Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Viking-Brann, vestlandsderby

NYTT TEMA
keizersoze
keizersozeInnlegg: 11871
12.04.19 14:32

Litt over et døgn til kamp, så er vel på tide med en tråd her også.

Det skjer i Stavanger 13/4 kl 20.00, på TvNorge eller på SRBank Arena

Kan bli en spennende battalje mellom to lag der ett av de liker å slippe inn mål, det andre har enda ikke sluppet inn mål.
Begge lag har lang historie og nylige opphold i divisjonen under, liker å lage kamper som er spennende og betyr noe. 

Er vel ikke så mye å spekulere i på Branns lagoppstilling. Nilsen bytter vel fra forrige kamp, som han gjorde kampen før, og før.

Jaja. Kan bli en artig affære iallfall. God kamp alle sammen.

ashley
ashleyInnlegg: 3940
12.04.19 16:00

Dette blir spennende! Brann må anses som favoritter, men har ikke vært voldsomt imponert av spillet deres til nå i sesongen. Blir fort lange baller når det spillet stokker seg, og der bør Viking stå godt imot. 

Regner med at Viking starter som mot Tromsø, det vil si

Austbø

Bjørnshol-Hove-Vevatne-Vikstøl

Thorstvedt-Friðjónsson-Ibrahimaj

Bytyqi-Høiland-Tripic

Høiland har fått en svak start på sesongen, men de øvrige fem i angrepsrekken har spilt bra. På tross av null baklengs de første to kampene er jeg fortsatt ikke helt overbevist med tanke på det defensive. Austbø har gjort som han skal til nå, men har en tendens til å tabbe seg ut når det gjelder som mest. 

Blir også spennende å se Berisha tilbake i Stavanger. Regner med at majoriteten gir ham en god mottagelse, på tross av hva Vikinghordene sier. 

Er ventet minst 12 000 på kamp, og mange tilreisende fra Bergen. Så det bør bli en passende ramme rundt kampen!

Batorex
BatorexInnlegg: 1355
12.04.19 16:43
ashley: Austbø Bjørnshol-Hove-Vevatne-Vikstøl

Med all respekt: Dette må være det mest bedritne forsvaret vi kommer til å møte i år. Pinlig om vi ikke vinner denne. Katastrofe om vi ikke engang klarer å score.

Men jeg tror det løsner nå. Skal vi ta gull, må man slå OBOS-lag som Viking.

Batorex
12.04.19 16:47

Selv tipper jeg LAN går tilbake til 4-3-3 og kjører denne:

Holmen

Teniste - Wormgoor - Acosta - Kristiansen

Haugen - Jenssen - Strand

Gilli - Bamba - Berisha

Tipper han ikke klarer å benke Bemba + Berisha nå. Sistnevnte viste at han innehar et helt enormt overblikk og en strålende pasningsfot. Tror han kan mate Bamba bra med pasninger.

Og Haugen er jo selve Viking-dødaren. Han MÅ jo spille.

(Innlegget ble redigert 12.04.19 16:49)

Kristwic7
Kristwic7Innlegg: 44315
12.04.19 16:52
Batorex: Med all respekt: Dette må være det mest bedritne forsvaret vi kommer til å møte i år. Pinlig om vi ikke vinner denne. Katastrofe om vi ikke engang klarer å score.
Men jeg tror det løsner nå. Skal vi ta gull, må man slå OBOS-lag som Viking.

Ja. Her er det flopper på flopper. Alt annet enn seier med 4 mål må være en stor nedtur for gullkandidat Brann. Skal vi tippe på 0-6 ?

HLund
HLundInnlegg: 13358
12.04.19 16:55
Kristwic7: Ja. Her er det flopper på flopper. Alt annet enn seier med 4 mål må være en stor nedtur for gullkandidat Brann. Skal vi tippe på 0-6 ?

Mer realistisk er det vel å si at dere har et i utgangspunktet ganske søplete forsvar og et desto mer spennende lag fremover på banen. Man kan nok regne med en del mål i denne kampen. Brann er en liten favoritt, men ikke mer.

keizersoze
12.04.19 17:03
Batorex: Tipper han ikke klarer å benke Bemba + Berisha nå. Sistnevnte viste at han innehar et helt enormt overblikk og en strålende pasningsfot. Tror han kan mate Bamba bra med pasninger.

