Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Molde FK. Klubbtråd 2020.

NYTT TEMA
Nishy
NishyInnlegg: 4878
23.01.20 19:50
Stormoen33: Til dere med RB+, hva er det Stavrum vil endre umiddelbart?

Åpenheten i klubben (uten at jeg har lest artikkelen).

Korgutt
KorguttInnlegg: 16257
23.01.20 20:01

januar satte Ole Erik Stavrum seg i direktørstolen på Aker Stadion for første gang. Da hadde den tidligere banksjefen i DNB brukt flere uker på å planlegge alt han skulle gjøre de første dagene.

– Det gikk fem minutter, så hadde jeg en haug med helt andre ting jeg måtte ta stilling til både internt og eksternt, og siden har det bare slag i slag. Men sånn er det i fotballen, ingen dager er kjedelige, smiler 53-åringen.

Små endringer i organisasjonen

Den tidligere midtstopperen har gått læretida i klubben som trener, styremedlem og nestleder i styret.

– Jeg har fått stor innsikt av å jobbe så tett med Øystein (Neerland) over mange år. Det er krevende å ta over denne jobben, og uten bakgrunn fra byen eller klubben ville det vært en bortimot umulig oppgave. Jeg er glad for at jeg kjenner MFK og mekanismene rundt klubben godt, sier han.

Stavrum slår fast at det ikke blir store forandringer i organisasjonen selv om toppsjefen er ny.

– Jeg kommer fra en bransje der det ofte blir mange endringer når man bytter leder, men i MFK kommer det meste til å se likt ut selv om jeg overtar etter Øystein. Vi har utrolig mange flinke folk her på huset, både sportslig og administrativt. Den kompetansen som sitter i veggene vil jeg bruke til å ta MFK videre. Enkelte ressurser vil kanskje bli flyttet på internt for at noe skal optimaliseres, men det blir kun små justeringer, sier direktøren til Romsdals Budstikke.

Vi skal by på oss sjøl

På ett område har han derimot bestemt seg for å påvirke hverdagen på Aker Stadion: MFK skal bli en åpnere klubb, på alle måter.

Dette handler ikke om hvordan ting har vært håndtert tidligere, men om hva jeg tror MFK trenger i tida som kommer. Jeg vil at MFK skal være en åpen klubb på alle måter. Jeg vil at vi skal kommunisere med omverdenen så mye som vi kan, at vi skal by på oss sjøl og gjøre oss interessante. Hvis vi blir oppfattet som lukket, kan folk miste litt av interessen for MFK, sier Stavrum.

Direktøren er kjent for å være åpen, direkte og folkelig, både som spiller, bankmann og privatperson.

– Jeg må våge å være meg sjøl, og jeg vil ha et godt forhold til alle rundt oss. Vi lever av interessen fra supportere, sponsorer og media. Vi må alltid prøve å gjøre oss sjøl til en aktør som folk bryr seg om. Slik skaper vi begeistring, entusiasme og tilhørighet. MFK handler egentlig om to ting: Fotball og penger. Kommersielt er media en viktig del av det vi driver med, og det blir enda viktigere i tida som kommer, mener Stavrum.

– Samtidig skal vi selvfølgelig opptre profesjonelt og holde sensitiv informasjon for oss sjøl. Vi skal forholde oss til lover og regler og ta etiske og taktiske hensyn. Men vi skal snakke om alt vi kan snakke om, for å skape mest mulig blest rundt produktet vårt, sier Stavrum.

Molde-spilleren gjorde suksess i Sverige. Nå er han ønsket av andre klubber.
Vil hente yngre spillere

Spillerlogistikk er en vesentlig del av en administrerende direktørs hverdag når overgangsvinduet er åpent. Stavrum er svært fornøyd med årets første signering: Venstrebacken John Kitolano (20) som kommer på lån fra Wolverhampton ut 2020-sesongen.

– Jeg er veldig glad for at det gikk i orden, han er en veldig god spiller som vi har ønsket oss. Kitolano er ung og lovende. Nå får vi dobbel dekning på venstrebacken slik at han kan utfordre Kristoffer Haugen. I fjor kjøpte vi fem-seks etablerte spillere, som var viktig for å bygge et gullag. Samtidig må vi ta vare på det langsiktige forretningskonseptet vårt, som er å utvikle unge spillere for videresalg. Det er planen med Kitolano og med Tobias Christensen som kom i fjor sommer. Vi har mange viktige spillere i slutten av 20-årene, nå trenger vi noen yngre som kan prege laget. Vi må passe oss for at vi ikke får en spillerstall der alderssnittet er for høyt, påpeker Stavrum.

Molde-vingen slapp følelsene løs: Feiret seieren med hele familien på tribunen
Jakter midtbanespiller

Direktøren slår fast at MFK nå først og fremst jakter en ny midtbanespiller som skal erstatte Etzaz Hussain.

HarryH
HarryHInnlegg: 32104
23.01.20 20:42

Ole Erik Stavrum virker definitivt som rett mann på rett plass. 

johab
johabInnlegg: 3858
23.01.20 23:27
HarryH: Ole Erik Stavrum virker definitivt som rett mann på rett plass.

Vi får se. Den nye åpenhetspraksisen fikk en flying start ved at man nå har bestemt seg for å åpne egen supporterbutikk i Storgata - på bekostning av Tornekrattet som åpnet supporterbutikk i Storgata i fjor.

Er det marked for begge? Nei. Burde de to ha samarbeidet? Ja.

(Innlegget ble redigert 23.01.20 23:27)

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 40236
23.01.20 23:46

Skjønner ikke hva Tornekrattet syter over når det kommer til dette. Jeg har forstått at de er rimelig gretne. 

De har åpnet en supportercafé, MFK åpner en butikk med supporterutstyr. Ja, Tornekrattet selger noen egenproduserte effekter, men det kan umulig sees på som konkurranse i det hele tatt. Jeg vil jo ikke kjøpe meg klær o.l. med Tornekrattet på, jeg vil kjøpe ting med MFK-logo. 

Jeg er glad for at MFK åpner en slik sjappe, kanskje de øker produktutvalget også. Det er en del ting jeg savner i effektporteføljen.

Jeg tror før at MFKs supportersjappe vil føre til økt besøk på Tornekrattets café heller enn at de  stjeler kunder. 

Markedsmessig er det nemlig slik at konkurranse ofte trigger kunder. På Trysil lå det et hotell før i tiden. Det var knapt besøkt og konkursen truet. Så var det noen kloke hoder som bygde 4 hoteller på kort tid og vips så var alle hotellene stort sett fullbooket hele vinteren. 

Man ser det ofte på kjøpesenter. Butikker som etablerer seg der en konkurrent holder til fører til økt handel hos den som var der først. 

(Innlegget ble redigert 23.01.20 23:53)

Korgutt
23.01.20 23:56

PapaSmurf. Kan si det slik at du er på kollisjonskurs med Eva-Brit og flere i Tornekrattet. De er i harnisk for å si det mildt.

PapaSmurf
23.01.20 23:59

Korgutt: Jeg tviler ikke. Men de tar feil om de mener MFK ikke bør åpne en supportershop fordi Tornekrattet har en kafé. 

Det er rett og slett uforståelig og ikke minst blottet for selvinnsikt. 

Tornekrattet bør applaudere MFKs tiltak heller enn å forsøke å skape et konkurranseaspekt som ikke er reellt. 

Jeg kjenner jeg blir irritert på navlebeskuelsen de fremviser. 

(Innlegget ble redigert 24.01.20 00:00)

ASEN
ASENInnlegg: 2833
24.01.20 08:40
johab: Vi får se. Den nye åpenhetspraksisen fikk en flying start ved at man nå har bestemt seg for å åpne egen supporterbutikk i Storgata - på bekostning av Tornekrattet som åpnet supporterbutikk i Storgata i fjor.

hvor i storgata skal denne supporterbutikken ligge? 

PapaSmurf
24.01.20 08:45

Der fotograf Birkeland lå.

Genial plassering. Ut mot gatenivå og samtidig på et kjøpesenter. 

Så må det være lov å si at den kafeen til krattet er amatørmessige greier. Det grafiske inntrykket på fremsiden er enormt utdatert, skrivefeil i navnet, Både på nett og butikkfront. Og et utvalg som ikke akkurat frister den gjengse kafé- (eller burde jeg si kafè) gjenger. Jeg har handlet der noen ganger for å være hyggelig. Tiltaket er godt. Men så godt at det bør diskvalifisere MFK fra å etablere supportershop er det virkelig ikke. Langt i fra. 

(Innlegget ble redigert 24.01.20 08:53)

MensenErnst
MensenErnstInnlegg: 5512
24.01.20 08:49
ASEN: hvor i storgata skal denne supporterbutikken ligge?

Lokalene til Birkeland.

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 32642
24.01.20 08:53
PapaSmurf: Korgutt: Jeg tviler ikke. Men de tar feil om de mener MFK ikke bør åpne en supportershop fordi Tornekrattet har en kafé. Det er rett og slett uforståelig og ikke minst blottet for selvinnsikt. Tornekrattet bør applaudere MFKs tiltak heller enn å forsøke å skape et konkurranseaspekt som ikke er reellt. Jeg kjenner jeg blir irritert på navlebeskuelsen de fremviser.

I likhet med en del klubber, så er det vel ikke uvanlig at supportergrupper kan ende opp med sine versjoner av gutteklubben grei, selv om lederen her er en kvinne.

Jeg føler at den harde kjernen i supportergrupper ofte har sine helt egne meninger om hvordan ting skal gjøres, som overhodet ikke deles av de fleste supporterne.

DietCoke
DietCokeInnlegg: 10835
24.01.20 09:01
Korgutt: PapaSmurf. Kan si det slik at du er på kollisjonskurs med Eva-Brit og flere i Tornekrattet. De er i harnisk for å si det mildt.

Det er jeg også. De setter seg selv foran klubben. Det bør de i høyeste grad slutte med.

Spuds_McKenzie
Spuds_McKenzieInnlegg: 429
24.01.20 09:41

Tornekrattet hadde en avtale med MFK, inngått før jul, der de var enige om at kafeen skulle selge effekter, billetter og sesongkort. I tillegg varslet ikke klubben krattet om planene for egen butikk, det fant de ut mer tilfeldig via via.

Så jeg forstår dem litt. Her hadde det vært greiere av klubben å være tydelig i kommunikasjonen på et (mye) tidligere tidspunkt. I tillegg stikker det nok fortsatt hardt med det ekstremt vikarierende motivet for å legge ned kafeen på stadion sist.

Selv om det kan hende at det går bra med begge, lukter det surt hvis klubben har lovt supporterkafeen å selge billetter, klubbeffekter og sesongkort, og det så seint som "før jul".

(Innlegget ble redigert 24.01.20 09:41)

johab
24.01.20 09:45

Jeg har ikke forutsetninger for å uttale meg om hva som har skjedd her, men er det helt umulig for klubben og krattet å bli enige om noe som helst?

Jeg ønsker meg den gamle gode "klubb og supportere på samme lag og som går i samme retning"-greia. Undervurdert opplegg.

(Innlegget ble redigert 24.01.20 09:45)

PapaSmurf
24.01.20 09:47
Spuds_McKenzie: Selv om det kan hende at det går bra med begge, lukter det surt hvis klubben har lovt supporterkafeen å selge billetter, klubbeffekter og sesongkort, og det så seint som "før jul".

Sånn kan man kanskje se det, men det er to ting å huske på her.

For det første: Den informasjonen man sitter på kommer fra den ene parten, og en fornærmet en. Skummelt å ta det som den fulle og hele sannhet. Veldig ofte vil man kun få nettopp halve sannheten.

For det andre: Når MFK kommer over et slik kremlokale så kan de ikke si nei. Vi behøver en supportershop i Molde. Og om man er ærlig så forstår man at supporterkafeen ikke hadde solgt i nærheten av det en skikkelig supportershop vil kunne gjøre.

Så dette er kanskje dumt for Tornekrattet, men svært bra for andre supportere.

(Innlegget ble redigert 24.01.20 09:48)

johab
24.01.20 09:47
Spuds_McKenzie: Selv om det kan hende at det går bra med begge, lukter det surt hvis klubben har lovt supporterkafeen å selge billetter, klubbeffekter og sesongkort, og det så seint som "før jul".

Javelja. Svakt å ikke få til dette på en gemyttlig måte. (Igjen: Jeg vet ikke hva som har skjedd, men konstaterer at folk er sure. Mulig det bare skyldes at det er snakk om folk som har et ekstraordinært talent for å bli sure. Det vet jeg ikke.)

Jeg ser positivt på Birkeland-butikken, ikke minst hvis det gjør at MFK skjønner at de må utvide effekt-sortimentet.

Har aldri vært på krattet-kaféen, men synes vaffel med softis høres godt ut.

(Innlegget ble redigert 24.01.20 09:49)

Spuds_McKenzie
Spuds_McKenzieInnlegg: 429
24.01.20 10:35

Jeg tar alle mulige forbehold når det gjelder denne informasjonen, men det hadde vært ekstremt rart om det var rent oppspinn også.

Ærlig talt tror jeg ikke supporterkafeens omsetning blir mye påvirket. Jeg tror nok heller den er altfor lav i utgangspunktet.

(Innlegget ble redigert 24.01.20 10:38)

Kero79
Kero79Innlegg: 4273
24.01.20 11:00

Hva selges på tornekrattet shoppen og hva selges på Mfk shoppen? Er dette de samme eller liggnende produktene?

PapaSmurf
24.01.20 11:04
Kero79: Hva selges på tornekrattet shoppen og hva selges på Mfk shoppen? Er dette de samme eller liggnende produktene?

Da jeg var på kafeen var det egenproduserte effekter jeg så der.

Men det kan ha endret seg.

Kero79
Kero79Innlegg: 4273
24.01.20 11:10
PapaSmurf: Da jeg var på kafeen var det egenproduserte effekter jeg så der. Men det kan ha endret seg.

Finner jo supporter shoppen til MFK på nett. Syns utvalget har blitt noe bedre siste årene. Tornekrattet sin shop finner jeg ikke, ikke er jeg noe særlig flink til å leite heller da. Regner med at den gjemmer seg på en facebook side eller noe.

Om kaffeen selger mest egenproduserte effekter så bør det jo ikke være noe problem at mfk får egen supporter shop?

Kansje dem syns dem kunne solgt mfk effektene inne på kaffen istede for egen supporter shop?

Korgutt
24.01.20 11:16

Har ikke lyst til å kopiere kommentarene fra Tornekrattet debatt inn her men de fleste der inne  er ikke nådige mot klubben. Konklusjonen til de fleste der er at det ikke er mulig å betale husleien med kaffe- og vaffelsalg. 

PapaSmurf
24.01.20 11:50

Meningsløst

toro_lover
toro_loverInnlegg: 1429
24.01.20 18:12

For å kalle en spade en spade, krattet og MFK har alltid hatt et anstrengt forhold til hverandre. Jeg ser for meg at fra MFK sin side har de ikke lyst til å forholde seg til en såpass rotete og av-og-på-organisasjon som krattet har vært det siste tiåret. Jeg applauderer dette tiltaket fra MFK som viser handlekraft og at de vil ta styringen for tilskuerrekrutteringen og forsøke å snu den vonde trenden. 

Det er kanskje ikke "korrekt" ut i fra et etisk perspektiv mtp eventuelle løftebrudd, men på sikt tror jeg dette er starten på et enormt løft i omdømme og interesse for MFK!

(Innlegget ble redigert 24.01.20 18:14)

BiggusD77
BiggusD77Innlegg: 789
24.01.20 18:15

Tornekrattet har knapt klart å rekruttere noen som helst på ti år. 

PapaSmurf
24.01.20 18:41

Virker på meg som at man mobiliserer grasrota kraftig med tanke på tilskuertall neste år. Jeg er jo en innovatør på området. Jeg har i flere år framsnakket det å gå på kamp. Jeg har fnyst av de som unnskylder seg pga regn og vind, og jeg har dratt med meg mange på kamp. Ikke alle har blitt bitt av basillen, men jeg tror jeg kan skryte på meg 4-5 sesongkort. 

Men det er klart at mobilisering kun tar oss et stykke på veien. Nå må produktet som leveres være topp klasse. Og da snakker jeg ikke om de 90 minuttene med fotball. De er allerede topp, og for oss som er fornøyd med det så er alt bare fryd og gammen. Men nå må jobben gjøres på mange områder:

- Akerakademiet må få frem lokale spillere som har det i seg å nå landslagsklasse. 

- Opplevelsen før, under og etter kamp må spisses

- MFK må levere et helhetlig underholdningsprodukt. Jeg har fortsatt tro på en «reality-serie» der man kommer bak fasaden. Litt slik VG hadde med LSK. Dette hadde vært kult å ha sammen med RB eller en annen aktør. Jo bedre folk kjenner spillerne og identifiserer seg med dem, jo flere kommer på kamp. 

Målet må være at for barn og unge i regionen skal Messi, Ronaldo og Salah byttes ut med Ohi, Leke og Eikrem. Supportershopen må selge  MFK-plakater og sengetøy. Her har ungene mulighet til å møte en CL-spiller på gata, ikke bare se en uoppnåelig figur på TV. 

Vi er så inn i helsikes heldige i Molde og omegn at vi knapt kan fatte det. Likevel møter ikke folk opp. Likevel er det dødt på tribunene. Dette MÅ snu. Jeg har en drøm om at det skal være et helvete å komme hit på kamp. Vi vil ikke bli årets arrangør. Det skal koke på tribunene med rabiate freninger, hissige kleivinger, forbanna gossinger, gale osmarkinger, hysteriske buaværinger, fanatiske bollindianere, onde vestnesinger, vrælende byramp og bannskapen skal renne ut av åndalsnesingene. Vi skal hylle de blå og skremme alle andre. 

De fisefine på baksida av lokalavisa skal omvendes. 

2020 skal være året vi begynner reisen fra et rykte som død stemning til å være et youtubefenomen alle TIFO-kanaler vider bilder fra. 

(Innlegget ble redigert 24.01.20 18:54)

supergunners10
supergunners10Innlegg: 7511
24.01.20 19:39
PapaSmurf: 2020 skal være året vi begynner reisen fra et rykte som død stemning til å være et youtubefenomen alle TIFO-kanaler vider bilder fra.

Tipper du står igjen i Desember 2020 og fortsatt ikke har fått oppleve noe i nærheten av dette, dessverre..

PapaSmurf
24.01.20 19:45

Lov å håpe

Havrebukken
HavrebukkenInnlegg: 1539
24.01.20 21:13

Er ikke butikken til MFK bare en midlertidig greie frem til sesongstart?

Havrebukken
HavrebukkenInnlegg: 1539
25.01.20 11:16

Noe nytt rundt Etzaz? Eller kan vi håpe på nok en retur?

Bearwithme
BearwithmeInnlegg: 7677
25.01.20 11:29

Jeg har lyst på den baren på Aker jeg

Klikk for å gå tilbake til toppen