Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tilskuertall og seertall 2019

NYTT TEMA
6347
6347Innlegg: 30284
02.12.19 14:00

TILSKUERTALL


Tilskuertall i Eliteserien

Tilskuersnittet i årets Eliteserie ender på 5781. Det er en nedgang på 1,4 % fra i fjor. Hvis vi holder lagene som rykket opp/ned utenfor regnestykket - og kun sammenligner de 14 lagene som har spilt Eliteserie begge sesonger - er nedgangen fra i fjor 5,5 %.

Årets snitt er det laveste siden 2001, men det er bare på papiret. Jeg mener det ikke er usannsynlig at det kun er en håndfull sesonger som reelt sett har hatt færre tilskuere enn i år, selv om årets snitt offisielt sett har hatt flere tilskuere enn 28 av sesongene etter at vi fikk en samlet toppdivisjon i 61/62. Mer om reelle tilskuertall lenger ned i innlegget.

Det som er et lite paradoks, er at 6 av 14 lag faktisk øker tilskuertallene sine fra fjorårets Eliteserie. Bortsett fra Brann, som manglet hele den ene langsiden i fjor, har alle lagene med oppgang tilskuertall på 5000-tallet og nedover. I tillegg er oppgangen til alle bortsett fra Sarpsborg minimal. Dermed gir det lite utslag på totalsnittet. At RBK går fra et snitt på 16400 i fjor til 12700 i år, merkes naturlig nok godt på snittet.

I årets Eliteserie var det 3 kamper med over 15000 tilskuere. Rosenborg, Brann og Viking hadde en kamp hver. Alle disse kampene ble spilt 16. mai. Sist det kun var 16. mai-kamper som hadde over 15000 tilskuere, var i 1997.


Jeg har brukt tilskuertall fra NIFS (NTB) i dette innlegget. Her er deres tilskuerdatabase.




Tilskuertall i 2018 vs. 2019

De 14 lagene som spilte i Eliteserien både i 2018 og 2019, sortert etter endring fra fjoråret.

Lag                       2018        2019        Endring
Sarpsborg 08        5005        5526        +10,4 %
Brann                  10431        11042        +5,9 %
Lillestrøm              5560        5791        +4,2 %
Odd                      5383        5599        +4,0 %
Bodø/Glimt           3219        3340        +3,8 %
Kristiansund         4042        4092        +1,2 %
Stabæk                 3656        3653        -0,1 %
Molde                    7111        6956        -2,2 %
Haugesund           4317        4186        -3,0 %
Ranheim               2018        1883        -6,7 %
Tromsø                 3655        3312        -9,4 %
Strømsgodset      5939        5297        -10,8 %
Vålerenga            9180        7834        -14,7 %
Rosenborg         16424        12704      -22,6 %
Snitt                   6139        5801        -5,5 %

De nyopprykkede lagene
Mjøndalen          1842        2343        +27,2 %
Viking                 7900        8933        +13,1 %



Noen kommentarer om hvert lag

Rosenborg: 12704 (i fjor: 16424 – nedgang på 22,6 %)
2001 var sist RBKs snitt var lavere enn årets. RBKs nedgang fra i fjor er på 22,6 %. Vi må helt tilbake til 1985/1986 for å finne sist RBK hadde større nedgang fra en sesong til neste.

Brann: 11042 (i fjor: 10431 – oppgang på 5,9 %)
Brann får en oppgang fra i fjor, da den ene langsiden manglet og kapasiteten var over 4000 lavere enn i år. Ser man bort fra fjoråret har Brann sitt svakeste snitt siden 2002 (og hadde det ikke vært for de 5000 gratisbillettene som ble delt ut til siste kamp, ville snittet vært det svakeste siden 1999).

Viking: 8933 (i fjor: 7900 (OBOS) – oppgang på 13,1 %)
Sammenligner man med nedrykksesongen 2017, øker Viking tilskuertallene med hele 21 %. Den gang var nedrykket i praksis klart allerede på sommeren. Årets tall er også så vidt høyere enn 2016-sesongen. Alle sesonger før det på Viking Stadion hadde høyere snitt enn årets.

Vålerenga: 7834 (i fjor: 9180 - nedgang på 14,7 %)
VIF har sin tredje sesong på rad med nedgang. Vi må tilbake til år 2000 for å finne sist VIFs snitt var lavere. En kuriositet: Nedgangen fra rekordåret 2005 er ganske nøyaktig 50 % (den gang oppga for øvrig VIF faktiske tilskuertall). 

Molde: 6956 (i fjor: 7111 – nedgang på 2,2 %)
Molde tar gull, men opplever likevel sin 5. strake sesong med nedgang. Årets snitt er Moldes svakeste etter opprykket i 2007. Moldes høyeste tilskuertall i år er 9010. Vi må tilbake til gamle Molde Stadion i 1997 for å finne sist sesongens høyeste tall var lavere enn dette.

Lillestrøm: 5791 (i fjor: 5560 – oppgang på 4,2 %)
Ser man bort fra Brann, som manglet en langside i fjor, er LSK det laget med høyest tilskuertall som har økning fra i fjor. LSK har hatt veldig jevne tilskuertall de siste årene. I årene 2011-2019 har snittet variert fra 5482 til 5929.

Odd: 5599 (i fjor: 5383 – oppgang på 4,0 %)
Etter en kraftig nedgang på 24 % fra 2017 til 2018, får Odd en liten oppgang i år.

Sarpsborg 08: 5526 (i fjor: 5005 – oppgang på 10,4 %)
S08 er laget mot (tilskuer)strømmen. Dette er fjerde sesong på rad de øker tilskuertallene. Økningen fra 2016 er på 43 %. Sarpsborg Stadion har hatt flere oppgraderinger i løpet av disse årene.

Strømsgodset: 5297 (i fjor: 5939 – nedgang på 10,8 %)
Dette er 4. sesong på rad Godset har nedgang i tilskuertallene. Årets snitt er det laveste etter opprykket i 2006. Tilskuertallet mot Mjøndalen skiller seg ut med 8505, mens det nest høyeste var 5604. Uten å møte Mjøndalen i fjor hadde Godset 8 kamper over 5604 tilskuere.

Haugesund: 4186 (i fjor: 4317 – nedgang på 3,0 %)
I likhet med Molde opplever Haugesund sin 5. sesong på rad med nedgang. Av Haugesunds 13 sesonger på toppnivå, er det kun sesongene 1998 og 2000 som har hatt lavere snitt enn i år.

Kristiansund: 4092 (i fjor: 4042 – oppgang på 1,2 %)
KBK har hatt økning alle sesongene de har vært oppe (de startet på 3824 i 2017). De har hatt tett opp mot utsolgt på de fleste av sine kamper. Før fjorårssesongen økte de kapasiteten med et par hundre.

Stabæk: 3653 (i fjor: 3656 – nedgang på 0,1 %)
Stabæk har en nedgang på 40 solgte billetter fra i fjor – fra 54 833 til 54 793. Vi må tilbake til 1998 for å finne sist Stabæk hadde et lavere snitt i øverste divisjon. I likhet med LSK har Stabæk en lang rekke med jevne tilskuersnitt. Etter de kom tilbake til Nadderud i 2012 har snittet lagt på 3650-3900 alle sesonger.

Bodø/Glimt: 3340 (i fjor: 3219 – oppgang på 3,8 %)
Glimt tar sølv og var lenge med i gullkampen, men oppgangen fra fjorårets nedrykkskamp er minimal. Da Glimt rykket ned i 2016 var snittet 10 % høyere enn i år. Glimts høyeste tilskuertall denne sesongen var 4248. Samtlige av de 23 andre sesongene Glimt har spilt på toppnivå har hatt høyere tilskuertall enn det.

Tromsø: 3312 (i fjor: 3655 – nedgang på 9,4 %)
Jeg ser ikke bort fra at gratis inngang på siste hjemmekamp er det som redder TIL fra tidenes laveste tilskuersnitt på toppnivå. Bunnrekorden er 3199 fra 1997-sesongen. Årets snitt ble Tromsøs nest dårligste på de 32 sesongene de har spilt på toppnivå.

Mjøndalen: 2343 (i fjor: 1842 (OBOS) – oppgang på 27,2 %)
Da Mjøndalen var oppe i 2015 var snittet deres 2609, men grunnet bygging på arenaen har årets kapasitet vært 3350 (ca 800 lavere enn i 2015).

Ranheim: 1883 (i fjor: 2018 – nedgang på 6,7 %)
Vi må tilbake til Skeids snitt på 1764 i 1999 for å finne sist et lag hadde lavere snitt enn Ranheim i år. Ranheims bunnotering på 1353 mot Haugesund er det laveste i Eliteserien siden 2001. Da hadde Moss – Odd 1343 tilskuere og Sogndal – Bodø/Glimt 966 tilskuere.




Snitt for lag som spilte i Eliteserien sesongen før

Noen ganger er tilskuerpotensialet til lagene som rykker opp ikke sammenlignbart med lagene som rykker ned. Da kan det gi et skjeft bilde å sammenligne snittet sesong for sesong. I oversikten under er dette tatt hensyn til. Her inkluderes kun tilskuertallene for de lagene som spilte i eliteserien sesongen før.

Sesong       Året før           I år            Endring %
1998            5 153            5 249            1,9 %
1999            5 692            5 724            0,6 %
2000            6 100            6 143            0,7 %
2001            5 777            6 198            7,3 %
2002            5 926            6 143            3,7 %
2003            6 620            6 769            2,3 %
2004            6 818            8 109            18,9 %
2005            8 730            9 352            7,1 %
2006            9 796            10 082          2,9 %
2007            9 648            10 829         12,2 %
2008            11 290          10 777         -4,5 %
2009            10 173          9 383           -7,8 %
2010            9 589            9 153           -4,5 %
2011            9 178            8 594           -6,4 %
2012            8 355            7 521           -10,0 %
2013            7 219            7 099            -1,7 %
2014            7 292            7 439             2,0 %
2015            7 154            7 462             4,3 %
2016            7 189            6 858            -4,6 %
2017            7 386            7 096            -3,9 %
2018            6 961            6 449            -7,4 %
2019            6 139            5 801            -5,5 %

Kommentar
I 1998 forsvant engelsk fotball til betal-TV (Canal+), og NRK og TV 2 gikk sammen om å satse på norsk fotball i stedet. Det var med på å gi 10 sesonger på rad med oppgang i tilskuertallene. Det ble etterfulgt av seks strake sesonger med nedgang. Etter to sesonger med en liten oppgang, har vi nå fått en ny rekke med 4 sesonger på rad med nedgang.




Tilskuertall i 2016 vs. 2019

13 lag spilte i Eliteserien både i 2016 og 2019. 2016 var den siste sesongen før Eurosport overtok rettighetene.

Lag                       2016        2019        Endring
Sarpsborg 08        3877        5526        +42,5 %
Viking                    8813        8933        +1,4 %
Lillestrøm              5856        5791        -1,1 %
Stabæk                 3809        3653        -4,1 %
Bodø/Glimt           3668         3340        -8,9 %
Brann                 12380       11042        -10,8 %
Vålerenga           9074         7834        -13,7 %
Molde                  8392         6916        -17,6 %
Tromsø                4031         3312        -17,8 %
Haugesund         5212         4186        -19,7 %
Strømsgodset     6826         5297        -22,4 %
Rosenborg         17585      12704        -27,8 %
Odd                    8039         5599        -30,4 %
Snitt                   7505       6472        -13,8 %

Kommentar
Den totale nedgangen for de 13 lagene er 13,8 %. 11 av 13 lag har nedgang. Sarpsborg skiller seg ut med hele 42,5 % oppgang.




Tilskuere på bortekamper

Brannbloggen i Bergensavisen har samlet inn oversikter over antall bortesupportere i Eliteserien siden 2010. Tallene innbefatter de som kjøper billett på bortefeltet. Her er alle tallene fra 2018.

Snitt per kamp
2010        277
2011        251
2012        223
2013        208
2014        201
2015        191
2016        199
2017        203
2018        195

Kommentar
Relativt jevne tall i årene 2013-2018. Nedgangen fra 2010 er 29,6 %. Det hadde vært interessant å sett tall fra midten av 2000-tallet. Tror det må ha vært over 500 per kamp da. Har en følelse av at tallene for 2019 vil vise en nedgang, spesielt fordi Rosenborg, Brann og VIF - lagene med tradisjonelt flest bortesupportere - alle har gjort en skuffende sesong.




Solgte billetter vs. reelle tilskuertall

Jeg mener bestemt at tilskueroppmøtet i Eliteserien de siste 7-8 årene harmonerer betydelig dårligere med de oppgitte tilskuertallene enn hva tilfellet er rent historisk.

Hovedgrunnen til dette er den høye andelen av billettsalget som består av sesongkort. Dette sørger for at vi blir spart for de virkelig lave tilskuertallene, uansett hvor få tilskuere som reelt sett måtte være til stede. Går man tilbake til tiden før interessen for norsk fotball skjøt i været på midten av 2000-tallet, sto sesongkortene for en betydelig lavere andel av billettsalget. Da gjenspeilte tilskuertallene virkeligheten i større grad.

Denne høsten føler jeg vi har nådd et bunnpunkt hva gjelder sprik mellom oppgitt tilskuertall og faktisk fremmøte, noe som også har fått en del omtale i media.

Det som har vært litt spesielt denne høsten er at de tre største publikumslagene rent historisk - Rosenborg, Brann og Vålerenga (og lag nr. 1, 2 og 4 på årets offisielle tilskuertabell) - alle har opplevd en stor sportslig nedtur. Med Eliteseriens tre største arenaer er det labre oppmøtet deres ekstra godt synlig.

Jeg vil mene at de fleste sesonger på 90-tallet (kanskje alle), reelt sett hadde flere tilskuere på tribunene enn i år. De offisielle tallene sier derimot at det kun var 1993-sesongen som hadde flere tilskuere. I verste fall er det kun sesongene 1986 og 1987 som har hatt færre tilskuere på tribunene enn i år. De skiller seg ut med et snitt på 3261 og 3537. Det tredje svakeste snittet i historien er 4309 fra 1984.

Hvis jeg skal gi et anslag, vil jeg si at rundt 70 % av de solgte billettene har blitt brukt denne sesongen. Det gir et reelt tilskuersnitt på ganske nøyaktig 4000.


Jeg har skrevet en del om dette temaet tidligere, så i stedet for å komme med altfor mange gjentagelser henviser jeg heller til denne tråden, denne tråden, samt dette innlegget. Der står også flere reelle tilskuertall fra tidligere sesonger. I denne tråden fokuserer jeg på årets tall.


Oversikt over reelle tall jeg har sett omtalt i media denne sesongen

Kamp                            Offisielt        Reelt        Oppmøte
Molde - Tromsø               5952            2350         39,5 %
Brann - Haugesund       10129           5607         55,4 %
Vålerenga - Ranheim      5037            2800         55,6 %
Vålerenga - Stabæk        5511            2300         41,7 %
Brann - Bodø/Glimt          8875           4100*       46,2 %

Kilder: På Molde-Tromsø har Molde gitt tallene til Romsdals Budstikke, mens på de andre kampene har Eurosport og BT funnet tallene ved å ta bilder og telle.

* = Både Eurosport og BT brukte betegnelsen «litt over 4000» på Brann - Glimt. Jeg valgte derfor å skrive 4100. På Branns neste hjemmekamp mot Odd var der merkbart færre. Da var det ingen medier som telte, med anslagene på sosiale medier lå på rundt 3000. Med et offisielt tall på 8693, var i så fall oppmøteprosenten rundt 35 %.

RBK – Glimt fikk også en del oppmerksomhet. Her lå anslagene på rundt 5000 (blant annet fra Pål Andre Helland). Det offisielle tallet var 12 039. Hvis 5000 er noenlunde korrekt, var det i så fall så vidt 40 % av de med billett som møtte opp. Jeg mener det var omtrent like glissent tre dager tidligere da RBK møtte Sporting. Da var det offisielle tallet 11 018. På torsdagens kamp mot LASK Linz lå anslagene på rundt 3000. Stemmer det, møtte 30 % av de med billett opp (offisielt 9775 tilskuere).


Beveger vi oss ned en divisjon, så fortjener Start skryt for å ha delt sine reelle tilskuertall med Fædrelandsvennen. De har gitt dem tallene for de siste tre sesongene. Snittet per sesong er som følger:

Start        Offisielt        Reelt        Oppmøte
2017          4092           2711           66,3 %
2018          4772           3328           69,7 %
2019          5255           2427           46,2 %

Foran denne sesongen solgte Start sesongkort til særdeles gunstige priser. Hele 78 % av årets offisielle snitt på 5255 består av sesongkort. Under halvparten (46 %) av de solgte billettene ble benyttet denne sesongen. På siste hjemmekamp (et tidspunkt Start fremdeles hadde mulighet til å rykke direkte opp) var det gratis inngang for alle. Offisielt ble tilskuertallet 6216, men reelt var det 2022 til stede. 32 % av de med billett møtte opp – under en tredjedel.

En annen sak jeg også kom over fra årets OBOS-liga: Sandnes Ulf – Skeid hadde et offisielt tilskuertall på 1257. Ifølge Sandnesposten var det 200 tilskuere til stede. Det betyr at kun 16 % av de med billett var på kampen. Det har slått meg de siste årene hvor folketomt det pleier å se ut på TV-bildene fra Sandnes. Selv om 200 antagelig er et ekstremeksempel, vil det ikke overraske meg hvis Sandnes Ulf også er et lag som har store sprik mellom solgte billetter og reelle tall.

I tillegg til alle de omtalte kampene over, er det ikke rent få eksempler denne sesongen fra sosiale medier og fora der folk snakker om hvor stor forskjell det er mellom oppgitt tilskuertall og antall tilstedeværende.


Selv om sesongkort ganske sikkert står for det store flertallet av ubrukte billetter, er det nok ofte en del enkeltbilletter som ikke blir brukt også. Spesielt når det er mange billig/gratisbilletter i sving. Det er ikke uvanlig at det er diverse billettkampanjer til idrettslag f. eks. Hvis vi tar utgangspunkt i den nevnte RBK-Glimt-kampen: Med 8000 solgte sesongkort og et tilskuertall på 12000, gir det 4000 solgte enkeltbilletter. Når det reelle oppmøtet anslås til rundt 5000 er det ganske åpenbart at det ikke bare er sesongkortinnehavere som holder seg borte. Det er urealistisk at alle de 4000 som hadde kjøpt enkeltbillett dukket opp, mens 7000 av 8000 sesongkortinnehavere holdt seg borte. Ubrukte enkeltbilletter ser jeg for meg at enten er kjøpt en stund i forveien, eller er anskaffet billig/gratis. Det sier seg selv at en billett som kjøpes i luken før kampstart faktisk blir benyttet.

Da jeg studerte billettsalget til Brann sine kamper i 2017, fant jeg ut at 97-98 % av billettene allerede var kjøpt da billettlukene åpnet. Jeg skal ikke ta det tallet til inntekt for alle klubber, men andelen forhåndskjøpte billetter er antagelig ganske høyt de fleste steder. Da sesongkortsalget var mye lavere enn i dag og før internettets tid, var denne andelen betydelig mindre. På Brann – Sogndal i 2017 ble det delt ut gratisbilletter til en haug med idrettslag i Bergen og omegn. Feltene disse var plassert på var helt utsolgt på billettkartet, men reelt sett var ikke engang halvparten av setene besatt.


Før de to siste rundene sjekket jeg de 16 lagenes hjemmesider for å se om det var noen billettkampanjer omtalt. Dette var det jeg fant:

Runde 29
Vålerenga – Molde: Gratis inngang for alle barnelag. I tillegg har VIF satt ned billettprisene til neste sesong, noe som trådte i kraft allerede til denne kampen.
Stabæk – Mjøndalen: Gratis inngang for barn i alderen 6-13 på «Jr. Support-feltet».
Godset – Stabæk: For DNB-kunder kostet billettene 50 kr.

Runde 30:
Brann – Viking: 5000 gratisbilletter ble delt ut av diverse sponsorer.
RBK – Ranheim: Sponsorer delte ut 2000 gratisbilletter til barn, samtidig som foreldre/foresatte slapp inn for 100 kr. I tillegg la RBK ut 500 billetter til 50 kr. på Black Friday.
Molde – Glimt: Billetter ble solgt til 100 kr. for voksen og 50 kr. for barn på hele stadion.
Tromsø – Stabæk: Gratis inngang for alle. De som allerede hadde kjøpt billett fikk refundert denne.


Da jeg var inne på RBK sine sider, så jeg samtidig at de har satt ned prisene på sesongkort på familietribunen neste år. Voksne får sesongkort til 1500 (100 kr. per kamp) og barn får sesongkort til 500 (33 kr. per kamp). Også Brann og Vålerenga selger sesongkort til 500 kr. for barn.

Når man selger sesongkort til 33 kr. per kamp, ber man nærmest om lavt reelt fremmøte. Til den prisen er terskelen for å droppe en kamp lav når engasjementet svikter, været er dårlig, det er kveldskamp osv. Bare se på Starts tall i år. Under halvparten av alle solgte billetter ble brukt til tross for kamp om direkte opprykk hele veien inn.


Argumentet for å fortsette å oppgi solgte billetter som offisielt tall, er gjerne at man da sammenligner epler med epler. Men når sammenligningen består av ferske epler vs. gjennområtne epler, gir det faktisk mer mening å hente frem kurven med pærer. Klubbene kan gjerne fortsette å oppgi solgte billetter, men bør i tillegg oppgi reelt fremmøte.

Jeg vil mene det er en viss sjanse for at det reelle tilskuertallet på Brann – Odd (ca 3000), er tidenes laveste i en seriekamp på øverste nivå på Brann stadion. De offisielle tallene sier derimot at 144 kamper - fordelt på 33 sesonger - har hatt færre tilskuere. Det synes jeg blir smått parodisk.




Billettinntekter

De siste tre årene har Norsk Toppfotball publisert en rapport de kaller Eliteseriebarometeret. Der står blant annet klubbenes billettinntekter for Eliteseriekampene oppført. Disse rapportene kommer først nærmere sommeren, så det blir en stund til vi får tall fra 2019-sesongen. Tallene for 2004-2008 stammer fra gamle årsmeldinger fra NFF. Jeg har ikke tall fra årene 2009-2015.


Billettinntekter i Eliteserien

År           Per bill.         Totalt             Per kamp
2004        113 kr        163,2 mill.        897 000 kr       (182 kamper)
2005        120 kr        207,7 mill.        1 141 000 kr    (182)
2006        117 kr        194,1 mill.        1 066 000 kr    (182)
2007        133 kr        254,2 mill.        1 396 000 kr    (182)
2008        135 kr        240,5 mill.        1 322 000 kr    (182)
------
2016        111 kr        186,0 mill.        775 000 kr       (240)
2017        111 kr        177,8 mill.        741 000 kr       (240)
2018        108 kr        152,2 mill.        634 000 kr       (240)

Kommentar
Bare fra 2004 til 2007 økte inntektene med 20 % per solgte billett. Totalt økte billettinntektene med 56 % på disse tre årene. Etter interessen snudde har klubbene solgt billetter for en stadig billigere penge. I 2018 var snittprisen per solgte billett 108 kroner. Det er lavere enn for 14 år siden. Ifølge SSB økte nordmenns gjennomsnittsinntekt med 61 % fra 2004 til 2018.


Inntekt per solgte billett

2016    2017     2018       Klubb
139        150        167        Haugesund
123        121        131        Brann
116        129        126        Molde
---          ---           126        Ranheim
116        121        116        Rosenborg
120        127        114        Vålerenga
---           99         111        Kristiansund
125        118        108        Strømsgodset
106        103        107        Stabæk
---          101        103        Sandefjord
111        103        103        Tromsø
121        ---           94        Start
79          80           86        Lillestrøm
97          ---           81        Bodø/Glimt
75          66           61        Sarpsborg 08
72          57           53        Odd
148        158        ---         Aalesund
57          58          ---         Sogndal
113        104        ---         Viking

107        106        105        Snitt, ikke vektet
111        111        108        Snitt, vektet

Kommentar
Dette er kanskje en noe overraskende liste. Haugesund tjener mest per solgte billett. I 2016 og 2017 var det kun Aalesund som kom over dem. Det er store sprik mellom lagene. Odd tjener mindre enn 1/3 av Haugesund per billett.

Det er mange faktorer som er med på å trekke ned snittprisen per billett. Alt fra særdeles billige sesongkort, gratisbilletter som deles ut, kampanjebilletter til sterkt reduserte priser, kampanjebilletter til lokale idrettslag (flere klubber har dette gående gjennom hele sesongen). Alt dette gjør at klubbenes inntekter er ganske mye mindre per solgte billett sammenlignet med hva de ordinære prisene på billettkartet skulle tilsi.




Tilskuertall i Skandinavia

Her er tilskuersnittet i de skandinaviske toppdivisjonene siden år 2000. Danskene spiller som kjent høst/vår-sesong, så det som for Norge og Sverige er 2019-sesongen er 18/19-sesongen i Danmark.

Sesong      Nor           Sve          Dan
2000        5 725        6 949        5 815
2001        5 578        8 441        5 848
2002        6 203        10 161      5 724
2003        6 588        10 209      7 306
2004        7 970        9 764        7 972
2005        9 496        8 642        8 589
2006        9 101        9 423        7 957
2007        10 516     10 258       8 104
2008        9 812        7 787        8 477
2009        8 965        7 928        8 814
2010        8 108        6 547        8 313
2011        7 990        7 298        7 049
2012        7 005        7 210        7 103
2013        6 828        7 627        6 760
2014        6 961        7 132        7 929
2015        6 711        9 946        6 932
2016        6 971        9 127        7 253
2017        6 699        9 087        5 721
2018        5 865        8 418        5 871
2019        5 781        9 162        6 537


”Medaljeoversikt” 2000-2019
13    4    3    Sverige
5      5    10    Norge
2      11    7    Danmark


Snittet til alle de 46 lagene denne sesongen
1            24232        Hammarby
2            18970        AIK
3            17260        FC København
4            16566        Malmö
5            15958        Djurgården
6            13887        Brøndby
7            12837        IFK Göteborg
8            12704        Rosenborg
9            11042        Brann
10            8933        Viking
11            8613        AGF
12            8476        Norrköping
13            8327        Helsingborg
14            7834        Vålerenga
15            7314        Midtjylland
16            6956        Molde
17            6919        OB
18            5823        Elfsborg
19            5791        Lillestrøm
20            5737        Örebro
21            5663        AaB
22            5606        Esbjerg
23            5599        Odd
24            5588        Vejle
25            5526        Sarpsborg 08
26            5307        Kalmar
27            5297        Strømsgodset
28            4870        SønderjyskE
29            4809        Östersund
30            4617        GIF Sundsvall
31            4288        Sirius
32            4186        Haugesund
33            4092        Kristiansund
34            3910        Randers
35            3733        Falkenberg
36            3670        AC Horsens
37            3653        Stabæk
38            3632        Häcken
39            3502        Nordsjælland
40            3340        Bodø/Glimt
41            3312        Tromsø
42            3276        AFC Eskilstuna
43            2379        Vendsyssel FF
44            2343        Mjøndalen
45            2337        Hobro
46            1883        Ranheim




Tilskuertips 2020
Rosenborg         12100
Brann                 10300
Viking                  9000
Vålerenga           7600
Molde                 7100
Aalesund            5700
Odd                    5200
Sarpsborg 08     5200
Strømsgodset    5100
Haugesund        4000
Kristiansund      3900
Stabæk              3600
Bodø/Glimt         3400
Sandefjord         3100
Mjøndalen          2500
       
Lillestrøm           5500
Start                  4600








SEERTALL


Seertall på hovedkampen i Eliteserien

Hovedkampen spilles som hovedregel søndag kl. 20.00 på Eurosport Norge. Se parenteser for avvik.

Mars
226 000        Bodø/Glimt - Rosenborg

April
166 000        Brann - Strømsgodset
79 000          Vålerenga - Tromsø                   (MAX)
176 000        Brann - Vålerenga                     (2. påskedag)
224 000        Molde - Rosenborg

Mai
218 000        Rosenborg - Sarpsborg 08
115 000        Stabæk - Brann
101 000        Vålerenga - Strømsgodset        (torsdag 16. mai)
132 000        Bodø/Glimt - Brann
350 000        Brann - Rosenborg                    (TV Norge)

Juni
235 000        Rosenborg - Vålerenga             (TV Norge)
92 000          Brann - Lillestrøm
178 000        Molde - Brann

Juli
169 000        Ranheim - Rosenborg               (torsdag, TV Norge)
89 000          Lillestrøm - Strømsgodset

August
101 000        Vålerenga - Kristiansund BK
105 000        Strømsgodset - Vålerenga
115 000        Viking - Strømsgodset
81 000          Strømsgodset - Sarpsborg 08

September
286 000        Vålerenga - Rosenborg            (TV Norge)
109 000        Kristiansund BK - Brann
172 000        Mjøndalen - Rosenborg
65 000          Bodø/Glimt - Tromsø                (TV Norge)
116 000        Brann - Molde                         (TV Norge)
91 000          Sarpsborg 08 - Brann
212 000        Rosenborg - Molde                 (TV Norge)

November
151 000        Vålerenga - Brann                 (TV Norge)
153 000        Rosenborg - Bodø/Glimt
157 000        Viking - Rosenborg                (Kl. 18.00, TV Norge)

Desember
?                   Rosenborg - Ranheim            (Kl. 18.00, TV Norge)


EM-kvalifisering
480 000    23.03.2019        Spania - Norge                 TV 2
718 000    26.03.2019        Norge - Sverige                TV 2
506 000    07.06.2019        Norge - Romania              TV 2
570 000    10.06.2019        Færøyene - Norge            TV 2
553 000    05.09.2019        Norge - Malta                   TV 2
898 000    08.09.2019        Sverige – Norge               TV 2
725 000    12.10.2019        Norge – Spania                TV 2
832 000    15.10.2019        Romania – Norge             TV 2
385 000    15.11.2019        Norge – Færøyene           TV 2
467 000    18.11.2019        Malta - Norge                   TV 2


VM for kvinner
465 000    08.06.2019        Norge - Nigeria                TV 2
661 000    12.06.2019        Frankrike - Norge            NRK1
535 000    17.06.2019        Norge - Sør-Korea            TV 2
667 000    22.06.2019        Norge - Australia             NRK1
718 000    27.06.2019        Norge - England              TV 2


Cupen
70 000      01.05.2019        Hønefoss – Mjøndalen (1. runde)           NRK2
114 000    22.05.2019        Fredrikstad - Sarpsborg 08 (2. runde)    NRK2
133 000    19.06.2019        Aalesund – Molde (3. runde)                  NRK2
288 000    26.06.2019        Rosenborg – Aalesund (4. runde)          NRK2
65 000      25.09.2019        Ranheim – Fram (kvartfinale)                 NRK1/NRK2
102 000    25.09.2019        Mjøndalen – Haugesund (kvartfinale)    NRK2
65 000      26.09.2019        KFUM – Odd (kvartfinale)                       NRK1/NRK2
148 000    26.09.2019        Aalesund – Viking (kvartfinale)              NRK2
126 000    30.10.2019        Viking – Ranheim (semifinale)                NRK2
118 000    31.10.2019        Odd – Haugesund (semifinale)              NRK2

Kilder på seertallene er Kantar TNS og diverse nettmedier, som regel Kampanje.



TV-kamper per lag i Discoverys rettighetsperiode 2017-2019

Totalt   H         B           Lag   
80        40        40        Rosenborg
78        38        40        Brann
72        35        37        Vålerenga
53        29        24        Strømsgodset
51        26        25        Molde
45        25        20        Lillestrøm
41        22        19        Odd
41        24        17        Sarpsborg 08
37        23        14        Stabæk
30        14        16        Viking
29         9         20        Tromsø
28        11        17        Kristiansund BK
27        10        17        Haugesund
26        12        14        Bodø/Glimt
18        12         6        Sandefjord
17         7         10        Aalesund
16         8          8        Mjøndalen
13         7          6        Start
11         4          7        Ranheim
7           4          3        Sogndal


Antall Eliteseriekamper vist på åpne kanaler 1992-2019
1992        3              NRK
1993        5              NRK
1994        7              NRK
1995        7              NRK
1996        7              NRK1
1997        9              NRK1
1998        18            NRK1, NRK2, TV 2
1999        20            NRK1, NRK2, TV 2, TV Norge
2000        18            NRK1, TV 2
2001        22            NRK1, TV 2
2002        25            NRK1, TV 2
2003        26            NRK1, TV 2
2004        25            NRK1, TV 2
2005        28            NRK1, TV 2
2006        80            TV 2, TV 2 Zebra
2007        78            TV 2, TV 2 Zebra
2008        52            TV 2, TV 2 Zebra
2009        90            NRK1, NRK2, TV 2, TV 2 Zebra
2010        86            NRK1, NRK2, TV 2, TV 2 Zebra
2011        91            TV 2, TV 2 Zebra, MAX
2012        91            TV 2, TV 2 Zebra, MAX
2013        60            TV 2, TV 2 Zebra
2014        60            TV 2, TV 2 Zebra
2015        60            TV 2, TV 2 Zebra
2016        60            TV 2, TV 2 Zebra
2017        128          TV Norge, MAX, Eurosport Norge, Eurosport 1
2018        117          TV Norge, MAX, Eurosport Norge, Eurosport 1, VOX
2019       115          TV Norge, MAX, Eurosport Norge
Sum        1388


Antall kamper per kanal
431        TV 2 Zebra
352        TV 2
215        Eurosport Norge
172        MAX
170        NRK1
30          TV Norge
14          NRK2
3            Eurosport 1
1            VOX





Kommentar, seertall Eliteserien:

7 hovedkamper har over 200 000 seere i år, samtlige av dem RBK-kamper. Eliteserien som helhet står ikke sterkt nok til å opprettholde høye tall gjennom hele sesongen. Tallene svinger en del. Det er ikke som i gullalderen for 12-15 år siden, da søndag kl. 20.00 nærmest var et hellig tidspunkt og selv de minst sette kampene hadde over 400 000 seere. I år er 115 000 det høyeste seertallet på en hovedkamp som ikke involverer Rosenborg eller Brann.

Jeg har sett at noen har snakket om at NRK eller TV 2 burde ta over rettighetene for å øke seertallene. Seertallene hadde blitt høyere, men hvor mye er jeg usikker på. Da TV Norge/MAX hadde rettighetene til EM-kvalifiseringen 14/15 var snittet på Norges kamper 619 000 (og inkluderes playoff-kampene mot Ungarn kan det økes til 683 000). Det er faktisk høyere enn snittet TV 2 har hatt på EM-kvalifiseringen i år, med 613 000. Det viser at hvis innholdet er interessant nok, så finner TV-seerne frem - også til de mindre kanalene.


Vi kan jo likevel spekulere litt rundt rettighetene til Eliteserien: Discovery er nå halvveis i sin seksårsavtale. På begge de to forrige TV-avtalene har det blitt gjort endringer underveis. I rettighetsperioden 2009-2012 trakk NRK seg ut halvveis og MAX overtok deres kamper. I avtalen for 2013-2016 gikk det etter hvert så dårlig økonomisk for C More at TV 2 kjøpte opp hele den norske delen av virksomheten, og dermed overtok alle deres rettigheter.

Spørsmålet er om Discovery vil fullføre avtalen frem til 2022, eller om det vil skje endringer også denne gangen. Så mye fotballrettigheter som TV 2 har for tiden er jeg usikker på om de i det hele tatt har plass til mer. Usikker på hvor interessert de eventuelt vil være. NRK kan kanskje vært mer interessert i å overta noen kamper. De har tapt rettighetene til massevis av vintersport fremover og må finne ny sport å sende. Men det spørs om de har økonomi til det. Discovery kjøpte rettighetene til 2,4 milliarder og selger neppe billig.





Tidligere tråder
2009: Tilskuertall
2010: Tilskuertall
2011: Tilskuertall |Seertall
2012: Tilskuertall |Seertall
2013: Tilskuertall |Seertall
2014: Tilskuertall |Seertall
2015: Tilskuertall |Seertall
2016: Tilskuertall |Seertall
2017: Tilskuertall |Seertall
2018: Tilskuertall og seertall

(Innlegget ble redigert 02.12.19 14:09)

DietCoke
DietCokeInnlegg: 10528
02.12.19 14:12
6347: Noen ganger er tilskuerpotensialet til lagene som rykker opp ikke sammenlignbart med lagene som rykker ned. Da kan det gi et skjeft bilde å sammenligne snittet sesong for sesong. I oversikten under er dette tatt hensyn til. Her inkluderes kun tilskuertallene for de lagene som spilte i eliteserien sesongen før.

Oppnår du med det noe annet enn å utsette skjevheten et års tid?

helvis
helvisInnlegg: 14893
02.12.19 14:16
6347: Det som har vært litt spesielt denne høsten er at de tre største publikumslagene rent historisk - Rosenborg, Brann og Vålerenga (og lag nr. 1, 2 og 4 på årets offisielle tilskuertabell) - alle har opplevd en stor sportslig nedtur. Med Eliteseriens tre største arenaer er det labre oppmøtet deres ekstra godt synlig.

Mye bra her men hvilke tall er du opererer med som gjør Vålerenga blant de tre største publikumslagene historisk sett? 


Når vi er indirekte inne på det, tror Viking fort har hatt det beste egentlige publikumsoppmøte siden 2010. Sitter ikke på faktiske tall på dette men tror prosent faktisk oppmøte er langt over normen de siste årene. 

6347
6347Innlegg: 30284
02.12.19 14:22
DietCoke: Oppnår du med det noe annet enn å utsette skjevheten et års tid?

Mulig det er litt dårlig forklart. Hvis du ser på kolonnen for 2019, så er det kun de 14 lagene som spilte Eliteserien både 2018 og 2019 som regnes med. 6139 er snittet til de 14 lagene i fjor og 5801 er snittet til de samme 14 lagene i år.


 

6347
6347Innlegg: 30284
02.12.19 14:29
helvis: Mye bra her men hvilke tall er du opererer med som gjør Vålerenga blant de tre største publikumslagene historisk sett?

I følge NIFS er Vålerengas totale snitt siden 1948 såvidt bedre enn Viking sitt. Nå sjekket jeg fra 61/62-sesongen (da vi fikk en landsdekkende serie) og da ser jeg at Viking kommer foran VIF.

MrSimon
MrSimonInnlegg: 1093
02.12.19 14:33
6347: sjekket jeg fra 61/62-sesongen (da vi fikk en landsdekkende serie)

Vi fikk ikke en landsdekkende serie før i 1972.

ChristianEminger
ChristianEmingerInnlegg: 595
02.12.19 15:05
6347: Når man selger sesongkort til 33 kr. per kamp, ber man nærmest om lavt reelt fremmøte.

Strålende jobb, 6347. Sesongkort til 33 kr., diverse kampanjer til idrettslag o.l., sponsorbilletter, gratisbilletter og generell devaluering av det å gå til anskaffelse av adgangstegn, mener jeg fører til at oppgitte tall over hvor mange som har skaffet seg billett har fint lite for seg. Når det skal så lite til for å få billett og klubbene har svært begrenset inntekt av en stor del av de "solgte" billettene, så er offisielt oppgitte publikumstall mer for å manipulere en statistikk enn å protokollføre relevant informasjon. Så da håper jeg at alle klubber følger Start sitt eksempel ved å oppgi reelt publikumstall, noe som vil være langt mer interessant og matnyttig. 

Lurer også på om du kan si mer om hvordan du kommer fram til at det reelle oppmøtet har vært på ca. 70 %. Ut i fra eksemplene dine og mine tilfeldige observasjoner, så tviler jeg faktisk på om vi snakker om noe særlig høyere enn 60 %. Kanskje under det også.

DietCoke
DietCokeInnlegg: 10528
02.12.19 15:28
6347: Mulig det er litt dårlig forklart. Hvis du ser på kolonnen for 2019, så er det kun de 14 lagene som spilte Eliteserien både 2018 og 2019 som regnes med. 6139 er snittet til de 14 lagene i fjor og 5801 er snittet til de samme 14 lagene i år.

Jeg skjønte jo det. Og det er forståelig at du gjør dette, med tanke på sammenligning av f.eks. RBK vs Øygarden dersom disse to skulle finne på å bytte plass i år x. Spørsmålet jeg stilte var om dette fungerer etter hensikten, for hvis ingen av dem bytter divisjon etter sesong x+1, vil du få en dramatisk nedgang i x+2 selv om alle andre lag i toppdivisjonen skulle se en oppgang. Men denne nedgangen vil jo fremdeles ha sammenheng med endringene etter sesong x.

Spørsmålet er egentlig om lag som bytter divisjon i det hele tatt skal være med i en slik justert sammenligning, selv når det er en serie.

(Innlegget ble redigert 02.12.19 15:29)

DietCoke
DietCokeInnlegg: 10528
02.12.19 15:28
6347: Mulig det er litt dårlig forklart. Hvis du ser på kolonnen for 2019, så er det kun de 14 lagene som spilte Eliteserien både 2018 og 2019 som regnes med. 6139 er snittet til de 14 lagene i fjor og 5801 er snittet til de samme 14 lagene i år.

(dobbel)

(Innlegget ble redigert 02.12.19 15:28)

Ka9nen
Ka9nenInnlegg: 18066
02.12.19 15:53

Så tilskuertallene har egentlig blitt markant bedre, hadde det ikke vært for at Rosenborg sparket Ingebrigtsen og ansatte en som skremte vekk mange tusen fra Lerkendal istedet. Men generelt sett betraktelig bedre altså.


Flott.

6347
6347Innlegg: 30284
02.12.19 15:55
ChristianEminger: Lurer også på om du kan si mer om hvordan du kommer fram til at det reelle oppmøtet har vært på ca. 70 %. Ut i fra eksemplene dine og mine tilfeldige observasjoner, så tviler jeg faktisk på om vi snakker om noe særlig høyere enn 60 %. Kanskje under det også.

Jeg har ikke gjort anslag per klubb, og på den måten kommet frem til 70 %. Det var egentlig bare et tall jeg kastet ut.

Så det er godt mulig 70 % er for høyt. Jeg ser jeg anslo 70 % i fjorårets tråd også, og jeg er ganske sikker på at tallene er lavere i år. Sånn sett burde anslaget mitt vært lavere i år.


Jeg kom over et innlegg på Klanens forum (fikk ikke til direktelink, se innlegget skrevet 3/10 kl. 20.08) skrevet av en ansatt i VIF (en gammel kjenning for de som var på VGD 1. halvdel av 2000-tallet). Se også et innlegg til litt lenger ned i tråden.

Der skriver han flere interessante ting om gratisbilletter, billige sesongkort osv. Han skriver blant annet:

Gratisbilletter og nedsatt pris kan gi et høyere tilskuertall den ene kampen, men har vist gang på gang at ikke gir flere tilskuere på sikt. Alle barn i Vålerenga Fotball får gratisbilleter, men det er knapt noen som benytter seg av dette. DnB har hatt kampanjer hvor de selger billetter for en femtilapp, men klarer ikke bli kvitt dem.

Den største tabben klubben har gjort mtp pris var Supertorsdagen hvor man solgte sesongkort til 1000 kr en dag i januar eller februar. Vi solgte ikke flere kort det året, men solgte langt færre året etter da man trodde det kom et nytt tilbud som året før. Da det aldri kom droppet mange å kjøpe i det hele tatt. Vi endte med å få inn langt mindre kroner det året med tilbudet i tillegg til de påfølgende årene.

Å senke prisen og tro at det løser alt er naivt. Det eneste det gjør er at folk som vanligvis hadde betalt fullpris, samt folk som ikke er intr i å betale i det hele tatt, får se kampen uten at klubben får igjen utgiftene sine og dermed forverrer økonomien som igjen ikke er den beste.

(Innlegget ble redigert 02.12.19 15:59)

DietCoke
DietCokeInnlegg: 10528
02.12.19 16:31
6347: Der skriver han flere interessante ting om gratisbilletter, billige sesongkort osv. Han skriver blant annet:

Dette tror jeg på. Det skaper dessuten et inntrykk av at kampene ikke er attraktive nok for folk å gå på. Nå bør man jo være forsiktig med å prise seg ut, men ethvert tilbud på billetter er egentlig en degradering av "produktet".


Dog, om man har fast én gang i året der ungdomslag slipper billig inn på et eller annet felt, kan det hende at det kan rekruttere noen nye tilskuere på sikt.

AxelRudi
AxelRudiInnlegg: 5396
02.12.19 16:52
6347: Tilskuersnittet i årets Eliteserie ender på 5781. Det er en nedgang på 1,4 % fra i fjor. Hvis vi holder lagene som rykket opp/ned utenfor regnestykket - og kun sammenligner de 14 lagene som har spilt Eliteserie begge sesonger - er nedgangen fra i fjor 5,5 %.

Har du sett på dette om du ekskluderer RBK? Vi har nemlig noen nede på brakka som mener det er tilbakegang i tilskuere landet over.

Fantastisk jobba som alltid.

(Innlegget ble redigert 02.12.19 16:52)

6347
6347Innlegg: 30284
02.12.19 17:16
DietCoke: Jeg skjønte jo det. Og det er forståelig at du gjør dette, med tanke på sammenligning av f.eks. RBK vs Øygarden dersom disse to skulle finne på å bytte plass i år x. Spørsmålet jeg stilte var om dette fungerer etter hensikten, for hvis ingen av dem bytter divisjon etter sesong x+1, vil du få en dramatisk nedgang i x+2 selv om alle andre lag i toppdivisjonen skulle se en oppgang. Men denne nedgangen vil jo fremdeles ha sammenheng med endringene etter sesong x. Spørsmålet er egentlig om lag som bytter divisjon i det hele tatt skal være med i en slik justert sammenligning, selv når det er en serie.

Med fare for at jeg misforstår deg: Hele poenget med den modellen er at hvilke lag som rykker opp/ned ikke har noe å si når man sammenligner to påfølgende sesonger, siden opprykk/nedrykkslagene ikke er med i regnestykket. Modellen kan ikke brukes til å sammenligne f. eks. 2017 og 2019, da blir tallgrunnlaget feil.

6347
6347Innlegg: 30284
02.12.19 17:24
AxelRudi: Har du sett på dette om du ekskluderer RBK? Vi har nemlig noen nede på brakka som mener det er tilbakegang i tilskuere landet over.

Hvis RBK holdes utenfor regnestykket, får vi en nedgang på 1,4 % fra i fjor. Fra 5347 til 5270.

helvis
helvisInnlegg: 14893
02.12.19 17:46

Jeg tror billigere billetter er en vei å gå, men ikke gjennom kampanjer, avslag, super-tirsdag osv. 


Vanlige billetter i Eliteserien burde koste mellom 100 og 200 kroner. 


Kortside: 100
Midt-langside: 200
Enden av langsidene: 150


Enkelt og greit, ingen kampanjer (fylle stadion som TIL gjorde i nedrykkskampen i går må være greit, ellers ikke) og begrens gratisbillettene kraftig. 


Jeg sier ikke at dette kommer til å snu på alt, men tungt å kjøpe billetter til 250 kroner når en vet at det er så mange gratis-, kampanje- og bedrifts-billetter tilgjengelige. 

-k9b_
-k9b_Innlegg: 27651
03.12.19 12:42
helvis: Jeg tror billigere billetter er en vei å gå, men ikke gjennom kampanjer, avslag, super-tirsdag osv.

Enig. 


Det viktigste punktet vil jeg tro er å ta tilbake kampene fra TV-selskapene. 


1 kamp lørdag, 6 kamper søndag klokken 18:00, 1 senkamp på søndag. 


Kun 3 kamper på TV, resten må man gå på stadion for å se. Gammeldags fotballXtra og så får hver klubb jobbe med å bli mulig å like igjen for lokalmiljøet. Her har min klubb (Start) en enorm jobb å gjøre. Jeg går på færre og færre Start-kamper hver sesong, men flere og flere lokalkamper fra nedover i divisjonene. Det er rett og slett en bedre opplevelse. 

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 23456
03.12.19 12:59
6347: Tilskuertall i Skandinavia

Hva skjedde i 2008 i Sverige, mye ned, og i 2015, mye opp?

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 23456
03.12.19 13:09
-k9b_: Det viktigste punktet vil jeg tro er å ta tilbake kampene fra TV-selskapene.

Neppe.
Folk er nå vant til å kunne se det på TV.
Tror nok det blir liten rekruttering av folk ved at man liksom 'straffer' på den måten.

Og man får vel så mye penger fra TV-selskapene at man pengemessig har fordel av det, selv om x antall holder seg borte.

Dessuten - ikke alle kan dra på kampene, og de kan nå se en god del på TV.

Har man ikke gulrot - bør man heller ikke bruke pisk.

(Innlegget ble redigert 03.12.19 13:09)

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 23456
03.12.19 13:11
6347: Hvis RBK holdes utenfor regnestykket, får vi en nedgang på 1,4 % fra i fjor. Fra 5347 til 5270.

Det finnes vel ikke, men noe veldig interessant ville vært publikums-sammensetningen alders-messig på stadion over de 20 siste årene :).

Er det slik at andre ting i dag stjeler yngre publikummere, for eksempel?

Thecokeman
ThecokemanInnlegg: 23627
03.12.19 13:23

Kunne du tenke deg å sende dette til Ivar Koteng, 6347? Dette viser jo klart og tydelig at han er tatt i løgn.


Fantastisk jobb som alltid, for øvrig. 

Arggg
ArgggInnlegg: 1968
03.12.19 13:25
return_of_drakkar: Hva skjedde i 2008 i Sverige, mye ned, og i 2015, mye opp?

Hva som skjedde i 2008 aner jeg ikke, men i 2015 tipper jeg det hadde en del å si at Hammarby hadde rykket opp året før og hadde over 25000 i snitt.

-k9b_
-k9b_Innlegg: 27651
03.12.19 14:02
return_of_drakkar: Neppe.
Folk er nå vant til å kunne se det på TV.
Tror nok det blir liten rekruttering av folk ved at man liksom 'straffer' på den måten. Og man får vel så mye penger fra TV-selskapene at man pengemessig har fordel av det, selv om x antall holder seg borte. Dessuten - ikke alle kan dra på kampene, og de kan nå se en god del på TV. Har man ikke gulrot - bør man heller ikke bruke pisk.

Største fordelen er at kampen blir samlet på et tilskuervennlig tidspunkt. Det er det viktigste. Det er et tidspunkt som konkurrerer minimalt med Premier League og andre ligaer. 


Så tar det tid å endre vaner ja, men fotball burde ikke være så vanvittig tilgjengelig om man ønsker å bedre tilskueroppmøte. 

sexxes
sexxesInnlegg: 12964
03.12.19 14:28

2008 ble serien utvidet til 16 lag, og Ljungskile trakk vel neppe så mye. Ingen av Stockholmslagene i tetkampen heller.

Arggg
ArgggInnlegg: 1968
03.12.19 15:16
sexxes: 2008 ble serien utvidet til 16 lag, og Ljungskile trakk vel neppe så mye. Ingen av Stockholmslagene i tetkampen heller.

Det forklarer nok mye av saken. Ser også at Stockholms-lagene hadde en kraftig nedgang fra 2007 til 2008 som ikke kan forklares så lett. Det må vel ha vært flere kamper mot kjedelige lag, og det faktum at gullkampen stod mellom to relativt lite engasjerende lag som gjorde det. 


Sånn sett ligner det litt på årets sesong her til lands. 

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 35593
03.12.19 15:18

-k9b-: Jeg tror ikke færre kamper på TV er veien å gå. Det vil gi PL og La liga enda større fotfeste og det vil være en stor nedtur for de som liker å følge eget lags bortekamper. Mindre TV-penger inn i ligaen blir det også. 

 

Jeg tror faktisk lettere tilgjengelige kamper med mer fuzz fra en mindre perifer TV-tilbyder vil skape flere besøkende på kampene og støtte interesse. Mitt håp er at Discovery snapper PL og TV2 får norsk liga. 

 

Og så må media lytte til teksten som Kastrati leste under fotballfesten i går. Media snakker ned norsk fotball, ofte grunnløst. De har mye makt og bruker den på en måte som er med på å drepe interessen. 

(Innlegget ble redigert 03.12.19 15:19)

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 35593
03.12.19 15:18

dobbel 

(Innlegget ble redigert 03.12.19 15:18)

Kurtkanon2
Kurtkanon2Innlegg: 9283
03.12.19 15:20
Thecokeman: Kunne du tenke deg å sende dette til Ivar Koteng, 6347? Dette viser jo klart og tydelig at han er tatt i løgn.

Klipp/lim inn/e-post til: info@rbk.no

Arggg
ArgggInnlegg: 1968
03.12.19 15:31
PapaSmurf: Jeg tror faktisk lettere tilgjengelige kamper med mer fuzz fra en mindre perifer TV-tilbyder vil skape flere besøkende på kampene og støtte interesse. Mitt håp er at Discovery snapper PL og TV2 får norsk liga.    Og så må media lytte til teksten som Kastrati leste under fotballfesten i går. Media snakker ned norsk fotball, ofte grunnløst. De har mye makt og bruker den på en måte som er med på å drepe interessen.

Jeg håper også det, og Kastrati har et veldig godt poeng. Det startet egentlig da TV2 fikk PL og mistet TL. Vi gjorde ofte narr av hvordan de hauset opp Tippeligaen og Sembs overforbruk av ordet klasse, men det var åpenbart bedre for oppslutning enn den utrolig negative vinklingen de begynte med etter at de mistet rettighetene. Plutselig var alt med PL fantastisk, mens det tilsvarende i Tippeligaen var elendig. Det var ord som "bingoligaen", "kokosligaen", "kaosligaen" osv. 


Se for dere den slakten Eliteserien hadde fått om årets PL-åpning hadde skjedd her. Ligaen avgjort etter få runder og tulleresultater som 9-0 og 8-0. Det hadde ikke vært måte hvordan dette hadde vært bevis på at Eliteserien er elendig, men i PL er det jo bare et bevis på hvor bra ligaen er.


Jeg har en litt ond drøm om at TV2 blir frarøvet PL-rettighetene på litt lumsk vis fra en snuskete og dyr utenlandsk betalkanal som Bein-sports eller noe lignende. 

annonaki
annonakiInnlegg: 7854
03.12.19 16:01

Hva med å "gi vekk" sesongkort med krav om gebyr på det tredobbelte av vanlig billettpris pr kamp sesongkortet ikke blir brukt?

 

1. Burde være lovlig med klare betingelser
2. Ender med vinn-vinn situasjon. Enten blir stadion full eller så tjener man greit med penger.

Hvis supportere hadde vært villig til en slik løsning da...

Bare en tanke som dukket opp i hodet. Kunne noe sånt faktisk ha fungert?

(Innlegget ble redigert 03.12.19 16:02)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg