TILSKUERTALL
Tilskuertall i Eliteserien
Tilskuersnittet i årets Eliteserie ender på 5781. Det er en nedgang på 1,4 % fra i fjor. Hvis vi holder lagene som rykket opp/ned utenfor regnestykket - og kun sammenligner de 14 lagene som har spilt Eliteserie begge sesonger - er nedgangen fra i fjor 5,5 %.
Årets snitt er det laveste siden 2001, men det er bare på papiret. Jeg mener det ikke er usannsynlig at det kun er en håndfull sesonger som reelt sett har hatt færre tilskuere enn i år, selv om årets snitt offisielt sett har hatt flere tilskuere enn 28 av sesongene etter at vi fikk en samlet toppdivisjon i 61/62. Mer om reelle tilskuertall lenger ned i innlegget.
Det som er et lite paradoks, er at 6 av 14 lag faktisk øker tilskuertallene sine fra fjorårets Eliteserie. Bortsett fra Brann, som manglet hele den ene langsiden i fjor, har alle lagene med oppgang tilskuertall på 5000-tallet og nedover. I tillegg er oppgangen til alle bortsett fra Sarpsborg minimal. Dermed gir det lite utslag på totalsnittet. At RBK går fra et snitt på 16400 i fjor til 12700 i år, merkes naturlig nok godt på snittet.
I årets Eliteserie var det 3 kamper med over 15000 tilskuere. Rosenborg, Brann og Viking hadde en kamp hver. Alle disse kampene ble spilt 16. mai. Sist det kun var 16. mai-kamper som hadde over 15000 tilskuere, var i 1997.
Jeg har brukt tilskuertall fra NIFS (NTB) i dette innlegget. Her er deres tilskuerdatabase.
Tilskuertall i 2018 vs. 2019
De 14 lagene som spilte i Eliteserien både i 2018 og 2019, sortert etter endring fra fjoråret.
Lag 2018 2019 Endring
Sarpsborg 08 5005 5526 +10,4 %
Brann 10431 11042 +5,9 %
Lillestrøm 5560 5791 +4,2 %
Odd 5383 5599 +4,0 %
Bodø/Glimt 3219 3340 +3,8 %
Kristiansund 4042 4092 +1,2 %
Stabæk 3656 3653 -0,1 %
Molde 7111 6956 -2,2 %
Haugesund 4317 4186 -3,0 %
Ranheim 2018 1883 -6,7 %
Tromsø 3655 3312 -9,4 %
Strømsgodset 5939 5297 -10,8 %
Vålerenga 9180 7834 -14,7 %
Rosenborg 16424 12704 -22,6 %
Snitt 6139 5801 -5,5 %
De nyopprykkede lagene
Mjøndalen 1842 2343 +27,2 %
Viking 7900 8933 +13,1 %
Noen kommentarer om hvert lag
Rosenborg: 12704 (i fjor: 16424 – nedgang på 22,6 %)
2001 var sist RBKs snitt var lavere enn årets. RBKs nedgang fra i fjor er på 22,6 %. Vi må helt tilbake til 1985/1986 for å finne sist RBK hadde større nedgang fra en sesong til neste.
Brann: 11042 (i fjor: 10431 – oppgang på 5,9 %)
Brann får en oppgang fra i fjor, da den ene langsiden manglet og kapasiteten var over 4000 lavere enn i år. Ser man bort fra fjoråret har Brann sitt svakeste snitt siden 2002 (og hadde det ikke vært for de 5000 gratisbillettene som ble delt ut til siste kamp, ville snittet vært det svakeste siden 1999).
Viking: 8933 (i fjor: 7900 (OBOS) – oppgang på 13,1 %)
Sammenligner man med nedrykksesongen 2017, øker Viking tilskuertallene med hele 21 %. Den gang var nedrykket i praksis klart allerede på sommeren. Årets tall er også så vidt høyere enn 2016-sesongen. Alle sesonger før det på Viking Stadion hadde høyere snitt enn årets.
Vålerenga: 7834 (i fjor: 9180 - nedgang på 14,7 %)
VIF har sin tredje sesong på rad med nedgang. Vi må tilbake til år 2000 for å finne sist VIFs snitt var lavere. En kuriositet: Nedgangen fra rekordåret 2005 er ganske nøyaktig 50 % (den gang oppga for øvrig VIF faktiske tilskuertall).
Molde: 6956 (i fjor: 7111 – nedgang på 2,2 %)
Molde tar gull, men opplever likevel sin 5. strake sesong med nedgang. Årets snitt er Moldes svakeste etter opprykket i 2007. Moldes høyeste tilskuertall i år er 9010. Vi må tilbake til gamle Molde Stadion i 1997 for å finne sist sesongens høyeste tall var lavere enn dette.
Lillestrøm: 5791 (i fjor: 5560 – oppgang på 4,2 %)
Ser man bort fra Brann, som manglet en langside i fjor, er LSK det laget med høyest tilskuertall som har økning fra i fjor. LSK har hatt veldig jevne tilskuertall de siste årene. I årene 2011-2019 har snittet variert fra 5482 til 5929.
Odd: 5599 (i fjor: 5383 – oppgang på 4,0 %)
Etter en kraftig nedgang på 24 % fra 2017 til 2018, får Odd en liten oppgang i år.
Sarpsborg 08: 5526 (i fjor: 5005 – oppgang på 10,4 %)
S08 er laget mot (tilskuer)strømmen. Dette er fjerde sesong på rad de øker tilskuertallene. Økningen fra 2016 er på 43 %. Sarpsborg Stadion har hatt flere oppgraderinger i løpet av disse årene.
Strømsgodset: 5297 (i fjor: 5939 – nedgang på 10,8 %)
Dette er 4. sesong på rad Godset har nedgang i tilskuertallene. Årets snitt er det laveste etter opprykket i 2006. Tilskuertallet mot Mjøndalen skiller seg ut med 8505, mens det nest høyeste var 5604. Uten å møte Mjøndalen i fjor hadde Godset 8 kamper over 5604 tilskuere.
Haugesund: 4186 (i fjor: 4317 – nedgang på 3,0 %)
I likhet med Molde opplever Haugesund sin 5. sesong på rad med nedgang. Av Haugesunds 13 sesonger på toppnivå, er det kun sesongene 1998 og 2000 som har hatt lavere snitt enn i år.
Kristiansund: 4092 (i fjor: 4042 – oppgang på 1,2 %)
KBK har hatt økning alle sesongene de har vært oppe (de startet på 3824 i 2017). De har hatt tett opp mot utsolgt på de fleste av sine kamper. Før fjorårssesongen økte de kapasiteten med et par hundre.
Stabæk: 3653 (i fjor: 3656 – nedgang på 0,1 %)
Stabæk har en nedgang på 40 solgte billetter fra i fjor – fra 54 833 til 54 793. Vi må tilbake til 1998 for å finne sist Stabæk hadde et lavere snitt i øverste divisjon. I likhet med LSK har Stabæk en lang rekke med jevne tilskuersnitt. Etter de kom tilbake til Nadderud i 2012 har snittet lagt på 3650-3900 alle sesonger.
Bodø/Glimt: 3340 (i fjor: 3219 – oppgang på 3,8 %)
Glimt tar sølv og var lenge med i gullkampen, men oppgangen fra fjorårets nedrykkskamp er minimal. Da Glimt rykket ned i 2016 var snittet 10 % høyere enn i år. Glimts høyeste tilskuertall denne sesongen var 4248. Samtlige av de 23 andre sesongene Glimt har spilt på toppnivå har hatt høyere tilskuertall enn det.
Tromsø: 3312 (i fjor: 3655 – nedgang på 9,4 %)
Jeg ser ikke bort fra at gratis inngang på siste hjemmekamp er det som redder TIL fra tidenes laveste tilskuersnitt på toppnivå. Bunnrekorden er 3199 fra 1997-sesongen. Årets snitt ble Tromsøs nest dårligste på de 32 sesongene de har spilt på toppnivå.
Mjøndalen: 2343 (i fjor: 1842 (OBOS) – oppgang på 27,2 %)
Da Mjøndalen var oppe i 2015 var snittet deres 2609, men grunnet bygging på arenaen har årets kapasitet vært 3350 (ca 800 lavere enn i 2015).
Ranheim: 1883 (i fjor: 2018 – nedgang på 6,7 %)
Vi må tilbake til Skeids snitt på 1764 i 1999 for å finne sist et lag hadde lavere snitt enn Ranheim i år. Ranheims bunnotering på 1353 mot Haugesund er det laveste i Eliteserien siden 2001. Da hadde Moss – Odd 1343 tilskuere og Sogndal – Bodø/Glimt 966 tilskuere.
Snitt for lag som spilte i Eliteserien sesongen før
Noen ganger er tilskuerpotensialet til lagene som rykker opp ikke sammenlignbart med lagene som rykker ned. Da kan det gi et skjeft bilde å sammenligne snittet sesong for sesong. I oversikten under er dette tatt hensyn til. Her inkluderes kun tilskuertallene for de lagene som spilte i eliteserien sesongen før.
Sesong Året før I år Endring %
1998 5 153 5 249 1,9 %
1999 5 692 5 724 0,6 %
2000 6 100 6 143 0,7 %
2001 5 777 6 198 7,3 %
2002 5 926 6 143 3,7 %
2003 6 620 6 769 2,3 %
2004 6 818 8 109 18,9 %
2005 8 730 9 352 7,1 %
2006 9 796 10 082 2,9 %
2007 9 648 10 829 12,2 %
2008 11 290 10 777 -4,5 %
2009 10 173 9 383 -7,8 %
2010 9 589 9 153 -4,5 %
2011 9 178 8 594 -6,4 %
2012 8 355 7 521 -10,0 %
2013 7 219 7 099 -1,7 %
2014 7 292 7 439 2,0 %
2015 7 154 7 462 4,3 %
2016 7 189 6 858 -4,6 %
2017 7 386 7 096 -3,9 %
2018 6 961 6 449 -7,4 %
2019 6 139 5 801 -5,5 %
Kommentar
I 1998 forsvant engelsk fotball til betal-TV (Canal+), og NRK og TV 2 gikk sammen om å satse på norsk fotball i stedet. Det var med på å gi 10 sesonger på rad med oppgang i tilskuertallene. Det ble etterfulgt av seks strake sesonger med nedgang. Etter to sesonger med en liten oppgang, har vi nå fått en ny rekke med 4 sesonger på rad med nedgang.
Tilskuertall i 2016 vs. 2019
13 lag spilte i Eliteserien både i 2016 og 2019. 2016 var den siste sesongen før Eurosport overtok rettighetene.
Lag 2016 2019 Endring
Sarpsborg 08 3877 5526 +42,5 %
Viking 8813 8933 +1,4 %
Lillestrøm 5856 5791 -1,1 %
Stabæk 3809 3653 -4,1 %
Bodø/Glimt 3668 3340 -8,9 %
Brann 12380 11042 -10,8 %
Vålerenga 9074 7834 -13,7 %
Molde 8392 6916 -17,6 %
Tromsø 4031 3312 -17,8 %
Haugesund 5212 4186 -19,7 %
Strømsgodset 6826 5297 -22,4 %
Rosenborg 17585 12704 -27,8 %
Odd 8039 5599 -30,4 %
Snitt 7505 6472 -13,8 %
Kommentar
Den totale nedgangen for de 13 lagene er 13,8 %. 11 av 13 lag har nedgang. Sarpsborg skiller seg ut med hele 42,5 % oppgang.
Tilskuere på bortekamper
Brannbloggen i Bergensavisen har samlet inn oversikter over antall bortesupportere i Eliteserien siden 2010. Tallene innbefatter de som kjøper billett på bortefeltet. Her er alle tallene fra 2018.
Snitt per kamp
2010 277
2011 251
2012 223
2013 208
2014 201
2015 191
2016 199
2017 203
2018 195
Kommentar
Relativt jevne tall i årene 2013-2018. Nedgangen fra 2010 er 29,6 %. Det hadde vært interessant å sett tall fra midten av 2000-tallet. Tror det må ha vært over 500 per kamp da. Har en følelse av at tallene for 2019 vil vise en nedgang, spesielt fordi Rosenborg, Brann og VIF - lagene med tradisjonelt flest bortesupportere - alle har gjort en skuffende sesong.
Solgte billetter vs. reelle tilskuertall
Jeg mener bestemt at tilskueroppmøtet i Eliteserien de siste 7-8 årene harmonerer betydelig dårligere med de oppgitte tilskuertallene enn hva tilfellet er rent historisk.
Hovedgrunnen til dette er den høye andelen av billettsalget som består av sesongkort. Dette sørger for at vi blir spart for de virkelig lave tilskuertallene, uansett hvor få tilskuere som reelt sett måtte være til stede. Går man tilbake til tiden før interessen for norsk fotball skjøt i været på midten av 2000-tallet, sto sesongkortene for en betydelig lavere andel av billettsalget. Da gjenspeilte tilskuertallene virkeligheten i større grad.
Denne høsten føler jeg vi har nådd et bunnpunkt hva gjelder sprik mellom oppgitt tilskuertall og faktisk fremmøte, noe som også har fått en del omtale i media.
Det som har vært litt spesielt denne høsten er at de tre største publikumslagene rent historisk - Rosenborg, Brann og Vålerenga (og lag nr. 1, 2 og 4 på årets offisielle tilskuertabell) - alle har opplevd en stor sportslig nedtur. Med Eliteseriens tre største arenaer er det labre oppmøtet deres ekstra godt synlig.
Jeg vil mene at de fleste sesonger på 90-tallet (kanskje alle), reelt sett hadde flere tilskuere på tribunene enn i år. De offisielle tallene sier derimot at det kun var 1993-sesongen som hadde flere tilskuere. I verste fall er det kun sesongene 1986 og 1987 som har hatt færre tilskuere på tribunene enn i år. De skiller seg ut med et snitt på 3261 og 3537. Det tredje svakeste snittet i historien er 4309 fra 1984.
Hvis jeg skal gi et anslag, vil jeg si at rundt 70 % av de solgte billettene har blitt brukt denne sesongen. Det gir et reelt tilskuersnitt på ganske nøyaktig 4000.
Jeg har skrevet en del om dette temaet tidligere, så i stedet for å komme med altfor mange gjentagelser henviser jeg heller til denne tråden, denne tråden, samt dette innlegget. Der står også flere reelle tilskuertall fra tidligere sesonger. I denne tråden fokuserer jeg på årets tall.
Oversikt over reelle tall jeg har sett omtalt i media denne sesongen
Kamp Offisielt Reelt Oppmøte
Molde - Tromsø 5952 2350 39,5 %
Brann - Haugesund 10129 5607 55,4 %
Vålerenga - Ranheim 5037 2800 55,6 %
Vålerenga - Stabæk 5511 2300 41,7 %
Brann - Bodø/Glimt 8875 4100* 46,2 %
Kilder: På Molde-Tromsø har Molde gitt tallene til Romsdals Budstikke, mens på de andre kampene har Eurosport og BT funnet tallene ved å ta bilder og telle.
* = Både Eurosport og BT brukte betegnelsen «litt over 4000» på Brann - Glimt. Jeg valgte derfor å skrive 4100. På Branns neste hjemmekamp mot Odd var der merkbart færre. Da var det ingen medier som telte, med anslagene på sosiale medier lå på rundt 3000. Med et offisielt tall på 8693, var i så fall oppmøteprosenten rundt 35 %.
RBK – Glimt fikk også en del oppmerksomhet. Her lå anslagene på rundt 5000 (blant annet fra Pål Andre Helland). Det offisielle tallet var 12 039. Hvis 5000 er noenlunde korrekt, var det i så fall så vidt 40 % av de med billett som møtte opp. Jeg mener det var omtrent like glissent tre dager tidligere da RBK møtte Sporting. Da var det offisielle tallet 11 018. På torsdagens kamp mot LASK Linz lå anslagene på rundt 3000. Stemmer det, møtte 30 % av de med billett opp (offisielt 9775 tilskuere).
Beveger vi oss ned en divisjon, så fortjener Start skryt for å ha delt sine reelle tilskuertall med Fædrelandsvennen. De har gitt dem tallene for de siste tre sesongene. Snittet per sesong er som følger:
Start Offisielt Reelt Oppmøte
2017 4092 2711 66,3 %
2018 4772 3328 69,7 %
2019 5255 2427 46,2 %
Foran denne sesongen solgte Start sesongkort til særdeles gunstige priser. Hele 78 % av årets offisielle snitt på 5255 består av sesongkort. Under halvparten (46 %) av de solgte billettene ble benyttet denne sesongen. På siste hjemmekamp (et tidspunkt Start fremdeles hadde mulighet til å rykke direkte opp) var det gratis inngang for alle. Offisielt ble tilskuertallet 6216, men reelt var det 2022 til stede. 32 % av de med billett møtte opp – under en tredjedel.
En annen sak jeg også kom over fra årets OBOS-liga: Sandnes Ulf – Skeid hadde et offisielt tilskuertall på 1257. Ifølge Sandnesposten var det 200 tilskuere til stede. Det betyr at kun 16 % av de med billett var på kampen. Det har slått meg de siste årene hvor folketomt det pleier å se ut på TV-bildene fra Sandnes. Selv om 200 antagelig er et ekstremeksempel, vil det ikke overraske meg hvis Sandnes Ulf også er et lag som har store sprik mellom solgte billetter og reelle tall.
I tillegg til alle de omtalte kampene over, er det ikke rent få eksempler denne sesongen fra sosiale medier og fora der folk snakker om hvor stor forskjell det er mellom oppgitt tilskuertall og antall tilstedeværende.
Selv om sesongkort ganske sikkert står for det store flertallet av ubrukte billetter, er det nok ofte en del enkeltbilletter som ikke blir brukt også. Spesielt når det er mange billig/gratisbilletter i sving. Det er ikke uvanlig at det er diverse billettkampanjer til idrettslag f. eks. Hvis vi tar utgangspunkt i den nevnte RBK-Glimt-kampen: Med 8000 solgte sesongkort og et tilskuertall på 12000, gir det 4000 solgte enkeltbilletter. Når det reelle oppmøtet anslås til rundt 5000 er det ganske åpenbart at det ikke bare er sesongkortinnehavere som holder seg borte. Det er urealistisk at alle de 4000 som hadde kjøpt enkeltbillett dukket opp, mens 7000 av 8000 sesongkortinnehavere holdt seg borte. Ubrukte enkeltbilletter ser jeg for meg at enten er kjøpt en stund i forveien, eller er anskaffet billig/gratis. Det sier seg selv at en billett som kjøpes i luken før kampstart faktisk blir benyttet.
Da jeg studerte billettsalget til Brann sine kamper i 2017, fant jeg ut at 97-98 % av billettene allerede var kjøpt da billettlukene åpnet. Jeg skal ikke ta det tallet til inntekt for alle klubber, men andelen forhåndskjøpte billetter er antagelig ganske høyt de fleste steder. Da sesongkortsalget var mye lavere enn i dag og før internettets tid, var denne andelen betydelig mindre. På Brann – Sogndal i 2017 ble det delt ut gratisbilletter til en haug med idrettslag i Bergen og omegn. Feltene disse var plassert på var helt utsolgt på billettkartet, men reelt sett var ikke engang halvparten av setene besatt.
Før de to siste rundene sjekket jeg de 16 lagenes hjemmesider for å se om det var noen billettkampanjer omtalt. Dette var det jeg fant:
Runde 29
Vålerenga – Molde: Gratis inngang for alle barnelag. I tillegg har VIF satt ned billettprisene til neste sesong, noe som trådte i kraft allerede til denne kampen.
Stabæk – Mjøndalen: Gratis inngang for barn i alderen 6-13 på «Jr. Support-feltet».
Godset – Stabæk: For DNB-kunder kostet billettene 50 kr.
Runde 30:
Brann – Viking: 5000 gratisbilletter ble delt ut av diverse sponsorer.
RBK – Ranheim: Sponsorer delte ut 2000 gratisbilletter til barn, samtidig som foreldre/foresatte slapp inn for 100 kr. I tillegg la RBK ut 500 billetter til 50 kr. på Black Friday.
Molde – Glimt: Billetter ble solgt til 100 kr. for voksen og 50 kr. for barn på hele stadion.
Tromsø – Stabæk: Gratis inngang for alle. De som allerede hadde kjøpt billett fikk refundert denne.
Da jeg var inne på RBK sine sider, så jeg samtidig at de har satt ned prisene på sesongkort på familietribunen neste år. Voksne får sesongkort til 1500 (100 kr. per kamp) og barn får sesongkort til 500 (33 kr. per kamp). Også Brann og Vålerenga selger sesongkort til 500 kr. for barn.
Når man selger sesongkort til 33 kr. per kamp, ber man nærmest om lavt reelt fremmøte. Til den prisen er terskelen for å droppe en kamp lav når engasjementet svikter, været er dårlig, det er kveldskamp osv. Bare se på Starts tall i år. Under halvparten av alle solgte billetter ble brukt til tross for kamp om direkte opprykk hele veien inn.
Argumentet for å fortsette å oppgi solgte billetter som offisielt tall, er gjerne at man da sammenligner epler med epler. Men når sammenligningen består av ferske epler vs. gjennområtne epler, gir det faktisk mer mening å hente frem kurven med pærer. Klubbene kan gjerne fortsette å oppgi solgte billetter, men bør i tillegg oppgi reelt fremmøte.
Jeg vil mene det er en viss sjanse for at det reelle tilskuertallet på Brann – Odd (ca 3000), er tidenes laveste i en seriekamp på øverste nivå på Brann stadion. De offisielle tallene sier derimot at 144 kamper - fordelt på 33 sesonger - har hatt færre tilskuere. Det synes jeg blir smått parodisk.
Billettinntekter
De siste tre årene har Norsk Toppfotball publisert en rapport de kaller Eliteseriebarometeret. Der står blant annet klubbenes billettinntekter for Eliteseriekampene oppført. Disse rapportene kommer først nærmere sommeren, så det blir en stund til vi får tall fra 2019-sesongen. Tallene for 2004-2008 stammer fra gamle årsmeldinger fra NFF. Jeg har ikke tall fra årene 2009-2015.
Billettinntekter i Eliteserien
År Per bill. Totalt Per kamp
2004 113 kr 163,2 mill. 897 000 kr (182 kamper)
2005 120 kr 207,7 mill. 1 141 000 kr (182)
2006 117 kr 194,1 mill. 1 066 000 kr (182)
2007 133 kr 254,2 mill. 1 396 000 kr (182)
2008 135 kr 240,5 mill. 1 322 000 kr (182)
------
2016 111 kr 186,0 mill. 775 000 kr (240)
2017 111 kr 177,8 mill. 741 000 kr (240)
2018 108 kr 152,2 mill. 634 000 kr (240)
Kommentar
Bare fra 2004 til 2007 økte inntektene med 20 % per solgte billett. Totalt økte billettinntektene med 56 % på disse tre årene. Etter interessen snudde har klubbene solgt billetter for en stadig billigere penge. I 2018 var snittprisen per solgte billett 108 kroner. Det er lavere enn for 14 år siden. Ifølge SSB økte nordmenns gjennomsnittsinntekt med 61 % fra 2004 til 2018.
Inntekt per solgte billett
2016 2017 2018 Klubb
139 150 167 Haugesund
123 121 131 Brann
116 129 126 Molde
--- --- 126 Ranheim
116 121 116 Rosenborg
120 127 114 Vålerenga
--- 99 111 Kristiansund
125 118 108 Strømsgodset
106 103 107 Stabæk
--- 101 103 Sandefjord
111 103 103 Tromsø
121 --- 94 Start
79 80 86 Lillestrøm
97 --- 81 Bodø/Glimt
75 66 61 Sarpsborg 08
72 57 53 Odd
148 158 --- Aalesund
57 58 --- Sogndal
113 104 --- Viking
107 106 105 Snitt, ikke vektet
111 111 108 Snitt, vektet
Kommentar
Dette er kanskje en noe overraskende liste. Haugesund tjener mest per solgte billett. I 2016 og 2017 var det kun Aalesund som kom over dem. Det er store sprik mellom lagene. Odd tjener mindre enn 1/3 av Haugesund per billett.
Det er mange faktorer som er med på å trekke ned snittprisen per billett. Alt fra særdeles billige sesongkort, gratisbilletter som deles ut, kampanjebilletter til sterkt reduserte priser, kampanjebilletter til lokale idrettslag (flere klubber har dette gående gjennom hele sesongen). Alt dette gjør at klubbenes inntekter er ganske mye mindre per solgte billett sammenlignet med hva de ordinære prisene på billettkartet skulle tilsi.
Tilskuertall i Skandinavia
Her er tilskuersnittet i de skandinaviske toppdivisjonene siden år 2000. Danskene spiller som kjent høst/vår-sesong, så det som for Norge og Sverige er 2019-sesongen er 18/19-sesongen i Danmark.
Sesong Nor Sve Dan
2000 5 725 6 949 5 815
2001 5 578 8 441 5 848
2002 6 203 10 161 5 724
2003 6 588 10 209 7 306
2004 7 970 9 764 7 972
2005 9 496 8 642 8 589
2006 9 101 9 423 7 957
2007 10 516 10 258 8 104
2008 9 812 7 787 8 477
2009 8 965 7 928 8 814
2010 8 108 6 547 8 313
2011 7 990 7 298 7 049
2012 7 005 7 210 7 103
2013 6 828 7 627 6 760
2014 6 961 7 132 7 929
2015 6 711 9 946 6 932
2016 6 971 9 127 7 253
2017 6 699 9 087 5 721
2018 5 865 8 418 5 871
2019 5 781 9 162 6 537
”Medaljeoversikt” 2000-2019
13 4 3 Sverige
5 5 10 Norge
2 11 7 Danmark
Snittet til alle de 46 lagene denne sesongen
1 24232 Hammarby
2 18970 AIK
3 17260 FC København
4 16566 Malmö
5 15958 Djurgården
6 13887 Brøndby
7 12837 IFK Göteborg
8 12704 Rosenborg
9 11042 Brann
10 8933 Viking
11 8613 AGF
12 8476 Norrköping
13 8327 Helsingborg
14 7834 Vålerenga
15 7314 Midtjylland
16 6956 Molde
17 6919 OB
18 5823 Elfsborg
19 5791 Lillestrøm
20 5737 Örebro
21 5663 AaB
22 5606 Esbjerg
23 5599 Odd
24 5588 Vejle
25 5526 Sarpsborg 08
26 5307 Kalmar
27 5297 Strømsgodset
28 4870 SønderjyskE
29 4809 Östersund
30 4617 GIF Sundsvall
31 4288 Sirius
32 4186 Haugesund
33 4092 Kristiansund
34 3910 Randers
35 3733 Falkenberg
36 3670 AC Horsens
37 3653 Stabæk
38 3632 Häcken
39 3502 Nordsjælland
40 3340 Bodø/Glimt
41 3312 Tromsø
42 3276 AFC Eskilstuna
43 2379 Vendsyssel FF
44 2343 Mjøndalen
45 2337 Hobro
46 1883 Ranheim
Tilskuertips 2020
Rosenborg 12100
Brann 10300
Viking 9000
Vålerenga 7600
Molde 7100
Aalesund 5700
Odd 5200
Sarpsborg 08 5200
Strømsgodset 5100
Haugesund 4000
Kristiansund 3900
Stabæk 3600
Bodø/Glimt 3400
Sandefjord 3100
Mjøndalen 2500
Lillestrøm 5500
Start 4600
SEERTALL
Seertall på hovedkampen i Eliteserien
Hovedkampen spilles som hovedregel søndag kl. 20.00 på Eurosport Norge. Se parenteser for avvik.
Mars
226 000 Bodø/Glimt - Rosenborg
April
166 000 Brann - Strømsgodset
79 000 Vålerenga - Tromsø (MAX)
176 000 Brann - Vålerenga (2. påskedag)
224 000 Molde - Rosenborg
Mai
218 000 Rosenborg - Sarpsborg 08
115 000 Stabæk - Brann
101 000 Vålerenga - Strømsgodset (torsdag 16. mai)
132 000 Bodø/Glimt - Brann
350 000 Brann - Rosenborg (TV Norge)
Juni
235 000 Rosenborg - Vålerenga (TV Norge)
92 000 Brann - Lillestrøm
178 000 Molde - Brann
Juli
169 000 Ranheim - Rosenborg (torsdag, TV Norge)
89 000 Lillestrøm - Strømsgodset
August
101 000 Vålerenga - Kristiansund BK
105 000 Strømsgodset - Vålerenga
115 000 Viking - Strømsgodset
81 000 Strømsgodset - Sarpsborg 08
September
286 000 Vålerenga - Rosenborg (TV Norge)
109 000 Kristiansund BK - Brann
172 000 Mjøndalen - Rosenborg
65 000 Bodø/Glimt - Tromsø (TV Norge)
116 000 Brann - Molde (TV Norge)
91 000 Sarpsborg 08 - Brann
212 000 Rosenborg - Molde (TV Norge)
November
151 000 Vålerenga - Brann (TV Norge)
153 000 Rosenborg - Bodø/Glimt
157 000 Viking - Rosenborg (Kl. 18.00, TV Norge)
Desember
? Rosenborg - Ranheim (Kl. 18.00, TV Norge)
EM-kvalifisering
480 000 23.03.2019 Spania - Norge TV 2
718 000 26.03.2019 Norge - Sverige TV 2
506 000 07.06.2019 Norge - Romania TV 2
570 000 10.06.2019 Færøyene - Norge TV 2
553 000 05.09.2019 Norge - Malta TV 2
898 000 08.09.2019 Sverige – Norge TV 2
725 000 12.10.2019 Norge – Spania TV 2
832 000 15.10.2019 Romania – Norge TV 2
385 000 15.11.2019 Norge – Færøyene TV 2
467 000 18.11.2019 Malta - Norge TV 2
VM for kvinner
465 000 08.06.2019 Norge - Nigeria TV 2
661 000 12.06.2019 Frankrike - Norge NRK1
535 000 17.06.2019 Norge - Sør-Korea TV 2
667 000 22.06.2019 Norge - Australia NRK1
718 000 27.06.2019 Norge - England TV 2
Cupen
70 000 01.05.2019 Hønefoss – Mjøndalen (1. runde) NRK2
114 000 22.05.2019 Fredrikstad - Sarpsborg 08 (2. runde) NRK2
133 000 19.06.2019 Aalesund – Molde (3. runde) NRK2
288 000 26.06.2019 Rosenborg – Aalesund (4. runde) NRK2
65 000 25.09.2019 Ranheim – Fram (kvartfinale) NRK1/NRK2
102 000 25.09.2019 Mjøndalen – Haugesund (kvartfinale) NRK2
65 000 26.09.2019 KFUM – Odd (kvartfinale) NRK1/NRK2
148 000 26.09.2019 Aalesund – Viking (kvartfinale) NRK2
126 000 30.10.2019 Viking – Ranheim (semifinale) NRK2
118 000 31.10.2019 Odd – Haugesund (semifinale) NRK2
Kilder på seertallene er Kantar TNS og diverse nettmedier, som regel Kampanje.
TV-kamper per lag i Discoverys rettighetsperiode 2017-2019
Totalt H B Lag
80 40 40 Rosenborg
78 38 40 Brann
72 35 37 Vålerenga
53 29 24 Strømsgodset
51 26 25 Molde
45 25 20 Lillestrøm
41 22 19 Odd
41 24 17 Sarpsborg 08
37 23 14 Stabæk
30 14 16 Viking
29 9 20 Tromsø
28 11 17 Kristiansund BK
27 10 17 Haugesund
26 12 14 Bodø/Glimt
18 12 6 Sandefjord
17 7 10 Aalesund
16 8 8 Mjøndalen
13 7 6 Start
11 4 7 Ranheim
7 4 3 Sogndal
Antall Eliteseriekamper vist på åpne kanaler 1992-2019
1992 3 NRK
1993 5 NRK
1994 7 NRK
1995 7 NRK
1996 7 NRK1
1997 9 NRK1
1998 18 NRK1, NRK2, TV 2
1999 20 NRK1, NRK2, TV 2, TV Norge
2000 18 NRK1, TV 2
2001 22 NRK1, TV 2
2002 25 NRK1, TV 2
2003 26 NRK1, TV 2
2004 25 NRK1, TV 2
2005 28 NRK1, TV 2
2006 80 TV 2, TV 2 Zebra
2007 78 TV 2, TV 2 Zebra
2008 52 TV 2, TV 2 Zebra
2009 90 NRK1, NRK2, TV 2, TV 2 Zebra
2010 86 NRK1, NRK2, TV 2, TV 2 Zebra
2011 91 TV 2, TV 2 Zebra, MAX
2012 91 TV 2, TV 2 Zebra, MAX
2013 60 TV 2, TV 2 Zebra
2014 60 TV 2, TV 2 Zebra
2015 60 TV 2, TV 2 Zebra
2016 60 TV 2, TV 2 Zebra
2017 128 TV Norge, MAX, Eurosport Norge, Eurosport 1
2018 117 TV Norge, MAX, Eurosport Norge, Eurosport 1, VOX
2019 115 TV Norge, MAX, Eurosport Norge
Sum 1388
Antall kamper per kanal
431 TV 2 Zebra
352 TV 2
215 Eurosport Norge
172 MAX
170 NRK1
30 TV Norge
14 NRK2
3 Eurosport 1
1 VOX
Kommentar, seertall Eliteserien:
7 hovedkamper har over 200 000 seere i år, samtlige av dem RBK-kamper. Eliteserien som helhet står ikke sterkt nok til å opprettholde høye tall gjennom hele sesongen. Tallene svinger en del. Det er ikke som i gullalderen for 12-15 år siden, da søndag kl. 20.00 nærmest var et hellig tidspunkt og selv de minst sette kampene hadde over 400 000 seere. I år er 115 000 det høyeste seertallet på en hovedkamp som ikke involverer Rosenborg eller Brann.
Jeg har sett at noen har snakket om at NRK eller TV 2 burde ta over rettighetene for å øke seertallene. Seertallene hadde blitt høyere, men hvor mye er jeg usikker på. Da TV Norge/MAX hadde rettighetene til EM-kvalifiseringen 14/15 var snittet på Norges kamper 619 000 (og inkluderes playoff-kampene mot Ungarn kan det økes til 683 000). Det er faktisk høyere enn snittet TV 2 har hatt på EM-kvalifiseringen i år, med 613 000. Det viser at hvis innholdet er interessant nok, så finner TV-seerne frem - også til de mindre kanalene.
Vi kan jo likevel spekulere litt rundt rettighetene til Eliteserien: Discovery er nå halvveis i sin seksårsavtale. På begge de to forrige TV-avtalene har det blitt gjort endringer underveis. I rettighetsperioden 2009-2012 trakk NRK seg ut halvveis og MAX overtok deres kamper. I avtalen for 2013-2016 gikk det etter hvert så dårlig økonomisk for C More at TV 2 kjøpte opp hele den norske delen av virksomheten, og dermed overtok alle deres rettigheter.
Spørsmålet er om Discovery vil fullføre avtalen frem til 2022, eller om det vil skje endringer også denne gangen. Så mye fotballrettigheter som TV 2 har for tiden er jeg usikker på om de i det hele tatt har plass til mer. Usikker på hvor interessert de eventuelt vil være. NRK kan kanskje vært mer interessert i å overta noen kamper. De har tapt rettighetene til massevis av vintersport fremover og må finne ny sport å sende. Men det spørs om de har økonomi til det. Discovery kjøpte rettighetene til 2,4 milliarder og selger neppe billig.
Tidligere tråder
2009: Tilskuertall
2010: Tilskuertall
2011: Tilskuertall |Seertall
2012: Tilskuertall |Seertall
2013: Tilskuertall |Seertall
2014: Tilskuertall |Seertall
2015: Tilskuertall |Seertall
2016: Tilskuertall |Seertall
2017: Tilskuertall |Seertall
2018: Tilskuertall og seertall