Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Den store blussetråden

NYTT TEMA
lok1
lok1Innlegg: 5806
04.11.19 21:49
seriemester2013: For meg er det helt ok å blusse, men aldri slenge bluss på banen. Jeg blir ikke skret bort fra stadion, men det er barnefamilier som faktisk blir det, barna tør ikke mer, og foreldrene blir hjemme av den grunn

Hei Yngve!

Gooner4life1906
Gooner4life1906Innlegg: 3103
04.11.19 21:50

NFF innrømmer at det er umulig for klubbene å hindre bluss inn på stadion. Likevel bøtelegger de klubbene for det. Det er så vanvittig

lsklars
lsklarsInnlegg: 85728

Tenk om de rastaflettene til NSA-fyren tok fyr av pyro! Uvirkelig scener! 

lok1
Kero79: Trenger man å stått der for å forstå at skadepotensialet ved en såpass høy tempratur som det et bluss holder er høy?

Ja, hvis du først står der så skjønner du at dette med skadepotensiale er veldig hypet opp.

Og hele poenget med legalisering er å få på plass disse sikkerhetsmarginene som du ønsker, også utenom innmarsj.

sambasamba
sambasambaInnlegg: 17862
04.11.19 21:51

Når man ser bilder som i Lillestrøm, så skjønner de fleste oppegående at myndigheter ikke ønsker dette. De har ett ansvar for konsekvensene av det de tillater

arkles
arklesInnlegg: 7547
04.11.19 21:51

Hvis man står 50 meter unna en gjeng som blusser, synger og  drar på litt, og blir redd av det - er det nok best å holde seg innendørs

lsklars
04.11.19 21:52
sambasamba: Når man ser bilder som i Lillestrøm, så skjønner de fleste oppegående at myndigheter ikke ønsker dette. De har ett ansvar for konsekvensene av det de tillater

Det er jo nettopp det som skjer når det er ulovlig. Kommer dette i lovlige former, så vil vi jo ikke se slike scener men i kontrollerte former. 

ohlalaSpurs
ohlalaSpursInnlegg: 10509
04.11.19 21:53

Jeg er ikke interessert i å få bluss i pølsa mi når jeg sitter på tribunen og nyter en delikatesse fra Leiv Vidar.

(Innlegget ble redigert 04.11.19 21:58)

sambasamba
04.11.19 21:53
lsklars: Det er jo nettopp det som skjer når det er ulovlig. Kommer dette i lovlige former, så vil vi jo ikke se slike scener men i kontrollerte former.

Den forstår jeg ikke

Det er som å si at legalisering av narkotika vil gi færre problemer

At økt tilgang gir økte problemer er ganske etablert

(Innlegget ble redigert 04.11.19 21:54)

Kronidioten
KronidiotenInnlegg: 1384
04.11.19 21:55

I en tid hvor flere og flere velger å se kamper hjemme og/eller tatovere Liverpool-logoen på brystkassen burde NFF virkelig legge tilrette for alle som kunne tenke seg å dra på stadionene.

Hvor vanskelig kan det for eksempel være å akseptere blussing på enkelte supporterseksjoner, slik at de som blir redd kan sette seg andre plasser?

(Innlegget ble redigert 04.11.19 21:58)

Gooner4life1906

Men her er det ikke tilgangen som er problemet. Det er null problem å få tak i og få med inn på stadion. Problemet er at man ikke kan blusse under like kontrollerte former som om man kan planlegge og organisere lenge før. Det kan man hvis det blir lovlig

Coach
CoachInnlegg: 74942

Kompromiss: Tillate bluss, forby visse frisyrer på tribunen?

Kronidioten
04.11.19 21:57
ohlalaSpurs: Jeg er ikke interessert i å få bluss i pølsa mi når jeg sitter på tribunen og nyter en delikatesse fra Lei Vidar.

Selvfølgelig skal du slippe det, men da setter man seg ikke rett ved siden av bolern i Klanen.

sambasamba
04.11.19 22:00
Kronidioten: I en tid hvor flere og flere velger å se kamper hjemme og/eller tatovere Liverpool-logoen på brystkassen burde NFF virkelig legge tilrette for alle som kunne tenke seg å dra på stadionene.

Norsk fotball begynte å gå ned, og fortsetter å gå ned, fra den dagen de solgte seg til mini kanaler som når svært få seere, som i sin tur bidrar til at få får lyst til å gå på stadion, som i sin tur fører til at andre medier dekker det helt minimalt

Dette er grunnen til at det kommer færre og færre. Ingen tro på at Pyro retter opp dette. (Annet enn negativ dekning fra tid til annen, sammen med maskerte supportere og voldshandlinger mellom supportergrupper)

Samt generell elendig kvalitet og få profiler da, selvsagt

(Innlegget ble redigert 04.11.19 22:00)

Gooner4life1906
04.11.19 22:00

Fisketjønn trengte at Ellefsen kom brasende inn i studio for å få avsluttet debatten

Kronidioten
04.11.19 22:03
sambasamba: Dette er grunnen til at det kommer færre og færre. Ingen tro på at Pyro retter opp dette. (Annet enn negativ dekning fra tid til annen, sammen med maskerte supportere og voldshandlinger mellom supportergrupper)

Innskrenking hjelper hvertfall ikke.
Å legge til rette for at flest mulig trives mest mulig på stadionen kan jo faktisk hjelpe litt i allefall.

lsklars
04.11.19 22:05
sambasamba: At økt tilgang gir økte problemer er ganske etablert

Dette veit man ikke før man har prøvd. 

Kronidioten
04.11.19 22:07
sambasamba: få profiler

Igjen, innskrenking kan ta på seg mye av skylda.
Sier du noe litt utenom det grå i intervju-sona blir både du og laget ditt straffet hardt. En litt stygg takling fører til 18 kampers karantene og umenneskelig hets fra alle kanter.

Ja det er ufint, men gi meg tilbake tofotstaklingene til Martin Andresen, fingern til Tom Nordlie, Kjetil Rekdal med "Drikk litt mer din jævla alkis" osv.

I dag er det plutselig helt baluba når Karadas og Kippe "bryter" litt. Herregud så grått alt har blitt.

(Innlegget ble redigert 04.11.19 22:09)

lsklars
04.11.19 22:10

Leder i KFL skriver dette i kveld: 

Den nye vendingen er altså:

Det var møte med NFF v/Geir Ellefsen og Nils Fisketjønn, OBRE (Oslo Brann & Redning), Kulturdepartementet og DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) i slutten av forrige uke og det de konkluderte med der var at de lovlige, godkjente blussene som NSA har fått jobba igjennom nå har blitt ulovlig. Blant annet Viking har fått denne beskjeden og informert sin SK og supporterklubb. Alt dette skjedde mens pyrodebatten stormet hvor alle ønsket dialog. Og hva gjorde nff?

Dem stilte opp på møte uten å informere eller forhøre seg med nsa eller å ha snakket med nsa i ettertid. Ergo prøvde dem seg nok en gang på å stramme inn på de ulovlige showene

stc887
stc887Innlegg: 15946
04.11.19 22:12
Coach: Kompromiss: Tillate bluss, forby visse frisyrer på tribunen?

Ingen hentesveis på våre tribuner.

borbje
borbjeInnlegg: 9274
04.11.19 22:16

Beste for å få dette vekk er å spyle de som tenner bluss og pyro, tipper int daler kraftig etter det

MyWays
MyWaysInnlegg: 5170
04.11.19 22:23

Spiller det noen rolle om NFF er positiv eller negativ til blussing? De kan jo aldri tillate at det fyres opp fyrverkeri på tribunene uansett, i og med at de har et lovverk å forholde seg til. Det er så mange lover som forhindrer dette, at jeg ikke vet helt hvor jeg skal begynne. 

Blussing er selvfølgelig ikke direkte farlig, og alle som ikke liker denslags kan jo prøve å plassere seg litt ute i periferien i så tilfellet. De har jo ingenting midt på et supporterfelt å gjøre uansett. 

Lovlig blir det aldri. Men NFF og klubbene kan velge å ikke så så hardt ned på det. Om man virkelig ønsker at publikum skal vende tilbake til tribunene så må også stemningen komme tilbake. Det er ikke sånn at folk kun møter opp for å se fotball - de ønsker selvfølgelig å oppleve/delta i stemningen og trøkket fra tribunene. Det er mer enn halve morroen. 

stc887
04.11.19 22:29
MyWays: Spiller det noen rolle om NFF er positiv eller negativ til blussing? De kan jo aldri tillate at det fyres opp fyrverkeri på tribunene uansett, i og med at de har et lovverk å forholde seg til. Det er så mange lover som forhindrer dette, at jeg ikke vet helt hvor jeg skal begynne. Blussing er selvfølgelig ikke direkte farlig, og alle som ikke liker denslags kan jo prøve å plassere seg litt ute i periferien i så tilfellet. De har jo ingenting midt på et supporterfelt å gjøre uansett. Lovlig blir det aldri. Men NFF og klubbene kan velge å ikke så så hardt ned på det. Om man virkelig ønsker at publikum skal vende tilbake til tribunene så må også stemningen komme tilbake. Det er ikke sånn at folk kun møter opp for å se fotball - de ønsker selvfølgelig å oppleve/delta i stemningen og trøkket fra tribunene. Det er mer enn halve morroen.

Hvor mange faktafeil er mulig å presse inn i et innlegg? Veit ikke for jeg ga opp å telle.

MittMFK
MittMFKInnlegg: 4191
04.11.19 22:39
stc887: Hvor mange faktafeil er mulig å presse inn i et innlegg? Veit ikke for jeg ga opp å telle.

Er det dette man kaller hersketeknikk?

Hva med at du dokumenterer det som er feil i det minste

MyWays
MyWaysInnlegg: 5170
04.11.19 22:45
stc887: Hvor mange faktafeil er mulig å presse inn i et innlegg? Veit ikke for jeg ga opp å telle.

Hvor mange faktafeil? Det var vel stort sett en subjektiv fortolkning av situasjonen. Det var ihvertfall slik det var ment.

Men tenker jeg skal klare å forsvare absolutt alt i innlegget om du påpeker hva som eventuelt var feil.

(Innlegget ble redigert 04.11.19 22:46)

borbje
borbjeInnlegg: 9274
04.11.19 22:56

Blussfantastene er kåra til årets egoister..

Gratulerer

BVB1909
BVB1909Innlegg: 2652
04.11.19 23:02
MyWays: Spiller det noen rolle om NFF er positiv eller negativ til blussing? De kan jo aldri tillate at det fyres opp fyrverkeri på tribunene uansett, i og med at de har et lovverk å forholde seg til.

Haha! Du har tydeligvis ikke fått med deg at pyro faktisk er lov? Diskusjonen går på hvordan det skal reguleres.

stc887
04.11.19 23:04
MyWays: Hvor mange faktafeil? Det var vel stort sett en subjektiv fortolkning av situasjonen. Det var ihvertfall slik det var ment.

Jeg skal moderere meg kraftig å beklage for at jeg sa flere feil. Debatten med Fisketjønn gjorde at følesene trumfet hjernen og jeg fikk overtenning (no pun intended) Det var dust av meg og jeg burde hatt mer kylan i tema jeg har sterke meninger om.

Dog vil jeg si at utsagnet " Spiller det noen rolle om NFF er positiv eller negativ til blussing? De kan jo aldri tillate at det fyres opp fyrverkeri på tribunene uansett, i og med at de har et lovverk å forholde seg til. Det er så mange lover som forhindrer dette, at jeg ikke vet helt hvor jeg skal begynne. " er feil/upresist da vi allerede i dag har NFF sin velsignelse til å fyre av bluss så tillatlse har vi under gitte rammer. Og samme med utsagnet at det aldri blir lovlig for det har vi allerede klart å snu en ganf før.

(Innlegget ble redigert 04.11.19 23:07)

lok1
04.11.19 23:10

Ganske sikker på at når han sier fyrverkeri så mener han typ raketten vi så på Åråsen.

Og det har han rett i, for det er ikke det man bør kjempe for nå.

BVB1909
BVB1909Innlegg: 2652
04.11.19 23:10
lsklars: Dem stilte opp på møte uten å informere eller forhøre seg med nsa eller å ha snakket med nsa i ettertid. Ergo prøvde dem seg nok en gang på å stramme inn på de ulovlige showene

NFF sier altså en ting og gjør noe annet. Hvem er overrasket?

Denne total-forbudslinjen er en gave til ultrasene som ønsker fullstendig kaos. La oss få det inn i ordnede former.

Forbud fungerer ikke noe sted. Eneste er vel Premier League, men der er det jo uansett ikke er ekte supportere på tribunene. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg