Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tromsø IL 2020

NYTT TEMA
RotherhamRules

RotherhamRules
29.10.20 20:04

Men hva er det som skjer med spillerlogistikken til TIL? Henter 29-30 år gamle spillere som tydeligvis ikke hever laget, og gir talentene ryggen. Ikke så rart Bodø/Glimt får carte blanche på landsdelens største talenter.
Dette TIL-laget vil aldri klare seg oppe hvis de rykker opp. Midtbanen er for treg, det er ingen tilgjengelige spisser som er gode nok, og forsvarsrekka vil bli Tippeligaens svakeste. Utenom Kitolano må dette være noe av det tristeste laget TIL noen gang har mønstret.

Dr_Who

Dr_Who
29.10.20 20:07

Og hva vet en supporter av Skognes OIL i 5. divisjon om slikt?

(Innlegget ble redigert 29.10.20 20:08)

RotherhamRules

RotherhamRules
29.10.20 21:13
Dr_Who: Og hva vet en supporter av Skognes OIL i 5. divisjon om slikt?

Jeg har sett nok drittlag til å gjenkjenne et.

Dr_Who

Dr_Who
01.11.20 14:53

Ruben og Kent Are står over med kort mot LSK, og TIL stiller med en midtbane som aldri har spilt sammen før.

På topp er Azemi tilbake sammen med August Mikkelsen, som debuterer fra start.

Forsvaret ser bra ut, så vi får satse på et kontringsmål eller to, og låse igjen bakover.

Men dette er dessverre en kamp vi ganske sikkert taper. 

pudderalarm

pudderalarm
01.11.20 15:54

Ser dessverre sånn ut ja. 

Vi kan trøste oss med at Songdal spilte uavgjort mot Strømmen.

Dr_Who

Dr_Who
04.11.20 19:28

Hvis vi ikke klarer å slå nedrykkskandidaten Kongsvinger hjemme fortjener vi ikke å rykke opp. Dette er for dårlig.

Dr_Who

Dr_Who
05.11.20 16:22
Dr_Who: Hvis vi ikke klarer å slå nedrykkskandidaten Kongsvinger hjemme fortjener vi ikke å rykke opp. Dette er for dårlig.

Det ble heldigvis en sliteseier og tre poeng. Men det må gjøres skikkelige grep med spillerstallen dersom vi rykker opp. 

Jeg er også skeptisk til at Gaute Helstrup er den riktige personen til å lede TIL i eliteserien. Han er vant til å slite med å holde Tromsdalen i Obos, og legger seg fort i forsvar hvis vi leder med et mål eller to.

Dette kunne for ført til flere poengtap i årets serie. Vi har vært litt heldige med noen kamper.

Det finnes nok folk i og omkring styret som også har tenkt denne tanken, og jeg håper de har planen klar.

Jeg minner om at vi sparket Trond Johansen, som fikk oss opp igjen på en sesong etter nedrykket i 2013 og fikk sparken da vi hadde rykket opp.

Nordavind1

Nordavind1
05.11.20 20:52
Dr_Who: Jeg er også skeptisk til at Gaute Helstrup er den riktige personen til å lede TIL i eliteserien. Han er vant til å slite med å holde Tromsdalen i Obos, og legger seg fort i forsvar hvis vi leder med et mål eller to. Dette kunne for ført til flere poengtap i årets serie. Vi har vært litt heldige med noen kamper. Det finnes nok folk i og omkring styret som også har tenkt denne tanken, og jeg håper de har planen klar. Jeg minner om at vi sparket Trond Johansen, som fikk oss opp igjen på en sesong etter nedrykket i 2013 og fikk sparken da vi hadde rykket opp.

Synes det er urettferdig en del av kritikken Gaute utsettes for.
5 runder før slutt leder vi serien og har 8 poeng ned til 3.plassen.
Hvis noen hadde spådd det før sesongstart, ville folk vært storfornøyd.

Synes han varierer spillestil og presshøyde basert på motstanderen. Helt tydelig at han tar hensyn til store tempo problemer i forsvar og sentral midtbane, og ikke ønsker å bli kontret i senk. Kanskje fornuftig tross alt?

Skal heller ikke se bort fra at skadesituasjonen i klubben setter sitt preg på spillet vårt. 

Men snakk om å fjerne Gaute hvis vi rykker opp, skjønner jeg ingenting av. Vi har uttalt at vi nå skal bygge en mer lokal klubb og Gaute skal satses på. Jeg har personlig stor tro på han.

Ved tidligere opprykk i 02 og 14, fikk begge opprykkstrenerne, Trond Johansen og Steinar Nilsen, sparket omtrent halvveis inn i sesongen i eliteserien. Jeg håper Gaute varer mye lengre enn det.

Dr_Who

Dr_Who
07.11.20 14:40

Kampstart mot Øygarden i Vestlandshallen kl 15.30. All info om laget finner du her på iTromsøs kampchat.

https://www.itromso.no/sport/i/pAAj4G/chat-med-helge-under-tils-kamp-mot-oeygarden

pudderalarm

pudderalarm
07.11.20 15:31

Bare seier er godt nok, men jeg har en litt uggen følelse. Formen er jo ikke bra. At det spilles inne på kunstgress kontra gressbanen er jo bra. 

SIrMixALot

SIrMixALot
07.11.20 16:15

Mener Helstrup bør fjernes asap. Han har ikke tilført laget noe som helst. Samme gamle skiten som vises.   Ingen framdrift, ungen kreativitet, ingen bevegelse.  Om han ikke kan motivere spillerne til i det minste løpet så får han heller finne på noe annet å gjøre!

pudderalarm

pudderalarm
07.11.20 16:57

Det går for tregt, og det mangler kreativitet. Men Øygarden er jo et drittlag som ikke vil spille fotball. Passer TIL dårlig.

Ender nok 0-0 dette, hvis vi ikke får et heldig mål på slutten som mot Kongsvinger.

Dr_Who

Dr_Who
07.11.20 17:08

Straffe til Øygarden 79 min.

pudderalarm

pudderalarm
07.11.20 17:09

Skal vi klare og rote bort opprykket? Jeg blir ikke overrasket.

Dr_Who

Dr_Who
07.11.20 17:14

Det er fullt mulig. Vi spiller og spiller, men har udugelige spisser.

Vi må håpe på frelseren Runar, og Azemi kan vi gi enveisbillett sørover. Eventuelt kan vi hive han til måsen.

(Innlegget ble redigert 07.11.20 17:16)

GoingKronos

GoingKronos
07.11.20 17:14
SIrMixALot: Mener Helstrup bør fjernes asap.

Man leder serien og du vil fjerne treneren? Jeg tror ikke det fins mer sutrete og negative supportere enn TIL sine.

Dr_Who

Dr_Who
07.11.20 17:21

Luftens baron!

pudderalarm

pudderalarm
07.11.20 17:21
Dr_Who: frelseren Runar, og Azemi

Enig. På begge punkter. Måtte han bli klar snart.

Edit: Der ja. Ett er bedre enn null.

(Innlegget ble redigert 07.11.20 17:22)

Hedly2

Hedly2
07.11.20 17:28

De fleste forventa et år i Obos for å bygge et lag som var klar for å rykke opp. Gaute ser ut til å rykke opp på første forsøk og leder ligaen så vil folk ha han vekk... Hvem skal liksom inn for å gjøre det bedre?

SIrMixALot

SIrMixALot
11.11.20 09:55
GoingKronos: Man leder serien og du vil fjerne treneren?

Jeg skrev årsakene til det også men det er kanskje ikke så nøye.........

Ingen spillemessig framgang fra i fjor.  Når treneren heller ikke klare å motivere spillerne til å løpe så bør han finne seg noe annet å gjøre. Direkte pinlig å se på innsatsen. 

Jeg forventet å kjempe helt i toppen med denne troppen   så hvem som helst kunne  vært trener for dette laget. Hva har Helstrup å vise til egentlig ? 

GoingKronos

GoingKronos
11.11.20 10:29
SIrMixALot: Ingen spillemessig framgang fra i fjor.  Når treneren heller ikke klare å motivere spillerne til å løpe så bør han finne seg noe annet å gjøre. Direkte pinlig å se på innsatsen.

Dette er ren dumskap. Man leder ikke serien uten innsats, og det er definitivt stor fremgang spillemessig - vi har en veldig bra defensiv struktur, vi varierer kampplan etter motstander som i seg selv en stor fremgang fra fjoråret.

Det var ingen selvfølge at vi skulle lede serien nå, jeg tror ikke en eneste ekspert tippet TIL øverst. Klarer vi opprykk så er det en veldig sterk prestasjon av Helstrup og laget, som tross mye skader og tynn stall klarer å levere. 

pudderalarm

pudderalarm
15.11.20 17:52

Opprykket snart i boks! Sogndal taper etter sen scoring, og vi vinner (ikke veldig overbevisende, men fullt fortjent) hjemme mot Jerv. 9 poeng foran nå, med like mange poeng igjen å spille for. Kun fullstendig kollaps som kan hindre eliteseriespill nå. Så er spørsmålet om det blir første eller andre plass.

Det må i hvert fall jobbes veldig godt med laget frem mot ny sesong hvis vi skal holde oss oppe. Det har til tider vært veldig godt spill, men det er litt ujevnt.

(Innlegget ble redigert 15.11.20 17:55)

Dr_Who

Dr_Who
15.11.20 17:53

Etter 1-0 mot Jerv i dag ligger vi godt an til opprykk. Vi ligger ni poeng foran Sogndal med tre kamper igjen. 

Men om vi taper alle gjenværende kamper, og Sogndal vinner alle, vil de passere oss på bedre målforskjell.

Det har skjedd rarere ting i verden, så løpet er ikke kjørt.

ObjektivtSett

ObjektivtSett
15.11.20 19:06
Dr_Who: opprykk

Gratulerer! :-)

Dr_Who

Dr_Who
15.11.20 19:16

Alt for tidlig å gratulere.

Dr_Who

Dr_Who
15.11.20 20:01

Det hadde vært herlig om Runar Espejord kunne spille de siste kampene. Da hadde jeg følt meg trygg på opprykk med god margin.

Nordavind1

Nordavind1
17.11.20 09:16

Under forutsetning at 9 poengs ledelse med 3 kamper igjen holder til opprykk, kan vi begynne å se fram mot eliteseriespill i 2021 og spekulere i eventuelle forsterkninger?

NTB-børsen mener Kent-Are Antonsen og Eric Kitolano har vært best hos oss i år, noe jeg er enig i.
Kitolano har hatt noen veldig bra enkeltkamper, men Kent-Are har jevnt over vært god.

Ser man på en første 11"er inn mot neste år, tenker jeg det her.
Keeper: Jacob Karlstrøm. 3 stoppere: Jostein Gundersen, Simen Wangberg/Lars Sætra, ny stopper.
Venstrekant: Lasse Nilsen.
3 sentrale midtbanespillere: Kent-Are Antonsen, Ruben Yttergård Jensen, ny midtbanespiller.
Høyrekant: Ny kantspiller.
2 spisser: Eric Kitolano, Ny spiss.

Nå har vi Espejord, Azemi og Opsahl på lån ut sesongen. Opsahl virker det som VIF vil ha med videre. Azemi ønsker å bli i TIL, men itromso skrev i går at TIL var usikker på om de vil satse videre på han og betale Stabæk 850 tusen for å kjøpe han fri?
Espejord vil koste å hente hjem, men skal være penger tilgjengelig hvis TIL ønsker det. Spørsmålet her blir vel om TIL våger å satse mange millioner på en spiller som har enorme skadeproblemer?

Med unntak av de tre lånespillerne har lokalmedia hittil skrevet at TIL skal ha vist interesse for Erik Botheim fra Rosenborg, Sander Kartum og Mats Lillebo fra Stjørdals-Blink og Brann spiller Aune Heggebø, utlånt til Øygaarden i år.

Ser vi på spillere på utgående kontrakter, har vi Jostein Gundersen, Daniel Berntsen og Magnus Andersen som de mest kjente. Gundersen må vi få med videre, kan godt ta med Berntsen også. Andersen er nok ferdig i klubben.

Blir interessant å se hva TIL gjør i vinter?

Dr_Who

Dr_Who
17.11.20 09:49

Både Espejord og Azemi er skadeutsatt, og Azemi er heller ingen effektiv spiss, i motsetning til Runar. Kitolano har vist sitt potensiale tidligere på høsten, men er nå inne i en downperiode. 

Hvis vi rykker opp blir det en stor utfordring å holde plassen. Aalesund rykket opp med god margin i fjor (hele 79 poeng!), men ligger klart sist i eliteserien nå med usle ti poeng. 

Hvis ikke TiL forsterker betydelig tror jeg vi vil slite like mye som dem. Med begrensede økonomiske midler blir det veldig vanskelig å gjøre de nødvendig grepene for å forsterke laget nok.

Vi rykket ned på grunn av Valakari, som mistet helt grepet på stallen med sin evinnelige favorisering av de finske spillerne, og sin utfrysing av spillere som våget å si sin mening.

Er Gaute Helstrup den riktige treneren for å holde oss i eliteserien? Jeg er usikker på det, men uansett må diskusjonen tas.

(Innlegget ble redigert 17.11.20 09:51)

Dr_Who

Dr_Who
17.11.20 19:05

Gudmund Kongshavn ønsker å komme tilbake til Tromsø etter at ettårskontrakten med Aalesund er over.

Han fikk ikke ny kontrakt med oss i fjor, men dette er en god nyhet. Vi trenger to gode keepere, og det har vi ikke i år.

Kona er fra Tromsø, og hun og deres tre felles barn kom tilbake allerede i sommer på grunn av coronasituasjonen.

https://www.nordlys.no/kan-vende-hjem-til-til-etter-ett-ar-det-er-vel-ikke-en-umulighet/s/5-34-1401883

(Innlegget ble redigert 17.11.20 19:09)

Thpe

Thpe
17.11.20 19:43
Dr_Who: Vi trenger to gode keepere, og det har vi ikke i år.

Dere har dere ikke neste år heller dersom Kongshavn signerer.

Fin dag for Glimt-supportere.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg