Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Stabæk 2020

NYTT TEMA
Dejan_Stankovic89
Dejan_Stankovic89Innlegg: 3883
08.01.20 22:32

Oppsummering av 2019 sesongen:

Sesongen 2019 kan deles i to, første halvdelen med Hennig Berg og andre halvdelen med Janne Jönsson. Sistnevnte førte klubben ut av nedrykkskampen til en trygg plassering midt på tabellen. 
I løpet av høstsesongen fremsto Stabæk som ett av de beste lagene i Eliteserien. 
Bunnsolide defensivt samt gode og kreative spillere fremover på banen, resulterte i flere sterke resultater på høsten. 
Stabæk har imidlertid et stort forbedringspotensial når det kommer til det offensive spillet. Kun 4 lag som scoret mindre mål enn Stabæk i foregående sesong. Litt av problemet kom til syne når man ofte startet med fire sentrale midtbanespillere og backer som leverte veldig lite offensivt. Med en slik oppstilling var man helt avhengig av store prestasjoner fra enkeltspillere (Boli, Brynhildsen og Junker). Dette kom seg betraktelig under Jönsson, men fremdeles så sliter Stabæk mot lag som legger seg lavt på Nadderud. 
2019 sesongen var et stort steg i riktig retning og med god spillerlogistikk er ikke klubben langt unna topp 5 på tabellen neste år. 

Pluss/minus fra fjorårets sesong

+ Bohinen med en veldig sterk sesong. God med ballen i beina samt at han har en god fysisk tilstedeværelse i duellene. Håper han blir og forlenger kontrakten, men frykter at han forsvinner i løpet av januar. 
+ Sandberg var eliteseriens beste keeper. Enorm en mot en og gjør svært få tabber. Kan bli bedre/tøffere i feltet på dødballer. Tror vi fort hadde rykket ned uten han. Reddet flere poeng i en ellers begredelig vårsesong. 
+ Hanche-Olsen med en stor sesong. Har virkelig vokst som spiller. Meget duellsterk og er god til å forsvare eget mål. God som høyreback, men kom virkelig til sin rett som stopper på høsten. 
+ Amankwah kom inn i sommer og var meget solid. Løftet hele lagdelen med sin tilstedeværelse. 
+ Hernandez og Moe våknet virkelig de siste 10 kampene. Begge forsvarte egen boks langt bedre enn tidligere og var også en offensiv trussel. 
+ Askildsen med noen veldig gode kamper gjennom sesongen. Kan fort få det virkelige gjennombruddet under kommende sesongen. 
+ Slapp inn lite mål på defensive dødballer. En helt annen verden sammenlignet med de foregående sesongene. 

- Mange kamper hvor det lugget fryktelig mot etablert forsvar. Mangler fremdeles en tydelig plan B. 
- Selv om Stabæk slapp inn lite mål, så slapp man samtidig motstanderne til mye sjanser. Er en grunn til at Marcus Sandberg måtte spille som en Gud i enkelte kamper. 
- Veldig tynt bak Boli, Brynhildsen og Junker. Kinoshita, Braaten og Toutouh er ikke i nærheten av deres kvaliteter. 

2020 sesongen

Overganger inn
Mats Solheim ( Bosman. Forrige sesong i Hammarby)
Peder Vogt (fått A-lags kontrakt)
Will Donkin (Bosman. Forrige sesong i Crystal Palace U23?)
Jesper Isaksen (Bosman. KBK)
Filip Valencic (tilbake fra lån)
Oscar Aga (tilbake fra lån)

Overganger ut

Steinar Strømnes (Ham-Kam)
Herman Geelmuyden (PSV)
Vadim Demidov (lagt opp)
Kasper Junker (lån utløpt)
Sammy Skytte (lån utløpt)

Youssef Toutouh (lån utløpt)
Simen Lillevik (kontrakt utløpt)
Raymond Gyasi (kontrakt utløpt)
Sindre Mauritz- Hansen (kontrakt utløpt)

Uavklart, står uten kontrakt

Matthew Rusike (Forrige sesong i Stabæk, men var skadet nesten hele sesongen. IA sier at han skal få ny ett års kontrakt)
Daniel Braaten (Forrige sesong i Stabæk. Klubben vurderer å gi han ny ett års kontrakt)

Noen problemstillinger foran 2020 sesongen:
- Klarer Janne Jönsson å bygge videre på den veldig gode høstsesongen? 
- Klarer man å få Lumanza i 100 % mactform? Hvis de klarer det, så har Stabæk fort en av Eliteseriens beste (midtbane) spillere
- Hva skjer med Brynhildsen og Bohinen? Jeg tror begge er borte før første seriekamp mot Odd. 
- Fast problemstilling; Vil Luc Kassi holde seg skadefri?
- Kan Hugo Vetlesen slå tilbake i år? Kan Askildsen fortsette storspillet fra høstsesongen? Hva med Edvardsen?
- Hvordan skal Jönsson få det beste ut av midtbanen med så mange gode sentrale midtbanespillere?
- Uavhengig om Brynhildsen blir eller ikke, klubben trenger desperat to nye angrepsspillere. 
- Hva kan Valencic bidra med i år? Toppscorer og kåret til årets spiller i den finske ligaen i 2019. 
- Klarer den bakre femer
'n å fortsette å stenge igjen eller gjennoppstår gamle problemer? Klarer Hernandez og Solheim/Moe produsere noe offensivt fra backplass? 

Min 11er 08.01.2020:

4-3-3

Sandberg
Hernandez         Hanche    Amankwah           Solheim
                Bohinen    Lumanza       Askildsen
            Valencic    Brynhildsen   Kassi

Benk: Brauti (keeper), Moe, Vetlesen, Aga, Pignatel, Vogt, Edvardsen, Isaksen, Kinoshita, Donkin. 

Dagens stall er veldig ubalansert med mange valgmuligheter på sentral midtbane og veldig få alternativer både i forsvar og angrep. Aga er fremdeles uprøvd på dette nivået og Kinoshita misbrukte utrolig mye sjanser i høst. Valencic er også et usikkert kort ettersom han knapt har spilt kamper i Eliteserien. 
Solheim blir en viktig brikke ettersom han kan spille overalt i forsvaret. Det er kanskje for tidlig å satse på Pignatel som tredje stopper, så klubben burde se etter litt mer bredde på midtstopperplass. 
Donkin aner jeg ingenting om, mens Isaksen har jeg ikke sett spille mange kampene. 

Forutsetningene foran en sesong har ikke vært så lyse på flere år for oss Stabæk supportere. En sterk sentrallinje, god trener, god økonomi og talenter på rekke og rad skaper optimisme på Nadderud. 
Men som alltid har IA en stor jobb å gjøre nå i januar. Han skal balansere det å selge attraktive spillere (Brynhildsen, Bohinen, Hernandez og Hanche) med å hente inn gode erstattere som igjen ikke går utover alle talentene som kommer opp fra egen junioravdeling. 
IA er veldig motivert for å gjøre et godt siste overgangsvindu for Stabæk, og jeg føler meg trygg på at troppen vil se bra ut foran årets første seriekamp mot Odd 5 april. 
Med en forsvarsspiller, to angrepsspillere inn og eventuelt erstatte Bohinen & Brynhildsen, så har Stabæk satt seg i en posisjon der topp 5 er fullt oppnåelig. Kan til og med drømme smått om medalje!

Thpe
ThpeInnlegg: 34671
08.01.20 22:52

For et nydelig innlegg!

Gmic
GmicInnlegg: 30
09.01.20 16:13

Jeg er positiv til årets sesong. Det er en liten strek i regningen at IAO skal ut, jeg hadde håpet han skulle være med til nytt stadion. Forhåpentligvis faller ikke overgangsvinduet mellom to sportsjefer og det ender med mye ut og lite inn.

Forøvrig morsomt å lese at andre norske lags supportere ønsker seg våre unge spillere. Håper og tror det er urealistisk, kanskje med unntak av Brynhildsen. 

BigGeorge
BigGeorgeInnlegg: 29313
09.01.20 16:39

B.T skriver at serielederen MidtJylland skal ønske å bringe Stabæk kaptein 22 år gamle Andreas Hanche-Olsen til klubben.

Thpe
ThpeInnlegg: 34671
09.01.20 17:06
Dejan_Stankovic89: Benk: Brauti (keeper), Moe, Vetlesen, Aga, Pignatel, Vogt, Edvardsen, Isaksen, Kinoshita, Donkin.

Dersom Hanche stikker, er Pignatel såpass nært at han kan starte en del kamper eller er det for tidlig for han? 

Jeg ser jo ute i Europa at flere rundt hans årskull får sjansen. Karpov (02) er blitt fast stopper i CSKA Moskva, Camavinga (02) storspiller i Ligue 1 og Bellingham (03!) er sentral i Birmingham.

Dejan_Stankovic89
09.01.20 17:48
Thpe: Dersom Hanche stikker, er Pignatel såpass nært at han kan starte en del kamper eller er det for tidlig for han?

Jeg er usikker. Han tok noen steg under fjorårets pre season, men hadde noen småskader gjennom året som gjorde at han aldri kom helt i gang. Det hjalp heller ikke at 2 laget var katastrofalt dårlig, som førte til at Pignatel ble en svært viktig brikke for laget med å holde plassen i divisjonen. 
Jeg håper han får sjansen fra start noen kamper i pre season, slik at klubben får vurdere å finne noe på slutten av overgangsvinduet hvis de vurderer at Pignatel ikke er god nok enda. 
Mats Solheim kan også spille stopper. 
Uansett så bør Stabæk forlenge kontrakten til Pignatel, siden kontrakten hans går ut 31.12.20. 

BigGeorge
09.01.20 22:21

Pignatel jensen bør satses på eller lånes ut.

BigGeorge
09.01.20 22:28
Dejan_Stankovic89: Overganger ut

Den norske G16-kapteinen Kristian Arnstad er klar for den belgiske storklubben Anderlecht.

Dejan_Stankovic89
10.01.20 07:03
BigGeorge: Den norske G16-kapteinen Kristian Arnstad er klar for den belgiske storklubben Anderlecht.

Har ikke tatt med verken han eller Frobenius (Sporting) siden de ikke har hatt noe med A-laget å gjøre utenom å trene med de i blant. 

Jeg kan jo nevne at Jonas Brauti og Christoffer Cheng også er en del av A-laget, men vil neppe få noe spilletid eller sitte på benken i år. 

(Innlegget ble redigert 10.01.20 07:04)

Siem-de-Jong
Siem-de-JongInnlegg: 4675
12.01.20 10:25
Dejan_Stankovic89: Bohinen med en veldig sterk sesong. God med ballen i beina samt at han har en god fysisk tilstedeværelse i duellene. Håper han blir og forlenger kontrakten, men frykter at han forsvinner i løpet av januar.

Nå håper jeg faktisk at klubben får solgt han iløpet av januarvinduet. En grunn er at man har god dekning på midtbanen med en Lumanza som får brukt vinteren godt, Askildsen, Vetlesen og Kassi. I tillegg til Donkin og Isaksen som har kommet inn. En annen grunn er at det ikke er noe selvfølge at han vil følge opp den gode sesongen han hadde sist. Med tanke på at det er stor interesse for han nå, så regner jeg med at klubben får inn et bra bud de neste ukene.

Synes det er helt riktig at klubben gir Rusike en ny sjanse. Han har jo også spilt under JJ tidligere, så får man bare håpe han er mer heldig denne sesongen. Det er vel også kanskje samtaler med Braaten om ny kontrakt? Spent på om Kinoshita får vist seg frem i vinter. Uansett så tror jeg en ny spiss er øverst av prioriteringer nå. Dessverre tror jeg mye faller på om man får inn en spiss som kan score over 10 mål om man skal havne på øverste halvdel av tabellen. Regner med at Brynhildsen snart blir solgt.

Dejan_Stankovic89
12.01.20 16:04
Siem-de-Jong: Nå håper jeg faktisk at klubben får solgt han iløpet av januarvinduet. En grunn er at man har god dekning på midtbanen med en Lumanza som får brukt vinteren godt, Askildsen, Vetlesen og Kassi. I tillegg til Donkin og Isaksen som har kommet inn. En annen grunn er at det ikke er noe selvfølge at han vil følge opp den gode sesongen han hadde sist. Med tanke på at det er stor interesse for han nå, så regner jeg med at klubben får inn et bra bud de neste ukene.
Synes det er helt riktig at klubben gir Rusike en ny sjanse. Han har jo også spilt under JJ tidligere, så får man bare håpe han er mer heldig denne sesongen. Det er vel også kanskje samtaler med Braaten om ny kontrakt? Spent på om Kinoshita får vist seg frem i vinter. Uansett så tror jeg en ny spiss er øverst av prioriteringer nå. Dessverre tror jeg mye faller på om man får inn en spiss som kan score over 10 mål om man skal havne på øverste halvdel av tabellen. Regner med at Brynhildsen snart blir solgt.

Helt enig ditt syn rundt Bohinen. Det er en plass med veldig god dekning. Pengene fra salget kan man bruke på å forsterke forsvaret og angrepet. Det er langt mer krise hvis vi må selge Sandberg, Hanche eller Brynhildsen (kommer til å gå). 

Siste jeg leste angående Braaten i Budstikka var at IA skulle prate med han før nyttår. Jeg kunne ikke se han på noen av bildene fra treningen denne uken. Kanskje han er litt småskadet?

Dejan_Stankovic89
13.01.20 17:46

Fitim Azemi på vei til Stabæk melder TV2

"Etter det TV 2 erfarer, går Fitim Azemi til Stabæk. Bare detaljer gjenstår før overgangen kan bekreftes. 

Angrepsspilleren var på lån hos Tromsø i høstsesongen. Nordlendingene ønsket å hente Azemi, men spilleren takket etter det TV 2 erfarer nei, og går altså heller til Stabæk.  Azemi er under kontrakt med Vålerenga. Den strekker seg til sommeren 2021. "

(Innlegget ble redigert 13.01.20 17:46)

Crabsen
CrabsenInnlegg: 14108
14.01.20 16:38

Da var Azemi klar! Kontrakt ut 2022

Siem-de-Jong
14.01.20 22:48

Har faktisk tro på Azemi. Har jo vist tidligere at han kan blomstre dersom han får tillit over tid. Med tanke på at både Strømnes og Demidov har forsvunnet blir han jo faktisk en av de mest rutinerte på laget. Kan jo nå virke som at Braaten ikke får ny kontrakt, tross for at IA Olsen ikke ville uteluke det helt er det neppe sannsynlig ettersom Rusike fikk ny kontrakt og man i tillegg har Kinoshita. Så spent nå på hvilke posisjoner man leter videre etter spillere nå.

Dejan_Stankovic89
15.01.20 07:04
Siem-de-Jong: Så spent nå på hvilke posisjoner man leter videre etter spillere nå.

Det bør være en ren kant og en spiss til. Eventuelt en stopper. Kanskje de ser an Pignatel i pre season før de gjør noe. 

Siem-de-Jong
19.01.20 11:36

Ettersom det snart nærmer seg slutten av januar blir det interessant om det skjer noe rundt Brynhildsen og Bohinen.

Noen som har inntrykk av hva slags spillertype Valencic er? Man fikk jo ikke sett så altfor mye av han høsten 2018 til at man kunne danne seg et fullstendig bilde av hva slags spillertype han er, men nå som det virker som at JJ kommer til å satse på han. Ser at han står oppført som offensiv midtbanespiller flere steder. Da er han kanskje en spiller som er mest komfortabel i rommet bak en bakromsspiss?

Nå som man går inn i et nytt tiår så kan ma jo oppsummere forrige tiår som en innholdsrik periode. Fra verst tenkelige start i sesongen for akkurat ti år siden som ble en nedtur som klubben før eller siden måtte få etter flere år i toppen av norsk fotball, til å bli kastet ut av TA til at mange spillere forsvant gratis. Til å rykke ned i 2012 der mange trodde det vill være større sannsynlighet med et nytt nedrykk til 2. divisjon enn med at man ville kjempe om opprykk, men det ble med et sensasjonelt opprykk. Med Bradley inn og at man kjempet om seriegull vårsesongen 2015, til at man holdt seg i øverste divisjon gjennom kvalifiseringskamper i både 2016 og 2018. Uansett sluttet tiåret med en sesongen som resulterte i midt på tabellen etter en god høstsesong. Man står nå foran en svært interessant tid der det snakkes om en nyt stadion, der resultatene av det harde arbeidet man har lagt ned for å utvikle egne spillere blir enda tydeligere.

Må jo prøve seg på et tiårets lag. I et tiår der det har vært mange spillere innom på lån og kortidskontrakter så blir kriteriet for å komme med at man må ha vært i klubben i minst en hel sesong. Dermed en spiller som Adama Diomande uaktuell.

Sandberg

Hanche Olsen- Jalasto- Skjønsberg- Næss- Meling

Kassi- Lumanza- el- Ghanassy

Boli- Ohi

BigGeorge
19.01.20 12:07

Få ut fingeren og bygg det nye stadionet ! Å gamble på at klubben holder seg i Eliteserien fremover når talentene selges ut av landet er risikabelt. Stabæk trenger det nye stadionet og bør få fortgang i prosessen.

BVB1909
BVB1909Innlegg: 2658
20.01.20 17:12
Siem-de-Jong: Noen som har inntrykk av hva slags spillertype Valencic er?

IA mener han kan fylle samme rolle som Veigar hadde. Janne er etter sigende svært positiv basert på hva han har sett på treningene.

Dejan_Stankovic89
20.01.20 21:19
BigGeorge: Stabæk trenger det nye stadionet og bør få fortgang i prosessen.

Kommunen har brukt fryktelig lang tid, men nå har klubben og kommunen hvertfall blitt enige om plasseringen av stadion. Friidretts anlegget som det var snakk om at skulle ligge på Nadderud, skal nå ligge på Rud. 

BigGeorge
22.01.20 20:39

Stabæk-kaptein Andreas Hanche-Olsen (23) kan være på vei til Hannover

BigGeorge
27.01.20 13:10

Askildsen på vei til Sampdoria ?

Dejan_Stankovic89
27.01.20 15:59
BigGeorge: Askildsen på vei til Sampdoria ?

Ser sånn ut. 2 mill euro spekuleres det i

Dejan_Stankovic89
28.01.20 19:07

Og der var han klar. 

Blir spennende dager fremover nå. IA har bekreftet at det er konkret interesse rundt Bohinen og en annen (Hanche eller Brynhildsen) spiller også. 

ObjektivtSett
ObjektivtSettInnlegg: 4339
28.01.20 20:25

Stabæk står sterkere finansielt enn noen gang.

Trollmannen fra Søgne kan dra til Aalborg med god samvittighet.

borbje
borbjeInnlegg: 10941
28.01.20 20:27

Hvorfor legge ut link med betalingsmur..? Ser jo ikke hva som står..

ObjektivtSett
28.01.20 20:29
borbje: betalingsmur

Du får betale, da.

:-D

borbje
28.01.20 20:32

Av prinsipp betaler jeg aldri for sånne plussgreier i avisene.., uansett pris

ObjektivtSett
28.01.20 20:34
borbje: prinsipp

Det er jo ditt problem. Jeg kommer aldri til å løfte en finger for å hjelpe deg.

borbje
28.01.20 20:47

Tusen takk..

Crabsen
CrabsenInnlegg: 14108
28.01.20 22:09

Betaler neimen ikke heller for å lese dette, men overskriften sier vel det igrunn alt. Flotte nyheter, ny stadion om et par år også nå så snakker vi

Klikk for å gå tilbake til toppen