Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nations League 2020/2021

NYTT TEMA
Korgutt
KorguttInnlegg: 14572
03.01.20 23:36

Er ikke så lenge til trekning av den andre utgaven skal skje. Tirsdag 3.mars er datoen. Klokkeslettet er 1800. Og det skal skje i Amsterdam. Det er en del endringer siden sist som er viktig å få med seg. For det første så er det nå 16 nasjoner i hver av de 3 øverste divisjonene. Som betyr 7 nasjoner i den nederste divisjonen. Hovedgrunnen til økningen av antall nasjoner i puljene fra 3-4 er ønsket om å minimere antall privatlandskamper. 
Det er selvfølgelig seeding her og den kan du lese under her. Vi begynner med League A. 
Pot 1: Portugal, Nederland, England, Sveits

Pot 2: Belgia, Frankrike, Spania, Italia

Pot 3: Bosnia Herzegovina, Ukraina, Danmark, Sverige

Pot 4: Kroatia, Polen, Tyskland, Island 

League B: 

Pot 1: Russland, Østerrike, Wales, Tsjekkia

Pot 2: Skottland, Norge, Serbia, Finland 

Pot 3:Slovakia, Tyrkia, Irland, Nord-Irland

Pot 4: Bulgaria, Israel, Ungarn, Romania 

League C: 

Pot 1: Hellas, Albania, Montenegro , Georgia.

Pot 2: Nord Makedonia, Kosovo, Hviterussland, Kypros.

Pot 3:Estland, Slovenia, Litauen, Luxembourg. 
Pot 4: Armenia, Aserbajdsjan, Kasakhstan, Moldova

League D: 

Pot 1: Gibraltar, Færøyene, Latvia, Liechtenstein. 
Pot 2: Andorra, Malta, San Marino. 
Kampdatoer blir slik. 
Matchday 1: 3.-5.september 2020

Matchday 2: 6.-8.september 2020

Matchday 3: 8.-10.oktober 2020

Matchday 4: 11.-13.oktober 2020. 
Matchday 5: 12.-14.november 2020

Matchday 6: 15.-17.november 2020. 
Det vil bli et sluttspill i juni 2021 for puljevinnerne i League A slik som sist. Datoene er 2. og 3.juni for semifinalene og 6.juli for finalene. 
Og siden det er 2 puljevinnere i League D og 4 nasjoner i League C som ender sist i sine puljer så vil det bli arrangert et sluttspill i mars 2022 om hvilke 2 nasjoner som rykker ned til League D. Datoene blir 24. og 25.mars og 28. og 29.mars. 
https://www.uefa.com/uefanationsleague/news/0258-0e2c81a543f9-6ea26061c2b5-1000--2021-22-league-phase-draw/?iv=true

Korgutt
03.01.20 23:44

Vi skal altså ha 1 nasjon fra hver Pot i puljene. Ønskegruppe kan kanskje bli slik som dette? 
Tsjekkia, Norge, Nord-Irland og Israel. 
Mens Russland, Norge, Tyrkia og Romania blir hakket verre?

Korgutt
03.01.20 23:51

Og her er en wikilink på engelsk om denne utgaven.

https://en.wikipedia.org/wiki/2020–21_UEFA_Nations_League

Korgutt
04.01.20 10:31

Litt om sammenhengen mellom VM-kvalifisering og Nations League. Gruppene til VM-kvalifiseringen blir seende ut slik som til EM-kvalifiseringen. 5 grupper med 5 nasjoner i og 5 grupper med 6 nasjoner i. Puljevinnerne i League A havner i gruppe med 5 nasjoner da de skal spille sluttspill i juni slik som sist. Her spilles det en tradisjonell kvalifisering slik vi kjenner det i løpet av 2021. 
Når kvalifiseringen i november 2021 er over går de 10 vinnerne direkte til VM. Da gjenstår det 3 plasser og de blir fylt opp slik. 
De 10 nasjonene som ender på 2.plass sammen med de 2 beste puljevinnerne fra NL som ikke er kvalifisert skal spille playoff i mars 2022. Her er det enkle kamper som gjelder. 
De 12 nasjonene trekkes til 6 enkle oppgjør. Vinnerne av de 6 oppgjørene trekkes igjen slik at vi får 3 nye kamper i mars 2022. Vinnerne av de 3 oppgjørene her går til VM sammen med de 10 vinnerne av kvalifiseringen. 
https://en.wikipedia.org/wiki/2022_FIFA_World_Cup_qualification_(UEFA)

Eksberten
EksbertenInnlegg: 29382
04.01.20 10:47
Korgutt: Ønskegruppe kan kanskje bli slik som dette? Tsjekkia, Norge, Nord-Irland og Israel. Mens Russland, Norge, Tyrkia og Romania blir hakket verre?

Tror jeg ønsker meg tre andre motstandere: Wales, Irland og Ungarn. Alltid mer blest med britisk motstand og lettere å fylle Ullevaal, så er det også lenge siden vi møtte disse lagene + et endelig revansjeoppgjør med Ungarn.

Yourexperiencemaydiffer
YourexperiencemaydifferInnlegg: 6011
13.01.20 13:59

Noen som vet hvilket felt bortesupporterene får? 

Groundhopper
GroundhopperInnlegg: 1389
13.01.20 14:20
Yourexperiencemaydiffer: Noen som vet hvilket felt bortesupporterene får?

Bortesupporterne har stått på VG Nedre så lenge jeg kan huske. Har ikke hørt noe annet enn at det fortsetter.

Selv om mange gjerne tar seg friheten til å slå seg ned andre plasser på stadion også, uten at det ser ut til å bli slått særlig ned på.

Lilleborg
LilleborgInnlegg: 37864
26.02.20 07:38

Vi som har landslagspodkasten "Våre Beste Menn" spilte inn en episode i går hvor vi går igjennom neste ukes trekning og samtlige landslag vi kan trekke.

Episoden kan høres her.

Håper det er interessant!

Groundhopper
26.02.20 09:52

Gleder meg skikkelig til trekningen nå, kjenner jeg.
Håper på noen nye destinasjoner.

Korgutt
26.02.20 09:55

Groundhopper. Hvilke nasjoner håper du på i Norge sin gruppe da? Israel for eksempel fra Pot 4?

Groundhopper
26.02.20 10:04

Jeg er faktisk i Israel fra tid til annen, så som ren destinasjon trenger jeg ikke de. Sportslig tror jeg vi kunne kommet godt ut av det.

Hvis jeg kan velge utelukkende basert på nye/spennende turer:
Østerrike
Slovakia
Romania/Bulgaria

Sportslig:
Wales
Nord-Irland
Bulgaria kanskje? Jeg er litt usikker på styrkeforholdet mellom lagene i pot 4. Romania virker litt skumle...

Korgutt
26.02.20 10:11

Bulgaria var jo vi i forrige utgave. Selv kan jeg tenke meg Israel. Har vi noen gang møtt de i offisielle kamper? Min gruppe ser slik ut. 
Wales

Norge

Nord-Irland

Israel. 

Men med den vanlige flaksen min så ender vi vel opp med dette. 

Russland

Norge

Tyrkia

Romania.

(Innlegget ble redigert 26.02.20 10:14)

Groundhopper
26.02.20 10:18

Ja, stemmer det.
Men jeg har aldri besøkt Sofia, så det skyldes kun min reiselyst.

Nei, jeg tror ikke Norge og Israel har møtt hverandre i offisiell kamp på A-nivå.
"Våre Beste Menn" nevnte en kamp fra tidlig 90-tallet, men det var vel ikke en offisiell kamp om jeg husker riktig.

Gruppen du skisserer først bør gi oss gode muligheter i gruppa. Jeg sier ikke nei takk til en Wales-tur heller.

Siste gruppa du nevner blir tung, men også plasser jeg ikke har besøkt. Moskva er sikkert en svært interessant by, men Wien høres mindre krevende ut.
Får vi Russland, Tyrkia og Romania kan vi fort rykke ned igjen, tror du ikke?

Korgutt
26.02.20 10:26

Groundhopper. Enig med deg i siste spørsmål. Er uansett viktig å gjøre det godt i denne turneringen. Har ikke fått med meg når trekningen av neste års VM-kvalifisering skal skje men regner med det vil skje etter at NL er ferdig i november. Kampene her vil vel påvirke rankingen til FIFA. Formatet vil bli det samme som ved EM-kvaliken. 10 grupper. 5 grupper med 5 nasjoner i og 5 grupper med 6 nasjoner i. Og bare gruppevinnerne som går direkte til VM. De 10 toerne vil sammen med 2 fra denne utgaven av NL gå til playoff i mars 2022 om 3 europeiske plasser.

Groundhopper
26.02.20 10:37
Korgutt: Formatet vil bli det samme som ved EM-kvaliken. 10 grupper. 5 grupper med 5 nasjoner i og 5 grupper med 6 nasjoner i. Og bare gruppevinnerne som går direkte til VM. De 10 toerne vil sammen med 2 fra denne utgaven av NL gå til playoff i mars 2022 om 3 europeiske plasser.

Det var da litt av et nåløye. 
Å stå igjen som gruppevinner i VM-kvalifiseringen blir tøft, det kan jeg spå allerede nå. Får jo "alltid" minst én storfisk i gruppa.

Korgutt
26.02.20 11:17

Har nå funnet ut når kvalifiseringsgruppene til VM vil skje. Søndag 29.november. FIFA-rankingen skal legges til grunn. Og som i fjor skal puljevinnerne fra League A inn i grupper med 5 nasjoner da de skal i Nations League sluttspill i juni måned. 
https://www.espn.com/soccer/fifa-world-cup/story/3860182/2022-world-cup-how-qualifying-works-around-the-world

Korgutt
26.02.20 11:33

Akkurat nå ser den rankingen slik ut for de europeiske nasjonene. 
1-10: Belgia, Frankrike, England, Kroatia, Portugal, Spania, Sveits, Italia, Nederland og Tyskland. 
11-20: Danmark, Sverige, Polen, Wales, Ukraina, Østerrike, Tyrkia, Serbia, Slovakia og Irland. 
21-30: Nord-Irland, Romania, Russland, Island, Norge, Tsjekkia, Bosnia Herzegovina, Skottland, Ungarn og Hellas. 
31-40: Finland, Bulgaria, Montenegro, Slovenia, Albania, Nord Makedonia, Hviterussland, Georgia, Israel og Kypros. 
41-50: Luxembourg, Armenia, Estland, Færøyene, Aserbajdsjan, Kosovo, Kasakhstan, Litauen, Andorra og Latvia. 
51-55: Moldova, Liechtenstein, Malta, Gibraltar og San Marino. 
Men her kan det skje en del endringer frem til trekningen i høst.

Groundhopper
26.02.20 13:09

Da gleder vi oss til november også!

Betyr dette, Korgutt, at ett lag fra hver av denne inndelingen din utgjør en gruppe?

Korgutt
26.02.20 13:14

I utgangspunktet ja. Men som du forstår så kan det bli en del endringer på den listen før trekningen skjer på høsten. Marskampene vil innvirke, det samme vil oppkjøringskampene til EM gjøre. Samme med sluttspillet i sommer og ikke minst høstens kamper i NL. 
Dette er den nåværende rankingen.

Groundhopper
26.02.20 13:21
Korgutt: I utgangspunktet ja. Men som du forstår så kan det bli en del endringer på den listen før trekningen skjer på høsten.

Ja, det er jo klart!
Men altså ett lag pr 10. plass skal med.

Mens vi venter på trekning får vi sette opp en ønsket "reisegruppe" her også da:

Belgia
Østerrike/Slovakia (evt den vi ikke får i NL)
Slovenia
Færøyene
Gibraltar/San Marino

Med denne gruppa skulle reisekontoen fått kjørt seg.
Understreker at alt som kan minne om sportslig gevinst eller fordeler er utelatt her.

En "drømmegruppe" pr nå ville kanskje blir noe slikt:
Sveits (Hvor gode er de egentlig?)
Wales
Finland
Luxembourg
San Marino (her er det vel egentlig ett fett)

Korgutt
26.02.20 13:28

Vil tro det kommer noen restriksjoner også. Slike som winter venue restriction. Samt krigssituasjoner som Armenia/Aserbajdsjan, Russland/Ukraina osv. Og maks 2 land i samme gruppe med lange reiseavstander. Kan lese mer om restriksjonene fra side 5-7 i dette dokumentet.

https://www.uefa.com/MultimediaFiles/Download/uefaorg/General/02/57/32/05/2573205_DOWNLOAD.pdf

(Innlegget ble redigert 26.02.20 13:31)

Groundhopper
26.02.20 13:32
Korgutt: Vil tro det kommer noen restriksjoner også. Slike som winter venue restriction. Samt krigssituasjoner som Armenia/Aserbajdsjan, Russland/Ukraina osv. Og maks 2 land i samme gruppe med lange reiseavstander.

Vi får prise oss lykkelig om det er 4-5 land igjen etter alle disse restriksjonene.

Har du forresten hørt noe om hvor landskampen mot Danmark til sommeren skal spilles?

Eksberten
27.02.20 12:18
Lilleborg: i som har landslagspodkasten "Våre Beste Menn" spilte inn en episode i går hvor vi går igjennom neste ukes trekning og samtlige landslag vi kan trekke. Episoden kan høres her. Håper det er interessant!

Meget bra pod !
Men reagerte litt på at dere snakket om at det og det laget ble slått i 16-delsfinalen i EM. Var mange lag i sist EM, men var ikke så mange at 32 lag gikk videre fra gruppespillet :) 
Åttedelsfinalen var det, mulig dere blander litt inn fra engelsk, der denne kalles round of 16.
Ellers syntes jeg Roar Strand satt litt vel langt inne og stusset litt når de vurderte Børge Hernes og Jan Gunnar Solli som spilleren med flest kamper for Rosenborg..

edit. Hva synes dere egentlig det er så forferdelig med å dra til Russland, Tyrkia og Israel?

(Innlegget ble redigert 27.02.20 12:32)

Firensju
FirensjuInnlegg: 2167
27.02.20 14:36

Vi har sjelden problemer med å slå østeuropeiske lag (eller husker jeg feil?), så disse landene hadde vært bra: Tsjekkia, Slovakia og Bulgaria (eller evt Ungarn hvis joggebuksekeepere har lagt opp).

Eksberten
27.02.20 16:01
Firensju: Vi har sjelden problemer med å slå østeuropeiske lag (eller husker jeg feil?)

Ja du husker feil... Slo vi Romania i forrige kvalik? Nei. Tapte vi i Bulgaria i Nations League? Ja. Slo vi Ungarn i playoff til EM 2016? Nei vi tapte begge kampene. Slo vi Tsjekkia i siste VM-kvalik? Nei, tap borte, uavgjort hjemme. Slovakia har vi vel ikke møtt i viktige kamper, men slo vi dem i forrige trenigskamp for et par år siden? Nei, jeg tror jaggu vi tapte den og.

Korgutt
01.03.20 17:10

Litt over 2 døgn til høstens Nations League trekkes. Det skjer tirsdag kl.1800. Formatet er helt nytt til denne utgaven. For å unngå privatlandskamper er nå de 3 øverste divisjonene alle med 16 nasjoner i hver divisjon. Og 7 nasjoner i den nederste divisjonen. 
Som ved forrige gang så går de 4 puljevinnerne i League A til sluttspill i juni 2021. Noe som medfører at de havner i VM-kvalifiseringspulje med 5 nasjoner. Det blir opp- og nedrykk denne gangen. Siden det er 4 puljer i League C og 2 puljer i League D så blir det arrangert playoff mellom de 4 nasjonene som ender sist i League C i mars 2022 om hvilke nasjoner som rykker ned. 
https://www.uefa.com/uefanationsleague/news/0258-0e2bb376a99e-1984c4ff291f-1000--2020-21-uefa-nations-league/?iv=true

meco
mecoInnlegg: 4861
01.03.20 19:24
Firensju: Vi har sjelden problemer med å slå østeuropeiske lag (eller husker jeg feil?), så disse landene hadde vært bra: Tsjekkia, Slovakia og Bulgaria (eller evt Ungarn hvis joggebuksekeepere har lagt opp)

Historikk viser at vi har hatt problemer med østeuropeiske lag ofte.
Til og med Albania slo oss hjemme i en viktig kvalik-kamp med Drillo for noen år siden. Vi røyk mot Tsjekkia i en playoff med Åge Hareide også før det. Vi klarte ikke den avgjørende seieren  hjemme mot Tsjekkia i kvaliken til EM 96 ( de gikk forresten helt til finalen der) Det er mange eksempler på at vi har slitt mot de laga. 

Frode789
Frode789Innlegg: 722
02.03.20 16:51
Korgutt: Og 7 nasjoner i den nederste divisjonen.

Så 1 land fra en av MIKRO nasjonene i denne 7-lands divisjonen kommer direkte til mesterskap? :p 

Det er jo rett og slett komisk. 

Klikk for å gå tilbake til toppen