Ihvertfall ikke Berisha. Er vel beste foten vi har(bortsett fra Haugen på dødball), som leser spillet og skaper gode sjanser. 
Men kjører han Gilli på høyrekanten da? Håper ihvertfall at han kjører 4 i forsvar. Å stole på Rismark alene der på venstresiden så ut som en dårlig plan. Satser på,som deg, at Kristiansen er tilbake der.

Batorex
12.04.19 17:15
Kristwic7: Ja. Her er det flopper på flopper. Alt annet enn seier med 4 mål må være en stor nedtur for gullkandidat Brann. Skal vi tippe på 0-6 ?

Å ikke vinne denne vil være pinlig.
Å ikke score mot et såpass elendig forsvar vil være katastrofe.

Synes du dette er to veldig kontroversielle utsagn? Hvordan kan du bli fornærmet av det?

Batorex
12.04.19 17:16
keizersoze: Men kjører han Gilli på høyrekanten da?

Står mellom Gilbert og han. Helst skulle jeg sett Marengo, men det skjer ikke.

Så kan det tenkes at han flytter opp Petter igjen, men det håper jeg han slutter med nå!

fotballidiot2
fotballidiot2Innlegg: 21778
12.04.19 17:26

«Å ikke score mot et såpass elendig forsvar vil være katastrofe.»

Nå har det forsvaret 4 kamper på rad uten baklengs. Så de har tatt steg, men denne kampen vinner nok Brann komfortabelt. Synd for oss at de testet ut 3-5-2 mot KBK og ikke oss. For det forsvarsspillet de viste store deler av den kampen tror jeg våre kunne utnyttet. KBK skapte vesentlig mer mot Brann enn mot vårt elendige forsvar. Ellers mistenker jeg at enkelte dømmer denne fireren på bakgrunn av mangel på navn og ikke hva de faktisk har vist så langt. Jeg frykter mer om vi er gode nok til å forsvare oss som lag enn isolert sett de 4 bak.

De 3 første kampene synes jeg Brann har vært rufsete. Noen gode perioder, men i sum relativt svake. Tror dessverre de finner tilbake til sitt solide spill i morgen og tar en relativt overbevisende seier. Men da fordi dere i sum har et langt bedre lag. Tror ingen av våre hadde gått rett inn i start elleveren til Brann.

Skal Viking ha en mulighet må vi slå Brann på innsats og kriging, men det er ikje lett

(Innlegget ble redigert 12.04.19 17:37)

Gorgi
GorgiInnlegg: 6411
12.04.19 18:00

Selv om alt er mulig i fotball, ser jeg på det som nær umulig at Viking tar poeng i denne kampen. Tungvekteren Brann mot nyopprykkede Viking med seriens dårligste forsvar blir rått parti. Når i tillegg Brann har Eliteseriens beste forsvarsrekke levner jeg ikke våre offensive lettvektere særlige sjanser til i hele tatt lage mål i denne kampen.

SteffenKristensenVFK
SteffenKristensenVFKInnlegg: 2995
12.04.19 18:01

Hadde vært så deilig hvis vi hadde vunnet så slike triste patetiske individer som sadosex kan sitte å gråte. 

Har respekt for brann, men håper vi vinner denne så ikke de ufyselige fansene som sadosex kan bli glad.

Heia Viking

fotballidiot2
12.04.19 18:04

Skal vi ta gull, må man slå OBOS-lag som Viking.

Tror dere skal være veldig fornøyd om det blir medalje . Molde kommer dere ikke nær

fotballidiot2
12.04.19 18:19

Hove er forøvrig usikker til lørdag. Inn kommer eventuelt Salte noe som vil svekke oss i luftrommet

keizersoze
12.04.19 18:29
fotballidiot2: Skal vi ta gull, må man slå OBOS-lag som Viking.
Tror dere skal være veldig fornøyd om det blir medalje . Molde kommer dere ikke nær

Lov å slå litt i luften for å lage stemning. Er vel få som tror på gull. Vi mistet jo treningsgullet også.

Men at vi skal ha en mulighet mot Stavangers stolthet er jo ikke feil å si. Med mindre det er ishockeyspillere som er det da ;)

Tror det blir en bra kamp jeg. Forsvaret vårt har jo ikke akkurat vært sveiset sammen. Men har tro på poeng i Oljebyen. På tide med en trepoenger nå..så var det det da..

Andajs
AndajsInnlegg: 3160
12.04.19 18:36

Viging står med 2 seiere så langt, og har 0 baklengs. Når siddisene i tillegg spiller hjemme vil jeg si de er favoritter. Brann har sett stusselige ut så langt, jeg tror vi skal være fornøyd med en U her.

Batorex
12.04.19 18:36
SteffenKristensenVFK: Hadde vært så deilig hvis vi hadde vunnet så slike triste patetiske individer som sadosex kan sitte å gråte.

regner med at det er meg du refererer til?

maken til hårsårhet har jeg ikke sett på lenge. Er det virkelig så kontroversielt å kalle Viking et OBOS-lag, og samtidig mene at det vil være pinlig å ikke slå dem - særlig med tanke på vårt ambisjonsnivå og pengebruk den siste tiden?

Åpenbart at jeg traff et ømt punkt hos dere Stavanger-folk. Beklager. Dere er best i verden. Vi bør ikke ha forventninger om å slå dere i det hele tatt. Viking er klasse.

HLund
12.04.19 18:38
fotballidiot2: Tror dere skal være veldig fornøyd om det blir medalje . Molde kommer dere ikke nær

Burde definitivt greie en bronse. Det har man mer enn god nok stall til. Kan bli en sølv om Rosenborg roter det litt til. Gull skal godt gjøres. Ikke fordi Molde har en fryktelig mye bedre stall enn oss, men de har noen spillere med en x-faktor som vi ikke har (det nærmeste vi kommer er ironisk nok Berisha). Det er litt mer kreativitet og teknisk kvalitet i Molde-laget enn samtlige andre lag. 

fotballidiot2
12.04.19 18:38
keizersoze: Lov å slå litt i luften for å lage stemning

Det er selvsagt lov. Og det er vel ingen tvil om at Brann er favoritt i denne kampen. De vil havne blant topp 5, mens vi skal være fornøyd om vi er topp 13.

Men vi har nok en mulighet. For Brann sitt spill har ikke vært meget overbevisende så langt. Synes de var meget solid i store deler av første omgang mot Odd og hadde noen gode perioder offansivt mot KBK.

Frykter dog at de viser mer av sitt toppnivå i denne kampen og da blir det vanskelig.

For Viking sin del er vi avhengig av å lever på vårt beste. Slik vi gjorde store deler av kampen mot KBK. Lar vi Brann styre slik vi lot TIL og faller like lavt er jeg redd det kan bli stygt.

Men håper på en spennende kamp og at vi kan få med oss et poeng eller 3. For heldigvis er det ikke alltid det beste laget på papiret vinner :-)

(Innlegget ble redigert 12.04.19 18:39)

HLund
12.04.19 18:39
Andajs: Brann har sett stusselige ut så langt, jeg tror vi skal være fornøyd med en U her.

Til å ha vært stusselige er det ganske decent å skape 15 sjanser på 2 kamper. Det var det ikke ofte vi gjorde i fjor.

fotballidiot2
12.04.19 18:39
HLund: Burde definitivt greie en bronse. Det har man mer enn god nok stall til. Kan bli en sølv om Rosenborg roter det litt til.

Tror også S08 og VIF kan melde seg inn i medaljekampen, men ja tror også Brann tar sølv eller bronse.

I mine øyne har Molde både en sterkere førsteellever og ikke minst stall, men det kan selvsagt gå galt for dem også.

Synes samarbeidet mellom Veton og Bamba så litt spennende ut mot KBK og utvikles dette slik at Bamba blir en storscorer så kan det bli bra.

Den beste og viktigste hos Brann så langt har vel vært Petter Strand og han var vel ikke engang selvskreven i førsteelleveren til Molde?

(Innlegget ble redigert 12.04.19 18:43)

HLund
12.04.19 18:41
fotballidiot2: mens vi skal være fornøyd om vi er topp 13.

Tipper dere kommer et sted mellom 6 og 10. Man kommer ganske langt i denne serien med entusiasme.

HLund
12.04.19 18:45
fotballidiot2: Tror også S08 og VIF kan melde seg inn i medaljekampen, men ja tror også Brann tar sølv eller bronse.

Sarpsborg har nok et høyere toppnivå enn oss som spiller ganske fin fotball, men det er et lag jeg føler ofte er litt ineffektive. Vålerenga har ikke en spesielt mye dårligere stall enn oss, men der tror jeg det går litt på kultur og holdninger. Det er litt for få ledertyper på det laget. Hvis de kommer foran oss, vil det sannsynligvis først og fremst være fordi vi svikter enda mer.

fotballidiot2
12.04.19 18:50
HLund: Til å ha vært stusselige er det ganske decent å skape 15 sjanser på 2 kamper. Det var det ikke ofte vi gjorde i fjor.

Samtidig har dere vel sluppet til uvanlig mye bakover?

keizersoze
12.04.19 18:57
fotballidiot2: Det er selvsagt lov. Og det er vel ingen tvil om at Brann er favoritt i denne kampen. De vil havne blant topp 5, mens vi skal være fornøyd om vi er topp 13. Men vi har nok en mulighet. For Brann sitt spill har ikke vært meget overbevisende så langt. Synes de var meget solid i store deler av første omgang mot Odd og hadde noen gode perioder offansivt mot KBK. Frykter dog at de viser mer av sitt toppnivå i denne kampen og da blir det vanskelig. For Viking sin del er vi avhengig av å lever på vårt beste. Slik vi gjorde store deler av kampen mot KBK. Lar vi Brann styre slik vi lot TIL og faller like lavt er jeg redd det kan bli stygt. Men håper på en spennende kamp og at vi kan få med oss et poeng eller 3. For heldigvis er det ikke alltid det beste laget på papiret vinner :-)

Det beste laget vinner garantert.  :)

Har hatt en bra statistikk i Stavanger de siste årene

17- 4-2
16- 1-0
14- 2-0

Dere noenlunde tilsvarende i Bergen. 

17- 1-1
16- 0-0
14- 1-0

Tror ikke dere skal undervurdere dere selv for mye. Som du sier: Brann har vært ruskete. Kommer vi ut i en ny 3-5-2 så kan alt skje. Ellers skal vi ha brukbart med ro bakover. Så var det det der med fremover da...Men der har vi jo en av deres yndlinger som kan skape litt trøbbel for dere ;)

fotballidiot2
12.04.19 19:09
keizersoze: Men der har vi jo en av deres yndlinger som kan skape litt trøbbel for dere ;)

At Veton scorer sitt første Brann mål mot Viking og at han samtidig er den første som scorer mot oss i år. Det tar jeg nesten som en selvfølge. Noe annet er nesten utopi :-(

Kristwic7
12.04.19 19:15
Batorex: Å ikke vinne denne vil være pinlig.
Å ikke score mot et såpass elendig forsvar vil være katastrofe.

Synes du dette er to veldig kontroversielle utsagn? Hvordan kan du bli fornærmet av det?

Jeg skriver jo at jeg forventer stortap :) 

Kristwic7
12.04.19 19:17
HLund: Mer realistisk er det vel å si at dere har et i utgangspunktet ganske søplete forsvar og et desto mer spennende lag fremover på banen. Man kan nok regne med en del mål i denne kampen. Brann er en liten favoritt, men ikke mer.

Ja, her er jeg mer enig. Selv om Vevatne og Bjørshol har vært bra i de 2 første så er dette 2 som har floppet i Bergen. 

Så blir dette en liten test for våre offensive spillere, hvor gode er de egentlig mot et av de bedre forsvarene i landet.
2-1 eller 1-2 i denne kampen vil egentlig ikke overraske meg.

keizersoze
12.04.19 19:17
fotballidiot2: At Veton scorer sitt første Brann mål mot Viking og at han samtidig er den første som scorer mot oss i år. Det tar jeg nesten som en selvfølge. Noe annet er nesten utopi :-(

Nå er det tidlig i sesongen og alt kan skje. Men basert på hva han har levert så er det mer sannsynlig han får en målgivende, skulle det bli mål. Ikke at det gjør saken særlig bedre.. sorry.. Men hey .. om det skulle skje. Du vet at det er fra sine egne en skal ha det, sant?

HLund
12.04.19 19:21
fotballidiot2: Samtidig har dere vel sluppet til uvanlig mye bakover?

Ja, ikke så mye mot Strømsgodset, men ellers har vi sluppet til litt for mye. Wormgoor har ikke vært helt seg selv foreløpig. Skyldes nok delvis at man ikke har en Heltne Nilsen lenger og delvis at relasjonene ikke sitter helt ennå.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg