Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nord vs Sør - Kampen om Rogaland

NYTT TEMA
HarryH
HarryHInnlegg: 31718
08.12.19 18:58
GiPazzini_85: Molde kom seg til gruppespillet i CL

Vi var nok nærmere det internasjonale toppnivået, det kan jeg absolutt være med på. Men 1998-laget og 1999-laget til Molde hadde neppe slått 2019-laget i en hypotetisk kamp.

(Innlegget ble redigert 08.12.19 18:58)

storteple
stortepleInnlegg: 9467
08.12.19 19:01

For en fantastisk kamp :)

Det er dette norsk fotball handler om - følelser og lokal tilhørighet. Takk Viking!!!

startelver
startelverInnlegg: 63516
08.12.19 19:13
GiPazzini_85: Nivået var høyere i 1999, ikke bare gjennom RBK. Molde kom seg til gruppespillet i CL og VIF og Brann gjorde det bra i e-cupene på denne tiden

Helt riktig, bring back the glade 90-tallet der menn kjempet som menn , isteden for dette sølet av en kamp. 

(Innlegget ble redigert 08.12.19 19:14)

arkles
arklesInnlegg: 7960
08.12.19 19:17

Syns storteple har et poeng. Frem til sommeren er slutt kjøres det regionale serier. Øst vest og gokk. Sluttspill etter sommeren

TAdams6
TAdams6Innlegg: 38161
08.12.19 19:33
arkles: Frem til sommeren er slutt kjøres det regionale serier. Øst vest og gokk. Sluttspill etter sommeren

Litt som i NHL det.

HLund
HLundInnlegg: 18925
08.12.19 20:29
GiPazzini_85: Nivået var høyere i 1999, ikke bare gjennom RBK. Molde kom seg til gruppespillet i CL og VIF og Brann gjorde det bra i e-cupene på denne tiden.

For å ta min egen klubb (Brann) så holdt vi et veldig mye høyere nivå i 2006/2007 enn hva vi gjorde i 1999 med anti-fotballen til Harald Aabrekk. Med i bildet må det også tas at det var langt lettere å kvalifisere seg for Europa den gangen enn det er nå.

Nødutgang
NødutgangInnlegg: 18933
08.12.19 20:38

Når kommer bussen eller toget med spillerene tilbake til Stavanger?

trminator
trminatorInnlegg: 3010
08.12.19 21:10

Spillerne gikk nettopp forbi oss på Gardermoen, god stemning her! Jeg hørte snakk om at flyet deres skulle ha avgang ca halv ti. 

ehall
ehallInnlegg: 22364
08.12.19 21:52
Tjaaah: Dommeren banens beste for Viking igjen?

Vil ikke si det. Han var forferdelig dårlig, men like ille mot begge lag. Bortsett fra den tvilsomt straffen til han som er kjent for sine skuespillerprestasjoner ;)

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 86013
08.12.19 22:29
HLund: For å ta min egen klubb (Brann) så holdt vi et veldig mye høyere nivå i 2006/2007 enn hva vi gjorde i 1999 med anti-fotballen til Harald Aabrekk. Med i bildet må det også tas at det var langt lettere å kvalifisere seg for Europa den gangen enn det er nå.

Nei, Brann-utgaven i 99 var bedre. 06/07-utgaven var god nok til å vinne seriegull, men da var serien allerede betraktelig dårligere enn i 99.

Og ja, selvsagt ble det lettere å kvalifisere seg for Europa på slutten av 90-tallet da norske lag presterte såpass bra i Europa at det ga uttelling på koeffisienten.

lok1
lok1Innlegg: 5997
08.12.19 22:49

Dagens beste var i alle fall blussingen. Et lite dikt i den anledning.

Så tenner vi to bluss i kveld, to bluss for håp og glede

De står og skinner for seg selv og oss som er tilstede

Så tenner vi to bluss i kveld, to bluss for håp og glede

God jul alle sammen!

(Innlegget ble redigert 08.12.19 22:50)

KingAnderson
KingAndersonInnlegg: 22524
09.12.19 07:51

Hadde et ønske om at denne finalen ikke skulle avgjøres på en kontroversiell situasjon, men slik ble det jo ikke.

Orker ikke være med på en diskusjon om hvorvidt Tripic, filmet eller overspilte, om han var smart eller usportslig osv. Uansett hvordan man vrir og vender på det så vant Viking fortjent til slutt, og vi klarte aldri å komme opp på det nivået som krevdes i denne kampen.

Om noen dager, eller kanskje uker så vil nok mesteparten av skuffelsen være borte, og da skal jeg klare å glede meg over en positiv sesong hvor vi stort sett fikk bratte oppoverbakker og heftig motvind å slåss mot, hvor vi kom ut styrket som lag. 

Paddvart
PaddvartInnlegg: 6991
09.12.19 12:51

Takk for kampen! Uten tvil den mest spennende kampen jeg har vært på i år.

storteple
stortepleInnlegg: 9467
09.12.19 14:01

Det er uforståelig for meg at noen kan mene at den straffeavgjørelsen er kontroversiell. Straffen er soleklar, og enhver supporter på dette forumet hadde ment de ble snytt om de ikke fikk straffe i en tilsvarende situasjon. Og de hadde hatt helt rett. Det hadde vært langt mer kontroversielt å ikke blåse. 

Har sett den mange ganger i reprise, og den fremstår enda klarere enn den så ut på fra tribunen.

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 38995
09.12.19 14:05

Jeg mener straffen er klar. Tripic hjelper nok litt til, men forsvareren går alt for hardt inn og er ikke akkurat på jakt etter ballen.

Mc_lovin
Mc_lovinInnlegg: 8289
09.12.19 14:34
Eivinder: Den som skuffer mest er jo det fjollete TV-fjeset Ole Rolfsrud som ikke tar det opp med Tripic etter kampen. Men å stille kritiske spørsmål er liksom ikke NRKs måte å dekke fotball på.

Ja, det ville vært helt konge å spørre en kaptein i tårer "hva syntes du om straffen?" i stedet for "hva føler du nå?". 

Ja, la oss hylle Eurosport sine generiske og kleine "post-match-intervjuer" hvor det kun diskuteres straffe-situasjoner, i stedet for kamper som en helhet.

Et slik spørsmål etter en såpass klar situasjon i en cup-finale ville vært hodeløs journalistikk og oppsigelses-grunn i seg selv.

Herregud altså.

(Innlegget ble redigert 09.12.19 14:34)

HLund
HLundInnlegg: 18925
09.12.19 23:11
GiPazzini_85: Nei, Brann-utgaven i 99 var bedre. 06/07-utgaven var god nok til å vinne seriegull, men da var serien allerede betraktelig dårligere enn i 99.

Nei. Rett og slett nei. Hvis du hadde snakket 97-laget, så kunne det vært nærmere sannheten. Det Brann-laget var meget godt med blant annet kanskje det beste spissparet de siste 30 årene i serien gjennom Flo og Mjelde (foruten Rushfeldt og Brattbakk i RBK). 99-laget var ikke i nærheten av 07-laget.

Arggg
ArgggInnlegg: 2221
09.12.19 23:34

21 895 tilskuere på en cupfinale er jo utrolig skuffende. Så vidt jeg skjønner var det ordentlig rift om lagenes billetter også. Det er altså kun fem cupfinaler siden krigen som har hatt lavere tilskuertall dersom vi ikke teller med omkamper. Vi må helt tilbake til 1985 sist så få så en cupfinale, og da mistenker jeg at det skyldes ombygging på Ullevål det året. I så fall er 1974 forrige gang det var færre enn på årets finale.

Jeg håper virkelig at det er tidspunktet på året kampen spilles som er årsaken, og at dette ikke er en generell trend. Hvis ikke frykter jeg at vi fort får en finale med under 20 000.

PapaSmurf
10.12.19 08:15

Var det ikke utsolgt?

Et skikkelig derby i cupfinalen og når det selv da ikke er stappfullt er bekymringsverdig. 

Groundhopper
GroundhopperInnlegg: 1474
10.12.19 08:55
Arggg: Jeg håper virkelig at det er tidspunktet på året kampen spilles som er årsaken, og at dette ikke er en generell trend. Hvis ikke frykter jeg at vi fort får en finale med under 20 000.

Den største bekymringen her, slik jeg ser det, er HVEM billettene selges til. 
Paradokset er at finalen er utsolgt, men det er likevel ikke stappfullt.

Lagene selger så vidt jeg vet ut sine billetter på en blunk (hvis man ikke selger pakker som inkluderer charterfly og guide i Oslo) og de som ble lagt ut for løssalg forsvant på noen timer. (Jeg sjekket Ticketmaster utover ettermiddagen, samme dag som løssalget åpnet kl. 09.00).

Jeg kan fint dra på cupfinale som nøytral tilskuer, men det var utsolgt alle stedene jeg sjekket så lot det ligge.

Problemet her er jo at sponsorer, samarbeidspartnere og annet fintfolk skal ha billetter i hue og rævva uten å møte opp. Maler kanskje litt med bred pensel her nå, men ærlig talt.

Går det ikke inn ganske nøyaktig 28 000 på Ullevaal? 

12 000 billetter til finalelag A
12 000 billetter til finalelag B
3 000 løssalg
1 000 til sponsorer og samarbeidspartnere, møter jo ikke opp likevel. (Altså i tilknytning NFF. Med større kvote kan klubbene selv blidgjøre egne sponsorer i større grad).

Har ikke finalelagene solgt ut sine billett innen dato x, returneres billettene til NFF og selges på det åpne markedet.

Problem løst og Ullevaal er full!
Bare hyggelig.

PapaSmurf
10.12.19 09:01

OK, så det var utsolgt, men dårlig oppmøte. Da stiller det seg annerledes. Da må NFF gjøre noe med fordelingsnøkkelen. At sponsorer skal ha billetter er OK, men NFF har vel såpass oversikt at de kan gå til BAMA og de andre og si «Se her. Dere har de siste cupfinalene brukt 40% av tildelte billetter. Vi halverer derfor sponsorbilletter og fordeler disse på de to lagenes fans».

Groundhopper
10.12.19 09:06
PapaSmurf: OK, så det var utsolgt, men dårlig oppmøte. Da stiller det seg annerledes. Da må NFF gjøre noe med fordelingsnøkkelen. At sponsorer skal ha billetter er OK, men NFF har vel såpass oversikt at de kan gå til BAMA og de andre og si «Se her. Dere har de siste cupfinalene brukt 40% av tildelte billetter. Vi halverer derfor sponsorbilletter og fordeler disse på de to lagenes fans».

Jeg antar det var utsolgt. Jeg så meg hvert fall rundt etter en billett på det åpne markedet, uten at jeg la hele sjela i det riktignok. Innbiller meg å ha brukbar oversikt på hvor jeg skal lete etter slikt. 

Hvordan det gikk med salget til klubbene vet jeg ikke, men jeg vil anta at det du skisserer her, Papa, ikke er langt fra sannheten.

På TV-bildene kunne det dessuten se ut til å være flest ledige plasser på øvre seksjon langside, og det er vel heller ikke helt tilfeldig.

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 86013
10.12.19 12:28
Arggg: 21 895 tilskuere på en cupfinale er jo utrolig skuffende. Så vidt jeg skjønner var det ordentlig rift om lagenes billetter også. Det er altså kun fem cupfinaler siden krigen som har hatt lavere tilskuertall dersom vi ikke teller med omkamper. Vi må helt tilbake til 1985 sist så få så en cupfinale, og da mistenker jeg at det skyldes ombygging på Ullevål det året. I så fall er 1974 forrige gang det var færre enn på årets finale. Jeg håper virkelig at det er tidspunktet på året kampen spilles som er årsaken, og at dette ikke er en generell trend. Hvis ikke frykter jeg at vi fort får en finale med under 20 000.

Hva med seertallene på TV? Mistenker også her en nedgang.

clavin
clavinInnlegg: 32979
10.12.19 12:47

Jeg satt på langsida i motsatt ende av kongetribunen, og registrerte at det var store feilt som sto tomme i motsatt ende. Dette tilsier muligens at noe bør gjøres med fordelingsnøkkelen. At sponsorer skal ha sin del av kaka skjønner jeg, men forutsetningen må da være at de møter opp.

Arggg
10.12.19 13:06
Groundhopper: Den største bekymringen her, slik jeg ser det, er HVEM billettene selges til. 
Paradokset er at finalen er utsolgt, men det er likevel ikke stappfullt.

Dette er jo selvsagt et av hovedproblemene, men at en for stor andel av billettene ikke gis til lagene er jo ikke noe nytt heller. Lagene selger jo også stort sett alltid ut (med unntak av i fjor), og kunne sikkert ha solgt flere billetter. 

At færre nøytrale kommer og at færre sponsorer gidder å benytte seg av billettene er jo et tegn på lavere interesse for cupfinalen. Jeg håper dette først og fremst skyldes kamptidspunkt, men jeg tror det like mye er en del av en generell nedadgående trend når det gjelder tilskuertall i Norge.

Så en del av løsningen nok å gi lagene flere billetter, men det vil ikke løse alt. 

Arggg
10.12.19 13:15
GiPazzini_85: Hva med seertallene på TV? Mistenker også her en nedgang.

Jeg vet ikke hva seertallene for i år var. I fjor var det 508 000 seere, mens i 2017 var det 403 000, som er det laveste målt siden målingene begynte i 1992.

Jeg tipper årets finale havner et sted mellom disse. I 2017 konkurrerte cupfinalen med langrenn og skiskyting på NRK 2 som hadde over 500 000 seere mens cupfinalen pågikk. I fjor var det ikke noe direkte konkurranse fra vinteridrett, i tillegg til at seermagneten RBK spilte.

I år var det ikke noe særlig konkurranse fra vintersportene, men uten Rosenborg og med tanke på tilskuertallene på kampen, så frykter jeg at seertallene blir noe lavereenn i fjor.

Groundhopper
10.12.19 14:38
Arggg: Dette er jo selvsagt et av hovedproblemene, men at en for stor andel av billettene ikke gis til lagene er jo ikke noe nytt heller. Lagene selger jo også stort sett alltid ut (med unntak av i fjor), og kunne sikkert ha solgt flere billetter. 
At færre nøytrale kommer og at færre sponsorer gidder å benytte seg av billettene er jo et tegn på lavere interesse for cupfinalen. Jeg håper dette først og fremst skyldes kamptidspunkt, men jeg tror det like mye er en del av en generell nedadgående trend når det gjelder tilskuertall i Norge.
Så en del av løsningen nok å gi lagene flere billetter, men det vil ikke løse alt.

Nei, det er på ingen måte en nyhet at de respektive lags supportere får lite billetter. Men det betyr jo ikke at det ikke er et problem for det. Som vel også er noe av det samme som du sier?

Jeg er ikke så sikker på om færre nøytrale kommer, hvis billetter hadde vært tilgjengelige. Billettene som legges ut for åpent salg går jo unna. Nå vet ikke jeg hvem som kjøpet de billettene, men jeg er jo et eksempel på en "nøytral" som kunne gått, men fant ikke billett.

Ja, sponsorer (og andre som har tilgang på gratis/rabattert billett) møter i mindre grad opp. Om færre nøytrale møter opp tror jeg ikke vi får svare på før disse "sponsor-billettene" blir flyttet ut til det åpne markedet. Først da vil vi se hvor landet ligger, tror jeg. 

Og jeg kjøper på generelt grunnlag ikke unnskyldningen med kamptidspunkt. Er folk interesserte så kommer de.

Det du sier om nedadgående trend hva gjelder tilskuertall i norsk fotball, kommer vi neppe utenom. Som igjen skyldes mindre interesse for "produktet", ikke kamptidspunkt, tror jeg.

Som jeg har sagt før, nordmenn bestiller fly og hotell på sommeren for å sikre seg en kamp i England 2. juledag. Da kan vi snakke om dårlig kamptidspunkt!
Men folk reiser likevel, på tross av det, fordi interessen for "produktet" er så stor.

Ja, det er kaldere i Oslo enn i London, Liverpool og Manchester i romjula, men du har jo med deg jakke og lue i bagasjen dit også, for å si det sånn.

Nei, dette tror jeg i stor grad handler om mindre interesse for norsk fotball generelt, og at personer som er sånn passe interessert blir nærmest prakket på billetter .

Tilby billetter til de som er interessert i å gå på kampen, så tror jeg vi hadde sett et fullsatt Ullevaal. 

Skal jo ikke lenger enn til herrelandslaget for å se noe det samme. Når Norge spiller hjemme mot Malta og Færøyene så er det "for sent for ungene", "skole dagen etter" eller "lite attraktiv motstand".
Når Spania og Tyskland kommer på besøk så er det stappfullt. Da glemmer folk at Tyskland i 2016 var på Ullevaal en søndag kl. 20.45. Da var det ikke for sent likevel.

Alt handler om interesse. Dette er ikke en "ser du Norge v Spania så har du å komme deg på Norge v Færøyene"-tale. Det funker ikke uansett. Jeg sier bare at personlig tror jeg alt handler om interesse. Hvis den er der så har kamptidspunkt lite å si. 

Så henger kanskje dette sammen i større grad enn jeg gir uttrykk for. Men jeg tror vi må begynne med å "løfte produktet", som det så fint heter. Jeg tror vi har mer igjen for det (hvordan vi nå enn skal løse det) enn å flytte kamptidspunkt på kampene (uten at det nødvendigvis gjør noen skade).

Bilvrag
BilvragInnlegg: 16610
10.12.19 21:17
PapaSmurf: OK, så det var utsolgt, men dårlig oppmøte. Da stiller det seg annerledes. Da må NFF gjøre noe med fordelingsnøkkelen. At sponsorer skal ha billetter er OK, men NFF har vel såpass oversikt at de kan gå til BAMA og de andre og si «Se her. Dere har de siste cupfinalene brukt 40% av tildelte billetter. Vi halverer derfor sponsorbilletter og fordeler disse på de to lagenes fans».

Jeg ble oppriktig provosert da jeg så at det var flere tusen ledige seter. Nå må man slutte å gi billetter til pampene og de som driter i både fotball og cupfinalen. Man må ihvertfall få en ordning der de som ikke skal gå, gir beskjed, slik at billettene kan bli videresolgt.

Viking kunne sikkert solgt ut Ullevaal alene, men tusenvis av siddiser fikk ikke billett. Etter at sesongkortholderne hadde brukt forkjøpsretten sin, så var det på det meste over 13 000 i kø da det åpne salget startet. Det gikk bare minutter, så var det utsolgt. Viking fikk 8 550 billetter, av 26 764. "Klubb Ullevaal" og NFFs samarbeidspartnere fikk 3 600. Serieforeninger/krets fikk 2 050. 

La cupfinalen være for de som faktisk deltar. Jeg tviler på at mulige cupfinalebilletter er det som avgjør om sponsorer går inn med millioner i forbundet. Kutt det ut og få det bort.

Når det er sagt, så var cupfinalen en fornøyelse. Og på tribunen var de aller fleste Vikingsupportere. God stemning og fantastisk resultat.

arkles
arklesInnlegg: 7960
10.12.19 22:15

Jeg er fotball-gal men en cupfinale uten mitt eget lag er helt uinteressant å se på Ullevaal. Blir som å gå i bryllupet til dama som dumpa deg. Nesten alt til lagene og la heller sponsorene betale for å skille ut noen. Så to til Arne Scheie

Bilvrag
BilvragInnlegg: 16610
10.12.19 22:49
arkles: Jeg er fotball-gal men en cupfinale uten mitt eget lag er helt uinteressant å se på Ullevaal. Blir som å gå i bryllupet til dama som dumpa deg. Nesten alt til lagene og la heller sponsorene betale for å skille ut noen. Så to til Arne Scheie

Jeg har sett 4 cupfinaler de siste 96 årene. Viking - Odd (2000), Viking - Bryne (2001), Viking - Haugesund (2019), og med et halvt øye da Hødd spilte finale i 2012.

Etter drøye 21 000 tilskuere i årets cupfinale, der ihvertfall ett lag kunne solgt minst dobbelt så mange billetter, så blir jeg ikke overrasket dersom forbundet gjør ingenting. Men finnes det bare èn oppegående sjel i NFF, så bør vedkommende skrike ut og ta tak i dette.

Ikke for at tilskuertallet skal bli penere, men for at flest mulig som ønsker å ta en del i cupfinalefesten, nettopp får lov til det.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg