Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norske lag i Europa 2019–20

NYTT TEMA
Art-Vandelay
Art-VandelayInnlegg: 49361
13.08.19 22:20

Apropos å være takknemlig, så er det en fordel at RBK går inn i EL og får med seg noen poeng enn at de går til CL og taper alle kampene? 

Regner med at trønderne ser at dette er det beste for norsk fotball og taper mot Zagreb..

For øvrig, gratulerer med EL!

keizersoze
keizersozeInnlegg: 12117
13.08.19 22:26
Art-Vandelay: Apropos å være takknemlig, så er det en fordel at RBK går inn i EL og får med seg noen poeng enn at de går til CL og taper alle kampene?

De ser skattekisten i det fjerne. Da er det ikke lenger så viktig hva som er best for Norsk fotball ;)

Ka9nen
Ka9nenInnlegg: 16198
13.08.19 22:44
PerryAndre: Norge har nå 3.1 nasjonalpoeng. Seier gir 1 poeng, delt på antall lag fra Norge som startet kvalifiseringskampene - 4 lag. Rosenborg, Molde, Haugesund og Brann. 1 poeng delt på 4 er 0.250 poeng. 
Norge fikk i fjor 5.375 poeng, som vi må være fornøyde med.

Takk !

Groundhopper
GroundhopperInnlegg: 1038
13.08.19 22:51

Jesper Mathisen til TV 2, om RBK skulle klare CL: "Det vil også bli ekstremt vanskelig for de andre norske lagene å kjempe om Eliteserien de neste fem-seks årene".

No shit, Sherlock!

Det trumfer alle UEFA-lister og koeffisientpoeng. 
Heia Dinamo Zagreb!

Walchez
WalchezInnlegg: 3023
13.08.19 22:57
Art-Vandelay: Apropos å være takknemlig, så er det en fordel at RBK går inn i EL og får med seg noen poeng enn at de går til CL og taper alle kampene?

Nja, det er ikke sikkert. De får 4 poeng (altså 1 poeng for Norge) for å kvalifisere seg til CL-gruppespill så da må de ta minst 4 poeng i EL for å veie opp for det og er de uheldig med gruppe-trekningen så er det ikke sikkert de klarer der

Walchez
WalchezInnlegg: 3023
13.08.19 23:00

Litt off-topic, men at både København og Celtic røk ut av CL i kveld. Porto og Basel også. Porto er vel det høyest rangerte laget som har røket ut fra CL-kvalifiseringen så langt. 

PerryAndre
PerryAndreInnlegg: 7167
13.08.19 23:03

De som går til CL gruppespillet får 4 bonuspoeng. Samme som fire seire. 

MacPerson
MacPersonInnlegg: 7783
13.08.19 23:09

Gratulerer til RBK med fortsatt spenning om CL, og garantert EL gruppespill som evt trøst. Litt usikker på om jeg ønsker RBK skal få alle de millionene ekstra et CL gruppespill medfører, men "det er jo bra for norsk foppal", som vi sier...

(Innlegget ble redigert 13.08.19 23:09)

Groundhopper
13.08.19 23:19
MacPerson: men "det er jo bra for norsk foppal", som vi sier...

Og det er farlig å lede 2-0, bortebane er alltid vanskelig og volumet på supporterropene avgjør om vi putter i sluttminuttene eller ikke :)

credible
credibleInnlegg: 3462
13.08.19 23:27
Groundhopper: Jesper Mathisen til TV 2, om RBK skulle klare CL: "Det vil også bli ekstremt vanskelig for de andre norske lagene å kjempe om Eliteserien de neste fem-seks årene". No shit, Sherlock!
Det trumfer alle UEFA-lister og koeffisientpoeng. 
Heia Dinamo Zagreb!

Norsk deltakelse på fast basis i CL er kanonbra for norsk fotball som økosystem. Det er utenfor diskuteringsemne - det er et faktum. Det gir mer midler til de aller fleste klubbene, ikke bare RBK. 

Som sportslig leder i S08 skrev: "Dette mener jeg 100% : Lykke til i Europa Brann, Molde, RBK og FKH. Det betyr uendelig mye for norsk fotball at norske lag har suksess i internasjonalt."

Mitt lag - Moss - på tiden RBK var gjengangere i CL tjente 15-20 millioner på spillersalg til dem (Tor Trondsen, Dagfinn Enerly, Øyvind Storflor). Som et eksempel på hvordan dette renner  nedover. Og det samme mønsteret ser man nok i veldig mange andre klubber også.

Men det er selvfølgelig helt fair perspektiv for en supporter å ikke ønske andre europasuksess, fordi det gir en konkurransefordel som er vanskelig å hente inn. Jeg ser absolutt den.

For meg bunner det vel i at jeg ikke har noen spesielt forhold til noen lag i Eliteserien, og jo høyere nivå den holder generelt, jo morsommere er det å følge med.

Calcitrant_Pila
Calcitrant_PilaInnlegg: 414
13.08.19 23:38

Hadde vært en artig gimmick om Røkke matchet ethvert beløp til Molde som RBK får i gave fra UEFA, sånn bare for å utligne ulempen. Han har jo råd til det.. 

Groundhopper
13.08.19 23:51
credible: For meg bunner det vel i at jeg ikke har noen spesielt forhold til noen lag i Eliteserien, og jo høyere nivå den holder generelt, jo morsommere er det å følge med.

Om norsk deltakelse på fast basis i CL er bra eller ikke er i alle høyeste grad et "diskuteringsemne". Mitt standpunkt er at det er bra for klubben det gjelder, ikke konkurrentene. 

Flott at dere fikk 20 mill av RBK da de herjet landet. Snakker dere om det fremdeles?
Eller minnes dere heltene fra 87' som faktisk vant noe?

Personlig tror jeg det jeg har sitert deg på er tilfellet for de aller fleste som tenker likt som deg.
Enten 1) har man et lag i utlandet som betyr mer enn det norske favorittlaget, og følgelig gir en litt "beng" i norske fotball, eller 2) det norske favorittlaget er i e-cup og man vil ha resten av landet med seg på at dette er bra for alle andre også.

Jeg har også mange som tenker likt som meg. Personlig tror jeg brorparten av "oss" har et favorittlag i Norge som betyr langt mer enn noe annet lag på kontinentet.

Jeg bryr meg helt ærlig ikke så mye om Ola Nordmann velger Liverpool på pub fremfor Strømsgodset på stadion. La nå folk se på det de ønsker, ingen kan tvinges på kamp.

Men jeg heier på Strømsgodset. Jeg driter loddrett i hvem som vinner Premier League, La Liga og Champions League. For meg er det helt ærlig knekkende likegyldig.

Med det utgangspunktet er det for meg helt utenkelig å applaudere en konkurrent, fra den eneste ligaen/landet jeg bryr meg om, frem til en pengesekk som i praksis gjør det håpløst å konkurrere med vedkommende i overskuelig fremtid.

Jeg velger seriegull til eget lag fremfor 20 mill fra RBK hver dag i uka.

Egoistisk? Javel!
Uenige? Ja, men gjør det noe?

Jeg sier "heia D. Zagreb" med den største frimodighet. 
Og skulle RBK klare det, så skal vi "ta dæm læll" ;)

Folkflesk
FolkfleskInnlegg: 19550
13.08.19 23:57
Groundhopper: Om norsk deltakelse på fast basis i CL er bra eller ikke er i alle høyeste grad et "diskuteringsemne".

Som ikke bør forveksles med et diskusjonsemne.

Antonz
AntonzInnlegg: 729
14.08.19 01:48
Calcitrant_Pila: Hadde vært en artig gimmick om Røkke matchet ethvert beløp til Molde som RBK får i gave fra UEFA, sånn bare for å utligne ulempen. Han har jo råd til det..

Hadde vært artig om Røkke hadde gått konkurs og dratt med seg hele Molde FK ned i avgrunnen

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 33988
14.08.19 02:31

Jeg må nok skuffe deg. Molde uten Røkkes 15 millioner hadde nok ikke forsvunnet ned i en avgrunn. Slik utviklingen i klubben har vært betyr onkelmillionene mindre og mindre. 

Klubben har bevisst satset på å bygge infrastruktur og en trygg plattform med tanke på at det kommer en dag da pengestøtten tar slutt. Det arbeidet er nå i sluttfasen. 

Men RBK har jo vist oss at veien fra tykk lommebok til leting etter småmynt i alle skuffer er ganske kort. Hva hadde skjedd om man ikke hadde hatt en hotelltomt å selge når det kneip som mest? Så det er viktig for Molde å jobbe stødig, klokt og strategisk 24/7 for å opprettholde evnen til å konkurrere om seriegull. Kjøpet av Sørlandets juvel viser at man foreløpig er på rett kurs. 

Obban
ObbanInnlegg: 367
14.08.19 08:27
Groundhopper: Enten 1) har man et lag i utlandet som betyr mer enn det norske favorittlaget, og følgelig gir en litt "beng" i norske fotball, eller 2) det norske favorittlaget er i e-cup og man vil ha resten av landet med seg på at dette er bra for alle andre også.

Jeg tilhører definitivt ikke noen av disse kategoriene. Jeg har ikke engang et favorittlag i utlandet. Jeg mener deltakelse i europacup gir norsk fotball mer positiv presseomtale. Det øker interessen og gir mindre argumenter for dem som elsker å snakke om hvor svak norsk fotball er og som omtaler et lag fra en engelsk industriby (som de har besøkt noen få dager) som «oss» og «vi». 

Jeg tror deltakelse i Europa øker statusen for den norske ligaen og gjør den mer attraktiv også for spillere utenfra. Jeg holder med alle norske lag i EL, eller CL kvalifisering.

Gunnar88
Gunnar88Innlegg: 7103
14.08.19 08:39
PapaSmurf: Jeg må nok skuffe deg. Molde uten Røkkes 15 millioner hadde nok ikke forsvunnet ned i en avgrunn. Slik utviklingen i klubben har vært betyr onkelmillionene mindre og mindre.

Det har du selvsagt rett i. Hadde vært verre uten de ca. 900 millionene de har fått så langt. 

PerryAndre
14.08.19 08:54
Groundhopper: Jeg velger seriegull til eget lag fremfor 20 mill fra RBK hver dag i uka. Egoistisk? Javel!
Uenige? Ja, men gjør det noe?

Skal være tillat å være egoistisk. Men det er en grense etter min menig, som går på det sportslige. Man skal ikke ønske at nivået i Eliteserien skal gå ned, for at egen klubb skal være med å kjempe om seriegull hvert år. Vi snakker om idrett, kåre den som er best.

I fotball handler meste om penger. De som har mest penger er klubbene som klarer å holde seg i toppen i serien over tid.    

Laurb
LaurbInnlegg: 1681
14.08.19 10:13
Gunnar88: Det har du selvsagt rett i. Hadde vært verre uten de ca. 900 millionene de har fått så langt.

Ikke glem stadion, da, som de også fikk gratis.  Rosenborg har forøvrig nettopp brukt en del av overskuddet på å kjøpe ut resten av Lerkendal, som er en del av årsaken til at de nå igjen er relativt blakke til tross for spillersalg for 100-200 millioner de siste åra. 

Sånn ellers: Om RBK skulle komme til CL kommer ikke dette til å ha stor innvirkning på ligaen de neste par årene. Det er mange kostnader vedrørende e-cup spill og etter et vanlig gruppespill i europa sitter vi ikke igjen med mye mer enn 15-20 mill, eller det Molde får i gave hvert år av pappa røkke. Skulle RBK være så heldige å komme seg inn i et CL-gruppespill kommer inntektene til å settes på konto for fremtiden, ikke brukes galematias for å vinne ligaen de neste 4-5 årene.

BlueRaptor
BlueRaptorInnlegg: 389
14.08.19 10:30

I fjor kunne hver av klubbene som kvalifiserte seg til gruppespillet forvente ca 15M euro. Det er ikke så mye kostnader knyttet til kampene at RBK sitter igjen med så lite...

PapaSmurf
14.08.19 10:48

Jeg blir så glad hver gang denne Røkke-bølgen slår over VGD. Det pleier å bety seriegull. 

«Molde fikk stadion.. Buhu. Molde har fått masse penger i løpet av 25 år. Buhu.  De fortjener ingenting. Ingenting av det de gjør er en prestasjon.

Men dette er vel sånn det er å vokse opp i et sosialdemokratisk samfunn. Helst skulle vel staten vært inne med reguleringer og gitt klubbene like mye penger. 

Men seriøst. Vi skammer oss ikke. Og vi blir minst like glade som andre når vi vinner noe eller gjør det bra i Europa. 

Jeg er jo en av de som ikke tror en runde i CL for RBK har så mye å si økonomisk. Men jeg håper Zagreb tar rotta på dem bare fordi jeg ikke orker tanken på at de skal ha suksess. 

PerryAndre
14.08.19 11:10
BlueRaptor: I fjor kunne hver av klubbene som kvalifiserte seg til gruppespillet forvente ca 15M euro. Det er ikke så mye kostnader knyttet til kampene at RBK sitter igjen med så lite...

Rosenborg tjente litt over 80 millioner på EL i fjor. Det gikk som kjent dårlig i gruppespillet. Utgiftene var totalt 43 millioner, derav 25 millioner til spillerne, bonuspenger for å komme til gruppespillet. 

I år blir det vesentlig mer hvis Rosenborg havner i EL gruppespillet. For lag som kommer helt til playoff kampene i CL. Får en bonus på 50 millioner. Dit kom Rosenborg går kveld. 

Folkflesk
FolkfleskInnlegg: 19550
14.08.19 12:19
PapaSmurf: «Molde fikk stadion.. Buhu.

De burde ha bygd den mindre, for jeg ser ikke en kamp derifra uten at jeg ser haugevis av blå plastseter. Men nå sitter jo alltid folk på kamera-siden, har jeg hørt.

(Innlegget ble redigert 14.08.19 12:20)

johab
johabInnlegg: 3588
14.08.19 12:36
Folkflesk: De burde ha bygd den mindre, for jeg ser ikke en kamp derifra uten at jeg ser haugevis av blå plastseter. Men nå sitter jo alltid folk på kamera-siden, har jeg hørt.

Meningsløs debatt, men hvordan var det nå igjen? Er det Aker stadion eller Lerkendal som har lavest gjennomsnittstall solgte billetter vs total kapasitet så langt i år?

(Hint: Det er svært jevnt, men RBK kommer på andreplass i den konkurransen. Forutsetning: At du tar utgangspunkt i at Molde har solgt i snitt 6903 billetter og har kapasitet på 11249 - og at RBK har solgt i snitt 12926 billetter og har kapasitet på 21421.)

Synes ellers trønderne fortjener hyllest for oppmøtet i går. Sterkt å selge 18500 til europacupkvalifisering. En by som verdsetter europacup! Vakkert.

(Innlegget ble redigert 14.08.19 12:36)

PapaSmurf
14.08.19 12:48
Folkflesk: De burde ha bygd den mindre, for jeg ser ikke en kamp derifra uten at jeg ser haugevis av blå plastseter. Men nå sitter jo alltid folk på kamera-siden, har jeg hørt.

Nja... Da skulle det vært mange små stadionanlegg i Norge om man ikke skulle ta høyde for at det et par kamper i året er fullt.

Det er ikke mange norske kamper jeg ser der jeg ikke ser mange plastseter.

Men ja, Aker stadion ser glisnere ut enn den er. De fleste sitter på øvre tribune og det er de nedre tribunene som stort sett vises på TV.

Her er et bilde fra serien i fjor som viser hvordan stadion ser ut for oss som er der.

Her er et til

Her er et som viser kameravinkelen som man ser på TV

Så man kan jo ironisere så mye man vil over at vi i Molde sier TV-bildene lyver en del. Fullsatt er det stort sett ikke, men vil er milevis unna verst i klassen.

PapaSmurf
14.08.19 12:52
johab: En by som verdsetter europacup! Vakkert.

Dette er faktisk noe av det som irriterer meg voldsomt. Man drømmer om spill i Europa og når man først kommer seg dit så møter det opp langt færre enn i seriespill.

Det er først når man får et storlag på besøk eller man kommer til gruppespill at folk møter opp. Og sånn er det faktisk alle andre steder enn i Trondheim.

Trønderne vet hva E-cup betyr, de andre stedene er det bare halvparten som har sett lyset. Resten er korka.

Det er rett og slett uforståelig at mange ikke verdsetter kamper mot europeisk motstand, selv om de ikke kjenner motstanderne så godt.

(Innlegget ble redigert 14.08.19 12:56)

Gunnar88
Gunnar88Innlegg: 7103
14.08.19 12:55
PapaSmurf: Jeg blir så glad hver gang denne Røkke-bølgen slår over VGD. Det pleier å bety seriegull. 
«Molde fikk stadion.. Buhu. Molde har fått masse penger i løpet av 25 år. Buhu.  De fortjener ingenting. Ingenting av det de gjør er en prestasjon.

Jeg sutrer ikke.

Jeg er enig med deg i at 15 millioner årlig fra Røkke nå, ikke betyr så mye.

Derimot tror jeg de 900-1000 millionene de har fått så langt, har ført de dit de er i dag. Noe jeg tror bør stå ubestridt. Muligens en eller annen postmann fra krattet har en annen mening?

PapaSmurf
14.08.19 12:58
Gunnar88: Derimot tror jeg de 900-1000 millionene de har fått så langt, har ført de dit de er i dag. Noe jeg tror bør stå ubestridt. Muligens en eller annen postmann fra krattet har en annen mening?

Ingen som bestrider det.

Stormoen33
Stormoen33Innlegg: 3934
14.08.19 13:19
Gunnar88: en eller annen postmann

Jan Berg? Hedersmann, driblekonge og sauebonde. Blir ikke bedre enn det.

PapaSmurf
14.08.19 13:29
Stormoen33: Jan Berg? Hedersmann, driblekonge og sauebonde. Blir ikke bedre enn det.

Det er flere postmenn i MFKs historie.

Jan Berg, Odd Berg og tidenes mest legendariske supporter Kristen Bøen. Sverre Mauseth nåværende agaent for stort sett hele Ranheim og eks. leder i Tornekrattet jobbet også i Posten. Og jeg vet flere som i allefall tidligere var profilerte medlemmer i Tornekrattet som har hatt Posten som arbeidsgiver.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg