Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

duellkraft

NYTT TEMA
zetta
zettaInnlegg: 11105
09.10.19 19:36

Er det noen som har et godt svar på hvorfor duellkraft blir neglisjert i norsk fotball? 

Lag som Sarp og Tromsø kan i perioder ribbe laget for duell og dødballkraft, og så lurer alle på hvorfor det ikke går så bra lenger! Dette kan ramme alle klubber siden de ikke er bevisste på problemstillingen.

VIF er verstingen på dette. De hater dueller og nærkamper. Der er det klokskap og psykologi som gjelder. Og så lurer alle på hvorfor det går dårlig!

Huff, jeg har fått et anstrengt forhold til alt pratet om at spillerne skal gjøre gode valg på banen og løpe riktig. Jeg forbinder dette med spillere som i realiteten er gode bare ett sted, og det er i trenerens hode. Jeg har ikke noe i mot fotballklokskap, men hvis ikke dette brukes til å vinne baller så er det ikke noe verdt.

Med duellkraft mener jeg rett og slett evnen til å komme først på ballen og til å komme ut av situasjonene med ballen i laget. Avhengig av situasjonen så spiller inn: rask ballbehandling, sprinthurtighet, nærhurtighet, styrke, vekt og høyde. Komplekst, men viktig! Bare spør landslagssjefen

Zanick
ZanickInnlegg: 10142
09.10.19 20:13

Hva synes du om Lekven?

dzk
dzkInnlegg: 12904
09.10.19 22:29
Zanick: Hva synes du om Lekven?

Innlegget ditt er rapportert inn til mod, redaktør og kongen.

(Innlegget ble redigert 09.10.19 22:29)

zetta
09.10.19 22:42
Zanick: Hva synes du om Lekven?

Selve rollen han har er helt utrolig. Den rollen går ut på å gjøre minst mulig med ball så enkelt som mulig. Så unngår han balltap og får skryt for det! Uten ball kan ikke oppgaven være å vinne dueller siden han mangler både fart og styrke. Det er mulig han løper fryktelig riktig, men det er ikke noe som får laget til å fungere.

Så må jeg kommentere at Brann plutselig bruker Acosta som DM. Dette er litt overkill, men herlig kreativt! Når midtbanen blir for puslete og sidelengs så kliner man til med en vannbøffel for å sette ting på plass

Godset fortjener også litt skryt. De var på fotballens Nille i sommer og skaffet seg spillere som faktisk er i stand til å blø  for drakta

zetta
10.10.19 12:29

Ingen har noe godt svar på dette viktige spørsmålet. Selvfølgelig er fotball mer enn dueller, men det er duellspillet som blir neglisjert

zetta
12.10.19 18:24

Nok en bekreftelse på hvor dårlig det står til her: I en analyse sier Lars Tjærnås at Stefan Johansen er duellsterk! Hvordan får man seg til å si sånt? På landslagsnivå og PL så taper Stefan de fysiske duellene og får gule kort fordi han kommer for seint inn

Dr-Wine
Dr-WineInnlegg: 500
12.10.19 18:56
zetta: Nok en bekreftelse på hvor dårlig det står til her: I en analyse sier Lars Tjærnås at Stefan Johansen er duellsterk! Hvordan får man seg til å si sånt? På landslagsnivå og PL så taper Stefan de fysiske duellene og får gule kort fordi han kommer for seint inn

Er vell ikke bare Tjærnås som har sagt dette. I Fulham og championship er Stefan kjent for den fysiske spillestilen sin, derfor han passer så godt inn i den ligaen sammenlignet med PL. De tekniske ferdighetene derimot kan man stille seg et spørsmålstegn til. Men igjen, så er det  2-3 stk på landslaget som hadde klart å spille seg inn i en PL-klubb i forhold til det tekniske.

sambasamba
sambasambaInnlegg: 17528
12.10.19 19:01

Skylder på far Dæhli og han surrehuet i DB

De pratet om hvor dårlige vi var og hvor lite viktig fysikk var i forhold til teknikk. En hel generasjon fightere gikk tapt

Så har du kunstgresset. Ikke positivt

zetta
12.10.19 19:07
Dr-Wine: I Fulham og championship er Stefan kjent for den fysiske spillestilen sin,

Er dette sant? Man kan få gult av å være for tøff eller for sen.

Stefan er i hvert fall ikke sterk i duellene. Han har egentlig bra teknikk, men når man er duellsvak så blir man litt stresset med ball og kan derfor gjøre enkle feil

zetta
12.10.19 19:54

Ser man på den øvrige midtbanen på Norge så er Berge, Henriksen og Selnæs store, sterke spillere, tydelig de går for fysikk her. Spillerne er også disiplinerte og hardtarbeidende. Problemet blir de kjappe vendingene på små flater

Dr-Wine
Dr-WineInnlegg: 500
12.10.19 20:59

Johansen vinner vist alle duellene utpå der nå

zetta
12.10.19 21:02
Dr-Wine: Johansen vinner vist alle duellene utpå der nå

Jeg synes Norge sliter veldig i duellene nå! De har problemer med å få tak i ballen og med å holde på den

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg