Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Toppserien 2020

NYTT TEMA
ErlendBerre

ErlendBerre
13.01.20 11:04

Hei og velkommen til den nye tråden for Toppserien 2020, her kommer det før og etter kamprapporter, til å bli lagt ut tabeller  og jeg kommer selvsagt til å svare på spørsmål som noen evt skulle ha, så godt det lar seg gjøre i hvertfall. Håper så mange finner denne tråden interessant. 

Art-Vandelay

Art-Vandelay
13.01.20 11:07

Terningkast 6 for denne tråden!

Håper 2020 blir ekstra spennende med det nye oppsettet. Håp om at det kan bli kamp om topplassene!

ErlendBerre

ErlendBerre
13.01.20 11:08

Toppserien 2020:

Da står vi ovenfor en ny Toppseriesesong. Men det har kommet nye regler og sånt for hvordan den skal spilles. Det første som er nytt er at det har blitt 10 lag i stedet for 12. Det neste som har blitt nytt er at det skal spilles grunnspill første del av sesongen så et sluttspill. I sluttspillet skal topp 4 i Toppserien, altså de 4 beste etter første del møters i Mesterskapsligaen, mens lagene fra 5-10 skal spille i Kvalifiseringsligaen sammen med de 2 beste fra 1-divisjon. Vi kan også ta med at 1.divisjon også blir redusert til 10 lag. Der skal lag fra plass 3-10 spille mot hverandre i Opprykksligaen. Det blir dermed viktigere og bli topp 4 nå enn det var før i Toppserien og topp 2 i 1.divisjon. Lagene som jeg tror vil være med å kjempe om topp 4 er LSK Kvinner, Vålerenga, Avaldsnes, Røa, Klepp,  Sandviken og Trondheims-Ørn/ etter vært Rosenborg.  Med det nye systemet skal det bli spennende å se hvem som havner hvor på tabellen etter den første delen frem til sommeren. I Mesterskapsligaen skal seriemesteren kåres til slutt i den nye Toppserien med dobbel serie, altså med grunnspill og sluttspill. Mens nummer 7 og 8 rykker ned til 1.divisjonSeriestart for Toppserien er 21/03-20 og 22/03-20, mens i 1.divisjon er det 21/03.20 med de første kampene. Da har vi i all hovedsak nøstet opp i det nye systemet i Toppserien og 1.divisjon.  J

Jeg legger ut denne her å i og med at der handler om 2020 så.

ErlendBerre

ErlendBerre
13.01.20 11:10
Art-Vandelay: erningkast 6 for denne tråden!
Håper 2020 blir ekstra spennende med det nye oppsettet. Håp om at det kan bli kamp om topplassene!

Tusen takk, setter pris på det, ja det håper og tror jeg også, det blir spennende å se hvordan det nye systemet fungerer i praksis.

Art-Vandelay

Art-Vandelay
13.01.20 11:10
ErlendBerre: Trondheims-Ørn/ etter vært Rosenborg.

Vet vi når de blir døpt om?

ErlendBerre

ErlendBerre
13.01.20 11:13

Det skal være årsmøte i både Rosenborg og Trondheims-Ørn i Februar, så man vet det helt sikker etter dette.

ErlendBerre

ErlendBerre
13.01.20 11:14
Art-Vandelay: Vet vi når de blir døpt om?

Det skal være årsmøte i både Rosenborg og Trondheims-Ørn i Februar, så man vet det helt sikker etter dette.

Korgutt

Korgutt
13.01.20 19:43

Så dersom jeg har forstått det riktig? Så kan det skje at de 2 klubbene som ender øverst i 1.divisjon og skal inn i et sluttspill med nummer 5-10 fra toppserien så kan de fortsatt spille i 1.divisjon i 2021 dersom de ender sist i dette sluttspillet? Har jeg rett så vil jeg påstå det er helt bort i natta.

Chokladpojken

Chokladpojken
13.01.20 21:46
Korgutt: inn i et sluttspill med nummer 5-10 fra toppserien så kan de fortsatt spille i 1.divisjon i 2021 dersom de ender sist i dette sluttspillet?

Det stemmer nok, de to siste (7 & 8) i dette sluttspillet må spille 1. div i 2021. Selv om ett av 1. div lagene skulle klare 6. plassen i dette sluttspillet er ikke toppserieplassen sikret for 2021...da venter ny kvalik mot vinneren av sluttspillet for 1.div lagene (3. - 10. plass)

For de fire lagene kommer først i toppserien og for lagene som blir 3. - 10. i førstedivisjon tas jo plassering/poeng med inn i sluttspillet, mens for sluttspillet med både toppserie og førstedivlag starter alle på null i sluttspillet.

Blir spennende og se hvordan de toppserielagene som tidlig er ute av kampen om topp 4 løser siste del av seriespillet. I teorien er jo dette da helt betydningsløse kamper og alt fokus kan ligge på å stille uthvilt og skadefri til sluttspillet. 

ErlendBerre

ErlendBerre
14.01.20 09:44
Chokladpojken: Det stemmer nok, de to siste (7 & 8) i dette sluttspillet må spille 1. div i 2021. Selv om ett av 1. div lagene skulle klare 6. plassen i dette sluttspillet er ikke toppserieplassen sikret for 2021...da venter ny kvalik mot vinneren av sluttspillet for 1.div lagene (3. - 10. plass)
For de fire lagene kommer først i toppserien og for lagene som blir 3. - 10. i førstedivisjon tas jo plassering/poeng med inn i sluttspillet, mens for sluttspillet med både toppserie og førstedivlag starter alle på null i sluttspillet.
Blir spennende og se hvordan de toppserielagene som tidlig er ute av kampen om topp 4 løser siste del av seriespillet. I teorien er jo dette da helt betydningsløse kamper og alt fokus kan ligge på å stille uthvilt og skadefri til sluttspillet.

Ja detter stemmer, trodde jeg hadde gjort det klart på den jeg hadde lagt ut, hehehe.

ErlendBerre

ErlendBerre
14.01.20 09:56
Korgutt: Så dersom jeg har forstått det riktig? Så kan det skje at de 2 klubbene som ender øverst i 1.divisjon og skal inn i et sluttspill med nummer 5-10 fra toppserien så kan de fortsatt spille i 1.divisjon i 2021 dersom de ender sist i dette sluttspillet? Har jeg rett så vil jeg påstå det er helt bort i natta.

Da har du forstått rett ja, det er altså plass 5-10 som spiller kvalifisering etter 18 kamper, det skal spilles vanlig serie system mer eller mindre først som ett grunnspil, så blir det sluttspill etter det. men plass nr 7 og 8 rykker rett ned til 1.divisjon. Mens 5,6,9 og 10 skal spille i kvalifiseringligaen sammen med nr 1 og 2 i 1.divisjon, Glemte å si at det er full runde først. men kommer jo med det nå i hvertfall. 

ErlendBerre

ErlendBerre
14.01.20 09:57

Beklager at jeg ikke tok det med først, det gikk litt fort i svingene her.

ErlendBerre

ErlendBerre
22.01.20 11:33

Da nærmer det seg Toppserien 2020, det gjenstår selvsagt et par måneder, men jeg gleder meg som en unge på julaften til å skrive og følge med Toppserien i år, jeg synes det også er litt spennende med nyt system, med vanlig grunnspill/seriespill først med 18 kamper,sluttspill fra høsten av.

sexxes

sexxes
27.01.20 08:09

Thorsnes er i grei form før hun returnerer til Avaldsnes, men spiller på et lag som er totalt ute av det med fire tap på rad, og 0-15 i målforskjell. Kolbotns nye forsvarsspiller var ikke den verste i Canberras forsvar, men om hun vil forsvare en plass på Kolbotn får vi vente å se. 

Thorsnes rekker seriestarten greit nå (sluttspillet er ikke ferdig før etter 1. serierunde her hjemme, og det kan ikke Canberra nå). Seriesystemet her hjemme skjønner hun forresten like lite av som de fleste andre. Uansett hyggelig å treffe på en gammel kjenning her nede. Sånn da er det tilbake til tennis for min del.

ErlendBerre

ErlendBerre
29.01.20 18:10
sexxes: Thorsnes er i grei form før hun returnerer til Avaldsnes, men spiller på et lag som er totalt ute av det med fire tap på rad, og 0-15 i målforskjell. Kolbotns nye forsvarsspiller var ikke den verste i Canberras forsvar, men om hun vil forsvare en plass på Kolbotn får vi vente å se. 
Thorsnes rekker seriestarten greit nå (sluttspillet er ikke ferdig før etter 1. serierunde her hjemme, og det kan ikke Canberra nå). Seriesystemet her hjemme skjønner hun forresten like lite av som de fleste andre. Uansett hyggelig å treffe på en gammel kjenning her nede. Sånn da er det tilbake til tennis for min del.

Det er riktig det, men jeg gir det nye systemet et par sesonger så er det tilbake til vanlig seriespill igjen tror jeg. Men likevel er det et system som må være i praktisk først, men det er litt vanskelig for de fleste å skjønne det nye systemet, men tro jeg skjønner litt mer nå enn første gang jeg hørte om det.

ErlendBerre

ErlendBerre
01.02.20 11:15

Da har Trondheims-Ørn hatt sitt årsmøte for noen dager, eller på mandag da. Og det ble ikke noen overraskelse at det ble navene skifte til Rosenborg. Det var 49 til stedet og av 49 personer stemte 2 blank og 47 ja. Årsmøte i Rosenborg Ballklub har jo ennå ikke hvert, som er 13.februar. Jeg kommer tilbake igjen med info når det har vært. Og som vanlig er det bare å spørre meg ting her inne så skal jeg svare så godt jeg kan.

ErlendBerre

ErlendBerre
21.02.20 09:57

Det har som de fleste har fått med seg, blitt bestemt at Trondheims-Ørn blir Rosenborg, etter årsmøte i Rosenborg, Jeg beklager at det ikke er skrevet noe om dette ennå fra min side, men det er litt som har skjedd og har glemt litt av det. Men kommer til å skrive mer nå, nå når det nærmer seg serie start.

Nødutgang

Nødutgang
21.02.20 22:26

Betyr det at de to klubbene er slått sammen på alle nivå?

ErlendBerre

ErlendBerre
24.02.20 13:09
Nødutgang: Betyr det at de to klubbene er slått sammen på alle nivå?

Det betyr at Trondheims-Ørn skal hete Rosenborg, spille i hvit og svart, skifte logo i første rekke, det er ikke snakk om en direkte overtagelse fra herre-laget, men at kvinne-laget skal være en egen organisasjon i noen år til men hete Rosenborg, det vil si at de har egen dagligleder styreleder osv frem til i hvertfall 4-5 år, cirka så får vi se hva som skjer etter dette. De skal i dag spille den første kampLa Manga i hvit og svart og kommer til å spille alle sine kamper i år i hvit og svart, men kommer fortsatt til å holde til på Koteng Arena Lade i Trondheim.

Kampen er for øvrig i kveld klokke 18:00

(Innlegget ble redigert 24.02.20 13:10)

ErlendBerre

ErlendBerre
24.02.20 13:17

Kan godt komme med en kamptråd for treningskamperLa Manga om det er ønskelig.

Ikke bare for Rosenborg men for alle de andre som er der.

ErlendBerre

ErlendBerre
24.02.20 13:18

Si fra inne klokka 16:00, så skal vi fikse det, bør være 2 timer før så

DietCoke

DietCoke
24.02.20 13:25
ErlendBerre: Da har du forstått rett ja, det er altså plass 5-10 som spiller kvalifisering etter 18 kamper, det skal spilles vanlig serie system mer eller mindre først som ett grunnspil, så blir det sluttspill etter det. men plass nr 7 og 8 rykker rett ned til 1.divisjon. Mens 5,6,9 og 10 skal spille i kvalifiseringligaen sammen med nr 1 og 2 i 1.divisjon, Glemte å si at det er full runde først. men kommer jo med det nå i hvertfall.

Det høres ut som det er mer fordelaktig å bli nummer 9 eller 10 enn 7 eller 8?

DietCoke

DietCoke
24.02.20 13:27
Art-Vandelay: Håper 2020 blir ekstra spennende med det nye oppsettet. Håp om at det kan bli kamp om topplassene!

Tja. Jeg ville ikke stolt på det. Disse sluttspilloppsettene har først og fremst som mål at de største klubbene med de sterkeste spillerstallene skal stå igjen som vinnere til slutt, selv om de måtte ha dummet seg ut i seriespillet.

ErlendBerre

ErlendBerre
24.02.20 13:35

Det har allerede blir spilt en treningskampLa Manga, den ble spilt i går her er resultatet fra den:

Avaldsnes vs LSK Kvinner

1                        1

Mål Avaldsnes: Andrea Norheim 79 min

Mål LSK Kvinner: Nora Eide Lie 41 min

Det endte 1-1 i den første treningskampen på La Manga mellom 2 av de som jeg tror vil være med å kjempe om topp 4 i årets Toppserie. Det er for så vidt et greit resultat i en treningskamp. Og tatt i betrakting at LSK Kvinner har mistet mange profiler de 2 siste årene og ikke helt klart å erstatte de som de kanskje hadde ønsket.

lsklars

lsklars
24.02.20 13:38

Tror du LSK kvinner vinner i år også

sexxes

sexxes
24.02.20 15:42

Personlig tror jeg Avaldsnes, Klepp, LSK Kvinner, Sandviken og Vålerenga vil være lagene som kjemper om å komme til sluttspillet. Noen av lagene har man fått litt info om i løpet av vinteren, andre ikke.

Lyn er vel klubben som vet at de ikke blir topp fire. Kan derfor ta det piano med en tynn tropp på våren, handle inn i sommervinduet, vinne kvalspillet, og grisebank toeren i sluttspillet i kampen om CL-kval. 

Ok, nå er vel økonomien i Lyn så skral at det neppe kan hentes spillere uansett, så mitt tips er at Lyn starter i 1. divisjon i 2021 om man ikke hasteendrer seriesystemet igjen.

ErlendBerre

ErlendBerre
24.02.20 16:16
DietCoke: Det høres ut som det er mer fordelaktig å bli nummer 9 eller 10 enn 7 eller 8?

Det aller beste er selvsagt å bli nr. 1, 2, 3 eller 4, men ja det er en liten fordel å bli 9 eller 10, eller 5 eller 6 for den sak skyld.

(Innlegget ble redigert 24.02.20 16:21)

ErlendBerre

ErlendBerre
24.02.20 16:20
lsklars: Tror du LSK kvinner vinner i år også

Jeg tro kanskje det at LSK Kvinner vinner muligens, men som jeg nevnte i sted vi må ta med i betraktingen at LSK kvinner har solgt eller kvittet seg meg nær sagt mange sterke profiler de siste årene og det kommer nok til å bli mye mer jevnere i år enn i fjor blant topp 4.

ErlendBerre

ErlendBerre
24.02.20 16:27
sexxes: Personlig tror jeg Avaldsnes, Klepp, LSK Kvinner, Sandviken og Vålerenga vil være lagene som kjemper om å komme til sluttspillet. Noen av lagene har man fått litt info om i løpet av vinteren, andre ikke.
Lyn er vel klubben som vet at de ikke blir topp fire. Kan derfor ta det piano med en tynn tropp på våren, handle inn i sommervinduet, vinne kvalspillet, og grisebank toeren i sluttspillet i kampen om CL-kval. 
Ok, nå er vel økonomien i Lyn så skral at det neppe kan hentes spillere uansett, så mitt tips er at Lyn starter i 1. divisjon i 2021 om man ikke hasteendrer seriesystemet igjen.

Jeg er helt enig i det du sier her, men jeg ville nok tatt med meg Rosenborg også, ikke bare fordi det er klubben nær mitt hjerte, men fordi, de nesten ikke har solgt eller kvittet seg meg bra profiler, og de har trent veldig bra i det siste og fått på plass mye bra i både trenings system og andre ting. Men er forøvrig enig i at Lyn nok ikke overlever en sesong til i Toppserien, men vi får bare vente å se.

Håper svaret er bra nok, selv om det ikke var et spørsmål.

ErlendBerre

ErlendBerre
24.02.20 16:44

Her kommer en liten før kamprapport kampen mellom Sandviken og Rosenborg:

Sandviken vs Rosenborg

Sted: La Manga

Kanal: DIREKTESPORT

Klokkeslett: 18:00

Da er det klart for den andre treningskampenLa Manga. Dette blir en historisk kamp, det første kampen Rosenborg Kvinner spiller som Rosenborg Kvinner og ikke som Trondheims-Ørn, de gule og blå draktene er byttet ut med hvite og svarte drakter med RBK logoen på. Detter er to av de andre lagene som jeg tror vil komme til å komme langt opp på tabellen. Og begge kan blande seg oppe i topp 4.

(Innlegget ble redigert 24.02.20 16:45)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg