Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Olav Øby klar for KBK. En pinlig overgang?

NYTT TEMA
jatilnei
jatilneiInnlegg: 761
23.08.19 14:10

Som Kongsvinger-supporter så satte jeg nesten kaffen i halsen da jeg leste at Kristiansund nå har kjøpt Olav Øby fra KFUM. Hvorfor? La oss skru tiden tilbake til i vinter.

Olav Øby var under kontrakt med Kongsvinger ut 2019-sesongen. Hele laget reiser til Spania i starten av februar, men de fleste supporterne merker seg plutselig at Øby (en av våre viktigste spillere i 2018) ikke er med. Den 7.februar kan vi lese i Glåmdalen at han vurderer sin fotballfremtid. Senere kommer det frem at han hadde spurt om en fotballpause og fått dette innvilget av daglig leder Espen Nystuen. 

Noen dager senere så presterer fyren å møte opp på treningskamp for KFUM uten at noen i KIL visste om dette https://www.eurosport.no/fotball/obos-ligaen/2019/spilte-kamp-for-divisjonskollega-klubben-beklager_sto7142000/story.shtml. Det ble naturlig nok litt bråk. 

Det kommer etterhvert frem at Øby ønsket å slutte av personlige årsaker. Han gruet seg til å reise på treninger, og pendlingen (cirka 1 1/2 time fra Oslo) tok for mye tid. Han fikk for liten tid til kjæreste, venner samt andre ting han drev med i hverdagen. Det kom tydelig frem at han likte å ha et liv utenfor fotballen og at han ikke var fornøyd med det fotball-livet han hadde nå (fortelles i et lengre intervju som dessverre er plusset).

KFUM virket sånn sett som et naturlig alternativ siden det ligger "rett borti gaten" fra hans bostedsadresse. Han forteller i samme intervjuet at det var uaktuelt å flytte fra Oslo der han hadde hele livet sitt. 

Saken ble etterhvert en liten parodi men KIL velger å la Øby få viljen sin, og kontrakten blir avsluttet. Han setter også KIL i en litt vanskelig situasjon siden de nå må erstatte nok en viktig (og verdifull) spiller. Rett etterpå signerer han som forventet for KFUM. 

I dag (et halvt år senere) kan vi lese at Olav Øby vender tilbake til Kristiansund BK i Eliteserien. Klubben han spilte for da han ble hentet til Kongsvinger i 2018. http://www.kristiansundbk.no/nyheter/olav-oby-vender-tilbake

Her kan man lese følgende: "det er utrolig godt å være tilbake. Mottagelsen fra alle har vært varm og fantastisk. Jeg var aldri i tvil da det ble kjent at KBK ønsket å hente meg. Dette føles helt riktig og jeg gleder meg til å bidra ute på banen. 

Mange KIL-supportere er i harnisk og overgangen fremstår faktisk som litt "pinlig" for oss som kjenner hele historien. Ikke minst alt styret som var i vinter. Man skulle gjerne sett at KIL-ledelsen så litt nærmere på saken, men er det egentlig noe man kan gjøre? Antageligvis ikke. Kontrakten var terminert.

Øby fremstod faktisk som litt bortskjemt, ubestemmelig og sutrete for oss med hjertet i Kongsvinger. Hele opplegget virker jo helt vanvittig. 1 1/2 time på toget ble altså altfor mye for stakkars Øby. Nå flytter han heller til Kristiansund. 

Hva mener de "nøytrale" supporterne? Har KIL grunn til å føle seg snytt?

(Innlegget ble redigert 23.08.19 14:19)

lsklars
lsklarsInnlegg: 83500
23.08.19 14:14
jatilnei: men er det egentlig noe man kan gjøre?

Nei, hva i all verden skulle det vært? KIL terminerte kontrakten som du sier og har nada de skulle sagt i denne saken. 

Men ja, det høres litt snodig utenfra, men dette er vel strengt tatt ikke første gangen det skjer, og neppe siste. 

Freddie69
Freddie69Innlegg: 82
23.08.19 14:42

Ifølge Glåmdalen så har KIL sikret seg en videresalgsavtale når han gikk til Kåffa. Vi får håpe den er på over  50% ;-)

Merkelig sak egentlig, han virker til å være en sympatisk fyr, men kanskje litt vel naiv på hvordan ting fungerer i fotballens verden?

Tinkler
TinklerInnlegg: 13443
23.08.19 14:44

Det er vel lov å ombestemme seg? Kanskje det er slutt med dama? Et økonomisk tilbud han ikke klarer å si nei til?

Windsor
WindsorInnlegg: 7175
23.08.19 14:52
Tinkler: Det er vel lov å ombestemme seg? Kanskje det er slutt med dama? Et økonomisk tilbud han ikke klarer å si nei til?

Det er det selvsagt. Mye kan endre seg på halv år, men her virker det jo som han holdt ting skjult også ved overgangen til KFUM. Da blir det litt pinlig.

At KIL-fansen reagerer er fullt forståelig.

Laberget2
Laberget2Innlegg: 235
23.08.19 14:53

Denne overgangen er helt typisk Eliteserien, dessverre.

jatilnei
23.08.19 14:54
Freddie69: Ifølge Glåmdalen så har KIL sikret seg en videresalgsavtale når han gikk til Kåffa. Vi får håpe den er på over  50% ;-)
Merkelig sak egentlig, han virker til å være en sympatisk fyr, men kanskje litt vel naiv på hvordan ting fungerer i fotballens verden?

Flotters. Det er iallfall bra at Nystuen vet hva han driver med :-)

Merkelig sak ja? Han må jo være vanvittig ubestemmelig og naiv. Synes faktisk det er litt respektløst. Vi snakker jo tross alt klubber som prøver å drive på et visst profesjonelt nivå......som prøver å bygge opp noe. 

Vi får håpe at han omsider finner roen i Kristiansund. Denne gangen også. 

(Innlegget ble redigert 23.08.19 15:03)

Windsor
23.08.19 15:04
jatilnei: Det er iallfall bra at Nystuen vet hva han driver med :-)

Tja, her kan man jo også se det slik at naive Nystuen ikke vet hva han driver med og er blitt lurt till rundt.

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 23508
23.08.19 15:06
jatilnei: Har KIL grunn til å føle seg snytt?

Sannheten er nok at spilleren ikke ville pendle til Kongsvinger, slik han gjorde, og at han dermed ønsket å kunne avslutte kontrakten.

Så fikk han pendle internt i Oslo og ble fornøyd med det.
Så flytter han til Kristiansund som er er så veldig mye større...
Men så er dette Eliteserien og vipps betyr ikke borte fra Oslo så mye lenger...

jatilnei
23.08.19 15:11
Windsor: Tja, her kan man jo også se det slik at naive Nystuen ikke vet hva han driver med og er blitt lurt till rundt.

Ja det er jo også litt av spørsmålet, særlig i forhold til hvor lett man skal slippe "deprimerte og demotiverte" spillere. Noen vil jo kalle det god personalpolitikk å la slike spillere gå, men.......det vil jo alltid være et "men" der. 

Poenget var at det var bra at vi sikret oss en videresalgs-avtale når situasjonen først ble som den ble. 

Freddie69
Freddie69Innlegg: 82
23.08.19 15:13
return_of_drakkar: Sannheten er nok at spilleren ikke ville pendle til Kongsvinger, slik han gjorde, og at han dermed ønsket å kunne avslutte kontrakten.

Ja, nå kan man angre på at det ikke er blitt motorvei hele veien til Vinger ;-)

GoingKronos
GoingKronosInnlegg: 47459
23.08.19 15:47

Han var nok ikke inneforstått med for en kjip plass Kongsvinger er, og det ble jo løst slik at han kunne fortsette sin karriere i Oslo. Når en Eliteserieklubb kommer på banen så er det ikke det minste rart at han tar sjansen og siden han tidligere har en relasjon til klubben så gjorde det jo ting bare enda enklere.

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 35617
23.08.19 15:51
GoingKronos: Han var nok ikke inneforstått med for en kjip plass Kongsvinger er,

Kort vei til svenskehandel da.

jatilnei
23.08.19 16:00
GoingKronos: Han var nok ikke inneforstått med for en kjip plass Kongsvinger er, og det ble jo løst slik at han kunne fortsette sin karriere i Oslo. Når en Eliteserieklubb kommer på banen så er det ikke det minste rart at han tar sjansen og siden han tidligere har en relasjon til klubben så gjorde det jo ting bare enda enklere.

Selvfølgelig. Vi får jo håpe for Kristiansund sin del at han holder ut sesongen før "de vanskelige følelsene" dukker opp igjen. 

Windsor
23.08.19 16:13
jatilnei: Ja det er jo også litt av spørsmålet, særlig i forhold til hvor lett man skal slippe "deprimerte og demotiverte" spillere. Noen vil jo kalle det god personalpolitikk å la slike spillere gå, men.......det vil jo alltid være et "men" der.

Slike situasjoner er alltid vanskelige å håndtere selvsagt og alle saker er unike, men jeg er ingen fan av å slippe voksne spillere på proffkontrakt til andre klubber på høyt nivå bare fordi spilleren er litt nedfor.

Jeg har ikke mye pent å si om TKK, men da Kevin Kabran sutret etter Starts nedrykk i fjor løste TKK saken ved akseptere utlån med utkjøpsklausul sånn at Kabran kunne gå til Sverige samtidig som Kabran måtte forlenge kontrakten med Start. Det synes jeg var en løsning som tok hensyn til alle parter.

Zanick
ZanickInnlegg: 10716
23.08.19 18:18

Belsvik sutret seg også vekk fra KIL. Er det så deprimerende plass ?

return_of_drakkar
23.08.19 20:03
Zanick: Belsvik sutret seg også vekk fra KIL. Er det så deprimerende plass ?

Belsvik nevner familieforhold som det vesentlige.
Sykdom der.
Så fikk han også tilbud fra Stabæk for en topp stilling.
Så da er det jo slik at mange gjerne vil ha det beste etter ens eget syn.

Winthrop15
Winthrop15Innlegg: 4343
23.08.19 20:14

Var ganske mange klubber denne Øby har vært innom...

McAroni
McAroniInnlegg: 1425
23.08.19 20:54

Fra når han  bestemte seg for å ikke gidde spille på KIL lenger:

"- Det siste året har jeg vært mye mindre sammen med kjæresten min, familien min og kompisene gjennom å bruke mye tid på å reise fram og tilbake mellom Oslo og Kongsvinger. Jeg måtte ta det oppgjøret med meg selv og innse at jeg ikke har det bra når det blir sånn."

"- Er KFUM det rette for deg for å få det bedre som menneske og fotballspiller?

- Det veit jeg ærlig talt ikke. Men Ekebergsletta ligger 13-14 minutter unna der jeg bor, og det er som sagt viktig for meg å være i nærheten av Oslo der jeg har livet mitt. Derfor har det heller aldri vært aktuelt for meg å flytte til Kongsvinger. Mulig jeg har vært bortskjemt tidligere, men nå er uansett situasjonen som den er.

- Jeg kjente på at pendling og det å være langt borte fra familie og kjæreste gjorde at jeg ikke kunne prestere optimalt for klubben og da følte jeg det var riktig å si ifra. Det var vanskelig for meg å kjenne på den følelsen, sier Olav Øby."

Tydeligvis var ikke familie og kompiser så viktig for han som han trodde da.

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 83339
23.08.19 21:09
jatilnei: for oss med hjertet i Kongsvinger

Uff da.

Kent
KentInnlegg: 124206
23.08.19 21:12

De har vel truffet på Torodd i Kongsvinger sentrum.

Bakkus
BakkusInnlegg: 3653
23.08.19 22:14
PapaSmurf: Kort vei til svenskehandel da.

Er det mange bra steder å handle i Sverige som grenser til dit? Trodde alle dro gjennom Halden for det.

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 35617
23.08.19 22:15

Charlottenberg. Stort handelssenter der. 

Nordbysenteret (Via Halden 4,5 mrd omsetning)

Charlottenberg storsenter (Via Kongsvinger 2,9 mrd omsetning)

(Innlegget ble redigert 23.08.19 22:17)

flourhouse
flourhouseInnlegg: 37199
23.08.19 22:39

Charlottenberg er legendarisk

Bakkus
BakkusInnlegg: 3653
23.08.19 22:42

Ah, som du sikkert skjønner, så har jeg aldri vært der. Burde jo gjøre Kongsvinger til et mye mer attraktivt sted å bo. De er jo bare såvidt over 5-sifret antall innbyggere.

Eksberten
EksbertenInnlegg: 27858
24.08.19 00:58
jatilnei: Nå flytter han heller til Kristiansund.

For uten grunn.

Belzone
BelzoneInnlegg: 2313
24.08.19 06:30
Eksberten: uten

Ola Lund? 

return_of_drakkar
24.08.19 09:11
McAroni: Tydeligvis var ikke familie og kompiser så viktig for han som han trodde da.

Si ikke det, rykter vil ha det til at de alle følger med :).

Her fra Eurosport om da han gikk til KFUM.
https://www.eurosport.no/fotball/obos-ligaen/2019/spilte-kamp-for-divisjonskollega-klubben-beklager_sto7142000/story.shtml

Interessant at en padagog-søkende, endog med master, ikke følger reglene :).
Vel. slik er livet og manges karrierer er korte, av ymse grunner, og det er nok ikke siste gang vi hører om slike forhold i norsk fotball.

(Innlegget ble redigert 24.08.19 09:18)

abelao
abelaoInnlegg: 3404
24.08.19 12:57

Sånn er det i arbeidslivet. Grow up!

jatilnei
24.08.19 13:44
abelao: Sånn er det i arbeidslivet. Grow up!

Nå skal ikke jeg sammenligne fotballen med arbeidslivet forøvrig, men jeg synes jo at det var et litt "enkelt" svar. Jeg tviler vel på at folk som gråter seg unna kontrakter på den måten det har skjedd her, blir så veldig "opphøyet" uansett hvor i arbeidslivet man måtte befinne seg. Det er mulig at Øby glemmer lett, men for oss andre så dummer han seg jo faktisk litt ut. Det må være lov å si det. 

Klikk for å gå tilbake til toppen