben. Han virker innstilt på det selv, og er også klar over at supporterne er skeptiske - og vil gjerne gjøre sitt for å overbevise dem. Dvs oss. "Alle" vet jo hvordan RBK spiller i 4-3-3, trenger ikke nødvendigvis så lang skolegang for å bruke den formasjonen.

Med andre ord: Han er egentlig ikke kvalifisert i det hele tatt. Har ikke de rette kvalifikasjonene for en jobb i RBK mht. resultater og/eller spillestil. Blir likevel ansatt, og må åpenbart endre på mye av det han har stått for som trener. Det er her ansettelsen blir helt fullstendig uforståelig for meg: Hva er det som får RBK til tro at Horneland innehar kvaliteter/kompetanse som gjør at han enkelt kan omlegge sin stil og tilpasse seg RBK? 

Jeg hadde forstått det dersom det var en litt merittert trener med en kurant CV, som ikke nødvendigvis spiller RBK-fotball, men som har vist at han har kvalitetene som trengs for å tilpasse seg RBK-kulturen. Hva er det som tilsier at Horneland, en nobody (beklager, men det er faktisk hva han er i denne sammenhengen) fra FKH, har disse kvalitetene? 

Jeg skal ikke påstå at Horneland er en dårlig trener. Godt mulig han egentlig er et fotballgeni, men det jeg ikke forstår er hva RBK ser i ham. Hva er det som gjør han kvalifisert for denne jobben. Det er for min del helt uforståelig. 

haavarl
08.01.19 19:26

Haha. Ja. Nei. Ca. hele Trøndelag har vel spurt seg om dette. Alle inkl. Horneland selv vet at han ikke var noe førstevalg.

Da Kåre fikk fyken i juli listet styret opp de tre egenskapene de aller helst ville ha i en ny trener: "Han må være fagmann, leder og pedagog. På alle de feltene ønsker vi å bli bedre."

Jeg vil tro det særlig er Bjørnebye som har gått inn for Horneland, og Horneland har meget gode referanser på akkurat disse feltene. Gjennom NFF-systemet. Som selvsagt kan være både positivt og negativt. Men han har visst imponert folk som fagmann.

For vår del teller det også positivt at han er aktiv, engasjert og tydelig på treningsfeltet - den biten droppet Kåre ca. etter vårsesongen 2016.

(Innlegget ble redigert 08.01.19 19:28)

Batorex
08.01.19 19:46
haavarl: Jeg vil tro det særlig er Bjørnebye som har gått inn for Horneland, og Horneland har meget gode referanser på akkurat disse feltene. Gjennom NFF-systemet. Som selvsagt kan være både positivt og negativt. Men han har visst imponert folk som fagmann.

Takk for godt svar. Jeg vet ingenting om Hornelands pedagogiske egenskaper, men hvis folk som kjenner han godt gir han ros for dette, er det i alle fall en mulig forklaring på hva RBK ser i ham. 

haavarl
08.01.19 19:50

Den linken jeg postet fra VG utdyper det hele. Jeg hadde ikke lest den før jeg svarte, men etterhvert som vi får vite mer virker det som et ikke helt uforståelig valg. 

Rosenborg mener de har funnet mannen som skal ta dem inn i fremtiden, med «Klopp-fotball».

Uh, well ... Det har neppe noen noe imot, men vi vil gjerne vente og se litt, for å si det sånn.

(Innlegget ble redigert 08.01.19 19:52)

Kongemannen
KongemannenInnlegg: 10551
08.01.19 20:00

Undres over hvor langt bak i søknadsrekka Hornelands var. Håper han har sikret seg en solid sluttpakke. Vil nok få sparken selv med seriemesterskap..

haavarl
08.01.19 20:11

Det var Bjørnebye som hadde hovedansvaret for arbeidet (som sportslig leder), og Horneland sto visstnok meget høyt på hans private ønskeliste (etter å ha kjent ham fra NFF-tiden).

Ellers fikk H/E 2-årskontrakt. Og hvis de skal klare seg ut den tiden må de vise god angrepsfotball, så enkelt er det; ellers er det takk og farvel.

(Innlegget ble redigert 08.01.19 20:12)

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 79151
08.01.19 22:02
Kongemannen: Undres over hvor langt bak i søknadsrekka Hornelands var.

Det er nok vesentlig flere enn Hjulmand, Bakke og de Boer. (Bosz nevnes ikke f.eks).

Liten tvil om at Koteng har rotet det skikkelig til for RBK her. Har vært uten fast hovedtrener i et halvår og har ikke virket til å ha hatt noen ordentlig plan i forkant, under og etterkant av sparkingen av Ingebrigtsen. At Ingebrigtsen ikke ville klare å ta RBK videre var en riktig konklusjon, men da må de da ha på plass noe mer konkret. Det er temmelig påfallende at en såpass stor klubb drives så dårlig.

FinchFarm
FinchFarmInnlegg: 135
08.01.19 22:18

Helt sikkert mange i Haugesund som er strålende fornøyd med en 4. plass, men så svak som Eliteserien er om dagen, er det ikke noe ekstraordinært ved den tabellplasseringen. Haugesund hadde en nokså sterk stall etter dagens standarder, og å havne rundt topp 5 er akkurat hva man kunne forvente.

_____

Hva med å sjekke fakta først?? FK Haugesund ble av mange (inkludert VG) tippet å havne i nedrykkstriden før fjorårets sesong. Gjennomsnittsplasseringen blant de største mediene var 13. plass. 4. plassen ifjor var kruttsterk. At Horneland på mange måter var hjernen bak forvandlingen av Haugesund fra en middels addeco-klubb til en stabil topp 6 klubb de siste 10 årene er det heller ikke mange som tenker på. Da i rollen som Grindhaugs assistent  Jeg tror Horneland er potensielt en meget sterk og modig ansettelse av Koteng og co. 

(Innlegget ble redigert 08.01.19 22:19)

haavarl
08.01.19 22:24
GiPazzini_85: Liten tvil om at Koteng har rotet det skikkelig til for RBK her.

Koteng har selvsagt ikke hatt noe med det å gjøre, han er jo ingen fotballmann.

Et utvalg bestående av Bjørnebye/Alstad fra administrasjonen pluss Bratseth/Winsnes/Heggem fra styret har drevet denne saken; med Bjørnebye som hovedperson i kraft av å være sportslig leder.

Den VG-saken virker å være en god oppsummering.

(Innlegget ble redigert 08.01.19 22:26)

Sulfat
SulfatInnlegg: 11178
08.01.19 22:26
haavarl: "Alle" vet jo hvordan RBK spiller i 4-3-3, trenger ikke nødvendigvis så lang skolegang for å bruke den formasjonen.

Enhver idiot kan sette opp et lag i 433, ja. Å få det til å fungere i beste Eggen-stil, med alt det innebærer av løp, samtidige bevegelser, avstander, og andre godfot-ingredienser er nok derimot ekstremt vanskelig å få på plass.

haavarl
08.01.19 22:28

Helt klart. Men hvis man stiller opp i 4-3-3 og er svært aggressive og angrepsvillige så er det i alle fall en god start. 

Tvilsomt om noen kan gjøre det akkurat slik Eggen gjorde det, og det er vel heller ikke noe realistisk mål. De må få lov til å gjøre ting på sin måte - forutsatt at det er offensivt og angrepsvillig.

(Innlegget ble redigert 08.01.19 22:29)

tendy
tendyInnlegg: 3469
08.01.19 22:54

Husker at VG lupen ga Horneland terningkast to foran fjorårets sesong.Kåre Ingebrigtsen fikk seks.Ja, jeg vet at terningkastene i lupen i stor grad blir gitt for å passe inn med tabellplasseringen, men likevel litt morsomt å tenke på nå i ettertid.

(Innlegget ble redigert 08.01.19 22:55)

KitWalker_1516
KitWalker_1516Innlegg: 10785
08.01.19 23:07
MacPerson: RBK burde begynne med utskiftninger i toppen, men fint for resten av lagene i ES om RBK styres av impulser og løse kanoner, slik at kontinuitet uteblir på Lerkendal!

Jeg forventer at klubben din tar igjen RBK, noe også dere forventer slik jeg leser innleggene dine om dagen.

Jeg gleder meg til å lese dine betraktninger om at ditt lag ikke når opp til dine forventninger.

Skal ha det i minnet og ser virkelig frem til det.

KitWalker_1516
08.01.19 23:18
Firensju: Jeg stusset litt på valget av treneren, men vi alle Brann-supportere husker jo at vi var svær skeptisk til ansettelsen av LAN. Vi måtte gå fra vår gamle faste 4-4-2 til 4-3-3 og det gikk jo stort sett bra :)  Kanskje 4-4-2 passer Rosenborg bedre. De har jo Søderlund og Bendtner.

Brann har mistet mye de. Borte er ambisjonene om å slå ifra seg i norsk fotball.

Ambisjonene om å spille attraktiv fotball er også helt borte på Kniksens Plass 1.

Der er hederlige plasseringer i vår egen andedam mer en godt nok, både blant lederne og fansen. Hvordan de når målene er ubetydelig.

Heldigvis er det ikke slik i RBK.

HLund
HLundInnlegg: 10146
08.01.19 23:20
KitWalker_1516: Borte er ambisjonene om å slå ifra seg i norsk fotball.

Dårlig forsøk på trolling. Du kan helt sikkert bedre :)

KitWalker_1516
08.01.19 23:22
HLund: Dårlig forsøk på trolling. Du kan helt sikkert bedre :)

Det er jo det. Dere supportere stiller ingen krav. Det er helt borte.

GiPazzini_85
09.01.19 10:23
haavarl: Koteng har selvsagt ikke hatt noe med det å gjøre, han er jo ingen fotballmann. Et utvalg bestående av Bjørnebye/Alstad fra administrasjonen pluss Bratseth/Winsnes/Heggem fra styret har drevet denne saken; med Bjørnebye som hovedperson i kraft av å være sportslig leder. Den VG-saken virker å være en god oppsummering.

Koteng sitter med det øverste ansvaret her. Bjørnebye og så disse "sportslig kompetente" som VG kaller dem, hva de nå enn mener med det. Bratseth har i alle fall bra med erfaring fra RBK fra den tiden da det ikke var så vanlig med utdannelse for sportsdirektører. Hva slags "sportslig kompetanse" Winsnes og Heggem har bortsett fra å ha vært spillere stiller jeg meg undrende til.

GiPazzini_85
09.01.19 10:26
tendy: Husker at VG lupen ga Horneland terningkast to foran fjorårets sesong.Kåre Ingebrigtsen fikk seks.Ja, jeg vet at terningkastene i lupen i stor grad blir gitt for å passe inn med tabellplasseringen, men likevel litt morsomt å tenke på nå i ettertid.

VG-lupen bør til neste sesong kaste terning på kvaliteten på ligaen i form av spillere, trenere og sportslige ledere generelt sett og ikke bare lag for lag. Utifra hva slags kriterier kan man gi terningkast seks til en eliteserietrener?

GiPazzini_85
09.01.19 10:36
FinchFarm: Helt sikkert mange i Haugesund som er strålende fornøyd med en 4. plass, men så svak som Eliteserien er om dagen, er det ikke noe ekstraordinært ved den tabellplasseringen. Haugesund hadde en nokså sterk stall etter dagens standarder, og å havne rundt topp 5 er akkurat hva man kunne forvente. _____ Hva med å sjekke fakta først?? FK Haugesund ble av mange (inkludert VG) tippet å havne i nedrykkstriden før fjorårets sesong. Gjennomsnittsplasseringen blant de største mediene var 13. plass. 4. plassen ifjor var kruttsterk. At Horneland på mange måter var hjernen bak forvandlingen av Haugesund fra en middels addeco-klubb til en stabil topp 6 klubb de siste 10 årene er det heller ikke mange som tenker på. Da i rollen som Grindhaugs assistent Jeg tror Horneland er potensielt en meget sterk og modig ansettelse av Koteng og co.

Hva slags fakta? Hvor mye skal man faktisk vektlegge hva sportsjournalister mener om det hele? FKH har vært flinke på overgangsfronten de siste årene og har tjent veldig mye på dette, samt trygge rammer for klubbveteraner som ender opp som trenere og sportslige ledere.

Og så man en kanskje begrense skryten litt når det gjelder det meste som skjer i Eliteserien. Horneland selv har hatt en Grindheim som har vraltet rundt og hatt fast plass på laget og likevel har de klart en 4.plass. Forren fremstår som den stjernestopperen i serien. RBKs mest tekniske og finessepregede spiller gjennomfører knapt 20 kamper i løpet av en sesong grunnet dårlig benstilling og treningsgrunnlag.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester