Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvem kan styrke landslaget?

NYTT TEMA
zetta
zettaInnlegg: 11057
11.09.19 22:47

Landslaget er i fremgang og begynner å bli spennende. Men det trengs påfyll av spillere. Det trengs bredde og variasjon av typer.

I forsvaret er det behov. Og på midtbanen og på kantene trengs noen kvikke, temposterke alternativer.

Ulandslagsspillerne, som Evjen og Thorstvedt m fl er spennende å følge. Men det er en lang vei med mye hardt arbeid for å bli en sterk alandslagsspiller

Man ser litt manglende bredde akkurat nå. Det er mange ganske gode spillere, men som i realiteten vil svekke laget litt. MMD er en jeg vil ha med. Moi kan komme tilbake. Braut bør være en fin tilvekst. Flere?

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 29019
11.09.19 23:12

Finnes sikkert an haug med brasilianere vi kan gi statsborgerskap til, som ville styrket landslaget.

Solvgutt1
Solvgutt1Innlegg: 10436
11.09.19 23:15

Hvor langt unna er Østigård? Gode gamle Reginiussen begynner p bli mer gammel enn god.

siggi76
siggi76Innlegg: 3046
11.09.19 23:27

Valon berisha kunne ha vært en god mann å ha på midtbanen dersom han ikke hadde meldt overgang til foreldrenes fødeland. I midtforsvaret undrer jeg på om Marius Lode er nær en plass i landslagstroppen. Han har fart og fysikk til det, i hvert fall.

meco
mecoInnlegg: 4423
11.09.19 23:44
Solvgutt1: Østigård

Vil sikkert bli aktuell om ikke så lenge.

Som noen nevnte, kan en Moi tilbake i form styrke v kanten. Håper oppholdet i Celtic bidrar til det. Er litt i tvil om det er rett klubb for Moi, men vi håper. Får han spilt, kan formen komme.

Om Thorsby kommer i gang i Italia og fortsetter utviklingen der, kan det muligens bli et ekstra bidrag.
Så er der yngre spillere på gang ja, men de er kanskje noe lenger fram. Regner med at her tenker man inn mot 2020 og et ev EM.

Salihovic
SalihovicInnlegg: 7759
12.09.19 03:44

Håkon Evjen hadde vært på et lag med en litt mer egen spillestil enn hva gamle, gamle, gamle Lagerbäck har. Hadde han hatt startposisjon? Nei. Men han har ferdigheter som er utrolig spennende og har noe annet ved seg enn andre i landslagstroppen

MMD gjør det veldig bra i Tyskland i 2.Bundesliga nå og bør også være en som er aktuell. Ikke hans største fan personlig, men han holder ihvertfall et nivå som burde gjøre han aktuell

Gustav Mendonca Wikheim er og en offensiv spiller med totalt andre ferdigheter enn hva de andre har på landslaget som utvilsomt holder nivået. Tviler dog på at han får sjansen etter overgangen fra Midtjylland til Al-Fateh i Saudi-Arabia

Spisser jeg mener holder mer enn nok høyt nivå til å kunne være gode nok til å være i en landslagstropp er Ola Kamara og Adama Valentin Diomande. At Adama Valentin Diomande har blitt oversett såpass lenge er egentlig ingenting annet enn tullball. Gi den fyren en sjanse. 

Thomas Rogne er en potensiell stopper for landslaget og en jeg gjerne ser komme inn i troppen allerede ved neste korsvei. Holder utvilsomt et høyere nivå enn de andre stopperne som er tilgjengelig (Foruten Krissi Ajer). Så spørs det hvorvidt NFF sitt forhold til Ada Hegerberg aka hans fru ødelegger for det eventuelt

Hadde man spilt en formasjon som er mer lagt opp til indreløpere hadde jeg også gjerne sett Iver Fossum og Anders Ågnes Konradsen i en landslagstropp da de begge har ferdigheter som er helt perfekte i en indreløperposisjon. Men ingen av de er naturlige sentrale midtbanespillere i en 4-4-2 og om man dytter de ut på vingene så blir det hele ganske så kaotisk

Ulrik Yttergård Jenssen må vel snart og lukte på en plass. Spiller fast i en liga som er bedre enn den norske, har erfaring fra Lyons akademi mm. En spiller jeg gjerne ser i landslagstropp asap

Ellers så har man som nevnt lengre oppe Thorstvedt, man har Ola Bryhnildsen i Stabæk, Tobias Børkeeiet i Brøndby, Dennis Johnsen i PEC Zwolle, Fredrik Bjørkan i Glimt, Henrik Bjørdal i Waregem også har jeg sikkert glemt noen

siggi76
siggi76Innlegg: 3046
12.09.19 07:46

Ingen har nevnt Zlatco Tripic, men han kan fungere utmerket på kant i 4-4-2 og har en fart og arbeidsinnsats som passer inn i landslagets spillestil.

BiggusD77
BiggusD77Innlegg: 550
12.09.19 08:21

Fredrik Gulbrandsen er bedre enn Tarik i alt, men jeg er usikker på hvordan det går med han i Tyrkia.

Gabrielsen ble tatt ut i troppen nå sist, men Bjørnbak er bedre - selv om formen akkurat nå kanskje ikke er all verden. Gabrielsen er rask, sterk og aggressiv, men han er også lettlurt og glemmer markeringene sine, spesielt på defensiv dødball.

Catts
CattsInnlegg: 1322
12.09.19 09:35

I all hovedsak er de beste spillerne allerede inne i varmen. Et unntak er Mats Møller Dæhli som definitivt burde være med. I tillegg er jeg overbevist om at Leo Østigård har noe å tilføre landslaget. Øvrige spillere som kan bli aktuelle er enten tidligere bidragsytere (Thorsby, Moi), spillere som har levert jevnt bra i klubblag (Bjørnbak, Juklerød, Zachariassen, Gulbrandsen) eller u-landslagsspillere (først og fremst Evjen).

GregAdamsGregAdams
GregAdamsGregAdamsInnlegg: 1699
12.09.19 09:59

Hvis Morten Thorsby får spille i Sampdoria bør han inn. Tror han kan bli en viktig bidragsyter på midten i Lagerbäcks 4-4-2.

Hvis Moi finner tilbake formen fra 2015-2018 i Celtic ser midtbanen vår plutselig veldig mye bedre ut.

Thorsby-Berge-Selnæs-Ødegaard

Moi-Berge-Thorsby-Ødegaard

eller

Moi-Berge-Selnæs-Thorsby (med Ødegaard bak King)

På midtstopperplass er det mest mangler, men jeg ser ingen som i dag kan styrke laget pdd.

Eksberten
EksbertenInnlegg: 27052
12.09.19 10:19
Tjaaah: Finnes sikkert an haug med brasilianere vi kan gi statsborgerskap til, som ville styrket landslaget.

Nei det går ikke. De må være i Norge i mange år før de kan søke om norsk statsborgerskap.

ObjektivtSett
ObjektivtSettInnlegg: 3668
12.09.19 10:41

Denne mannen!

Zanick
ZanickInnlegg: 9705
12.09.19 10:48
Salihovic: Gustav Mendonca Wikheim er og en offensiv spiller med totalt andre ferdigheter enn hva de andre har på landslaget som utvilsomt holder nivået. Tviler dog på at han får sjansen etter overgangen fra Midtjylland til Al-Fateh i Saudi-Arabia
Spisser jeg mener holder mer enn nok høyt nivå til å kunne være gode nok til å være i en landslagstropp er Ola Kamara og Adama Valentin Diomande. At Adama Valentin Diomande har blitt oversett såpass lenge er egentlig ingenting annet enn tullball. Gi den fyren en sjanse. 
Thomas Rogne er en potensiell stopper for landslaget og en jeg gjerne ser komme inn i troppen allerede ved neste korsvei. Holder utvilsomt et høyere nivå enn de andre stopperne som er tilgjengelig (Foruten Krissi Ajer). Så spørs det hvorvidt NFF sitt forhold til Ada Hegerberg aka hans fru ødelegger for det eventuelt
Hadde man spilt en formasjon som er mer lagt opp til indreløpere hadde jeg også gjerne sett Iver Fossum og Anders Ågnes Konradsen i en landslagstropp da de begge har ferdigheter som er helt perfekte i en indreløperposisjon. Men ingen av de er naturlige sentrale midtbanespillere i en 4-4-2 og om man dytter de ut på vingene så blir det hele ganske så kaotisk
Ulrik Yttergård Jenssen må vel snart og lukte på en plass. Spiller fast i en liga som er bedre enn den norske, har erfaring fra Lyons akademi mm. En spiller jeg gjerne ser i landslagstropp asap

Du må ha svært lite tiltro til Lagerbacks vurderinger, er jo drøssevis av spillere du mener holder ''mer enn høyt nok nivå''. Hjelper ikke at samtlige spillere i svake ligaer, heller.

En del av disse du nevner er nok i vannskorpa, Kamara f.eks var jo med på landslaget inntill han satt 4 mnd på tribunen i Kina, men kontinuitet og rutine er meget viktig på et landslag.

UYJ tror jeg ikke er i nærheten av plass. 

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 39025
12.09.19 10:58

Berge, Ødegaard, Haaland og kanskje King vil være nøkkelspillere de kommende årene fra midtbanen og fremover. I tillegg tror jeg Selnæs, Moi, Sørloth og kanskje MMD og Thorsby kan ha potensiale til sentrale roller. Tipper også at mer "grå" spillere som Henriksen, Johansen, etc kan og vil få endel spilletid iallfall en stund til.

Synes derfor vi har mange muligheter fremover på banen. Det mangler kanskje en kantspiller av godt merke. De mest sannsynlige alternativene her er Ødegaard og Moi, samt evt King om man går over til 433 og plasserer Haaland som midtspiss.

Da er bredden langt tynnere bakover. Ajer er grei, og Omar og Svensson som høyrebacker ikke så verst. Alternativene til Ajer sentralt er svært tynne. Rosted, Nordtveit, Rogne gir ikke akkurat vann i munnen. Håper for all del at det blir en stopper som tar store steg fremover de neste par årene. Det trenger vi for å ikke være helt avhengige av Ajer. Samt at det må utpeke seg en klar erstatter til Jarstein på litt sikt.

Dewaz
DewazInnlegg: 24567
12.09.19 11:07

Har ikke særlig tro på Thorsby. Kanskje noen år fram i tid, men det kreves utvikling.

De som kan styrke oss er allerede i troppen - foruten Moi og Dæhli, som begge bør være med. Så kan vi alltids styrkes på midtstopperplass; men det vil ta noen sesonger med erfaring/utvikling for kandidater som Østigård, Fredriksen, Rösler, Kolskogen etc.

edit: glemte Rosted. Så meget solid ut for Brøndby sist, og med alternativene vi har, bør han egentlig spille.

(Innlegget ble redigert 12.09.19 11:08)

CrimsonK
CrimsonKInnlegg: 6125
12.09.19 12:09

En digresjon, men Tom Nordlie presterte i 2004-05 å utvikle 5-6 Startspillere til å debutere på A-landslaget med sitt treningsregime. Ganske spinnvillt i grunnen. Fredrik Strømstad, Doffen, Marius Johnsen, Alex Valencia, Bård Borgersen - mener Atle Roar Håland også fikk prøve seg i en treningskamp eller B-kamp eller hva det var. I tillegg til flere unge på U-lag og Todi på Færøyene (men han var vel gjerne fast der før han kom til Start) og Joey på Island. Noe lignende har vel knapt skjedd hverken før eller etter?

Ref trådens tema. Eikrem burde vel tilbake på landslaget etter årets innsats i Eliteserien?

Zanick
12.09.19 12:35
CrimsonK: Ref trådens tema. Eikrem burde vel tilbake på landslaget etter årets innsats i Eliteserien?

Eikrem er avhengig av en frirolle foran midtbanespillerne med minimalt defensivt ansvar. Tror Eikrem er milevis fra å være en spillertype Lagerback har sansen for i sitt system.

Eikrme var rimelig anonym så fort MFK møtte brukbar motstand i Europa. Kjenner jeg Lagerback rett baserer han seg heller på slike kamper, enn ES-kamper MFK dominerer på eget kunstgress.

(Innlegget ble redigert 12.09.19 12:37)

meco
mecoInnlegg: 4423
12.09.19 12:40
Salihovic: Spisser jeg mener holder mer enn nok høyt nivå til å kunne være gode nok til å være i en landslagstropp er Ola Kamara og Adama Valentin Diomande. At Adama Valentin Diomande har blitt oversett såpass lenge er egentlig ingenting annet enn tullball. Gi den fyren en sjanse.

De to er vel i eldste laget nå, og blir neppe satset på nå, for ordentlig hvertfall.
Da skal det være en del forfall om det skjer. Vi har King, Braut og Maars.  Og en Sørloth på vei tilbake. Og kanskje Guldbransen. Da blir det vanskelig. Blir bare sjeldne innhopp om det blir spesielt med forfall blant de andre tipper jeg.

GregAdamsGregAdams
12.09.19 12:59
Dewaz: edit: glemte Rosted. Så meget solid ut for Brøndby sist, og med alternativene vi har, bør han egentlig spille.

Blir spennende og ikke minst viktig å følge Rosted, Nordtveit og Reginiussen frem mot landskampene i oktober. Den av de som spiller best i denne perioden får nok spille ved siden av Ajer mot Spania og Romania.

Zanick
12.09.19 13:07
GregAdamsGregAdams: Den av de som spiller best i denne perioden får nok spille ved siden av Ajer mot Spania og Romania.

Kan det skje at Ajer benkes da? Nordtveit har klippekort og får nok fornyet det etter en god kamp mot Sverige, mens Reginiussen spilte seg bra opp etter en shaky start.

Berge ble benket noen kamper, så Lagerback har vist at han ikke er redd for å ta 'upoplære' avgjørelser mtp stortalentene våre.

zetta
12.09.19 13:14
GregAdamsGregAdams: Blir spennende og ikke minst viktig å følge

Spennende å følge med med kikkert nå. Det er massevis av spillere som er aktuelle, men som egentlig er et lite knepp under det vi trenger. Så spørs det da hvem som kan få en utvikling, ta det der lille ekstra steget som er så vanskelig

supergunners10
supergunners10Innlegg: 4473
12.09.19 13:15

Jarstein - Ajer - Berge - Ødegård - King - Haaland må spille alle landskamper de er tilgjengelige.

Og så må man begynne å fase ut Jarstein etterhvert til fordel for en yngre keeper som allerede nå må satses på som neste landslagskeeper.

zetta
12.09.19 13:23
siggi76: Ingen har nevnt Zlatco Tripic, men han kan fungere utmerket på kant i 4-4-2 og har en fart og arbeidsinnsats som passer inn i landslagets spillestil.

Tripic og Marius Lode kunne godt fått være med på en samling og vist seg frem litt. Det er viktig å ta med spillere som har de ønskede egenskapene. Så kan man se hvor landet ligger.

Jeg håper neste landslagssjef er litt mer utviklingsorientert, at han tar med flere typer og lar dem kjenne på miljøet og nivået. Det er viktig at man ikke fyller opp med veldig like typer. Lager er bevisst på det, men likevel kan det bli mye likt, som mange typiske sentrale midtbanespillere og blant dem igjen mange tunge fysiske folk.

Catts
CattsInnlegg: 1322
12.09.19 13:34

Jarstein spiller så lenge han er vår beste keeper, Hansen eller Grytebust er klare til å overta når tiden er moden. Omar og Svensson utgjør en strålende høyreback-duo, yngre spillere som Ryerson og Mickelson gjør at fremtiden ser bra ut. Reginiussen og Ajer er stopperparet vårt inntil Østigård stepper inn for førstnevnte, glem alt annet. Av et beskjedent utvalg fremstår Meling som det beste alternativet på venstrebacken, blant yngre kandidater er vel Bjørkan den beste per i dag. Berge og Ødegaard er bankers på midtbanen. Basert på teknisk kvalitet bør det også gjøres plass til både Selnæs og Dæhli, men jeg mener også Midtsjø har ferdigheter som vi burde kunne nyttegjøre oss av, muligens også Normann. Evjen kan bli en aktuell for en kantposisjon om han fortsetter den forrykende utviklingen. På topp er det bare King og Haaland som gjelder.

KongOlav2
12.09.19 13:43
zetta: Jeg håper neste landslagssjef er litt mer utviklingsorientert, at han tar med flere typer og lar dem kjenne på miljøet og nivået. Det er viktig at man ikke fyller opp med veldig like typer. Lager er bevisst på det, men likevel kan det bli mye likt, som mange typiske sentrale midtbanespillere og blant dem igjen mange tunge fysiske folk.

Nja, Lagerbäck har jo gitt unge spillere sjansen. Først Ajer og Berge, i det siste Ødegaard og nå sist Haaland. Det begynner kanskje å dukke opp noen flere som snart bør få sjansen, men tror ikke det har vært så mange hittil under Lagerbäck utover de nevnte.

Så lenge Lager absolutt skal spille 442, slik som han gjør, så ser jeg ikke så mye som kunne vært gjort annerledes. Man har ikke andre kantspillere enn Moi til en slik formasjon, og i fravær av form på enten Moi eller Ødegaard, så skjønner jeg at en sentral midtbanespiller som Johansen har blitt brukt her.

Jeg håper at en ny sjef etter Lagerbäck velger bort 442 og får utnyttet de talentfulle spillerne våre maksimalt.

Jeg føler meg ganske sikker på at Berge, Ødegaard, King og etterhvert Haaland blir sentrale i laget fremover. Det jeg er mer spent på er hvem som vil flankere disse? Selnæs? Moi? Klarer man å finne en god rolle til MMD?

(Innlegget ble redigert 12.09.19 13:46)

KongOlav2
12.09.19 14:16

Møller Dælhi har forøvrig 1 mål og 5 assists på 5 kamper så langt i BL2 denne sesongen. Han er oppført med 4 kamper på OM og en kamp på SM. Da i en 4231-formasjon. Burde man etterhvert finne plass til MMD i en rolle sentralt på midten for Norge? I f.eks 433?

GregAdamsGregAdams
12.09.19 14:33
KongOlav2: Jeg håper at en ny sjef etter Lagerbäck velger bort 442 og får utnyttet de talentfulle spillerne våre maksimalt.

Føler laget etterhvert begynner å bli ganske godt drillet i den formasjonen. Det er en enkel, men effektiv moderne formasjon å forsvare seg kompakt samtidig som man kan kontre effektivt. Perfekt for et landslag av Norges størrelse.

Håper neste landslagssjef bygger videre på 4-4-2, men muligens tilføyer litt mer taktisk fleksibilitet. 4-4-1-1 og 4-2-3-1 er formasjoner det ikke krever for mye endring for å bytte til, selv under kampen.

KongOlav2
12.09.19 14:35
GregAdamsGregAdams: Føler laget etterhvert begynner å bli ganske godt drillet i den formasjonen. Det er en enkel, men effektiv moderne formasjon å forsvare seg kompakt samtidig som man kan kontre effektivt. Perfekt for et landslag av Norges størrelse. Håper neste landslagssjef bygger videre på 4-4-2, men muligens tilføyer litt mer taktisk fleksibilitet. 4-4-1-1 og 4-2-3-1 er formasjoner det ikke krever for mye endring for å bytte til, selv under kampen.

Jeg er svært lite fan av 442, så ser gjerne at man prøver noe annet. Spesielt når jeg tror flere av de beste midtbanespillerne våre hadde tjent bedre på en annen tilnærming.

GregAdamsGregAdams
12.09.19 14:49
KongOlav2: Jeg er svært lite fan av 442,

Det er en grei formasjon til den fotballen vi kan forvente at landslaget spiller.

Man sikrer overtall på midten samtidig som man unngår å bli for baktunge. 

KongOlav2
12.09.19 14:51
GregAdamsGregAdams: Det er en grei formasjon til den fotballen vi kan forvente at landslaget spiller. Man sikrer overtall på midten samtidig som man unngår å bli for baktunge.

Nja, skal man få det beste ut av typer som Berge, Selnæs, MMD, Ødegaard, King og Haaland på litt sikt, la oss si fra nesten kvallik og utover, så tror jeg som sagt at 442 ikke er ideelt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg