Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Babacar Sarr ferdig i Molde

NYTT TEMA
HarryH
HarryHInnlegg: 28113
12.02.19 13:41
Korgutt: Står vel et et sentralt vitne som spiller fotball i et tredje land.

Jeg ser at det ikke står direkte at vedkommende vitnet i tingretten. Men det er jo nærliggende å tro ja.

Korgutt
KorguttInnlegg: 12408
12.02.19 13:51

Jeg leser ikke bare det som står skrevet HarryH. De som kjenner meg best mener jeg er litt for ivrig til å lese mellom linjene. Men her tror jeg ikke at jeg tar feil. Og legg merke til at jeg skriver tror.

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 25074
12.02.19 13:55
Korgutt: Her HarryH. Står vel et et sentralt vitne som spiller fotball i et tredje land.

Hva er første og andre land? Norge og Russland?

Korgutt
12.02.19 14:06

Han kommer fra Færøyene. Det er første land. Han har spilt i Norge som er andre land. Og Danmark som han er i nå er det tredje landet.

_Ghost_
_Ghost_Innlegg: 4107
12.02.19 14:07

Det hadde vært uproblematisk å få hentet Nattestad eller gjennomført fjernavhør av han når han spiller i Danmark. Må være noen andre dette.

Tjaaah
12.02.19 14:10
Korgutt: Han kommer fra Færøyene. Det er første land. Han har spilt i Norge som er andre land. Og Danmark som han er i nå er det tredje landet.

Ahhhh, sånn ja.

Tjaaah
12.02.19 14:11
_Ghost_: Det hadde vært uproblematisk å få hentet Nattestad eller gjennomført fjernavhør av han når han spiller i Danmark. Må være noen andre dette.

Det kan være at de vet at de får hentet ham, men ikke hvor lang tid det tar. Å hente noen med tvang fra et annet land er neppe verdens smidigste prosess, spesielt ikke en som ikke er norsk.

_Ghost_
12.02.19 14:28
Tjaaah: Det kan være at de vet at de får hentet ham, men ikke hvor lang tid det tar. Å hente noen med tvang fra et annet land er neppe verdens smidigste prosess, spesielt ikke en som ikke er norsk.

I Norden har man et såpass godt vitnesamarbeid at det å gjennomføre et fjernavhør i hvert fall burde la seg gjøre. Hvis han befinner seg utenom Norden, og også utenfor EØS-området, blir det straks verre. Det er også slik jeg oppfatter henvisningen til et "tredjeland".

For Nattestads del foreligger det vel også politiforklaringer, som man normalt vil kunne lese opp dersom vitnet ikke møter (Forutsatt at det ikke er et avgjørende bevis, men hvorvidt dette er tilfellet eller ikke behandles normalt underveis i rettsmøtet). Det får meg til å tenke at vedkommende kanskje ikke har forklart seg for politiet tidligere, og dermed mest sannsynlig er et nytt vitne.

For all del, det er mulig at tidsfristen for å få hentet inn Nattestad er for kort, samtidig som aktørene på forhånd har lagt til grunn at forklaringen ikke vil kunne leses opp, men jeg tror nok at det fort dreier seg om noen andre her.

(Innlegget ble redigert 12.02.19 14:32)

Tjaaah
12.02.19 14:40
_Ghost_: I Norden har man et såpass godt vitnesamarbeid at det å gjennomføre et fjernavhør i hvert fall burde la seg gjøre. Hvis han befinner seg utenom Norden, og også utenfor EØS-området, blir det straks verre. Det er også slik jeg oppfatter henvisningen til et "tredjeland". For Nattestads del foreligger det vel også politiforklaringer, som man normalt vil kunne lese opp dersom vitnet ikke møter (Forutsatt at det ikke er et avgjørende bevis, men hvorvidt dette er tilfellet eller ikke behandles normalt underveis i rettsmøtet). Det får meg til å tenke at vedkommende kanskje ikke har forklart seg for politiet tidligere, og dermed mest sannsynlig er et nytt vitne. For all del, det er mulig at tidsfristen for å få hentet inn Nattestad er for kort, samtidig som aktørene på forhånd har lagt til grunn at forklaringen ikke vil kunne leses opp, men jeg tror nok at det fort dreier seg om noen andre her.

Ok, jeg kan ikke så mye om dette. Så du har sikkert rett her.

Tanken min var egentlig bare at vi ikke vet hva de faktisk mener med ubestemt tid her, kanskje de bare mener at de må finne en ny dato med ledig tid på tinghuset? Ikke vet jeg.

_Ghost_
12.02.19 14:50
Tjaaah: Tanken min var egentlig bare at vi ikke vet hva de faktisk mener med ubestemt tid her, kanskje de bare mener at de må finne en ny dato med ledig tid på tinghuset? Ikke vet jeg.

Ja, vi vet lite foreløpig. Det vi i hvert fall vet er at flere vitnene i saken gjennomgående har vist liten respekt for rettssystemet. Først med klovnetakter og endringer av forklaringer i tingretten, og nå dette.

Tjaaah
12.02.19 15:25
_Ghost_: Det vi i hvert fall vet er at flere vitnene i saken gjennomgående har vist liten respekt for rettssystemet. Først med klovnetakter og endringer av forklaringer i tingretten, og nå dette.

Jepp, det kan du trygt si.

Samp
SampInnlegg: 6681
12.02.19 15:46

Nattestad fikk vel påpakning i retten for at han overhodet ikke tok situasjonen seriøst. Merker jeg er særdeles glad for at flere av de involverte ikle er i klubben lenger.

Tjaaah
12.02.19 15:54
Samp: Nattestad fikk vel påpakning i retten for at han overhodet ikke tok situasjonen seriøst. Merker jeg er særdeles glad for at flere av de involverte ikle er i klubben lenger.

Jepp, han virket jo helt idiot fra det som kom frem der. Så litt buksevann er nok på sin plass uansett.

Tror dere skal være glad for at disse er vekke, ja. Drittunger som mener de kan gjøre som de vil.

AxelRudi
AxelRudiInnlegg: 1944
12.02.19 17:29

Nattestad nekter å vitne, det jobbes med papirer for å få tvunget ham til å gjøre dette, men det rakk man ikke innen torsdag. Derfor ubestemt tid. 

Korgutt
12.02.19 17:56

Josimar har forøvrig konfrontert den russiske klubben med den forestående rettssaken som sier at de betrakter Sarr som uskyldig inntil det motsatte er bevist.

Tjaaah
12.02.19 18:02
AxelRudi: Nattestad nekter å vitne, det jobbes med papirer for å få tvunget ham til å gjøre dette, men det rakk man ikke innen torsdag. Derfor ubestemt tid.

Er dette synsing, eller kildebasert?

AxelRudi
AxelRudiInnlegg: 1944
12.02.19 18:37

Kilde, men ikke en du finner på internett. 

(Innlegget ble redigert 12.02.19 18:38)

Tjaaah
12.02.19 18:39
AxelRudi: Kilde, men ikke en du finner på internett.

Ok, da må jeg vel nesten vente litt før jeg tar helt stilling til hvor mye Nattestad skal hetses.

Best å være forsiktig, hehe.

arkles
arklesInnlegg: 7225
13.02.19 08:18

Og agent Solbakken får seg VIP-plass på Old trafford.. Så alex ferguson satt bak og de kan vel utveksle tricks of the agent trade

thewaterfall
thewaterfallInnlegg: 3237
13.02.19 21:52

http://www.josimar.no/artikler/en-tvilsom-affaere/5595/

"Leder av etisk utvalg i det danske fotballforbundet (DBU), Per Larsen, reagerer på spillerens prioritering. Larsen har hatt flere fremtredende roller i dansk politi- og rettsvesen gjennom sin yrkeskarriere, blant annet som sjefsinspektør i København-politiet og kriminalinspektør i politiets etterretningstjeneste.

– Det å ikke møte i en rettssak, altså det er en plikt. Er man innkalt på riktig måte, er det lite smart å prioritere en treningskamp. Jeg kan ikke forestille meg at det finnes en fornuftig begrunnelse.
– Jeg synes det ville være smart av klubben å sørge for å få ham til å møte, sier Larsen."

Ellers kan jeg ikke si at Fredericia kommer særlig godt unna det i denne artikkelen, så hvis norsk/dansk media begynner å mase litt på de så tipper jeg Nattestad stiller "frivillig" ved neste mulighet. 

Tror ikke de helt hadde den oversikten de påstår at de har, og dermed kjører ingen kommentar. Skal vel ikke utelukke et oppgjør på kammerset. Tror ikke de vil risikere at deres spiller blir pågrepet fordi han ikke ønsker å vitne i voldtektssak.

(Innlegget ble redigert 13.02.19 21:53)

Korgutt
13.02.19 22:20

Men Josimar er ikke Josimar dersom de ikke kan komme med noen stikk mot Molde. På slutten av artikkelen så er de på banen med at det er særdeles betenkelig at Molde terminerte kontrakten hans. For da kan han bare stikke av til et land hvor det er vanskelig å få utleveringsavtale.

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 30608
13.02.19 23:27

Ja han der Lars Johnsen må ha fått ødelagt sin skjerv av oddskuponger av MFKs overtidsmål. 

Det var en gang jeg ble irritert på Josimar, men nå har den tendensiøse journalistikken gått over til klovnerier. Så nå er det bare humor. 

Vi venter forøvrig fortsatt på bevisene de sa de hadde sist de hadde Sarr-saken oppe. Alle kan hevde de har beviser, men kun de som virkelig har disse kommer med dem.

Lurer på hvordan det går med den pengeinnsamlingen deres for å kunne gi ut enda mer piss. 

ross
rossInnlegg: 6904
13.02.19 23:41
Korgutt: Men Josimar er ikke Josimar dersom de ikke kan komme med noen stikk mot Molde. På slutten av artikkelen så er de på banen med at det er særdeles betenkelig at Molde terminerte kontrakten hans. For da kan han bare stikke av til et land hvor det er vanskelig å få utleveringsavtale.

Dette lar de Hans Fredrik Marthinussen svare på, professor i rettsvitenskap. Synes det er ryddig jeg. 

PapaSmurf
13.02.19 23:49

Men det er jo betimelig å spørre om hva folk ville at MFK skulle gjøre. Inkludert Josimar. 

Det var jo ramaskrik når han fikk spille, og nå er det ille når han blir fristilt. 

Det morsomme her er jo at jurister stort sett støttet MFK i valget de tok i fjor, da ga opinionen blanke i hva de mente. 

Nå har den ene juristen man har spurt ment at det kan være uetisk å fristille, da skal man plutselig lytte til lovens menn?

Som jeg har sagt hele veien, samme hva MFK gjør i en slik situasjon de er satt i så er det galt. Og jaggu har jeg fått rett.

thewaterfall
14.02.19 00:06

Hva her er det som er så "feil"? Er ikke spørsmålene i det hele tatt relevante mener dere? Er det slik at MFK ikke har noe etisk ansvar her? Hvorfor kunne de ikke vente med å fristille til etter rettssaken f.eks. eller slippe han gratis til en klubb i et land norske myndigheter kunne fått tak i ham? At en agent ønsker å tjene penger på sin klient er jo en selvfølge, og generelt er jeg ikke overrasket over at personer i den bransjen nok heller velger muligheten for å tjene penger og gir blaffen i moral og etikk. Dette gjelder også mange av (og kanskje spesielt?) de aller største i bransjen.

Jeg sier ikke at Molde har gjort noe galt her, men synes det er greit at det stilles spørsmål.

"Allerede i oktober ble datoen for ankesaken bestemt. I januar ble Babacar Sarr fristilt fra sin kontrakt. Molde har ikke svart på noen spørsmål om hvorfor. Sarr var en nøkkelspiller for Molde i fjor, og spilte 27 av 30 eliteserie-kamper. At kontrakten ble terminert lar seg vanskelig forsvare ut fra sportslige hensyn, mener Hans Fredrik Marthinussen, professor i rettsvitenskap ved universitetet i Bergen

– At en slik spiller fristilles fra kontrakten, det er uvanlig. Molde var fullt klar over både saken og datoen den skulle opp, at de da fristiller ham har lagt til rette for at han kan reise et sted der norske myndigheter ikke får tak i ham. Før fristillelsen var det Molde som eide spillerlisensen hans – da kunne Molde hindre ham i å spille fotball andre steder. Nå kan han derimot unndra seg straffeforfølgelse og likevel fortsette fotballkarrieren sin. Dersom han uteblir fra rettssaken, lukter det ille, etisk sett, sier han.

ikke  rahBurde agent Jim Solbakken i det hele tatt ha vært involvert i en slik sak?
– Det er et relevant spørsmål. Skulle Sarr bli dømt til fengsel, tjener agenten ikke penger på ham. Dersom spilleren unndrar seg fengselsstraff ved å oppholde seg et sted myndighetene ikke får tak i ham, kan han derimot tjene penger på ham. Det er en høyst tvilsom affære.

Verken Molde-direktør Øystein Neerland eller Jim Solbakken har besvart Josimars henvendelser. Vi har bedt FC Fredericias presseansvarlig pr SMS informere Sonni Nattestad om at vi ønsker å snakke med ham. Pr telefon bekrefter pressesjefen overfor Josimar at SMSen er mottatt, men at han ikke har telefonnummeret til Nattestad og derfor ikke tatt kontakt med spilleren. Josimar har også kontaktet FC Fredericias hovedtrener Jonas Dal. Sent onsdag kveld fikk vi SMS fra Dal. Han takker for å få muligheten til å uttale seg, og forteller han er kjent med saken, men har ikke ytterligere uttalelser."

Skjønner ikke helt hvorfor dere er så bitter på den blekka fortsatt? Solbakken og Solskjær sitt samarbeid synes jeg det var verdt å undersøke, da slike relasjoner kan være problematisk/lovstridig.

Kan hende det er andre ting jeg har glemt i farta, men synes dere hele tiden "forhåndsdømmer" alt som har med josimar å gjøre, særlig saker hvor Molde FK har en rolle men også generelt resten av det de publiserer.

Synes det er befriende med en fotballblad som faktisk forsøker å drive med kritisk journalistikk i Norge, for ingen av de andre mediehusene ser ut til å være interessert.

Og de publiserer da mye bra stoff som omhandler andre forhold i norsk fotball, f.eks. nå nylig en sak om gatefotballaget til Stabæk og om de offentlige tilskuddene blir brukt til det de skal brukes til.

Og jeg sier ikke at Josimar alltid har rett, eller hele tiden gjør de riktige valgene i saker de forfølger/prioriterer og ei heller i fremtoning/fremgangsmåte. Men jeg liker de som et helt annet alternativ til mesteparten av det som er den "vanlige" sportsjournalistikken i Norge. Akkurat som jeg har sansen for Andreas Selliaas og hans nettsted idrettspolitikk.no

ross
rossInnlegg: 6904
14.02.19 00:10
thewaterfall: Synes det er befriende med en fotballblad som faktisk forsøker å drive med kritisk journalistikk i Norge, for ingen av de andre mediehusene ser ut til å være interessert. Og de publiserer da mye bra stoff som omhandler andre forhold i norsk fotball, f.eks. nå nylig en sak om gatefotballaget til Stabæk og om de offentlige tilskuddene blir brukt til det de skal brukes til.

Helt riktig, og de eneste som ikke tar Josimar seriøst er merklig nok Molde - og Stabæksupportere. 

kytec
kytecInnlegg: 38483
14.02.19 00:13
ross: de eneste som ikke tar Josimar seriøst er merklig nok Molde - og Stabæksupportere.

Kjeltringklubbene? 

PapaSmurf
14.02.19 00:14

Waterfall: Jeg orker ikke ta tak i alt jeg har mot Josimar nå. 

Men det er morsomt at du nevner moral. Det var jo nettopp mangel på moral det ble ropt om på denne tiden i fjor da tiltalen kom og Molde valgte å vente på dom før de foretok seg noe. 

Og nå er det altså snakk om dårlig moral når klubben tar grep før dom.

Jeg kan umulig være sprø som mener at det er noe som skurrer. 

(Innlegget ble redigert 14.02.19 00:16)

thewaterfall
14.02.19 00:18

@papasmurf

Folk reagerer kanskje litt på tidspunktet? At Molde FK brukte han i hele forrige sesong, og egentlig ga sin støtte til han. Så når rettssaken ikke er langt unna så fristiller de han slik at han fritt kan velge klubb (velger en i et land hvor norske myndigheter ikke nødvendigvis får tak i han) i stedet for å ha innflytelse ved å f.eks. slippe han gratis? Eller vente til etter rettssaken er ferdig?

De har jo kunne sagt opp han mye tidligere vil jeg tro? Er vel ikke mye som har endret seg siden de valgte å ikke fristille han i fjor? Det har vel kommet nye anmeldelser, men han hevder sin uskyld der også så ser ikke helt at det i seg selv da er et bedre grunnlag for en slags "oppsigelse" sammenlignet med anmeldelsen som endte i rettssak.

Igjen, jeg har ingen fasit men synes dette er spørsmål verdt å stille. Skulle gjerne hørt Moldes og andre parter sine vurderinger her, men de får man nok aldri vite.

Men ja, jeg ser poenget ditt. I en slik sak er det alltid en stor mengde som ikke vil være fornøyde uansett hva man gjør.

PapaSmurf
14.02.19 00:19

Saken er jo at han selv ba om å bli fristilt da det var psykisk slitsomt for han å spille fotball med saken og oppstandelsen som ble han til del. Klubben aksepterte dette. 

Dette har klubben forklart. 

Og vi så det jo vi som følger Molde også. Han var skipla på høsten og fikk knapt spille. Og fikk han spille var han helt uttafor. 

Men nå har jo advokaten hans vært ute og klaga på at saken er utsatt. Det er jo ikke spillerens side som har bedt om utsettelse, men motparten. Så etter alle solemerker tenker han å møte opp. 

(Innlegget ble redigert 14.02.19 00:23)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg