Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Strømsgodset - Sesongen 2020

NYTT TEMA
daniekr
daniekrInnlegg: 4465
02.12.19 11:54

I går slapp angsten tak, i dag begynner forberedelsene mot sesongen 2020. I eliteserien!

Henrik Pedersen har utvilsomt klart å skape en ny giv og entusiasme i, og rundt klubben. En lenge etterlengtet tydelig leder med langsiktige visjoner, som fikk rom til å snu opp ned på klubben i sommer. Nå har han en vinter å forme stall og klubb etter egne planer. Dobbel lykke og spenning venter, ikke bare skal vi forberede oss på fortsatt spill på øverste nivå, men det er en stor mengde spillere som står uten kontrakt etter sesongen. Handlingsrommet er stort! Perfekt timing for en type som Pedersen. Hva det resulterer i vil tiden vise, men det må være en drømmeposisjon for en hovedtrener som ønsker å ta en så stor rolle i klubben.

Følgende spillere er i stallen i øyeblikket, fra kortest til lengst kontrakt:

Målmænd:
Martin Hansen (2019)
Morten Sætra (2020)
Viljar Myhra (2021)

Forsvar:
Mounir Hamoud (2019 - lagt opp)
Christopher Lindquist (2019)
Lars Sætra (2019)
Jakob Glesnes (2020)
Duplexe Tschamba (lån til 30.06.2020)
Arnar Gudjonsson (2020)
Lars Vilsvik (2021)
Prosper Mendy (2021)
Nicholas Mickelson (2021)
Jonathan Parr (2022)

Midtbane:
Henning Hauger (2019)
Hasan Duman (2019)
Martin Ovenstad (2019)
Ipalibo Jack (lån til 30.06.2020)
Hermann Stengel (2020)
Kristoffer Tokstad (2020)
Mathias Gjerstrøm (2020)
Martin Spelmann (2020)
Johan Hove (2021)
Mikkel Maigaard (2021)

Angrep:
Muhammed Keita (2019)
Sebastian Pedersen (til 30.06.2020, i praksis sluppet)
Magnus Dahlby (2020)
Jørgen Salvesen (2021)
Mustapha Fofana (2021)
Moses Mawa (2022)

9 mann (inkl. Seb Pedersen) forsvinner ut dørene i løpet av desember om ikke annet skjer.

10 mann inkl. to lån utløper i 2020 og bør tilbys ny kontrakt snarest dersom en ønsker noe langsiktig.

10 mann har minst to år igjen av kontrakten.

Det er en lengre rekke unge spillere som har skrevet proffkontrakt, alle utløper nå eller neste år, med unntak av Fofana som jeg har tatt med i oversikten. Jeg tror ingen andre av de unge vil ha en rolle i A-laget neste år så jeg har ikke tatt de med. 

Støtteapparat med sportslige funksjoner:
Sportssjef: Jostein Flo
Hovedtrener: Henrik Pedersen
Assistenttrener: Ronny Holmedal
Assistenttrener: Håkon Wibe-Lund
Keepertrener: Anders Rønning
Toppspillerutvikler: Kjetil Lundebakken
Fysisk trener: Torstein Dalen-Lorentsen
Utviklingsleder: Lage Sofienlund
Mental trener: Øyvind Hammer

Kilde til det meste av strukturert informasjon er den utmerkede online fanzinen Blaa Arme

(Innlegget ble redigert 02.12.19 11:55)

Passport
PassportInnlegg: 2472
02.12.19 12:06

De 2 siste kampene berget Godset og sikret ny kontrakt i ES 2020.

All ære til henrik Pedersen for den jobben han har gjort siden han kom inn i sommer!

Blir veldig interessant å se hvem han skal ha med videre! Han sier selv at han har planen klar så regner med at det kommer føringer relativt snart!

Nå er det ferie fra og med onsdag 4. desember.... men troppen blir nok "satt" allerede nå?

Catepillar
CatepillarInnlegg: 1121
02.12.19 12:25
daniekr: forberedelsene mot sesongen 2020

Bra trådstart DANIEKR!

FatOldSun_1
FatOldSun_1Innlegg: 50
02.12.19 18:57

Det føles så uendelig godt å begrave 2019-tråden, og se framover. 2019 har fortonet seg som et sammenhengende mareritt, både når man ser på prestasjonene før sommeren, men også fordi jeg etter en del års “pause” og landflyktighet i en annen landsdel kom tilbake til mitt kjære Godset, bare for å se dem slite såpass mye som de har gjort. Dette har vært vanskelig å svelge. Samtidig vet jeg at det er dette som er “klassisk” Godset; å følge denne klubben byr alltid på utrolig mye rart.  

Men nå, nå ser det lysere ut! Med Pedersens inntog håper jeg på en klar kurs i årene framover, selv om jeg vet at fotballtrenere som regel bare får 2-3 år på seg i en klubb. Jeg liker den kontinentale no bullshit-stilen hans, og det at han røska opp i pizzakjøret i garderoben etter kamp fremstår kanskje for noen som en meningsløs detalj, men det sier noe om hvordan han vil begynne “på bånn”, og at han ikke er redd for å markere seg. Det må jo også føles utrolig fett for fyren å lykkes med dette, for han har jo ikke hatt det lett i de forrige klubbene han har vært i.

Til slutt, så føler meg relativt trygg på at denne "lunheten" som jeg har registrert at enkelte har irritert seg over, meg selv inkludert, nå begynner å nærme seg sitt endelikt. Det virker på meg som at lunhet og hviling på delvis visne laurbær er det siste HP vil at Strømsgodset skal utstråle. Han uttalte jo i et intervju at han først ble forbannet da han hørte gutta spille "Optimist" i garderoben før Brann-kampen, og det høres for meg ut som en sunn reaksjon.

Kjør 2020, Godset!

(Innlegget ble redigert 02.12.19 18:57)

stc887
stc887Innlegg: 15822
02.12.19 21:08
FatOldSun_1: Til slutt, så føler meg relativt trygg på at denne "lunheten" som jeg har registrert at enkelte har irritert seg over, meg selv inkludert, nå begynner å nærme seg sitt endelikt. Det virker på meg som at lunhet og hviling på delvis visne laurbær er det siste HP vil at Strømsgodset skal utstråle. Han uttalte jo i et intervju at han først ble forbannet da han hørte gutta spille "Optimist" i garderoben

Speaking of garderoben. Hørte i en podcast nyling, lurer på om det var Pyro&Pivo der Tosterud og Berg-Johnsen var gjester så ble det sagt at HP hadde om ikke skjelt ut sagt fra i klare ordlag ikke til spillerne men til de andre i klubben at garderoben hadde ikke blitt rydda og hvordan kunne da ledelsen forvente det beste av han når en så banaø ting ikke var på plass?

Ser ikke helt for meg BP hadde tatt den aproachen.

daniekr
02.12.19 21:55

Mine egne tanker om de utgående kontraktene:

Martin Hansen: Ikke egentlig bevist noe som tilsier at han skal ta plassen foran Myhra. Har sannsynligvis et bra nivå og er en tydeligere fyr enn Myhra, men vi må prioritere litt. Tror Myhra kan vokse. 

Lindquist: Hadde noen spreke innhopp, men har vel ikke imponert spesielt på felt eller hos KBK, slitt med sykdom, usikker.

Sætra: Svær, tung og dårlig teknikk. Local lad. Greit 4. valg om han vil sitte på benk og tjene middels dårlig.

Henning Hauger: Med mindre vi får inn et annet anker så har vi mangler mtp. Ipalibos lån. Avventende.

Hasan Duman: Bye bye

Martin Ovenstad: Bye bye

Muhammed Keita: Bye Bye

"Honorable mentions": 

Gjerstrøm: Helt utrolig at han fortsatt har kontrakt med Godset. Han har vært i klubben siden 2013!!!!! Slipp!

Spelmann: Ufattelig svak signering. Synd for begge parter. Slipp

daniekr
02.12.19 21:55

Mine egne tanker om de utgående kontraktene:

Martin Hansen: Ikke egentlig bevist noe som tilsier at han skal ta plassen foran Myhra. Har sannsynligvis et bra nivå og er en tydeligere fyr enn Myhra, men vi må prioritere litt. Tror Myhra kan vokse. 

Lindquist: Hadde noen spreke innhopp, men har vel ikke imponert spesielt på felt eller hos KBK, slitt med sykdom, usikker.

Sætra: Svær, tung og dårlig teknikk. Local lad. Greit 4. valg om han vil sitte på benk og tjene middels dårlig.

Henning Hauger: Med mindre vi får inn et annet anker så har vi mangler mtp. Ipalibos lån. Avventende.

Hasan Duman: Bye bye

Martin Ovenstad: Bye bye

Muhammed Keita: Bye Bye

"Honorable mentions": 

Gjerstrøm: Helt utrolig at han fortsatt har kontrakt med Godset. Han har vært i klubben siden 2013!! Slipp!

Spelmann: Ufattelig svak signering. Synd for begge parter. Slipp

(Innlegget ble redigert 02.12.19 21:57)

stc887
02.12.19 22:37
daniekr: Sætra: Svær, tung og dårlig teknikk. Local lad. Greit 4. valg om han vil sitte på benk og tjene middels dårlig. Henning Hauger: Med mindre vi får inn et annet anker så har vi mangler mtp. Ipalibos lån. Avventende.

er på blokken til Allsvenskan-klubben Falkenberg FF. - Det er en trygg spiller, han er bra på hodet og har en god pasningsfot, sier sportssjef Håkan Nilsson til Hallands Nyheter

Hauger ingenting å spare på. Formen er som et blylodd og han er ferdig som spiller tiooer jeg. Sjanseløst å ha med videre.

(Innlegget ble redigert 02.12.19 22:39)

Colonel_Kurtz
Colonel_KurtzInnlegg: 3363
02.12.19 22:42

Daniekr: Er du virkelig usikker på om vi bør beholde en dyr og aldrende Hauger som ikke har fått spille halve sesongen?

Synes han er den klareste ut-spilleren selv. Skal det ryddes, kan vi ikke sitte med gamle og dyre spillere som stallfyll. Det må være yngre spillere. 

Av samme grunn synes jeg et 3-4 valg i forsvar også bør være yngre spillere på vei fremover.

daniekr
02.12.19 22:45

Neida, tenkte kun dersom det overhodet ikke kommer inn noe annet og lånet til Jack går ut uten videre. Men vi må vel forutsette at det kommer noe ferskt i løpet av vinteren. Har absolutt ikke sterke følelser for at Hauger skal få ny kontrakt. 

(Innlegget ble redigert 02.12.19 22:46)

stc887
02.12.19 22:49
daniekr: Neida, tenkte kun dersom det overhodet ikke kommer inn noe annet og lånet til Jack går ut uten videre.

Gjerstrøm > MRO > Hauger så er det noe å tenke på? ;)

Superteale
SupertealeInnlegg: 588
03.12.19 08:15

Jeg regner med atcGlesnes går og med Duplexe på lån trenger vi 2 nye stoppere om Sætra blir, 3 om han går. For min del kan vi beholde Sætra om han er tilfreds med rollen som 3./4. Valg og får en lønn som svarer til det...

FatOldSun_1
FatOldSun_1Innlegg: 50
03.12.19 15:18

Fysisk trener Dalen gir seg. Vanskelig å uttale seg om dette er et pluss eller minus, men han har hvertfall virka som en trivelig og seriøs type med god peiling. 

daniekr
03.12.19 16:35

Sikkert trivelig og jovial..

Catepillar
03.12.19 17:15
daniekr: Sikkert trivelig og jovial..

Satt jo igjen med det inntrykket i sommer at det fysiske grunnlaget var alt for dårlig... 
Kan bare gå oppover dette!

stc887
03.12.19 18:16

Ettersom det var kåringer i går på tv skal vi prøve oss på en liten kåring selv?

Årets spiller: GU som 12 mann.

Årets unge spiller: Hobe under sterk tvil men var i EM i sommer.

Årets mål: Salvesen mot Sarpsborg

Størst forbedring: Stengel etter HP kom inn.

Årets skuffelse spiller: Spelmann

Årets skuffelse kamp: 3050 hjemme

Årets skuffelse generelt: Vår sesongen + 0arbeid og evaluering vinteren som var.

Årets kjøp: Maigaard med liten margin vs Moses

Årets bytte: Salvesen inn - Mos ut (Takk S08)

Årets pensjonering: Mounir - Mounir - Mounir Hamoud

Årets seige jævel: Glesnes en av to i følge Eurosport som har spilt 30 kamper og 2700 min altså alt i Eliteserien.

Årets uheldige: Nico og Dahlby med stygge langtidsskader.

Årets mest frustrerende spiller: Tchamba

Årets debatant i klubbtråden: Dimmi

Samuh0lm
Samuh0lmInnlegg: 8712
03.12.19 20:28

Offtopic..  Dette er 2020-tråden, ikke 2019-tråden :p

stc887
03.12.19 20:37
Samuh0lm: Offtopic.. Dette er 2020-tråden, ikke 2019-tråden :p

I know men blir for dumt med to tråder.

Groundhopper
GroundhopperInnlegg: 1189
03.12.19 20:43
stc887: Årets mest frustrerende spiller: Tchamba

Keita?

Groundhopper
GroundhopperInnlegg: 1189
03.12.19 20:43
stc887: Årets debatant i klubbtråden: Dimmi

Støttes!

Dimmi på sokkel!

Dimmi
DimmiInnlegg: 10830
03.12.19 20:50
Groundhopper: Støttes! Dimmi på sokkel!

Hæ?

Jeg har da ikke bidratt med stort? Det er da andre som har skrevet langt mer og bedre enn meg i 2019.

Nå krysser jeg fingrene for at Pedersen får fortsette den gode trenden vi er inne i. For hvis vi får skikk på forsvarsspillet vårt, og et par smarte signeringer i vinter, så ser jeg ingen grunn til at vi ikke skal være med å kjempe om e-cup plass igjen.

Men, jeg spår at den største utfordringen blir å få det til å synke inn på SIF-huset hvor nære vi faktisk var en komplett fadese denne sesongen, etter at varsellampene lyste i hele fjor.

Håper dog at Pedersen er mannen til å holde folk i øra, og at indolensen ikke får grobunn der.

daniekr
03.12.19 21:02

Trur det sank inn i sommer, da var det jo plutselig helomvending på overgangspolitikk og HP fikk lov til å være oppmann, trener, sportssjef og snakke i media uten å spørre Magne.

Tror det kan skje mye interessant i vinter.

En annen ting jeg har tenkt på er at HP jo egenhendig har fått entusiasmen og godfølelsen tilbake i byen. Det er ikke helt som under glansdagene men natt og dag i forhold til i vår. Kan man tenke seg at dette legger grunnlaget for en positiv utvikling på eiersiden...? Godset i Eliteserien med HP må jo være gull og diamanter iforhold til OBOS med det handlingslammede pre-HP regimet

Dimmi
03.12.19 21:05
daniekr: En annen ting jeg har tenkt på er at HP jo egenhendig har fått entusiasmen og godfølelsen tilbake i byen. Det er ikke helt som under glansdagene men natt og dag i forhold til i vår. Kan man tenke seg at dette legger grunnlaget for en positiv utvikling på eiersiden...? Godset i Eliteserien med HP må jo være gull og diamanter iforhold til OBOS med det handlingslammede pre-HP regimet

Definitivt.

Blir spennende å se hva som skjer her fremover. Man kan iallefall ikke fortsette med den forretningsmodellen man har hatt til nå. Klubben må stå på egne bein, og så får man heller tilpasse driften deretter.

Klubber som Kristiansund og (jeg sier det rett ut) Mjøndalen viser at det er fullt mulig.

Catepillar
03.12.19 21:19
daniekr: overgangspolitikk

Ingen tvil om at de fleste av sommerens signeringer kom som rene black fridays. Det er imponerende at HP har en så detaljrik oversikt over det internasjonale markedet, og til svært overkommelig pris for oss.

Det virket som hele klubben lå nede med knekt rygg før HP ble ansatt (som et genialt trekk, egentlig).
HP sprer entusiasme og vekker ikke bare gjengen på Marienlyst, men også hele Drammen. HP vil prege restruktureringen av hele klubben, tror jeg.

Hvis man lytter til HP så oser det kunnskap, innlevelse og entusiasme av fyren. Forsøk å sammenligne nivået mellom hvilken som helst annen TL trener og HP så har han en helt unik måte å fremstå på. Man får en følelse av at andre trenere bare prater pjatt.

At Jostein fikk tak i denne knallperlen av en trener er helt fantastisk. Jeg tror vi bare har sett starten av begynnelsen. Komplett mann som imponerer hver eneste dag. Gleder meg til 2020!

(Innlegget ble redigert 03.12.19 21:19)

Dimmi
03.12.19 21:22
Catepillar: At Jostein fikk tak i denne knallperlen av en trener er helt fantastisk.

Var det Jostein som headhuntet ham, altså?

Jeg hadde inntrykk av at det var Pedersen som søkte på jobben selv, jeg?

Catepillar
03.12.19 21:53
Dimmi: ar det Jostein som headhuntet ham, altså?

Tja... Vet ikke hva slags begrep som er mest korrekt jeg, men erfarte at nettverket jobbet frem 3 alternativer som det ble ført flere samtaler med. Helt fra første møte utkrystalliserte HP seg som den mest aktuelle ble det uttalt. JS og styreformannen (daværende) stod for samtalene, mener jeg.

stc887
03.12.19 21:54
Dimmi: Hæ? Jeg har da ikke bidratt med stort? Det er da andre som har skrevet langt mer og bedre enn meg i 2019.

Ydmyk er han også.

Roedgata
RoedgataInnlegg: 1554
04.12.19 08:26

Veit ikke i hvilken grad Jostein skal berømmes for å hente Pedersen. 

Isolert sett er det jo jævlig merkelig å hente en trener med diametralt motsatt tilnærming til fotball sammenlignet med forgjengeren midt i sesongen, med 10 p etter 14 matcher. Stallen var jo hverken godt nok trent eller riktig komponert for å kjøre gegenpress og og direkte fotball, noe signeringsfesten i sommer var et tydelig bevis på. 

Sett i ettertid, når alt gikk bra til slutt, fremstår valget av Pedersen som modig, men hvor gjennomtenkt det var skulle jeg gjerne visst, for hele greia virka en smule panisk.

(Innlegget ble redigert 04.12.19 08:27)

JackAass
JackAassInnlegg: 5177
04.12.19 09:15

Godt å få 2019 overstått og plassen i toppdivisjonen sikret.

Det sagt, mange spillere skal forhåpentligvis ut, og det samme håper jeg skjer med en del av støtteapparatet og ledelsen. Start gjerne med Lindseth (trausteste mannen noensinne?), Flo (la oss være enige, nok er nok) og Magne. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg