Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ulike muligheter for gutter og jenter i fotball?

NYTT TEMA
ElJucan
ElJucanInnlegg: 2078
12.09.19 15:13

Toppsaken på VG sine sider akkurat nå, er at Vålerenga-trener Monica Knudsen går ut og skylder på akademiklassifiseringen i norsk fotball som en grunn til at jenter får dårligere muligheter enn gutter når det gjelder en fotballkarriere som voksen.

Beklager å måtte si det, men bakgrunnen for at jenter eventuelt skulle fått dårligere muligheter til å bli gode, er at jenter generelt ikke er like interressert i fotball som gutter.

Jeg er trener for min sønns fotballag (Gutter 8 år), og da vi begynte opp med trening for to år siden, var det med mål om å kunne starte et eget jentelag, og et eget guttelag. I begynnelsen var det med ca like mange jenter som gutter, men innen jul samme år, hadde alle jentene utenom to sluttet. Den ene spilte enda et år før hun sluttet, mens siste jenta var med frem til i sommer før hun ga seg.

Kvinnene kan ikke klage på mangel på ressurser, så lenge de selv ikke sørger for mer rekruttering til damefotballen.

Akademiene er kommet for å bli, det gjør spillerne mye bedre, da de får trent med profesjonelle, betalte trenere, kontra de som kun spiller på lag, med foreldre som trenere. På mitt lag er det vel kun en som går på akademi, og da kun en gang i uken, og vi er sjanseløse når vi møter lag med mange spillere som er med på dette.

Kakebart
KakebartInnlegg: 3227
12.09.19 15:43

Kan ikke jentene få samme mulighetene som guttene da? Synes jenter bør få spille for guttelag om de vil, og når lagene begynner å skille på hvem som er med basert på ferdigheter så burde jentene og guttene vurderes likt. Om en jente er god nok til å spille på et akademilag så bør ho få lov til det, og om en jente en gang blir god nok for tippeligaen så burde ho få lov til å spille der. 

Greit at ferdigheter setter begrensninger, men skjønner ikke hvorfor det finnes regler som forbyr jenter å spille på herresiden. 

(Innlegget ble redigert 12.09.19 15:44)

Groundhopper
GroundhopperInnlegg: 1072
12.09.19 15:49
Kakebart: Greit at ferdigheter setter begrensninger, men skjønner ikke hvorfor det finnes regler som forbyr jenter å spille på herresiden.

Da slipper jo klubbene i Eliteserien å få pepper for at de ikke har kvinnelag også. Da kan de si at vi har ett lag, og de beste spillerne spiller.

Kakebart
12.09.19 15:55
Groundhopper: Da slipper jo klubbene i Eliteserien å få pepper for at de ikke har kvinnelag også. Da kan de si at vi har ett lag, og de beste spillerne spiller.

Men man kan jo ha kvinnelag også om man ønsker det. Ingen grunn til å gi pepper for at man ikke har kvinnelag, men man har jo u19 og unified f.eks selv om de som spiller der også kan spille på a-laget.  

Men om en jente er god nok, så vil ho tjene det samme som en mann og ha samme utviklingsmuligheter. Slik det er nå vil jo en ny messi tjene mye mindre enn tippeligaspillere, bare fordi ho er kvinne og ikke mann og ikke får spille på øverste nivå. 

twu
twuInnlegg: 10939
12.09.19 16:04

Aiai, dette er ikke et enkelt tema å diskutere. Det ligges bedre opp for gutter enn for jenter, selv om jentesatsingen jobber for (og klarer) å jevne ut forskjellen noe.

Så er det noe med egenmotivasjon opp mot muligheter, og det er jo egentlig et høna-eller-egget-spørsmål. Hadde jentene vært like motivert om fremtidsutsiktene var like lyse? Og omvendt?

Som trener i jentefotballen tenker jeg at vi er på vei, også må det jobbes med holdninger overfor damefotball. Det vil aldri bli likt, men vi kan ihvertfall sørge for at respekt og rammer i breddeklubbene er like for begge kjønn.

Kakebart
12.09.19 16:10
twu: Det vil aldri bli likt

Bare å gjøre herrefotballen til fotballen, så vi får fotball som er tilgjengelig for alle avhengig av ferdigheter, så er det like muligheter for alle. 

At det finnes regler som nekter kvinner å spille på øverste nivå i fotballen er diskriminerende, gammeldags og meningsløst. 

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 28996
12.09.19 17:12
ElJucan: Toppsaken på VG sine sider akkurat nå, er at Vålerenga-trener Monica Knudsen går ut og skylder på akademiklassifiseringen i norsk fotball som en grunn til at jenter får dårligere muligheter enn gutter når det gjelder en fotballkarriere som voksen.

Det er ulike muligheter i underholddningsbransjen, sånn er det bare. I utgangspunktet bør alle bare regne med at de ikke kan leve av hobbyen sin, så får de heller bli positivt overrasket hvis de kan det.

For det er det vi snakker om her, det er underholdning, og det er noe de aller fleste betrakter som en hobby.

IsoGrifo7L
IsoGrifo7LInnlegg: 6911
12.09.19 21:06
Kakebart: Greit at ferdigheter setter begrensninger, men skjønner ikke hvorfor det finnes regler som forbyr jenter å spille på herresiden.

Det finnes ingen slike begrensninger i reglene i norsk fotball. Hvis en jente er god nok så kan hun spille i Eliteserien, og jenter kan spille på guttelag i alle aldersbestemte klasser.

Windsor
WindsorInnlegg: 7075
12.09.19 21:53
Tjaaah: Det er ulike muligheter i underholddningsbransjen, sånn er det bare. I utgangspunktet bør alle bare regne med at de ikke kan leve av hobbyen sin, så får de heller bli positivt overrasket hvis de kan det.

Men dette handler jo om utviklingsmuligheter som ung, ikke om å ha hobbyen som levebrød.

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 28996
12.09.19 22:01
Windsor: Men dette handler jo om utviklingsmuligheter som ung, ikke om å ha hobbyen som levebrød.

Å gå på fotballakademi er i bunn og grunn det samme som å satse på en karriere i underholdningsbransjen. Det er rimelig uansvarlig, dersom man ikke har realistiske muligheter for å gjøre karriere av det.

Per nå er sjansene for å leve av fotball langt større for menn, enn for kvinner. Man kan ikke tvinge disse realitetene til å forandre seg.

Pengestrømmen til disse akademiene henger sammen med toppklubbene. Fra artikkelen trådstarter linker til:

"NTFs akademiklassifisering gir Eliteserie-klubbene 300 millioner, hentet fra ligaens medieavtale, til spillerutvikling over seks år.

Ettersom Toppseriens medieavtale er mye mindre, får ikke kvinnelagene den samme muligheten. I sommer ga Norges Fotballforbund (NFF) og Toppfotball kvinner (TFK) 12 kvinneklubber midler (4,8 millioner kroner totalt) til å ansette spillerutvikler."

Å ha fotball som karriere, er et enormt privilegie, ikke noe noen har rett på. Folk som griner over sånt er så hinsides bortskjemte og virkelighetsfjerne.

KingAnderson
KingAndersonInnlegg: 20766
12.09.19 23:50
Kakebart: At det finnes regler som nekter kvinner å spille på øverste nivå i fotballen er diskriminerende, gammeldags og meningsløst.

Hvor har du fra at det finnes regler som nekter kvinner å spille på øverste nivå i fotballen?

Kakebart
13.09.19 08:44
KingAnderson: Hvor har du fra at det finnes regler som nekter kvinner å spille på øverste nivå i fotballen?

Har ikke helt oversikt over reglene på alle nivåer, skal innrømme det. Men er usikker på hva som hadde skjedd om et tippeligalag forsøkte å hente en kvinne. Når et meksikansk lag forsøkte å hente en kvinne for litt siden så gikk jo FIFA inn og stoppa det. FIFA har vel like mye makt i norge som i Mexico? Om FIFA har regler mot kvinner, så rammer vel de reglene også det norske forbundet som er medlem? 

Finnes det kvinner i divisjonssystemet for menn? Hva er i så fall det høyeste nivået en kvinne har spilt for. Er helt overbevist om at det finnes mange kvinner som er gode nok til å spille i lavere divisjoner. 

Om kvinner kan spille seg inn på alle lag, så føler jeg vi har ekte likestilling. Om man da ønsker høyere lønn f.eks så får man spille seg inn på laget som git høyere lønn. Om man ønsker å være med på akademi, så må man spille seg inn på akademiet. 

Edit: ser at litt siden egentlig er veldig lenge siden. 

(Innlegget ble redigert 13.09.19 08:54)

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 34360
13.09.19 12:08
Kakebart: Om kvinner kan spille seg inn på alle lag, så føler jeg vi har ekte likestilling. Om man da ønsker høyere lønn f.eks så får man spille seg inn på laget som git høyere lønn. Om man ønsker å være med på akademi, så må man spille seg inn på akademiet.

Jeg må nok skuffe deg. De beste kvinnene hadde falt totalt igjennom i 6. divisjon.

Vi ser det jo når kvinnelag spiller mot juniorlag at forskjellen fysisk er veldig stor allerede da.

Så de kan jo prøve, men de hadde ikke kommet til å lykkes.

Kakebart
13.09.19 12:55
PapaSmurf: Jeg må nok skuffe deg. De beste kvinnene hadde falt totalt igjennom i 6. divisjon.

Et helt lag med jenter blir vanskelig, siden det finnes posisjoner der fysikken er mer avgjørende enn i andre posisjoner. To jenter som midtstoppere hadde vi nok aldri sett. Men tror nok Graham Hansen kunne spilt offensiv midtbane på et herrelag i bunn av seriesystemet, uten at jeg har veldig god kjennskap til nivået i de forskjellige divisjonene. 

Har aldri en jente spilt i 8. divisjon? 

KingAnderson
13.09.19 13:15
Kakebart: Hva er i så fall det høyeste nivået en kvinne har spilt for.

Var en tysk kvinne som skrev kontrakt med et lag i serie A for en del år siden. Men ble vel absolutt ingenting ut av det, ettersom kvalitetsforskjellen selvfølgelig var enorm på hun og de andre spillerne på laget.

Det er store forskjeller på kvinner og menn, og i fysiske idretter er det slik at kvinner ikke har mulighet til å komme opp på samme toppnivå som menn. Det betyr selvfølgelig ikke at man skal verdsette kvinners prestasjoner mindre, men det viser i det minste at det er fornuftig å skille etter kjønn.
Hvordan hadde det f.eks gått hvis man ikke hadde tatt hensyn til kjønn i friidrett, svømming, langrenn osv osv? Man hadde da ikke hatt en eneste kvinne som hadde hevdet seg internasjonalt, og det hadde definitivt ikke vært bra for noen.

skytsengelen
skytsengelenInnlegg: 514
13.09.19 13:17

kvinnefotball og kvinnehåndball...påskuddet for at mediafotografene kan ta nærbilder av de truseløse skrittene deres, gjøre dem til sexualobjekt  og kline dem opp på forsiden for å selge...

KingAnderson
13.09.19 13:20
Kakebart: Har aldri en jente spilt i 8. divisjon?

Høyeste jeg har hørt om er en jente/kvinne som har spilt a-lagsfotball i 4.divisjon. Om det er snakk om mange kamper vet jeg ikke, men mener det var et eller annet om det i stavangerområdet for noen år siden.
Selv om det er stor forskjell på kvinner og menn så tror jeg nok det er en del kvinner som kunne spilt på relativt høyt nivå. Hvor høyt tør jeg ikke spekulere i, men Karoline Graham Hansen, Ada Hegerberg osv hadde nok dominert hvis de hadde prøvd seg i norsk 4.divisjon for eksempel.

Kakebart
13.09.19 14:02
KingAnderson: Var en tysk kvinne som skrev kontrakt med et lag i serie A for en del år siden

Prinz til Perugia tenker jeg, den overgangen ble aldri gjennomført.

molishani
molishaniInnlegg: 2579
13.09.19 14:06

Jenter er stort sett ikke interessert i fotball, og det er helt legitimt og rettferdig at det blir litt forskjellsbehandling her. Genetisk er ikke kvinnene laget for fotballen, men noen holder jo på med det, og all ære til dem for det. Men de vil aldri bli likestilt med mannen på fotballbanen, det er helt umulig.

KingAnderson
13.09.19 14:19
Kakebart: Prinz til Perugia tenker jeg, den overgangen ble aldri gjennomført.

Høres rett ut det.

Nei, var vel sikkert mer ment som et PR-stunt enn noe som var reellt gjennomførbart.
Men teoretisk er det mulig for en kvinne å spille på toppnivå i herrefotballen, uten at det bør være hverken ønsker eller annet om å få til det.
Kvinnefotballen er i rivende utvikling, mange lag i Europa satser på å få frem gode kvinnelag, det begynner å komme mange tilskuere på kamper, og det begynner å komme penger inn i sporten.
Selvfølgelig er det veldig langt frem til pengene som florerer i herrefotballen, men der har det da også gått fullstendig av skaftet de siste sesongene. Tror ikke det kan være bærekraftig i lengden, så man kan kanskje håpe at økonomien i kvinnefotballen går noe opp samtidig som økonomien i herrefotballen går en god del ned fremover.

Stracqualursi
StracqualursiInnlegg: 3299
13.09.19 14:24
molishani: Jenter er stort sett ikke interessert i fotball, og det er helt legitimt og rettferdig at det blir litt forskjellsbehandling her. Genetisk er ikke kvinnene laget for fotballen, men noen holder jo på med det, og all ære til dem for det. Men de vil aldri bli likestilt med mannen på fotballbanen, det er helt umulig.

Så mye fordommer, generaliseringer og dumhet i ett innlegg var det lenge siden jeg så her. Det sier litt.

Og jeg er ikke engang interessert i damefotball.

molishani
molishaniInnlegg: 2579
13.09.19 15:28
Stracqualursi: Så mye fordommer, generaliseringer og dumhet i ett innlegg var det lenge siden jeg så her. Det sier litt.
Og jeg er ikke engang interessert i damefotball.

Du er jo helt PK (politisk korrekt). Stemmer du AP? Det er klart det er en vesensforskjell mellom menn og damer, men damer skal få lov til å spille fotball, jeg nekter dem ikke det.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg