Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Molde - KR

NYTT TEMA
Scholestheone
ScholestheoneInnlegg: 3845
09.07.19 14:26

Europa League, 1. kvalifiseringsrunde

Dato: Torsdag 11. juli
Sted: Aker Stadion
Avspark: 19:00

TV: Kun for abonnementer hos Romsdals Budstikke.

Molde kommer fra to ganske gode prestasjoner i eliteserien, men som kun har resultert i to poeng.

Litt om KR:

KR trenes av den tidligere Lillestrøm-helten Runar Kristinsson. De kvalifiserte seg ikke for spill i Europa i forrige sesong og endte dermed en solid rekke på ni strake sesonger med europacup-spill. I 2009 og 2012 spilte de seg helt til 3. kvalifiseringsrunde, ellers har de blitt utslått i en tidligere runde. De kvalifiserte seg til Europa League 2019/20 ved å bli nummer fire i Úrvalsdeild 2018, ni poeng bak seriemester Valur. I år startet de litt rufsete, men har den siste tiden tatt veldig godt med poeng i form av åtte strake seire (!) og leder serien på Island hele syv poeng foran Breidablik etter 12 spilte runder. De har i motsetning til Molde også gjort det skarpt i cupen og tatt seg videre til semifinale. KR har med dette tapt én kamp siden 2. september 2018. Molde møter med andre ord et lag i storform. Palmi Rafn Pálmason (Ex-Stabæk og LSK) er sammen med Oskar Hauksson lagets toppscorer i ligaen med 5 mål.

Molde har aldri tidligere møtt islandsk motstand, mens KR har møtt norsk motstand i form av Rosenborg to ganger i dobbeltoppgjør (tapt begge):

KR 1-6 Rosenborg (Cupvinnercupen 1965-66, 1. runde)
KR 0-4 Rosenborg (EL 2015-16, 2. kv. runde)  

Knattspyrnufélag Reykjavíkur har spilt 78 kamper i Europa i deres klubbhistorie og vunnet 18 (23,1%) av de (greske Larissa i 09 og slovakiske Zilina i 11 er nok de største skalpene). Til sammenligning har Molde vunnet 28 (33,3%) av sine 84 kamper i Europa.

Islandske lag har totalt møtt norsk motstand i dobbeltoppgjør åtte ganger. Det har endt med åtte norske seire (38-6 i målforskjell på 16 kamper).

Mulig lagoppstilling Molde (4-2-3-1):

Craninx; Haraldseid, Bjørnbak, Forren, Haugen; Aursnes, Hussain; Hestad, Eikrem, Ohi; James

Mulig lagoppstilling KR (4-4-1-1):

Ólafsson; Adalsteinsson, A. Kristinsson, F. Pálmason, Jónsson; Chopart (dansk), Sigurjónsson, Punyed (El Salvador), Hauksson; P. Pálmason; Thomsen (dansk)

Kamptips: 2-1. God kamp.

(Innlegget ble redigert 09.07.19 14:33)

MacPerson
MacPersonInnlegg: 7950
09.07.19 14:52

Overlegent klubbnavn!
Knattspyrnufélag Reykjavíkur!
https://en.wiktionary.org/wiki/knattspyrnuf%C3%A9lag

Zanick
ZanickInnlegg: 11406
09.07.19 17:12
Scholestheone: Ólafsson; Adalsteinsson, A. Kristinsson, F. Pálmason, Jónsson; Chopart (dansk), Sigurjónsson, Punyed (El Salvador), Hauksson; P. Pálmason; Thomsen (dansk)

Har Stabæk-legenden Palmason blitt omskolert til midtstopper på sine eldre dager? 

KR er et uhorvelig godt fotballag, så dette blir ikke noe walk in the park for MFK. Det er en god prestasjon å vinne den konkurransedyktige ligaen på Island.

Kongemannen
KongemannenInnlegg: 14443
09.07.19 17:22

Klarer MFK å hindre KR til å få skutt på mål vil dette gå bra.

Får håpe Molde har  lyst til å delta i europa i år, litt mer tenning av å møte storheter enn trauste norske lag.

Scholestheone
ScholestheoneInnlegg: 3845
09.07.19 17:39

Zanick: Palmi begynner med P og har en offensiv rolle i KR-laget.

KongOjo
KongOjoInnlegg: 3676
09.07.19 21:13
Scholestheone: Punyed

Har faktisk spilt 23 kamper for El Salvador å scoret 2 mål, men har spilt hele karrieren på Island, spenstig. Må være en helvetes lang reisevei hver gang han spiller landskamp. 

sommerlandet2
sommerlandet2Innlegg: 489
09.07.19 23:18
Kongemannen: Klarer MFK å hindre KR til å få skutt på mål vil dette gå bra.

Slik Molde framstår nå om dagen, ser jeg ikke heilt hvordan vi skal slå dette islandske topplaget over to kamper.
Hjemme på Aker går det nok fint vil jeg tro...
Må ha en 3-0 ledelse før vi reiser til Reykjavík.
Molde vinner jo ikke kamper selv om vi leder 2-0 viser det seg.

Er redd for 2. omgang i bortekampen på Island...
KR kommer nok til å få noen dødballer i mot oss og i tillegg noen skudd på mål.....
Og hva skjer da?

(Innlegget ble redigert 09.07.19 23:25)

helvis
helvisInnlegg: 14949
09.07.19 23:58

Det er da atskillig kortere reisevei enn samtlige Latin-Amerikanere som spiller i eliteserien har. 

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 37126
10.07.19 00:02

Sommerlandet:

Vi må rett og slett unngå skudd på mål. Over halvparten går rett inn. De to siste kampene har vi sluppet inn 3 av 4 skudd på mål. Jeg har ikke vært borti en situasjon der vi er så sårbare før.

KongOjo
KongOjoInnlegg: 3676
10.07.19 00:15
helvis: reisevei

Reisen fra Reykjavik til San Salvador kan fort være vel så kronglete tipper jeg. 

Groundhopper
GroundhopperInnlegg: 1389
10.07.19 01:47

Jeg ferierer på Island i disse dager. Har riktignok ikke sett KR i aksjon, men har fått med meg tre seriekamper på like mange dager fra tribuneplass her på øya.

Molde bør absolutt være i stand til å hamle opp med hvilket som helst lag på Island, spør du meg.

Men e-cup gir jo fort litt andre kampbilder. Og ikke minst, stiller Molde med toppet lag?

God kamp!

Zanick
10.07.19 08:16

Grondhopper

Hvordan er stemningen rundt kamper på Island? Er det supportergrupper og liv, eller sitter det et par familiemedlemmer her og der?

Er det TV-overføring av kampene?

helvis
helvisInnlegg: 14949
10.07.19 16:01
KongOjo: Reisen fra Reykjavik til San Salvador kan fort være vel så kronglete tipper jeg.

14 timer via Toronto. Verre med Aalesund - San Jose f.eks. 

Går mange fly fra Reykjavik til Nord-Amerika - mange flere enn fra Oslo. 

https://www.icelandair.com/en-gb/about/routemap/

(Innlegget ble redigert 10.07.19 16:03)

Groundhopper
10.07.19 17:50
Zanick: Grondhopper
Hvordan er stemningen rundt kamper på Island? Er det supportergrupper og liv, eller sitter det et par familiemedlemmer her og der?
Er det TV-overføring av kampene?

Jeg har sett følgende kamper:
Thróttur Reykjavik v Magni (nivå 2)
Beidablik v Kopavoks (nivå 1)
FH v Vikingur (nivå 1)
Det er skriver nå er kun med disse tre kampene som referanse til islandsk fotball.

På de kampene jeg var nå så var det ingen supportergrupper slik vi kjenner det i Norge. Kun spontane heiarop som *lagnavn* klapp klapp klapp og liknende, som ble dratt i gang ulike plasser på tribunen og folk hang seg på.

Jeg ble overrasket over hvor mye publikum som var til stede på kampene på nivå 1. Hos Breidablik hadde Pepsi et større opplegg rundt kampen (Reykjavik-derby som alle andre kamper) og kanskje det bidro til ekstra med folk. Da satt det folk i trappene mellom tribuneseksjonene under kampen. Hadde aldri i verden blitt godtatt i Norge.

Hos FH var det også mange folk og god stemning til tross for at det altså ikke er definerte supportergrupper som står for stemningen.

Begge lag hadde en større hovedtribune som strakk seg over hele den ene langsiden. Til begge kampene var hovedtribunen forholdsvis full. 

Angående TV-overføring så var det enkelte som filmet med kamera og også noe som minnet om TV-trailere utenfor stadion. Kan aldri i verden se for meg at det er like stort som Eliteserien er på norsk TV, med tanke på hva jeg så av antall reportere, antall kameraer også videre.

Veldig mange av de beste lagene på Island er lokalisert i og rundt Reykjavik. Kanskje dette bidrar til noe mer engasjement rundt lagene? Altså, hvis du er fra den eller den bydelen så tilhører du den eller den klubben?

Svarer fra flyplassen nå, på vei til neste destinasjon. Dette får holde i denne omgang, tar gjerne opp tråden igjen og kort oppsummert: Positivt overrasket!

sommerlandet2
sommerlandet2Innlegg: 489
10.07.19 23:37

Og poenget er...
Molde som i dag slipper inn mål på omtrent hvert skudd på mål...
Hver dødball...
Hvorfor er det logisk at dette Molde laget skulle slå Islands beste lag.
Blir rundspilt i 2.omgang mot Eliteseriens bunnlag Tromsø.
Taper kamper de leder med to mål.
Blir faktisk rundspilt i 2.omgang av hvert lag de møter på bortebane.
Strømsgodset er unntaket.
Går ut fra at dette islandske laget er mye, mye bedre enn Strømsgodset
Hvorfor skulle dette laget slå Islands beste over to kamper
Fortell meg....

(Innlegget ble redigert 10.07.19 23:48)

Stormoen33
Stormoen33Innlegg: 8949
11.07.19 01:39
sommerlandet2: Hvorfor skulle dette laget slå Islands beste over to kamper
Fortell meg....

Jeg håper det er fordi Norges beste lag er bedre en Islands beste lag ...

Groundhopper
11.07.19 04:56

Jeg ser mye norsk fotball, jeg har sett litt islandsk fotball. KR er best i år, men har hatt klippekort på 3-4. plass de siste årene.

Ja, Molde har surret det til for seg selv med flere anledninger. Likevel leder de Eliteserien og er pr. definisjon det beste fotballaget i landet akkurat nå.

Molde har tidvis imponert meg i år, og har dessuten en meget sterk tropp (på papiret). Jeg tror denne MFK-utgaven fint kan ta hånd om de beste på Island om de tar oppgaven på alvor.

Jeg sier dette fordi jeg TROR Molde er best. Ikke fordi jeg HÅPER eller ØNSKER det.

Nå er det vanligvis populært å snakke ned sjansene til eget lag, men hvis du som følger MFK tett mener at KR er favoritter her så kan det godt hende at du har rett i det.

Kongemannen
KongemannenInnlegg: 14443
11.07.19 06:34

Kun en lang arbeidsdag .så er det klart for årets manndomsprøve for MFK. Kan en håpe på ett Molde lag som gir 100 %.

Blir nok ikke fullsatt på Aker stadion i kveld .men en bør komme seg på kamp. Kan fort bli ett kort Europa eventyr.

Heya Molde FK

LongView3
LongView3Innlegg: 3708
11.07.19 08:42

Áfram KR!

Korgutt
KorguttInnlegg: 14579
11.07.19 13:48

Hauksson har tidligere vært i Molde. Oskar Örn Hauksson har hatt en fortid på Molde 2. Fikk ikke kontrakt men har blant annet spilt med Skjølsvik i Sandnes Ulf. Han spilte sammen med Eide Møster, Husly og Lillebakk blant annet.

Sulfat
SulfatInnlegg: 14056
11.07.19 18:04

Etzaz inn for Ellingsen, ellers uforandret fra Odd-kampen.

(Innlegget ble redigert 11.07.19 18:04)

MensenErnst
MensenErnstInnlegg: 5237
11.07.19 18:05

En fantastisk dag for fotball i Molde og det virker som om byen faktisk fylles opp med en del folk i blått som varmer opp på uteserveringene. Har troa på god stemning i dag.

lsklars
lsklarsInnlegg: 90624
11.07.19 18:53

LSK-legenden Palmason senker Molde i dag. 

Bergmo
BergmoInnlegg: 1003
11.07.19 18:58

Får ikke til å caste med chromecast, andre med problemer?

Sulfat
11.07.19 19:02
Bergmo: Får ikke til å caste med chromecast, andre med problemer?

Funker fint her (fra direktesport.no)
Cranix trengte 1 min på å vise seg frem.

Sulfat
11.07.19 19:06

Odd-opprulling vol.2

Bergmo
BergmoInnlegg: 1003
11.07.19 19:07

Nydelig!

Nishy
NishyInnlegg: 4765
11.07.19 19:07

Deilig! 

Zanick
11.07.19 19:19
Groundhopper: Det er skriver nå er kun med disse tre kampene som referanse til islandsk fotball.

Takk, interessant innlegg!

supergunners10
supergunners10Innlegg: 5609
11.07.19 19:20

Elendig forsvarsspill på dødballen der. Fire mann som faller inn i femmeter og lar KR-spillere stå alene rundt straffefeltet.

Klikk for å gå tilbake til toppen