Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kamptråd: Stabæk - Viking

NYTT TEMA
clavin
clavinInnlegg: 31800
07.10.19 20:27
Siem-de-Jong: Både Morten Skjønsberg og Ingebrigt Steen- Jensen har jo fortalt om siste serierunde i 2003 da Stabæk etter kampen på det som vel var siste kamp på Stavanger Stadion at Viking- supportere også ble stående igjen for å bue på at Stabæk- spillerne mottok medalje.

Inge Andre Olsen har kanskje en aning om årsaken til dette.

For øvrig er jeg ikke spesielt opptatt av denne diskusjonen, og tåler veldig godt at Stabæk-fansen ropte stygge ting i kampens hete. Jeg er også glad for at andre supportere opplever Viking langt mer usympatiske enn før. Håper det vedvarer.

Siem-de-Jong
Siem-de-JongInnlegg: 4567
07.10.19 20:31
clavin: Inge Andre Olsen har kanskje en aning om årsaken til dette.

Hva gjorde han egentlig i den kampen der? Husker jo mange år etterpå at IA Olsen naturlig nok reagerte på en ufyselig oppførsel fra Uwe Rosler i en kamp i Stavanger som klaget på at han lå nede med hodeskade.

clavin
clavinInnlegg: 31800
07.10.19 20:40
Siem-de-Jong: Hva gjorde han egentlig i den kampen der?

Jeg var ikke på kampen, men mener han fikk en Vikingspiller utvist ved hjelp av filming i første omgang.

Eastbooh
EastboohInnlegg: 741
07.10.19 21:20
Siem-de-Jong: Angående Tripic, godt at det er Viking- fans som kan være enig med at denne jublingen med det røde kortet i det forrige oppgjøret var tragisk.

Tror det er delte meninger rundt det jubelbrølet. Selv tenkte jeg at det var unødvendig, men ikke noe som er alvorlig nok til å la det henge ved og brukes mot en spiller i lang tid etterpå.

I ettertid har jeg tenkt: Er det egentlig noen stor forskjell på det å juble (mot eget) publikum for en utvisning, og det å juble for en straffebom/redning eller en avgjørende blokkering?

Og ja, Berntsen hadde nok en prat med Tripic etter den kampen. Det har han nok ofte, mest for å få justert tenningsnivået hans.

Wiggum
WiggumInnlegg: 20368
07.10.19 23:59
Gmic: Jeg kan ta selvkritikk på at jeg har blandet sammen journalist og forumbrukere. Det viktigste for meg har vært å få frem at det ikke er uhyggelig å dra på stabækkamp.

Jeg reagerte mest på at du skrev at det ikke skjedde, når det beviselig gjorde det. Men ikke så mye mer å diskutere dette. Jeg håper at vi får anledning til å komme tilbake til Nadderud igjen neste år.

Wiggum
08.10.19 00:00
Gmic: Jeg som var der kan si at det ikke var slik stemning du beskriver.

Mens jeg som også var der har motsatt oppfatning. Så da får vi være enig om å være uenig.

Wiggum
08.10.19 00:05
Siem-de-Jong: Hva gjorde han egentlig i den kampen der? Husker jo mange år etterpå at IA Olsen naturlig nok reagerte på en ufyselig oppførsel fra Uwe Rosler i en kamp i Stavanger som klaget på at han lå nede med hodeskade.

Jeg var på den kampen. Han og Kopteff i løpsduell i 1. omgang, etter at Olsen hadde provosert han ved et par anledninger først. Kopteff svarte med å lange ut en arm som såvidt traff Olsen. Olsen gikk ned som en potetsekk og vrei seg i "smerte", Kopteff fikk rødt kort, Olsen spratt opp før han vinket og smilte opp til Viking-fansen. 

Det var skikkelig kok etter dette. Ingebrigt Steen Jensen reiste seg på tribunen og viste fingeren til hjemmefansen. 

Viking vant kampen og snøt Stabæk for sølvet, men de mottok bronse etter kampslutt til pipekonsert. Akkurat den pipekonserten burde publikum spart seg for, jeg var en av de som valgte å la være å pipe.

(Innlegget ble redigert 08.10.19 00:06)

Wiggum
08.10.19 10:58
Wiggum: Han og Kopteff i løpsduell i 1. omgang, etter at Olsen hadde provosert han ved et par anledninger først. Kopteff svarte med å lange ut en arm som såvidt traff Olsen

Rettelse, var en duell der Olsen dundret inn i ryggen på Kopteff før sistnevnte langet ut en arm. 

BVB1909
BVB1909Innlegg: 2585
08.10.19 19:44
Wiggum: Viking vant kampen og snøt Stabæk for sølvet, men de mottok bronse etter kampslutt til pipekonsert. Akkurat den pipekonserten burde publikum spart seg for, jeg var en av de som valgte å la være å pipe.

Jeg var på kampen selv, og husker veldig godt at Viking-fansen stort sett var mer opptatt av å pipe mot Stabæk enn egne prestasjoner. Tribunestemningen minnet egentlig mye om den på Nadderud søndag, bare med motsatte roller. Grunnen for den hatske stemningen i begge kamper var også den samme. I begge tilfeller anklages det andre laget for å være usportslige.

Blant Stabæk-supportere er det en utbredt oppfatning at årets Vikinglag generelt er usportslige og spiller grisete. Dette baserer seg nok primært på erfaringene fra de innbyrdes møtene i år. Så understøttes det av at Viking ligger nederst på fair play-tabellen og stort sett har gjort det hele sesongen.

storteple
stortepleInnlegg: 9005
08.10.19 20:17

Hvor har du det fra at Viking ligger nederst på Fair Play-tabellen og stort sett har gjort det hele sesongen?

Tabellen lar seg ikke lime inn, men Viking ligger langt over Stabæk som ligger nest sist  

Kilde: https://www.aftenposten.no/sport/fotball/i/zGX7Jv/Her-er-enda-en-tabell-med-Molde-pa-topp

(Innlegget ble redigert 08.10.19 20:20)

storteple
08.10.19 20:30

1 Molde

2 Bodø

3 Ranheim

4 Haugesund

4 Rosenborg

6 Brann

7 godset

8 Odd

8 Viking

10 Sarpsborg

11 Vålerenga

12 Lillestrøm

13 Tromsø

14 Kristiansund

15 Stabæk

16 Mjøndalen

HNilsen
HNilsenInnlegg: 10121
08.10.19 20:43
BVB1909: Så understøttes det av at Viking ligger nederst på fair play-tabellen og stort sett har gjort det hele sesongen.

Venter i spenning på respons på Storeples bevisførsel for at denne påstanden er (bevisst?) feilaktig. :)

BVB1909
08.10.19 21:49
HNilsen: Venter i spenning på respons på Storeples bevisførsel for at denne påstanden er (bevisst?) feilaktig. :)

Jeg går ut fra kortstatistikken og følger den med jevne mellomrom (tilgjengelig bla hos nifs). Fair play-tabellen det linkes til er for det første gammel, og for det andre justert med mer eller mindre subjektive kriterier (altså hvilke klubber NFF liker).

Hvis det er et stort poeng kan jeg godt justere til at Viking får flest kort. Det skal legges til at de var mer "suverene" tidligere i sesongen og at det nå har jevnet seg ganske mye ut.

jesman2
jesman2Innlegg: 17498
08.10.19 22:39
MarcoMauritz: Med slik oppførsel som viking har hatt mot oss hjemme er dette bare rett og rimelig. Man høster som man sår.

Det skal være litt tøft å spille på bortebane. Det er et hjemmelags måte å vinne fotballkamper på. Ta heller en titt på andre land, hvor dette er mye verre.

At denne supportergrupperingen skal moralisere over en spiller som KANSKJE gikk ned litt lett i en duell, og som feiret et rødt kort, mens de selv til støtt og stadighet må etterforskes for både rasisme, myntkasting og homohets, er helt latterlig. Ta dere en tur på yachten a, gutter? Makan til storm i vannglass, både fra SS og Bjarne.

(Innlegget ble redigert 08.10.19 22:39)

storteple
08.10.19 23:28

Kortstatistikken fra nifs.no viser at Viking har 5 flere gule kort enn Stabæk, men ett rødt kort mindre. Dette på 24 kamper.

Jeg er ikke så sikker på at du har et poeng i det hele tatt.

HNilsen
HNilsenInnlegg: 10121
08.10.19 23:54
BVB1909: Jeg går ut fra kortstatistikken

Men i noen innlegg lenger oppe i tråden gikk du ut i fra Fair play-tabellen. Helt til den ikke passet med din argumentasjon. Da var den plutselig "subjektiv". Det skal bli underholdende å se hva argumentet ditt er nå som storeple viser at heller ikke kortstatistikken nødvendigvis er i Vikings disfavør, eller for den saks skyld i Stabæks favør. Det er alltid underholdende å se skråsikre debattanter bli tatt så grundig med buksa nede, totalt blottet for troverdighet. 

BVB1909
09.10.19 10:23
storteple: Kortstatistikken fra nifs.no viser at Viking har 5 flere gule kort enn Stabæk, men ett rødt kort mindre. Dette på 24 kamper.
Jeg er ikke så sikker på at du har et poeng i det hele tatt.

Som jeg skrev var det større forskjell tidligere i sesongen. Jeg forteller hvorfor det er en oppfatning blant Stabæk-fansen at Viking i år er et grisete lag, som et innspill i diskusjonen om hvorfor det var så hatsk stemning.

BVB1909
09.10.19 10:29
HNilsen: Det skal bli underholdende å se hva argumentet ditt er nå som storeple viser at heller ikke kortstatistikken nødvendigvis er i Vikings disfavør

Jeg vet ikke hva du mener med dette. Kortstatistikken viser tall i Vikings disfavør, det er jo objektivt. Føler ikke at jeg trenger å argumentere noe ytterligere.

Og ja, jeg har allerede sagt at jeg burde sagt kortstatistikken og ikke fair play-tabellen. Rimelig idiotisk å påstå at noen er blottet for troverdighet pga det. Fair play-tabellen er subjektiv ja. Hvis du mener noe annet ser jeg frem til at du forteller hvordan man objektivt måler tilskuernes og trenerens oppførsel.

Hva gjelder Stabæk på fair play-tabellen regner jeg med at det feks teller svært negativt at Jönsson ble sendt på tribunen i Bergen, en håpløs avgjørelse som hele fotball-Norge mente var feil.

magpien
magpienInnlegg: 3963
09.10.19 10:51
BVB1909: Jeg vet ikke hva du mener med dette. Kortstatistikken viser tall i Vikings disfavør, det er jo objektivt. Føler ikke at jeg trenger å argumentere noe ytterligere.

5 gule ekstra til Viking, og ett rødt til Stabæk. Må du gi deg. Et ikke-poeng. 

Kortstatistikken kan man vel på generelt grunnlag tolke litt hit og dit. Selv er jeg glad for at vi endelig har fått et oppofrende lag. Man må kanskje vurdere å skifte sport om man ikke tåler at fotball innebærer både kontakt og litt tøft spill. 

BVB1909
09.10.19 11:14
magpien: 5 gule ekstra til Viking, og ett rødt til Stabæk. Må du gi deg. Et ikke-poeng.

Er det i det hele tatt noen som leser hva jeg skriver? Viking ligger på toppen, men det har jevnet seg ut utover sesongen. Hvis du gidder å lese noe av det jeg har skrevet har jeg prøvd å forklare hvorfor Stabæk Support var såpass "på" Bjarne og Tripic. Hvis du er uenig i min forklaring, kan du ikke heller presentere en alternativ forklaring?

Jeg kan godt gjenta det jeg sa: "Blant Stabæk-supportere er det en utbredt oppfatning at årets Vikinglag generelt er usportslige og spiller grisete. Dette baserer seg nok primært på erfaringene fra de innbyrdes møtene i år. Så understøttes det av at Viking ligger nederst på kortstatistikken (rettet fra fair-play-tabbellen) og stort sett har gjort det hele sesongen."

Skjønner ikke hvorfor alle angriper meg. Jeg står ikke blant Stabæk-supporterne engang!

Wiggum
09.10.19 13:48
BVB1909: Skjønner ikke hvorfor alle angriper meg. Jeg står ikke blant Stabæk-supporterne engang!

Angriper? Du er på et diskusjonsforum. Når du er med i en diskusjon er det ikke unormalt at folk kommer med motargumenter. 

Gmic
GmicInnlegg: 23
09.10.19 14:07

Virker som at stemningen er blitt bra hauset opp i lokalavisa, BVB1909. Og at det som står der har blitt tatt helt ukritisk som fasit  blant mange her inne.

BVB1909
09.10.19 14:55
Wiggum: Når du er med i en diskusjon er det ikke unormalt at folk kommer med motargumenter.

Jeg er forberedt på saklige motargumenter. Slik som dine svar på mine innlegg, Wiggum. Dine innlegg har jeg oppfattet som saklige og gode motargumenter.

Kommentarer som "Det er alltid underholdende å se skråsikre debattanter bli tatt så grundig med buksa nede, totalt blottet for troverdighet." er derimot ikke diskusjon i min bok. Det er heller ikke diskusjon å tillegge andre debattanter meninger de ikke har.

Wiggum
09.10.19 16:12
Gmic: Virker som at stemningen er blitt bra hauset opp i lokalavisa, BVB1909. Og at det som står der har blitt tatt helt ukritisk som fasit  blant mange her inne.

Jeg var tilstede og reagerte helt ærlig på dette underveis i kampen, lenge før artikkelen til Stavanger Aftenblad kom. 

Gmic
GmicInnlegg: 23
09.10.19 16:32
Wiggum: Jeg var tilstede og reagerte helt ærlig på dette underveis i kampen, lenge før artikkelen til Stavanger Aftenblad kom.

Får vel tro deg på det selv om ditt første innlegg om saken var et sitat fra artikkelen. Du har uansett ikke vært så ille og har argumentert for ditt syn. Andre her inne har jo antydet at det som står i artikkelen må være å anse som et minimum av hva som skjedde. Når en ekstrem overdrivelse skal sees på som et minimum er det ikke rart vikingsupportere blir aggressive. 

Og la meg bare minne på at artikkelen sier: "På ett tidspunkt sang hele hovedtribunen på Nadderud av full hals "j**** møkkalag"."

Dette er ren løgn, noe jeg opplever at du er enig i.

(Innlegget ble redigert 09.10.19 16:32)

Wiggum
09.10.19 22:03
Gmic: Og la meg bare minne på at artikkelen sier: "På ett tidspunkt sang hele hovedtribunen på Nadderud av full hals "j**** møkkalag"." Dette er ren løgn, noe jeg opplever at du er enig i.

Det har vi vel diskutert ferdig? Jeg skrev at deler av hovedtribunen gjorde det og ikke hele. Det får journalisten stå for.

Klikk for å gå tilbake til toppen