Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norge-Mexico: 25 år siden...

NYTT TEMA
mashadar2
mashadar2Innlegg: 15018
26.06.19 21:58
kytec: Tore Andre Flo stod på blank goal på 2 meters avstand og blåste den over. Større prestasjon enn å sette den.

Tror du tenker på en annen kamp.

Det stemmer riktignok at Tore Andre hadde en stor sjanse mot Italia, men dette var så vidt jeg husker en heading som Pagliuca reddet mesterlig (og attpåtil holdt ballen).

Sjansen jeg tror du refererer til skjedde i en privatkamp på Ullevål (mot Tyrkia?) rundt 2000-2001, hvor han som du sier satte ballen over åpent mål fra ca 2 meter. 

mashadar2
26.06.19 22:02
kytec: Vi endte sist i gruppa hadde vi scoret et mål til i hvilken som helst av kampene enten mot Mexico, Irland eller Italia så hadde vi ikkje berre gått videre, men vunnet gruppa.

Vi hadde vel blitt nr. 3. 

Sett at Mexico hadde vunnet 2-0 i stedet for 2-1 mot Irland, så ville Mexico fortsatt vunnet gruppa på best målforskjell, mens Irland hadde havnet sist. Italia hadde fortsatt vært foran oss på flere scorede mål.

I så fall ville vi møtt Nigeria i åttedelsfinalen, noe som kunne blitt en interessant kamp (og vi hadde fått Italia mot Nederland). 

Edit: sorry, leste innlegget ditt feil. Du har selvfølgelig rett i at vi hadde vunnet gruppa om vi hadde scoret et mål til. Jeg trodde først du mente om ett mål til hadde blitt scoret i en av de andre kampene (som Norge ikke spilte).

(Innlegget ble redigert 26.06.19 22:05)

kytec
kytecInnlegg: 41834
26.06.19 22:04

I den kampen hadde vi verdens beste fotballspiller, riktignok uten ball, men likevel...! 

keizersoze
keizersozeInnlegg: 11871
26.06.19 22:06
mashadar2: Vi hadde vel blitt nr. 3.

Nei. Alle hadde fire poeng. Hadde vi scoret i en kamp til, hadde vi vunnet gruppen.

kytec
26.06.19 22:06
mashadar2: Tror du tenker på en annen kamp.Det stemmer riktignok at Tore Andre hadde en stor sjanse mot Italia, men dette var så vidt jeg husker en heading som Pagliuca reddet mesterlig (og attpåtil holdt ballen).Sjansen jeg tror du refererer til skjedde i en privatkamp på Ullevål (mot Tyrkia?) rundt 2000-2001, hvor han som du sier satte ballen over åpent mål fra ca 2 meter.

Eg bøyer meg i hatten, du har sikkert rett og eg tar feil.

Blir en del sånne 20 år gamle detaljminner eg sliter med, så må eg late som eg har peiling. 

Anelka2
Anelka2Innlegg: 18767
26.06.19 22:07

Husker det ja Eksberten. Italia var gode i EM 96 faktisk til tross for at det kun ble gruppespill., men tror noe av grunnen til at han bytta mange spillere var at det var kun 2-3 dager mellom kampene. Veldig merkelig det var så kort tid. 

kytec
26.06.19 22:09
mashadar2: Sett at Mexico hadde vunnet 2-0 i stedet for 2-1 mot Irland, så ville Mexico fortsatt vunnet gruppa på best målforskjell, mens Irland hadde havnet sist. Italia hadde fortsatt vært foran oss på flere scorede mål.

Vi hadde vel tatt Mexico på interne oppgjør. Uansett så forutsatte vel eg at vi scoret et mål til, men du lar Irland få et mål mindre. 

Veit ikkje om det har noe å si? 

Edit: den er god, så redigeringen.

(Innlegget ble redigert 26.06.19 22:12)

mashadar2
26.06.19 22:10
keizersoze: Nei. Alle hadde fire poeng. Hadde vi scoret i en kamp til, hadde vi vunnet gruppen

Ja, det stemmer. Jeg leste innlegget feil (har redigert det jeg skrev).

Eksberten
EksbertenInnlegg: 26526
26.06.19 22:10
mashadar2: Vi hadde vel blitt nr. 3.

1 mål til for Norge hadde vi jo selvsagt vunnet gruppen som Kytec skrev. Slik endte gruppen:
1 Mexico 3 1 1 1 3-3 4
2 Irland  3 1 1 1 2-2 4
3 Italia   3 1 1 1 2-2 4
4 Norge  3 1 1 1 1-1 4

Et mål til og Norge hadde hatt positiv målforskjell som eneste lag i gruppa. Dette er den jevneste VM/EM gruppa noensinne og tror du må grave veldig dypt for å finne noe jevnere.

keizersoze
keizersozeInnlegg: 11871
26.06.19 22:13
mashadar2: Ja, det stemmer. Jeg leste innlegget feil (har redigert det jeg skrev).

Dt er lov. Liker folk som innrømmer det går an å bomme.

Må jo og sies at om vi hadde fått et mål i en annen kamp, så hadde vi gjerne fått en helt annen motstand. Så alt er ikke svart/hvitt.

mashadar2
26.06.19 22:14
kytec: Vi hadde vel tatt Mexico på interne oppgjør. Uansett så forutsatte vel eg at vi scoret et mål til, men du lar Irland få et mål mindre.

Ok, la oss si Mexico hadde vunnet 3-1 mot Irland, og alle andre resultater i gruppa hadde vært uendret. 

Da hadde Mexico vunnet gruppa foran Italia, Norge og Irland. Målforskjell teller foran innbyrdes i VM (og FIFA-turneringer generelt).

kytec
26.06.19 22:17
keizersoze: Må jo og sies at om vi hadde fått et mål i en annen kamp, så hadde vi gjerne fått en helt annen motstand. Så alt er ikke svart/hvitt.

Vi fikk da nok motstand til at vi tapte, trur ikkje italienerne kunne klart mer en det ene som de fikk på dødball etter et unødvendig frispark laget av Alf Inge Håland (om ikkj det også er feilminne). 

Eksberten
26.06.19 22:18
kytec: Blir en del sånne 20 år gamle detaljminner eg sliter med, så må eg late som eg har peiling.

Er det ikke i grunnen lettere å huske det som skjedde for 20 år siden enn mye av det som har skjedd senere (ikke bare for at det er mindre minneverdig)?

sodajr
sodajrInnlegg: 14518
26.06.19 22:29
kytec: trur ikkje italienerne kunne klart mer en det ene som de fikk på dødball etter et unødvendig frispark laget av Alf Inge Håland (om ikkj det også er feilminne).

Italia spilte jo med 10 mann i store deler av kampen, etter at Pagliuca ble utvist.

kytec
26.06.19 22:31
Eksberten: Er det ikke i grunnen lettere å huske det som skjedde for 20 år siden enn mye av det som har skjedd senere (ikke bare for at det er mindre minneverdig)?

He, he, he, kanskje det.

For meg er 1992 - 2000 minneverdige tid med landslaget, etter ikke.

Burde jo gått videre i 2000 også. Virka litt korrupsjonsaktig måten vi røk ut på.  

mashadar2
26.06.19 22:33

Ellers var det jo fascinerende hvilke omveltninger vi fikk på åttedelsfinalene i løpet av noen sluttminutter i siste gruppespillrunde. Tenker da spesielt på gruppe D, der Argentina før siste runde ledet gruppa med 6 p (målforskjell 6-1), foran Nigeria 3 p (4-2), Bulgaria 3 p (4-3) og Hellas (allerede utslått med to 0-4-tap).

Da kampene gikk inn i overtiden ledet Bulgaria 1-0 mot Argentina og Nigeria 1-0 mot Hellas. Med dette ville fortsatt Argentina vært gruppevinner foran Nigeria og Bulgaria (som ville gitt Argentina - Italia, Nigeria - Mexico og Romania - Bulgaria i åttedels).

Men så går Bulgaria opp til 2-0 mot Argentina 3 min på overtid. Da leder plutselig Bulgaria gruppa foran Argentina og Nigeria (ville gitt Bulgaria - Italia, Argentina - Mexico og Romania - Nigeria i åttedels). Men så øker Nigeria til 2-0 mot Hellas 5 min på overtid, og da ble Nigeria gruppevinner foran Bulgaria og Argentina. 

Det ville nok blitt et ganske så annerledes VM uten en eller begge disse overtidsmålene.

Eksberten
26.06.19 22:38
kytec: Burde jo gått videre i 2000 også. Virka litt korrupsjonsaktig måten vi røk ut på.

Det mest utrolige var vel at Norge ikke klarte å score et eneste mål mot Jugoslavia som på de tre andre kampene slapp inn 13 mål !
Burde jo prøvd hardere mot Slovenia som vi knuste på Ullevaal året før, men Norge var jo veldig hardt skaderammet. Og i kvartfinalen måtte vi klart oss uten Myggen som pådro seg karantene og ville nok blitt most av Nederland (som var turneringens beste lag) i kvartfinalen

Nødutgang
NødutgangInnlegg: 18010
26.06.19 22:45

"Sjansen jeg tror du refererer til skjedde i en privatkamp på Ullevål (mot Tyrkia?) rundt 2000-2001, hvor han som du sier satte ballen over åpent mål fra ca 2 meter."

Mener at det var mot Bulgaria.

mashadar2
26.06.19 22:46
kytec: Blir en del sånne 20 år gamle detaljminner eg sliter med, så må eg late som eg har peiling.

Hehe, det er fullt forståelig :-)

kytec
26.06.19 22:50
Eksberten: i kvartfinalen måtte vi klart oss uten Myggen som pådro seg karantene og ville nok blitt most av Nederland (som var turneringens beste lag) i kvartfinalen

Sant nok. Da hadde de fått revansje etter mirakelet i Rotterdam i 93.

Kanskje like greit ;-) 

Eksberten
26.06.19 23:18
mashadar2: Sjansen jeg tror du refererer til skjedde i en privatkamp på Ullevål (mot Tyrkia?) rundt 2000-2001, hvor han som du sier satte ballen over åpent mål fra ca 2 meter.

Var kanskje denne som var hovedinspirasjonen til Tore Andre Flos fotballskule :-)
Mente også det var mot Tyrkia og at Norge også bommet på en straffe i samme kamp.

kytec
26.06.19 23:24
Eksberten: Mente også det var mot Tyrkia og at Norge også bommet på en straffe i samme kamp.

Var det ikkje noko med at Myhre slapp inn et lett mål mot Tyrkia som effektivt satte oss ut av sluttspillet i 2002, starten på en laaaang rekke med ikkje kvalifiseringer. 

mashadar2
26.06.19 23:41
kytec: Var det ikkje noko med at Myhre slapp inn et lett mål mot Tyrkia som effektivt satte oss ut av sluttspillet i 2002, starten på en laaaang rekke med ikkje kvalifiseringer.

Nei, det var i kvaliken til EM 2008. 

Kampen det snakkes om her var en privatkamp.

kytec
26.06.19 23:50
mashadar2: Nei, det var i kvaliken til EM 2008.

Ok, litt rart siden Myhre gav seg i 2006 

"På landslaget var Myhre lenge stabil og hadde over 50 landskamper. Flere tabber fra Myhre mot Bosnia og Tyrkia førte til at Norge tapte viktige poeng, som ble avgjørende for at laget ikke kvalifiserte seg til EM. Etter disse to kampene ble Myhre erstattet av Håkon Oppdal".

https://no.wikipedia.org/wiki/Thomas_Myhre

Men 2002 er uansett feil.

(Innlegget ble redigert 26.06.19 23:54)

JODDEMM
JODDEMMInnlegg: 10308
28.06.19 14:52

28.juni: Da har dagen for et mindre gledelig jubileum kommet!

I dag er det nøyaktig 25 år siden den traurige 0-0- kampen mot Irland som førte til at vi røk ut av tidenes jevneste VM-gruppe (som tidligere omtalt i tråden)

Husker forsiden til VG denne dagen: eneste der var bilde av på forsiden var Irlands keeper og med tittelen "SKYT HAM I SENK!"

Inni avisen var der en sinnrik tabell med forskjellige resultat-scenarioer på de 2 gruppefinalene da gruppen selvsagt var hyperjevn allerede etter de 2 første kampene.

MensenErnst
MensenErnstInnlegg: 4932
28.06.19 14:56

Gud hjelpe meg. Den kampen var et mareritt.

JODDEMM
JODDEMMInnlegg: 10308
28.06.19 15:06

Selv følte jeg meg helt tom da den kampen var over- og VM var over for Norge!

Ikke for det: man antok vel at det ville bli hakket for tøft for Norge å ta seg videre i VM i selskap med selveste Italia, VM-gjenganger Mexico (nesten på hjemmebane) samt Irland som kom til kvartfinalen i 1990.

Men så gjorde seieren mot Mexico at vi likevel kunne stille et berettiget håp til avansement kombinert med at vi hadde relativt overkommelige Irland igjen til slutt?

+ at vi var så nær avansement på alle måter: én eneste scoring i hvilken som helst av de 3 andre "Norge-frie" kampene hadde sendt oss videre.
Synd også at vi ikke klarte å slå hull på Irlands-byllen, eller at vi kunne ha kranglet inn et mål mot et Italia som var redusert til 10 mann!

Anelka2
Anelka2Innlegg: 18767
28.06.19 22:20

Irlandmatchen var veldig frustrerende. 1.omgangen fikk vi vel ikke til noen ting, bitte lite hakk bedre i 2. men skapte altfor lite.Irland var et godt lag på den tida og veldig vanskelige for Norge å bryte ned på «bortebane» i NY.  Veldig merkelig at spillerne ikke fikk vite underveis hvordan det gikk mellom Italia-Mexico. 

Eksberten
28.06.19 23:28
kytec: Ok, litt rart siden Myhre gav seg i 2006

"På landslaget var Myhre lenge stabil og hadde over 50 landskamper. Flere tabber fra Myhre mot Bosnia og Tyrkia førte til at Norge tapte viktige poeng, som ble avgjørende for at laget ikke kvalifiserte seg til EM. Etter disse to kampene ble Myhre erstattet av Håkon Oppdal".
https://no.wikipedia.org/wiki/Thomas_Myhre

I linken du la ut står det jo allerede i tredje linje at det var i mars 2007 han tabbet seg ut mot Tyrkia. I faktaboksen står det at han spilte på landslaget fra 1998-2006, men det blir da selvsagt feil. Og han gav seg jo ikke som du skriver, han fikk ikke være med mer på landslaget, men spilte jo nesten 4 sesonger etter dette i Eliteserien.

Script
ScriptInnlegg: 3718
12.07.19 17:24

Tror Hareide har nesten like dårlig statisstikk som Høgmo i lengre perioder som landslagssjef, den tiden var fryktelig med landslaget, sidebacken våget ikke spille frem til midtbanespilleren, fordi han visste at vedkommende vil bli av med ballen i det neste trekket. Husker Rekdal ca 2013-2014 sa det samme om sin klubb, - vi vil gjerne spille gjennom midtbanen, men da mister vi ballen og taper. Dette er grunnlaget for Semb-fotballen.

Men nå er det heldigvis en annen tid, og Hareide/Semb-fotball er avleggs,/primitiv/ineffektiv. Se på Danmark i den første kmpen i VM, spillet er helt frylktelig. Etterhvert tar spillerne spillet i egne hender, og det blir bedre.

Klikk for å gå tilbake til toppen